De nieuwe Opel Omega
Camel Nederland zoekt
winnaars voor Madagascar
Eiwmmm
O
1725,
AGENDA
De voordelige weg
naar uw klanten
Opleiding zelfstandig ondernemer autobedrijf
begint dit najaar in Goes
ALS HET TANKJE MAAR VOL IS.
De Faam en De Vlissinger
Al
HOBBYHUIS BAARS
BREEWEG wordt opgeknapt!
Deze Week Spotgoedkoop
GROENTETELER SCHOUT
3.95
4.95
Dinsdag
gesloten
IDAVAINE
VEEL CARRY VOOR WEINIG CASH.
DE FAAM
Woensdag 20 augustus 1986
een nieuwe auto, een nieuwe naam
Wielophanging
NieuweOHC motoren
Met katalysator
Diesels
5-versnellingsbak
Het topmode]
Cw waarde
Twee delen
Elke woensdag
GEHAKT
Elke donderdag
BIEFSTUKDAG
Maandag
VERSE WORST
SLAGERIJ BOUWMAN
Maasstraat 68
MIDDELBURG
Aanbiedingen geldig
t/m 23 augustus
magere
SPEKLAPPEN 0 An
magere
RUNDERLAPPEN oc
RIBLAPPEN 0_
VLEESWAREN
de héle week:
BOERENMET
WORST
eigen
BOTERHAM
WORST
eigen PATE
1,95
SELLERY
SALADE
Inbouwopenhaarden op GAS
met Givegkeur
V.O. FIRE 2000
De eerste op de Nederlandse markt. Leverbaar
in zes modellen en verkrijgbaar op aardgas en
propaan capaciteit 8000 kcal. met ventilator.
SCHOON VEILIG ZUINIG GEZELLIG
v.a.
RENDEMENT 81%
AUTOBEDRIJF
LEUKE KADOOTJES - SCHITTERENDE ANSICHTEN - TE GEKKE POSTERS
VLISSINGSESTR. 48-50 MIDDELBURG
Wij zijn goed bereikbaar via 't
Zanddorp en Koninginnelaan.
Tomaten kg 1.25
Gesneden snijbonen pond 1.25
Geschrapte worteltjes Vi kg 0.75
Vrijdag en zaterdag
Volop druiven, 0 nft
wit of blauw kg Z..UU
Pruimen in soort, voordelig
Breeweg 47, Middelburg
Opel introduceer! een geheel nieuwe reeks automobielen: de
OMEGA. Hij wordt leverbaar als sedan en combinatiewagen
met een motorenkeuze van 1.8 liter tot 3.0 liter, inclusief 2 die
sel versies. Bovendien zijn er 5 uitvoeringsmogelijkheden in be
kleding en uitrusting.
De Omega heeft een Cw waarde
van slechts 0.28, waarmee hij ko
ploper in zijn klasse is qua lucht-
weerstand.
Vxvan bougie
tot bumper^*-'
wetenswaardigheden uit autolanc
De nieuwe vormgeving heeft veel
moderne ontwikkelingen, zoals in
één vlak met de carrosserie liggen
de raampartijen, een aansluitende
bumper-spoilercombinatie, ingre
pen om vuil worden van de ach
terzijde te voorkomen en aërody
namisch gevormde bui
tenspiegels.
De verbeteringen die zijn be
werkstelligd houden een vermin
dering van de luchtweerstand in
van 20% vergeleken met het laat
ste Rekord model en ook mede
hierdoor heeft de Omega een laag
brandstof verbruik onder alle rij-
omstandigheden.
Een geheel nieuw wielophan
gingssysteem is door de Opel in
genieurs ontworpen dat als het
ware zelfdenkend handelt onder
de zwaarste wegomstandigheden
en automatisch de bestuurbaar
heid handhaaft.
McPherson veerpoten met nega
tieve schuurstraal die de besturing
-orrigeert zorgen voor een
koersstabiel gedrag ook bij
noodstops en oneffen wegdek.
De achterwielophanging is onaf
hankelijk met nieuw ontwikkelde
driehoekige draagarmen, die door
de keus in ophangingshoeken
bestuurbaarheid en bochtgedrag
verbetert, zich aanpast aan diver
se beladingsomstandigheden,
bandenslijtage beperkt en in ge
ringe mate meesturend is waar
door de stabiliteit bij uitzonderlij
ke omstandigheden toeneemt.
De Omega biedt een vernieuwde
reeks motoren, die het resultaat
zijn van een intensief onderzoek
programma. De motoren zijn ge
baseerd op de bekende 4 cylinder
OHC reeks; echter zijn de meeste
onderdelen op een deel van het la-
gerwerk na, nieuw ontworpen.
Om te beginnen is er de 1.8 liter
carburator motor met 60 Kw/82
pk aangevuld met een sterkere
versie met de Bosch L Jetronic in
spuiting goed voor 85 Kw (115
pk).
De sterkste motor is de nieuwe 2.0
liter 90 Kw (122 pk), die wordt
gestuurd door de nieuwste versie
van Bosch Motronic, een digitaal
systeem waarin ook de ontsteking
is opgenomen.
Voor markten waar de EEG reg
lementen 15-04 (uitlaatgas nor
men) van kracht zijn, hebben de
motoren een hogere compressie
van 10.0:1echter kunnen hier zo
wel benzine van 98 octaan als wel
van 95 octaan worden gebruikt,
eenvoudigweg door een schake
laar in te stellen aan de stuurkast
van de elektronische ontsteking.
Hierbij wordt als het ware een an
der programma aangesloten, dat
meer dan 2000 meetpunten voor
toerental/belasting/timing in het
geheugen heeft. De vonkafgifte
wordt dan verder elektronisch ge
regeld om het beste brandstofren
dement te geven zonder pingelver-
schijnselen.
De klant kan derhalve een per
soonlijke keus maken tussen een
hoog rendement met hoog octaan
benzine of een wat lager rende
ment als er alleen maar laag oc
taan benzine verkrijgbaar is (b.v.
bij vakanties in het buitenland,
bij tijdelijk brandstoftekort of bij
tanken in afgelegen plaatsen 's
nachts).
Naast het standaard motorenpro
gramma voor de landen die de
EEG uillaatgasnorm 15-04 hante
ren, zijn er 2 versies met katalysa
tor voor landen die de U.S. 1983
uitlaatgaseisen hebben ingevoerd
(en als optie ook in andere landen
leverbaar).
De 1.8 Euronorm motor heeft
dan een enkele katalysator met
carburateur, terwijl de 2.0 motor
een elektronische inspuiting heeft
en een 3-weg katalysatorsysteem.
De 3.0 liter 6 cylinder motor, die
wordt gemonteerd in de Omega
3000 is met en zonder drie-weg
katalysator leverbaar.
De bekende Opel 2.3 liter diesel
wordt als gewone en als Turbo
versie aangeboden. Het systeem is
gebaseerd op indirecte inspuiting
in een Ricardo Cornet wer
velkamer.
Tevens wordt op de Omega een
nieuwe handgeschakelde
5-versnellingsbak geleverd, die
door Opel is ontworpen en wordt
gebouwd in een nieuwe vrijwel
volledig geautomatiseerde fa
briek. De toegepaste overbrengin
gen zijn wat dichter bij elkaar dan
voorheen en veel vooruitstreven
de inwendige constructies zorgen
voor een stillere werking en soe
pelere schakeling.
Als optie is een 4-traps automati
sche transmissie leverbaar, die is
voorzien van een mechanische
koppelomvormer koppeling.
Voor topprestaties introduceert
Opel een speciale uitvoering: de
Omega 3000 sedan, als topmodel
van de uitgebreide sedan en sstati-
on wagenserie.
De aandrijving geschiedt door een
6 cylinder injectiemotor van 126
Kw. De topsnelheid bedraagt
meer dan 220 km/uur. De uitvoe
ring is voorzien van vele techni
sche snufjes en op het karakter
van de wagen afgestemde uit
rusting en aankleding.
Met een Cw waarde van 0.28 voor
de sedan versies, is de Omega de
meest aërodynamische serie auto
in zijn klasse. Dit is een verbete
ring van iets meer dan 20% in ver
gelijking tot de voorgaande Re
kord en dat levert in combinatie
met een frontaal oppervlak van
slechts 2.04 m2 een belangrijke
bijdrage tot het uitstekende
brandstofrendement van de
Omega's.
De afzonderlijke elementen, die
bijdragen tot de lage lucht
weerstand kunnen alleen in hun
verhouding met het geheel en ten
opzichte van elkaar - op hun
waarde worden getest door proef
ondervindelijk onderzoek in een
wetenschappelijk bestuurde wind
tunnel. Voor dit werk zijn de
windtunnels gebruikt van Pinin-
farina in Turijn en die van het
luchtvaartlaboratorium in Neder
land. Onderzocht werd niet alleen
de luchtstroom over de buitenzij
de van de auto, maar ook die
langs de onderzijde en de daar no
dige luchtstroming voor motor-
koeling en het komfort in de pas
sagiersruimte.
De Opel Omega Caravan heeft
een netto laadvermogen volgens
VDA norm van 1850 liter en staat
hiermede aan de top in zijn klas
se. Zijn Cw waarde van 0.32
maakt hem de kampioen van de
combinatiewagens. De benutbare
laadvloerlengte bedraagt 203 cm.
De Omega modellen zullen begin
november in Nederland leverbaar
worden. De Omega 3000 echter
pas het komende voorjaar.
Welke automonteur, LTS-er of iemand met een 'autotechnisch'
gevoel, loopt niet met serieuze toekomstplannen rond om een
eigen autobedrijf te gaan beginnen?
De belangstelling voor de opleidingen tot zelfstandig onderne
mer autobedrijf onderstreept dit: in de periode van 1 januari tot
31 juli van dit jaar hebben meer dan 770 personen het diploma
"Vakbekwaamheid Autobedrijf" behaald (in de garagewereld
praat men overigens nog steeds over het "Patroonsdiploma").
In dezelfde periode behaalden ongeveer 110 personen het diplo
ma Handelskennis Motorvoertuig- en Fietsbedrijf.
Deze opleidingen en de officiële
examens verzorgt de Stichting
VAM, het opleidingsinstituut
voor het motorvoertuig-,
tweewieler- en aanverwante be
drijf, gevestigd in Voorschoten. In
de motorvoertuigbranche is de
Stichting VAM, of kortweg VAM,
een begrip. Vrijwel iedereen, die
werkzaam is in het auto- of twee-
wielerbedrijf, heeft ooit wel eens
een cursus of examen meege
maakt bij de VAM. De keur
meesters bijvoorbeeld, die de
verplichte autokeuring uitvoeren,
zijn ook bij de VAM opgeleid en
geëxamineerd.
Zo'n opleiding Vakbekwaamheid
Autobedrijf duurt 7 maanden en
bestaat uit 2 delen: de technische
en de management-vakken. Ook
het examen bevat deze twee delen.
Wanneer nu bijvoorbeeld mon
teurs deze opleiding willen gaan
volgen, kunnnen zij vrijstelling
krijgen voor het technische deel
van het vakbekwaamheidsexa
men, mits zij in het bezit zijn van
bepaalde monteursdiploma's.
Bij de management vakken ko
men onderwerpen om de hoek
kijken die voor het ondernemers
schap noodzakelijk zijn: organi
satie van het bedrijf,
administratie, kostprijsbereke
ning, wetskennis, veiligheidsvoor
schriften, verzekeringen, enz.
Met het diploma Vakbekwaam
heid Autobedrijf, mag men als fi
liaalhouder een bedrijf leiden,
met een diploma Handelskennis
Motorvoertuig- en Fietsbedrijf er
bij, kan men als zelfstandig on
dernemer een eigen bedrijf
beginnen.
De VAM organiseert de opleiding
Vakbekwaamheid Autobedrijf zo
wel overdag als 's avonds. De
avondopleiding wordt o.a. gehou
den in Goes en bestaat uit 45
avonden (van 19.00 tot 22.00 uur).
De dagopleiding duurt 7 maal één
week (werkdagen van 9.00 tot
16.45 uur), maar die kan uitslui
tend in het opleidingscentrum in
Voorschoten worden gevolgd.
De cursus Handelskennis voor het
Motorvoertuig- en Tweewielerbe-
drijf wordt ook zowel 's avonds
(in de regio) als overdag (in Voor
schoten) gegeven en bestaat uit
resp. 40 avonden of 20 maal één
dag per week.
Wie meer wil weten kan bellen
met de VAM-Cursusinformatie,
telefoon 01717-4141.
Zeven jaar Camel Trophy, één Ne
derlandse overwinning (Zaïre
1983). Volgend jaar maart krijgen
twee landgenoten een nieuwe kans
samen internationale roem te
oogsten. Dat zal moeten gebeuren
op het schitterende Afrikaanse
eiland Madagascar in de Indische
Oceaan. Daar speelt de Camel
Trophy 1987 zich straks af. Wie
zich een winnaar voelt en zich aan
het stuur van de nieuwe Range
Rover Turbo Diesel wil bewijzen,
moet zich nu inschrijven.
Duizend mijl Camel Trophy in
een exotisch land waar klimaat en
landschap dit onvergetelijke avon
tuur dc allure geven van een unie
ke prestatietocht. Een
uitzonderlijke combinatie van ple
zier én ontberingen die doorzet
tingsvermogen, inventiviteit èn
teamspirit van de deelnemers ver
eist. Individualisten kunnen het
vergeten. Hoe verschillend ook
van karakter, alleen een twee
eenheid kan deze uitdaging aan.
De aan de Camel Trophy deelne
mende teams komen uit Neder
land, België, West-Duitsland,
Engeland, Frankrijk, Zwitser
land, Spanje, Italië, Turkije, Ja
pan, Brazilië, de Canarische
Eilanden, de Verenigde Staten en
Maleisië. Winnaar is het team dat
onderweg in de klassementsproe
ven de meeste punten vergaart.
Maar niemand verliest, want de
uiteindelijke opgave is met z'n al
len het eindpunt halen. Een pres
tatie van de bovenste plank, die
alleen door samenwerking béreikt
kan worden.
Door de hoge ligging kent het ber
gachtige Madagascar relatief zeer
wisselende temperaturen. De pas
saatwind voert het gehele jaar
door vochtige, onstabiele lucht
aan, waardoor de neerslag (meer
dan 2500 mm per jaar!) zowel in
hoeveelheid als in duur sterk va
rieert. De statistieken wijzen ver
der. uit Madagascar vooral in de
eerste twee maanden van het jaar
wordt geteisterd door cyclonen.
Niet veel later wringt het konvooi
zich door de jungle van het op
drie na grootste eiland ter wereld.
De Camel Trophy '87 ontloopt
waarschijnlijk net de cyclonen,
maar treft ongetwijfeld altijd nog
de gevolgen daarvan.
De inschrijfformulieren voor de
achtste Camel Trophy zijn ver
krijgbaar bij de sigarettenwinke-
lier. Uiterlijk vóór 1 december
moeten de aanmeldingen ver
stuurd zijn. Iedere bezitter van
een rijbewijs kan zich inschrijven.
Meedoen is gratis. De reiskosten
worden betaald en voor het Ne
derlands team staat in Madaga
scar de Range Rover Turbo Diesel
startklaar.
500 gram
h.o.h.
500 gram
runder
100 gram y 0
500 gram
ook zoutarm
7 VERSJE VLEES HAAL JE LEKKER DICHTBIJI
TELEFOON 01180-27466
500 GRAM0,4U
500 gram/,Bü
500 gram
100 gram.... 1,45
150 gram.. 1,80
keuze uit 6 soorten
150 gram.
150 gram.. 1,95
CV GAS VER WAR MINGS- en
LOODGIETERSBEDRIJF
DOMBURGS SCMUITVIOT 21
MIDDELBURG TEL 01 180 12330
middelburg
De Ceremoniemeesters -
evenementencommissie vvv
Evenementenlijst voor de week
van 20 t/m 26 aug.
21 aug.:
Concert Zeeuwse Koorschool.
11.00 uur en 13.00 uur: Koorkerk
Koorkerkhof.
26 aug.:
20.00 uur. Orgelconcert Klaas J.
Mulder, Nieuwe Kerk Groenmarkt.
Iedere donderdag van 10.00 -14.00 uur: bezichti
ging Oostkerk Oostkerkplein.
Samengesteld door VW-MiddelbUTg, Markt 65a,
4331 LL Middelburg, tel.: 01180-16851. Evene
menten te melden op bovengenoemd adres.
SUZUKI CARRY VANAF F 10.295,- (exd. BTW)
inclusief haardblokken -
ventilator en vonkontsteking
OOE-HET-ZELVERS KUNNEN BIJ ONS TERECHT VOOR AL HUN MATERIALEN OP
SANITAIR-, GAS-. C.V - ELEKTRO- EN DAKBEDEKKINGSGEBIED.
Oostperkweg 35-37 Middelburg 01180-36720
Suzuki sub-deater voor Middelburg - Arnemuiden - Veere
"IV
31
-i
Tvj
Y
Type 4500 Acme garderobe
systeem met schuifdeuren van
vloer tot plafond (max. 250 cm)
en van wand tot wand of met
zijpaneel. Overal toe te passen
bv. slaapkamer of zolder.
Type 2800 Acme vouwrail-
systeem voor louvre of paneel
deuren. Alternatief voor bv. de
(vlakke) kastdeur, die nooit
geheel open kan.
Type 9000 Acme enkelschuifrail-
systeem. Ruimtewinst bij deuren
of kastopemngen. Toepasbaar
met bestaande deur.
Type 8800 Acme (dubbel) schuif-
railsysteem. Ideale toepassing
onder de schuine kap op zolder
01180-25589 - 's Maandags gesloten
ELKE DONDERDAG KOOPAVOND
HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN
OPLAGE 22.150
Woensdags wekelijks huis-aan-huis in Middel
burg, Arnemuiden, Aagtekerke, Domburg, Ga-
pinge, Grijpskerke, Meliskerke, Nieuw- en Sint-
Joosland, Oostkapelle, Serooskerke, Sint Lau
rens, Veere, Vrouwenpolder. In combinatie met
de Vlissinger, totale oplage 44.950, verspreiding
over geheel Walcheren.
Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant BV
Druk: BV Rotadruk, Postbus 36, 4570 AA Axel
Druktechniek: offsetrotatie
Sluitingstijd: redaktie maandag 10.00 u.
advertenties maandag 17.00 u.
De Faam en De Vlissinger maken deel uit van
de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in
Zeeland.
Totale oplage: 122.285.