Werkelijke nauwkeurige meters onbetaalbaar Koninklijke Cadillac In het Autotron Nissan gebruikt Robots voor Autolak-lnspectie automerken ABC <s>(§ Ti 175 ST& FïSïi» OP"°' ONS AANBOD VAN DEZE WEEK: WAAROM MOETEN SNELHEIDSMETERS VOORLOPEN? pony MARITIEM WONDERGEM MELSE S DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 13 augustus 1986 Eerste onnauwkeurig- heidsfactor Tweede onnauwkeurig heidsfactor Derde onnauwkeurig heidsfactor Vierde onnauwkeurig- heidsfactor Vijfde onnauwkeurig heidsfactor Zesde onnauwkeurig heidsfactor Zevende onnauwkeurig heidsfactor Achtste onnauwkeurig heidsfactor CITROËN PAAUWENBURG B.V. BLAAS Autobedrijf Joosse RENAULT RENAULT J TOYOTA Middelburg 01 180-1 2865 Auto-Poppe Walcheren B.V. Autobedrijf van Damme 165SB1Tl 13°'' 175 s T I42z ♦ton® 130? 125,- 110,- 150,- 130,- 110,- 289,- 200,- Aanbieding: Nog enkele nieuwe Fiat Ritmo's 60 L en Uno 60 S met hoge korting en uitgestelde renteloze betaling FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. onna EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE HERCULESWEG 12 Industrieterrein ARNESTEIN. MIDDELBURG TEL 91180-12918 Voor veel automobilisten is de snelheidsmeter het belange- rijkste instrument in hun "cockpit". Maar helaas geeft dit instrument niet altijd even nauwkeurig aan. De meeste snelheidsmeters "lopen voor", zoals gewoonlijk wordt ge zegd. Er zijn er heel wat, die behoorlijk voorlopen. Zo geeft de teller bijvoorbeeld 115 km/uur aan, terwijl er in wer kelijkheid slechts 106 km/uur wordt gereden. van bougie tot bumper^»-' wetenswaardigheden uit autoland Van onze autoredactf Velen ergeren zich hieraan en vra gen: waarom zijn snelheidsmeters niet nauwkeurig? Vooral met het oog op de talrijke snelheidsbeper kingen zou dit inderdaad zeer nuttig zijn, want met een nauw keurige snelheidsmeter zouden de snelheidslimieten beter aangehou den kunnen worden. Jammer, maar werkelijke nauw keurigheid is hier met draagbare financiële kosten niet te bereiken. Onze snelheidsmeters moeten noodgedwongen over het alge meen meer aangeven. En dat is geen foefje van de fabrikanten, die de kopers van hun wagens wat meer tempo willen voorspiegelen. Dit wordt bepaald door de aard van het systeem. Rijsnelheid: Dit wordt goed zicht baar aangetoond door de omwen telingssnelheid van de wielen. Zo heeft men vroeger de buigzame kilometertellerkabel naar de snel heidsmeter meestal rechtstreeks op één van de voorwielnaven ge monteerd - bij de VW-Kever is dat nu nog zo. Later is men er uit technisch-praktische overwegin gen toe overgegaan het toerental op de versnellingsbakas af te ne men (te meten). Zo snel als de wie len draaien, zo snel draait ook immers de versnellingsbakas. Uit eindelijk wordt dus alles bepaald door het toerental van de van ban den voorziene wielen. De snel heidsmeter doet dus, wat de aangedreven wielen doen. Er zijn hier verscheidene onnauwkeurigheids-factoren in het spel. Deze schuilt in de precisie van de bandenfabricage. In tegenstelling tot een metalen onderdeel kan men een zo groot en elastisch rub ber onderdeel als de band niet met absoluut gelijkblijvende maten fa briceren. Voor de bandomtrek la ten de voorschriften derhalve een tolerantiebereik toe van plus 1,5% tot max. 2,5% t.o.v. de nominale maten. De bandomtrek van b.v. de VW-Golf van nominaal 1770 mm kan dus variëren tussen 1797 en 1726 mm. Dienovereenkomstig laat de snelheidsmeter een snel heidsafwijking zien tussen min. 1,5% en plus 2,5%. Want hoe kleiner de wielomtrek is, hoe snel ler, bij eenzelfde rijtempo, het wiel draait, dus hoe meer de snel heidsmeter aangeeft. Bij verschillende bandenmerken betekent een gelijke nominale maat niet beslist ook eenzelfde bandenomtrek. Verandert men van bandenmerk, dan kan even tueel ook de snelheidsmeter een klein procentueel indicatieverschil vertonen. Zomerbanden hebben in vergelij king met winterhanden, ondanks gelijke nominale maten, meestal een iets afwijkende bandomtrek. Als men dus aan het begin en het einde van de winter de banden verwisselt, verandert ook de snel heidsaanduiding enigszins Zoals bekend wordt na verloop van tijd het bandenprofiel lager. Daarmee neemt echter ook de bandenomtrek af. Weer een ge talsvoorbeeld: bij de VW-Golf be draagt de buitendiameter van de banden 590 mm. Althans bij een nieuw profiel van bijvoorbeeld 8 mm, bij de zomerband (winter handen hebben in nieuwe staat meestal een profiel van 10 mm), slijt hiervan nu na verloop van tijd 3 ipm weg, dan vermindert de banddiameter met 2x3 mm, dus met 6 mm, en dit komt overeen met I procent. Een verdere slijtage met nog eens 3 mm (zodat nog 2 mm profiel resteert) verkleint de diameter met nog eens 1 procent. En deze pro centen geeft de snelheidsmeter dan als hogere snelheid aan. Nu komen we bij de bandenspan ning! De bandomtrek staat altijd in verhouding tot de voorgeschre ven bandenspanning. Rijdt men nu met een duidelijk te lage ban denspanning, dan betekent dit een iets geringere bandenomtrek, om dat de band op het wegdek meer ingedrukt wordt en dus aan dia meter verliest (uiteraard is dit ef fect bij de huidige radiaalbanden met hun hardere loopvlak gerin ger dan bij de vroegere diagonaal banden). De uitwerking hiervan is ongeveer gelijk aan die van de vijfde factor. Bedoeld wordt de verandering van de bandomtrek door de toene mende belading van het voertuig en daarmede het "inzakken" van de banden. Weliswar maakt dit bij personenwagens op de snel heidsmeter weinig uit, maar bij vrachtwagens kan het verschil tot 3 procent oplopen. Nu gaat de toestand van het weg dek een rol spelen. Op zand on dervinden banden veel meer slip dan op asfalt of beton, ook als men in een gelijkblijvend tempo rijdt, dus niet optrekt (bij accele reren wordt de slip in beide geval len nog versterkt). Zo ontstaat op een nat wegdek ook meer slip dan op een droge weg. Dit kan al gauw 2 procent uitmaken. Effect: hoe sterker de slip, hoe hoger de snel heidsaanduiding. Zelfs tussen klimmen en dalen in de bergen zijn er verschillen in de toerental len. Want bergopwaarts ondervin den de aangedreven wielen veel slip, bergafwaarts over het alge meen helemaal niet (tenzij men bergafwaarts veel gas geeft). Ook hier kan al gauw 2 procent ver schil optreden. Net als de bandenproducenten moet men ook de fabrikanten van 'snelheidsmeters een bepaalde to lerantie voor hun producten toestaan, willen deze meters qua prijs betaalbaar blijven. Deze to lerantie ligt bij 1,5 procent. Één en dezelfde snelheidsmeter kan dus onder invloed van temperaruur of ouderdom tot 1,5 procent af wijken. Wat moet de fabrikant nu ten op zichte van de vele onnauwkeurig- heidsfactoren l.a.v. het wielentocrental doen? Hij kan niets anders doen dan zijn appa raten zoveel te laten voorlopen, dat in het gebruik, zelfs bij het sa menvallen van meerdere of zelfs alle genoemde factoren in de rich ting van een "trage" indicatie (maximale bandomtrek, nieuw profiel, juiste bandenspanning, geringe belading, geen slip) de snelheidsmeter minder dan 1 km/uur achterloopt. Als hij niet veel, maar slechts een beetje voor loopt (bijvoorbeeld een aandui ding van 100 km/uur bij een werkelijk tempo van 97 km/uur) zijn op dat moment maar slechts één of twee van deze onnauwkeu righeidsfactoren in het spel. Natuurlijk ligt nu de vraag voor de hand of men de rijsnelheid in derdaad op basis van de - zoals we nu gezien hebben - zo onbetrouw bare wielomwenteling moeten me ten. Welnu, men zou het ook anders kunnen doen. Ideaal zou zijn een apparaat, dat de snelheid rechtstreeks in contact met het wegdek meet. Er zijn op het corre latieprincipe berustende optische meetsystemen, die dit kunnen. Maar: wie gaat dat betalen? Welke autokoper zou een meerprijs van wellicht 1.000 gulden accepteren alleen om een precieze snelheids- aanduiding te verkrijgen. En dus zal het nog wel jaren bij de huidige snelheidsmeter blijven, of hij nu op het electromechanische wervelstroomprincipe berust of op electronische systemen. Ten slotte: wie zich ergert aan een extreem hoge aanduiding van zijn snelheidsmeter, kan het apparaat n de garage laten afstellen. Huilen bij een Bugatti, rocken bij een Buick en zwijmelen bij een Cadillac. Dat alles is mogelijk in liet Autotron in Drunen, waar de komende maanden een Cadillac te zien is die tot de langste en sjiekste personenauto's ter wereld gerekend kan worden. Een wagen met "blauw bloed", want deze Cadillac Fleetwood uit 1958 is vijftien jaar liet eigendom geweest van het Belgisch Koningshuis. Als Koningin Fabiola een uitstapje wilde maken, liet zij zich bij voor keur rondrijden in deze super-de- luxe slee. De Cadillac Fleetwood is inder tijd gebouwd door Cadillac Divi sion in Detroit. Wat de opdrachtgever ervoor heeft moe ten neertellen, dat vertelt de ge schiedenis niet. 't Is overigens wel een auto die je het beste kunt stal len bij een pompstation, want ze rijdt 1:2. Het vermogen liegt er niet om: 345 paardekrachten bij 4.600 toeren per minuut. Een se paratie 8-cylinder V-motor. Een compressie van 10,25 1. Met haar zes meter lengte dwingt deze speciale Cadillac respect af. Een fiat 500 uit dezelfde tijd is even lang als de Cadillac breed is. 't Is dan ook een limousine waar in zeven inzittenden met gemak hun benen kunnen strekken, zon der elkaar daarbij de voet dwars te zetten. Twee van de comfortabele stoelen kunnen ingeklapt worden. Deze late vijftiger heeft een mo dern servostuur, een speciale ra dio met intercom en een rembekrachtiging om de kolos van meer dan 2.000 kg tot stilstand te brengen. Een Belgi sche verzamelaar heeft deze impo sante wagen aan het Autotron uitgeleend, om ook Hollanders de kans te geven, te zwijmelen bij een juweeltje van een Cadillac. Het Autotron is dagelijks tot 18.00 uur geopend. Op werkdagen om tien uur en in het weekeinde om 11 uur open. Onlangs heeft ook Nissan in twee van haar fabrieken in Japan ro bots geïnstaleerd die door middel van laserstralen de lak op de auto's controleren. Nissan ont wikkelde deze speciale robots zelf en is de eerste autoproducent ter wereld die dergelijke robots ge bruikt. De lak-inspectie-robots zijn in staat het totale lakoppervlak van een auto in 72 seconden af te tasten en op die manier onregel matigheden tot 0.3 mm te ontdek ken. Een ervaren menselijke controleur zou hiervoor minstens drie kwartier nodig hebben. Behalve dat de robots de grootte van de lakfouten, de plaats en het aantal registreren, meten ze tege lijkertijd ook de glans van de lak. Nissan is van plan om deze. lak- inspectie robots in al haar fabrie ken te gaan gebruiken om zo con tinu de lak-kwaliteit van alle Nissan auto's te garanderen. AUTOBEDRIJF KLIP 5 Industrieweg 1 7 Vlissingen r01 184-1 3434 AUTOBEDRIJF RIJK BV jiéÊ 'ik Industrieweg 27-29 Vlissingen Tel 01184 14400 bgg 01 100-28545 BMW dealer voor Walcheren DIJKWEL BV Veerseweg 1 0 04 Middelburg 01 180-29955 AUTOBEDRIJF KLIP Industrieweg 1 7 □aihatbu Vlissingen 01 184-13434 AUTOBEDRIJF OodnE Gerbrandystraat 4 Vlissingen 01 184-65496 Dealer voor Midden-Zeeland I EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE V Herculesweg 12. Middelburg 01 180-12918 Industrieterrein Arnestein AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. Off dealer van Pers - en Bedrijfsauto s IJlf IL J Industrieweg 1 9 Vlissmgep flIlf.FII 01184 17 736 bificial Gildeweg 20 telefoon 01 I 84 1ET4 20 Vlissingen lord (feeler Oude Ri|ksweg 60 Telefoon 01 182 1443 Nieuw en Sl Joosland AUTOBEDRIJF BERBO Off. dealer van Walcheren Gildeweg 1 5-21 Vlissingen - Tel. 01 184-10220 HfYUnOPlI FA. DE DREU CO Zusterstraat 34 Middelburg Tel 01 180 12972 HYIJTSDOI AUTOMOBIELBEDRIJF Gildeweg 33 - 4383 NJ Vlissingen LADA Telefoon: 01184-18851 Kalverstraat 1 Middelburg 01 180-25851 O K mruilwagens - leasing DIJKWEL BV Pies Rooseveltlaan 74 5 Vlissingen 01 1 84 1 9810 DIJKWEL BV Gildeweg 1 6 Vlissingen 01 1 84 1 7 1 30 AUTOBEDRIJF OE TOEKOMST K Seisplem 5 Middelburg 01 180-33003 Industrieweg 31 Vlissingen 01JJ34-1 522(3^ V AUTOBEDRIJF CEVAAL Klein Vlaanderen 97 Industrieweg 23 Vlissingen 01 1 84-1 2916 Pr Rooseveltlaan 768 Vlissingen Vlissingen Gildeweg 22 •Tel. 01184-19610 VOLVO Wissenkerke, Telefoon 01107-1477 Daihatsu Cuore1983 Fiat Panda 451982 Ford Escort 1100 4 drs1983 Ford Escort 1300 L LPG1983 Ford Taunus Bravo 1600 4 drs. LPG1981 Ford Taunus 1600 L Bravo1982 Ford Fiësta 1100 L1981 Mazda bus1978 Nissan Cherry GL Slechts 30.000 km1982 Opel Kadett 5-drs. de Lux dieselokt. 1982 Opel Kadett Stationcar Diesel1983 Opel Kadett 1300 Stationcar 5-drs1980 Opel Kadett 12 N LPG1980 Opel Kadett 5 drs. Stat1980 Opel Ascona 19001980 Opel Ascona 1900 N 4 drs. de luxe1979 Opel Ascona 16 S1981 Opel Ascona 16 S LPG1981 Opel Rekord Stationcar 20 S 5 drs. LPG..1982 Opel Manta 1600 S1979 Peugeot 505 Familiale LPG, trekh,....1982 Renault 14 TS1979 Renault bestelbus met schade1980 Toyota Carina diesel 4 drs. de luxe1983 VW Golf diesel 5-drs1981 VW Golf D1977 VW Golf diesel C1984 VW Golf.....1978 1e 185/70 SRfJ 108.' 155 SRf3 TL 89 85/70 HG TL 1- - 13 TL V (0577OSR 3rM20,- 185/60 HR 13JL Ford Taunus 1600 lol 80 Ford Escort MK-II 1100/1300 april 75-iuli 80 Opel Ascona B 75 80 1600/1900 N Opel Kadert C 1100/1200 N oug '76'79 VWGoll 1100 mei '74 luli '79 Mitsubishi Galant Sigma van '77-80 Ford Fiesta 900/1100 '76-jull 83 Opel Rekord E 1900/2000 N aug 77 aug '82 Dagelijks geopend van 8.00 -17.30 uur Zaterdags van 8.30 13.00 uur Fiat Panda vanaf 7.750- Flat Uno 45 en 55 vanaf 11.500,- Fiat Ritmo 65 CL vanaf 8.750- Flat Ritmo 65 L 1979 3.000- Fiat Ritmo 60 CL LPG 1983 12.500- 1983 12.900- Fiat 131 1600 CL 40.000 km... 1982 10.500- Fiat Argenta 40.000 km 1984 17.500- V.W. Polo Sportcoupé .1983 12.900,— .1984 9.500- Renault 5 Aerobic 25.000 km.. 1983 9.750- BLAAS

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 13