fje zit er nu eenmaal in. Het bedrijf blijft groeien. Of je nu 49 bent of 60 mi 0? liet iW Leukst uitgevoerde project kan hoofdprijs winnen Legpuzzel maken van eigen vakantie- of familiefoto Zdek 'n bin zaek'n W. de Ruijter leverde meest spontane foto bij Verschoore Boekbinders houden landelijke actie NIKON SHOW BIJ VERSCHOORE MET CAMERA VAN HET JAAR 5 Winnaars Trefcenterspel ontvingen hun prijzen Torro deelde prijzen uit ballonwedstrijd MAISON VISSER ECHTPAAR BURGER OPNIEUW CHOCOLATERIE AAN KORTE DELFT DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 29 oktober 1986 Uit boeken Monumenten Opera MOSSELTJES ALS LEERPROJECT OP 1100 BASISSCHOLEN KEURSLAGERS STROOIEN MET ROLLADES FOTO VERSCHUREN MET NIEUW INITIATIEF MIRO GEEFT TAART CADEAU BIJ EEN TAART VOOR EEN MOOIE HOED Vorige week woensdag opende het echtpaar A.J. Burger en J. Bur ger de nieuwe chocolaterie aan de Korte Delft in Middelburg, pal tegenover de winkel op de hoek met het Damplein waar beiden sinds 1966 neringdoenden waren. Burgemeester mr. Chris Rutten nam getooid met ambtsketen de openingsceremonie voor zijn reke ning. Met een goed gemikte klap verbrijzelde hij een chocolade kist. De doos bonbons die de kist verborgen hield mocht de eerste burger mee naar huis nemen. In officiële toespraken werd Burger niets dan lof toegezwaaid. Hij -stelde Rutten vast- is een prima on dernemer, die niet alleen voor zijn eigen winkel knokte. De Mid delburgse COV-voorzitter G. Boot prees eveneens de man die in de ondernemersorganisaties sinds jaar en dag bekend staat als een uit muntend secretaris van zowel COV als Middelburgse onderne merscentrale. Behalve zijn inzet voor het Mid delburgse winkeliersgebeuren - "Ik heb een hekel aan de naam middenstand" - geniet Burger ook een goede naam onder de diabetici. Nu al weer een paar jaar geleden prees een vader van een patiëntje dat aan suikerziek te leed in deze krant de inzet van de Middelburgse winkelier. "Ik heb inderdaad heel langzaam toegewerkt naar een aparte af deling voor diabetici", zegt hij. In de periode van de parallelthe orie verdiepte Burger zich in de mogelijkheid om ook suikerzie ken snoepgoed te gunnen. De theorie begin jaren zestig kwam jij: er op neer dat winkeliers naast I hun specialisatie aanverwante I artikelen gingen verkopen. "Sommige collega's haalden toen wijnen in hun zaak, ik oriënteerde me op dieetpro- dukten". Een begin daarmee werd ge maakt in de tweede winkel op de hoek Pottenmarkt/Langeviele aan het eind van de jaren vijftig. Sinds 1950 had hij en zijn vrouw -gehuwd in december 1950- ook een winkel aan destijds veel lan gere Korte Delft, op een plaats die nu Damplein heet. "De win kel daar was te klein om uit te breiden". In 1966 verhuisde de familie Burger weer. Nu naar de hoek Korte Delft Damplein. In dat pand was voldoende plaats gecreeërd om een hoek voor dia betici in te richten. Burger ver diepte zich sindsdien in de pro blemen van diabetici en de ziek te zelf. Ook werd hij lid van de vereniging die tegenwoordig Ne derlandse Vereniging van Dia betici heet. "Twee keer per jaar bezocht ik de vergaderingen en richtte dan een hoekje in om de mensen daar iets te vertellen over de producten. Nee. Ik heb nooit een cursus of wat dan ook gevolgd. Ik heb me het allemaal eigen gemaakt uit boeken. Om dat ik lid ben van die vereniging krijg ik hun periodiek. En daar kan ik veel gegevens uit halen". Burger is niet iemand die ge makkelijk emoties toont. Niet temin glimt hij trots als zijn vrouw vertelt over de verbaasde toeristen die versteld staan van het assortiment dieetartikelen in de winkel. "Er zijn suikerzieken uit de grote steden", zegt ze "die een dergelijk assortiment in hun woonplaats niet kennen. Ook de importeurs van deze ar tikelen weten ons te vinden en de doktoren in het ziekenhuis sturen hun patiënten naar ons toe". Wie praat met de 60-jarige A.J. Burger komt er niet onderuit zijn verhaal aan te horen over de winkelopbouw in Middel burg naar een topniveau groeide en hoe zijn ondernemerscentrale met de gemeente wedijverde om wèl winkelpromenades in te voeren in de Zeeuwse hoofd stad, maar dat alleen te doen als de mensen -de klanten dus- die binnenstad goed konden berei ken. "Geen randstadnormen hier in Zeeland hanteren", hield hij de gemeentebestuurders voor toen de verkeerschaos via goede regels en veranderingen naar een geordende stad moesten verlopen. "Het is mijn hobby", geeft hij toe. En: "Dat geldt ook voor oude gebouwen. Ik zeg vaker tegen collega ondernemers dat er met monu mentenzorg best te werken valt. Men moet wel initiatieven ne men en de wil hebben om wat van vroeger te behouden. Er zijn legio voorbeelden van mo numenten die prima in stand worden gehouden en voor de ondernemer functioneel zijn". Praten over hobby's brengt ons bij een geheim van het echtpaar Burger. Ze lachen beiden: "We zijn inderdaad liefhebbers van gedramatiseerd toneel, opera dus. We schrijven elke keer voor een jaar in bij de Vlaamse *De Middelburgse eerste burger Rutten, slaat de chocolade kist kapot, de openingsceremonie voor de nieuwe zaak van het echtpaar Burger, rechts van Rutten. opera. Afwisselend bezoeken we Antwerpen en Gent". Dan pronkt hij: "Ik heb zelfs 'Ik Jan Cremer' gezien in Antwerpen. Ik vond dat een fascinerend stuk. Jammer dat er zoveel in werd gevloekt. Maar dat schijnt Hollands te zijn. En in Man chester, mijn dochter studeert in Engeland, zagen we Evita. Ge loof me maar: dat zijn beleve nissen". Tot slot kunnen we niet om de opmerking heen dat het opvalt als een wat oudere ondernemer - hij zestig, zij zesenvijftig- nog een dergelijke grote stap nemen om een heel nieuwe winkel te openen. Hij vindt het allerminst vreemd. Argumenteert: "Je zit er nu eenmaal in. Het bedrijf blijft groeien. En of je nu 49 bent of zestig, je gaat met het bedrijf mee. Bovendien heb ik twee jaar geleden dat pand aan de overkant gekocht. Toen was ik nog 58". Zucht dan even..."Maar niettemin: in mijn vak moet je de ontwikke lingen volgen wil je up to date blijven. En stel dat ik de zaak wil verkopen? Voor een zaak met achterstand krijg je aan zienlijk minder dan voor een zaak die bij de tijd is". De winkel waar Burger tot voor kort chocolaterie-producten verkocht blijft trouwens in de familie. De zoon begint op de hoek Damplein/Korte Delft half november een tabaksspeci aalzaak. De Stormvloedkering in de Oosterscheide is in gebruik genomen en dat was voor liet productschap voor vis en visproducten aanleiding om de mosselteelt op scholen onder de aandacht te brengen. In niet minder dan 1100 scholen heeft het productschap gehoor gevonden. Op Wal cheren nemen elf scholen deel aan het project. "De leerlingen van het zevende en achtste leerjaar zijn in de gelegenheid gesteld kennis te ma ken met een typische Nederlandse bedrijfstak, de mosselbranche", meldt het productschap, dat is gevestigd in Bergen op Zoom. De deel nemende scholen kunnen een prijs winnen. Uitgangspunt bij het leerproject is de mosselteelt in relatie tot de Oosterscheide Stormvloedkering. Het produktschap argumenteert: "De kinderen op de basisscholen worden al jong in aanraking ge bracht met onderwerpen die heb ben te maken met het ons omrin gende milieu. En een schoon mi lieu is in het belang van de mos selteelt. Vandaar dat dit mossel project aansluit op wat ook wordt geleerd op scholen". De deelnemende scholen kregen voorlichtingsmateriaal over de kweek en verkoop van het schelp dier. Ook werd over geheel Ne derland informatie verstrekt over de Stormvloedkering. Van de 10.000 aangeschreven scholen reageerden ruim 11 posi tief. Het productschap is tevreden over dit cijfer en noemt het 'hoog'. Het houdt zeker verband met de vele publiciteit over de Stormvloedkering in de Ooster scheide, meent het productschap. "Uit de werkstukken moet blij ken hoe de leerlingen zich hebben verdiept in het onderwerp. Ook wordt gelet op de inventiviteit en creativiteit waarmee het werkstuk is gemaakt. Een jury beoordeelt de inzendingen. Uit de twintig beste wordt een eerste prijswin naar gekozen. De winnaar wordt het komende voorjaar uitgekozen om deel te nemen aan een tocht over de Oosterscheide vanuit Yerseke". De jarige Keurslagers (de or ganisatie bestaat dit jaar veer tig jaar) gaan strooien met rollades. Meer dan 50.000 rol lades met een winkelwaarde worden landelijk verloot. De actie is 20 oktober begonnen. ■Bij elke besteding van een tientje ontvangt de klant een lot. De Keurslager hangt een week later een bord buiten waarop vijftien winnende nummers worden bekendge maakt. De actie duurt vijf we ken. Vóór 6 december moeten de winnende loten zijn inge leverd. Spelen met een eigen geslaagde foto. Dat kan. Foto Verschuren in Middelburg biedt de mogelijk heid om van een vakantie- of fa- miliekiek een legpuzzel te laten maken in twee maten: 20 bij 28 cm of 30 bij 40 cm. De puzzel wordt geleverd op stevig karton. Ook 30 bij 30 cm is mogelijk, maar dan moet de aangeleverde foto of dia ook vierkant zijn. Volgens Verschuren wordt dit ini tiatief alleszins gewaardeerd door de consument. "Mensen kunnen bijvoorbeeld zo een puzzel cadeau geven. En wie hem krijgt moet dan eerst de zaak bij elkaar zoe ken. Het is een dankbaar en per soonlijk cadeau voor nog geen tientje". Ook bedrijven Verschuren meent dat een derge lijk puzzel ook leuk is voor be drijven. De Middelburgse foto handelaar denkt daarbij aan rela tiegeschenken. "Bijvoorbeeld in plaats van een balpen met op druk, aansteker of kalender". Als ondernemingen zelf geen geschikt fotomateriaaal hebben, kunnen ze dat bovendien bij Verschuren laten maken. De actie duurt tot 29 november. Verschuren rekent op een lever tijd van twee weken. Minstens drie blije gezichten afgelopen zaterdag in het restaurant van Trefcenter in Middelburg. Het waren de winnaars van het Trefcenter jubileum zegelspel: J. Plansoen uit Veere (een VHS videorecorder), R. Platier uit Middelburg (een mountain bike) en D. Riemens-Louwerse uit Vrouwenpolder (een walk-man). Dit zegelspel werd vier weken lang gehouden in het kader van het koperen jubileum van Trefcenter. W. de Ruijter uit Vlissingen heeft de fotowedstrijd gewonnen bij Foto Verschoore in zijn stad. Vo rige week vrijdag ontving de ge lukkige winnaar uit handen van de Vlissingse fotohandelaar een crossfiets. Het thema van de actie luidde 'zend de meest spontane foto in'. Meer dan dertig mensen gaven ge hoor aan de oproep. In totaal werden twaalf inzendingen be loond. De Ruijter 'betrapte' zijn kinderen in de tuin. Zij neusden óp dat moment. "Een leuke kiek", oordeelde men bij Ver schoore. *De winnaar van de fotowedstrijd bij Verschoore (links) De Ruijter. Rechts zijn echtgenote en op de gewonnen fiets zoon Erik. In het mid den fotohandelaar Verschoore. (n het filiaal van Torro in Vlissin gen was het zaterdagmiddag even feest, toen de winnaars van de ballonwedstrijd hun prijzen in ontvangst kwamen nemen. De ballon die het verste was geland had uiteraard de eerste prijs en Karin de Pagter (14) werd dan ook de gelukkige bezitster van een fiets. De tweede prijs, een radio, ging naar de 8-jarige Rob Mida- vaine en de derde prijs, een walk man, vond een prima plekje op het hoofd vhn de 10-jarige Kim Brouwer. De Vlissingse supermarkt Miro wil graag de verkoop van gebak uit eigen bakkerij bevorderen. Daarom krijgt iedere klant die een taart koopt sinds maandag een waardebon om nog eens zo'n taart te kopen voor hetzelfde be drag. Deze promotie-activiteit duurt tot en met zaterdag 1 no vember. De bonnen kunnen wor den ingeleverd tot en met zater dag 15 november. Miro wil laten zien -aldus be drijfsleider Henk Klappe- dat ze super gediplomeerde bakkers in dienst heeft die werk leveren dat niet onderdoet voor de warme bakker. "Dat was bij de consu ment nog niet goed bekend", geeft hij toe. "Vandaar dat we deze actie organiseerden". Klap pe rekent er op dat als de consu ment weet krijgt van deze actie er enkele duizenden taarten de bak kerij van de Vlissingse super markt zullen verlaten. De klanten van Trefcenter kregen gedurende de periode dat de actie duurde jubileumzegels. Die moesten ze op een kaart plakken en vervolgens een rebus oplossen. Aan de rebus moest een slagzin worden toegevoegd. Bedrijfslei der Evert Verspeek en zijn mede werkers telden meer dan driedui zend inzendingen. Bijna duizend vielen af omdat ze de rebus niet goed hadden opgelost en de overi ge kaarten gingen door de handen van een jury. Deze bestond uit Ad Hanneman, namens deze krant, Koen van Dijen van de PZC en bedrijfsleider Verspeek. Verspeek stond zaterdag even stil bij het 12,5 jarige bestaan van de Middelburgse warenhuis."We zijn samen met Venlo de enige echte zaak van dit concern (met Maxis en Berbo) die dit jubileum terecht viert, de andere zaken doen mee", meldde hij. Overigens kregen alle deelnemers een prijs bij inlevering van de kaart. Die prijzen werden be schikbaar gesteld door de leveran ciers van Trefcenter. *De drie winnaars: links de heer en mevrouw Riemens, in het midden achter de fiets Platier, daarnaast bedrijfsleider Verspeek en rechts de winnaar van de eerste prijs, de heer en mevrouw Plansoen. Van links Karin de davaine. naar rechts: Kim Brouwer, C. Hanraads (plv. bedrijfsleider), P-agter, mevrouw IV. de Groot (hoofdkassière) en Rob Mi- I.iefhebbers van de fotografie kunnen zaterdag I november hun hart ophalen bij Foto Verschoore aan de St. Jacobstraat in Vlissingen. Die dag is het gehele-Nikon pakket in de winkel, inclusief de bekroonde Ni kon F501 AF, die onlangs werd uitgeroepen tot Europese camera van het jaar. Verschoore is wel blij met het feit dat juist deze camera werd be kroond. "Dat is leuk meegenomen als je zo'n show organiseert". Be zoekers bij Verschoore kunnen de camera's en andere hulpstukken vrijblijvend proberen aanstaande zaterdag. Een specialist van Nikon Nederland is aanwezig om desgevraagd tekst en uitleg te geven. De Nikon F501 AF werd gekozen door redacties van negen Europese foto hobbybladen. Vorig jaar kozen zij de Minolta 7000. Criteria die bij de beoordeling een rol spelen zijn dat de camera tussen juni '85 en juni '86 in alle Europese landen op de markt moet zijn gekomen, alle deelnemende bladen een camera moeten hebben gehad, aan de ver wachtingen van de gevorderde amateurs wordt voldaan, toekomst ge richte techniek moet bezitten en het prijskaartje moet als 'gunstig' wor den ervaren. Dertien camera's speelden uiteindelijk een rol bij deze verkiezing. De Nederlandse handboekbinders zijn een landelijke actie begonnen om het grote publick te wijzen op de mogelijkheden van het zoge noemde 'particuliere bindwerk'. Het gaat hier enerzijds om 'ka- potgelezen' of anderzins gehaven de boeken, die gerepareerd moe ten worden of opnieuw gebon den, anderzijds wijzen de binders op de mogelijkheden om van jaargangen tijdschriften, stripbla den, losse recepten, breipatronen of scripties échte boeken te maken. Wie in zijn omgeving zo'n binder zoekt, kan zich wenden tot de Or ganisatie van Fabrikanten van Grafische Eindprodukten, post bus 6178, 1005 ED Amsterdam, tel.: (020) 16 17 61. De aanvrager ontvangt dan het affiche in brief kaart vorm met alle adressen erop. Dc erkende boekbinders, die allen lid zijn van de FGE, zijn overi gens duidelijk herkenbaar aan een 'garantiezegel', als waarborg dat men met een vakman te maken heeft, die redelijke prijzen bere kent en zich houdt aan de grafi sche leveringsvoorwaarden. Dat binden is trouwens niet zo duur als men soms mocht denken: voor een paar tientjes maakt de vak man van een jaargang tijdschrif ten al een schitterend boekwerk. Restauratie van antiquarische werken is natuurlijk aanzienlijk prijziger, dat kan zelfs oplopen tot honderden guldens, maar het vermeerdert natuurlijk ook de waarde van het boek. Als het om een cadeautje gaat, waarschuwt de FGE tenslotte, moet men voor al niet tot het laatste moment wachten, want goed ambachtelijk werk vergt nu eenmaal tijd. Het binden van jaargangen tijd schriften tot bewaarbare "boek werken" is een van de werkzaam heden van de handboekbinder. De prijs is afhankelijk van het ge wenste bekledingsmateriaal (spe ciaal papier of linnen), de bedruk king e.d., maar duur is het inbin den beslist niet. naar: Uw hoeden- en bontspeciallet, Papegaaistraat 9-11, Goes.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 21