Huzarenstuk Bedrijfszekerheid Eén ding staat vast, zaterdag 4 oktober wordt een historische dag voor Zeeland. Om twaalf uur 's middags stelt koningin Beatrix onder toeziend oog van tal van buitenlandse prominenten - president Mitterand van Frankrijk, president von Weiszacker van de Bondsrepubliek, koning Boudewijn van België, het Britse prinselijk paar Andrew en Sarah - de pijlerdam in de Oosterschelde, officieel in gebruik. De Nederlandse koningin laat de eerste schuif neer. Zeeland zal feestvieren en heel Nederland kan er via de televisie getuige van zijn. Met de ingebruikname van de stormvloedkering wordt de laatste grote episode van het Deltaplan afgesloten. Het rampjaar 1953. De water snoodramp op 1 februari van dat jaar kostte aan ruim 1800 Zeeuwen het leven. Grote stukken land moesten aan de zee worden prijs gegeven. Zo iets mocht nooit meer gebeuren. Er werd een Deltaplan opgesteld dat Zeeland weer veilig zou maken. Met grote voortvarenheid gingen de waterbouwers aan de slag. De Zandkreekdam ('60), de Veerse Gatdam ('61), de Grevelingendam ('65), de Haringvlietdam ('70), de Brouwershavense Gatdam ('71). In de oorspronkelijke plannen zou ook de Oosterschelde met een dam eens en voor altijd worden afgesloten van de zee. Er rees echter verzet. De vissers, mossel- en oesterkwekers, die hun broodwinning dreigden te verliezen, kwamen in opstand. Het groeiende milieubesef leidde er toe dat de beleidsmakers in 'Den Haag' hun plannen aangaande de afsluiting van de Oosterschelde bijstelden. Het kabinet Den Uyl koos voor een milieuvriendelijker, maar ook een aanzienlijk duurdere oplossing: een 'open' pijlerdam die, alLs er gevaar dreigt, gesloten kon worden. Het moest een waterbouwkundig huzarenstuk worden. En dat is de pijlerdam. De kosten waren groot. Groter dan oorspronkelijk geraamd. In '76 werden de totale kosten geraamd op 2,9 miljard gulden. De aanleg van de pijlerdam heeft de Nederlandse schatkist 5,5 miljard gulden gekost. De oorspronkelijke begroting werd met 1,3 miljard gulden overschreden. De andere 1,3 miljard extra zijn inflatiekosten. Kijken we naar de totale Oosterscheldewerken, met inbegrip van de aanleg van de Philips- en Oesterdam en de ophoging van de dijken, komen de kosten op 7,8 miljard. Na aftrek van de inflatiekosten, 2,2 miljard blijkt de oorspronkelijke kostenraming voor het totale project slechts met 0,6 miljard gulden te zijn overschreden. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat: "Dat betekent nog geen 10 procent overschrijding, al is het altijd nog 600 miljoen gulden". De Oosterscheldewerken, die volgend jaar helemaal klaar zijn, vormden een impuls voor de werkgelegenheid. De hoofdaannemer Dosbouw had in de topjaren ('82 tot '84) zo'n 1600 mensen in dienst. De Deltadienst van Rijkswaterstaat bood werk aan een zeshonderd-tal ambtenaren. Het merendeel is inmiddels afgevloeid naar andere posten. Van de duizenden Oosterschelde-werkers, veelal hooggekwalificeerde vaklui, hebben velen na het aflopen van het project, ander werk gevonden. Een aantal heeft nog geen vervangend werk en zit werkloos thuis. Er gloort echter hoop. Twee grote Nederlandse 'staaiaannemers' - Hollandia Kloos en Grootint - willen in nauwe samenwerking met de Nationale Investeringsbank een brugverbinding over de Westerschelde aanleggen. Kosten ongeveer 625 miljoen gulden. Met de bouw van de brug is ongeveer vijf jaar gemoeid. Aan de bedrijfszekerheid van de pijlerdam zijn - terecht - zeer hoge eisen gesteld. Elke schuif kan apart worden bediend. Vanuit het centrale bedieningsgebouw kunnen de schuiven tegelijk worden neergelaten. Een dergelijke constructie vergt flink wat onderhoud. De jaarlijkse onderhoudskosten worden geraamd op 25 miljoen gulden. Zullen ook toekomstige regeringen bereid blijven, de pijlerdam kan 200 jaar mee, om dit bedrag jaarlijks uit te trekken, is de vraag. De Rij swaterstaat-woordvoerder "Garanties zijn niet te geven. In het project is enorm veel geïnvesteerd. Dat gooi je toch niet zomaar weg. Al kun je nooit met zekerheid zeggen of een toekomstige regering alsnog besluit om de Oosterschelde definitief af te sluiten". Eén ding is wel zeker: de pijlerdam wordt een grote publiekstrekker. Op het werkeiland 'Neeltje Jans' staat een informatiecentrum, waarin een beeld wordt gegeven van de geschiedenis van de Nederlandse waterbouw. Jaarlijks worden 200.000 tot 300.000 bezoekers verwacht. ~**r- .-- -•;* - ;■'- PIJLERDAM Zeeland viert feest DOOR PETER VERDURMEN

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 17