1 Klassieken van moderne dans in Vestzaktheater Vlissingen Werkballet en choreografen in Schouwburg en Bibliotheek RVD Driedaagse cursus voor jongeren Door aanwinsten Kunstuitleen is ledenstop opgeheven ...niet schi] pperen met 1 kwaliteitseisen... i 1S J\ HET WEEKBLAD WALCHEREN BIJOU KOOPJES HAL Weten wat moeite betekent9 De Faam PEET ERS PROFITEER NU! stijlvol bestek... CNV HELPT HANDJE BIJ SOLLICITEREN TWEE KEER DANS IN MIDDELBURG Dans Plus dtë stijl verraadt ROBBI'&BKRKIM, ,k^Q; De ledenstop bij de Kunstuitleen in Middelburg is opgeheven. Alle 140 mensen die in de periode tus sen september 1986 en vorige week maandag lid wilden worden maar in plaats daarvan op de wachtlijst terecht kwamen, kunnen nu naar de Kui perspoort 22 gaan en het nieuwe werk, dat vorige week geselecteerd en ingehuurd is, bekijken en le nen. Ineke Jobse, de beheerster van de Kunstuit leen, is daar best tevreden over. Ze is allang blij dat de 'noodsprong' tot de ledenstop is opgeheven. Geld op 0NZEKER? A Deze dagen zijn wij veranderd in een Selectie Hypotheken Mode- ontwerp Vrouw en techniek Tweede lp Zakenhart KONINKLIJKE P0RCELEYNE FLES j. P. A. Rossel tandprotheticus DAT IS WAT: lederen ceintuurs Lederen hand- en schoudertassen CALJOUWS VERSLAG OVER POLENREIS r DEZE WEEK /AM oplage 22 150 wekelijks gratis huis aan huis op geheel walcheren in combinatie met de vlissinger. totale oplage 44.950. uitgave provin ciale zeeuwse courant b.v. administratie/advertenties: markt 51. postbus 5017, 4330 ka middelburg. 01180-81162. privé h. schrama. 01180-13585. redaktie: ad hanneman 01180-81170. 'Danskern' brengt zaterdag 14 februari in het Vestzaktheater in Vlissingen klassieken van de moderne dans uit de jaren 1930-1960 met als titel 'Fables for our time'. 'Danskern' maakt daarbij gebruik van choreogra fieën van Doris Humphrey (The shakers), Sophie Maslow (Folksay en voices) en José Limon (Cha conne, the exiles en there is a time). 'The shakers', daterend uit 1930, geldt als één van de meest uit zonderlijke werken in de moderne dans en was een van de eerste moderne choreografieën op een Broadway podium in de show 'Americana'. Het is gebaseerd op de religieuze sekte de Shakers, die de onverwerkte drang naar elkaar -ontstaan door het henzelf opgelegde celibaat- in dansen uitten. Voor de choreografie 'Folksay' uit 1942 liet Sop hie Maslow zich inspireren door Amerikaanse bal lads. Folksay geeft perfect uitdrukking aan de trots, vitaliteit en uitgelatenheid die volgde op het eind van de crisis in de 30er jaren. 'Voices' is een recenter werk van Maslow en de krachtige choreo grafie kenmerkt zich door romantiek, ontdaan van alle melodrama. 'The exiles' van José Limon geeft in een choreografisch even strak kr als in dringende vorm het verlies van onschuld weer. Dit duet wordt gedanst door Adriaan Kars en Anne Affourtit. Voor de muziek bij 'there is a time' werd de componist Norman dello Joio met de Pullizerprijs onderscheiden. Het optreden van 'Danskern' begint om 20.30 uur. Anne Af four til en Adriaan Kans Kijken en luisteren naar dans. Het is beide mogelijk de ko mende dagen in Middelburg. Vrijdag 13 februari is het Werkcentrum Dans in de Schouwburg (20.30 uur) en maandag 16 februari geven choreografen in de Zeeuwse Bibliotheek (20 uur) inzicht in hun werkwijze. Rudie van Danzig, Beppie Blankert en Adriaan Kans belichten uitvoe rig het vak choreografie. In de Schouwburg vrijdag ver zorgt Dans een programma onder de titel 'Lift II'. Het bestaat uit vier stukken: 'Cattabio' van Hlif Svavarsdottir, 'Strategieën van een listig plan' van Denis Louwer- se, 'Cellogarnics' van Ed Wubbe en 'Retour Rotterdam' van Tata- nia de la Fuente. Het zijn alle vier hedendaagse stukken die nog maar net of een paar jaar geleden in premiere gingen. Het werkcentrum Dans bestaat sinds 1975 en heeft als belangrijk ste doelstelling publiek warm te maken voor dansen. Ze doet dat door moderne voorstellingen te geven in binnen- en buitenland, maar meer nog wordt aan de weg getimmerd door in het basisonder wijs dansante vorming te verzor gen. Kathy Gosschalk heeft sinds 1975 de artistieke leiding, maar er is ook een groot aantal choreogra fen te gast geweest in Rotterdam. Aan het werkcentrum zijn zes do centen verbonden die in het Rot terdamse onderwijs opereren, maar ook hun vleugels uitslaan in de provincie Zuid-Holland. Dat team verzorgt ook cursussen en workshops ten behoeve van on derwijsgevenden. Binnen het lespakket hoort een uitvoering, die aansluit op wat de kinderen heb ben geleerd. Het gezelschap be reidt zich momenteel voor om vol gend jaar de nieuwe Rotterdamse Sihouwburg te gaan bespelen. In de sfeer van optredens bestrijkt het werkcentrum behalve Rotter dam en Zuid-Holland ook Bra bant en Zeeland. Als het gaat om aan de weg tim meren dan heeft het werkcentrum Dans nog een aantal ijzers in het vuur. Om bezoekers en geïnteres seerden te informeren wordt vanaf maart een Danskrant uitgegeven, die elk kwartaal verschijnt. Daarin wordt onder meer opgenomen: in formatie over dans in Nederland, uitgebreide artikelen over het Werkcentrum Dans, interviews met choreografen, dansers en ont werpers en premieres en speeldata worden vermeld. Onder de titel 'Dans plus en de choreografen' zijn maandag dus drie choreografen aanwezig in de Zeeuwse Bibliotheek. Het drietal vertelt hoe zij te werk gaan. En dan zal blijken dat iedere choreo graaf zo z'n eigen manier van wer ken heeft. Choreograferen is een heel persoonlijke zaak. De ene choreograaf improviseert graag, terwijl de ander het al min of meer op papier heeft staan. Een choreo graaf kan muziek of dansers als SiLBc RMAjVJf AKI 'JR Sf l' GESCHENKEN: Leden van het werkcentrum Dans uitgangspunt nemen, maar ook een bepaalde emotie of beweging. De drie choreografen: Rudi van Dantzig leidt sinds 1969 het Natio naal Ballet en heeft meer dan 35 balletten gecreëerd. Beppie Blan kert danst en werkt bij de Stich ting Dansproducties van Bianca van Dillen en Adriaan Kans is ar tistiek leider van Danskern. Dans Plus bestaat uit een aantal avonden die een facet van ballet centraal stellen. Maandag 23 fe bruari komen de dansers aan bod en op 9 maart de managers. Solliciteren - zo vindt de CNV Jongerenorganisatie in Zee land - dat moet je leren. En daarom heeft deze organisatie een cursus opgezet onder die titel. Scholieren en werkzoe kenden kunnen deelnemen op 2, 3 en 4 maart. Solliciteren is niet eenvoudig, constateert de jongerenorganisa tie. Bij de poging om een - andere - baan te krijgen blijkt een briefje of telefoontje aan een werkgever vaak niet voldoende. "Goed solli citeren is weten waar je mee bezig bent. Daarom is oefening en trai ning belangrijk. Je voorkomt dan dat je de plank misslaat of een on verwachte uitglijder maakt", ar gumenteert het CNV. Training geeft ook meer vertrou wen: niet alleen de werkgever zal vragen stellen. Ook de jonge solli citant zelf stelt vragen, betoogt de organisatie voor jongeren. "En wie vragen stelt, maakt duidelijk dat ook de werkgever is gebaat bij een goede werknemer". De CNV Jongerenorganisatie verzekert verder dat training in liet sollicite ren de kansen op de arbeidsmarkt vergroot. De cursus is een mengeling van theorie en praktijk. Behandeld worden zowel de advertentie als de arbeidsovereenkomst, het sol licitatiegesprek en de te schrijven brief. Jongeren onder de 28 jaar kunnen deelnemen. Aanmelden of andere informatie verstrekt Bert van Boggelen op het kantoor in Goes (01100 - 20310). Het verliep het afgelopen jaar al lemaal wat anders dan de jaren ervoor. Gewoonlijk nodigt de Kunstuitleen twee keer per jaar kunstenaars uit heel Nederland uit om werk in te leveren. Dit werk wordt door een commissie van vijf mensen (een kunstenaar, een beheerder van een uitleencen- -*ci. BEL DE KINDERTELEFOON. LUCHT JE HARTJE VOOR EEN KWARTJE. trum in Nederland en vertegen woordigers van de Stichting Beel dende Kunst, de provincie en de Zeeuwse Culturele Raad) geselec teerd. Een aantal werken wordt dan door de Kunstuitleen inge huurd en kan door de leden ge leend worden. Na vijfjaar krijgt de kunstenaar het werk weer te rug. Ineke Jobse: "Je kunt dan denken dat we steeds meer werk in voorraad krijgen, maar dat is niet zo. Het komt namenlijk vaak voor dat mensen die een kunst werk zes maanden in huis hebben, de maximale uitleentermijn, het werk ook willen houden en het kopen. Daardoor raken we veel kwijt dat aangevuld moet wor den. Ook is het ledental sinds on ze start hier in 1984 blijven stij gen; dat is trouwens een landelij ke tendens". Het afgelopen jaar kon er echter door geldgebrek maar één keer werk geselecteerd worden. Voor het inhuren van de kunstwerken krijgt de Kunstuitleen subsidie van de provincie en dat geld was halverwege het jaar op. De conse quentie was dat er voor de nieuwe leden slechts een heel klein aan bod was; negentig procent van werk van de Kunstuitleen was na melijk uitgeleend. Een ledenstop was de enige oplossing. "We hebben nu weer voldoende werk om voorlopig vooruit te kunnen", zegt Ineke Jobse. "Mocht blijken dat er binnenkort weer te weinig is dan proberen we zo snel mogelijk een nieuwe selec tie te houden. Dat zal niet over enkele weken zijn want daarvoor kost de voorbereiding te veel tijd: kunstenaars moéten aangeschre ven worden, de commissie moet samengesteld worden en de kunstenaars moeten de tijd krij gen om hun werk in te sturen. Maar als het echt moet, dan kun nen we in juni weer nieuw werk inhuren. Het zou me niets verba zen als bleek dat het moest, want ook landelijk gezien blijft de be langstelling voor de uitleencentra groeien". De Kunstuitleen in Middelburg heeft nu 750 leden uit heel Zeeland. In het afgelopen half jaar zijn er 140 mensen op de wachtlijst gekomen, maar of zij allemaal lid zullen worden, vraagt de beheerster zich af. Een logisch antwoord op de groeiende vraag naar te-lenen- kunst, zou zijn: "Stel de eisen aan de werken wat lager, zodat er meer ingehuurd kan worden". Maar daar wil de kunstuitleen niet aan. Het is zelfs zo dat de se lectie van de afgelopen week vrij streng was. Ineke Jobse: "We spelen niet in op de vraag. Wc willen wel meer inhuren, maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van de collectie. De spel regels daarvoor blijven de zelfde - zo wisselt de commissie elke keer, want ieder lid mag maar vier maal selecteren. En ook de criteria blij ven gelijk: kwaliteit, prijs en uit leenbaarheid". Verder vindt Job se het belangrijk dat alle technie ken voldoende aanwezig zijn. Dus niet alleen olieverfschilderijen, maar ook aquarellen, foto's, beeldhouwwerken, textiel en grafiek. Dat de beheerster niet weet hoe veel werken er dit keer gekozen zijn, is een bewijs te meer dat de commissie niet aan de slag is ge gaan met het idee dat er vraag is naar een bepaalde hoeveelheid en dat dat aantal ook gekozen moet worden. Nee, alleen de kwaliteit van de werken is maatgevend. Is er te weinig dat de commissie pas seert, dan wordt er niet geschip perd met de kwaliteitseisen, maar worden kunstenaars opnieuw uit genodigd om werk in te leveren en is er opnieuw een selectie met de zelfde uitgangspunten. Jobse: "Ik weet niet hoeveel werken er bij zijn gekomen en het preciese aantal vind ik ook niet zo belang rijk. Het gaat mij erom dat er ge noeg is om de ledcnstop op te hef fen en de komende maanden nieuwe leden aan te nemen. Mocht er toch te weinig zijn, bij voorbeeld doordat veel mensen zich als lid aanmelden, dan hoop ik dat het financieel mogelijk zal zijn om binnenkort opnieuw een selectie te houden". Selectie voor de leners is er geluk kig niet. Er bestaan vijf verschil lende abonnementen: hoe meer er per maand betaald wordt (tussen de 10 en 25 gulden) hoe meer en hoe duurdere werken er geleend kunnen worden. Verder is zeven tig procent van het abonnements geld gereserveerd voor de aan koop van een kunstwerk. Een zo genaamd kooptegoed om eens hét De hypotheekinstellin gen hebben de laatste weken hun renteper centage niet gewijzigd. Zie de tabel. (Amateur)mode- ontwerpers kunnen hun creaties tonen voor een groter pu bliek. Mode Aksenten, de organisatie die mannequins en dress- man opleidt, heeft voor het tweede ach tereenvolgende jaar een wedstrijd uitge schreven. Negen vrouwen wer den bemoedigend toe- gesprokenvoordat ze als eerste in Zeeland het certificaat 'vrouw en techniek' kregen uitgereikt. Werkgevers moeten nu nog hun we's aanpassen. Avalanche, een rede lijk bekende Zeeuwse popgroep, presenteert zondag haar tweede lp. Dat gebeurt in Mid delburg. De Middelburger Peter Goedbloed legt uit wel ke voordelen de on langs opgerichte orga nisatie voor slopersbe drijven heeft voor de consument en voor het milieu. diameter 22 en 36 cm SERVICE KWALITEIT GARANTIE LANGE DELFT 50 MIDDELBURG 01180 13221 begeerde werk aan te kunnen schaffen. Sparen is niet verplicht, er is ook een regeling voor men sen die alleen willen lenen. De Kunstuitleen Zeeland is ge vestigd aan de Kuiperspoort in Middelburg en geopend van dins dag tot en met zaterdag tussen 13.30 en 17.00 uur en op donder dagavond van 19.00 tot 21.00 uur. Kunstgebitten reparaties en vernieuwingen Spec, voor slechtzittende protheses en ingevallen gezichten Spoedig klaar. Tel. afspraken 01184-14533 Hooeinstraat 52 Vlissingen Nieuwe werken bij de Kunstuitleen, overzichtelijk gerangschikt. Nieuwe leden welkom.... vanaf f 5,-; f9,-J f 15,-; f19,- etc, Middelburg, Nieuwe Burg 8 Vlissingen, Lange Zelke 26 01180-13266/01184-11477 "Het blijft nodig om deze men sen te helpen", concludeert M. Ca/jouw van de Stichting Zee land helpt Polen. Tussen 19 en 24 januari is hij met een chauf feursteam en vijf vrachtwagens vol kleding, medicijnen en zie- kenhuisapparatuur naar Polen gegaan. Een barre rit: kou, sneeuw, lange wachttijden bij de grenzen en beijzelde wegen. Caijouw schreef een verslag. 's Morgens om zes uur berei ken we de Poolse grens. We be reiden ons voor op een lange wachttijd. De helft van de chauffeurs gaat slapen en de anderen warmen zich bij de ka chels in de auto's. Na verloop van tijd komt er beweging bij de douane en beginnen de sol daten met het lossen van de auto 's. Door de kou is de stem ming niet zo grimmig ais anders en mogen wij meehelpen om warm te blijven. Rond één uur 's middags komt er een eind aan alle toestanden die op den duur toch erge/ijk worden". Op weg naar Grudziadz, waar de lading bij een ziekenhuis ge lost zal worden, kan het team uitgebreid genieten van he be sneeuwde landschap, doordat 'het rijden zo 'n ramp is dat de snelheid vaak niet hoger komt dan veertig kilometer per uur". Maar als ze op de bestemming aankomen, wacht hen een warm onthaal en een heel bad. In de volgende dagen doet het team ook Gdansk aan. Vrijdag is het tijd voor het vertrek. Na wal vertraging en pech met één van de auto's, rijden ze terug naar Nederland. Ze worden uit gezwaaid door veie vrienden. "Ais we zien hoe blij ze (vooral in de ziekenhuizen) zijn met de apparatuur en de medicijnen, moeten we alle moeite blijven doen om hier in Nederland af geschreven, maar nog prima functionerende, apparatuur be schikbaar te krijgen voor de ziekenhuizen in Poten", bestuit Caijouw zijn verslag. Na deze tocht weten hij en het team pre cies wal 'alle moeite' betekent.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1987 | | pagina 1