uit Q? Het zakeÈart "Kunst moet bij de mensen passen" Eerste certificaten uitgereikt LERAREN DELTA COLLEGE GEVEN BIJLES AAN WINKELIERS één terras één parasol Marlboro bij Miro Zelfbedachte fietsroute HEAO'ER OPENT BLOEMISTERIJ Gesponsorde tocht Ronde van Zeeland Walter van Wegen: Flying Dutchman Vlissingen Gratis huwelijks agenda DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 25 juni i986 Wijn-promotie bij Alberto - bij vakfotograaf HOOFDONDERWIJZER UIT LEWEDORP WINT ANWB-PRIJSVRAAG Tante Pos automatiseert Meer inzicht Praktijkgericht Bij Alberto, de slijter van liet Miro Center in Vlissingen, is op zaterdag 28 juni het Canei Promotieteam actief. Deze kleurrijke groep wil voorbij gangers attenderen op Canei wijn, een lichte fruitige mous serende witte wijn. Tussen elf uur en kwart over een reikt het team folders uit waarmee prijzen zijn te winnen; onder meer flessen Canei, een zon nehoed en paraplu's. Bruidsparen moeten vaak maanden vantevoren al begin nen met het maken van af spraken met bijvoorbeeld de ambtenaar van de burgelijke stand, de notaris, getuigen, de taxi-ondernemer en de vakfo tograaf. Sinds kort heeft deze laatste voor hen een handige "huwelijks-agenda", een handboekje vol praktische tips en suggesties voor een perfecte organisatie van de grote dag. Er staan tientallen aanwijzingen en tips in, zodat er niets fout hoeft te gaan. Op de dag zelf kan dat veel zenu wen besparen. De agenda zorgt ervoor dat het maken van afspraken met bijvoorbeeld bloemist, ban- ketbakker en schoonheidssa lon niet vergeten kunnenwor- den. Zelfs de kosten heeft men beter onder controle, want ook het aantal genodig den voor de hele dag en de gasten voor het feest kan men met naam en adres erin ver melden. De nieuwe huwelijks-agenda is in opdracht van Kodak sa mengesteld door de redactie van het blad 'Bruid Bruide gom', Het handige witte zak boekje telt 128 pagina's: men krijgt het gratis wanneer men 'ja' zegt tegen een vakfoto graaf. Een uitgebreide lijst van adressen staat op pagina 46 van de zojuist verschenen zomer-uitgave van Bruid&Bruidegom, die bij iedere kiosk en boekhandel verkrijgbaar is. Alle fotografen, herkenbaar aan het embleem 'De Vakfo tograaf' hebben de huwelijks agenda voorradig. Bovendien kan men bij hen deelnemen aan een huwelijksfoto wedstrijd, waarbij voor bruidspaar en fotograaf iede re kwartaal prijzen zijn te winnen. Om een kunsthandel te drijven hoef je niet persé in een grote stad te zitten. Walter van Wegen is ab soluut in die opvatting. De 41-jarige kunsthandelaar oefende zijn bedrijf vijf jaar lang uit in Kamperland en desondanks wist het kunstminnend publiek hem te vinden. Niettemin verplaatste Van Wegen zijn bedrijf naar Bellamy- park 37 in Vlissingen. "Niet om dat ik zo nodig uit Kamperland weg moest", vertelt Walter, maar dit pand is bij uitstek geschikt voor een kunsthandel. Zo'n kans laat je gewoon niet lopen". exclusiviteit van dat product", stelt Van Wegen. "Datgene brengen, wat niet op elke hoek van de straat te koop is. In feite de betere wan ddecoraties dus". Nog onlangs haalde hij de alleenverkoop voor Europa binnen van Franse golf- posters, die vallen onder de cate gorie repro-art. Walter liet de term al vallen: wan ddecoraties. Wie dan ook zijn oog op een schilderij of iets dergelijks laat vallen kan er van verzekerd zijn dat de adviezen van Van We gen niet stoppen bij het overhan digen van het schilderij. "Het gebeurt nogal eens dat ik met een aantal schilderijen of grafieken naar een relatie toestap om te zien hoe het staat. Per slot van rekening moet het ook nog bij het interieur passen. Uit de regio Bij de grotere objecten brengt Wal ter eerst een bezoek aan het be drijf. Sfeertje proeven en kijken wat er allemaal gebeurt. Welk pu bliek er komt. Zo voorzag hij bij voorbeeld de hal van het PZEM gebouw en Motel Goes van de no dige wanddecoraties. De activitei ten van Van Wegen stoppen overigens niet bij de im- en export van kunst en de verkoop in zijn "winkel". Nog steeds is hij naarstig op zoek naar "talent" uit de regio. Mensen die een behoor lijk schilderij kunnen maken met liefst het maritieme gebeuren als onderwerp. "Het enige wat ik eigenlijk van de mensen vraag is een zekere mate van zelfkritiek. Verder kan het na tuurlijk nooit kwaad als iemand zijn werk door mij laat beoorde len. Je weet maar nooit. Tenslotte is kunsthandel ook een kwestie van zaken doen!! Hoe hij er ooit toe kwam om in de kunst te gaan wil hij niet zo erg kwijt. "Het is niet relevant en bo vendien is het vroeger al eens in een artikel uitgekauwd". Wat hij wel kwijt wil, is dat-ie al heel vroeg zo genaamde grafieken verzamelde, zijn vrouw exposities organiseerde en hij door zijn werk als public relation-man nog al eens in het bui tenland vertoefde en daar zijn con tacten legde. De filosofie die achter "De Horn" - zo heet zijn kunst handel - steekt is het idee van de Amerikaanse "art shop". Betaal bare kunst. Een winkel waar je binnen stapt voor een leuk aqua relletje van rond de twintig gulden tot een olieverf schilderij van tegen de vijfduizend gulden. Groothandel Behalve de verkoop aan particulie ren heeft De Horn nog een groot handelsfunctie. Zo importeert Walter de etsen van de Franse kunstenaar Boris o'Neil om ze ver volgens weer naar een aantal an dere landen te exporteren. O'Neil is vooral bekend om zijn "honden humor", etsen van honden die zich als mensen gedragen. "Door die distributie bepaal ik eigenlijk de Walter van Wegen Liefhebbers van toerfietsen kun nen op zaterdag 28 juni deelne men aan een toertocht van de KNWU en AMEV Verzekerin gen, de Ronde van Zeeland.Deze wordt voor de eerste keer gehou den. Deze vrije toertocht gaat over een afstand van 210 kilome ter. Gestart wordt bij de Sporthal Kruiningen vanaf 08.00 uur. Een uur eerder kunnen de deelnemers al inschrijven. Toertochten worden steeds popu lairder. Jaarlijks telt de agenda duizenden tochten. De Koninklij ke Nederlandse Wielerunie neemt alleen al 2500 tochten voor zijn rekening. Deze organisatie houdt zich van oudsher bezig met de be vordering van de wielersport. Sinds 1981 heeft de KNWU toer fietsen aan zijn pakket toege voegd. Sinds de nv AMEV, een verzekeringsmaatschappij in Utrecht,hoofdsponsor is van de KNWU, zijn er meer mogelijkhe den voor de fietssport ontwikkeld en worden meer toertochten geor- Het Marlboro-promotieteam is vrijdag 27 juni tussen 10 en 21 uur present bij de Miro te Vlissingen. ■'Behalve de presentatie van het si garettenmerk kan men er in een formule I wagen racen tegen de computer. Volgens het promotie team is dit een uiterst interessante ervaring; een perfecte nabootsing van wat er zich tijdens een race in deze supersnelle klasse afspeelt. Aan de loketten van de postkan toren in het postdistrict Middel burg zal met ingang van volgend jaar geleidelijk aan de automati sering een dominerende rol gaan spelen. Dat staat te lezen in het extern jaaroverzicht over 1985. In dat jaar werden de eerste stap pen gezet ter voorbereiding van die loketautomatisering. Met ge bruikmaking van de electronische hulpmiddelen hoopt de PTT-Post te komen tot een betere en snelle re dienstverlening aan de lo ketten. Aan de loketten van de postkan toren in West-Brabant en Zeeland vonden bij bepaalde dienstverle ningen opmerkelijke stijgingen plaats van het aantal handelingen en dan met name in de behande ling van vreemde valuta. Verder werden er meer busabonnemen ten verkocht en stamkaarten uit gereikt. Voor wat betreft de pakjes bezet het postdistrict Middelburg in de rij van twaalf postdistricten een riante tweede plaats.Meer dan tien miljoen pakjes passeerden de sorteergangen. Het waren voor namelijk postorderbedrijven die voor een groot deel van deze stroom zorgden. De gigantische paraplu aan het Bellamypark. Inzet: Anne Karnstra van The Flying Dutchman. De plannen voor een nieuwe over kapping van het terras van 'The Flying Dutchman' bij het Bella mypark in Vlissingen werden aan de tap besproken. Het moest groot worden en de buurtbewo ners moesten er zich niet aan storen. Eigenaar Anne Karnstra kreeg - zoals hij dat noemt - plotseling een 'maf idee': een parasol zo groot als het terras. Alleen moest er nog 'even' een probleempje worden opgelost. De zuil van de parasol kon niet centraal op het terras worden geplaatst, maar zo als dat in vaktermen heet 'links uit het midden', excentrisch dus. Gelukkig voor Karnstra bestaat een groot gedeelte van zijn 'vaste klanten' uit techneuten en die bo gen zich over het probleem. Het resultaat is nu een parasol of pa raplu (maar dat hangt van het weer af) met één haakse hoek, één afgeschuinde hoek en de rest is 'normaal'. "Dat maakt deze pa rasol uniek", stelt Karnstra vast. "Op het Leidseplein in Amster dam staat óók een vrij grote para plu, maar die is gewoon rond". Voor zover Karnstra bekend, is déze parasol/paraplu die hydrau lisch op en neer gaat in ieder geval qua omvang en uitvoering uniek voor Nederland. Het totale denk- en rekenwerk nam ruim 3 maanden in beslag. Het bouwen van het gevaarte met een diameter van ruim veertien Eric Malcorps openl vrijdag 27 juni Citybloem aan de Walstraat 90 in Vlissingen. In hetzelfde pand was voorheen bloemenhuis Flora gevestigd. Vooraf aan de opening is er donderdag een re ceptie voor genodigden. De 24-jarige Malcorps werkte enige tijd bij de Bloemenveiling West- land in Naaldwijk. De kersverse jonge ondernemer volgde een opleiding aan de HEAO in Vlissingen. Malcorps: "Het is misschien niet de stap die je van een HEAOer verwacht om meter duurde slechts een week. In ieder geval hoeven de terrasbezoe kers van "The Flying Dutchman" niet meer te zoeken naar een plaatsje in de schaduw of te schui len voor de regen. Vanaf nu kun nen ze allemaal onder de rood/witte parasol. een detailhandelszaak te begin nen, maar het zelfstandige onder nemerschap heeft me altijd sterk getrokken. Met de overname van deze zaak zie ik een goede kans om iets leuks op te bouwen". De hooggeschoolde bloemist noemt de ligging - hoek Walstraat Lange Zelke - riant, en: "Het beste plek je van Vlissingen". Volgens Malcorps verkoopt City- bloem verse bloemen en planten voor een lage prijs. Drie keer per week inkopen in Holland moet de kwaliteit garanderen. ganiseerd, zo meldt de KNWU ons. Naast het sportief bezig zijn biedt deze sport veel ruimte voor gezel ligheid. Onderweg kan men even uitpuffen op een terras. Immers: waar men wil kan een pauze wor den ingelast. Wie daartegenover een lange toht (variatie tussen 25 en 250 kilometer) in één ruk wil uitrijden kan dat simpelweg. Maar deze tak van de wielersport kent geen wedstrijdelement, be halve dan de wedstrijd met zich zelf. Wie meer informatie wil over de Ronde van Zeeland kan overigens bellen: 01180-15388. Daan Ingelse, hoofdonderwijzer van de basisschool in Lewedorp, werd één van de winnaars van de ANWB-aetie, waarbij de deelne mers een fietsroute moesten sa menstellen. Ingelse stippelde een route uit over het noordwestelijke deel van Zuid-Beveland. Üit han den van de Middelburgse rijwiel handelaar Van den Driest ontving de Bevelander een Koga Miyata tourfiets, winkelwaarde ruim tweeduizend gulden. "Ik ben een fervent tourfietser, dus dat komt goed uit", reageer de de Lewedorper enthousiast vo rige week vrijdagochtend tijdens de prijsuitreiking. Aan de aanwe zigen vertelde hij dat hij met zijn gezin (drie zonen) jaarlijks met de fiets vakantie houdt. Gezakt en gepakt rijdt de familie langs plek jes waar weinig toeristen komen. "Meestal op natuurcampings", verduidelijkt hij._ Jan Roos van het ANWB- bondspromotieteam legde uit dat In de bar van restaurant De Pelgrim in Vrouwenpolder ontvingen vori ge week dinsdag veertien cursisten een certificaat van de cursus 'mana gement in de detailhandel'. Gedurende meer dan dertig lesavonden hadden 21 ondernemers of kaderfunctionarissen uit aanverwante on dernemingen afgelopen maanden geleerd hoe het vak management in de praktijk toe te passen. De cursus was een privé-initiatief van Jan Schuitema, leraar Nederlands en management van het Delta College in Middelburg, en drs. Cor Zuiddam plaatsvervangend directeur van dat instituut. De bijeenkomst in het Walcherse plaatsje kenmerkte zich enerzijds door soberheid - geen gezwollen toespraken vanachter een katheder - en anderzijds door een ambiance waarin 'we hebben er met z'n allen wat van gemaakt' hoog in het vaandel prijkte. En het plicht matige rondje door iedereen die dat missen kon maakte de uitreiking tot een echt feest. Cursiste Engel Buijtenhek uit Vrouwenpolder beaamt dat de beide cursusleiders hun werk goed uitvoerden. "Ik heb nu veel meer inzicht hoe de menselijke verhou dingen binnen een bedrijf liggen. Ik deed alles voorheen als van- _..0- Buijtenhek ontvangt het certificaat van Jan Schuitema. Rechts drs. Cor Zuiddam. trouwens gehouden - aldus Roos - omdat de alombekende toeristen- kaart was herverschenen." Een kaart die tegenwoordig met de computer wordt gemaakt en waarin alle veranderingen in een wip kunnen worden bijgewerkt. Vroeger moesten veranderingen met de hand worden ingetekend. Elke vier jaar wordt nu een com pleet bijgewerkte kaart heruit gegeven". De route die Ingels instuurde be gint bij het station van de Spoor wegen in Goes. Via binnenwegen wordt de fietser naar 's Heer Arendskerke geleid. Dan gaat het richting Sluis De Piet, Oud- Sabbinge en Wolphaartsdijk, waarna men langs 's Heer Hen drikskinderen weer terecht komt in Goes. Ingels rekende er min of meer op dat zijn route door de ANWB zou worden opgenomen in het arsenaal bestaande routes. Van de zijde van de ANWB werd verzekerd dat men daar nog niet over had nagedacht. Het was voor de eerste keer dat cursisten een dergelijke opleiding voltooiden. Zuiddam en Schuite ma begonnen vorig jaar omdat ze bij veel middenstanders leemtes in kennis over bedrijfsvoering ont dekten. Op school vroegen ouders van leerlingen vaak om ophelde ringen over problemen in hun eigen bedrijf. Daaruit trok het tweetal de conclusie dat vak- en middenstandsdiploma's niet het verreiste maatwerk waarborgden voor moderne ondernemers. "Vooral inzicht in het vak mana gement ontbrak", stelden beiden vast. "Bovendien is er voor deze groep geen instituut dat hen in staat stelt zich bij te scholen. Gro te ondernemers hebben wel zoiets". Het idee sloeg aan. Uit heel Zee land - en ook van daarbuiten - kwamen de aanmeldingen bin nen. "Uitgangspunt bij de oplei ding vormt de probleemgerichte aanpak en niet management als wetenschap", meldt de folder voor het cursusjaar '86-'87 plech tig. In gewone woorden betekent dit dat de cursus praktijkgericht is. Zuiddam: "Er wordt in gespeeld op de dagelijkse ervarin gen van de mensen. De mensen weten trouwens praktisch meer dan wij. Wel kunnen wij ze in strumenten aanreiken om die da gelijkse gang van zaken doelmati ger in te vullen". Volgens Zuiddam is het onder werp personeelsbeleid een goed voorbeeld. Kleine ondernemers - zo stelt hij vast - zijn over het al gemeen maar matig bereid om verantwoordelijkheid te delege ren. Ook het onderwerp planning kwam ruimschoots aan bod tij dens de lessen. "We maakten de mensen duidelijk hoe ze het alle maal beter op een rijtje kunnen zetten". zelfsprekend. Dat is nu veran derd. Ik weet dat ik niet alles in mijn eentje aankan. Ik kan de menselijke verhoudingen beter beoordelen. Ik vraag me ook meer af wat, hoe en waarom". Marianna Mattheeussens uit Os- Het certificaat "Management in de Detailhandel" werd uit gereikt aan: H. Bijlsma, Middelburg, E.L. Buytenhek, Vrouwen polder, J. Koppejan, Middelburg, M.J.A. Mattheeusens, Ossen- drecht, G. Meedendorp, Oost- Souburg, H.B.L. Mesuere, Sluis, J. Mesuere, Sluis, J.P. Neve, Kloosterzande, J.L. Poot, Sirjansland, A.J. Pouwer, Vrouwen polder, U. Pronk, Sirjansland, D.L. Schmelzer, Westkapelle, C.P. Vermeulen, Middelburg en M.T.M. Witkam, Goes. De heer Van den Driest uit Middelburg overhandigt de fiets aan cle hoofdonderwijzer uit Lewedorp. Links de echtgenote van de winnaar en rechts Roos van de ANWB. sendrecht heeft dezelfde ervaring. Met de opgedane kennis in haar hoofd vroeg ze haar personeel in een zelfbedieningszaak waarom zij eigenlijk uitgerekend in haar zaak werkten. "Ik stond versteld van de antwoorden. Ik durf nu veel meer aan de mensen over te laten, omdat ik weet dat zij veel meer betrokken zijn bij het be drijf dan ik dacht. Alom gejuich dus. Ook de beide initiatiefnemers leerden er veel bij. Onder meer dat er een groot verschil is tussen lesgeven aan de jeugd overdag en onderwijs aan een groep gemotiveerde volwasse- pi •-? V j ■0$. K M i nen. De opgedane ervaring geeft ze alle moed om voor het volgen de seizoen weer een cursus in het Delta College op te zetten. Nu al proberen zij met folders mensen uit de detailhandel, de groothan del, horeca, campings en banken warm te maken voor hun cursus die overigens een nieuwe naam kreeg. 'Management voor het midden en kleinbedrijf' heet hun scholingsproject nu. "Dat is ge daan omdat de deelgroep groter leek dan wij verwachtten vorig jaar", legt Schuitema uit. En: "Het uit zijn isolement halen van de ondernemer en leidinggevende. Dat is ons doel. Wij doen dat door de deelnemers onderling als klankbord te laten functioneren, terwijl wij de rode draad aange ven. Daarnaast ontvangen de deelnemers een samenvatting van de lesstof. We zijn in staat om de kosten te beperken tot 875,—, inclusief lesmateriaal. Dat is niet duur. Want andere cursussen kosten soms wel tweeduizend gul den of nog meer. We mikken trouwens niet op leidinggevenden uit bedrijven als Hoechst of men sen in de verpleging. Daar zijn weer andere cursussen voor". er meer dan vierhonderd mensen hadden deelgenomen aan de wed strijd en dat er tien fietsen waren te winnen. De prijsvraag werd

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 13