Auto van het jaar 2000
ONS AANBOD
VAN DEZE WEEK:
automerken
ABC
ERKENDE AUTO-SLOPERS
VOOR PUBLIEK HERKENBAAR
DE JAGER
AUTO RENAULT
SNELSERVICE VAN STRIEN
MARITIEM
SUPER
DIJKWEL BV
Van fraassen b.v.
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 21 januari 1987
Het onderstel
De motor
Het voertuig als geheel
Vormgeving interieur en
comfort
Milieubescherming
Milieu
EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE
HERCULESWEG 12
CITROËN 01 180-29955
AUTOBEDRIJF KLIP
/BLAAS
annn °118°-12918
Autobedrijf Joosse
RENAULT
RENAULT
W0NDERGEM MELSE
PAAUWENBURG B.V.
balanceren
Auto-Poppe Walcheren B.V.
VOLVO
Autobedrijf Van Fraassen b.v.
Speciale aanbieding
Automatic's
Demonstratie wagens
Kom snel eens langs!
Zeker zult U slagen!
automobielbedrijf
Volvo dealer voor Walcheren
automobielbedrijf
raJ Van fraassen b.v.
AUTO-AKTUEEL—AUTO
Zullen onze auto's anno 2000 er zo uitzien?
Het concept voor de auto van liet jaar 2000 is voor 50 procent reeds
vastgelegd. De ontwikkeling van een nieuw model en van de daarvoor
noodzakelijke produktmachinerie duurt namelijk rond zes jaar en de
serieproduktie loopt dan ruwweg tien tot twaalf jaar. Dit betekent dat
In tegenstelling tot, bijvoorbeeld,
de kledingmode, heeft de auto
een veel langere wisselingscyclus.
De kledingmode is in zekere zin
een kortegolf-verschijnsel, de
auto-ontwikkeling is meer een
langegolf-gebeuren. Daarbij
spenderen de automobielfabrie
ken gemiddeld 3,5 procent van
hun totale omzet aan research en
ontwikkeling. Bij Volkswagen is
dit zelfs 4,5 procent.
Uiteraard ziet men ondanks deze
Iangegolfbewegingen toch duide
lijke tendenzen. Reeds nu kan
men duidelijk herkennen, in wel
ke richting de inspanningen van
de automobielbouwers gaan. Een
voorwaarde voor prognoses van
deze aard: vrede in onze wereld,
geen economische ineenstortin
gen, dus een min of meer normaal
verloop van de (ontwikkelings)ge-
schiedenis.
De voorwielaandrijving zal nog
belangrijker worden en rond het
jaar 2000 rond 70 tot 80 procent
liggen. Tien tot twintig procent
van de personenauto's zullen vier-
wielaandrijving hebben. Ook de
vierwielbesturing zal - zij het in
geringe mate - in toenemende ma
te in produktie komen. Voor
waarts gaat het verder ook met de
niveauregeling van de assen en
met de automatische verlaging bij
toenemende snelheid, alsmede
met de automatische regeling van
vering en demping. Er zullen ban
den met merkbaar geringere rol-
weerstand worden ontwikkeld en
ook zal de niet meer lekkende
band in produktie komen, waar
door dus de reserveband overbo
dig wordt.
Enkele uitzonderingen daargela
ten blijven we bij de zuigermotor.
De verhouding benzinemo
tor/dieselmotor ligt wat de perso
nenauto's betreft in Duitsland
momenteel ongeveer 90:10 en zal
rond de eeuwwisseling ongeveer
bij 85:15 liggen. Zestig tot tachtig
procent van alle auto's zijn dan
viercilindermotoren. Het aandeel
van de zescilindermotoren zal toe
nemen en in Europa en Japan bij
15 tot 20 proefent en in de USA bij
30 procent liggen. De helft van de
dieselmotoren zal direkte inspui
ting hebben, 60 procent van de
benzinemotoren heeft een cilinde
rinhoud van 1,4 tot 2,0 liter (dit
geldt, met uitzondering van de
USA ook voor dieselmotoren).
Het aandeel van benzinemotoren
met meer dan 2,0 liter inhoud en
van dieselmotoren van minder
dan 1,4 liter zal konstant blijven.
De turbomotoren zullen een
marktaandeel van 20 procent be
reiken (nu gemiddeld nog duide
lijk onder de 10 procent). Een
aanzienlijke vermindering van het
brandstofverbruik zal worden be
reikt door de volgende maatrege
len aan de motor: geringere in
wendige wrijvingsverliezen, bete
re mengselvorming, gunstiger
thermodynamica, beter oplaad-
systeem, verfijnde vierkleppen-
techniek, grotere compressie bij
een elektronische antikloprege-
ling, eventueel ook een variabele
compressie bij rijden onder deel-
last en vollast met behulp van de
elektronica. Bij de dieselmotor
zal de reedsgenoemde direkte in
spuiting 15 tot 20 procent
brandstof besparen. Daarbij
komt nog de automatische uit
schakeling van de motor, wan
neer er geen vermogen wordt ge
vraagd (bijvoorbeeld bij het
wachten voor een verkeerslicht en
bij het rijden in de file) en zo mo
gelijk een hergebruik van anders
verloren remenergie. De Wankel
motor, de Stirlingmotor en de
gasturbine geeft men maar heel
kleine kansen. Hetzelfde geldt
voor de elektro-aandrijving, die
mank gaat aan de geringe energie-
inhoud van zijn accu's. Let wel: 1
wat nu nieuw wordt ontwikkeld, ongeveer in liet jaar 1992 in seriepro
duktie komt. Het model zal dan minstens tot het jaar 2000 worden ge
bouwd. Rond het jaar 2004 zal dan altijd nog ongeveer de helft van de
ze auto's op de weg rijden.
kilogram benzine levert momen
teel 200 maal meer arbeidsenergie
dan 1 kiogram accu. De vooruit
zichten om duidelijk betere - na-
meljk lichtere en meer energie le
verende - accu's te ontwikkelen
zijn minimaal. De elektrische
aandrijving zal in elk geval alleen
in speciale gevallen worden toe
gepast.
Het aandeel van het lichtmetaal
aluminium zal tegen het jaar 2000
in vergelijking met nu minstens
worden verdubbeld en dat van de
kunststoffen ongeveer verdrie
voudigd. Daardoor, alsmede als
gevolg van nieuwsoortige carros-
seriekonstrukties, zal het gemid
delde gewicht van de Europese en
Japanse voertuigen rond 10 pro
cent en van de nu nog veel te zwa
re Amerikaanse auto's rond 20
procent verminderen. Dit beïn
vloedt natuurlijk het brandstof
verbruik gunstig. Bij de staalsoor
ten richt de trend zich naar de
meer hoogwaardige typen. Over
het geheel genomen zullen nieuwe
voertuigen van Europese en Ja
panse herkomst voor 65 tot 75
procent een lediggewicht tussen
800 en 1100 kg hebben, 60 pro
cent van de Amerikaanse auto's
zullen qua gewicht nog altijd op
1100 tot 1500 kg liggen. Te ver
wachten is, dat de auto's een lan
gere levensduur zullen krijgen,
bijvoorbeeld door een volverzink-
te carrosserie, zoals nu reeds bij
de Audi's 80, 100 en 200 is te
vinden.
De voor het brandstofverbruik
beslissende luchtweerstand is af
hankelijk van twee faktoren: van
de Cw-waarde en van het
dwarsprofiel van de auto. Deze
beide waarden, met elkaar verme
nigvuldigd, geven de effektieve
luchtweerstand. En deze zullen
nog worden verbeterd. Wat be
treft de Cw-waarde zal men rond
het jaar 2000 op 0,28 - 0,30 lig
gen. Verheugend aspekt voor de
onderhoudskosten van een perso
nenauto: de service-intervallen
zullen nog langer worden. Mo
menteel heeft men bij Volkswa
gen/Audi vanaf modeljaar 1986
een interval van 30.000 km en de
ze tendens zal zich voortzetten.
De interieurgeluiden heeft men
sedert 1960 ongeveer elke tien
jaar met 3 dBa kunnen verminde
ren, wat een halvering van het ge
luidsniveau betekent. Deze ont
wikkeling zal doorgaan, zij het
volgens een zich wat vervlakken
de curve. Verder verbeteringen
zijn te verwachten bij de klimaat
regeling, verwarming en ventila
tie, bij het trillingsniveau en bij
het verings- en zitcomfort. Het
staat nog niet absoluut vast, dat
het dashboard wezenlijke veran
deringen zal ondergaan. Er is be
slist een trend'in de richting van
de beeldschermtechniek. Daarbij
worden door middel van een zo
genaamde display-weergave naast
de nu reeds gebruikelijke gege
vens zoals snelheid, motortoeren
tal, olietemperatuur, brandstofni
veau en tijd in gevaarlijke situa
ties waarschuwingssignalen gege
ven en wordt ook gewaarschuwd
voor achterstallige verzorging en
onderhoud (olieverversing, bou
gievervanging, vervanging van
remvloeistof). Nog niet in te
schatten is het moment van intro-
duktie van afstandswaarschu-
wingsvoorzieningen, bijvoorbeeld
bij mist en bij parkeren. Anti-
blokkeersystemen en antisliprege-
lingen zullen echter in elk geval
getalsmatig aan betekenis
winnen.
Hier zijn drie deelgebieden te on
derscheiden: uitlaatgassen, bui
tengeluiden en wagenoppervlak.
Uitlaatgassen: allereerst zal men
alle toekomstige motoren voor
zien van geharde klepzittingen,
zodat ze met loodvrije benzine
kunnen worden gereden (tal van
oudere typen hebben een zekere
loodtoevoeging aan de brandstof
nodig, waarbij het lood zich op de
klepzittingen afzet en deze zo
doende afdicht). De beslissende
stap naar het gifvrij maken van
uitlaatgassen is echter gezet door
de invoering van de katalysator,
die in praktisch alle nieuwe auto's
wordt ingebouwd. Het nadeel van
een iets hoger brandstofverbruik
zal men in de komende jaren kun
nen opheffen. Alternatieven voor
de katalysator zijn momenteel
niet in zicht, maar zijn echter niet
Binnenkort zullen de 'bonafide'
Nederlandse autosloopbedrijven
voor het publiek herkenbaar wor
den aan het zogeheten 'ST1BA-
vignet'. STIBA staat voor de me
dio 1985 opgerichte Stichting Be
langenbehartiging Autoslopers
branche, een snelgroeiende
branche-organisatie, die erken
ning van de (bonafide) autosloop
bedrijven nastreeft en deze o.m.
tracht te bereiken door het bevor
deren van vakkennis, goede be
drijfsvoering en gezonde arbeids-
en milieu-omstandigheden. STI
BA treedt tevens op als
gesprekspartner met de landelij
ke, provinciale en gemeentelijke
overheden o.a. inzake de milieu
problematiek. De stichting wil
ook de voor de gemeenschap
schadelijke 'wildgroei' aan ban
den leggen. De reguliere autoslo
persbranche speelt met een gere
gistreerde omzet van naar schat
ting 2 miljard en een werkgele
genheid voor ca. 5000 mensen een
belangrijke rol in onze economie.
Het goed functioneren van deze
bedrijfstak betekent voor de ge
meenschap bovendien de oplos
sing van het autowrakkenpro-
bleem (officieel geregistreerde
verwijdering beperkt de criminali
teit), milieuverbetering en een
aanzienlijke deviezenbesparing
door recycling van auto-
onderdelen en ruime deviesenin
komsten uit export daarvan.
Het STIBA-vignet moet een
waarborg gaan betekenen voor
een betrouwbaar adres. De leden
dienen niet alleen te voldoen aan
een aantal door de STIBA gestel
de eisen om die betrouwbaarheid
te garanderen, maar tevens aan
alle bedrijfsvestigingsbepalingen,
met name ten opzichte van het
milieu (afvalstoffenwet
vergunning). De afvalstoffenwet
stelt een aantal voorzieningen
voor sloopbedrijven verplicht,
waardoor het milieu wordt
gespaard en hergebruik wordt be
vorderd. De provinciale overhe
den zijn verantwoordelijk voor
het opstellen van autowrakken-
plannen in het kader van de af
valstoffenwet waarop de afgifte
van de afvalstoffenwet
vergunning zal worden gebaseerd.
Over deze zaken is reeds op initia
tief van de STIBA intensief over
leg gaande met het Ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer
(VROM) en in de regio zijn de
STIBA rayon-afdelingen in con
tact met de provinciale overhe
den. De overheid staat zeer posi
tief tegenover de branche
organisatie.
uit te sluiten. Bij dieselmotoren
gaat het in de nabije toekomst
vooral om verlaging van het roet-
percentage in de uitlaatgassen.
Het probleem is veel complexer
dan men gewoonlijk denkt, maar
men zal het oplossen. Geluids
emissie: hier zullen vorderingen
worden gemaakt door een ge
luidsarmere motorverlaging, in
kapseling van de motor, stillere
versnellingsbakken en stiller rol
lende banden. Ook kan worden
gerekend op minder uitlaatgeluid
en met stiller sluitende deuren.
Wagenoppervlak: dit betekent
praktisch gesproken meer com
pacte voertuigen. Hierbij zijn de
Europeanen en Japanners de
Amerikanen ver vooruit. Daarom
is er op dit gebied bij ons niet zo
veel meer te verbeteren. Krapper
qua omtrek kunnen de Europese
en Japanse auto's nauwelijks
worden gebouwd Hpt idee van de
"kleine stadswagen" met slechts
twee zitplaatsen en weinig baga
geruimte lijdt schipbreuk qua fi
nanciering. Dergelijke voertuigen
zouden bij de produktie buiten
verhouding duur moeten zijn. Zij
komen dus alleen als tweede of
zelfs derde wagen in aanmerking,
maar zijn uiteraard ook qua be
lasting en verzekering duur en zij
zouden, daar slechts weinig men
sen voldoende vrije garageruimte
hebben, wederom de wegen en
parkeerruimten belasten.
Probleem van de
oliereserves
Zeer terecht vraag: hebben we ei
genlijk voldoende aardolie om al
die auto's ook in de toekomst van
brandstof te voorzien? Hoe lang
zijn de reserves nog toereikend?
Hierbij twee getallen: eind 1983
lagen de bevestigde reserves aan
aardolie op 91,2 miljard ton, pre
cies een jaar later op 95,1 miljard
ton. In dit tijdsbestek is over de
gehele wereld 2,8 miljard ton ver
bruikt en wel door auto's, loko-
motieven, vliegtuigen, schepen,
stationaire motoren, fabrieken,
elektriciteitscentrales en huisver-
warmingsinstallaties. Men heeft
in dat jaar dus meer "nieuwe"
olie gevonden dan men heeft ver
bruikt. Maar dit gaat uiteraard zo
niet door, temeer omdat de be
hoefte aan aardolie, wereldwijd
gezien, stijgt. Ergens tussen de ja
ren 2020 en 2050 zal het tijdperk
van de fossiele energiebronnen
aardolie en aardgas aflopen (dat
van de kolen belangrijk later).
Dan zal - daarvan zijn de voor
spellers overtuigd - een nieuw
energietijdperk beginnen: dat van
de waterstof (de voorbereidingen
daarvoor zijn overigens al lang
begonnen). Door ontleding van
water in waterstof en zuurstof
met behulp van zonne-energie zal
voldoende waterstof ter beschik
king komen, waarvan de verbran
ding bovendien het voordeel heeft
geen schadelijke gassen te produ
ceren. In plaats van koolmonoxy-
de, kooldioxyde, koolwaterstof
fen en stikstofoxyden ontstaat bij
de verbranding van waterstof
slechts weer water. In dit verband
is misschien een - overigens zeer
optimistische - prognose van
Zweedse wetenschappers interes
sant, volgens welke rond het jaar
2000 reeds 20 procent van de be
nodigde aandrijvingsenergie voor
auto's zal worden geleverd door
alternatieve energiebronnen, na
melijk door alcohol, waterstof en
gas alsmede - in kleine hoeveelhe
den - door elektrische stroom.
Overigens, vanaf het midden der
negentiger jaren zal men in Duits
land zoveel personenauto's heb
ben (namelijk 32 miljoen tegen
over nu ruim 26 miljoen), dat de
gehele bevolking op de voorstoe-
len kan worden ondergebracht. In
de USA, in Canada, Australië en
Nieuw-Zeeland is dat nu al het ge
val. Het wereldrecord is hier in
handen van de Amerikanen: 1.4
mensen per personenwagen.
Deze vlag dekt
de hele lading
GEBRUIKTE AUTO'S
GEKEURD VOLGENS
ZWEEDS MODEL
Daihatsu Rocky Turbo Diesel... 1985
Daihatsu Charade Diesel1985
Daihatsu Charade Diesel1984
Daihatsu Mini Bestel 8501985
Saab 99 CL L.P.G1983
Saab 99 GL1984
Saab 90 L.P.G1985
Saab 901985
U kunt nu een gebruikte auto kopen,
welke gekeurd en geconditioneerd is
volgens de strenge SAAB-normen.
Dat is Zweedse zekerheid, een
waarborg voor langdurige veiligheid.
Saab 900i 4-drs1985
Saab 900i 5-drs1984
Saab 900i 3-drs1984
Saab 900 GL 3-drs1984
Saab 900 GL 3-drs L.P.G1983
Saab 96 v.41975
Ford Escort 1.6 Bravo1983
DAIHATSU
SCANIA I GM I Sè
Ringbaan West 24 4461 BN Goes Tel. 01100-31110 Privé, 01104-319
8.900,-
7.250,-
7.250,-
Fiat Uno 45
1985
12.750,-
Fiat Uno 55 S
1984
11.750,—
Fiat Uno 55 5-deurs
1984
12.500,-
1982
8.500,-
Fiat Ritmo 60 9.000 km
1986
13.900,-
Fiat 131 1600
1982
8.750,-
1985
18.750,-
1983
8.900,-
Renault 18 Stationcar
1981
7.500,-
4.750,-
Mini 1000 Innocenti
1981
4.500,-
1980
9.750,-
Mercedes 200
1979
11.500,-
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. /7f7K7i7
BLAAS
Industrieterrein ARNESTEIN. MIDDELBURG TEL 01180-12918
AUTOBEDRIJF KLIP
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01 184-1 3434
garage RENT0N
Noordmonsterweg 4
Middelburg
Tel. 01180-36815
AUTOBEDRIJF RIJK BV
Industrieweg 2 7-29 Vlissingen
Tel 01 184 14400 b g g
01 100-28545
dealer voor Wajcheren
DIJKWEL BV
Veerseweg 1 04
Middelburg
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01 184-13434
'EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
Herculesweg 12, Middelburg
Industrieterrein Arnestein
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V.
Off dealer van Pers en
Bedrijfsauto s
Industrieweg 1 9 Vlissingen
01 184-1 7736
official Gildeweg 20, telefoon 01184-19420 Vlissingen
ford-dealer Oude Rijksweg 60, telefoon 01182-1443
Nieuw- en St. Joosland
AUTOBEDRIJF BERB0
Off. dealer van Walcheren
Gildeweg 15-21
Vlissingen - Tel. 01184-10220
AUTOMOBIELBEDRIJF
Gildeweg 33 -
4383 NJ Vlissingen
LADA Telefoon: 01184-18851
Kalversnaat 1
Middelburg
01 180-25851
O K mruilwagens leasing
DIJKWEL BV
Pres Rooseveltlaan 74 5
Vlissingen 01 184-19810
DIJKWEL BV
Gildeweg. 16
Vlissingen 01184-17130
AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST
Seisplein 5 Middelburg
01 180-33003
Industrieweg 31 Vlissingen 01184-15220
AUTOBEDRIJF
Gerbrandystraat 4, Vlissingen
01 184-65496
Dealer voor Walcheren
AUTOBEDRIJF CEVAAL
Klein Vlaanderen 97
Middelburg 01 1 80-1 2865
Industrieweg 23
Vlissingen 01 1 84-1 291 6
Vlissingen
Gildeweg 22
Tel. 01184-19610
Probeer het ook en laat uw banden Super Balanceren bij
GARAGE VAN STRIEN - VAN DE SPIEGELSTRAAT 92 GOES
O"ö1
w
Pr Rooseveltlaan 768 Vlissingen
Renault 4 F6 combi1981 5.900,
Renault 5 TL1983 11.900,
Renault 5 TL 1986 16 900.
Renault 5 TL 1982 8 250.
Renault 5 GTL 1982 9 750
Renault 9 C 1983 11 750,
Renault 9 TL 1985 16 500,
Renaull 9 TL 1984 13 900,
Renault 11 TL Le Mans 1985 17 500,
Renault 11 TL 5-drs.. 1984 15 750,
Renault 11 GTL 1983 13 500,
Renault 11 GTL 1985 18 900,
Renault 18 TD 1983 11900,
Renault 18 automaat 1982 10 900.
Renault 20 LS 1982 12.500,
Ford Escort 1983 12.500,
Ford Escort 1984 15.900,
Lada 1500 stationcar 1979 2.500.
Peugeot 505 GR1979 6 900,
Peugeot 504 D 1979 4.500.
Citroen Visa GT 1983 11.900,
Talbot Solara 1.6 GL 1985 15.500,
VW Passat 5-drs 1984 17 900,
Renault 5 automaat 1981
Renault 11 automaat 1984
Renault 18 automaat 1982
Renault 21 TXE
Renault 21 GTS
Renault 25 Monaco
Occasions boven 5.000,— 3 mnd.
garantie gecleand en gepoetst
vol benzine inruil geen
probleem financiering direkt.
Gildeweg 16, Vlissingen
Telefoon 01184-17130
Verkoop: Hans Dijkwel, 01184-64240
Verkoop: Jaap Wolfert, 01184-67596
VRIJDAGAVOND KOOPAVOND
Volvo 240 GL 1983f 22.000,—
Volvo 240 GL diesel nov. 1982f 22.000,—
Volvo 360 3 5-drs1982-1986
Volvo 340 ook automaten1980-1986
Saab 900 GLS LPG dec. 1980. f 10.000,—
Renault 11 TL 1984f 14.500,—
Peugeot 505 GR diesel 1985f 26.000,—
Citroën CX 2.0 RE 1984f 21.500.—
Talbot Horizon 1.5 GL 1983f 9.500,—
VW Passat Silver Special LPG
1982f 13.500
Lada 2107 1.6 okt 1985f 10.500,—
Lancia Delta 1.6 GT 1983f 11.500,
Mazda 626 2.0 1983f 15.000,—
Fiat 131 2.0 nov. 1982f 8.750,—
Opel Rekord Combi diesel 1983... f 18.500,
Citroën BX TRS 1983f 16.500,—
VLISSINGEN, Pres. Rooseveltlaan 768
tel. 01184-16679
MIDDELBURG, Oude Vlissingseweg 40B
tel. 01180-25521