Werkelijke nauwkeurige
meters onbetaalbaar
Koninklijke Cadillac
In het Autotron
Nissan gebruikt Robots
voor Autolak-lnspectie
automerken
ABC
<s>(§
Ti
175 ST&
FïSïi» OP"°'
ONS AANBOD
VAN DEZE WEEK:
WAAROM MOETEN SNELHEIDSMETERS VOORLOPEN?
pony
MARITIEM
WONDERGEM MELSE S
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 13 augustus 1986
Eerste onnauwkeurig-
heidsfactor
Tweede onnauwkeurig
heidsfactor
Derde onnauwkeurig
heidsfactor
Vierde onnauwkeurig-
heidsfactor
Vijfde onnauwkeurig
heidsfactor
Zesde onnauwkeurig
heidsfactor
Zevende onnauwkeurig
heidsfactor
Achtste onnauwkeurig
heidsfactor
CITROËN
PAAUWENBURG B.V.
BLAAS
Autobedrijf Joosse
RENAULT
RENAULT
J
TOYOTA Middelburg 01 180-1 2865
Auto-Poppe Walcheren B.V.
Autobedrijf
van Damme
165SB1Tl 13°''
175 s T I42z
♦ton®
130?
125,-
110,-
150,-
130,-
110,-
289,-
200,-
Aanbieding: Nog enkele nieuwe
Fiat Ritmo's 60 L en Uno 60 S
met hoge korting en uitgestelde
renteloze betaling
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. onna
EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE
HERCULESWEG 12
Industrieterrein ARNESTEIN. MIDDELBURG TEL 91180-12918
Voor veel automobilisten is de
snelheidsmeter het belange-
rijkste instrument in hun
"cockpit". Maar helaas geeft
dit instrument niet altijd even
nauwkeurig aan. De meeste
snelheidsmeters "lopen voor",
zoals gewoonlijk wordt ge
zegd. Er zijn er heel wat, die
behoorlijk voorlopen. Zo
geeft de teller bijvoorbeeld 115
km/uur aan, terwijl er in wer
kelijkheid slechts 106 km/uur
wordt gereden.
van bougie
tot bumper^»-'
wetenswaardigheden uit autoland
Van onze autoredactf
Velen ergeren zich hieraan en vra
gen: waarom zijn snelheidsmeters
niet nauwkeurig? Vooral met het
oog op de talrijke snelheidsbeper
kingen zou dit inderdaad zeer
nuttig zijn, want met een nauw
keurige snelheidsmeter zouden de
snelheidslimieten beter aangehou
den kunnen worden.
Jammer, maar werkelijke nauw
keurigheid is hier met draagbare
financiële kosten niet te bereiken.
Onze snelheidsmeters moeten
noodgedwongen over het alge
meen meer aangeven. En dat is
geen foefje van de fabrikanten,
die de kopers van hun wagens wat
meer tempo willen voorspiegelen.
Dit wordt bepaald door de aard
van het systeem.
Rijsnelheid: Dit wordt goed zicht
baar aangetoond door de omwen
telingssnelheid van de wielen. Zo
heeft men vroeger de buigzame
kilometertellerkabel naar de snel
heidsmeter meestal rechtstreeks
op één van de voorwielnaven ge
monteerd - bij de VW-Kever is dat
nu nog zo. Later is men er uit
technisch-praktische overwegin
gen toe overgegaan het toerental
op de versnellingsbakas af te ne
men (te meten). Zo snel als de wie
len draaien, zo snel draait ook
immers de versnellingsbakas. Uit
eindelijk wordt dus alles bepaald
door het toerental van de van ban
den voorziene wielen. De snel
heidsmeter doet dus, wat de
aangedreven wielen doen. Er zijn
hier verscheidene
onnauwkeurigheids-factoren in
het spel.
Deze schuilt in de precisie van de
bandenfabricage. In tegenstelling
tot een metalen onderdeel kan
men een zo groot en elastisch rub
ber onderdeel als de band niet met
absoluut gelijkblijvende maten fa
briceren. Voor de bandomtrek la
ten de voorschriften derhalve een
tolerantiebereik toe van plus 1,5%
tot max. 2,5% t.o.v. de nominale
maten. De bandomtrek van b.v. de
VW-Golf van nominaal 1770 mm
kan dus variëren tussen 1797 en
1726 mm. Dienovereenkomstig
laat de snelheidsmeter een snel
heidsafwijking zien tussen min.
1,5% en plus 2,5%. Want hoe
kleiner de wielomtrek is, hoe snel
ler, bij eenzelfde rijtempo, het
wiel draait, dus hoe meer de snel
heidsmeter aangeeft.
Bij verschillende bandenmerken
betekent een gelijke nominale
maat niet beslist ook eenzelfde
bandenomtrek. Verandert men
van bandenmerk, dan kan even
tueel ook de snelheidsmeter een
klein procentueel indicatieverschil
vertonen.
Zomerbanden hebben in vergelij
king met winterhanden, ondanks
gelijke nominale maten, meestal
een iets afwijkende bandomtrek.
Als men dus aan het begin en het
einde van de winter de banden
verwisselt, verandert ook de snel
heidsaanduiding enigszins
Zoals bekend wordt na verloop
van tijd het bandenprofiel lager.
Daarmee neemt echter ook de
bandenomtrek af. Weer een ge
talsvoorbeeld: bij de VW-Golf be
draagt de buitendiameter van de
banden 590 mm. Althans bij een
nieuw profiel van bijvoorbeeld 8
mm, bij de zomerband (winter
handen hebben in nieuwe staat
meestal een profiel van 10 mm),
slijt hiervan nu na verloop van
tijd 3 ipm weg, dan vermindert de
banddiameter met 2x3 mm, dus
met 6 mm, en dit komt overeen
met I procent.
Een verdere slijtage met nog eens
3 mm (zodat nog 2 mm profiel
resteert) verkleint de diameter met
nog eens 1 procent. En deze pro
centen geeft de snelheidsmeter
dan als hogere snelheid aan.
Nu komen we bij de bandenspan
ning! De bandomtrek staat altijd
in verhouding tot de voorgeschre
ven bandenspanning. Rijdt men
nu met een duidelijk te lage ban
denspanning, dan betekent dit een
iets geringere bandenomtrek, om
dat de band op het wegdek meer
ingedrukt wordt en dus aan dia
meter verliest (uiteraard is dit ef
fect bij de huidige radiaalbanden
met hun hardere loopvlak gerin
ger dan bij de vroegere diagonaal
banden).
De uitwerking hiervan is ongeveer
gelijk aan die van de vijfde factor.
Bedoeld wordt de verandering van
de bandomtrek door de toene
mende belading van het voertuig
en daarmede het "inzakken" van
de banden. Weliswar maakt dit bij
personenwagens op de snel
heidsmeter weinig uit, maar bij
vrachtwagens kan het verschil tot
3 procent oplopen.
Nu gaat de toestand van het weg
dek een rol spelen. Op zand on
dervinden banden veel meer slip
dan op asfalt of beton, ook als
men in een gelijkblijvend tempo
rijdt, dus niet optrekt (bij accele
reren wordt de slip in beide geval
len nog versterkt). Zo ontstaat op
een nat wegdek ook meer slip dan
op een droge weg. Dit kan al gauw
2 procent uitmaken. Effect: hoe
sterker de slip, hoe hoger de snel
heidsaanduiding. Zelfs tussen
klimmen en dalen in de bergen
zijn er verschillen in de toerental
len. Want bergopwaarts ondervin
den de aangedreven wielen veel
slip, bergafwaarts over het alge
meen helemaal niet (tenzij men
bergafwaarts veel gas geeft). Ook
hier kan al gauw 2 procent ver
schil optreden.
Net als de bandenproducenten
moet men ook de fabrikanten van
'snelheidsmeters een bepaalde to
lerantie voor hun producten
toestaan, willen deze meters qua
prijs betaalbaar blijven. Deze to
lerantie ligt bij 1,5 procent. Één en
dezelfde snelheidsmeter kan dus
onder invloed van temperaruur of
ouderdom tot 1,5 procent af
wijken.
Wat moet de fabrikant nu ten op
zichte van de vele onnauwkeurig-
heidsfactoren l.a.v. het
wielentocrental doen? Hij kan
niets anders doen dan zijn appa
raten zoveel te laten voorlopen,
dat in het gebruik, zelfs bij het sa
menvallen van meerdere of zelfs
alle genoemde factoren in de rich
ting van een "trage" indicatie
(maximale bandomtrek, nieuw
profiel, juiste bandenspanning,
geringe belading, geen slip) de
snelheidsmeter minder dan 1
km/uur achterloopt. Als hij niet
veel, maar slechts een beetje voor
loopt (bijvoorbeeld een aandui
ding van 100 km/uur bij een
werkelijk tempo van 97 km/uur)
zijn op dat moment maar slechts
één of twee van deze onnauwkeu
righeidsfactoren in het spel.
Natuurlijk ligt nu de vraag voor
de hand of men de rijsnelheid in
derdaad op basis van de - zoals we
nu gezien hebben - zo onbetrouw
bare wielomwenteling moeten me
ten. Welnu, men zou het ook
anders kunnen doen. Ideaal zou
zijn een apparaat, dat de snelheid
rechtstreeks in contact met het
wegdek meet. Er zijn op het corre
latieprincipe berustende optische
meetsystemen, die dit kunnen.
Maar: wie gaat dat betalen? Welke
autokoper zou een meerprijs van
wellicht 1.000 gulden accepteren
alleen om een precieze snelheids-
aanduiding te verkrijgen.
En dus zal het nog wel jaren bij de
huidige snelheidsmeter blijven, of
hij nu op het electromechanische
wervelstroomprincipe berust of
op electronische systemen.
Ten slotte: wie zich ergert aan een
extreem hoge aanduiding van zijn
snelheidsmeter, kan het apparaat
n de garage laten afstellen.
Huilen bij een Bugatti, rocken bij
een Buick en zwijmelen bij een
Cadillac. Dat alles is mogelijk in
liet Autotron in Drunen, waar de
komende maanden een Cadillac te
zien is die tot de langste en
sjiekste personenauto's ter wereld
gerekend kan worden. Een wagen
met "blauw bloed", want deze
Cadillac Fleetwood uit 1958 is
vijftien jaar liet eigendom geweest
van het Belgisch Koningshuis. Als
Koningin Fabiola een uitstapje
wilde maken, liet zij zich bij voor
keur rondrijden in deze super-de-
luxe slee.
De Cadillac Fleetwood is inder
tijd gebouwd door Cadillac Divi
sion in Detroit. Wat de
opdrachtgever ervoor heeft moe
ten neertellen, dat vertelt de ge
schiedenis niet. 't Is overigens wel
een auto die je het beste kunt stal
len bij een pompstation, want ze
rijdt 1:2. Het vermogen liegt er
niet om: 345 paardekrachten bij
4.600 toeren per minuut. Een se
paratie 8-cylinder V-motor. Een
compressie van 10,25 1.
Met haar zes meter lengte dwingt
deze speciale Cadillac respect af.
Een fiat 500 uit dezelfde tijd is
even lang als de Cadillac breed is.
't Is dan ook een limousine waar
in zeven inzittenden met gemak
hun benen kunnen strekken, zon
der elkaar daarbij de voet dwars te
zetten. Twee van de comfortabele
stoelen kunnen ingeklapt worden.
Deze late vijftiger heeft een mo
dern servostuur, een speciale ra
dio met intercom en een
rembekrachtiging om de kolos
van meer dan 2.000 kg tot
stilstand te brengen. Een Belgi
sche verzamelaar heeft deze impo
sante wagen aan het Autotron
uitgeleend, om ook Hollanders de
kans te geven, te zwijmelen bij een
juweeltje van een Cadillac.
Het Autotron is dagelijks tot
18.00 uur geopend. Op werkdagen
om tien uur en in het weekeinde
om 11 uur open.
Onlangs heeft ook Nissan in twee
van haar fabrieken in Japan ro
bots geïnstaleerd die door middel
van laserstralen de lak op de
auto's controleren. Nissan ont
wikkelde deze speciale robots zelf
en is de eerste autoproducent ter
wereld die dergelijke robots ge
bruikt.
De lak-inspectie-robots zijn in
staat het totale lakoppervlak van
een auto in 72 seconden af te
tasten en op die manier onregel
matigheden tot 0.3 mm te ontdek
ken.
Een ervaren menselijke
controleur zou hiervoor minstens
drie kwartier nodig hebben.
Behalve dat de robots de grootte
van de lakfouten, de plaats en het
aantal registreren, meten ze tege
lijkertijd ook de glans van de lak.
Nissan is van plan om deze. lak-
inspectie robots in al haar fabrie
ken te gaan gebruiken om zo con
tinu de lak-kwaliteit van alle
Nissan auto's te garanderen.
AUTOBEDRIJF KLIP
5 Industrieweg 1 7
Vlissingen
r01 184-1 3434
AUTOBEDRIJF RIJK BV
jiéÊ 'ik Industrieweg 27-29 Vlissingen
Tel 01184 14400 bgg
01 100-28545
BMW dealer voor Walcheren
DIJKWEL BV
Veerseweg 1 0
04
Middelburg
01 180-29955
AUTOBEDRIJF KLIP
Industrieweg 1 7
□aihatbu Vlissingen
01 184-13434
AUTOBEDRIJF
OodnE Gerbrandystraat 4 Vlissingen
01 184-65496
Dealer voor Midden-Zeeland
I
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE V
Herculesweg 12. Middelburg
01 180-12918
Industrieterrein Arnestein
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V.
Off dealer van Pers - en
Bedrijfsauto s
IJlf IL J Industrieweg 1 9 Vlissmgep
flIlf.FII 01184 17 736
bificial Gildeweg 20 telefoon 01 I 84 1ET4 20 Vlissingen
lord (feeler Oude Ri|ksweg 60 Telefoon 01 182 1443
Nieuw en Sl Joosland
AUTOBEDRIJF BERBO
Off. dealer van Walcheren
Gildeweg 1 5-21
Vlissingen - Tel. 01 184-10220
HfYUnOPlI
FA. DE DREU CO
Zusterstraat 34 Middelburg
Tel 01 180 12972
HYIJTSDOI
AUTOMOBIELBEDRIJF
Gildeweg 33 -
4383 NJ Vlissingen
LADA Telefoon: 01184-18851
Kalverstraat 1
Middelburg
01 180-25851
O K mruilwagens - leasing
DIJKWEL BV
Pies Rooseveltlaan 74 5
Vlissingen 01 1 84 1 9810
DIJKWEL BV
Gildeweg 1 6
Vlissingen 01 1 84 1 7 1 30
AUTOBEDRIJF OE TOEKOMST K
Seisplem 5 Middelburg
01 180-33003
Industrieweg 31 Vlissingen 01JJ34-1 522(3^ V
AUTOBEDRIJF CEVAAL
Klein Vlaanderen 97
Industrieweg 23
Vlissingen 01 1 84-1 2916
Pr Rooseveltlaan 768 Vlissingen
Vlissingen
Gildeweg 22
•Tel. 01184-19610
VOLVO
Wissenkerke,
Telefoon 01107-1477
Daihatsu Cuore1983
Fiat Panda 451982
Ford Escort 1100 4 drs1983
Ford Escort 1300 L LPG1983
Ford Taunus Bravo 1600 4 drs. LPG1981
Ford Taunus 1600 L Bravo1982
Ford Fiësta 1100 L1981
Mazda bus1978
Nissan Cherry GL Slechts 30.000 km1982
Opel Kadett 5-drs. de Lux dieselokt. 1982
Opel Kadett Stationcar Diesel1983
Opel Kadett 1300 Stationcar 5-drs1980
Opel Kadett 12 N LPG1980
Opel Kadett 5 drs. Stat1980
Opel Ascona 19001980
Opel Ascona 1900 N 4 drs. de luxe1979
Opel Ascona 16 S1981
Opel Ascona 16 S LPG1981
Opel Rekord Stationcar 20 S 5 drs. LPG..1982
Opel Manta 1600 S1979
Peugeot 505 Familiale LPG, trekh,....1982
Renault 14 TS1979
Renault bestelbus met schade1980
Toyota Carina diesel 4 drs. de luxe1983
VW Golf diesel 5-drs1981
VW Golf D1977
VW Golf diesel C1984
VW Golf.....1978
1e
185/70 SRfJ
108.'
155 SRf3 TL
89
85/70 HG TL 1- -
13 TL
V
(0577OSR 3rM20,-
185/60 HR 13JL
Ford Taunus
1600
lol 80
Ford Escort MK-II
1100/1300
april
75-iuli 80
Opel Ascona B 75 80
1600/1900 N
Opel Kadert C
1100/1200 N
oug
'76'79
VWGoll
1100
mei '74
luli '79
Mitsubishi Galant
Sigma
van
'77-80
Ford Fiesta
900/1100
'76-jull 83
Opel Rekord E
1900/2000 N
aug 77
aug '82
Dagelijks geopend van 8.00 -17.30 uur Zaterdags van 8.30 13.00 uur
Fiat Panda
vanaf
7.750-
Flat Uno 45 en 55
vanaf
11.500,-
Fiat Ritmo 65 CL
vanaf
8.750-
Flat Ritmo 65 L
1979
3.000-
Fiat Ritmo 60 CL LPG
1983
12.500-
1983
12.900-
Fiat 131 1600 CL 40.000 km...
1982
10.500-
Fiat Argenta 40.000 km
1984
17.500-
V.W. Polo Sportcoupé
.1983
12.900,—
.1984
9.500-
Renault 5 Aerobic 25.000 km..
1983
9.750-
BLAAS