De nieuwe Opel Omega Camel Nederland zoekt winnaars voor Madagascar Eiwmmm O 1725, AGENDA De voordelige weg naar uw klanten Opleiding zelfstandig ondernemer autobedrijf begint dit najaar in Goes ALS HET TANKJE MAAR VOL IS. De Faam en De Vlissinger Al HOBBYHUIS BAARS BREEWEG wordt opgeknapt! Deze Week Spotgoedkoop GROENTETELER SCHOUT 3.95 4.95 Dinsdag gesloten IDAVAINE VEEL CARRY VOOR WEINIG CASH. DE FAAM Woensdag 20 augustus 1986 een nieuwe auto, een nieuwe naam Wielophanging NieuweOHC motoren Met katalysator Diesels 5-versnellingsbak Het topmode] Cw waarde Twee delen Elke woensdag GEHAKT Elke donderdag BIEFSTUKDAG Maandag VERSE WORST SLAGERIJ BOUWMAN Maasstraat 68 MIDDELBURG Aanbiedingen geldig t/m 23 augustus magere SPEKLAPPEN 0 An magere RUNDERLAPPEN oc RIBLAPPEN 0_ VLEESWAREN de héle week: BOERENMET WORST eigen BOTERHAM WORST eigen PATE 1,95 SELLERY SALADE Inbouwopenhaarden op GAS met Givegkeur V.O. FIRE 2000 De eerste op de Nederlandse markt. Leverbaar in zes modellen en verkrijgbaar op aardgas en propaan capaciteit 8000 kcal. met ventilator. SCHOON VEILIG ZUINIG GEZELLIG v.a. RENDEMENT 81% AUTOBEDRIJF LEUKE KADOOTJES - SCHITTERENDE ANSICHTEN - TE GEKKE POSTERS VLISSINGSESTR. 48-50 MIDDELBURG Wij zijn goed bereikbaar via 't Zanddorp en Koninginnelaan. Tomaten kg 1.25 Gesneden snijbonen pond 1.25 Geschrapte worteltjes Vi kg 0.75 Vrijdag en zaterdag Volop druiven, 0 nft wit of blauw kg Z..UU Pruimen in soort, voordelig Breeweg 47, Middelburg Opel introduceer! een geheel nieuwe reeks automobielen: de OMEGA. Hij wordt leverbaar als sedan en combinatiewagen met een motorenkeuze van 1.8 liter tot 3.0 liter, inclusief 2 die sel versies. Bovendien zijn er 5 uitvoeringsmogelijkheden in be kleding en uitrusting. De Omega heeft een Cw waarde van slechts 0.28, waarmee hij ko ploper in zijn klasse is qua lucht- weerstand. Vxvan bougie tot bumper^*-' wetenswaardigheden uit autolanc De nieuwe vormgeving heeft veel moderne ontwikkelingen, zoals in één vlak met de carrosserie liggen de raampartijen, een aansluitende bumper-spoilercombinatie, ingre pen om vuil worden van de ach terzijde te voorkomen en aërody namisch gevormde bui tenspiegels. De verbeteringen die zijn be werkstelligd houden een vermin dering van de luchtweerstand in van 20% vergeleken met het laat ste Rekord model en ook mede hierdoor heeft de Omega een laag brandstof verbruik onder alle rij- omstandigheden. Een geheel nieuw wielophan gingssysteem is door de Opel in genieurs ontworpen dat als het ware zelfdenkend handelt onder de zwaarste wegomstandigheden en automatisch de bestuurbaar heid handhaaft. McPherson veerpoten met nega tieve schuurstraal die de besturing -orrigeert zorgen voor een koersstabiel gedrag ook bij noodstops en oneffen wegdek. De achterwielophanging is onaf hankelijk met nieuw ontwikkelde driehoekige draagarmen, die door de keus in ophangingshoeken bestuurbaarheid en bochtgedrag verbetert, zich aanpast aan diver se beladingsomstandigheden, bandenslijtage beperkt en in ge ringe mate meesturend is waar door de stabiliteit bij uitzonderlij ke omstandigheden toeneemt. De Omega biedt een vernieuwde reeks motoren, die het resultaat zijn van een intensief onderzoek programma. De motoren zijn ge baseerd op de bekende 4 cylinder OHC reeks; echter zijn de meeste onderdelen op een deel van het la- gerwerk na, nieuw ontworpen. Om te beginnen is er de 1.8 liter carburator motor met 60 Kw/82 pk aangevuld met een sterkere versie met de Bosch L Jetronic in spuiting goed voor 85 Kw (115 pk). De sterkste motor is de nieuwe 2.0 liter 90 Kw (122 pk), die wordt gestuurd door de nieuwste versie van Bosch Motronic, een digitaal systeem waarin ook de ontsteking is opgenomen. Voor markten waar de EEG reg lementen 15-04 (uitlaatgas nor men) van kracht zijn, hebben de motoren een hogere compressie van 10.0:1echter kunnen hier zo wel benzine van 98 octaan als wel van 95 octaan worden gebruikt, eenvoudigweg door een schake laar in te stellen aan de stuurkast van de elektronische ontsteking. Hierbij wordt als het ware een an der programma aangesloten, dat meer dan 2000 meetpunten voor toerental/belasting/timing in het geheugen heeft. De vonkafgifte wordt dan verder elektronisch ge regeld om het beste brandstofren dement te geven zonder pingelver- schijnselen. De klant kan derhalve een per soonlijke keus maken tussen een hoog rendement met hoog octaan benzine of een wat lager rende ment als er alleen maar laag oc taan benzine verkrijgbaar is (b.v. bij vakanties in het buitenland, bij tijdelijk brandstoftekort of bij tanken in afgelegen plaatsen 's nachts). Naast het standaard motorenpro gramma voor de landen die de EEG uillaatgasnorm 15-04 hante ren, zijn er 2 versies met katalysa tor voor landen die de U.S. 1983 uitlaatgaseisen hebben ingevoerd (en als optie ook in andere landen leverbaar). De 1.8 Euronorm motor heeft dan een enkele katalysator met carburateur, terwijl de 2.0 motor een elektronische inspuiting heeft en een 3-weg katalysatorsysteem. De 3.0 liter 6 cylinder motor, die wordt gemonteerd in de Omega 3000 is met en zonder drie-weg katalysator leverbaar. De bekende Opel 2.3 liter diesel wordt als gewone en als Turbo versie aangeboden. Het systeem is gebaseerd op indirecte inspuiting in een Ricardo Cornet wer velkamer. Tevens wordt op de Omega een nieuwe handgeschakelde 5-versnellingsbak geleverd, die door Opel is ontworpen en wordt gebouwd in een nieuwe vrijwel volledig geautomatiseerde fa briek. De toegepaste overbrengin gen zijn wat dichter bij elkaar dan voorheen en veel vooruitstreven de inwendige constructies zorgen voor een stillere werking en soe pelere schakeling. Als optie is een 4-traps automati sche transmissie leverbaar, die is voorzien van een mechanische koppelomvormer koppeling. Voor topprestaties introduceert Opel een speciale uitvoering: de Omega 3000 sedan, als topmodel van de uitgebreide sedan en sstati- on wagenserie. De aandrijving geschiedt door een 6 cylinder injectiemotor van 126 Kw. De topsnelheid bedraagt meer dan 220 km/uur. De uitvoe ring is voorzien van vele techni sche snufjes en op het karakter van de wagen afgestemde uit rusting en aankleding. Met een Cw waarde van 0.28 voor de sedan versies, is de Omega de meest aërodynamische serie auto in zijn klasse. Dit is een verbete ring van iets meer dan 20% in ver gelijking tot de voorgaande Re kord en dat levert in combinatie met een frontaal oppervlak van slechts 2.04 m2 een belangrijke bijdrage tot het uitstekende brandstofrendement van de Omega's. De afzonderlijke elementen, die bijdragen tot de lage lucht weerstand kunnen alleen in hun verhouding met het geheel en ten opzichte van elkaar - op hun waarde worden getest door proef ondervindelijk onderzoek in een wetenschappelijk bestuurde wind tunnel. Voor dit werk zijn de windtunnels gebruikt van Pinin- farina in Turijn en die van het luchtvaartlaboratorium in Neder land. Onderzocht werd niet alleen de luchtstroom over de buitenzij de van de auto, maar ook die langs de onderzijde en de daar no dige luchtstroming voor motor- koeling en het komfort in de pas sagiersruimte. De Opel Omega Caravan heeft een netto laadvermogen volgens VDA norm van 1850 liter en staat hiermede aan de top in zijn klas se. Zijn Cw waarde van 0.32 maakt hem de kampioen van de combinatiewagens. De benutbare laadvloerlengte bedraagt 203 cm. De Omega modellen zullen begin november in Nederland leverbaar worden. De Omega 3000 echter pas het komende voorjaar. Welke automonteur, LTS-er of iemand met een 'autotechnisch' gevoel, loopt niet met serieuze toekomstplannen rond om een eigen autobedrijf te gaan beginnen? De belangstelling voor de opleidingen tot zelfstandig onderne mer autobedrijf onderstreept dit: in de periode van 1 januari tot 31 juli van dit jaar hebben meer dan 770 personen het diploma "Vakbekwaamheid Autobedrijf" behaald (in de garagewereld praat men overigens nog steeds over het "Patroonsdiploma"). In dezelfde periode behaalden ongeveer 110 personen het diplo ma Handelskennis Motorvoertuig- en Fietsbedrijf. Deze opleidingen en de officiële examens verzorgt de Stichting VAM, het opleidingsinstituut voor het motorvoertuig-, tweewieler- en aanverwante be drijf, gevestigd in Voorschoten. In de motorvoertuigbranche is de Stichting VAM, of kortweg VAM, een begrip. Vrijwel iedereen, die werkzaam is in het auto- of twee- wielerbedrijf, heeft ooit wel eens een cursus of examen meege maakt bij de VAM. De keur meesters bijvoorbeeld, die de verplichte autokeuring uitvoeren, zijn ook bij de VAM opgeleid en geëxamineerd. Zo'n opleiding Vakbekwaamheid Autobedrijf duurt 7 maanden en bestaat uit 2 delen: de technische en de management-vakken. Ook het examen bevat deze twee delen. Wanneer nu bijvoorbeeld mon teurs deze opleiding willen gaan volgen, kunnnen zij vrijstelling krijgen voor het technische deel van het vakbekwaamheidsexa men, mits zij in het bezit zijn van bepaalde monteursdiploma's. Bij de management vakken ko men onderwerpen om de hoek kijken die voor het ondernemers schap noodzakelijk zijn: organi satie van het bedrijf, administratie, kostprijsbereke ning, wetskennis, veiligheidsvoor schriften, verzekeringen, enz. Met het diploma Vakbekwaam heid Autobedrijf, mag men als fi liaalhouder een bedrijf leiden, met een diploma Handelskennis Motorvoertuig- en Fietsbedrijf er bij, kan men als zelfstandig on dernemer een eigen bedrijf beginnen. De VAM organiseert de opleiding Vakbekwaamheid Autobedrijf zo wel overdag als 's avonds. De avondopleiding wordt o.a. gehou den in Goes en bestaat uit 45 avonden (van 19.00 tot 22.00 uur). De dagopleiding duurt 7 maal één week (werkdagen van 9.00 tot 16.45 uur), maar die kan uitslui tend in het opleidingscentrum in Voorschoten worden gevolgd. De cursus Handelskennis voor het Motorvoertuig- en Tweewielerbe- drijf wordt ook zowel 's avonds (in de regio) als overdag (in Voor schoten) gegeven en bestaat uit resp. 40 avonden of 20 maal één dag per week. Wie meer wil weten kan bellen met de VAM-Cursusinformatie, telefoon 01717-4141. Zeven jaar Camel Trophy, één Ne derlandse overwinning (Zaïre 1983). Volgend jaar maart krijgen twee landgenoten een nieuwe kans samen internationale roem te oogsten. Dat zal moeten gebeuren op het schitterende Afrikaanse eiland Madagascar in de Indische Oceaan. Daar speelt de Camel Trophy 1987 zich straks af. Wie zich een winnaar voelt en zich aan het stuur van de nieuwe Range Rover Turbo Diesel wil bewijzen, moet zich nu inschrijven. Duizend mijl Camel Trophy in een exotisch land waar klimaat en landschap dit onvergetelijke avon tuur dc allure geven van een unie ke prestatietocht. Een uitzonderlijke combinatie van ple zier én ontberingen die doorzet tingsvermogen, inventiviteit èn teamspirit van de deelnemers ver eist. Individualisten kunnen het vergeten. Hoe verschillend ook van karakter, alleen een twee eenheid kan deze uitdaging aan. De aan de Camel Trophy deelne mende teams komen uit Neder land, België, West-Duitsland, Engeland, Frankrijk, Zwitser land, Spanje, Italië, Turkije, Ja pan, Brazilië, de Canarische Eilanden, de Verenigde Staten en Maleisië. Winnaar is het team dat onderweg in de klassementsproe ven de meeste punten vergaart. Maar niemand verliest, want de uiteindelijke opgave is met z'n al len het eindpunt halen. Een pres tatie van de bovenste plank, die alleen door samenwerking béreikt kan worden. Door de hoge ligging kent het ber gachtige Madagascar relatief zeer wisselende temperaturen. De pas saatwind voert het gehele jaar door vochtige, onstabiele lucht aan, waardoor de neerslag (meer dan 2500 mm per jaar!) zowel in hoeveelheid als in duur sterk va rieert. De statistieken wijzen ver der. uit Madagascar vooral in de eerste twee maanden van het jaar wordt geteisterd door cyclonen. Niet veel later wringt het konvooi zich door de jungle van het op drie na grootste eiland ter wereld. De Camel Trophy '87 ontloopt waarschijnlijk net de cyclonen, maar treft ongetwijfeld altijd nog de gevolgen daarvan. De inschrijfformulieren voor de achtste Camel Trophy zijn ver krijgbaar bij de sigarettenwinke- lier. Uiterlijk vóór 1 december moeten de aanmeldingen ver stuurd zijn. Iedere bezitter van een rijbewijs kan zich inschrijven. Meedoen is gratis. De reiskosten worden betaald en voor het Ne derlands team staat in Madaga scar de Range Rover Turbo Diesel startklaar. 500 gram h.o.h. 500 gram runder 100 gram y 0 500 gram ook zoutarm 7 VERSJE VLEES HAAL JE LEKKER DICHTBIJI TELEFOON 01180-27466 500 GRAM0,4U 500 gram/,Bü 500 gram 100 gram.... 1,45 150 gram.. 1,80 keuze uit 6 soorten 150 gram. 150 gram.. 1,95 CV GAS VER WAR MINGS- en LOODGIETERSBEDRIJF DOMBURGS SCMUITVIOT 21 MIDDELBURG TEL 01 180 12330 middelburg De Ceremoniemeesters - evenementencommissie vvv Evenementenlijst voor de week van 20 t/m 26 aug. 21 aug.: Concert Zeeuwse Koorschool. 11.00 uur en 13.00 uur: Koorkerk Koorkerkhof. 26 aug.: 20.00 uur. Orgelconcert Klaas J. Mulder, Nieuwe Kerk Groenmarkt. Iedere donderdag van 10.00 -14.00 uur: bezichti ging Oostkerk Oostkerkplein. Samengesteld door VW-MiddelbUTg, Markt 65a, 4331 LL Middelburg, tel.: 01180-16851. Evene menten te melden op bovengenoemd adres. SUZUKI CARRY VANAF F 10.295,- (exd. BTW) inclusief haardblokken - ventilator en vonkontsteking OOE-HET-ZELVERS KUNNEN BIJ ONS TERECHT VOOR AL HUN MATERIALEN OP SANITAIR-, GAS-. C.V - ELEKTRO- EN DAKBEDEKKINGSGEBIED. Oostperkweg 35-37 Middelburg 01180-36720 Suzuki sub-deater voor Middelburg - Arnemuiden - Veere "IV 31 -i Tvj Y Type 4500 Acme garderobe systeem met schuifdeuren van vloer tot plafond (max. 250 cm) en van wand tot wand of met zijpaneel. Overal toe te passen bv. slaapkamer of zolder. Type 2800 Acme vouwrail- systeem voor louvre of paneel deuren. Alternatief voor bv. de (vlakke) kastdeur, die nooit geheel open kan. Type 9000 Acme enkelschuifrail- systeem. Ruimtewinst bij deuren of kastopemngen. Toepasbaar met bestaande deur. Type 8800 Acme (dubbel) schuif- railsysteem. Ideale toepassing onder de schuine kap op zolder 01180-25589 - 's Maandags gesloten ELKE DONDERDAG KOOPAVOND HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN OPLAGE 22.150 Woensdags wekelijks huis-aan-huis in Middel burg, Arnemuiden, Aagtekerke, Domburg, Ga- pinge, Grijpskerke, Meliskerke, Nieuw- en Sint- Joosland, Oostkapelle, Serooskerke, Sint Lau rens, Veere, Vrouwenpolder. In combinatie met de Vlissinger, totale oplage 44.950, verspreiding over geheel Walcheren. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant BV Druk: BV Rotadruk, Postbus 36, 4570 AA Axel Druktechniek: offsetrotatie Sluitingstijd: redaktie maandag 10.00 u. advertenties maandag 17.00 u. De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 122.285.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 3