De Faam
Hans de Ruyter eerste exposant
in serie van zes in Bellamy 19
HET WEEKBLAD
WALCHEREN
WIM HOFMAN, WINNAAR ZIL VEREN GRIFFEL
'Je ziet tegenwoordig mensen met
honden omgaan zoals met kinderen
MET EEN
ZILVEREN
GRIFFEL
...Jij één, ik één, jij ccn, ik ccn, jij één,
...gauw nog'n doosje halen
JA#IN
11."
"3
ooftman
BIJOU
rtd aa°
de
\ass
ss-
BIJOU
BEKROOND
SPAREN
We hebben onze prijzen nog lekkerder gemaakt
MIDWINTER
MODE VOOR ELKE LEEFTIJD
EXTRA MOGELIJKHEDEN VOOR JONGE KUNSTENAARS
A
Er volgt een stilte. Dan wat aarzelend het antwoord.
"Tja. Het zit volgens mij in de interpretatie van een
bepaalde kunstvorm. Ik ben een fan van de Cobra
groep, kunstenaars die het eenvoudig hielden. Vooral
Lucebert spreekt me aan. Die ging helemaal terug
naar het kinderlijke. Hij pakte kindertekeningen als
voorbeeld. Ik denk dat ik daardoor kinderboeken
ben gaan schrijven".
Eigen
temperament
FOTO JOHN SI WA BESSY
Commercieel
Afwisseling
Verzuiling
Antwerpse of Brusselse bonbons
VC Vlissingen
Pompoenen
Zeeuwse
Komedie
Poëzie
Rubrieken
"Speciaal geprijsd"
298-
Jong modisch tot
modisch klassiek
Lange Delft 44 - Middelburg
De zaak op de hoek
OOST-SOUBURG MK MIDDELBURG
r DEZE WEEK //VI
oplage 22.150. wekelijks gratis huis aan huiè op geheel Walcheren in combinatie met de vlissinger. totale oplage 44.950. uitgave provin
ciale zeeuwse courant b.v. administratie/advertenties: markt 51, postbus 5017, 4330 ka middelburg, 01180-81162. privé: c. c. v. d.
01184-79548. redaktie: ad hanneman. 01180-81170.
Omdat door liet wegvallen van de
BKR (beeldende kunstenaars re
geling) de mogelijkheden voor
jonge kunstenaars drastisch be
perkt zijn, heeft de Culturele
Raad Vlissingen zes talenten gese
lecteerd om te komen exposeren
in Bellamy 19. De raad maakte
een selectie op grond van docu
mentatie die beschikbaar was en
atelierbezoeken. Zaterdag 3 okto
ber om 15 uur wordt de eerste ex
positie geopend. Hans de Ruyter
uit Axel is de eerste, maar ook
enige Zeeuw, die voor deze reeks
exposities is uitgenodigd. Zijn
werk is in de galerie aan het Bella-
mypark te zien tot en met 28
oktober.
Dc 28-jarige Axclaar heeft meege
daan aan zowel solotentoonstel
lingen als groepstentoonstellin
gen. In 1985, '86 en '87 kocht de
provincie Zeeland werk van hem
aan. Ook de gemeente Axel en de
jeugdherberg in kasteel Westhove
in Domburg kochten doeken. De
Wim Hofman (46). Kinderboekenschrijver en adjunct-directeur
("Part-time en ik heb die naam ook niet bedacht") van de
Zeeuwse Culturele Raad. Vandaag (woensdag 30 september)
krijgt hij zijn zoveelste erkenning als schrijver van jeugdlitera
tuur. 'Zip' luidt de titel van het boek waarvoor hij een Zilveren
Griffel krijgt. Het is bedoeld voor kinderen die net kunnen le
zen. In Amsterdam ontvangt de Vlissinger de onderscheiding.
En hij behoort nu tot de meest bekroonde kinderboekenschrij
vers van Nederland.
Niet alleen de Cobra-groep was
basis voor het literaire werk van
Hofman. "Ik schreef eerst, alle
maal heel moeilijke gedichten.
Maar ik las ook verhalen van
Remco Campert. Die schreef ge
weldig eenvoudig over zijn jeugd.
Zo van 'Die nacht waaide het
hard en er viel een teil van een
spijker'. In die sfeer ben ik door
gegaan en uiteindelijk werd het
een bundeltje verhalen, die ik
toen opstuurde naar Uitgeverij
Van Goor. Tja. Ik begon er al vrij
jong mee, maar pas op m'n 22e
heb ik ze opgestuurd".
Er zijn recensenten die de boeken
van de Zeeuw beoordelen als niet-
pedagogisch verantwoord. "Ze
schrijven hem eenvoudig weg",
veroordeelt onze eigen kinderboe
kenrecensent Jan Smeekens die
mensen op zijn beurt. In het boek
'Wim' Iaat de hoofdpersoon zijn
plasser zien aan een meisje. 'Kan
niet', vonden sommige recensen
ten. "Men moet mij niet vastpin
nen op dat ene boek. Ik heb ook
andere verhalen geschreven".
Verder speelt de antiheld door
gaans een belangrijke rol in het
werk van Hofman. "Misschien is
dat logisch", lacht hij veelbeteke
nend. "Het is misschien luiheid,
want je neemt je eigen tempera
ment als basis. Je bekijkt het met
je eigen ogen".
Wim Hofman is graag een pleit
bezorger voor kinderen. Hij
meent dat ze niet serieus worden
genomen, dat volwassenen teveel
voor ze bedisselen. "Dat begint al
bij de peuterspeelzaal, waar al
wordt gedacht over de vervolgop
leiding. Ik erger me er wel eens
aan als ik zie hoe de samenleving
reageert op kinderen. Kijk naar
de Sterreclame. Als kinderen in
een spot worden gebruikt zijn het
vaak etters of doetjes. Blijkbaar
is dat het beeld dat de samenle
ving heeft van kinderen. Ik let er
inderdaad op hoe het allemaal in
elkaar zit en maak er gebruik van
als ik schrijf".
Kinderen observeren is een van
zelfsprekende bezigheid voor de
kinderboekenschrijver Hofman.
"Je leidt als het ware een dubbel
leven. Ik let inderdaad overal op
en ik zoek naar vergelijkingen.
Overigens niet alleen kijken naar
hoe kinderen doen, ook hoe vol
wassenen op ze reageren". Dan
maakt hij een zijsprong: "Je ziet
tegenwoordig mensen met hon
den omgaan zoals met kinderen.
Dan denk ik wel eens: wat verve
lend voor die hond. Maar mis
schien toch ook wel goed dat het
geen kind is. Overigens wij ik met
die vergelijking geen waardeoor
deel uitspreken. Die hond heeft
kennelijk een fupetie. Anders
zouden er geen honden zijn".
"Na de oorlog zag je veel kinde
ren. Die speelden dan 's avonds
op straat. Dat zie je niet meer. Ze
kijken tv. Nu moet ik dat als kin
derboekenschrijver natuurlijk af
keuren en zeggen dat kinderen
moeten lezen. Dat is onzin. Tv
kijken en lezen is als autorijden
en wandelen. Wie wandelt ziet
meer van de omgeving. Maar er
zijn mensen die er helemaal geen
behoefte aan hebben om meer te
zien. Trouwens als je in een auto
rijdt is het ook net tv kijken. De
raampjes lijken op het televisie
scherm".
Prijzen winnen is voor Wim Hof
man niet zo bijzonder meer. Gela
ten constateert hij dat hij nu de
derde Zilveren Griffel krijgt en
dat hij al twee Gouden Penselen
voor de illustraties in boeken
kreeg. "Griffels en penselen zijn
bij de massa bekend. Het is na
tuurlijk commercieel'en de schrij
ver of tekenaar die hem ontvangt
is er van verzekerd dat het boek
hoge oplages haalt. Dat is het
prettige. Nee. Waar ik echt waar
de aan hecht is de Nienke van
Hichtumprijs in 1975. Dat was
een erkenning van de literaire
waarde van mijn werk".
Volgens Wim Hofman is de sfeer
rond het kinderboek en tussen de
schrijvers er van vrienderlijker.
"Schrijvers van literatuur voor
volwassenen zijn verdeeld in kam
pen die elkaar bestrijden". Dat
heeft volgens hem ook te maken
met het publiek. "Kinderen zijn
minder blasé. Je kunt rechtstreeks
tot ze praten. Het is allemaal niet
zo zwaarwichtig. Kinderboeken
schrijvers gaan doorgaans zeer
prettig met elkaar om. Je voelt
dat je bij de jeugd hoort, dat je in
de marge zit. Het is niet de echte
literatuur. Het boek moet boven
dien sterker en toch goedkoper
zijn. De meeste auteurs worden
ook niet goed betaald. Daar bo
venop komt nog dat in kinderboe
ken veel illustraties zitten. En de
mensen die dat doen moeten ook
geld krijgen. Dat is trouwens niet
de reden waarom ik zelf illustreer.
Ik vind het gewoon leuk om te
doen".
Hofman beweegt zich vaak tussen
ambtenaren. Als adjunct
directeur van de Zeeuwse Cultu
rele Raad vergadert hij er heel wat
uurtjes mee. Vaak moet hij ver
wensingen wegslikken over hun
bureaucratie. Zeker als creatief
man, die houdt van vrijheid van
handelen. Hem knellen die amb
telijke boeien nog wel eens. "Het
heeft nadelen om zo te moeten
werken. Je ziet dat het allemaal
steeds ambtelijker wordt. Een
goeie penningmeester voor een
vereniging is niet meer te vinden.
Die deed het vroeger met een siga
renkistje, het is nu bijna een dag
taak. Ik zie gelukkig ook dat er zo
hier en daar wat meer creativiteit
in het ambtelijke apparaat komt.
Dat is nodig voor de hele samen
leving".
"Ik denk trouwens niet dat ik al
leen boeken wil schrijven. Dat
zou op den duur dodelijk zijn.
Want afwisseling is belangrijk. Je
moet uiteraard je inspiratie blij
ven houden en er wat voor doen
om van die schrijfkamer af te ko
men. Er zijn schrijvers, zoals Em-
mely Dickinson, die er niets an
ders bij deden. Ik vind het een
voordeel dat ik dagelijks andere
dingen te zien krijg. Als ik bij
voorbeeld een vergadering in een
boek wil beschrijven, heb ik daar
voorbeelden voor nodig!
Behalve een baan er bij vindt
Wim Hofman ook reizen heel be
langrijk. Kortgeleden heeft hij
een reisverhaal geschreven dat dit
najaar uitkomt in een bundel
'Tien keer uit' geheten. Er zitten
tien verhalen van verschillende
schrijvers in. De grens tussen kin
derboeken en reisverhalen, zo
stelt hij vast, is trouwens moeilijk
te trekken. "Ik denk wel eens:
wat maakt het in wezen uit. Zo
wel voor een reisverhaal als voor
een kinderboek is het taalgebruik
eenvoudig. Een kinderboek on
derscheidt zich misschien omdat
het kind zich moet herkennen. Ik
schrijf dan ook meestal over kin
deren of dieren".
Hijzelf identificeerde zich in zijn
jeugdjaren ("Maar ook later")
met Huckleberry Finn, het ver
volg op Tom Saywer van Mark
Twain. Ik vind dat boek zo mooi
omdat het over een zelfstandige
jongen gaat. Het mooiste vind ik
dat hij zich onttrok aan de be
schaving. Plus de verhouding die
hij met een neger had. Dat is
enorm sterk, een schitterende
vondst van Mark Twain, dat je
pas mens wordt als je je aan de
beschaving onttrekt".
rivier. Het deed Hofman denken
aan zijn eigen jeugd toen hij met
$en vlot op de Westerschelde spe
levaarde. "Ik ben met een boek
over die jeugdjaren bezig. Daar
komt dat vlot ook in voor. Het
verhaal speelt in Vlissingen. Ik
ben daarvoor op onderzoek uitge
trokken. Je komt dan eigenaardi
ge dingen tegen. De verzuiling
kort na de oorlog bijvoorbeeld.
Iedere geloofsgroep had bijvoor
beeld zijn eiigen woningbouwver
eniging. Ondanks de nood kreeg
je het niet voor elkaar om als niet
kerkelijke in een woning van een
katholieke woningbouwvereni
ging te komen. Toen mijn vader
na de oorlog op zoek was naar
een woning - wij zaten in een
noodwoning - stuurde wethouder
Van Oorschot hem weg met de
mededelingen dat als hij zonder
huis zat dat zijn eigen schuld was.
'Had je er maar niet moeten uit
trekken', zei Van Oorschot. Ik
heb trouwens geen archieven
doorgenuffëld voor dit bock. Ik
heb het allemaal van horen
zeggen".
Nu Wim Hofman wat ouder is en
geen kleine kinderen meer heeft
wordt het moeilijker om contact
te houden. Ook stelt-hij vast dat
de verhoudingen anders zijn dan
vroeger. "Veel kinderen hebben
twee papa's. Zoals het nu op de
scholen gaat is niet te vergelijken
met de discipline van vroeger. Het
is allemaal veel geraffineerder ge
worden. Bovendien heeft de tv
een enorme invloed op het gedrag
van de jeugd. Je ziet dat bijvoor
beeld aan de kinderen op de ten
nisbaan en aan de wijze waarop
jongens voetballen. Ze maken een
doelpunt en juichen. Ze spelen
zelfs de herhaling na. Het veran
dert allemaal. En daar heb je toch
rekening mee te houden".
Nieuwe TV.,
videorecorder of
stereoset?
3
Huckleberry Finn trekt op gege
ven moment met een vlot over de
géén groot lied rag op tafel, maar
lijdelijk 'n lage huur (v.a. I 7,!)5
per week).
altijd 100"" gratis service eu
garantie, dus nooit meer onver
wachte peperdure reparaties
Binnen enkele dagen liet beste
van liet nieuwste gratis thuis
geïnstalleerd.
automatisch eigendom zonder
bijbetaling door uniek spaar
systeem.
Vrijblijvend informatie en demon
stratie bij l w l'avoricl-dealer:
Cinerent Scheldestraat -12. Vlissin
gen (voor Walcheren). Ook
"s avonds open.
BELGISCHE
8?
Doos
500 gr.
Aanbieding geldig t/m 3 oktober,
zolang de voorraad strekt.
'JEANS INN
MEXX
MEXXMEN
DOBBER
HANES
Mortomod
LEVIS
LEE
Mustonq
Rifle
Scotch en Soda
Edwin
Panmo
So What
Ccimpri
News
BALL
PRIVATA
SAM PA 4
Ruyter volgde van 1977 tot 1982
een opleiding tekenen en textiel in
Tilburg.
Jos de Putter beschrijft het werk
van de Zeeuwsch-Vlaming als een
'weloverwogen studie omtrent
kleur en vorm, wat op het eerste
oog een spontane heftige
kleurstelling lijkt'. Ook looft De
Putter de delikate balans. 'De
Ruyters stijl beweeg zich namelijk
tussen lijn en vlak; zijn werken
zijn sterk grafisch getint, maar
toch onmiskenbaar schilderijen'.
De Putter noemt het werk noch
abstract noch eenduidig figu
ratief.
Bij de keuz.e voor deze reeks ex
posities heeft de Culturele Raad
Vlissingen zich dus laten leiden
door het wegvallen van de BKR.
In een begeleidend schrijven bij
de aankondiging van deze eerste
expositie stelt functionaris Leon
Riekwel vast dat pas afgestudeer
de kunstenaars de mogelijkheid
om zich te oriënteren cq. experi
menteren tegenwoordig drastisch
beperkt zijn. "Men dient zich zo
snel mogelijk te bewijzen, in
beeld te komen, een positie te ver
werven in het circuit", schrijft
Riekwel. En het gaat om meer
dan een inkomenspositie, name
lijk de erkenning van het beroep
van beeldende kunstenaar, on
derstreept Riekwel dc doelstelling
van zijn reeks exposities. "De ja
ren na het afstuderen zijn voor
velen het moeilijkste, met name
wanneer het werk zich minder
leent voor de dan geldende trend
in het circuit van galerie en mu
sea. Daarnaast is het aanbod aan
kunstenaars aanmerkelijk groter
dan de vraag".
De reeks tentoonstellingen van
zes jonge kunstenaars duurt tot
eind maart. Achtereenvolgens ex
poseren - na De Ruyter - Mark
Pijnappels uil Nijmegen (31 okto
ber tot en met 25 november),
Krien Clevis uit Steyl (28 novem
ber tot en met 23 december),
Koen van Sparrentak uit Amster
dam (23 december tot en met 20
januari), Bernaar Leenders uit
Amsterdam (23 januari lot en met
17 februari) en Stefan Axel Valdi-
marsson (IJsland) uit Maastricht
(27 februari tot en met 23 maart).
IN DEZE KRANT EEN HELE
PAGINA OVER DE KINDER
BOEKENWEEK. EN: ER ZIJN
PRIJZEN TE WINNEN VOOR
DE JEUGD DfE EEN TEKE
NING OF EEN VERHAALTJE
AAN ONS STUURT.
Wim (van de) Kastee-
len (69) blikt terug op
toen. Doelpunten ma
ken op z'n Engels, luidt
de titel van een verhaal
over deze legendari
sche Vlissinger. Dit on
derwerp en kijken naar
aanstaande zondag, al
lemaal op de gespon
sorde pagina van VC
Vlissingen.
Bij Moesbosch in Kou-
dekerke was het afge
lopen weekeinde ge
weldig druk. Talrijke
amateurkwekers voer
den pompoenen aan,
de een nog groter dan
de andere. Aanstaande
zaterdag wordt bekend
gemaakt wie de groot
ste had.
De Zeeuwse Komedie
speelt 'De Vossejacht'
van Hugo Claus. 'Een
stuk dat dicht bij de
mensen staat', oor
deelt regisseur Willem
Huybreghs.
Andreas Oosthoek de
buteert met de bundel
(gedichten) 'De bladen
terug'. Maar de flap
tekst pas lezen na de
fraai gestileerde poë
zie van weemoed, ver
langen en nog zo het
een en ander.
Korte informatie, film,
podium, expositie, le
zen, kerkdiensten, me
dische weekeinddien-
sten en voorlichting
van gemeente en pro
vincie.
servies
Wedgwood-groep
6-persoons
"Plain White"
Uw voordeel: 118,—
Oe serviezen-specialist:
SI RVICt KWALITEIT GARANTIE
lANGE OEI ft SO MIDDELBURG
01180 13221
Plein 1940-2 - Telefoon 01180-12560
4331 LH MIDDELBURG
n'teU l k\eu(en
wsseo W
De grootste speciaalzaak in vrijètjjdskleding