Auto van het jaar 2000 ONS AANBOD VAN DEZE WEEK: automerken ABC ERKENDE AUTO-SLOPERS VOOR PUBLIEK HERKENBAAR DE JAGER AUTO RENAULT SNELSERVICE VAN STRIEN MARITIEM SUPER DIJKWEL BV Van fraassen b.v. DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 21 januari 1987 Het onderstel De motor Het voertuig als geheel Vormgeving interieur en comfort Milieubescherming Milieu EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE HERCULESWEG 12 CITROËN 01 180-29955 AUTOBEDRIJF KLIP /BLAAS annn °118°-12918 Autobedrijf Joosse RENAULT RENAULT W0NDERGEM MELSE PAAUWENBURG B.V. balanceren Auto-Poppe Walcheren B.V. VOLVO Autobedrijf Van Fraassen b.v. Speciale aanbieding Automatic's Demonstratie wagens Kom snel eens langs! Zeker zult U slagen! automobielbedrijf Volvo dealer voor Walcheren automobielbedrijf raJ Van fraassen b.v. AUTO-AKTUEEL—AUTO Zullen onze auto's anno 2000 er zo uitzien? Het concept voor de auto van liet jaar 2000 is voor 50 procent reeds vastgelegd. De ontwikkeling van een nieuw model en van de daarvoor noodzakelijke produktmachinerie duurt namelijk rond zes jaar en de serieproduktie loopt dan ruwweg tien tot twaalf jaar. Dit betekent dat In tegenstelling tot, bijvoorbeeld, de kledingmode, heeft de auto een veel langere wisselingscyclus. De kledingmode is in zekere zin een kortegolf-verschijnsel, de auto-ontwikkeling is meer een langegolf-gebeuren. Daarbij spenderen de automobielfabrie ken gemiddeld 3,5 procent van hun totale omzet aan research en ontwikkeling. Bij Volkswagen is dit zelfs 4,5 procent. Uiteraard ziet men ondanks deze Iangegolfbewegingen toch duide lijke tendenzen. Reeds nu kan men duidelijk herkennen, in wel ke richting de inspanningen van de automobielbouwers gaan. Een voorwaarde voor prognoses van deze aard: vrede in onze wereld, geen economische ineenstortin gen, dus een min of meer normaal verloop van de (ontwikkelings)ge- schiedenis. De voorwielaandrijving zal nog belangrijker worden en rond het jaar 2000 rond 70 tot 80 procent liggen. Tien tot twintig procent van de personenauto's zullen vier- wielaandrijving hebben. Ook de vierwielbesturing zal - zij het in geringe mate - in toenemende ma te in produktie komen. Voor waarts gaat het verder ook met de niveauregeling van de assen en met de automatische verlaging bij toenemende snelheid, alsmede met de automatische regeling van vering en demping. Er zullen ban den met merkbaar geringere rol- weerstand worden ontwikkeld en ook zal de niet meer lekkende band in produktie komen, waar door dus de reserveband overbo dig wordt. Enkele uitzonderingen daargela ten blijven we bij de zuigermotor. De verhouding benzinemo tor/dieselmotor ligt wat de perso nenauto's betreft in Duitsland momenteel ongeveer 90:10 en zal rond de eeuwwisseling ongeveer bij 85:15 liggen. Zestig tot tachtig procent van alle auto's zijn dan viercilindermotoren. Het aandeel van de zescilindermotoren zal toe nemen en in Europa en Japan bij 15 tot 20 proefent en in de USA bij 30 procent liggen. De helft van de dieselmotoren zal direkte inspui ting hebben, 60 procent van de benzinemotoren heeft een cilinde rinhoud van 1,4 tot 2,0 liter (dit geldt, met uitzondering van de USA ook voor dieselmotoren). Het aandeel van benzinemotoren met meer dan 2,0 liter inhoud en van dieselmotoren van minder dan 1,4 liter zal konstant blijven. De turbomotoren zullen een marktaandeel van 20 procent be reiken (nu gemiddeld nog duide lijk onder de 10 procent). Een aanzienlijke vermindering van het brandstofverbruik zal worden be reikt door de volgende maatrege len aan de motor: geringere in wendige wrijvingsverliezen, bete re mengselvorming, gunstiger thermodynamica, beter oplaad- systeem, verfijnde vierkleppen- techniek, grotere compressie bij een elektronische antikloprege- ling, eventueel ook een variabele compressie bij rijden onder deel- last en vollast met behulp van de elektronica. Bij de dieselmotor zal de reedsgenoemde direkte in spuiting 15 tot 20 procent brandstof besparen. Daarbij komt nog de automatische uit schakeling van de motor, wan neer er geen vermogen wordt ge vraagd (bijvoorbeeld bij het wachten voor een verkeerslicht en bij het rijden in de file) en zo mo gelijk een hergebruik van anders verloren remenergie. De Wankel motor, de Stirlingmotor en de gasturbine geeft men maar heel kleine kansen. Hetzelfde geldt voor de elektro-aandrijving, die mank gaat aan de geringe energie- inhoud van zijn accu's. Let wel: 1 wat nu nieuw wordt ontwikkeld, ongeveer in liet jaar 1992 in seriepro duktie komt. Het model zal dan minstens tot het jaar 2000 worden ge bouwd. Rond het jaar 2004 zal dan altijd nog ongeveer de helft van de ze auto's op de weg rijden. kilogram benzine levert momen teel 200 maal meer arbeidsenergie dan 1 kiogram accu. De vooruit zichten om duidelijk betere - na- meljk lichtere en meer energie le verende - accu's te ontwikkelen zijn minimaal. De elektrische aandrijving zal in elk geval alleen in speciale gevallen worden toe gepast. Het aandeel van het lichtmetaal aluminium zal tegen het jaar 2000 in vergelijking met nu minstens worden verdubbeld en dat van de kunststoffen ongeveer verdrie voudigd. Daardoor, alsmede als gevolg van nieuwsoortige carros- seriekonstrukties, zal het gemid delde gewicht van de Europese en Japanse voertuigen rond 10 pro cent en van de nu nog veel te zwa re Amerikaanse auto's rond 20 procent verminderen. Dit beïn vloedt natuurlijk het brandstof verbruik gunstig. Bij de staalsoor ten richt de trend zich naar de meer hoogwaardige typen. Over het geheel genomen zullen nieuwe voertuigen van Europese en Ja panse herkomst voor 65 tot 75 procent een lediggewicht tussen 800 en 1100 kg hebben, 60 pro cent van de Amerikaanse auto's zullen qua gewicht nog altijd op 1100 tot 1500 kg liggen. Te ver wachten is, dat de auto's een lan gere levensduur zullen krijgen, bijvoorbeeld door een volverzink- te carrosserie, zoals nu reeds bij de Audi's 80, 100 en 200 is te vinden. De voor het brandstofverbruik beslissende luchtweerstand is af hankelijk van twee faktoren: van de Cw-waarde en van het dwarsprofiel van de auto. Deze beide waarden, met elkaar verme nigvuldigd, geven de effektieve luchtweerstand. En deze zullen nog worden verbeterd. Wat be treft de Cw-waarde zal men rond het jaar 2000 op 0,28 - 0,30 lig gen. Verheugend aspekt voor de onderhoudskosten van een perso nenauto: de service-intervallen zullen nog langer worden. Mo menteel heeft men bij Volkswa gen/Audi vanaf modeljaar 1986 een interval van 30.000 km en de ze tendens zal zich voortzetten. De interieurgeluiden heeft men sedert 1960 ongeveer elke tien jaar met 3 dBa kunnen verminde ren, wat een halvering van het ge luidsniveau betekent. Deze ont wikkeling zal doorgaan, zij het volgens een zich wat vervlakken de curve. Verder verbeteringen zijn te verwachten bij de klimaat regeling, verwarming en ventila tie, bij het trillingsniveau en bij het verings- en zitcomfort. Het staat nog niet absoluut vast, dat het dashboard wezenlijke veran deringen zal ondergaan. Er is be slist een trend'in de richting van de beeldschermtechniek. Daarbij worden door middel van een zo genaamde display-weergave naast de nu reeds gebruikelijke gege vens zoals snelheid, motortoeren tal, olietemperatuur, brandstofni veau en tijd in gevaarlijke situa ties waarschuwingssignalen gege ven en wordt ook gewaarschuwd voor achterstallige verzorging en onderhoud (olieverversing, bou gievervanging, vervanging van remvloeistof). Nog niet in te schatten is het moment van intro- duktie van afstandswaarschu- wingsvoorzieningen, bijvoorbeeld bij mist en bij parkeren. Anti- blokkeersystemen en antisliprege- lingen zullen echter in elk geval getalsmatig aan betekenis winnen. Hier zijn drie deelgebieden te on derscheiden: uitlaatgassen, bui tengeluiden en wagenoppervlak. Uitlaatgassen: allereerst zal men alle toekomstige motoren voor zien van geharde klepzittingen, zodat ze met loodvrije benzine kunnen worden gereden (tal van oudere typen hebben een zekere loodtoevoeging aan de brandstof nodig, waarbij het lood zich op de klepzittingen afzet en deze zo doende afdicht). De beslissende stap naar het gifvrij maken van uitlaatgassen is echter gezet door de invoering van de katalysator, die in praktisch alle nieuwe auto's wordt ingebouwd. Het nadeel van een iets hoger brandstofverbruik zal men in de komende jaren kun nen opheffen. Alternatieven voor de katalysator zijn momenteel niet in zicht, maar zijn echter niet Binnenkort zullen de 'bonafide' Nederlandse autosloopbedrijven voor het publiek herkenbaar wor den aan het zogeheten 'ST1BA- vignet'. STIBA staat voor de me dio 1985 opgerichte Stichting Be langenbehartiging Autoslopers branche, een snelgroeiende branche-organisatie, die erken ning van de (bonafide) autosloop bedrijven nastreeft en deze o.m. tracht te bereiken door het bevor deren van vakkennis, goede be drijfsvoering en gezonde arbeids- en milieu-omstandigheden. STI BA treedt tevens op als gesprekspartner met de landelij ke, provinciale en gemeentelijke overheden o.a. inzake de milieu problematiek. De stichting wil ook de voor de gemeenschap schadelijke 'wildgroei' aan ban den leggen. De reguliere autoslo persbranche speelt met een gere gistreerde omzet van naar schat ting 2 miljard en een werkgele genheid voor ca. 5000 mensen een belangrijke rol in onze economie. Het goed functioneren van deze bedrijfstak betekent voor de ge meenschap bovendien de oplos sing van het autowrakkenpro- bleem (officieel geregistreerde verwijdering beperkt de criminali teit), milieuverbetering en een aanzienlijke deviezenbesparing door recycling van auto- onderdelen en ruime deviesenin komsten uit export daarvan. Het STIBA-vignet moet een waarborg gaan betekenen voor een betrouwbaar adres. De leden dienen niet alleen te voldoen aan een aantal door de STIBA gestel de eisen om die betrouwbaarheid te garanderen, maar tevens aan alle bedrijfsvestigingsbepalingen, met name ten opzichte van het milieu (afvalstoffenwet vergunning). De afvalstoffenwet stelt een aantal voorzieningen voor sloopbedrijven verplicht, waardoor het milieu wordt gespaard en hergebruik wordt be vorderd. De provinciale overhe den zijn verantwoordelijk voor het opstellen van autowrakken- plannen in het kader van de af valstoffenwet waarop de afgifte van de afvalstoffenwet vergunning zal worden gebaseerd. Over deze zaken is reeds op initia tief van de STIBA intensief over leg gaande met het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) en in de regio zijn de STIBA rayon-afdelingen in con tact met de provinciale overhe den. De overheid staat zeer posi tief tegenover de branche organisatie. uit te sluiten. Bij dieselmotoren gaat het in de nabije toekomst vooral om verlaging van het roet- percentage in de uitlaatgassen. Het probleem is veel complexer dan men gewoonlijk denkt, maar men zal het oplossen. Geluids emissie: hier zullen vorderingen worden gemaakt door een ge luidsarmere motorverlaging, in kapseling van de motor, stillere versnellingsbakken en stiller rol lende banden. Ook kan worden gerekend op minder uitlaatgeluid en met stiller sluitende deuren. Wagenoppervlak: dit betekent praktisch gesproken meer com pacte voertuigen. Hierbij zijn de Europeanen en Japanners de Amerikanen ver vooruit. Daarom is er op dit gebied bij ons niet zo veel meer te verbeteren. Krapper qua omtrek kunnen de Europese en Japanse auto's nauwelijks worden gebouwd Hpt idee van de "kleine stadswagen" met slechts twee zitplaatsen en weinig baga geruimte lijdt schipbreuk qua fi nanciering. Dergelijke voertuigen zouden bij de produktie buiten verhouding duur moeten zijn. Zij komen dus alleen als tweede of zelfs derde wagen in aanmerking, maar zijn uiteraard ook qua be lasting en verzekering duur en zij zouden, daar slechts weinig men sen voldoende vrije garageruimte hebben, wederom de wegen en parkeerruimten belasten. Probleem van de oliereserves Zeer terecht vraag: hebben we ei genlijk voldoende aardolie om al die auto's ook in de toekomst van brandstof te voorzien? Hoe lang zijn de reserves nog toereikend? Hierbij twee getallen: eind 1983 lagen de bevestigde reserves aan aardolie op 91,2 miljard ton, pre cies een jaar later op 95,1 miljard ton. In dit tijdsbestek is over de gehele wereld 2,8 miljard ton ver bruikt en wel door auto's, loko- motieven, vliegtuigen, schepen, stationaire motoren, fabrieken, elektriciteitscentrales en huisver- warmingsinstallaties. Men heeft in dat jaar dus meer "nieuwe" olie gevonden dan men heeft ver bruikt. Maar dit gaat uiteraard zo niet door, temeer omdat de be hoefte aan aardolie, wereldwijd gezien, stijgt. Ergens tussen de ja ren 2020 en 2050 zal het tijdperk van de fossiele energiebronnen aardolie en aardgas aflopen (dat van de kolen belangrijk later). Dan zal - daarvan zijn de voor spellers overtuigd - een nieuw energietijdperk beginnen: dat van de waterstof (de voorbereidingen daarvoor zijn overigens al lang begonnen). Door ontleding van water in waterstof en zuurstof met behulp van zonne-energie zal voldoende waterstof ter beschik king komen, waarvan de verbran ding bovendien het voordeel heeft geen schadelijke gassen te produ ceren. In plaats van koolmonoxy- de, kooldioxyde, koolwaterstof fen en stikstofoxyden ontstaat bij de verbranding van waterstof slechts weer water. In dit verband is misschien een - overigens zeer optimistische - prognose van Zweedse wetenschappers interes sant, volgens welke rond het jaar 2000 reeds 20 procent van de be nodigde aandrijvingsenergie voor auto's zal worden geleverd door alternatieve energiebronnen, na melijk door alcohol, waterstof en gas alsmede - in kleine hoeveelhe den - door elektrische stroom. Overigens, vanaf het midden der negentiger jaren zal men in Duits land zoveel personenauto's heb ben (namelijk 32 miljoen tegen over nu ruim 26 miljoen), dat de gehele bevolking op de voorstoe- len kan worden ondergebracht. In de USA, in Canada, Australië en Nieuw-Zeeland is dat nu al het ge val. Het wereldrecord is hier in handen van de Amerikanen: 1.4 mensen per personenwagen. Deze vlag dekt de hele lading GEBRUIKTE AUTO'S GEKEURD VOLGENS ZWEEDS MODEL Daihatsu Rocky Turbo Diesel... 1985 Daihatsu Charade Diesel1985 Daihatsu Charade Diesel1984 Daihatsu Mini Bestel 8501985 Saab 99 CL L.P.G1983 Saab 99 GL1984 Saab 90 L.P.G1985 Saab 901985 U kunt nu een gebruikte auto kopen, welke gekeurd en geconditioneerd is volgens de strenge SAAB-normen. Dat is Zweedse zekerheid, een waarborg voor langdurige veiligheid. Saab 900i 4-drs1985 Saab 900i 5-drs1984 Saab 900i 3-drs1984 Saab 900 GL 3-drs1984 Saab 900 GL 3-drs L.P.G1983 Saab 96 v.41975 Ford Escort 1.6 Bravo1983 DAIHATSU SCANIA I GM I Sè Ringbaan West 24 4461 BN Goes Tel. 01100-31110 Privé, 01104-319 8.900,- 7.250,- 7.250,- Fiat Uno 45 1985 12.750,- Fiat Uno 55 S 1984 11.750,— Fiat Uno 55 5-deurs 1984 12.500,- 1982 8.500,- Fiat Ritmo 60 9.000 km 1986 13.900,- Fiat 131 1600 1982 8.750,- 1985 18.750,- 1983 8.900,- Renault 18 Stationcar 1981 7.500,- 4.750,- Mini 1000 Innocenti 1981 4.500,- 1980 9.750,- Mercedes 200 1979 11.500,- FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. /7f7K7i7 BLAAS Industrieterrein ARNESTEIN. MIDDELBURG TEL 01180-12918 AUTOBEDRIJF KLIP Industrieweg 1 7 Vlissingen 01 184-1 3434 garage RENT0N Noordmonsterweg 4 Middelburg Tel. 01180-36815 AUTOBEDRIJF RIJK BV Industrieweg 2 7-29 Vlissingen Tel 01 184 14400 b g g 01 100-28545 dealer voor Wajcheren DIJKWEL BV Veerseweg 1 04 Middelburg Industrieweg 1 7 Vlissingen 01 184-13434 'EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE Herculesweg 12, Middelburg Industrieterrein Arnestein AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. Off dealer van Pers en Bedrijfsauto s Industrieweg 1 9 Vlissingen 01 184-1 7736 official Gildeweg 20, telefoon 01184-19420 Vlissingen ford-dealer Oude Rijksweg 60, telefoon 01182-1443 Nieuw- en St. Joosland AUTOBEDRIJF BERB0 Off. dealer van Walcheren Gildeweg 15-21 Vlissingen - Tel. 01184-10220 AUTOMOBIELBEDRIJF Gildeweg 33 - 4383 NJ Vlissingen LADA Telefoon: 01184-18851 Kalversnaat 1 Middelburg 01 180-25851 O K mruilwagens leasing DIJKWEL BV Pres Rooseveltlaan 74 5 Vlissingen 01 184-19810 DIJKWEL BV Gildeweg. 16 Vlissingen 01184-17130 AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST Seisplein 5 Middelburg 01 180-33003 Industrieweg 31 Vlissingen 01184-15220 AUTOBEDRIJF Gerbrandystraat 4, Vlissingen 01 184-65496 Dealer voor Walcheren AUTOBEDRIJF CEVAAL Klein Vlaanderen 97 Middelburg 01 1 80-1 2865 Industrieweg 23 Vlissingen 01 1 84-1 291 6 Vlissingen Gildeweg 22 Tel. 01184-19610 Probeer het ook en laat uw banden Super Balanceren bij GARAGE VAN STRIEN - VAN DE SPIEGELSTRAAT 92 GOES O"ö1 w Pr Rooseveltlaan 768 Vlissingen Renault 4 F6 combi1981 5.900, Renault 5 TL1983 11.900, Renault 5 TL 1986 16 900. Renault 5 TL 1982 8 250. Renault 5 GTL 1982 9 750 Renault 9 C 1983 11 750, Renault 9 TL 1985 16 500, Renaull 9 TL 1984 13 900, Renault 11 TL Le Mans 1985 17 500, Renault 11 TL 5-drs.. 1984 15 750, Renault 11 GTL 1983 13 500, Renault 11 GTL 1985 18 900, Renault 18 TD 1983 11900, Renault 18 automaat 1982 10 900. Renault 20 LS 1982 12.500, Ford Escort 1983 12.500, Ford Escort 1984 15.900, Lada 1500 stationcar 1979 2.500. Peugeot 505 GR1979 6 900, Peugeot 504 D 1979 4.500. Citroen Visa GT 1983 11.900, Talbot Solara 1.6 GL 1985 15.500, VW Passat 5-drs 1984 17 900, Renault 5 automaat 1981 Renault 11 automaat 1984 Renault 18 automaat 1982 Renault 21 TXE Renault 21 GTS Renault 25 Monaco Occasions boven 5.000,— 3 mnd. garantie gecleand en gepoetst vol benzine inruil geen probleem financiering direkt. Gildeweg 16, Vlissingen Telefoon 01184-17130 Verkoop: Hans Dijkwel, 01184-64240 Verkoop: Jaap Wolfert, 01184-67596 VRIJDAGAVOND KOOPAVOND Volvo 240 GL 1983f 22.000,— Volvo 240 GL diesel nov. 1982f 22.000,— Volvo 360 3 5-drs1982-1986 Volvo 340 ook automaten1980-1986 Saab 900 GLS LPG dec. 1980. f 10.000,— Renault 11 TL 1984f 14.500,— Peugeot 505 GR diesel 1985f 26.000,— Citroën CX 2.0 RE 1984f 21.500.— Talbot Horizon 1.5 GL 1983f 9.500,— VW Passat Silver Special LPG 1982f 13.500 Lada 2107 1.6 okt 1985f 10.500,— Lancia Delta 1.6 GT 1983f 11.500, Mazda 626 2.0 1983f 15.000,— Fiat 131 2.0 nov. 1982f 8.750,— Opel Rekord Combi diesel 1983... f 18.500, Citroën BX TRS 1983f 16.500,— VLISSINGEN, Pres. Rooseveltlaan 768 tel. 01184-16679 MIDDELBURG, Oude Vlissingseweg 40B tel. 01180-25521

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1987 | | pagina 16