1
Klassieken van moderne dans
in Vestzaktheater Vlissingen
Werkballet en choreografen
in Schouwburg en Bibliotheek
RVD
Driedaagse cursus
voor jongeren
Door aanwinsten Kunstuitleen is ledenstop opgeheven
...niet schi]
pperen met 1
kwaliteitseisen...
i
1S
J\
HET WEEKBLAD
WALCHEREN
BIJOU KOOPJES HAL
Weten wat moeite betekent9
De Faam
PEET
ERS
PROFITEER NU!
stijlvol
bestek...
CNV HELPT HANDJE BIJ SOLLICITEREN
TWEE KEER DANS IN MIDDELBURG
Dans Plus
dtë stijl verraadt
ROBBI'&BKRKIM,
,k^Q;
De ledenstop bij de Kunstuitleen in Middelburg is
opgeheven. Alle 140 mensen die in de periode tus
sen september 1986 en vorige week maandag lid
wilden worden maar in plaats daarvan op de
wachtlijst terecht kwamen, kunnen nu naar de Kui
perspoort 22 gaan en het nieuwe werk, dat vorige
week geselecteerd en ingehuurd is, bekijken en le
nen. Ineke Jobse, de beheerster van de Kunstuit
leen, is daar best tevreden over. Ze is allang blij
dat de 'noodsprong' tot de ledenstop is opgeheven.
Geld op
0NZEKER?
A Deze dagen zijn
wij veranderd in een
Selectie
Hypotheken
Mode-
ontwerp
Vrouw en
techniek
Tweede lp
Zakenhart
KONINKLIJKE
P0RCELEYNE FLES
j. P. A. Rossel
tandprotheticus
DAT IS WAT:
lederen ceintuurs
Lederen hand- en
schoudertassen
CALJOUWS VERSLAG OVER POLENREIS
r DEZE WEEK /AM
oplage 22 150 wekelijks gratis huis aan huis op geheel walcheren in combinatie met de vlissinger. totale oplage 44.950. uitgave provin
ciale zeeuwse courant b.v. administratie/advertenties: markt 51. postbus 5017, 4330 ka middelburg. 01180-81162. privé h. schrama.
01180-13585. redaktie: ad hanneman 01180-81170.
'Danskern' brengt zaterdag 14 februari in het
Vestzaktheater in Vlissingen klassieken van de
moderne dans uit de jaren 1930-1960 met als titel
'Fables for our time'.
'Danskern' maakt daarbij gebruik van choreogra
fieën van Doris Humphrey (The shakers), Sophie
Maslow (Folksay en voices) en José Limon (Cha
conne, the exiles en there is a time). 'The shakers',
daterend uit 1930, geldt als één van de meest uit
zonderlijke werken in de moderne dans en was een
van de eerste moderne choreografieën op een
Broadway podium in de show 'Americana'. Het is
gebaseerd op de religieuze sekte de Shakers, die de
onverwerkte drang naar elkaar -ontstaan door het
henzelf opgelegde celibaat- in dansen uitten.
Voor de choreografie 'Folksay' uit 1942 liet Sop
hie Maslow zich inspireren door Amerikaanse bal
lads. Folksay geeft perfect uitdrukking aan de
trots, vitaliteit en uitgelatenheid die volgde op het
eind van de crisis in de 30er jaren. 'Voices' is een
recenter werk van Maslow en de krachtige choreo
grafie kenmerkt zich door romantiek, ontdaan
van alle melodrama. 'The exiles' van José Limon
geeft in een choreografisch even strak kr als in
dringende vorm het verlies van onschuld weer. Dit
duet wordt gedanst door Adriaan Kars en Anne
Affourtit. Voor de muziek bij 'there is a time'
werd de componist Norman dello Joio met de
Pullizerprijs onderscheiden.
Het optreden van 'Danskern' begint om 20.30
uur.
Anne Af four til en Adriaan Kans
Kijken en luisteren naar dans.
Het is beide mogelijk de ko
mende dagen in Middelburg.
Vrijdag 13 februari is het
Werkcentrum Dans in de
Schouwburg (20.30 uur) en
maandag 16 februari geven
choreografen in de Zeeuwse
Bibliotheek (20 uur) inzicht in
hun werkwijze. Rudie van
Danzig, Beppie Blankert en
Adriaan Kans belichten uitvoe
rig het vak choreografie.
In de Schouwburg vrijdag ver
zorgt Dans een programma onder
de titel 'Lift II'. Het bestaat uit
vier stukken: 'Cattabio' van Hlif
Svavarsdottir, 'Strategieën van
een listig plan' van Denis Louwer-
se, 'Cellogarnics' van Ed Wubbe
en 'Retour Rotterdam' van Tata-
nia de la Fuente. Het zijn alle vier
hedendaagse stukken die nog
maar net of een paar jaar geleden
in premiere gingen.
Het werkcentrum Dans bestaat
sinds 1975 en heeft als belangrijk
ste doelstelling publiek warm te
maken voor dansen. Ze doet dat
door moderne voorstellingen te
geven in binnen- en buitenland,
maar meer nog wordt aan de weg
getimmerd door in het basisonder
wijs dansante vorming te verzor
gen. Kathy Gosschalk heeft sinds
1975 de artistieke leiding, maar er
is ook een groot aantal choreogra
fen te gast geweest in Rotterdam.
Aan het werkcentrum zijn zes do
centen verbonden die in het Rot
terdamse onderwijs opereren,
maar ook hun vleugels uitslaan in
de provincie Zuid-Holland. Dat
team verzorgt ook cursussen en
workshops ten behoeve van on
derwijsgevenden. Binnen het
lespakket hoort een uitvoering, die
aansluit op wat de kinderen heb
ben geleerd. Het gezelschap be
reidt zich momenteel voor om vol
gend jaar de nieuwe Rotterdamse
Sihouwburg te gaan bespelen. In
de sfeer van optredens bestrijkt
het werkcentrum behalve Rotter
dam en Zuid-Holland ook Bra
bant en Zeeland.
Als het gaat om aan de weg tim
meren dan heeft het werkcentrum
Dans nog een aantal ijzers in het
vuur. Om bezoekers en geïnteres
seerden te informeren wordt vanaf
maart een Danskrant uitgegeven,
die elk kwartaal verschijnt. Daarin
wordt onder meer opgenomen: in
formatie over dans in Nederland,
uitgebreide artikelen over het
Werkcentrum Dans, interviews
met choreografen, dansers en ont
werpers en premieres en speeldata
worden vermeld.
Onder de titel 'Dans plus en de
choreografen' zijn maandag dus
drie choreografen aanwezig in de
Zeeuwse Bibliotheek. Het drietal
vertelt hoe zij te werk gaan. En
dan zal blijken dat iedere choreo
graaf zo z'n eigen manier van wer
ken heeft. Choreograferen is een
heel persoonlijke zaak. De ene
choreograaf improviseert graag,
terwijl de ander het al min of meer
op papier heeft staan. Een choreo
graaf kan muziek of dansers als
SiLBc RMAjVJf AKI 'JR Sf l'
GESCHENKEN:
Leden van het werkcentrum Dans
uitgangspunt nemen, maar ook
een bepaalde emotie of beweging.
De drie choreografen: Rudi van
Dantzig leidt sinds 1969 het Natio
naal Ballet en heeft meer dan 35
balletten gecreëerd. Beppie Blan
kert danst en werkt bij de Stich
ting Dansproducties van Bianca
van Dillen en Adriaan Kans is ar
tistiek leider van Danskern.
Dans Plus bestaat uit een aantal
avonden die een facet van ballet
centraal stellen. Maandag 23 fe
bruari komen de dansers aan bod
en op 9 maart de managers.
Solliciteren - zo vindt de CNV
Jongerenorganisatie in Zee
land - dat moet je leren. En
daarom heeft deze organisatie
een cursus opgezet onder die
titel. Scholieren en werkzoe
kenden kunnen deelnemen op
2, 3 en 4 maart.
Solliciteren is niet eenvoudig,
constateert de jongerenorganisa
tie. Bij de poging om een - andere
- baan te krijgen blijkt een briefje
of telefoontje aan een werkgever
vaak niet voldoende. "Goed solli
citeren is weten waar je mee bezig
bent. Daarom is oefening en trai
ning belangrijk. Je voorkomt dan
dat je de plank misslaat of een on
verwachte uitglijder maakt", ar
gumenteert het CNV.
Training geeft ook meer vertrou
wen: niet alleen de werkgever zal
vragen stellen. Ook de jonge solli
citant zelf stelt vragen, betoogt de
organisatie voor jongeren. "En
wie vragen stelt, maakt duidelijk
dat ook de werkgever is gebaat bij
een goede werknemer". De CNV
Jongerenorganisatie verzekert
verder dat training in liet sollicite
ren de kansen op de arbeidsmarkt
vergroot.
De cursus is een mengeling van
theorie en praktijk. Behandeld
worden zowel de advertentie als
de arbeidsovereenkomst, het sol
licitatiegesprek en de te schrijven
brief. Jongeren onder de 28 jaar
kunnen deelnemen.
Aanmelden
of andere informatie verstrekt
Bert van Boggelen op het kantoor
in Goes (01100 - 20310).
Het verliep het afgelopen jaar al
lemaal wat anders dan de jaren
ervoor. Gewoonlijk nodigt de
Kunstuitleen twee keer per jaar
kunstenaars uit heel Nederland
uit om werk in te leveren. Dit
werk wordt door een commissie
van vijf mensen (een kunstenaar,
een beheerder van een uitleencen-
-*ci.
BEL DE KINDERTELEFOON.
LUCHT JE HARTJE VOOR EEN KWARTJE.
trum in Nederland en vertegen
woordigers van de Stichting Beel
dende Kunst, de provincie en de
Zeeuwse Culturele Raad) geselec
teerd. Een aantal werken wordt
dan door de Kunstuitleen inge
huurd en kan door de leden ge
leend worden. Na vijfjaar krijgt
de kunstenaar het werk weer te
rug. Ineke Jobse: "Je kunt dan
denken dat we steeds meer werk
in voorraad krijgen, maar dat is
niet zo. Het komt namenlijk vaak
voor dat mensen die een kunst
werk zes maanden in huis hebben,
de maximale uitleentermijn, het
werk ook willen houden en het
kopen. Daardoor raken we veel
kwijt dat aangevuld moet wor
den. Ook is het ledental sinds on
ze start hier in 1984 blijven stij
gen; dat is trouwens een landelij
ke tendens".
Het afgelopen jaar kon er echter
door geldgebrek maar één keer
werk geselecteerd worden. Voor
het inhuren van de kunstwerken
krijgt de Kunstuitleen subsidie
van de provincie en dat geld was
halverwege het jaar op. De conse
quentie was dat er voor de nieuwe
leden slechts een heel klein aan
bod was; negentig procent van
werk van de Kunstuitleen was na
melijk uitgeleend. Een ledenstop
was de enige oplossing.
"We hebben nu weer voldoende
werk om voorlopig vooruit te
kunnen", zegt Ineke Jobse.
"Mocht blijken dat er binnenkort
weer te weinig is dan proberen we
zo snel mogelijk een nieuwe selec
tie te houden. Dat zal niet over
enkele weken zijn want daarvoor
kost de voorbereiding te veel tijd:
kunstenaars moéten aangeschre
ven worden, de commissie moet
samengesteld worden en de
kunstenaars moeten de tijd krij
gen om hun werk in te sturen.
Maar als het echt moet, dan kun
nen we in juni weer nieuw werk
inhuren. Het zou me niets verba
zen als bleek dat het moest, want
ook landelijk gezien blijft de be
langstelling voor de uitleencentra
groeien". De Kunstuitleen in
Middelburg heeft nu 750 leden uit
heel Zeeland. In het afgelopen
half jaar zijn er 140 mensen op de
wachtlijst gekomen, maar of zij
allemaal lid zullen worden, vraagt
de beheerster zich af.
Een logisch antwoord op de
groeiende vraag naar te-lenen-
kunst, zou zijn: "Stel de eisen aan
de werken wat lager, zodat er
meer ingehuurd kan worden".
Maar daar wil de kunstuitleen
niet aan. Het is zelfs zo dat de se
lectie van de afgelopen week vrij
streng was. Ineke Jobse: "We
spelen niet in op de vraag. Wc
willen wel meer inhuren, maar dat
mag niet ten koste gaan van de
kwaliteit van de collectie. De spel
regels daarvoor blijven de zelfde -
zo wisselt de commissie elke keer,
want ieder lid mag maar vier maal
selecteren. En ook de criteria blij
ven gelijk: kwaliteit, prijs en uit
leenbaarheid". Verder vindt Job
se het belangrijk dat alle technie
ken voldoende aanwezig zijn. Dus
niet alleen olieverfschilderijen,
maar ook aquarellen, foto's,
beeldhouwwerken, textiel en
grafiek.
Dat de beheerster niet weet hoe
veel werken er dit keer gekozen
zijn, is een bewijs te meer dat de
commissie niet aan de slag is ge
gaan met het idee dat er vraag is
naar een bepaalde hoeveelheid en
dat dat aantal ook gekozen moet
worden. Nee, alleen de kwaliteit
van de werken is maatgevend. Is
er te weinig dat de commissie pas
seert, dan wordt er niet geschip
perd met de kwaliteitseisen, maar
worden kunstenaars opnieuw uit
genodigd om werk in te leveren en
is er opnieuw een selectie met de
zelfde uitgangspunten. Jobse:
"Ik weet niet hoeveel werken er
bij zijn gekomen en het preciese
aantal vind ik ook niet zo belang
rijk. Het gaat mij erom dat er ge
noeg is om de ledcnstop op te hef
fen en de komende maanden
nieuwe leden aan te nemen.
Mocht er toch te weinig zijn, bij
voorbeeld doordat veel mensen
zich als lid aanmelden, dan hoop
ik dat het financieel mogelijk zal
zijn om binnenkort opnieuw een
selectie te houden".
Selectie voor de leners is er geluk
kig niet. Er bestaan vijf verschil
lende abonnementen: hoe meer er
per maand betaald wordt (tussen
de 10 en 25 gulden) hoe meer en
hoe duurdere werken er geleend
kunnen worden. Verder is zeven
tig procent van het abonnements
geld gereserveerd voor de aan
koop van een kunstwerk. Een zo
genaamd kooptegoed om eens hét
De hypotheekinstellin
gen hebben de laatste
weken hun renteper
centage niet gewijzigd.
Zie de tabel.
(Amateur)mode-
ontwerpers kunnen
hun creaties tonen
voor een groter pu
bliek. Mode Aksenten,
de organisatie die
mannequins en dress-
man opleidt, heeft
voor het tweede ach
tereenvolgende jaar
een wedstrijd uitge
schreven.
Negen vrouwen wer
den bemoedigend toe-
gesprokenvoordat ze
als eerste in Zeeland
het certificaat 'vrouw
en techniek' kregen
uitgereikt. Werkgevers
moeten nu nog hun
we's aanpassen.
Avalanche, een rede
lijk bekende Zeeuwse
popgroep, presenteert
zondag haar tweede lp.
Dat gebeurt in Mid
delburg.
De Middelburger Peter
Goedbloed legt uit wel
ke voordelen de on
langs opgerichte orga
nisatie voor slopersbe
drijven heeft voor de
consument en voor het
milieu.
diameter 22 en 36 cm
SERVICE KWALITEIT GARANTIE
LANGE DELFT 50 MIDDELBURG
01180 13221
begeerde werk aan te kunnen
schaffen. Sparen is niet verplicht,
er is ook een regeling voor men
sen die alleen willen lenen.
De Kunstuitleen Zeeland is ge
vestigd aan de Kuiperspoort in
Middelburg en geopend van dins
dag tot en met zaterdag tussen
13.30 en 17.00 uur en op donder
dagavond van 19.00 tot 21.00
uur.
Kunstgebitten
reparaties
en
vernieuwingen
Spec, voor
slechtzittende protheses
en ingevallen gezichten
Spoedig klaar.
Tel. afspraken 01184-14533
Hooeinstraat 52 Vlissingen
Nieuwe werken bij de Kunstuitleen, overzichtelijk gerangschikt. Nieuwe leden welkom....
vanaf f 5,-; f9,-J f 15,-; f19,- etc,
Middelburg, Nieuwe Burg 8
Vlissingen, Lange Zelke 26
01180-13266/01184-11477
"Het blijft nodig om deze men
sen te helpen", concludeert M.
Ca/jouw van de Stichting Zee
land helpt Polen. Tussen 19 en
24 januari is hij met een chauf
feursteam en vijf vrachtwagens
vol kleding, medicijnen en zie-
kenhuisapparatuur naar Polen
gegaan. Een barre rit: kou,
sneeuw, lange wachttijden bij
de grenzen en beijzelde wegen.
Caijouw schreef een verslag.
's Morgens om zes uur berei
ken we de Poolse grens. We be
reiden ons voor op een lange
wachttijd. De helft van de
chauffeurs gaat slapen en de
anderen warmen zich bij de ka
chels in de auto's. Na verloop
van tijd komt er beweging bij
de douane en beginnen de sol
daten met het lossen van de
auto 's. Door de kou is de stem
ming niet zo grimmig ais anders
en mogen wij meehelpen om
warm te blijven. Rond één uur
's middags komt er een eind
aan alle toestanden die op den
duur toch erge/ijk worden".
Op weg naar Grudziadz, waar
de lading bij een ziekenhuis ge
lost zal worden, kan het team
uitgebreid genieten van he be
sneeuwde landschap, doordat
'het rijden zo 'n ramp is dat de
snelheid vaak niet hoger komt
dan veertig kilometer per uur".
Maar als ze op de bestemming
aankomen, wacht hen een
warm onthaal en een heel bad.
In de volgende dagen doet het
team ook Gdansk aan. Vrijdag
is het tijd voor het vertrek. Na
wal vertraging en pech met één
van de auto's, rijden ze terug
naar Nederland. Ze worden uit
gezwaaid door veie vrienden.
"Ais we zien hoe blij ze (vooral
in de ziekenhuizen) zijn met de
apparatuur en de medicijnen,
moeten we alle moeite blijven
doen om hier in Nederland af
geschreven, maar nog prima
functionerende, apparatuur be
schikbaar te krijgen voor de
ziekenhuizen in Poten", bestuit
Caijouw zijn verslag. Na deze
tocht weten hij en het team pre
cies wal 'alle moeite' betekent.