tA&va Demonstratie Middelburgs voltigeteam in Amerika U0P DE HOOGTE BIJOU HET WEEKBLAD WALCHEREN 'REIS BETAALD, MAAR SPONSORS WELKOM' BIJOU DE ONBEKENDE BEROEMDHEID FRANS VAN DIJK De Faam JE HAD'T KUNNEN LEZEN IN DE KRANT VOOR JE EIGEN STUK VAN NEDERLAND. Clown Croc Koninklijk Café en muziek DEZE WEEK IN Emmy Buijs Mode Toneel Rubrieken J. .P. A. Rossel tandprotheticus Kunstgebitten reparaties en vernieuwingen NIEUW DRINK - SERVIES 9,95 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT waar ook naar toe... begint met een koffer van BIJOU. DE ZAAK OP DE HOEK Woensdag 25 maart 1987 88e jaargang no. 12 oplage 22.150. wekelijks gratis huis aan huis op geheel Walcheren in combinatie met de vlissinger. totale oplage 44.950. uitgave provin ciale zeeuwse courant b.v. administratie/advertenties: markt 51, postbus 5017, 4330 ka middelburg, 01180-81162, privé: c. c. v. d. oosterkamp, 01184-79548. redaktie: ad hanneman, 01180-81170. Frans van Dijk temidden van een aantal fans in zijn café. Na victorie in buitenland voor fans in eigen kroeg Het is zo maar een zaterdagavond. Nog vroeg. Het personeel van cafees bereidt zich voor op de drukte die komt. De deur van café het Spinnewiel aan de Badhuisstraat in Vlissingen is op slot, hoewel de neonreclame volop lonkt. Maar er is een bel. "We willen geen dronken Engelsen van de Olau Line", legt ca féhoudster Bloeme van Dijk uit met een onvervalst Amsterdams accent. Het is er goed gevuld in het Spinnewiel. Fanatiek wordt gespeeld op het Amerikaans biljart, wie wil deelnemen zet ge woon zijn naam met een krijtje op het bord. Na een uurtje of wat - de voordeur is inmiddels open, de Olau Line aan de over tocht begonnen - stopt Bloeme de muziek van de cassetterecor der. Achter het keyboard is een keurige heer gaan zitten en café eigenaar Frans van Dijk blijkt plotseling behalve biertapper ook violist te zijn. Frans van Dijk verandert dan in Francis van Dy ke, een naam waarmee hij in een groot deel van de wereld min of meer beroemd werd, behalve in Nederland. Een man dus die de moeite waard is om meer van te weten. Een paar dagen later praten we in de flat van het echtpaar Van Dijk aan de Van Ho- gedorpweg in Vlissingen over het verleden en heden van de 55-jarige vioolvirtuoos. Echtgenote Bloeme fungeert als vraag baak als Frans het niet meer precies weet. Zij beleefde een groot deel van zijn carrière mee. dens het gesprek worden genoemd. Praten met Frans van Dijk is - vooral - terugkijken. Sinds hij drie jaar geleden het café aan de Badhuisstraat overnam, koos hij voor thuisblijven. Een duidelijke keuze. Hij kan nog wel eens weg dromen en zo stil in een hoekje thuis met de viool zijn eigen ge schiedenis doorpluizen, maar op toernee, zoals hij jaren deed, dat hoeft van hem niet meer. Niette min, als hij er over praat raakt hij in de ban van z'n verleden en zijn gezicht verraadt soms emotie. Maar het was ook niet niks al lemaal. opleiding te sturen. Frans ging naar het Utrechts conservatorium en studeerde er af als leraar. "Ik volgde dezelfde opleiding als Her man van Veen. Hij maakte zijn opleiding echter niet af", zegt hij met een speels lachje dat aan de mimiek van Toon Hermans doet denken. DOOR AD HANNEMAN Vioolvirtuoos. Het is een gepast woord voor Frans van Dijk. Knipsels kranteberichten haalt hij uit een vergeelde -enveloppe. Duits- en Engelstalig. Ook een Ja pans bericht met er naast een En gelse vertaling. Francis van Dyke wordt alom geprezen. De Duitsers noemen hem een tovenaar op de viool en een kop suggereert dat vrouwen voor Francis wel een nacht willen opblijven. Het woord super wordt verder vele ke ren herhaald in de recensies. En dan pronkt daar ineens die foto, waar Frans in gesprek is met En gelse koningin na een benefiet concert in het begin van de jaren zeventig. Aan gezamenlijke op tredens met mensen van wereld faam ontbreekt nauwelijks een naam die niet tot de verbeelding spreekt. Gilbert O'Sullivan, Charles Aznavour, Tom Jones, Dean Martin, Jerry Lee Lewis* Frank Sinatra en Nat King Cole zijn namen die onder andere tij- Al op zeer jeugdige leeftijd speel de Frans van Dijk viool. Hij bege leidde de acrobatenact van zijn ouders in Circus Boltini. jaren lang trad de - van huis uit - Rot terdammer op in het circus, tot- AlTÏICYIKCI dat de assistent van de legendari sche clown Croc hem ontdekte. Deze adviseerde de ouders om zoon Frans naar een professionele Na zijn diensttijd in het begin van de jaren vijftig stelde hij vast dat Nederland hem niets had te bie den. Hij vond - en vindt - dat de verzorgingsstaat geen rasechte ar tiesten kan leveren. "Ik kwam daartegen in opstand. De verzor ging van de wieg tot het graf, dat is niks. Je wordt in een hoekje ge zet en je blijft daar. Ik was boven dien op een groot en vrij land gesteld. Ik koos daarom Austra lië". Frans van Dijk ging er als monteur naar toe, maar na vijf dagen had hij een baan als violist in een chique nachtclub. "Zo kon ik overdag uitzien naar een baan". Verder werkte hij er nog een tijdje als etaleur. "En dat ter wijl ik kleurenblind ben". Toen hij geen ideeën meer had om etalages aanlokkelijk te maken, richtte hij een muziekcopieerfir- ma op. "Ik had daar schrijfma chines die muziek typten". De grote aanbiedingen om zijn talen ten op de viool voor een groot pu bliek te tonen, bleven nog even uit. lië en Nieuw Zeeland. Die mu- ziekcopiëerfirma heb ik toen on middellijk verkocht. In 1965 stierf de eigenaar van de show. Ik ben toen naar Amerika gegaan". In dat grote land merkte Frans van Dijk dat het enorm moeilijk is voor een buitenlands artiest om -er aan de bak te komen. "In Australië was ik tamelijk ver wend. Ik verdiende er pakweg 1500 gulden per week. Uiteinde lijk kreeg ik een aanbieding om in een soort artiestenorkest op te tre den. Dat was wel leuk". In 1967 kwam de Nederlander terug in zijn vaderland. Hij ging onder meer op toernee door de Scandi navische landen. Het avontuur in Europa duurde ongeveer twee jaar en in 1969 maakte hij een toernee door zuidelijk Afrika, waar hij onder meer shows met Tom Jones verzorgde. Hij herin nert zich nog als de dag van giste ren hoe anders het was om voor een publiek met kleurlingen op te treden (er zijn in Zuid Afrika shows voor blanken en kleurlin- Koningin Elisabeth van Engeland feliciteert Frans van Dijk (tweede van rechts) na diens optreden in 1974. Lord Delfont (links) de grote man achter de Muppet Show, luistert mee. En toen kwam ineens toch die goede aanbieding. "Ik kon met een show op toernee door Austra- gen). Die shows duurden veel lan ger. "Het publiek leefde er hele maal mee". Dan komt Engeland op de prop pen, een land dat voor een artiest - zo blijkt uit de woorden van Van Dijk - een walhalla kan zijn. On der de artiestennaam Francis van Dyke brak hij er echt door. De kroon op het werk was een optre den in de één keer per jaar gehou den show Royal Command Per formance met koningin Elisabeth onder de toeschouwers. Na af loop werd hij ontvangen door de vorstin. Francis van Dyke was in Engeland bij velen een begrip. "Mensen van London BBC weten nog steeds wie ik ben en het hele apparaat in Engeland kent mij ook". Maar Engeland heeft qua variëté dan ook een rijke traditie. En als varieté-artiest wil Frans van Dijk zich het liefst beschreven zien. Wat en hoe? "Ik heb een opleiding gehad al§ muzikant. Maar een artiest is veel meer. Die maakt weliswaar mu ziek, maar die doet wat met die muziek. In Engeland speelt het publiek ook mee. Je hebt er de zo K JP"' genaamde 'jenners', mensen die reageren op wat je doet. Iemand die alleen muzikant is reageert daar niet op. Een artiest doet er wat mee. Roept bijvoorbeeld ie mand dat je vals speelt, overigens als lolletje, dan daag je zo iemand uit en zegt: kom het dan maar be ter doen. Zo speel je niet alleen op de viool, maar je bespeelt ook het publiek. Trouwens ik geloof niet dat je het vak artiest kunt leren, dat zit in je./Toon Hermans is een rasartiest. Elk moment van de show kan hij improviseren en rea geren op wat er zich in de zaal af speelt. In Engeland had ik het dan ook enorm naar mijn zin. Ik ken de het publiek. En dat is natuur lijk een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen werken. Seth Gaaikema mislukte bijvoorbeeld helemaal in Wenen. En Toon Hermans z'n optreden in New York werd ook al geen succes. Zouden beiden een tijdje daar zijn gaan leven, dan hadden ze waarschijnlijk meer succes gehad. Je hebt die finesses nodig om te De Voltige Vereniging Mid delburg is een van de Europe se Clubs die is uitgenodigd om in augustus in Amerika deel te nemen aan een demonstratie. De American Vaulting Associ ation wil graag dat het eerste van de Middelburgers komt om 'er zelf wat van op te ste ken'. Maar omgekeerd geldt hetzelfde. "De Amerikanen beoefenen hun sport op een zeer hoog niveau", weet de Middelburgse trainster Annet Baas. Hoewel nu al vaststaat dat de le den van de ploeg deze trip voor geen goud willen missen en moei zaam de reissom bijeen hebben geschraapt, hoopt de club dat zich op korte termijn sponsors aandienen die op z'n minst een aardig deel van de reissom voor hun rekening nemen. En dat voor niets de zon opgaat, beseft de club op manege De gouden draak evenzeer. "We zullen voor de sponsor véél reclame maken. Zo wel in Amerika als hier tijdens wedstrijden of demonstraties", belooft Annet Baas, een van de grondlegsters voor deze Middel burgse vereniging. Dezer dagen kunnen bedrijven een brief van de Middelburgse pardesportliefheb- bers verwachten. Voltige kan het best worden om schreven als 'turnen op paarden'. Het dier wordt aan een lijn ge voerd en draaft in een cirkel. Om beurten springen de beoefenaars er van op de rug van het beest en tonen er hun kunstjes. Het eerste van Middelburg voltigeert op hoog niveau in de één na hoogste afdeling. "Het is niet uitgesloten dat we dit jaar doordringen tot de hoogste klasse", zegt Annet Baas. De leeftijd van de voltigeurs va rieert tussen acht en achttien jaar, *De ploeg die in Amerika moet tonen wat Europa op voltigegebied heeft te bieden. althans in groepsverband. Daarna komt de turner te paard meestal terecht in de soloklasse. "In de meeste gevallen stoppen mensen op 25-jarige leeftijd met deze sport", zegt de 26-jarige Annet Baas. De trainster is zelf tien jaar bezig. Zeven a acht jaar geleden volgde ze een cursus trainster in Gelderland en sindsicn bekwaamt ze zich op elk moment dat dat mogelijk is om de finesses van de ze sport, waarbij eendracht tussen paard en berijder(s) centraal staan. De Voltige Vereniging Middelburg werd officieel in 1983 opgericht. Daarvoor werd de sport weliswaar beoefend in de Zeeuwse hoofdstad, maar dat ge beurde niet binnen de normen van de overkoepelende landelijke or ganisatie. De vereniging heeft nu twintig leden. Een ploeg wordt sa mengesteld uit zeven jongens en meisjes. Behalve een eerste team heeft de vereniging ook een twee de team, dat uitkomt bij de afde ling beginners. De Middelburgers zijn wel trots op de uitnodiging. Ze kwam tot stand via een Duitse mevrouw Ilse Lorenz uit Ditzingen, die de groep vorig jaar aan het werk zag tijdens een manifestatie in haar land. Bovendien kunnen Annet Baas en haar pupillen er wat van opsteken. "Want", zo weet ze ze ker, "tijdens de Amerikaanse kampioenschappen begin augus tus kunnen we de absolute elite aan het werk zien". FOTO'S RUBEN OREEL weten hoe de bevolking van een land of stad reageert". In 1974 vestigden Frans en Bloe me van Dijk zich voor het eerst in Zeeland. Zij namen hotel-pension Limburgia over aan de Nieuwen- dijk in Vlissingen. Maar hij bleef optreden in het verre buitenland, dus het pension werd snel te veel. En zo volgde hij weer zijn vroege re sporen met Bloeme achter zich. Begin jaren tachtig zien we recen sies over hem in Duitse kranten - vol lof overigens. In 1983 besluit hij weer om 'het rustig aan te gaan doen'. Op zoek naar een vaste stek vinden hij en zijn vrouw wéér Vlissingen. Nu een café waar hij toch nog muziek kan maken. Want als het publiek er daar 'geschikt voor is', belt hij zijn begeleider, haalt de viool uit de kist en verwent de bezoekers aan zijn etablissement met zijn virtuoze spel. Blues, jazz, zigeu- nermuziek - het komt er allemaal uiterst geraffineerd uit. En voor een stuk klassiek draait Frans ook al zijn hand niet om. Het laatste deel van het gesprek vindt plaats in het Spinnewiel, vlak voordat de fotograaf hem gaat observeren. We hebben het nog niet gehad over wat de viool voor Frans betekent. Emotioneel. Hij moet er even over denken als hij er aan wordt herinnerd hoe hij soms - zo lijkt het - het instrument knuffelt. "Laat ik er dit van zeg gen", antwoordt hij. "Als ik op reis ga, met vakantie, dan mis ik dat vioolkoffertje. Het is net of ik niet compleet afreis. En wat het emotioneel voor me betekent? Och Met de viool kan ik dingen zeggen die ik niet kan uitspreken. Heel persoonlijke dingen". En dan wordt hij weer de lachebek: "Ik neem m'n viool trouwens vaak mee. En zo is hel wel eens gebeurd dal ik in een café zat en voor het gezelschap met wie ik sa men was een deuntje speelde. Mensen aan andere tafels vroegen dan om meer. En zo heb ik heel wat avonden gratis gedronken. Overigens heb ik er op die manier ook w'el etentjes mee verdiend. Tja. Dat allemaal betekent de vi ool voor mij...". Een vrouw aan het roer in een typisch manne lijk bedrijf. Emmy Buijs (bewaking) moet ook nog randstadmanier tjes leren. Deze week in 'uit het zakenhart'. Vlissingse modezaken toonden hun collectie voor een groot aantal belangstellenden. Ook het Finse winkeltje in Middelburg had voor een groot aantal be zoekers aantrekkelijke mode in huis. De toneelvereniging van de Walcherse zie kenhuizen heeft een stuk ingestudeerd. Wie wil zien of het perso neel inderdaad meer kan dan alleen zieken verzorgen en behande len is uitgenodigd. Korte informatie, podi um, film, expositie, Uit, kinderboeken, bougie tot bumper en zaek'n bin zaek'n. Spec, voor slechtzittende protheses en ingevallen gezichten Spoedig kladr. Tel. afspraken 01184-14533 Hobeinstraat 52, Vlissingen "sfeervol tafelen" wijnglas Crista llerie 'Zwicsel DE DRINKSERVIEZEN-SPECIALIST: StHVIOt KWALITEIT GARANTIE l AiVGE DELFT 50 MIDDELBURG w 01180 13221 j MOGEN WIJ HOUDEN? n/\L| JA. IK WIL EEN ABONNEMENT OP DE KRANT VOOR MN EIGEN STUK VAN NEDERLANDI Dl/U De eerste 2 weken ontvang ik de krant gratis Pas daarna betaal ik I g Per maand t 23.65 Per kwartaal t 68.65 Per halfjaar I 137.30 O Per iaar 1262.50 (Aankruisen wal van toepassing is) Naam Adres .Tel Postcode Plaats Stuur deze bon in gesloten envelop (zonder postzegel) op naar PZC, Antwoordnum mer 2, 4330 VB Middelburg. Snuffelt üook al fL/tussen tfcKfeijrtjes? Zie advertentie elders in dit blad. Lange Delft 44/Segeersstraat Middelburg

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1987 | | pagina 1