in Midden Zeeland 'Uni Solo' speelt Dikke vingers 'Veel veren en de langste wimpers van de wereld' Bezienswaardige babbelkous in schouwburg Middelburg Meccano eert Tarkovsky FILM PODIUM Lezen 8 jan. - 14 jan. EXPOSITIE Expositie unieke nieuwjaars kaarten NOG 25 PLAATSEN LEEG z Nieuwe musical van Jos Brink ''Madame Arthur DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 7 januari 1987 Nieuwe filmcolleges in Electro Anders beter worden de nieuwe Snoecks is uit! Mij overkomt dat niet Minifestival in Middelburgs filmtheater De nieuwe serie filmcolleges,-die de stichting Filmtheaters in Mid delburg op 19 januari start, zit nog niet vol. Waren de plaatsen bij de vorige serie - Een inleiding in de filmkunde-binnen korte tijd bezet, nu blijkt dat de interesse voor 'Film en literatuur' minder groot is. Er zijn nog bijna vijfen twintig plaatsen leeg. De serie over film en literatuur wordt op de maandagen 19 en 26 januari en 2 en 9 februari in de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg gehouden. De docent is de zelfde als bij de vorige serie, Hans van Driel, van de subfaculteit let terkunde van de Katholieke Uni versiteit Brabant. De colleges be ginnen om 19 uur en na de peuze zal om 20.30 uur een film ver toond worden als illustratie van de lesstof. Op de eerste avond behandelt Hans van Driel het verhaal in film en literatuur. Hij zal ingaan op wat het verhaal is en in hoeverre het in de film overeenkomt met het verhaal in het boek. Als il lustratie wordt de film 'De vierde man' of 'De aanslag' gebruikt. Op 26 januari staat de taal in de film en de literatuur centraal. De zogenaamde kunstgrepen in de beide media zullen geannaliseerd worden. De film van Fassbinder, 'Effie Briest', zal als voorbeeld dienen. Vervolgens gaat het over de filmi sche en de literaire verteller. Of, met andere woorden, de camera en de al dan niet verborgen vertel ler in een tekst. Om 20.30 uur zal 'I'Argent' van Bresson ver toond worden. Op de slotavond gaat het over film als literatuur. Van Driel on derzoekt waarom de ene film als meer literair wordt ervaren dan de andere. 'Dood in Venetië' van Visconti moet dat verduidelijken. Wie zich nog op wil geven voor de colleges kan dat doen bij de stich ting Filmtheaters aan de Sint Pie- tersstraat in Middelburg. Voor meer informatie staat het tele foonnummer 01180-35710 open. DONDERDAG 8 JANUARI *Alhambra I Vlissingen: 'Flod der', 19 en 21.30 uur. *Alhambra II Vlissingen: 'Jumpin Jack Flash', 19 uur; 'Down and out in Beverly Hills', 21.30 uur. *Grand Theater Goes: 'Flodder', 20 uur. *Meccano Middelburg: 'Abel', 20.30 uur. *Eleetro Middelburg: 'Heartburn', 20.30 uur. VRIJDAG 9 JANUARI *Alhambra I Vlissingen: 'Flod der', 19, 21.30 en 23.30 uur. *Alhambra II Vlissingen: 'Jurn pin Jack Flash', 19 uur; 'Down and out in Beverly Hills', 21.30 uur; 'Taboe deel 3', 23.30 uur. *Grand Theater Goes: 'Flodder', 19 en 21.30 uur. *Meccano Mid delburg; 'Abel', 20 uur; 'Hannah and her sisters', 22.30 uur. *Electro Middelburg: 'Heart- burn', 20.30 uur. ZATERDAG 10 JANUARI *Alhambra I Vlissingen: 'Flod der', 14, 19 en 21.30 uur. *Alhambra II Vlissingen: 'Laby rinth', 14 uur; 'Jumpin Jack Flash', 19 uur; 'Down and out in Beverly Hills', 21.30 uur. *Grand Theater Goes: 'Flodder', 19 en 21.30 uur. *Meccano Middel burg: 'Return to Oz', 15 uur; 'Abel', 20 uur; 'Hannah and her sisters', 22.30 uur. *Electro Mid- delburg: 'Heartburn', 20.30 uur. ZONDAG II JAN VAR! *Alhgambra I Vlissingen: 'Flod der' 14, 16.15, 19 en 21.30 uur. *Alhambra II Vlissingen: 'Asse poester', 14 uur; 'Labyrinth', 16.15 uur; 'Jumpin Jack Flash', 19 uur; 'Down and out in Beverly Hills', 21.30 uur. *Grand Theater Goes: 'Flodder', 14, 19 en 21.30 uur. *Meccano Middelburg: 'Re turn to Oz', 15 uur; Tarkovsky- festival 'Stalker, 20.30 uur. MAANDAG 12 JANUARI *Alhambra I Vlissingen: 'Flod der', 19 en 21.30 uur. *Alhambra II Vlissingen: 'Jumpin Jack Flash', 19 uur; 'Down and out in Beverly Hills', 21.30 uur. *Grand Theater Goes: 'Flodder', 20 uur. *Meccano Middelburg: Tarkovsky-festival 'Nostalghia', 20.30 uur.*Electro Middelburg: 'Heartburn', 20.30 uur. DINSDAG 13 JANUARI *Alhambra I Vlissingen: 'Flod der', 19 en 21.30 uur. *Alhambra II Vlissingen: 'Jumpin Jack Flash', 19 uur; 'Down and out in Beverly Hills', 21.30 uur. *Grand Theater Goes: 'Flodder', 20 uur. *Meccano Middelburg: Tarkovsky-festival 'Le sacrifice', 20.30 uur. *Electro Middelburg: 'Heartburn', 20.30 uur. WOENSDAG 14 JAN VAR! *Alhambra I Vlissingen: 'Flod der', 14, 19 en 21.30 uur. *Alhambra II Vlissingen: 'Laby rinth', 14 uur; Jumpin Jack Flash', 19 uur; 'Down and out in Beverly Hills', 21.30 uur. *Grand Theater Goes: 'Sneeuwwitje', 14 uur; 'Flodder', 20 uur. *Meccano Middelburg: 'Return to Oz', 15 uur; Tarkovsky-festival 'De jeugd van Iwan', 20.30 uur. *EÏectro Middelburg: 'Heartburn', 20.30 uur. VRIJDAG 9 JANUARI Brigitte Kaandorp, Schouw- burg, Middelburg, 20.30 uur. ZATERDAG II) JANUARI Dikke vingers, comedie, Vest- zaktheatcr, Vlissingen, 20.30 uur. 'Vortex' (hardrock), 't Beest, Goes, 22 uur. MAANDAG 12 JANUARI Dans plus de kritiek, Zeeuwse Bibliotheek, Middelburg, 20 uur. DINSDAG 13 JANUARI Youp van 't Hek, Concertzaal, Zierikzee, 20 uur. Nacht van de Balkan, Schouw- burg, Middelburg, 20 uur. Natuurlijk is een boek geen plaatsvervangende dokter. Maar wel kan een boek de poort openen haar een gezonder leven. Er zijn veel van dit soort boeken die wel degelijk vaak een positieve in vloed hebben op de gezondheid van een mens. Hier zijn enkele ti tels die nuttig zijn als u gezonder wilt leven. Anders beter worden. Dit is een echte vraagbaak voor het gezin boordevol goede advie zen om bijna tweehonderd aan doeningen zelf met succes te be handelen. De adviezen worden gegeven door de Zwitserse ho- meopaat Alfred Vogel en ze be rusten op behandeling met plant aardige en homeopatische ge neesmiddelen. De aandoeningen worden in alfabetische volgorde beschreven. Prijs 14,95. Uitg. UGN/Elburg en Sijlhoff - Am sterdam. De naam Paul Haenen is vooral bekend door zijn creatie 'Margreet Dolman'. Maar Haenen is ook nog eens schrijver van een roman en een aantal toneelstukken, zoals 'Dikke vingers'. Zaterdag 10 ja nuari is dit stuk te zien in het Vest zaktheater in Vlissingen, waar 'Uni Solo' het stuk speelt zoals het oorspronkelijk is geschreven. Het toneelstuk is een verhaal van een relatie. Een relatie tussen een directeur en zijn secretaresse: op zich een bekend en oeroud gege ven. Dikke vingers zijn het sym bool van de onmacht, de secretaresse bepaalt wie wat moet voelen. Sexualiteit en erotiek zijn dingen die sterk gebonden zijn aan een cultuur. Je wilt met je baas naar bed, maar behalve zijn eigen vrouw heeft hij ook een relatie met de postbode. Dit zijn de gegevens waarmee de schrijver Paul Haenen een wrange comedie opbouwt. Wie is wie en wat is de waarheid. Een sprookje zonder gelukkig ein de, dat om 20.30 uur begint. Scene uit dikke vingers'. Do. 8 jan, t/m wo. 14 jan. MIDDELBURG Kunstuitleen (Kuiperspoort 22). Eleonoor van Beusekom en Birgit Laken, sieraden. Tevens Gerda Edens en Sonja Besselink, textiele objecten. Di. t/m za. van 13 tot 17 uur, do. van 19 tot 21 uur. Rabobank(Langeviele 49). Ver- straeten, fotowerken. Ma. t/m vr. van 9 tot 16 uur, do. van 19 tot 20 uur. Galerie B. Witte. (Vlasmarkt 11). Louis Heymans, schilderijen, aquarellen en tekeningen. Di. t/m za. van 10 tot 12.30 en van 13.30 tot 18 uur. Zeeuws Museum (Abdij 3). Paul Barrels, Bob Pingen, Piet Diele- man, schilderijen. Ma. t/m vr. van 10 tot 17 uur. Aanvang vr. 16 uur. OOSTKAPELLE Zeeuws Museum/Natuurhistorie (Duinvlietstraat 6). Geprepareer de vleermuizen en dieren in de na- tuur. Dagelijks van 10 tot 17 uur. VLISSINGEN Bellamy 19 (Bellamypark) Ton de Kroon, accent tekenen. Di. t/m vr. van 10 tot 12.30 en van 13.30 tot 17 uur, za. van 13 tot 17 uur. Iguana (Bellamypark 35) Levende reptielen, amfibiepen en insekten. Dagelijks van 14 tot 17.30 uur. In het Zeeuws Documentatiecen trum, een afdeling van de Zeeuw se Bibliotheek in Middelburg, is deze maand een kleine expositie ingericht van unieke Zeeuwse nieuwjaarskaarten en nieuwjaars wensen van de Middelburgse Nachtwakers aan het bestuur van de gemeent^. De kaarten beslaan een periode van 1838 tot 1882. Het getoonde materiaal is te vinden op de twee de verdieping van de bibliotheek. Het bevat onder meer gekalligra feerde nieuwjaarswensen aan fa milieleden, maar ook kantooral manakken uit de 19e eeuw. De ex positie is te bezoeken tijdens de openingsuren van de bibliotheek. Gezond de winter door. Een klein boekje dat verscheen in de 'Huis-apotheek' van A. Vogel. Er staan waardevolle tips in voor ieder die zich in het barre seizoen extra wil beschermen tegen de in vloeden van kou en regen. Het boekje is samengesteld door T. Harmsma en gebaseerd op de me thoden die Alfred Vogel aanbe veelt bij het behandelen van typi sche winterkwalen. Prijs 7,75. Uitg. UGN/Elburg en Sijthoff - Amsterdam. De pillen de baas. De ondertitel van deze uitgave is: leren leven zonder kalmerende middelen. Dat is - zeggen de schrijvers Herre van der Maaten en Maurits Kwee - gemakkelijk gezegd. Maar veel slaap- en kal meringsmiddelen hebben een ver slavende werking waardoor je er niet eenvoudig afkomt. In dit boek wordt eerst verleid welke middelen er zijn en wat hun wer king is. Verder wordt ook be schreven hoe je er mee kunt stop pen. Een belangrijk deel van het boek is gewijd aan technieken om jezelf te ontspannen en hoe je je zelf weer in de hand kunt krijgen. Het boek besluit met twee prak tijkvoorbeelden. 'De pillen de baas' verscheen in de reeks 'Zor gen voor jezelf' van Uitg. Boom, Mcppel/Amsterdam. Prijs 17,65. 't Is wonderlijk hoe soms een schijnbaar middelmatig idee uil kan groeien tot een succes. Zo'n idee was - in 1973 - de uitgave van een jaarboek, gewijd aan litera tuur, film, foto, mode, toneel en reizen. Die redactionele formule leek weinig spectaculair, de titel 'Snoecks' evenmin. Maar na een aantal jaren is dit jaarboek een be grip geworden en een bestseller waarop elk jaar dnor velen wordt gewacht. En het ligt nu vooraan in veel boekhandeletalages. Dat dankt 'Snoecks' aan z'n bijzonder boeiende artikelen over onderwer pen die nu actueel zijn. Aan z'n fraaie grafische uitvoering. En aan het werkelijk schitterende fotowerk van 's werelds beste fotografen. 'Snoecks 87' geeft in bijna 500 bladzijden artikelen over car toonisten en films, foto's van reclame-fotograaf Bert Stern en Richard Avedon, reisverslagen, li teratuur, toneel, architectuur en re portages over bijv. het carnaval van Rio, droomauto's en de scho ne schijn van bekende fotomodel len. Wie bij wil blijven met de we reld van vandaag heeft in 'Snoecks' een veelzijdige gids en zal 'Snoecks 87' ook graag als ca deau geven omdat het een ge schenk is dat getuigt van de goede smaak van de gever. 'Snoecks 87' kost 19,10. (De Tijdstroom - Lochem). Nederland heeft het laagste aantal tienerzwangerschappen ter we reld. Dat is het resultaat van een openhartige seksuele voorlichting en de goede verkrijgbaarheid van voorbehoedmiddelen. Toch is er nog geen reden tot onvoorwaar delijk optimisme. Ook uit de 'Heb jij dat nou ook?'-enquête, die het maand blad Club in samenwerking met het Nederlands Instituut voor So ciaal Sexuologisch Onderzoek (N1SSO) onder haar lezeressen heeft gehouden, blijkt dat veel seksueel ervaren meisjes (en jon gens) niet echt veilig vrijen. Zestig procent gebruikt de pil. twintig procent een condoom en de rest neemt het niet zo nauw met anticonceptie. Bij maar liefst tachtig procent van de eerste seksuele gemeenschap wordt geen voorbehoedmiddel ge bruikt. Deels omdat die gebeurte nis ze vaak 'overvalt', maar ook omdat het fabeltje dat je van de eerste keer niet zwanger kunt worden nog steeds in omloop is. In het januarinummer van het maandblad Club, het maandblad voor jonge vrouwen van veertien tot negentien jaar, vertelt een meisje uitgebreid met welke pro blemen ze werd geconfronteerd, hoe haar ouders, ex-vriend en schoolvriendinnen reageerden, en hoe ze haar moederschap ervaart. Voor de Jos Brink-fans en de lief hebbers van de musical zeker een datum om alvast in de agenda te noteren: woensdag 21 januari. Op die datum bevolkt Jos Brink met zijn gezelschap het podium van de Middelburgse schouwburg met de nieuwe musical 'Madame Arthur'. Een tintelende musical, met een jongensachtig meisjesballet, sfeer- en veervol. Lippenrood en oorbellen, ontroering en beroe ring, prachtige pruiken en de langste wimpers van de wereld. Het vrolijke verhaal van 'Mada me Arthur' speelt zich af in de ja ren dertig en zo er iets te lachen viel, dan was dat bij de revue of in het cabaret. De boekhouder Boudewijn Klein- man (Jos Brink) is in 1933 al vier jaar werkloos en ziet geen kans zijn studerende zoon Dick (Mar cel Maas) van een tientje steun in de week te onderhouden. Maar er is één lichtpuntje: de dubieuze nachtclub 'Madame Arthur', een Amsterdamse (aan)gelegenheid, waar mannen Arthur heten en 'Madame' als costuum hebben. Felix Lobo (Frank Sanders) is een gevierde travestie-kunstenaar en zoekt een partner voor zijn show. Zonder enige ervaring stapt Bou dewijn er in. Hij kijkt vreemd aan tegen een wereld van netkousen en wimpers, pruiken en kunstboe zems. Maar net als overal: geld verzoet de arbeid. Alles gaat goed, totdat Boude wijn tussen de gasten van de club zijn zoon ontwaart. Gelukkig voor hem wordt hij achter de fa- gade van hoge hakken en zware make-up niet herkend. De zaak wordt echter erger, wanneer Dick al te veel enthousiasme toont voor Felix Lobo, die optreedt als 'Feli ce'. De jongen is zo groen als gras en wordt verliefd op de mooie vrouw. Nou-ja, vrouw... het is en blijft natuurlijk een man ook al is het een mooie. In de jaren dertig waren er men sen die Nederland 'diets' wilden houden en de bezem wilden halen door alles wat maar buiten de af gebakende paden ging. Een travestie-club leek dan ook een aardig doelwit. De zoon van Boudewijn Klein- man bevond zich in minder goed gezelschap. De eigenaresse van de zaak, madame zelf, (Georgette Hagendoorn) probeert haar kan sen te keren, trouw terzijde gestaan door de garderobejuf frouw (Guuske Kotte) en haar 'gastheer' Cees ter Eist (Lucie de Lange), het enige échte meisje op het toneel, dat echter als man haar aankondigingen doet. Wan neer het tot moeilijkheden komt, blijkt zij haar 'mannetje' te staan. Als er klappen vallen wordt er te ruggemept, ondanks de dubieuze rol die bedrijfsleider Rost (Frans Kokshoorn) in het geheel speelt. Maar wie het laatst lacht lacht het best. Er valt heel wat plezier te beleven aan 'Madame Arthur' want van wege het evenwicht staat er tegen over ellende altijd twee keer zo veel vrolijkheid. De musical begint om 20 uur. De vaderlandse pers was in haar kritieken vrij eensluitend over het fenomeen Brigitte Kaandorp: een bezienswaardige babbelkous, een meesteres in de droge humor, een groot talent en de mafste trien van Nederland. Op een ander front waren ze zelfs unaniem: een prima show. Vrijdag treedt Brigitte Kaan dorp op in de schouwburg in Mid delburg met haar solo-show 'Laat mij maar even'. de knulligheid is zó goed gespeeld, dat men er in zou gaan geloven. Het optreden van Brigitte Kaan dorp begint om 20.30 uur. Om het knullige beeld van haar nog te versterken heeft ze haar on afscheidelijke ukelele parmantig op haar buik hangen. Duidelijk is echter, dat haar hele optreden een dubbele bodem heeft want achter de droge humor schuilt de 'diepere boodschap'. Maar hoe het ook zij, het zit alle maal bijzonder knap in elkaar en Brigitte Kaandorp. 'Laat mij maar even' is bijna twee uur dolle pret. In haar programma speelt ze achtereenvolgens de Diva, de buurvrouw, Brigitte èn de buur vrouw en tussendoor nog even de Diva en de buurvrouw. Om beur ten kakelen en zingen ze de hele avond vol en dat levert -hoewel het meestal nergens over gaat- een aantal leuke nummers op. Met haar schier oneindig gekwebbel en knulligheid weet Brigitte een sfeer te scheppen waarin alles wat ze doet leuk lijkt. Zelfs al doet ze niets. De artieste maakt een puin hoop van haar programma, strui kelt gegarandeerd over haar teksten en heeft om te beginnen haar decors en 'spullen' vergeten. Het Middelburgse filmtheater Meccano vertoont de komende week een aantal films van de vori ge week overleden Russische re gisseur Andrej Tarkovsky. Als eerbetoon is er een landelijk mini festival georganiseerd. Zondag is de film 'Stalker' (1979) te zien, maandag 'Nostalghia' (1984), dinsdag 'Le Sacrifice' (1986) en woensdag 'De jeugd van Iwan' (1962). De films beginnen om 20.30 in Meccano. Andere films van Tarkovsky, zoals 'Solaris', 'De Spiegel' en 'Andrej Roeblev' zullen waarschijnlijk in februari vertoond worden. Tarkovsky werd in 1932 in Za- vrazje in Rusland geboren. In 1962 debuteerde hij met de film 'De jeugd van Iwan', waarmee hij zich los maakte van de voor schriften van het sociaal realisme in Rusland. Omdat zijn films geen 'maatschappelijk nut' zou den hebben, stuitte Tarkovsky op weerstanden bij de autoriteiten. Zijn films mochten pas na lange tijd in Rusland vertoond worden. In 1984 emigreert hij naar het Westen, waar hij zijn film 'Nostalghia' maakt. Deze film- laat het verlangen van een emi grant naar zijn vaderland zien. Volgens Tarkovsky kan alleen een Rus, die ver van zijn land woont, dat begrijpen. Tarkovsky is niet meer teruggekeerd, omdat er, vol gens zijn zeggen, in Rusland geen werk meer voor hem was. Tarkovsky is verscheidene malen op internationale filmfestivals be kroond. Voor 'De jeugd van Een scene uit 'Le Sacrifice'. Jos Brink Iwan' ontving hij in Venetië de 'Gouden Leeuw' en voor 'Nostalghia' kreeg hij in Cannes een speciaal gecreeërde Grand Prix de Cinema de Création. Voor 'Le Sacrifice' - Tarkovsky's laatste film -werd de Grote Prijs van de jury toegekend. Velen stoorden zich eraan dat de film niet de Gouden Palm kreeg, maai de reden van de jury om dat niet te doen, zal gelegen hebben in het feit dat ze hem niet twee jaren achter elkaar de hoogste prijs wil den toekennen. Onterecht? Het is in ieder geval een film die aangrij pend van vorm, meeslepend van inhoud en volstrekt eigen, com promisloos en persoonlijk is. Dat Tarkovsky als één van de grootste hedendaagse regisseurs geldt, blijkt wel uit de opmerking van Ingmar Bergman: "Hij is voor mij de grootste, degene die een nieuwe taal uitvond, trouw aan het karakter van de film, zo als hij het leven weerspiegelt, het leven als een droom", Droom en herinnerering -vaak in zwart-wit weergegeven- zij belangrijke ele menten in de films. Hij gelooft niet in een normale dramatische opbouw van de film, "waarin doorgaans veel tijd wordt verspild aan het uitleggen wat er in het verhaal gebeurt", aldus Tarkovs ky. Niet de objectieve logica, maar beelden als uit een droom karakteriseren de films en maken hen tot moeilijk doordringbaar.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1987 | | pagina 7