Fotowedstrijd ten einde
Arnemuiden peperduur en
Westkapelle spotgoedkoop
NA DRIE JAAR SUCCES: OPLAGE 70.000
Werkgroep kinderboekenweek Middelburg
presenteert Lurv en Lurvje Landelijk
Albert Verburg hel
Ft Kallenberg Kollektief op
BIJOU
HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN
'Kunst is illusie. Eigei
ilijk is het niets. Luchtbellen'
LUXE
DOCUMENTENKOFFER
CNV ONDERZOEK NAAR WOONLASTEN
Motorcrossers op strand
onder boulevard
LAATSTE WEEK RECORD AANTAL INZENDINGEN
NU smal2&N voor... 79-
breed voor 89
J\t%\
VLISSINGEN ZONDAG MOTORMEKKA'
De naam
ROYAL ALBERT
Nico Scheepmaker
Kwaliteit
J. P. A. Hossel
CURSUS CAFÉBEDRIJF
Vier in één
Lijden
SPECIALE AANBIEDING
met praktische indeling. In
verschillende kleuren en maten.
Lange Delft 44 - Middelburg
De zaak op de hoek
t
oplage 22.150. wekeli)ks gratis huis aan huis op geheel walcheren in combinatie met de vlissinger. totale oplage 44.950. uitgave provin
ciale zeeuwse courant b v administratie/advertenties: markt 51, postbus 5017, 4330 ka middelburg, 01180-81162, privé: h. schrama.
51180-13585. redaktie: ad hanneman. 01180-81170.
Arnemuiden is peperduur en
Westkapelle spotgoedkoop. Die
conclusie kan worden getrokken
uit een onderzoek naar de woon
lasten in Zeeuwse gemeenten, die
het CNV district Zeeland onlangs
publiceerde. De christelijke vak
bond stelde vast dat een al
leenstaande huurder in Arnemui
den 535,kwijt is aan onroe
rend goedbelasting, reinigingshef
fing en rioolrechten. In Westka
pelle en Valkenisse zou diezelfde
persoon op jaarbasis 170,be
talen. Oostburg is voor een al
leenstaande nog goedkoper, na
melijk 130,—. Is een al
leenstaande eigenaar van zijn huis
dan betaalt deze in Arnemuiden
voor dezelfde heffingen 560,-—
en in Westkapelle en Valkenisse
320,—.
Huurt een gezin met twee kinde
ren een woning in Arnemuiden
dan betaalt deze 350,—, tegen
Westkapelle (en Terneuzen)
170,— per jaar. En een gezin
met twee kinderen dat een eigen
huis bewoont betaalt in Arnemui
den 540,— tegen Westkapelle
300,—.
De overige Walcherse plaatsen
eindigen in het onderzoek in de
middenmoot. Middelburg scoort
over het algemeen wat hoger,
maar is in alle gevallen ongeveer
honderd gulden goedkoper dan
Arnemuiden. Vlissingen is
meestal iets goedkoper dan Mid
delburg en staat weer net iets bo
ven Domburg. Ook Mariekerke is
niet zo duur en nipt daaronder
staat Veere. Westkapelle is zoals
gezegd het goedkoopste. Valke
nisse is enkele tientjes duurder
dan Westkapelle.
Als uitgangspunt koos het CNV
de taxatie van de woning met een
bedrag van 99.000,—. Met dit
bedrag meende het CNV een
'goed gemiddelde' te hebben.
Overigens verdwijnen deze cijfers
niet in de archieven om over enke
le jaren verstoft als oud papier
voor een goed doel te worden af
gevoerd. Het CNV district heeft
zijn afdelingsbestuurders op het
hart gedrukt de voortgaande
prijsstijgingen van de gemeente
lijke overheid goed in de gaten te
houden. Westkapelle staat wat dit
betreft voor de vuurproef. Daar
heeft b. en w. besloten om de
raad voor te stellen om een aantal
tarieven drastisch te verhogen.
Op donderdag 25 september zal
de raad er over beslissen of onder
meer de reinigingsrechten de ko
mende drie jaar met bijna vijftig
procent mogen worden verhoogd.
J.W. IJ kei in
Middelburg en
Henk van de
Kooij in Vlissin
gen zijn de win
naars geworden
van de laatste
ronde in de fo
towedstrijd. In
samenwerking
met Zwitsal
hield de vveek-
bladcombinatie
De Faam/De
Vlissinger deze
wedstrijd acht
weken lang.
Ook deze week
weer ontvangen
de twee inzen
ders van de be
kroonde foto's
het Zwitsal baby-pakket met knuffelko
nijn. Maar de koek is nog niet op. Uit de
zestien bekroonde inzendingen bepaalt
een jury deze week nog eens vier prijswin
naars. Dit zijn twee hoofdprijzen (Pola
roid direct-klaar camera's) en zonne
brillen.
Wat inzendingen betreft werd deze week
met 185 schitterende foto's waarop kin-
De inzending van H. van de Kooij
deren centraal stonden een record ge
vestigd. In totaal werden gedurende de
acht weken dat de actie duurde bijna 750
foto's ingezonden.
Uit reacties van Zwit
sal vertegenwoordigers kan worden afge
leid dat dit een zeer hoge score is in verge
lijking met andere bladen in het land die
ook aan deze actie deelnamen.
De inzending van J. W. IJkei
DOOR AD HANNEMAN
Na Scheveningen heeft nu ook
Vlissingen zijn eigen strandmo-
torcross. Op een unieke lokatie,
nabij het strandhotel, barst zon
dag 28 september het motorge-
weld los. De motorsportvereni
ging De Uitlaat heeft het strand
dan omgetoverd tot een spectacu
lair circuit.
Op het anderhalve kilometer lan
ge parcours met zware secties in
het mulle zand en een vijfhonderd
meter lang recht stuk langs de wa
terlijn komt een groot aantal rij
ders in het geweer uit Zeeland,
Zuid-Holland, Brabant en België.
Een dertigtal rijders in de zoge
naamde 'off the road'-klasse bijt
de spits af. In deze klasse rijden
veelal zware viertakt motoren.
Favorieten uit eigen provincie zijn
onder anderen Bram van de Vel
de, Jan van Maldegem en Henk
Aarnoutse. Na dit zware werk
binden de rijders in de supersnelle
125cc-klasse de strijd met elkaar
aan. Vooral Martin Boodt, Erwin
Berendsen en Diego Wong wor
den bij de eerste aankomers
verwacht.
Hoogtepunt van dit unieke mo
torgala in Vlissingen wordt be
reikt als zo'n vijftig crossers in
een gecombineerd veld 250/500
cc-klassen starten, de zogenaam
de superclass. In dit veld is Zee
land verreweg het sterkst verte
genwoordigd met Bennie Poppe
en Kees Zuidhof. Voor ereplaat
sen zullen zeer zeker ook Marcus
en Jan van Kempen, Ronnie
Stroo, André van de Graaf, Jacky
Lensen, Kees den Dekker en Eric
van Wekken knokken.
Trots kondigt De Uitlaat aan dat
het Vlissingse strand en de boule
vard zondag het motorcross
mekka van Nederland zijn. De
eerste rijders vertrekken om 13.30
uur. Het programma wordt om
17.30 uur besloten met de.prijsui-
treiking. Ook al omdat de toe
gang gratis is, verwacht de Vlis
singse motorclub veel publiek.
Lurv en Lurvje zijn de titels van twee kranten die de werkgroep
kinderboekenweek Middelburg in een oplage van 70.000 ver
spreid over heel Nederland. Het is voor de eerste keer dat dit
produkt in zo'n groot aantal in alle hoeken van het land terecht
komt. Woorden als doorbraak, erkenning of kroon op het werk
zijn dan ook logische opmerkingen tijdens het gesprek met Jan
Smeekens (eindredactie Lurv) en Jan van Gilst (eindredactie
Lurvje). Eerder voorzichtig dan schuchter, in ieder geval zonder
neiging naar gespijkerde bravourtaal, geven beiden toe dat het
wel een teken aan de wand, een erkenning van de kwaliteit is
met het opschrift made in Middelburg. Schoorvoetend praten ze
over eigen kwaliteiten - de vragensteller prikt: "Maar jullie zijn
toch eindredacteur" - maar onmiddellijk enthousiast als het
over de leden van de werkgroep gaat. "We zijn voord zo tevre
den omdat een groep vrijwilligers dit professionele produkt
voor elkaar heeft gekregen.
proppen, de oplage verdubbelde
(30.000) en 'het land' kreeg in de
gaten dat in Middelburg wel erg
stevig aan de weg werd getim
merd. Nu was dat al eerder opge
vallen (Middelburg was de plaats
waar in 1980 de landelijke start
werd gemaakt met de kinderboe
kenweek) maar Lurv en Lurvje
deden daar nog een schepje bo
venop. Scholen in alle hoeken en
gaten van Nederland belden
01180 enzovoorts om één of
meerdere exemplaren te be
machtigen.
Hoe kwamen die namen Lurv en
Lurvje tot stand?
Jan van Gilst, leraar Nederlands
aan de CPA in Middelburg: "Na
een melig avondje zoeken kwam
die titel op tafel. Het wil zo veel
zeggen als: bij de lurven pakken
om te lezen. Maar het woord
Lurv zelf bestaat niet. Ironisch
genoeg hebben talrijke leraren
Nederlands dit woord verdedigd
als zou het bestaan. Maar je komt
het nergens tegen". Van Gilst
toont spottend een deel van een^
woordenboek dat hij zelf verzon'
en aan de bovenkant van de voor
pagina van Lurv en Lurvje van
vorig jaar werd geplaatst.
De geschiedenis van Lurv (voor
kinderen van acht tot twaalf jaar)
en Lurfje (vier tot acht jaar) is
drie jaar oud. De werkgroep kin
derboekenweek Middelburg wilde
met het oog op die ene week dat
kinderboeken wat aandacht krij
gen wat anders dan de geijkte
brochures voor onderwijzers. De
kinderen zelf, zo werd gerede
neerd, moesten ook maar eens
worden aangesproken, zij ver
dienden het. Kinderen namelijk
lezen meer dan ouderen. En rond
het boek voor volwassenen wordt
aanzienlijk meer tam-tam ge
maakt dan rond dat voor kinde
ren. Met een oplage van 15.000
stuks lanceerde de Middelburgse
werkgroep de eerste krant onder
de simpele titel 'boekenkrant
voor kinderen'.
"Eigenlijk sloeg toen al de vlam
in de pan. De buitenwacht rea
geerde dolenthousiast", herinnert
onderwijzer Jan Smeekens zich.
Een jaar later (1985) kwamen de
namen Lurv en Lurvje op
sfeervol tafelen'
Echt Engels Porselein
servies: SATIN ROSE"
Kom even kijken bij de
serviezen-specialist
Van Gilst (links) en Smeekens bij l.urv en Lurvje. Op de achtergrond Ramon de Nenie en Dave Meyer.
de
Lurv en Lurvje dit jaar is gedrukt
in een oplage van 70.000 en in
kleur - vierkleurendruk heet dat
in druktechnische termen. Danzij
subsidies van de provincie, de
CPNB (stichting collectieve pro
paganda Nederlandse boek),
boekhandel Fanoy in Middel
burg. De provinciale Zeeuwse bi
bliotheek, het NLCB (Nederlands
bibliotheek en lectuur centrum)
en de CPNB zorgen voor regiona
le en.landelijke verspreiding. Stu
denten van de CPA hielpen de
werkgroep bij de verspreiding.
Zij waren vorige week dinsdag in
de kelder van de Zeeuwse biblio
theek om de kranten te bundelen.
Daarmee werd 6.000,—
gespaard.
De inhoud is vooral gericht op
kinderen zelf. Lurvje is een com
binatie van informatie voor
ouders en leuk leesvoer voor de
jongste lezers, Lurv is voor de
oudere basisschoolleerlingen.
Centraal staat het thema van de
boekenweek (8 tot 18 oktober)
'boeven'. Van belang achten de
samenstelsters dat kinderen ont
dekken dat er boeven en boefjes
zijn.
En dan herbergt Lurvje nog
een primeur. Nico Scheepmaker
(Trijfel in de PZC en wekelijks in
Vrij Nederland) debuteert met
een kinderverhaal 'Het Spaghetti-
huisje'. "Scheepmaker vertelde
vroeger zelf verzonnen verhalen
aan zijn kinderen", weet Smee
kens. Een andere bijdrage van
'een gerenommeerd iemand' is
'Roosje en flessenman' van Bur-
ny Bos in Lurv en dan is er ook
nog 'Het boevenlied' van Joost
Rietveld, dat tijdens de kinder
boekenweek wordt geïntrodu
ceerd. Veel waardering hebben
Smeekens en Van Gilst echter ook
voor de beide Zeeuwen Ramon de
Nenie en Dave Meyer. Behalve de
keurige lay-out van beide kranten
zorgden zij voor verrassende il
lustraties. Andere medewerkers
zijn: Dick Anbeek, Jaap Cle
ment, Cees Hamann, Thea de
Leeuwen, Mieke Lemmens, Anne
Mariken Raukema, Guus Schip-
perheyn, Ineke Timmermans,
Cees Schagen, John Louws, Jan
Smeekens en Jan van Gilst.
De doelstelling om kwaliteit te le
veren heeft de groep volgens Van
Gilst en Smeekens volledig waar
gemaakt. "En we doelen dan niet
in de eerste plaats op de bijdragen
SERVrCE KWALITEIT GARANTi;
tANGE OELFT 60 MIDDELBURG
01180 132'? 1
Voor IEDEREEN die graag
eert foxtrotje danst:
elke zaterdagavond
vanaf 21.30 uur
in de grote zaal
VRIJ DANSEN
bij
cDansscnooL ^Dc^ong
OudecTyiafki
cyiissingeri
®cTcl.01l84/l3783
van de professionele schrijvers.
Ook de anderen hebben de kwali
teit geleverd die nodig is om kin
deren geboeid tc laten lezen."
Wat verwacht het tweetal voor de
toekomst. Als deze progressie
zich immers voortzet, is er voor
de komertde jaren heel wat te ver
hapstukken en moet elk jaar een
krant worden geleverd die als
vanzelfsprekend als opmaat
wordt gebruikt voor de landelijke
kinderboekenweek. Smeekens en
Van Gilst: "We blijven hoge eisen
stellen. En we zullen prominente
schrijvers blijven vragen om in
Lurv of Lurvje een stuk te schrij
ven. Maar centraal staat toch de
groep die al jaren collectief prima
werk levert, en zoals wij er tegen
aankijken blijft de groep functio
neren zoals zij functioneert. Goed
dus".
tandprotheticus
Kunstgebitten
reparaties
en
vernieuwingen
Spec, voor
slechtzittende protheses
en ingevallen gezichten
Spoedig klaar.
Tel. afspraken 01184-14533
Hobeinstraat 52 Vlissingen
Over enkele weken start in o.a. Middelburg
(De Huifkar) en Goes (Motel Goes) weer de
Vakbekwaamheidscursus Cafébedrijf. De
totale cursus duurt 10 wekelijkse avondles
sen en kost in totaal I 295,—. Men kan zich
nog aanmelden.
De cursussen worden gegeven door prak
tijkmensen met een hogere beroepsoplei
ding, in groepen van beperkte omvang.
Alle eisen voor het erkende diploma 'Vak
bekwaamheid Cafébedrijf' worden behan
deld, compleet met dia-series, bezoek aan
een Brouwerij en wijnproeven. De vakken
zijn o.a. Bier, Wijn, Gedistilleerde Dranken,
Hygiëne, Apparatuur en Brandveiligheid,
Met dit diploma kan men zelfstandig een
café, disco, sportkantine, pelit-restaurant
etc. beheren en exploiteren. Er is geen
vooropleiding nodig. Het examen is in ja
nuari 1987.
Voor hen die onregelmatige werktijden heb
ben, bestaat de mogelijkheid lessen in een
andere stad in te halen. Alle lessen in de
steden lopen namelijk parallel!
Tevens beheert de Stichting een Horeca-
vacaturebank. Geïnteresseerden kunnen
zich in laten schrijven en afhankelijk van de
vraag en aanbod worden zij op de hoogte
gebracht van de mogelijkheden. Deze be
middeling geschiedt kosteloos.
Voor verdere informatie over de cursussen
ol vacaturebank kan men bellen
076- 14351.
Een doos met wat foto's en drie
gedichten. Kosten 600,—. Zelf
vindt de kunstenaar Albert Ver
burg uit Vlissingen dat ook 'best
duur'. "Maar", zegt bij: "men
sen vinden pas iets kunst als het
duur is. Nou o.k. Als ze dat wil
len, dan kunnen ze dat krijgen."
Hij heeft zo zijn eigen opvattin
gen over 'kunst': "Kunst is han
del. Het is puur speculatie gewor
den. Je kunt het vergelijken met
de oliebusiness. Het gaat de han
delaren uitsluitend om het geld.
Miljarden worden neergeteld
voor een produkt waar niet eens
naar wordt gekeken."
Deze zomer haalde Albert de lan
delijke pers tijdens de Zeeuwse
tentoonstelling 'Kunst Ten Toon'
in Vlissingen. Hij kwam daar met
een dode vis aanzetten. Deze
stinkvis symboliseerde de 'louche'
kunstwereld (lees kunsthandel).
"Zonder gevoel voor artistieke
waarde of morele zeden wordt
kunst aan de hoogst biedende
gesleten", zo luidde zijn bij
schrift.
Albert verzet zich met zijn werk
op de meest uiteenlopende manie
ren tegen zijn vakbroeders. Hij
presenteert zich via zijn 'Kallen
berg Kollektief': "Als protest op
al die geitenharen-sokken com
munes: Veel bla-bla en lekker al
ternatief." Minachtend: "Het
zijn agogen en psychotherapeu
tenclubjes. Ze verzetten zich te
gen 'normaal', zijn 'hip' en 'an
ders'. Kortom: ze voldoen aan het
beeld dat iedereen van een kunste
naar heeft. Hun ideeën zijn ver
waterd, maar toch maken zij de
officiële kunst die in de musea
hangt."
Bovendien vindt hij: "Hoe kun je
nu als kunstenaar deel uitmaken
van een collectief. Je bent toch
een individualist?
Terzijde: Albert heeft een pri
meur. Binnenkort stopt het Kal
lenberg Kollektief ermee. "We
zijn voorspelbaar. Mensen stop
pen ons in een hokje met het eti
ket 'anders'".
Zijn 'kollektief' bestaat uit vier
verzonnen persoonlijkheden: De
Japanner Nagi No Kabayaki (de
naam van een Japans palingge
recht), Trebla Kallenberg (zo
heette zijn oma), Willem Davidse
(de naam van zijn opa) en Igor
Horodisch (het Russische woord
voor 'burcht'). Dit viertal is Al-
bert zelf.
Het Kollektief is sinds 1982 ac
tief. Albert zelf is al veel langer
'artistiek' bezig.
Begin jaren zeventig is hem twee
keer de deur gewezen bij de Sint
Joost-kunstacademie in Breda.
"De school zat vol. Er was geen
plaats." Achteraf is ie daar blij
om. Hij zegt nu: "Kunstacade
mies zijn niets. Ze kunnen je daar
alleen op technisch gebied iets bij
brengen. Voor de rest word je be
perkt: Je leert wat jouw leraar
vóór jou heeft geleerd. Die man
loopt ai jaren op zo'n school rond
en doet geen nieuwe ideeën meer
op."
"Als kunstenaar kun je alleen je-
Hij laat er zich niet door ontmoe
digen. Hij vult de etalage van een
Vlissingse kledingzaak. De pop
pen zijn monsterlijk uitgedost
met krokodillenkaken. In juni
1985 dumpt hij in Vlissingen zijn
befaamde stinkende vis. Zijn
nieuwste project is de kist 'The
Limit', die voor 600 gulden te
koop is. 'The Limit' bevat
angstaanjagend bewerkte foto's.
Gedichten idem dito. Het project
is bedoeld om mensen te shocke
ren, te intimideren, hen aan het
denken te zetten over de vraag
'Wal is kunst, wat niet?'
hem de essentie van kunst. Al het
andere vindt hij onzin.
"Ze zeggen bijvoorbeeld dat een
kunstenaar behoort te zuipen.
Zelf doe ik dat niet. Ik heb geen
stimulators nodig. Een goede
kunstenaar moet liet van zijn
eigen innerlijke krachten heb
ben."
Wanneer je Albert ziet, beant
woordt hij ook niet aan het beeld
van een losbandige 'artistieke-
ling'. Hij ziet er keurig uit. Ver
der leidt hij een zeer regelmatig le
ven, is netjes getrouwd en woont
hij in een rijtjeshuis in Vlissingen.
Albert Verburg Dode h33S
zelf dingen leren. Door te
kijken".
Albert zocht - na zijn afwijzing -
zijn heil bij de Olau-Line. Van
achter een beeldscherm verwerkte
hij vervoercijfers en veegde de
vloer. Dat vond-ie niets. Al snel
ontdekte hij de copieermachine
en begon ermee te experimente
ren: Hij gooide allerlei knipsels
'onder het licht' en plakte ze ver
volgens aan elkaar. Zijn protest
(en daarmee het Kallenberg Kol
lektief) was geboren.
We schrijven 1985. Albert organi
seert een prijsvraag. Verschillen
de galeriehouders ontvangen een
brief met als aanhef: Hartelijk ge
feliciteerd met het winnen van de
hoofdprijs van de 'Kallenberg-
Kollektief-jubileumwedstrijd'.
De winnaars valt het twijfelachti
ge voorrecht ten deel voor 75 gul
den aan zwartgallige kunst te mo
gen ontvangen. Niemand
reageert
Maar wat is kunst dan volgens
hem? Albert: "Kunst is illusie.
Eigenlijk is het niets. Luchtbel
len."
Hij noemt als voorbeeld: "Neem
een creatief ziekenhuisclubje. Ik
lach me rot om wat ze maken.
Maar: Als een kunstenaar hetzelf
de zou maken, vind ik het mooi.
Het gaat om de filosofie erach
ter."
Filosofie? "Neem bijvoorbeeld
de inmiddels overleden Duitse
kunstenaar Josef Beuys.
Hij heeft eens drie uur lang met
een dode haas in een galerie
gestaan. Beuys vertelde de haas
wat kunst volgens hem inhield.
Deze man kon zo overtuigd bren
gen waar hij mee bezig was. Er
was gewoon geen speld tussen te
krijgen."
Dus het gaat, volgens Albert, om
de originaliteit. "Als het maar
iets nieuws is. En als je het maar
weet te brengen." Dat is volgens
Toch een kleine concessie. Een
kunstenaar moet lijden, vindt Al-
bert. Voor hem geen grote ateliers
'op het zuiden', maar een piep
klein kamertje waarin hij zich
'behelpt'. "Afzien maakt een
mens creatief."
Maar met creativiteit alleen kom
je er niet. Dat blijkt. De activitei
ten die Albert bezigt, bieden hem
weinig perspectief. Het ligt vol
gens hent aan Zeeland. Hij ont
werpt wel eens advertenties voor
Zeeuwse middenstanders. Maar
het lukt niet echt. "Hel mag geen
geld kosten, hè. Ze willen er
hoogstens 250 gulden voor neer
tellen. Daar kan ik niets mee be
ginnen." In de Randstad is dat
volgens hem anders. "De afzet
markt voor een beetje gewaagde
advertenties is hier te klein. Toch
kan ik hier niet weg. Ik ben hier
geboren. Zo af en toe moet ik
achter mijn huis even naar de
bootjes kunnen kijken."
V