Fotowedstrijd ten einde Arnemuiden peperduur en Westkapelle spotgoedkoop NA DRIE JAAR SUCCES: OPLAGE 70.000 Werkgroep kinderboekenweek Middelburg presenteert Lurv en Lurvje Landelijk Albert Verburg hel Ft Kallenberg Kollektief op BIJOU HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN 'Kunst is illusie. Eigei ilijk is het niets. Luchtbellen' LUXE DOCUMENTENKOFFER CNV ONDERZOEK NAAR WOONLASTEN Motorcrossers op strand onder boulevard LAATSTE WEEK RECORD AANTAL INZENDINGEN NU smal2&N voor... 79- breed voor 89 J\t%\ VLISSINGEN ZONDAG MOTORMEKKA' De naam ROYAL ALBERT Nico Scheepmaker Kwaliteit J. P. A. Hossel CURSUS CAFÉBEDRIJF Vier in één Lijden SPECIALE AANBIEDING met praktische indeling. In verschillende kleuren en maten. Lange Delft 44 - Middelburg De zaak op de hoek t oplage 22.150. wekeli)ks gratis huis aan huis op geheel walcheren in combinatie met de vlissinger. totale oplage 44.950. uitgave provin ciale zeeuwse courant b v administratie/advertenties: markt 51, postbus 5017, 4330 ka middelburg, 01180-81162, privé: h. schrama. 51180-13585. redaktie: ad hanneman. 01180-81170. Arnemuiden is peperduur en Westkapelle spotgoedkoop. Die conclusie kan worden getrokken uit een onderzoek naar de woon lasten in Zeeuwse gemeenten, die het CNV district Zeeland onlangs publiceerde. De christelijke vak bond stelde vast dat een al leenstaande huurder in Arnemui den 535,kwijt is aan onroe rend goedbelasting, reinigingshef fing en rioolrechten. In Westka pelle en Valkenisse zou diezelfde persoon op jaarbasis 170,be talen. Oostburg is voor een al leenstaande nog goedkoper, na melijk 130,—. Is een al leenstaande eigenaar van zijn huis dan betaalt deze in Arnemuiden voor dezelfde heffingen 560,-— en in Westkapelle en Valkenisse 320,—. Huurt een gezin met twee kinde ren een woning in Arnemuiden dan betaalt deze 350,—, tegen Westkapelle (en Terneuzen) 170,— per jaar. En een gezin met twee kinderen dat een eigen huis bewoont betaalt in Arnemui den 540,— tegen Westkapelle 300,—. De overige Walcherse plaatsen eindigen in het onderzoek in de middenmoot. Middelburg scoort over het algemeen wat hoger, maar is in alle gevallen ongeveer honderd gulden goedkoper dan Arnemuiden. Vlissingen is meestal iets goedkoper dan Mid delburg en staat weer net iets bo ven Domburg. Ook Mariekerke is niet zo duur en nipt daaronder staat Veere. Westkapelle is zoals gezegd het goedkoopste. Valke nisse is enkele tientjes duurder dan Westkapelle. Als uitgangspunt koos het CNV de taxatie van de woning met een bedrag van 99.000,—. Met dit bedrag meende het CNV een 'goed gemiddelde' te hebben. Overigens verdwijnen deze cijfers niet in de archieven om over enke le jaren verstoft als oud papier voor een goed doel te worden af gevoerd. Het CNV district heeft zijn afdelingsbestuurders op het hart gedrukt de voortgaande prijsstijgingen van de gemeente lijke overheid goed in de gaten te houden. Westkapelle staat wat dit betreft voor de vuurproef. Daar heeft b. en w. besloten om de raad voor te stellen om een aantal tarieven drastisch te verhogen. Op donderdag 25 september zal de raad er over beslissen of onder meer de reinigingsrechten de ko mende drie jaar met bijna vijftig procent mogen worden verhoogd. J.W. IJ kei in Middelburg en Henk van de Kooij in Vlissin gen zijn de win naars geworden van de laatste ronde in de fo towedstrijd. In samenwerking met Zwitsal hield de vveek- bladcombinatie De Faam/De Vlissinger deze wedstrijd acht weken lang. Ook deze week weer ontvangen de twee inzen ders van de be kroonde foto's het Zwitsal baby-pakket met knuffelko nijn. Maar de koek is nog niet op. Uit de zestien bekroonde inzendingen bepaalt een jury deze week nog eens vier prijswin naars. Dit zijn twee hoofdprijzen (Pola roid direct-klaar camera's) en zonne brillen. Wat inzendingen betreft werd deze week met 185 schitterende foto's waarop kin- De inzending van H. van de Kooij deren centraal stonden een record ge vestigd. In totaal werden gedurende de acht weken dat de actie duurde bijna 750 foto's ingezonden. Uit reacties van Zwit sal vertegenwoordigers kan worden afge leid dat dit een zeer hoge score is in verge lijking met andere bladen in het land die ook aan deze actie deelnamen. De inzending van J. W. IJkei DOOR AD HANNEMAN Na Scheveningen heeft nu ook Vlissingen zijn eigen strandmo- torcross. Op een unieke lokatie, nabij het strandhotel, barst zon dag 28 september het motorge- weld los. De motorsportvereni ging De Uitlaat heeft het strand dan omgetoverd tot een spectacu lair circuit. Op het anderhalve kilometer lan ge parcours met zware secties in het mulle zand en een vijfhonderd meter lang recht stuk langs de wa terlijn komt een groot aantal rij ders in het geweer uit Zeeland, Zuid-Holland, Brabant en België. Een dertigtal rijders in de zoge naamde 'off the road'-klasse bijt de spits af. In deze klasse rijden veelal zware viertakt motoren. Favorieten uit eigen provincie zijn onder anderen Bram van de Vel de, Jan van Maldegem en Henk Aarnoutse. Na dit zware werk binden de rijders in de supersnelle 125cc-klasse de strijd met elkaar aan. Vooral Martin Boodt, Erwin Berendsen en Diego Wong wor den bij de eerste aankomers verwacht. Hoogtepunt van dit unieke mo torgala in Vlissingen wordt be reikt als zo'n vijftig crossers in een gecombineerd veld 250/500 cc-klassen starten, de zogenaam de superclass. In dit veld is Zee land verreweg het sterkst verte genwoordigd met Bennie Poppe en Kees Zuidhof. Voor ereplaat sen zullen zeer zeker ook Marcus en Jan van Kempen, Ronnie Stroo, André van de Graaf, Jacky Lensen, Kees den Dekker en Eric van Wekken knokken. Trots kondigt De Uitlaat aan dat het Vlissingse strand en de boule vard zondag het motorcross mekka van Nederland zijn. De eerste rijders vertrekken om 13.30 uur. Het programma wordt om 17.30 uur besloten met de.prijsui- treiking. Ook al omdat de toe gang gratis is, verwacht de Vlis singse motorclub veel publiek. Lurv en Lurvje zijn de titels van twee kranten die de werkgroep kinderboekenweek Middelburg in een oplage van 70.000 ver spreid over heel Nederland. Het is voor de eerste keer dat dit produkt in zo'n groot aantal in alle hoeken van het land terecht komt. Woorden als doorbraak, erkenning of kroon op het werk zijn dan ook logische opmerkingen tijdens het gesprek met Jan Smeekens (eindredactie Lurv) en Jan van Gilst (eindredactie Lurvje). Eerder voorzichtig dan schuchter, in ieder geval zonder neiging naar gespijkerde bravourtaal, geven beiden toe dat het wel een teken aan de wand, een erkenning van de kwaliteit is met het opschrift made in Middelburg. Schoorvoetend praten ze over eigen kwaliteiten - de vragensteller prikt: "Maar jullie zijn toch eindredacteur" - maar onmiddellijk enthousiast als het over de leden van de werkgroep gaat. "We zijn voord zo tevre den omdat een groep vrijwilligers dit professionele produkt voor elkaar heeft gekregen. proppen, de oplage verdubbelde (30.000) en 'het land' kreeg in de gaten dat in Middelburg wel erg stevig aan de weg werd getim merd. Nu was dat al eerder opge vallen (Middelburg was de plaats waar in 1980 de landelijke start werd gemaakt met de kinderboe kenweek) maar Lurv en Lurvje deden daar nog een schepje bo venop. Scholen in alle hoeken en gaten van Nederland belden 01180 enzovoorts om één of meerdere exemplaren te be machtigen. Hoe kwamen die namen Lurv en Lurvje tot stand? Jan van Gilst, leraar Nederlands aan de CPA in Middelburg: "Na een melig avondje zoeken kwam die titel op tafel. Het wil zo veel zeggen als: bij de lurven pakken om te lezen. Maar het woord Lurv zelf bestaat niet. Ironisch genoeg hebben talrijke leraren Nederlands dit woord verdedigd als zou het bestaan. Maar je komt het nergens tegen". Van Gilst toont spottend een deel van een^ woordenboek dat hij zelf verzon' en aan de bovenkant van de voor pagina van Lurv en Lurvje van vorig jaar werd geplaatst. De geschiedenis van Lurv (voor kinderen van acht tot twaalf jaar) en Lurfje (vier tot acht jaar) is drie jaar oud. De werkgroep kin derboekenweek Middelburg wilde met het oog op die ene week dat kinderboeken wat aandacht krij gen wat anders dan de geijkte brochures voor onderwijzers. De kinderen zelf, zo werd gerede neerd, moesten ook maar eens worden aangesproken, zij ver dienden het. Kinderen namelijk lezen meer dan ouderen. En rond het boek voor volwassenen wordt aanzienlijk meer tam-tam ge maakt dan rond dat voor kinde ren. Met een oplage van 15.000 stuks lanceerde de Middelburgse werkgroep de eerste krant onder de simpele titel 'boekenkrant voor kinderen'. "Eigenlijk sloeg toen al de vlam in de pan. De buitenwacht rea geerde dolenthousiast", herinnert onderwijzer Jan Smeekens zich. Een jaar later (1985) kwamen de namen Lurv en Lurvje op sfeervol tafelen' Echt Engels Porselein servies: SATIN ROSE" Kom even kijken bij de serviezen-specialist Van Gilst (links) en Smeekens bij l.urv en Lurvje. Op de achtergrond Ramon de Nenie en Dave Meyer. de Lurv en Lurvje dit jaar is gedrukt in een oplage van 70.000 en in kleur - vierkleurendruk heet dat in druktechnische termen. Danzij subsidies van de provincie, de CPNB (stichting collectieve pro paganda Nederlandse boek), boekhandel Fanoy in Middel burg. De provinciale Zeeuwse bi bliotheek, het NLCB (Nederlands bibliotheek en lectuur centrum) en de CPNB zorgen voor regiona le en.landelijke verspreiding. Stu denten van de CPA hielpen de werkgroep bij de verspreiding. Zij waren vorige week dinsdag in de kelder van de Zeeuwse biblio theek om de kranten te bundelen. Daarmee werd 6.000,— gespaard. De inhoud is vooral gericht op kinderen zelf. Lurvje is een com binatie van informatie voor ouders en leuk leesvoer voor de jongste lezers, Lurv is voor de oudere basisschoolleerlingen. Centraal staat het thema van de boekenweek (8 tot 18 oktober) 'boeven'. Van belang achten de samenstelsters dat kinderen ont dekken dat er boeven en boefjes zijn. En dan herbergt Lurvje nog een primeur. Nico Scheepmaker (Trijfel in de PZC en wekelijks in Vrij Nederland) debuteert met een kinderverhaal 'Het Spaghetti- huisje'. "Scheepmaker vertelde vroeger zelf verzonnen verhalen aan zijn kinderen", weet Smee kens. Een andere bijdrage van 'een gerenommeerd iemand' is 'Roosje en flessenman' van Bur- ny Bos in Lurv en dan is er ook nog 'Het boevenlied' van Joost Rietveld, dat tijdens de kinder boekenweek wordt geïntrodu ceerd. Veel waardering hebben Smeekens en Van Gilst echter ook voor de beide Zeeuwen Ramon de Nenie en Dave Meyer. Behalve de keurige lay-out van beide kranten zorgden zij voor verrassende il lustraties. Andere medewerkers zijn: Dick Anbeek, Jaap Cle ment, Cees Hamann, Thea de Leeuwen, Mieke Lemmens, Anne Mariken Raukema, Guus Schip- perheyn, Ineke Timmermans, Cees Schagen, John Louws, Jan Smeekens en Jan van Gilst. De doelstelling om kwaliteit te le veren heeft de groep volgens Van Gilst en Smeekens volledig waar gemaakt. "En we doelen dan niet in de eerste plaats op de bijdragen SERVrCE KWALITEIT GARANTi; tANGE OELFT 60 MIDDELBURG 01180 132'? 1 Voor IEDEREEN die graag eert foxtrotje danst: elke zaterdagavond vanaf 21.30 uur in de grote zaal VRIJ DANSEN bij cDansscnooL ^Dc^ong OudecTyiafki cyiissingeri ®cTcl.01l84/l3783 van de professionele schrijvers. Ook de anderen hebben de kwali teit geleverd die nodig is om kin deren geboeid tc laten lezen." Wat verwacht het tweetal voor de toekomst. Als deze progressie zich immers voortzet, is er voor de komertde jaren heel wat te ver hapstukken en moet elk jaar een krant worden geleverd die als vanzelfsprekend als opmaat wordt gebruikt voor de landelijke kinderboekenweek. Smeekens en Van Gilst: "We blijven hoge eisen stellen. En we zullen prominente schrijvers blijven vragen om in Lurv of Lurvje een stuk te schrij ven. Maar centraal staat toch de groep die al jaren collectief prima werk levert, en zoals wij er tegen aankijken blijft de groep functio neren zoals zij functioneert. Goed dus". tandprotheticus Kunstgebitten reparaties en vernieuwingen Spec, voor slechtzittende protheses en ingevallen gezichten Spoedig klaar. Tel. afspraken 01184-14533 Hobeinstraat 52 Vlissingen Over enkele weken start in o.a. Middelburg (De Huifkar) en Goes (Motel Goes) weer de Vakbekwaamheidscursus Cafébedrijf. De totale cursus duurt 10 wekelijkse avondles sen en kost in totaal I 295,—. Men kan zich nog aanmelden. De cursussen worden gegeven door prak tijkmensen met een hogere beroepsoplei ding, in groepen van beperkte omvang. Alle eisen voor het erkende diploma 'Vak bekwaamheid Cafébedrijf' worden behan deld, compleet met dia-series, bezoek aan een Brouwerij en wijnproeven. De vakken zijn o.a. Bier, Wijn, Gedistilleerde Dranken, Hygiëne, Apparatuur en Brandveiligheid, Met dit diploma kan men zelfstandig een café, disco, sportkantine, pelit-restaurant etc. beheren en exploiteren. Er is geen vooropleiding nodig. Het examen is in ja nuari 1987. Voor hen die onregelmatige werktijden heb ben, bestaat de mogelijkheid lessen in een andere stad in te halen. Alle lessen in de steden lopen namelijk parallel! Tevens beheert de Stichting een Horeca- vacaturebank. Geïnteresseerden kunnen zich in laten schrijven en afhankelijk van de vraag en aanbod worden zij op de hoogte gebracht van de mogelijkheden. Deze be middeling geschiedt kosteloos. Voor verdere informatie over de cursussen ol vacaturebank kan men bellen 076- 14351. Een doos met wat foto's en drie gedichten. Kosten 600,—. Zelf vindt de kunstenaar Albert Ver burg uit Vlissingen dat ook 'best duur'. "Maar", zegt bij: "men sen vinden pas iets kunst als het duur is. Nou o.k. Als ze dat wil len, dan kunnen ze dat krijgen." Hij heeft zo zijn eigen opvattin gen over 'kunst': "Kunst is han del. Het is puur speculatie gewor den. Je kunt het vergelijken met de oliebusiness. Het gaat de han delaren uitsluitend om het geld. Miljarden worden neergeteld voor een produkt waar niet eens naar wordt gekeken." Deze zomer haalde Albert de lan delijke pers tijdens de Zeeuwse tentoonstelling 'Kunst Ten Toon' in Vlissingen. Hij kwam daar met een dode vis aanzetten. Deze stinkvis symboliseerde de 'louche' kunstwereld (lees kunsthandel). "Zonder gevoel voor artistieke waarde of morele zeden wordt kunst aan de hoogst biedende gesleten", zo luidde zijn bij schrift. Albert verzet zich met zijn werk op de meest uiteenlopende manie ren tegen zijn vakbroeders. Hij presenteert zich via zijn 'Kallen berg Kollektief': "Als protest op al die geitenharen-sokken com munes: Veel bla-bla en lekker al ternatief." Minachtend: "Het zijn agogen en psychotherapeu tenclubjes. Ze verzetten zich te gen 'normaal', zijn 'hip' en 'an ders'. Kortom: ze voldoen aan het beeld dat iedereen van een kunste naar heeft. Hun ideeën zijn ver waterd, maar toch maken zij de officiële kunst die in de musea hangt." Bovendien vindt hij: "Hoe kun je nu als kunstenaar deel uitmaken van een collectief. Je bent toch een individualist? Terzijde: Albert heeft een pri meur. Binnenkort stopt het Kal lenberg Kollektief ermee. "We zijn voorspelbaar. Mensen stop pen ons in een hokje met het eti ket 'anders'". Zijn 'kollektief' bestaat uit vier verzonnen persoonlijkheden: De Japanner Nagi No Kabayaki (de naam van een Japans palingge recht), Trebla Kallenberg (zo heette zijn oma), Willem Davidse (de naam van zijn opa) en Igor Horodisch (het Russische woord voor 'burcht'). Dit viertal is Al- bert zelf. Het Kollektief is sinds 1982 ac tief. Albert zelf is al veel langer 'artistiek' bezig. Begin jaren zeventig is hem twee keer de deur gewezen bij de Sint Joost-kunstacademie in Breda. "De school zat vol. Er was geen plaats." Achteraf is ie daar blij om. Hij zegt nu: "Kunstacade mies zijn niets. Ze kunnen je daar alleen op technisch gebied iets bij brengen. Voor de rest word je be perkt: Je leert wat jouw leraar vóór jou heeft geleerd. Die man loopt ai jaren op zo'n school rond en doet geen nieuwe ideeën meer op." "Als kunstenaar kun je alleen je- Hij laat er zich niet door ontmoe digen. Hij vult de etalage van een Vlissingse kledingzaak. De pop pen zijn monsterlijk uitgedost met krokodillenkaken. In juni 1985 dumpt hij in Vlissingen zijn befaamde stinkende vis. Zijn nieuwste project is de kist 'The Limit', die voor 600 gulden te koop is. 'The Limit' bevat angstaanjagend bewerkte foto's. Gedichten idem dito. Het project is bedoeld om mensen te shocke ren, te intimideren, hen aan het denken te zetten over de vraag 'Wal is kunst, wat niet?' hem de essentie van kunst. Al het andere vindt hij onzin. "Ze zeggen bijvoorbeeld dat een kunstenaar behoort te zuipen. Zelf doe ik dat niet. Ik heb geen stimulators nodig. Een goede kunstenaar moet liet van zijn eigen innerlijke krachten heb ben." Wanneer je Albert ziet, beant woordt hij ook niet aan het beeld van een losbandige 'artistieke- ling'. Hij ziet er keurig uit. Ver der leidt hij een zeer regelmatig le ven, is netjes getrouwd en woont hij in een rijtjeshuis in Vlissingen. Albert Verburg Dode h33S zelf dingen leren. Door te kijken". Albert zocht - na zijn afwijzing - zijn heil bij de Olau-Line. Van achter een beeldscherm verwerkte hij vervoercijfers en veegde de vloer. Dat vond-ie niets. Al snel ontdekte hij de copieermachine en begon ermee te experimente ren: Hij gooide allerlei knipsels 'onder het licht' en plakte ze ver volgens aan elkaar. Zijn protest (en daarmee het Kallenberg Kol lektief) was geboren. We schrijven 1985. Albert organi seert een prijsvraag. Verschillen de galeriehouders ontvangen een brief met als aanhef: Hartelijk ge feliciteerd met het winnen van de hoofdprijs van de 'Kallenberg- Kollektief-jubileumwedstrijd'. De winnaars valt het twijfelachti ge voorrecht ten deel voor 75 gul den aan zwartgallige kunst te mo gen ontvangen. Niemand reageert Maar wat is kunst dan volgens hem? Albert: "Kunst is illusie. Eigenlijk is het niets. Luchtbel len." Hij noemt als voorbeeld: "Neem een creatief ziekenhuisclubje. Ik lach me rot om wat ze maken. Maar: Als een kunstenaar hetzelf de zou maken, vind ik het mooi. Het gaat om de filosofie erach ter." Filosofie? "Neem bijvoorbeeld de inmiddels overleden Duitse kunstenaar Josef Beuys. Hij heeft eens drie uur lang met een dode haas in een galerie gestaan. Beuys vertelde de haas wat kunst volgens hem inhield. Deze man kon zo overtuigd bren gen waar hij mee bezig was. Er was gewoon geen speld tussen te krijgen." Dus het gaat, volgens Albert, om de originaliteit. "Als het maar iets nieuws is. En als je het maar weet te brengen." Dat is volgens Toch een kleine concessie. Een kunstenaar moet lijden, vindt Al- bert. Voor hem geen grote ateliers 'op het zuiden', maar een piep klein kamertje waarin hij zich 'behelpt'. "Afzien maakt een mens creatief." Maar met creativiteit alleen kom je er niet. Dat blijkt. De activitei ten die Albert bezigt, bieden hem weinig perspectief. Het ligt vol gens hent aan Zeeland. Hij ont werpt wel eens advertenties voor Zeeuwse middenstanders. Maar het lukt niet echt. "Hel mag geen geld kosten, hè. Ze willen er hoogstens 250 gulden voor neer tellen. Daar kan ik niets mee be ginnen." In de Randstad is dat volgens hem anders. "De afzet markt voor een beetje gewaagde advertenties is hier te klein. Toch kan ik hier niet weg. Ik ben hier geboren. Zo af en toe moet ik achter mijn huis even naar de bootjes kunnen kijken." V

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 1