VLIEGSHOW MIDDEN-ZEELAND OP ZATERDAG 21 JUNI Schiedamse onderwatersporters duiken op de bodem van de Oosterschelde naar wrak van binnenvaartschip 99 We hebben een nieuw kind gekregen 66370 Wrakduiken nieuwe tak van de duiksport DE FAAM Woensdag 18 juni 1986 Schipbreuk! Het water in de mond... Handjes thuis A STAVENISSE TH0LEN Postgiro 66370 POSTGIRO TERRE DES HOMMES - DEN HAAG "Landinwaarts" Zoektocht Op het vliegveld Midden-Zeeland in de gemeente Arnenuiiden zal in het kader van de Veerse Meerda- gen een groot vliegfeest georgani seerd worden. Er is een zeer aantrekkelijk pro gramma samengesteld met een grote variatie. De show ziet er als volgt uit: - Direct na de opening zal de be kende stuntvlieger Bert Hui- zinga met een Pitts special, een tweedekker, een wervelen de show kunstvliegen ten beste geven. - Een toestel van ATAS Luch- treclame Stampe SV 4b, ook een tweedekker, geeft even eens een uitgebreide vliegde- monstratie en is met rookpot- ten uitgerust. - Het Rijksluchtvaartschool formatie team, bestaande uit één Cessna Citation en twee Beechcraft Bonanza's; werkt ook mee aan de show. Dit be tekent dus dat twee propeller vliegtuigen formatie-vliegen met een straalvliegtuig, waar bij het zeer opvallend is, dat de Bonanza's meer geluid pro duceren dan de Citation. De Citation wordt gevlogen door Rob van den Heuvel, die te vens de leider van de formatie is. Hij heeft zijn opleiding bij de Luchtmacht gehad, waar hij onder meer vier jaar op de Starfighter heeft gevlogen. Vlieger Van Overvest geeft een demonstratie kunstvliegen. Daarna zal de Koninklijke Luchtmacht met de "Grass hoppers", nl. vier Alouettc III helicopters, een aantrekkelijke show ten beste geven. Dit team heeft grote bekendheid in Europa en zal menig vlieg feest opluisteren deze zomer. Vlieger E. Dries zal met zijn motorzwever Grob 109 voor- vliegen. Daarna zal de Ko ninklijke Marine volgen met een Orion patrouille vliegtuig, hun nieuwste aanwinst. De Stichting Vliegsport Gilze- Rijen-formatie vliegt in de show met twee Piper Super- Cubs en één Tiger Moth. Tiger Moth: bouwjaar 1941, geschiedenis bekend. Vlieger Peter Wierik^, maj. vlieger b.d. KLU. 5900 vlieguren op jachtvliegtuigen o.a. Spitfire en Gloster Meteor, en vele an dere vliegtuigtypes die bij de KLU in gebruik waren. Nu in structeur bij vliegclub Gilze-Rijen. Piper Cub: bouwjaar 1956, overgenomen van de KLU waar zij gebruikt werden voor waarneming. Vlieger Jan Schut, voorzitter Stichting Vliegsport Gilze-Rijen. Erva ring 650 uur op Fokker SII Piper Arrow, Tiger Moth en Piper Cub. In het dagelijks le ven directeur van Houthandel Key. Piper Cub: bouwjaar 1956, ex-KL.U. Vlieger Rob Schou ten, ervaring 500 uur op Fok ker SI IPiper en Chesna. In het dagelijks leven manager bij I.B.M. Vlieger C. Struik geeft een de mo met een Super Emeraude. Hij is hoofd technische dienst van Vliegwerk Holland B.V. op het vliegveld Midden- Zeeland. Eén van de kleinste toestellen, de Tipsy Nipper van de heer Van der Aa uit Brussel, ver leent zijn medewerking aan de vliegshow. Dit is nl. een zelf bouw vliegtuig. Een demonstratie zweefvlie gen en sproeien staat eveneens op het programma. Een klassiek Frans vliegtuig uit 1948, een Norvigie, ver leent zijn medewerking alsme de de Benson Autogiro van de heer Van As. Het laatste is eveneens een "doe het zelf" produkt. Nieuw is de Starduster van Holland Aerobatics, een twee dekker en Engels gere gistreerd. Een oude bekende is de Har vard; een toestel met een be kend verleden. Vlieger is Hein van Meelis, ervaring 11.000 uur op Gloster Meteor en vele andere types. Gezagvoerder K.L.M. op boeing 747. Een dropping, verzorgd dooi de Para's Midden-Zeeland, staat ook op het programma. Een Engels amfibie (water vliegtuig met landingsgestel), de Grumman Widgeon, is ook van de partij. Het vliegfeest wordt besloten met het opstijgen van een luchtschip met een lengte van ca. 27 meter. Een primeur voor Nederland! Het vliegfeest op vliegveld Midden-Zeeland begint om streeks twee uur en de hele mid dag zal er doorlopend een specta culair programma in de lucht en op de grond worden afgewerkt. Vliegveld Midden-Zeeland hoopt daarbij op grote belangstelling, temeer omdat het accent van het Schaapscheerdersfeest in Nisse vooral op de ochtend ligt en men 's avonds tal van evenementen en feestelijkheden in de nabijheid heeft in verband met de Veerse Meerdagen. Er zullen onder meer gratis rond vluchten worden verloot, waarbij de entreebewijzen als lotnummer gelden. De show zal tegen vijf uur - maar het kan óók later worden - worden afgesloten met het opstijgen van een luchtschip van een kleine 30 meter lengte, dat wordt voort gestuwd door twee lichte moto ren. Erg spectaculair zal onge twijfeld het optreden zijn van de vier Alouette-Helicopters van de Koninklijke Luchtmacht. Dit team dat onder de naam "The Grasshoppers" de lucht ingaat, heeft al menige show in binnen- en buitenland opgeluisterd. Op bijgaande foto ziet u de formatie in actie. "We zijn géén roversbende we hadden geen idee, waar we zaten. We gingen dus maar niet naar binnen. Het zicht werd steeds minder, zodat Hans en ik besloten naar boven te gaan." Op dat moment wisten de sportduikers van Pinguin nog niet, hoe het schip nu eigenlijk aan zijn einde was gekomen. Dat kregen ze later te horen van toenmalig eigenaar Nedl- loyd. Daar vertelde men, dat de Damco 136 (getrokken door de sleepboot Denzo) op die 3e november 1968 met een lading fosfaat op weg was naar de Hoechst-fabriek in de Sloe-haven bij Vlissingen. Vertrekpunt was Rotterdam ge weest. Twee matrozen hadden bij vertrek weliswaar de deklui- ken over de ruimen gelegd, maar de luiken werden niet ver grendeld. Toen de schipper op het idee kwam, dat dat vanwege de storm wel eens nodig kon zijn, was het eigenlijk al te laat. De matrozen konden door de enorme kracht van het over slaande water de luiken niet meer bereiken. Vanaf dat moment ging het snel fout met de DAmco 136. De rui men liepen snel vol en het schip maakte steeds meer slagzij. Tenslotte verdween het voor goed onder water. De opvaren den konden heelhuids overstap pen op de sleepboot Denzo. En nu, 18 jaar later, hebben sportduikers plotseling belang stelling voor het wrak. Ze krijgen er zogezegd het water van in de mond. Hans Elenbaas uit Rot terdam (industrial engineer bij Quaker Oats in Dordrecht) heeft in zijn leven al talloze duikloka- ties in heel Europa verkend. Toch is ook voor hem het wrak- duiken weer een nieuwe uitda ging: "Het levert weer nieuwe verrassingen op. Bij de eerste, oriënterende duik in oktober wa ren we op een bepaald ogenblik het wrak al binnengezwommen, zonder dat we het zelf in de ga ten hadden. Er ligt een heleboel zand als een deken tegenaan. Toch zijn we beiden weer veilig uit het schip gekomen. Toen we onder water boven op de romp stonden, hebben we elkaar dan ook opgelucht de hand geschud". Hoe zag het wrak er verder uit? "We konden van het wrak zelf niet veel zien. Ten eerste omdat het rondom in het zand ligt. Ten tweede omdat het zicht ter plek ke uitermate slecht was. Boven dien is het schip méér dan 110 meter lang en 13 meter breed. Door de kentering van het getij hadden we weinig tijd en gele genheid om gedegen onderzoek te doen", vertelt Hans. "Het wrak blijkt wel een geliefd aanhechtingspunt te zijri voor anemonen en sponzen. Er zwemt bijzonder veel vis om heen. Het zou geen enkele moeite zijn geweest om een hele verzameling scholletjes aan een mes te rijgen. De platvis blijft ge woon liggen, als je langs komt zwemmen. Maar we blijven uiteraard van de vis af. Alle Ne derlandse duikverenigingen zijn daar bijzonder streng in: je gaat duiken óf je gaat vissen. Niet beide. Dat is niet te combineren. Je gaat niet strooen." Dat laatste geldt trouwens ook voor het wrakduiken naar de Damco 136. "Wrakduiken is een nieuwe sensatie voor een sportduiker. Het is geen alter natieve vorm van wrakber ging. We nemen dan ook geen relikwieën mee, zoals bijv. een lamp, een anker of een pa trijspoort. Het is niet de be doeling het schip te plunde ren. Dat mag gewoonweg niet. Dan moet je het ook niet doen. We zijn tenslotte géén rovers bende", aldus tenslotte Hans Elenbaas. (Met dank aan: Sportduikkrant, Clubblad Pinguin, Personeels blad Quaker Oats, Jan Oeij UPR Groep Rotterdam). ZIERIKZEE SCHOUWEN DUIVELAND NoordBout Hock van Ouwerkerk Slikken van Viane LIBERTAS MARTINE KI-WTV xct d 6 "RAASS KARCHER PETRA DAMCO 1 Voormalige veerhaven Kers Slikken Dortsman Dotlsman Middelmaat THOLEN 8 WEMELDINGE Hans Elenbaas klaar voor onder water. kantoren van de toenmalige eigenaar (Nedlloyd) nog vagelijk bekend En op waterkaart 1446 (van de Oosterschelde) leeft het wrak nog voort als een horizon tale streep met drie vertikale streepjes erdoorheen. Zo wordt op waterkaarten doorgaans een wrak aangeduid. De "rust" is sinds eind vorig jaar overigens voorbij voor de Damco 136. Inmiddels is er be zoek geweest, en wel van en kele sportduikers van de Schiedamse onderwatersport vereniging "Pinguin", die kwamen onderzoeken of het wrak wellicht geschikt was voor het maken van z.g. wrak duiken, een nieuwe ervaring (Van een onzer redac teuren) KATS/WEMELDINGE -- Op 3 november 1968 om streeks half twee in de mid dag verdween het sleep- schip Damco 136 voorgoed onder water. Het verging reddeloos in een vliegende storm, omdat de dekluiken niet goed waren afgeslo ten. De opvarenden kon den zich op tijd in veilig heid brengen op een bege leidende sleepboot. Het wrak van het met fosfaat ge laden sleepschip ligt sinds die tijd op een diepte van ruim 15 meter in een gedeelte van de Oosterschelde. dat luistert naar de naam Engels Vaarwater, pal ten oosten van de Slikken van Kats Het sleepschip (van bijna 3000 brt) werd nooit gelicht en ge woonlijk geldt dan "poppetje ge zien, kastje dicht" Zand erover dus. Of eigenlijk: water erover. Vele jaren lang keek niemand naar het wrak om. De naam Damco 136 was alleen op de Op dit kaartje is aangegeven, waar de Damco 136 in 1968 is gezonken. De meeste wrakken in het oostelijk deel van de Oosterschelde liggen voor de kust van Duiveland. Voorts liggen er twee recht voor de haven van Wemeldinge. Het Belgische binnenvaartschip "Leo" zonk op 14 november 1968 om 06.45 uur, nadat de ruimen vollie pen tijdens een flinke bries. De twee opvarenden konden zich redden. De boot vervoerde fosfaat. Het vissersvaartuig "Tholen 8" ligt iets dichter bij de haven van Wemeldinge. Het ligt in 22 meter diep water. Gegevens over deze schipbreuk zijn niet bekend. (Dit kaartje is afkomstig uit de Sportduikkrant). Ik heb de eerste Poolse hartpatiëntjes op Schiphol zien arriveren. Een sombe re natte en koude dag was het. Januari 1984. Vier moeders met hun kinderen. Geen make-up. Beetje vor meloze jassen. Hun kinde ren wat bleekjes, maar dat kon ook van de reis en de emotie komen. De jongste was Jacek, net vier jaar. Een paar dagen later zou ik hem op de operatietafel zien liggen. Althans, een stukje van zijn lichaam -.de rechthoek waaronder zich z'n hart bevond. Later zag ik ook z'n hart, en zelfs het gaatje erin, dat van z'n le ven een korte misère ge maakt zou hebben als het niet kundig was gedicht, daar in het Utrechtse Wil- helmina Kinderziekenhuis. De stemming was een beet je vreemd, daar op Schip hol. Er was een camera ploeg van het NOS- journaal, een paar persfo tografen liepen rond, en mensen van het Wilhelmina Kinderziekenhuis, waar ge durende een vijf jaar du rend projekt vijfhonderd Poolse hartpatiëntjes geo pereerd zouden worden, en vijf Poolse kindercardio- chirurgieteams opgeleid. En natuurlijk waren er mensen van Terre des Hommes. De organisatie die op zich had genomen om het allemaal te financie ren. Tien miljoen, bij el kaar te brengen in vijf jaar. Ga er maar aan staan! De Poolse moeders waren moe, bezorgd om hun kin deren, zenuwachtig voor de operaties die een paar da gen later zouden plaatsvin den. De kinderen waren moe en waarschijnlijk ze nuwachtig door wat ze aan spanning bij hun moeders aanvoelden. In colonne naar het Wilhelmina Kin derziekenhuis. Een simpele lunch. De Poolse moeders die met hun kinderen naar hun verblijf gebracht wer den. Het was het allereerste begin van iets dat niemand echt helemaal kon over zien. En de grootste niet te voorziene faktor was het door Tineke Beishuizen geld. Tien miljoen in vijf jaar - zou het lukken? Was het mogelijk? En nu zijn we twee jaar verder. Er zijn honderdvijftig Poolse kin deren geopereerd. De jongste een meisje van zes maanden. De oudste een jongen van achttien, maar dat was een uitzondering, want de meeste kinderen zijn onder de tien jaar. Twee weken in Nederland, samen met hun moeder. Dan terug naar Polen. Krijstijna Ellmer, Poolse van geboorte, die in het WKZ als schakel tussen de Poolse gasten en de Neder landse ziekenhuismedewer kers fungeert, ontvangt da gelijks brieven over hoe het leven in Polen veranderd is na terugkomst. "We hebben een ander kind dan toen we héén gin gen"... "Het is, alsof we een nieuw kind hebben ge kregen"... nooit ge dacht dal ik hem nog eens zo levendig en vrolijk zou meemaken", "Een won der... sinds de operatie is ons kind nooit meer ziek geweest, en daarvoor was hij het doorlopend!" Teke ningen van de kindeen zelf. Ansichtkaarten met groe ten aan verpleegkundigen, artsen, de chirurg. Stapels post, waarin steeds weer het woord "geluk" voor komt. Geluk van ouders, die wisten dat hun kind nauwelijks nog levenskan sen had, omdat in Polen hartoperaties op kinderen niet tot de mogelijkheden behoren. Dankzij de aktie van Terre des Hommes en het WKZ gebeurde er een wonder. Werd hun kind ge nezen. Honderdvijftig ope raties in twee jaar. Het is duidelijk dat het streefgetal "vijfhonderd in vijf jaar" niet gehaald kan worden. Het projekt zal langer moe ten duren dan het plan was, maar veel meer dan een jaar zal dat niet zijn. En dan, als ook het vijfde cardiochirurgie-team is op geleid, kunnen al die men sen die het projekt begeleid hebben, eventjes rustig on deruit zakken. Want het valt niet mee, om twee mil joen per jaar bij elkaar te krijgen. Twee keer zond de TROS-ielevisie een gala programma uit waaraan een kollekte ten bate van de Poolse hartpatiëntjes was verbonden, en als de voor tekenen ons niet bedriegen, zal dit het volgend jaar voor de derde keer gebeu ren. Zo'n show alléén is al goed voor meer dan een miljoen! Met het geld zal het dus uiteindelijk wel in orde komen. Zoals het ook met de meeste Poolse hart patiënten in orde komt. Vorig jaar bracht de aktie Hartje Zomer ruim vier ton op. Dezelfde aktie wordt straks opnieuw gevoerd. Wéér met zoveel resultaat? In Poolse dorpen en steden leven mensen die ervan overtuigd zijn, dat wij Ne derlanders het vriende lijkste, meest goedgeefse volk van de wereld zijn. Wij hebben toch immers hun kinderen gered! In an dere dorpen en steden ho pen ouders, dat hun kind snel aan de beurt zal zijn, voor die wonderbaarlijke Nederlandse operatie. Als je dat bedenkt, wat kan je dan anders doen dan geven en hopen dat je met z'n al len mogelijk maakt om alle Poolse hartpatiëntjes te helpen! Helpt U mee? Terre des Hommes-Den Haag. "Actie Poolse hartpatiëntjes" COPYRiGHT MARCIS B V de helft met de dieptemeter kun nen vinden. Na enig zoeken za gen we inderdaad iets. Helaas voeren we iets te snel en waren hem kwijt. Natuurlijk niet meer terug te vinden. Omdat we uiter lijk om 13.00 uur in het water moesten zijn en de tijd begon te dringen, ankerden we op de plaats, waar we vermoedden het wrak gezien te hebben. Er was dus een zeer kleine kans hem te vinden. We gooiden een boei met duikvlag en een lange lijn eraan overboord om de plaats te markeren". "Het zicht was miserabel (±50 cm). Als je met je lamp op de bo dem scheen, kon je deze nog niet zien. We zwommen een mi nuut of vijf rond op ±20 meter. De bodem daalde en steeg van zo'n 19 meter naar 24 meter. Er was niets te zien, alleen zand. Ik begon me enigszins te vervelen en scheen wat in het rond met de lamp. Toen ik naar boven scheen, stond mijn hart even stil. WE HADDEN HEM GE VONDEN!" "Op zich natuurlijk heel leuk, ware het niet, dat we geen idee hadden, waar we waren en hoe we eruit konden komen. Hans had inmiddels ook al contact ge had met het wrak; hij zwom er tegen aan. Gelukkig zaten we vast aan een lijn naar de opper vlakte. We volgden deze lijn te rug en stegen op. Helaas zat daar nóg een dek. Na weer iets teruggezwommen te zijn, ston den we op het dek. Nu konden we elkaar toch wel enigszins op gelucht de hand schudden". "We zwommen nog wat rond en verkenden een deel van het wrak. Daar het zicht slecht was. hadden we geen overzicht en Copyright John NeuSChwander voor ervaren sportduikers. Want de één zijn dood is de ander zijn... hobby. Wrakduiken is in de wereld van de Nederlandse onderwa tersport niet nieuw. Doorgaans wordt dit onderdeel van het sportduiken uitgeoefend op de Noordzee. Pinguin uit Schiedam slaat min of meer nieuwe wegen in, door nu ook eens te kiezen voor een méér "landinwaarts" gelegen wrak. Hans Elenbaas (32) van Pinguin maakte medio oktober 1985 de allereerste duik naar het wrak van de Damco 136. Opzet was, te onderzoeken in hoeverre het wrak geschikt was als doelwit voor het wrakduiken door ande re leden van Pinguin. "We ken nen de Oosterschelde als het mooiste duikwater van Neder land. Het is daar zeer fascine rend onder water. Er is een uit bundige flora en fauna." "Omdat we niet beschikken over een grote boot en over groot materieel om op de Noord zee te duiken, viel onze keus min of meer op de Oosterschel de. Er liggen in totaal 7 wrakken op de Oosterschelde-bodem. In het Keeten (onder Duiveland) liggen er 4, ten noordoosten van Kats ligt er 1 (de Damco 136) en ten noorden van Wemeldinge liggen er 2 (de Leo en de Tholen 8). Onze keus viel min of meer automatisch op het binnen- vaartsleepschip Damco 136", aldus Hans Elenbaas. In het clubblad van Pinguin heeft Wim Breeman beschre ven, hoe het wrak uiteindelijk na veel zoeken werd ontdekt door de "kwartiermakers": "De Dam co 136 moest in de Oosterschel de tussen ton 04 en de ton EVO liggen. Als we in een rechte lijn tussen beide boeien zouden va ren, moesten we hem precies op Wim Breeman (links) en Hans Elenbaas (rechts) drukken elkaar feli citerend de hand, nadat ze samen het wrak van de Damzo 136 heb ben gevonden, op de bodem van de Oosterschelde.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 16