..oh. Het is waar ook. Ik moet me nog abonneren.. Nostalgische treinrit in kerstsfeer ■A# 1lÉsr-T ENGELS BEMACHTIGDE STARTNUMMER VOOR OSTAR 12,50 BIJOU HET WEEKBLAD WALCHEREN KERSTCONCERT KUIPERSPOORT J ORKEST MET ZWITSERS KWARTET De Faam OP ZOEK NAAR SPONSORS HANDSCHOENEN PANTOFFELS 12- 25,- MOOIE MOEITE': EEN DUBBELTJE OP 'N KANT rr DEZE WEEK IN Trommelen Zakenhart Goede hulp Rubrieken AL 70 JAAR HET VERTROUWDE ADRES VOOR UW BETERE GESCHENKEN EN EEN SFEERVOL GEDEKTE TAFEL KERSTMIS '86 deI/ussingep] In de kerstweek zullen de FAAM en de VLISSINGER NIET VERSCHIJNEN Advertenties voor de laatste krant van 1986 (maandag 29 december) dienen uiterlijk maandag 22 december om 17.00 uur in ons bezit te zijn. die stijl verraadt Kampvriend Jezelf verkopen J. P. A. Rosse tandprotheticus Azoren Beroepszeiler Voor de handen... in wol en kunststof vanaf in leer vanaf zgn. Spaanse slof. In alle maten. Vele kleuren Voor de voeten... Lange Delft 44 - Middelburg De zaak om de hoek I Woensdag 17 december 1986 87e jaargang no. 50 oplage 22'V50. wekelijks gratis 'huis aan huis op gehee! Walcheren ih combinatie met de vlissmger. totale oplage 44.950. uitgave provin ciale zeeuwse courant b v administratie/advertenties: markt 51. postbus 5017. 4330 ka middelburg. 01180-81162. privé: h. schrama, 01180-13585, redaktie: ad hanneman. 01180-81170. Middelburg beleeft een pri meur. Het Quatuor Muarer strijkkwartet uit Zwitserland treedt donderdag 18 december op in de Concert- en Gehoor zaal. Dat gebeurt tijdens het jaarlijkse kerstconcert van het Kuiperspoortorkest. Het con cert begint om half acht. Het is een dubbeltje op z'n kant of liet Zeeuwse cultuurblad 'Mooie Moeite' blijft bestaan. Begin volgend jaar onderhoudt de Stichting kunstpromotie Zeeland zich over een jaar cultuur magazine met liet provinciebestuur. Dan zal blijken of er niet al te veel geld bij moet. Zoals de zaken er nu voorstaan, is de doelstelling om na een jaar duizend abonnees te hebben, niet be reikt. Voorzitter Henk Koch telde eind november - zo zei hij vo rige week - niet verder dan 800 abonnees. publiek echter te lang wacht zitten we in de boot. Het zou jammer zijn. Het is voor een betrekkelijke kleine groep mensen die er mee bezig zijn hard ploegen". Hoewel de doelstelling om dui zend abonnees in een jaar warm te krijgen voor Mooie Moeite niet "Bij een krant weet je van te vo ren dat de eerste twee jaar de moeilijkste zijn", zegt Koch. Hij meent: "Je hoort altijd positieve berichten. Mensen zeggen dan: Oh, het is waar ook. Ik moet me nog abonneren. Kennelijk vergeet men het dan vervolgens. Als het Het strijkkwartet verleent solisti sche medewerking in werken van Mozart en Spohr. Ook Rien Bal- kenade zal als solist optreden in het werk van Mozart op de con trabas. Er worden die avond ver der werken uitgevoerd van Cimarosa en Bach. Ook Dick Boon en Dirk de Caluwé treden op als solist op de dwarsfluit. De muzikale leiding is in handen van Dick Boon en Mathieu Meys. Het Kuiperspoortorkest verheugt zich al jaren op een vaste kern be langstellenden. Dit uit amateurs bestaande ensemble bestaat uit 21 leden. Dat is te weinig, oordelen de leden. En als ze een strijker te genkomen (violist) wordt die dan ook aangeraden zich aan te mel den als lid. Elke woensdagavond vanaf acht uur repeteert het Kui perspoortorkest in de Muziek school aan de Kuiperspoort. Kaarten voor het concert zijn ver krijgbaar bij de administratie van de Zeeuwse Muziekschool op werkdagen tussen 11 en 12 uur en van 15 tot 16.30 uur. is bereikt, noemt Koch het getal achthonderd 'redelijk'. Maande lijks komen er nog mensen bij. Onder meer omdat Zeeuwse kunstliefhebbers - of vermeende - regelmatig een standaardbrief in de bus krijgen waarin ze worden geattendeerd op het bestaan van Mooie Moeite. In die brief wordt verteld wat het blad maandelijks - en dat tien keer per jaar - een overzicht geeft van alle theater voorstellingen, concerten, ten toonstellingen en andere culturele evenementen in Zeeland. Ook achtergrondverhalen sieren de bladzijden van dit tijdschrift, overigens het enige in zijn soort. Het Zwitsers kwartet. Een leuk idee voor de kerstvakantie. Dat heeft de Stoomtram Goes-Borsele. In de periode van 26 de cember tot en met 30 december rijdt deze nostalgi sche trein twee keer per dag van Goes naar Hoede- kenskerke, een traject van elf kilometer. De vertrek tijden zijn II en 14 uur. Al extra attractie wordt de tram op de heenweg door twee locs getrokken. In de rijtuigen - overigens met stoom verwarmd - rijdt een kerstman mee, die aan de kinderen ca deautjes zal uitdelen. In de restauratiewagen is on der meer erwtensoep te krijgen. Ook is het moge lijk om een speciale kerstmaaltijd te bestellen. Het menu vermeldt hazepeper met stokbrood. Men kan reserveren van donderdag 18 tot en met zaterdag 20 december tussen 11 en 14 uur. Telefoon: 01100-28307. Geert Overdam bereidt zich voor om tromme lend de theaters te ver overen. Maar er zit meer achter. Chris Hament opende in amper een jaar tijd drie zaken. Hoe hij dat allemaal doet? 'Als het maar goed zit met je zelf' meent de eigenaar van de modezaken en een kapsalon. Een turnvereniging kan niet zonder ge luidsapparatuur. Foto Verschoore hielp VTV om de gestolen appa ratuur weer snel te ver vangen. Korte informatie, podi um, film, expositie, uit, kinderboeken, ar- chiefsprokkels, bougie tot bumper en zaek'n bïn zaek'n. 'Als je het niet doet. SERVICE KWALITEIT GARANTIE IANGE DELFT 50 MIDDELBURG 01 180 13221 is de toekomst voorbij Twaalf ambachten...en in negatieve zin zou men kunnen spreken van dertien ongelukken. Want erg lang heeft Roel Engels het nooit uitgehouden op een school of bij een baas Wie tegenwoordig echter wat langer gesprekspartner is van de 30-jarige in Vlissingen geboren Engels, weet snel dat hij heeft te maken met een man die het nu eindelijk heeft gevonden: solozeilen, en dan liefst als deelnemer aan wedstrijden met faam. Over anderhalf jaar (4 juni 1988) start hij onder zeilnummer 111 in Plymouth in de achtste editie van de Ostar, een solozeilrace naar New York. Momenteel scharrelt Engels geld bij elkaar, zoekt sponsors en bereidt zich geestelijk en lichamelijk voor op de 2800 zeemijl lange tocht, die - zo schat hij - voor hem dertig dagen duurt. "Op de Northatlantic heb je altijd tegenwind. Het is, zeg maar, de kraamkamer voor het pokkeweer dat wij hier krijgen", zegt hij in zijn woonboot de Lowland in de haven van Arnemuiden. Middelburg, Nieuwe Burg 8 Vlissingen, Lange Zelke 26 01180-13266/01184-11477 Engels, nadat hij een indrukwek kende lijst beroepen en opleidin gen in zijn leven heeft opge dreund: "Ik wilde inderdaad al tijd andere dingen doen dan ik deed". Slechts twee opleidingen maakte hij af. De lagere school - "De Bouwen Ewoutschool in Vlissingen, een schofteschool" - en de KOF-school, waar hij het diploma stuurman kleine vaart behaalde. "In dat internaat werd je opgevoed door ex- marineofficieren. Het was steeds een gevecht tussen hun disipline en mijn vrijheidsdrang. Ik kreeg minstens vier keer per week straf. En dan moest ik de wc schrob ben". Wat hem wel aansprak was liet werk voor Greenpeace. Twee keer deed hij mee aan een actie te gen de Walvisvangst nabij Spanje op de in Nieuw Zeeland tot zin ken gebrachte Rainbow Warrior. "Ik werd er echter vreselijk agres sief van. Als je namelijk een keer een walvis hebt gezien, dan kun je je nauwelijks voorstellen dat er mensen zijn die dat beest kunnen doden. Ik vergelijk het altijd met een automobilist die een driejarig blond meisje met krulletjes met opzet doodrijdt. Na die tijd, ik was toen een jaar of negentien, heb ik voor honderd gulden mijn eerste boot gekocht". Zeilen is dan ook het enige mate riële waaraan Roel Engels trouw bleef. Een zekere Theo \an de Berg uit Hulst, die hij ontmoette op een kamp van dë doopsgezinde gemeente in Giethoorn, nam hem mee naar de Braakman bij Ter- neuzen. Daar had die kampvriend een boot. Bijna elk weekeind fietste Engels van Vlissingen naar Terneuzen om te genieten. "Ik raakte er helemaal verslingerd aan. Ik groeide naar een rustpunt als ik op een boot stapte. Dat geldt ook nu nog, hoewel er met de Ostar grotere belangen op het spel staan. Die eerste boot van honderd gulden was zeventien me ter lang en lag op de bodem in de haven van Colijnsplaat. Die Kot ter bleek echter onhandelbaar. Later kocht ik een ijzeren schip. Het lag bij Dees op het industrie terrein in Middelburg. Bij een borrel in Kanaalzicht heb ik het gekocht van de eigenaar, die het eigenlijk liever niet kwijt wilde". Zo van een afstand bekeken is so lozeilen iets voor mensen met een goed ogende bankrekening. En gels dacht aanvankelijk hetzelfde. "Ik keek altijd enorm op tegen mensen die aan die tochten mee deden. Totdat ik Henk van de Weg tegenkwam. Dat was ook maar een klein baasje. Ook een man die met hart en ziel aan de zeilsport verknocht is en het voor elkaar had gekregen een startnummer voor de Ostar te bemachtigen. Als de boot van Henk trouwens niet door een walvis was geschept, dan had ik het schip na de race in 1984 uit Amerika naar Zeeland terug gezeild. Ik wist toen trouwens dat ik zelf ook ooit wilde meedoen. Ondanks het besef dat deze race gevaarlijk kan zijn, heb ik toen toch maar ingeschreven. Waar om?....Als je het niet doet, is de toekomst voorbij. Als ik dood ga wil ik niet het gevoel hebben een hoop gemist te hebben". Na die ijzeren boot kocht Engels een niet veel gebruikt polyester jacht van tien jaar oud. Het is een 'loper' die werd gebouwd en ont worpen door Frans Maas in Bres- kens. Het is een schip dat nieuw toch al gauw zo'n 80.000 gulden kost. "Als je niet rijk bent, dan moet je het zo doen als ik", stelt Engels zich tot voorbeeld. "Je moet liet langzaam opbouwen en jezelf verkopen". Meedoen aan de Ostar blijkt weel een apart verhaal. "Dan moet je jezelf verkopen aan sponsors. De Ostar wordt namelijk wereldwijd bekeken en krijgt veel aandacht in de pers. Een aantal sponsors heb ik al. Een zeilmakerij in Cats le vert de zeilen tegen een vrienden prijs en de navigatie-apparatuur kreeg ik voor de fractie van de nieuwprijs. Dat heeft de Jos Boo ne in Middelburg voor me gere geld. Om sponsors te werven heb ik een documentatiemap ge maakt. Die stuur ik naar onderne mers en wacht dan op wat er ge beurt. Krijg ik geen antwoord, dan stap ik er op af en leg uit wel ke betekenis de Ostar heeft. Zeg Roel Engels uit A rhemuiden start op 4 juni 1988 in Enge land in de Ostar (Observer /Eu ropa singlehand transatlantic ra ce). Hel is een solorace, dus slechts een per soon is op de boot. Maximaal HO schepen doen er mee, ge varen wordt in zes klassen. De indeling is geba seerd op de leng te van het schip. Kunstgebitten reparaties en vernieuwingen Spec, voor slechtzittende protheses en ingevallen gezichten Spoedig klaar. Tel. afspraken 01184-14533 Houeinstraat 52 Vlissingen Wie het eerst aankomt in Newport (nabij New York) is winnaar. De schepen in de Ostar worden blootgesteld aan gigantische krachten. Daarom vindt er vooraf een strenge keuring plaats. Ook de deelnemers zelf worden streng gekeurd. Omdat sponsorbeperkingen zijn opgeheven, mogen de Schippers wat de organisatie betreft, hun hele schip vol hangen met reclameleuzen. In 1988 zal de biergigant Carls- berg de hoofdsponsor zijn. Tot en met 1984 was het blad The Observer dat. Het idee voor deze race was afkomstig van 'Blondy Hassler, on dersteund door sir Francis Chicester. De Ostar werd der tig jaar geleden voor de eerste keer gevaren. Op de foto: Roel Engels op het schip waarmee hij aan de Solorace wil deelnemen. De boot ligt in Nieuw land. maar gerust dat ik me verkoop aan een baas of een sponsor voor wie ik wil varen". Engels had er trouwens op ge hoopt om samen te werken met de provinciale VVV in Zeeland. "Ik hoopte er op dat de toeristische bedrijven in Zeeland zouden mee doen. Ik had dan reclame kunnen maken voor Zeeland als toe ristisch land. Ik had slechts 35.000 gulden nodig, waarvoor Zeeland vier jaar reclame kreeg aangeboden. VVV-directeur Bon tenbal wilde echter niet het voor touw nemen. Hij was bang dat er precedenten zouden worden ge schapen". Voordat Engels aan de start in Plymouth verschijnt moet hij be halve sponsors hebben, ook laten zien wat hij kan. De wedstrijdlei ding eist namelijk dat een starter minstens 1500 zeemijl, waarvan 1000 met bemanning, er op heeft zitten. "Die proef leg ik de ko mende zomer af. Dan vaar ik naar de Azoren. Sponsors en vrienden kunnen dan mee. Vanaf de Azoren doe ik het alleen". Hoewel het er voor een bui tenstaander allemaal 'eng' uitziet zo'n Solorace over de wilde wate ren van de Noord-Atlantische oceaan, vinden de deelnemers dat het reuze meevalt. "Er zijn", re lativeert Engels, "alles bij elkaar twee mensen verdronken. Je wordt bovendien in de gaten ge houden. De deelnemers hebben namelijk de beschikking over het Argos satelliet-systeem. Er is een piaatsbepaler aan boord, waar door de centrale in Frankrijk per minuut weet waar de deelnemers zich bevinden. Gebeurt er iets dan druk je op de dodemansknop en dat zien de mensen in Toulon. Henk van de Weg was na zijn aanvaring met de walvis binnen drie uur gered". Engels vaart met zijn boot in de kleinste klasse. Hij noemt dat juist 'de charme'. In die klasse vaart ook Van de Weg. "In feite is hij mijn grootste concurrent. Maar dat gaat alles in kameraad schappelijke sfeer. Ik ben er niet op uit om juist hem te verslaan, ik vaar gewoon mijn eigen race". Als het allemaal lukt met die Ostar, dan wil Roel Engels van zeilen zijn beroep maken. "Gesponsord zeilen is prachtig. Maar ik moet me wel bewijzen. Ik leef hier al tien jaar naar toe. Ik weet nu dat ook de kleine lieden dit kunnen bereiken. En dat is een extra uitdaging. Ik hoop dat ik na de Ostar een sponsor tegen kom die zegt: zo jongen. Dat heb je leuk gedaan. Hier heb je een grote boot van mijn en ga daar nu maar mee solozeilen en zorg vooral dat mijn naam bekend wordt....". U zoekt mooie aparte sfeerverlichting, dan eens bij ons komen kijken, we hebben een prachtige collectie. O.a. staande leeslamp, tafel- en hanglampen. Wij bezorgen en hangen ook voor u op, komt u gerust eens binnen lopen. Wij wensen u prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar. Exclusieve meubelen, verlichting en buitenissigheden Vierstraat 17, Yerseke. Telefoon 01131-2901 Lange Delft 29, Middelburg. Telefoon 01180-12091. O/l ÏYJ

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 1