in Midden Zeeland
'Uni Solo' speelt Dikke vingers
'Veel veren en de langste
wimpers van de wereld'
Bezienswaardige babbelkous
in schouwburg Middelburg
Meccano eert Tarkovsky
FILM PODIUM Lezen
8 jan. - 14 jan.
EXPOSITIE
Expositie
unieke
nieuwjaars
kaarten
NOG 25
PLAATSEN
LEEG
z
Nieuwe musical van Jos Brink ''Madame Arthur
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 7 januari 1987
Nieuwe filmcolleges
in Electro
Anders
beter worden
de nieuwe
Snoecks is uit!
Mij overkomt
dat niet
Minifestival in Middelburgs filmtheater
De nieuwe serie filmcolleges,-die
de stichting Filmtheaters in Mid
delburg op 19 januari start, zit
nog niet vol. Waren de plaatsen
bij de vorige serie - Een inleiding
in de filmkunde-binnen korte tijd
bezet, nu blijkt dat de interesse
voor 'Film en literatuur' minder
groot is. Er zijn nog bijna vijfen
twintig plaatsen leeg.
De serie over film en literatuur
wordt op de maandagen 19 en 26
januari en 2 en 9 februari in de
Zeeuwse Bibliotheek in Middel
burg gehouden. De docent is de
zelfde als bij de vorige serie, Hans
van Driel, van de subfaculteit let
terkunde van de Katholieke Uni
versiteit Brabant. De colleges be
ginnen om 19 uur en na de peuze
zal om 20.30 uur een film ver
toond worden als illustratie van
de lesstof.
Op de eerste avond behandelt
Hans van Driel het verhaal in film
en literatuur. Hij zal ingaan op
wat het verhaal is en in hoeverre
het in de film overeenkomt met
het verhaal in het boek. Als il
lustratie wordt de film 'De vierde
man' of 'De aanslag' gebruikt.
Op 26 januari staat de taal in de
film en de literatuur centraal. De
zogenaamde kunstgrepen in de
beide media zullen geannaliseerd
worden. De film van Fassbinder,
'Effie Briest', zal als voorbeeld
dienen.
Vervolgens gaat het over de filmi
sche en de literaire verteller. Of,
met andere woorden, de camera
en de al dan niet verborgen vertel
ler in een tekst. Om 20.30 uur zal
'I'Argent' van Bresson ver
toond worden.
Op de slotavond gaat het over
film als literatuur. Van Driel on
derzoekt waarom de ene film als
meer literair wordt ervaren dan de
andere. 'Dood in Venetië' van
Visconti moet dat verduidelijken.
Wie zich nog op wil geven voor de
colleges kan dat doen bij de stich
ting Filmtheaters aan de Sint Pie-
tersstraat in Middelburg. Voor
meer informatie staat het tele
foonnummer 01180-35710 open.
DONDERDAG 8 JANUARI
*Alhambra I Vlissingen: 'Flod
der', 19 en 21.30 uur. *Alhambra
II Vlissingen: 'Jumpin Jack
Flash', 19 uur; 'Down and out in
Beverly Hills', 21.30 uur. *Grand
Theater Goes: 'Flodder', 20 uur.
*Meccano Middelburg: 'Abel',
20.30 uur. *Eleetro Middelburg:
'Heartburn', 20.30 uur.
VRIJDAG 9 JANUARI
*Alhambra I Vlissingen: 'Flod
der', 19, 21.30 en 23.30 uur.
*Alhambra II Vlissingen: 'Jurn
pin Jack Flash', 19 uur; 'Down
and out in Beverly Hills', 21.30
uur; 'Taboe deel 3', 23.30 uur.
*Grand Theater Goes: 'Flodder',
19 en 21.30 uur. *Meccano Mid
delburg; 'Abel', 20 uur; 'Hannah
and her sisters', 22.30 uur.
*Electro Middelburg: 'Heart-
burn', 20.30 uur.
ZATERDAG 10 JANUARI
*Alhambra I Vlissingen: 'Flod
der', 14, 19 en 21.30 uur.
*Alhambra II Vlissingen: 'Laby
rinth', 14 uur; 'Jumpin Jack
Flash', 19 uur; 'Down and out in
Beverly Hills', 21.30 uur. *Grand
Theater Goes: 'Flodder', 19 en
21.30 uur. *Meccano Middel
burg: 'Return to Oz', 15 uur;
'Abel', 20 uur; 'Hannah and her
sisters', 22.30 uur. *Electro Mid-
delburg: 'Heartburn', 20.30 uur.
ZONDAG II JAN VAR!
*Alhgambra I Vlissingen: 'Flod
der' 14, 16.15, 19 en 21.30 uur.
*Alhambra II Vlissingen: 'Asse
poester', 14 uur; 'Labyrinth',
16.15 uur; 'Jumpin Jack Flash',
19 uur; 'Down and out in Beverly
Hills', 21.30 uur. *Grand Theater
Goes: 'Flodder', 14, 19 en 21.30
uur. *Meccano Middelburg: 'Re
turn to Oz', 15 uur; Tarkovsky-
festival 'Stalker, 20.30 uur.
MAANDAG 12 JANUARI
*Alhambra I Vlissingen: 'Flod
der', 19 en 21.30 uur. *Alhambra
II Vlissingen: 'Jumpin Jack
Flash', 19 uur; 'Down and out in
Beverly Hills', 21.30 uur. *Grand
Theater Goes: 'Flodder', 20 uur.
*Meccano Middelburg:
Tarkovsky-festival 'Nostalghia',
20.30 uur.*Electro Middelburg:
'Heartburn', 20.30 uur.
DINSDAG 13 JANUARI
*Alhambra I Vlissingen: 'Flod
der', 19 en 21.30 uur. *Alhambra
II Vlissingen: 'Jumpin Jack
Flash', 19 uur; 'Down and out in
Beverly Hills', 21.30 uur. *Grand
Theater Goes: 'Flodder', 20 uur.
*Meccano Middelburg:
Tarkovsky-festival 'Le sacrifice',
20.30 uur. *Electro Middelburg:
'Heartburn', 20.30 uur.
WOENSDAG 14 JAN VAR!
*Alhambra I Vlissingen: 'Flod
der', 14, 19 en 21.30 uur.
*Alhambra II Vlissingen: 'Laby
rinth', 14 uur; Jumpin Jack
Flash', 19 uur; 'Down and out in
Beverly Hills', 21.30 uur. *Grand
Theater Goes: 'Sneeuwwitje', 14
uur; 'Flodder', 20 uur. *Meccano
Middelburg: 'Return to Oz', 15
uur; Tarkovsky-festival 'De jeugd
van Iwan', 20.30 uur. *EÏectro
Middelburg: 'Heartburn', 20.30
uur.
VRIJDAG 9 JANUARI
Brigitte Kaandorp, Schouw-
burg, Middelburg, 20.30 uur.
ZATERDAG II) JANUARI
Dikke vingers, comedie, Vest-
zaktheatcr, Vlissingen, 20.30 uur.
'Vortex' (hardrock), 't Beest,
Goes, 22 uur.
MAANDAG 12 JANUARI
Dans plus de kritiek, Zeeuwse
Bibliotheek, Middelburg, 20 uur.
DINSDAG 13 JANUARI
Youp van 't Hek, Concertzaal,
Zierikzee, 20 uur.
Nacht van de Balkan, Schouw-
burg, Middelburg, 20 uur.
Natuurlijk is een boek geen
plaatsvervangende dokter. Maar
wel kan een boek de poort openen
haar een gezonder leven. Er zijn
veel van dit soort boeken die wel
degelijk vaak een positieve in
vloed hebben op de gezondheid
van een mens. Hier zijn enkele ti
tels die nuttig zijn als u gezonder
wilt leven.
Anders beter worden.
Dit is een echte vraagbaak voor
het gezin boordevol goede advie
zen om bijna tweehonderd aan
doeningen zelf met succes te be
handelen. De adviezen worden
gegeven door de Zwitserse ho-
meopaat Alfred Vogel en ze be
rusten op behandeling met plant
aardige en homeopatische ge
neesmiddelen. De aandoeningen
worden in alfabetische volgorde
beschreven. Prijs 14,95. Uitg.
UGN/Elburg en Sijlhoff - Am
sterdam.
De naam Paul Haenen is vooral
bekend door zijn creatie 'Margreet
Dolman'. Maar Haenen is ook nog
eens schrijver van een roman en
een aantal toneelstukken, zoals
'Dikke vingers'. Zaterdag 10 ja
nuari is dit stuk te zien in het Vest
zaktheater in Vlissingen, waar
'Uni Solo' het stuk speelt zoals het
oorspronkelijk is geschreven.
Het toneelstuk is een verhaal van
een relatie. Een relatie tussen een
directeur en zijn secretaresse: op
zich een bekend en oeroud gege
ven. Dikke vingers zijn het sym
bool van de onmacht, de
secretaresse bepaalt wie wat moet
voelen. Sexualiteit en erotiek zijn
dingen die sterk gebonden zijn aan
een cultuur. Je wilt met je baas
naar bed, maar behalve zijn eigen
vrouw heeft hij ook een relatie met
de postbode. Dit zijn de gegevens
waarmee de schrijver Paul Haenen
een wrange comedie opbouwt.
Wie is wie en wat is de waarheid.
Een sprookje zonder gelukkig ein
de, dat om 20.30 uur begint.
Scene uit dikke vingers'.
Do. 8 jan, t/m wo. 14 jan.
MIDDELBURG
Kunstuitleen (Kuiperspoort 22).
Eleonoor van Beusekom en Birgit
Laken, sieraden. Tevens Gerda
Edens en Sonja Besselink, textiele
objecten. Di. t/m za. van 13 tot
17 uur, do. van 19 tot 21 uur.
Rabobank(Langeviele 49). Ver-
straeten, fotowerken. Ma. t/m
vr. van 9 tot 16 uur, do. van 19
tot 20 uur.
Galerie B. Witte. (Vlasmarkt 11).
Louis Heymans, schilderijen,
aquarellen en tekeningen. Di. t/m
za. van 10 tot 12.30 en van 13.30
tot 18 uur.
Zeeuws Museum (Abdij 3). Paul
Barrels, Bob Pingen, Piet Diele-
man, schilderijen. Ma. t/m vr.
van 10 tot 17 uur. Aanvang vr. 16
uur.
OOSTKAPELLE
Zeeuws Museum/Natuurhistorie
(Duinvlietstraat 6). Geprepareer
de vleermuizen en dieren in de na-
tuur. Dagelijks van 10 tot 17 uur.
VLISSINGEN
Bellamy 19 (Bellamypark) Ton de
Kroon, accent tekenen. Di. t/m
vr. van 10 tot 12.30 en van 13.30
tot 17 uur, za. van 13 tot 17 uur.
Iguana (Bellamypark 35) Levende
reptielen, amfibiepen en insekten.
Dagelijks van 14 tot 17.30 uur.
In het Zeeuws Documentatiecen
trum, een afdeling van de Zeeuw
se Bibliotheek in Middelburg, is
deze maand een kleine expositie
ingericht van unieke Zeeuwse
nieuwjaarskaarten en nieuwjaars
wensen van de Middelburgse
Nachtwakers aan het bestuur van
de gemeent^.
De kaarten beslaan een periode
van 1838 tot 1882. Het getoonde
materiaal is te vinden op de twee
de verdieping van de bibliotheek.
Het bevat onder meer gekalligra
feerde nieuwjaarswensen aan fa
milieleden, maar ook kantooral
manakken uit de 19e eeuw. De ex
positie is te bezoeken tijdens de
openingsuren van de bibliotheek.
Gezond de winter door.
Een klein boekje dat verscheen in
de 'Huis-apotheek' van A. Vogel.
Er staan waardevolle tips in voor
ieder die zich in het barre seizoen
extra wil beschermen tegen de in
vloeden van kou en regen. Het
boekje is samengesteld door T.
Harmsma en gebaseerd op de me
thoden die Alfred Vogel aanbe
veelt bij het behandelen van typi
sche winterkwalen. Prijs 7,75.
Uitg. UGN/Elburg en Sijthoff -
Amsterdam.
De pillen de baas.
De ondertitel van deze uitgave is:
leren leven zonder kalmerende
middelen. Dat is - zeggen de
schrijvers Herre van der Maaten
en Maurits Kwee - gemakkelijk
gezegd. Maar veel slaap- en kal
meringsmiddelen hebben een ver
slavende werking waardoor je er
niet eenvoudig afkomt. In dit
boek wordt eerst verleid welke
middelen er zijn en wat hun wer
king is. Verder wordt ook be
schreven hoe je er mee kunt stop
pen. Een belangrijk deel van het
boek is gewijd aan technieken om
jezelf te ontspannen en hoe je je
zelf weer in de hand kunt krijgen.
Het boek besluit met twee prak
tijkvoorbeelden. 'De pillen de
baas' verscheen in de reeks 'Zor
gen voor jezelf' van Uitg. Boom,
Mcppel/Amsterdam. Prijs
17,65.
't Is wonderlijk hoe soms een
schijnbaar middelmatig idee uil
kan groeien tot een succes. Zo'n
idee was - in 1973 - de uitgave van
een jaarboek, gewijd aan litera
tuur, film, foto, mode, toneel en
reizen. Die redactionele formule
leek weinig spectaculair, de titel
'Snoecks' evenmin. Maar na een
aantal jaren is dit jaarboek een be
grip geworden en een bestseller
waarop elk jaar dnor velen wordt
gewacht. En het ligt nu vooraan in
veel boekhandeletalages. Dat
dankt 'Snoecks' aan z'n bijzonder
boeiende artikelen over onderwer
pen die nu actueel zijn. Aan z'n
fraaie grafische uitvoering. En aan
het werkelijk schitterende fotowerk
van 's werelds beste fotografen.
'Snoecks 87' geeft in bijna 500
bladzijden artikelen over car
toonisten en films, foto's van
reclame-fotograaf Bert Stern en
Richard Avedon, reisverslagen, li
teratuur, toneel, architectuur en re
portages over bijv. het carnaval
van Rio, droomauto's en de scho
ne schijn van bekende fotomodel
len. Wie bij wil blijven met de we
reld van vandaag heeft in
'Snoecks' een veelzijdige gids en
zal 'Snoecks 87' ook graag als ca
deau geven omdat het een ge
schenk is dat getuigt van de goede
smaak van de gever. 'Snoecks 87'
kost 19,10. (De Tijdstroom -
Lochem).
Nederland heeft het laagste aantal
tienerzwangerschappen ter we
reld. Dat is het resultaat van een
openhartige seksuele voorlichting
en de goede verkrijgbaarheid van
voorbehoedmiddelen. Toch is er
nog geen reden tot onvoorwaar
delijk optimisme.
Ook uit de 'Heb jij dat nou
ook?'-enquête, die het maand
blad Club in samenwerking met
het Nederlands Instituut voor So
ciaal Sexuologisch Onderzoek
(N1SSO) onder haar lezeressen
heeft gehouden, blijkt dat veel
seksueel ervaren meisjes (en jon
gens) niet echt veilig vrijen.
Zestig procent gebruikt de pil.
twintig procent een condoom en
de rest neemt het niet zo nauw
met anticonceptie.
Bij maar liefst tachtig procent van
de eerste seksuele gemeenschap
wordt geen voorbehoedmiddel ge
bruikt. Deels omdat die gebeurte
nis ze vaak 'overvalt', maar ook
omdat het fabeltje dat je van de
eerste keer niet zwanger kunt
worden nog steeds in omloop is.
In het januarinummer van het
maandblad Club, het maandblad
voor jonge vrouwen van veertien
tot negentien jaar, vertelt een
meisje uitgebreid met welke pro
blemen ze werd geconfronteerd,
hoe haar ouders, ex-vriend en
schoolvriendinnen reageerden, en
hoe ze haar moederschap ervaart.
Voor de Jos Brink-fans en de lief
hebbers van de musical zeker een
datum om alvast in de agenda te
noteren: woensdag 21 januari. Op
die datum bevolkt Jos Brink met
zijn gezelschap het podium van de
Middelburgse schouwburg met de
nieuwe musical 'Madame
Arthur'.
Een tintelende musical, met een
jongensachtig meisjesballet,
sfeer- en veervol. Lippenrood en
oorbellen, ontroering en beroe
ring, prachtige pruiken en de
langste wimpers van de wereld.
Het vrolijke verhaal van 'Mada
me Arthur' speelt zich af in de ja
ren dertig en zo er iets te lachen
viel, dan was dat bij de revue of in
het cabaret.
De boekhouder Boudewijn Klein-
man (Jos Brink) is in 1933 al vier
jaar werkloos en ziet geen kans
zijn studerende zoon Dick (Mar
cel Maas) van een tientje steun in
de week te onderhouden. Maar er
is één lichtpuntje: de dubieuze
nachtclub 'Madame Arthur', een
Amsterdamse (aan)gelegenheid,
waar mannen Arthur heten en
'Madame' als costuum hebben.
Felix Lobo (Frank Sanders) is een
gevierde travestie-kunstenaar en
zoekt een partner voor zijn show.
Zonder enige ervaring stapt Bou
dewijn er in. Hij kijkt vreemd aan
tegen een wereld van netkousen
en wimpers, pruiken en kunstboe
zems. Maar net als overal: geld
verzoet de arbeid.
Alles gaat goed, totdat Boude
wijn tussen de gasten van de club
zijn zoon ontwaart. Gelukkig
voor hem wordt hij achter de fa-
gade van hoge hakken en zware
make-up niet herkend. De zaak
wordt echter erger, wanneer Dick
al te veel enthousiasme toont voor
Felix Lobo, die optreedt als 'Feli
ce'. De jongen is zo groen als gras
en wordt verliefd op de mooie
vrouw. Nou-ja, vrouw... het is en
blijft natuurlijk een man ook al is
het een mooie.
In de jaren dertig waren er men
sen die Nederland 'diets' wilden
houden en de bezem wilden halen
door alles wat maar buiten de af
gebakende paden ging. Een
travestie-club leek dan ook een
aardig doelwit.
De zoon van Boudewijn Klein-
man bevond zich in minder goed
gezelschap. De eigenaresse van de
zaak, madame zelf, (Georgette
Hagendoorn) probeert haar kan
sen te keren, trouw terzijde
gestaan door de garderobejuf
frouw (Guuske Kotte) en haar
'gastheer' Cees ter Eist (Lucie de
Lange), het enige échte meisje op
het toneel, dat echter als man
haar aankondigingen doet. Wan
neer het tot moeilijkheden komt,
blijkt zij haar 'mannetje' te staan.
Als er klappen vallen wordt er te
ruggemept, ondanks de dubieuze
rol die bedrijfsleider Rost (Frans
Kokshoorn) in het geheel speelt.
Maar wie het laatst lacht lacht het
best.
Er valt heel wat plezier te beleven
aan 'Madame Arthur' want van
wege het evenwicht staat er tegen
over ellende altijd twee keer zo
veel vrolijkheid.
De musical begint om 20 uur.
De vaderlandse pers was in haar
kritieken vrij eensluitend over het
fenomeen Brigitte Kaandorp: een
bezienswaardige babbelkous, een
meesteres in de droge humor, een
groot talent en de mafste trien van
Nederland. Op een ander front
waren ze zelfs unaniem: een prima
show. Vrijdag treedt Brigitte Kaan
dorp op in de schouwburg in Mid
delburg met haar solo-show 'Laat
mij maar even'.
de knulligheid is zó goed gespeeld,
dat men er in zou gaan geloven.
Het optreden van Brigitte Kaan
dorp begint om 20.30 uur.
Om het knullige beeld van haar
nog te versterken heeft ze haar on
afscheidelijke ukelele parmantig
op haar buik hangen.
Duidelijk is echter, dat haar hele
optreden een dubbele bodem heeft
want achter de droge humor
schuilt de 'diepere boodschap'.
Maar hoe het ook zij, het zit alle
maal bijzonder knap in elkaar en Brigitte Kaandorp.
'Laat mij maar even' is bijna twee
uur dolle pret. In haar programma
speelt ze achtereenvolgens de Diva,
de buurvrouw, Brigitte èn de buur
vrouw en tussendoor nog even de
Diva en de buurvrouw. Om beur
ten kakelen en zingen ze de hele
avond vol en dat levert -hoewel het
meestal nergens over gaat- een
aantal leuke nummers op. Met
haar schier oneindig gekwebbel en
knulligheid weet Brigitte een sfeer
te scheppen waarin alles wat ze
doet leuk lijkt. Zelfs al doet ze
niets. De artieste maakt een puin
hoop van haar programma, strui
kelt gegarandeerd over haar
teksten en heeft om te beginnen
haar decors en 'spullen' vergeten.
Het Middelburgse filmtheater
Meccano vertoont de komende
week een aantal films van de vori
ge week overleden Russische re
gisseur Andrej Tarkovsky. Als
eerbetoon is er een landelijk mini
festival georganiseerd. Zondag is
de film 'Stalker' (1979) te zien,
maandag 'Nostalghia' (1984),
dinsdag 'Le Sacrifice' (1986) en
woensdag 'De jeugd van Iwan'
(1962). De films beginnen om
20.30 in Meccano. Andere films
van Tarkovsky, zoals 'Solaris',
'De Spiegel' en 'Andrej Roeblev'
zullen waarschijnlijk in februari
vertoond worden.
Tarkovsky werd in 1932 in Za-
vrazje in Rusland geboren. In
1962 debuteerde hij met de film
'De jeugd van Iwan', waarmee hij
zich los maakte van de voor
schriften van het sociaal realisme
in Rusland. Omdat zijn films
geen 'maatschappelijk nut' zou
den hebben, stuitte Tarkovsky op
weerstanden bij de autoriteiten.
Zijn films mochten pas na lange
tijd in Rusland vertoond worden.
In 1984 emigreert hij naar het
Westen, waar hij zijn film
'Nostalghia' maakt. Deze film-
laat het verlangen van een emi
grant naar zijn vaderland zien.
Volgens Tarkovsky kan alleen een
Rus, die ver van zijn land woont,
dat begrijpen. Tarkovsky is niet
meer teruggekeerd, omdat er, vol
gens zijn zeggen, in Rusland geen
werk meer voor hem was.
Tarkovsky is verscheidene malen
op internationale filmfestivals be
kroond. Voor 'De jeugd van
Een scene uit 'Le Sacrifice'.
Jos Brink
Iwan' ontving hij in Venetië de
'Gouden Leeuw' en voor
'Nostalghia' kreeg hij in Cannes
een speciaal gecreeërde Grand
Prix de Cinema de Création.
Voor 'Le Sacrifice' - Tarkovsky's
laatste film -werd de Grote Prijs
van de jury toegekend. Velen
stoorden zich eraan dat de film
niet de Gouden Palm kreeg, maai
de reden van de jury om dat niet
te doen, zal gelegen hebben in het
feit dat ze hem niet twee jaren
achter elkaar de hoogste prijs wil
den toekennen. Onterecht? Het is
in ieder geval een film die aangrij
pend van vorm, meeslepend van
inhoud en volstrekt eigen, com
promisloos en persoonlijk is.
Dat Tarkovsky als één van de
grootste hedendaagse regisseurs
geldt, blijkt wel uit de opmerking
van Ingmar Bergman: "Hij is
voor mij de grootste, degene die
een nieuwe taal uitvond, trouw
aan het karakter van de film, zo
als hij het leven weerspiegelt, het
leven als een droom", Droom en
herinnerering -vaak in zwart-wit
weergegeven- zij belangrijke ele
menten in de films. Hij gelooft
niet in een normale dramatische
opbouw van de film, "waarin
doorgaans veel tijd wordt verspild
aan het uitleggen wat er in het
verhaal gebeurt", aldus Tarkovs
ky.
Niet de objectieve logica,
maar beelden als uit een droom
karakteriseren de films en maken
hen tot moeilijk doordringbaar.