..oh. Het is waar ook. Ik
moet me nog abonneren..
Nostalgische
treinrit
in kerstsfeer
■A# 1lÉsr-T
ENGELS BEMACHTIGDE STARTNUMMER VOOR OSTAR
12,50
BIJOU
HET WEEKBLAD
WALCHEREN
KERSTCONCERT
KUIPERSPOORT J
ORKEST MET
ZWITSERS
KWARTET
De Faam
OP ZOEK NAAR SPONSORS
HANDSCHOENEN
PANTOFFELS
12-
25,-
MOOIE MOEITE': EEN DUBBELTJE OP 'N KANT
rr
DEZE WEEK IN
Trommelen
Zakenhart
Goede hulp
Rubrieken
AL 70 JAAR
HET VERTROUWDE ADRES
VOOR UW
BETERE GESCHENKEN
EN EEN
SFEERVOL GEDEKTE TAFEL
KERSTMIS '86
deI/ussingep]
In de kerstweek
zullen de FAAM en
de VLISSINGER
NIET
VERSCHIJNEN
Advertenties voor de
laatste krant van
1986 (maandag 29
december) dienen
uiterlijk maandag 22
december om 17.00
uur in ons bezit te
zijn.
die stijl verraadt
Kampvriend
Jezelf verkopen
J. P. A. Rosse
tandprotheticus
Azoren
Beroepszeiler
Voor de handen...
in wol en kunststof vanaf
in leer vanaf
zgn. Spaanse slof.
In alle maten.
Vele kleuren
Voor de voeten...
Lange Delft 44 - Middelburg
De zaak om de hoek
I
Woensdag 17 december 1986
87e jaargang no. 50
oplage 22'V50. wekelijks gratis 'huis aan huis op gehee! Walcheren ih combinatie met de vlissmger. totale oplage 44.950. uitgave provin
ciale zeeuwse courant b v administratie/advertenties: markt 51. postbus 5017. 4330 ka middelburg. 01180-81162. privé: h. schrama,
01180-13585, redaktie: ad hanneman. 01180-81170.
Middelburg beleeft een pri
meur. Het Quatuor Muarer
strijkkwartet uit Zwitserland
treedt donderdag 18 december
op in de Concert- en Gehoor
zaal. Dat gebeurt tijdens het
jaarlijkse kerstconcert van het
Kuiperspoortorkest. Het con
cert begint om half acht.
Het is een dubbeltje op z'n kant of liet Zeeuwse cultuurblad
'Mooie Moeite' blijft bestaan. Begin volgend jaar onderhoudt
de Stichting kunstpromotie Zeeland zich over een jaar cultuur
magazine met liet provinciebestuur. Dan zal blijken of er niet
al te veel geld bij moet. Zoals de zaken er nu voorstaan, is de
doelstelling om na een jaar duizend abonnees te hebben, niet be
reikt. Voorzitter Henk Koch telde eind november - zo zei hij vo
rige week - niet verder dan 800 abonnees.
publiek echter te lang wacht zitten
we in de boot. Het zou jammer
zijn. Het is voor een betrekkelijke
kleine groep mensen die er mee
bezig zijn hard ploegen".
Hoewel de doelstelling om dui
zend abonnees in een jaar warm
te krijgen voor Mooie Moeite niet
"Bij een krant weet je van te vo
ren dat de eerste twee jaar de
moeilijkste zijn", zegt Koch. Hij
meent: "Je hoort altijd positieve
berichten. Mensen zeggen dan:
Oh, het is waar ook. Ik moet me
nog abonneren. Kennelijk vergeet
men het dan vervolgens. Als het
Het strijkkwartet verleent solisti
sche medewerking in werken van
Mozart en Spohr. Ook Rien Bal-
kenade zal als solist optreden in
het werk van Mozart op de con
trabas. Er worden die avond ver
der werken uitgevoerd van
Cimarosa en Bach. Ook Dick
Boon en Dirk de Caluwé treden
op als solist op de dwarsfluit. De
muzikale leiding is in handen van
Dick Boon en Mathieu Meys.
Het Kuiperspoortorkest verheugt
zich al jaren op een vaste kern be
langstellenden. Dit uit amateurs
bestaande ensemble bestaat uit 21
leden. Dat is te weinig, oordelen
de leden. En als ze een strijker te
genkomen (violist) wordt die dan
ook aangeraden zich aan te mel
den als lid. Elke woensdagavond
vanaf acht uur repeteert het Kui
perspoortorkest in de Muziek
school aan de Kuiperspoort.
Kaarten voor het concert zijn ver
krijgbaar bij de administratie van
de Zeeuwse Muziekschool op
werkdagen tussen 11 en 12 uur en
van 15 tot 16.30 uur.
is bereikt, noemt Koch het getal
achthonderd 'redelijk'. Maande
lijks komen er nog mensen bij.
Onder meer omdat Zeeuwse
kunstliefhebbers - of vermeende -
regelmatig een standaardbrief in
de bus krijgen waarin ze worden
geattendeerd op het bestaan van
Mooie Moeite. In die brief wordt
verteld wat het blad maandelijks -
en dat tien keer per jaar - een
overzicht geeft van alle theater
voorstellingen, concerten, ten
toonstellingen en andere culturele
evenementen in Zeeland. Ook
achtergrondverhalen sieren de
bladzijden van dit tijdschrift,
overigens het enige in zijn soort.
Het Zwitsers kwartet.
Een leuk idee voor de kerstvakantie. Dat heeft de
Stoomtram Goes-Borsele. In de periode van 26 de
cember tot en met 30 december rijdt deze nostalgi
sche trein twee keer per dag van Goes naar Hoede-
kenskerke, een traject van elf kilometer. De vertrek
tijden zijn II en 14 uur. Al extra attractie wordt de
tram op de heenweg door twee locs getrokken.
In de rijtuigen - overigens met stoom verwarmd -
rijdt een kerstman mee, die aan de kinderen ca
deautjes zal uitdelen. In de restauratiewagen is on
der meer erwtensoep te krijgen. Ook is het moge
lijk om een speciale kerstmaaltijd te bestellen. Het
menu vermeldt hazepeper met stokbrood.
Men kan reserveren van donderdag 18 tot en met
zaterdag 20 december tussen 11 en 14 uur. Telefoon:
01100-28307.
Geert Overdam bereidt
zich voor om tromme
lend de theaters te ver
overen. Maar er zit
meer achter.
Chris Hament opende
in amper een jaar tijd
drie zaken. Hoe hij dat
allemaal doet? 'Als het
maar goed zit met je
zelf' meent de eigenaar
van de modezaken en
een kapsalon.
Een turnvereniging
kan niet zonder ge
luidsapparatuur. Foto
Verschoore hielp VTV
om de gestolen appa
ratuur weer snel te ver
vangen.
Korte informatie, podi
um, film, expositie, uit,
kinderboeken, ar-
chiefsprokkels, bougie
tot bumper en zaek'n
bïn zaek'n.
'Als je het niet doet.
SERVICE KWALITEIT GARANTIE
IANGE DELFT 50 MIDDELBURG
01 180 13221
is de toekomst voorbij
Twaalf ambachten...en in negatieve zin zou men kunnen
spreken van dertien ongelukken. Want erg lang heeft Roel
Engels het nooit uitgehouden op een school of bij een baas
Wie tegenwoordig echter wat langer gesprekspartner is van
de 30-jarige in Vlissingen geboren Engels, weet snel dat hij
heeft te maken met een man die het nu eindelijk heeft
gevonden: solozeilen, en dan liefst als deelnemer aan
wedstrijden met faam. Over anderhalf jaar (4 juni 1988)
start hij onder zeilnummer 111 in Plymouth in de achtste
editie van de Ostar, een solozeilrace naar New York.
Momenteel scharrelt Engels geld bij elkaar, zoekt sponsors
en bereidt zich geestelijk en lichamelijk voor op de 2800
zeemijl lange tocht, die - zo schat hij - voor hem dertig
dagen duurt. "Op de Northatlantic heb je altijd tegenwind.
Het is, zeg maar, de kraamkamer voor het pokkeweer dat
wij hier krijgen", zegt hij in zijn woonboot de Lowland in
de haven van Arnemuiden.
Middelburg, Nieuwe Burg 8
Vlissingen, Lange Zelke 26
01180-13266/01184-11477
Engels, nadat hij een indrukwek
kende lijst beroepen en opleidin
gen in zijn leven heeft opge
dreund: "Ik wilde inderdaad al
tijd andere dingen doen dan ik
deed". Slechts twee opleidingen
maakte hij af. De lagere school -
"De Bouwen Ewoutschool in
Vlissingen, een schofteschool" -
en de KOF-school, waar hij het
diploma stuurman kleine vaart
behaalde. "In dat internaat werd
je opgevoed door ex-
marineofficieren. Het was steeds
een gevecht tussen hun disipline
en mijn vrijheidsdrang. Ik kreeg
minstens vier keer per week straf.
En dan moest ik de wc schrob
ben". Wat hem wel aansprak was
liet werk voor Greenpeace. Twee
keer deed hij mee aan een actie te
gen de Walvisvangst nabij Spanje
op de in Nieuw Zeeland tot zin
ken gebrachte Rainbow Warrior.
"Ik werd er echter vreselijk agres
sief van. Als je namelijk een keer
een walvis hebt gezien, dan kun je
je nauwelijks voorstellen dat er
mensen zijn die dat beest kunnen
doden. Ik vergelijk het altijd met
een automobilist die een driejarig
blond meisje met krulletjes met
opzet doodrijdt. Na die tijd, ik
was toen een jaar of negentien,
heb ik voor honderd gulden mijn
eerste boot gekocht".
Zeilen is dan ook het enige mate
riële waaraan Roel Engels trouw
bleef. Een zekere Theo \an de
Berg uit Hulst, die hij ontmoette
op een kamp van dë doopsgezinde
gemeente in Giethoorn, nam hem
mee naar de Braakman bij Ter-
neuzen. Daar had die kampvriend
een boot. Bijna elk weekeind
fietste Engels van Vlissingen naar
Terneuzen om te genieten.
"Ik raakte er helemaal verslingerd
aan. Ik groeide naar een rustpunt
als ik op een boot stapte. Dat
geldt ook nu nog, hoewel er met
de Ostar grotere belangen op het
spel staan. Die eerste boot van
honderd gulden was zeventien me
ter lang en lag op de bodem in de
haven van Colijnsplaat. Die Kot
ter bleek echter onhandelbaar.
Later kocht ik een ijzeren schip.
Het lag bij Dees op het industrie
terrein in Middelburg. Bij een
borrel in Kanaalzicht heb ik het
gekocht van de eigenaar, die het
eigenlijk liever niet kwijt wilde".
Zo van een afstand bekeken is so
lozeilen iets voor mensen met een
goed ogende bankrekening. En
gels dacht aanvankelijk hetzelfde.
"Ik keek altijd enorm op tegen
mensen die aan die tochten mee
deden. Totdat ik Henk van de Weg
tegenkwam. Dat was ook maar
een klein baasje. Ook een man die
met hart en ziel aan de zeilsport
verknocht is en het voor elkaar
had gekregen een startnummer
voor de Ostar te bemachtigen. Als
de boot van Henk trouwens niet
door een walvis was geschept, dan
had ik het schip na de race in 1984
uit Amerika naar Zeeland terug
gezeild. Ik wist toen trouwens dat
ik zelf ook ooit wilde meedoen.
Ondanks het besef dat deze race
gevaarlijk kan zijn, heb ik toen
toch maar ingeschreven. Waar
om?....Als je het niet doet, is de
toekomst voorbij. Als ik dood ga
wil ik niet het gevoel hebben een
hoop gemist te hebben".
Na die ijzeren boot kocht Engels
een niet veel gebruikt polyester
jacht van tien jaar oud. Het is een
'loper' die werd gebouwd en ont
worpen door Frans Maas in Bres-
kens. Het is een schip dat nieuw
toch al gauw zo'n 80.000 gulden
kost. "Als je niet rijk bent, dan
moet je het zo doen als ik", stelt
Engels zich tot voorbeeld. "Je
moet liet langzaam opbouwen en
jezelf verkopen".
Meedoen aan de Ostar blijkt weel
een apart verhaal. "Dan moet je
jezelf verkopen aan sponsors. De
Ostar wordt namelijk wereldwijd
bekeken en krijgt veel aandacht in
de pers. Een aantal sponsors heb
ik al. Een zeilmakerij in Cats le
vert de zeilen tegen een vrienden
prijs en de navigatie-apparatuur
kreeg ik voor de fractie van de
nieuwprijs. Dat heeft de Jos Boo
ne in Middelburg voor me gere
geld. Om sponsors te werven heb
ik een documentatiemap ge
maakt. Die stuur ik naar onderne
mers en wacht dan op wat er ge
beurt. Krijg ik geen antwoord,
dan stap ik er op af en leg uit wel
ke betekenis de Ostar heeft. Zeg
Roel Engels uit
A rhemuiden
start op 4 juni
1988 in Enge
land in de Ostar
(Observer /Eu
ropa singlehand
transatlantic ra
ce). Hel is een
solorace, dus
slechts een per
soon is op de
boot. Maximaal
HO schepen
doen er mee, ge
varen wordt in
zes klassen. De
indeling is geba
seerd op de leng
te van het schip.
Kunstgebitten
reparaties
en
vernieuwingen
Spec, voor
slechtzittende protheses
en ingevallen gezichten
Spoedig klaar.
Tel. afspraken 01184-14533
Houeinstraat 52 Vlissingen
Wie het eerst aankomt in
Newport (nabij New York) is
winnaar. De schepen in de
Ostar worden blootgesteld
aan gigantische krachten.
Daarom vindt er vooraf een
strenge keuring plaats. Ook
de deelnemers zelf worden
streng gekeurd.
Omdat sponsorbeperkingen
zijn opgeheven, mogen de
Schippers wat de organisatie
betreft, hun hele schip vol
hangen met reclameleuzen. In
1988 zal de biergigant Carls-
berg de hoofdsponsor zijn.
Tot en met 1984 was het blad
The Observer dat. Het idee
voor deze race was afkomstig
van 'Blondy Hassler, on
dersteund door sir Francis
Chicester. De Ostar werd der
tig jaar geleden voor de eerste
keer gevaren.
Op de foto: Roel Engels op
het schip waarmee hij aan de
Solorace wil deelnemen. De
boot ligt in Nieuw land.
maar gerust dat ik me verkoop
aan een baas of een sponsor voor
wie ik wil varen".
Engels had er trouwens op ge
hoopt om samen te werken met de
provinciale VVV in Zeeland. "Ik
hoopte er op dat de toeristische
bedrijven in Zeeland zouden mee
doen. Ik had dan reclame kunnen
maken voor Zeeland als toe
ristisch land. Ik had slechts
35.000 gulden nodig, waarvoor
Zeeland vier jaar reclame kreeg
aangeboden. VVV-directeur Bon
tenbal wilde echter niet het voor
touw nemen. Hij was bang dat er
precedenten zouden worden ge
schapen".
Voordat Engels aan de start in
Plymouth verschijnt moet hij be
halve sponsors hebben, ook laten
zien wat hij kan. De wedstrijdlei
ding eist namelijk dat een starter
minstens 1500 zeemijl, waarvan
1000 met bemanning, er op heeft
zitten. "Die proef leg ik de ko
mende zomer af. Dan vaar ik
naar de Azoren. Sponsors en
vrienden kunnen dan mee. Vanaf
de Azoren doe ik het alleen".
Hoewel het er voor een bui
tenstaander allemaal 'eng' uitziet
zo'n Solorace over de wilde wate
ren van de Noord-Atlantische
oceaan, vinden de deelnemers dat
het reuze meevalt. "Er zijn", re
lativeert Engels, "alles bij elkaar
twee mensen verdronken. Je
wordt bovendien in de gaten ge
houden. De deelnemers hebben
namelijk de beschikking over het
Argos satelliet-systeem. Er is een
piaatsbepaler aan boord, waar
door de centrale in Frankrijk per
minuut weet waar de deelnemers
zich bevinden. Gebeurt er iets dan
druk je op de dodemansknop en
dat zien de mensen in Toulon.
Henk van de Weg was na zijn
aanvaring met de walvis binnen
drie uur gered".
Engels vaart met zijn boot in de
kleinste klasse. Hij noemt dat
juist 'de charme'. In die klasse
vaart ook Van de Weg. "In feite
is hij mijn grootste concurrent.
Maar dat gaat alles in kameraad
schappelijke sfeer. Ik ben er niet
op uit om juist hem te verslaan,
ik vaar gewoon mijn eigen race".
Als het allemaal lukt met die
Ostar, dan wil Roel Engels van
zeilen zijn beroep maken.
"Gesponsord zeilen is prachtig.
Maar ik moet me wel bewijzen. Ik
leef hier al tien jaar naar toe. Ik
weet nu dat ook de kleine lieden
dit kunnen bereiken. En dat is een
extra uitdaging. Ik hoop dat ik na
de Ostar een sponsor tegen kom
die zegt: zo jongen. Dat heb je
leuk gedaan. Hier heb je een grote
boot van mijn en ga daar nu maar
mee solozeilen en zorg vooral dat
mijn naam bekend wordt....".
U zoekt mooie aparte sfeerverlichting, dan
eens bij ons komen kijken, we hebben een
prachtige collectie.
O.a. staande leeslamp, tafel- en
hanglampen.
Wij bezorgen en hangen ook voor u op,
komt u gerust eens binnen lopen.
Wij wensen u prettige kerstdagen en een
gelukkig nieuwjaar.
Exclusieve meubelen, verlichting en buitenissigheden
Vierstraat 17, Yerseke. Telefoon 01131-2901
Lange Delft 29, Middelburg. Telefoon 01180-12091.
O/l ÏYJ