12 Orthopaedische Specialisatie sinds 1946 VAN LIER@P goed klassiek heeft de aparte warmte axel Junckers deens P-« s paiket DE JAGER-TOLHOEK Palthe-Prozon, nieuw systeem voor lamellen reinigen zack'n Viswinkel Miro Center bedacht specialiteiten bij verkoop eerste haring Nieuw tenue voor dames Jong Ambon q pa adverteert WINKELIERS 'BEST SHOP IN TOWN' ONDERSTEUNEN BOUW (VOC) BATAVIA in zeeuws-vlaanderen SURF 'nSvedexkastisin elk vertrekopz'n gemak. Lego-festival bij Goudswaard in Middelburg DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 28 mei 1986 AKTIE MODEL DE LEADER VAN SURF SQUAD 1349.- GROTE MERKEN TEGEN LAGE PRIJZEN BIJ UW SURF SPECIALIST. SHARKSKIN SURFPAK 239.- Double lined surfpak JACHTWERF - SURFCENTRUM SQLMD Gevonden voorwerpen in Middelburg ORTHOPAEDIE de vloer naar uw hart! ÜID5R sphinx Jasba MM PRESENT A TIE HOLLANDSE NIEUWE STEEDS MEER WONING ZOEKENDEN KIEZEN VOOR EIGEN HUIS Een uitdaging voor de rasechte surfer! Echt een Leader in snelheid en wendbaarheid. Voor 1986 geheel vernieuwd, De F2 Looping, een exclusief funboard voor de veeleisende Semi kompleet 1395.- Kompleet 1895.- 't Kan nog goed koud zijn! Een kwaliteits surfpak is daarom beslist noodzakelijk. Onze surfpakken zijn met uiterste zorg vervaardigd door de beste fabrikanten. Met blousende mouw, perfekte pasvorm en in modieuze kleuren, Geheel gemauserd gestikt. Een staaltje van perfektie. Verkrijgbaar in blauw/grijs en grijs/blauw, 349.- KAMPERLAND HAVENWEG 4 TEL.01107-1547 In de periode van l t/m 15 mei zijn bij de gemeentepo litie te Middelburg, de vol gende voorwerpen als ge vonden aangegeven: zilverkleurig herenhorlo ge/rekenmachientje; zilve ren horloge met schakel band; donkerblauw porte- monneetje, inhoud geld en sleutels; bruin lederen knip- portemonneetje inhoud kleingeld; donkerbruine le ge portemonnee; bordeaux rode portemonnee inhoud 1 paar oorbellen geld; por temonnee, inhoud buiten landse munten, Nederlands kleingeld, strippenkaart; rood knipportemonneetje, inhoud geld, sleutel; bruine portemonnee, inhoud geld; kado-enveloppe, inhoud geld; visfuik; zakrekenma- chientje; 'witte fietspomp; blauwe rugzak, inhoud handdoeken en limonade; plastic tas, inhoud boek broodtrommel; linnen boodschappentas met ge kleurde strepen, inhoud be kers, zonnebril, luiers; par- keerabonnement; bankbil jetten; étui, spijkerstof, in houd pennen; blauwe bromfietshelm; rood kin dermutsje met bloemetjes; kinderbadpak badhand doek in plastic tas; 2 ser- veerschorten; blauw regen pak in blauw étui; kobalt blauw regenpak; sleutels; handschoenen, wit; zilve ren schakelarmband; wit- gouden ring met briljant; zilveren armband, langwer pige schakels met veilig heidsslot; wit lederen kin derschoen, maat 20; kin derschoentje, maat 19 in de kleuren geel/rose/blauw; gymschoen, Youngstar, maat 43/44. Dieren: Golden Retriever, reu, donker; Golden Re- triever, reu, lichtbruin met tatouage. Prothesen, Orthesen, Steunzolen, Medische Bandages, Elastische kousen, Loophulpen Revalidatie- en Verplegingsartikelen, Rolstoelen Middelburg, Lange Noordstraat 31 Telefoon 01180- 1 35 63 In het hartje van de stad niet *]f p •'JV mahonie eethoek, eetkamertafel met tuimelblad en massief mahoniehouten stoe len (dichte of open rug) kleine en grote bergmeubelen (met aanbouw- mogelijkheden), ronde, ovale of rechthoekige tafels alles perfect gemaakt in bloemmahonie, met bijpassende bankjes'en fauteuils pot heeft op de 3e verdieping (met trap of lift) een zeer grote sorteering klassieke meubelen gemaakt in mahonie, kersen, taxis en no tenhout elke dag geopend tot 18 uur. alleen vrijdags tot 21 uur. (let op: zondags gesloten), tel. ned.: 01155-2010; tel. belgië: 0031-11552010. pi.* f- .1. .t« .r. .1^ .tJ rp »T«> DG EEN hoe a«f.wsx«' aLV ninO «j/ffl#»#W keukens i Goes, Houtkade 7, tel. 01100-21250 Geopend: ma-vr. 8.00-17.00 uur. Zaterdag 10.00-12:00 uur. Middelburg, Korte Noordstraat 1, tel. 01180-33050. Geopend: ma-vr. 8.00-17.00 uur. In nauwe samenwerking met de bijna 1.800 Nederlandse Best Shopss in Town, wordt op maan dag 2 juni het startschot gegeven voor de grootscheepse aktie Ne derland bouwt de Batavia. Van de opbrengst van de actie zal de her bouw van liet 17de eeuwse VOC- schip De Batavia bekostigd worden. Zo tegen augustus zullen weer heel wat Zeeuwse kinderen met spanning de brievenbus in de ga ten houden. Tegen die tijd name lijk wordt de uitslag bekend ge maakt van bet 'Lego Festival' en de eerste drie hoofdprijzen bestaan uit een reis naar Legoland in Denemarken. F.n wie zou daar niet naar toe willen? Deze keer is het géén Lego- bouwwedstrijd", vertelt speel goedhandelaar B.A. Goudswaard uit Middelburg met enige spijt in zijn stem. Enige spijt, omdat hij zelf een Legofanaat is en eigenlijk het liefst zou zien dat de kinderen voor zijn deur weer van alles en nog wat in elkaar probeerden te zetten, net zoals vorig jaar. Het Lego-festival bestaat dit jaar uit een tiental vragen die vrijwwel elk kind goed kan oplossen. Om ze te helpen wordt de grote etala ge van de speelgoedwinkel aan de Nieuwe Burg in Middelburg om getoverd in 'Legostad' en staat er een tv waarop een videoband is te zien. Uiteraard gaat die video over Lego. "Wat de kinderen moeten doen is vooral goed oplet ten" adviseert Goudswaard. "Als ze dat doen kunnen ze alle vragen op het formulier goed beantwoor den. Even nog een slagzinnetje maken en klaar is kees". De actie loopt tot en met 17 juni en de formulieren kunnen ingele verd worden bij de speelgoedzaak aan de Nieuwe Burg in Mid delburg. De bijna 1.800 Best Shops in Town-participanten zullen aktief deelnemen aan de promotie van de aktie. "Reken maar, dat bin nen 2 maanden héél Nederland van de Batavia-aktie weet!" meent Jos Houben, general ma nager van de Best Shops in Town- organisatie. Donderdag 22 mei was een be langrijke dag voor de vele liefheb bers van oude zeilschepen. Toen werd in Lelystad de spiegel ge- plaats op de kielbalk van De Ba tavia, het begin van de bouw van een monument dat herinnert aan Nederland als zeevarende natie. Want werden de Nederlanders ooit 'De Chinezen van het Noor den' genoemd, omdat zeilschepen alle zeven wereldzeeën bevoeren, tegenwoordig is daar nog maar weinig van te zien. Behalve wat schaalmodellen in musea. De Stichting 'Nederland bouwt de Batavia' werd opgericht na Sail '85, toen het 'schrijnende tekort van een varend monument' aan het licht kwam. Vervolgens lagen de plannen voor de herbouw van het in 1623 gezonken VOC-schip snel op tafel. In Lelystad werd een begin gemaakt met de bouw, in het kader van een projekt voor werkeloze jongeren. Op die ma nier kan het schip niet alleen te gen relatief lage kosten worden gerealiseerd, maar tegelijkertijd krijgen jonge, aankomende vak lieden met dit projekt de kans die ze letterlijk en figuurlijk 'ver dienen'. Om geld in te zamelen, organi seert de stichting een landelijke loterij. Daarmee zijn prijzen te 9 y ■l~, t - De poster van de Batavia die bij de 'Best Shop., '-winkeliers verkrijg baar is. winnen zoals een Mercedes 190 E! en tien keer een Volvo 340. In to taal zijn er 5.100 prijzen. Overi gens worden niet meer dan 100.000 loten verkocht. De loten zijn echter niet goedkoop, ze kosten honderd gulden per stuk, te voldoen (eventueel) in 10 maandelijkse termijnen van 10,-. Loten voor deze aktie zijn-ver krijgbaar bij winkeliers die zich hebben verenigd onder de naam 'Best Shops in Town'. Het bank- of gironummer is tevens het lot nummer. Sinds de introductie, zo'n 15 jaar geleden, heeft het lamelgordijn een flinke opmars gemaakt. In totaal hangt er nu meer dan 60 miljoen meter. Literaard worden deze lamellen ook vuil door sigaretten- of sigarenrook, circulerende warme lucht, katten die op de vensterbank springen of vuile vingers. Bij het reinigen van de lamellen kan er van alles mis gaan. Enerzijds door het reini- gingsprocedé anderzijds door fabricagegebreken en gebruiksbeschadigingen. Onder de naam 'Palthe Prozon' heeft Palthe voor lamellen een nieuwe reinigingssysteem ontwik keld. Hei advies dat Palthe geeft, is vooraf één la mel te laten testen. Bij een positief advies krijgt de klant een speciale doos waarin de lamellen opge rold en horizontaal op de zijkant moeten liggen. Iedere klant krijgt een schriftelijke garantie, zodat de consument er van verzekerd is dat zijn of haar kostbare goed niet wordt beschadigd. Als er des ondanks toch nog iets fout gaat, kan de klant gra tis nieuwe lamellen kiezen uit de Palthe standaard kwaliteit. Voor de lamelgordijnen heeft Palthe een speciale informatielijn geopend. Het kiesnummer van de Prozon Informatielijn is 05490-61761. Bovendien kunnen in elk Palihe-filiaal te reinigen lamellen worden afgegeven en in elk filiaal hangen ook monsters van nieuwe lamellen, voor het geval men besluit lot vervanging over te gaan. In het Vlissingse Miro Center wordt het nieuwe haringseizoen smakelijk ingezet. Op donderdag 29 mei (de dag dat de eerste ha ring aan het publiek wordt ver kocht) zet de viswinkel in het su percenter negen zelfbedachte en uitgeprobeerde haringspecialitei ten op plateaus en biedt die gratis aan aan het publiek. Kees van de Velde, sectormanager vis ("Dat is een duur woord voor visboer", lacht hij) in het Miro Center hoopt op deze manier de moge lijkheden die deze lekkernij voor visverorberaars inhoudt, wat meer bekendheid te geven. Van de Velde is samen met nog negen collega's uit dezelfde cen ters in Nederland een aantal da gen in retraite geweest. Onder lei ding van een kok werden talrijke combinaties geprobeerd. "Je staat versteld van de mogelijkhe den die haring biedt", conclu deert hij. En: "Wat te zeggen van haring, gebakken in een omhulsel ontbijtspek. Als je het zo voor de vuist weg zegt, denkt iedereen dat je gek bent. Maar proef het don derdag maar. Verrukkelijk". Van de Velde noemt nog een aantal ge rechten die gratis zijn te proeven, zoals het haringrolletje en de va rianten die Zweedse en Japanse haring worden genoemd. Dit alles wordt donderdag geserveerd met groentesalade, overgoten met een marinade. Het haringseizoen begint vroeg dit jaar. Afgelopen maandag voer de haringvloot al uit, enkele we ken eerder dan vorige jaren. "Dat komt", weet Van de Velde, "om- dat we steeds concurrentie onder vonden van de Denen. We pro beerden dit jaar eerder te zijn. Ni hoorde ik dat de Denen zaterdat al begonnen te vissen. Het is dar een must voor onze reders om ei op tijd bij te zijn. Anders wordi de Nederlandse markt overspoelt met de Deense haring". Een meisje in Volendamse kledi biedt donderdag vanaf negen uu 's morgens de haringhapjes aan vóór de winkel van winkelier Vai de Velde. In een speciale ruimt< toont een werkneemster van di Vlissingse visondernemer hoi (ambachtelijk) haring schooi moet worden gemaakt. Verde zijn boekjes (eveneens gratis) ver krijgbaar waarin de recepten vat de Miroviswinkeliers uivoeri; staan beschreven. Buijs Beveiliging heeft de dame: van Jong Ambon in liet nieuv gestoken. F.n dal betekent dat di voetbalsters er in de competitii nog eens extra tegenaan zullei gaan. Op de foto poseren de dames b de sporthal. De namen: zitten v.l.n.r.: Ruby Jongelings, Non Ririhena, Liesbeth Noya, Ni Forsey, Angelique de Fretes, N; dine Mattheeuw en sponsor En my Telussa-Buys. Staand v.l.n.r.: Hendrik Ririln na, coachm, Jummy Siaila, Patri cia Pattiasina, Nelly Waisapy, Margo Versteeg, Rina Pattiasina, Inge Telussa, Karin Nooyens, Sa- ry Picasouw, Jan Felius (bestuurslid). De hypotheekrente is nog steeds laag, de economie trekt aan en dus besluiten steeds meer woningzoekenden tot de aanschaf van een eigen huis. Op de woningmarkt wordt deze tendens steeds beter merkbaar. Het gemiddelde aan bod waaruit de woningzoeker kan kiezen is ietsje aan het dalen en de prijzen zijn langzaam aan het stijgen. Volgens een recent onderzoek van de Landelijke Organisa tie Belangengroepen Huisvesting (LOBH) telt Nederland op dit moment ongeveer anderhalf miljoen woningzoeken den, daarvan is zo'n dertig procent jonger dan 24 jaar. Ook het Bureau voor Strategisch Marktonderzoek heeft zich verdiept in het 'woongedrag' van de Nederlander. Daaruit blijkt dat deze bij een gemiddelde leeftijd van 24 jaar een eigen huishouden gaat vormen. Natuurlijk in eer ste instantie in een eenvoudige woning, maar een grote groep verhuist binnen vier jaar naar een comfortabeler huis. De onlangs verschenen zomereditie van Het Verhuisblad besteedt uitgebreid aandacht aan deze aktuele ontwikke lingen, door meer toegespitste informatie over het uitzoe ken van een huis plus een financiering die past; door uitge breid in te gaan op de vele interieurmogelijkheden; met verbouwadviezen en natuurlijk met tips om van de verhui zing zèlf een geslaagde onderneming te maken. Bijna elke verhuizing betekent per saldo een verbetering van de woonomstandigheden. Maar een verhuizing houdt voor de meeste mensen ook een duurdere woning in. Ei genhuisbezitters kunnen zich geen miskoop permitteren. De bedragen die met een dergelijke transactie gemoeid zijn, zijn daarvoor te hoog. Het spreekt dus vanzelf dat een goede en zo uitgebreid mogelijke voorlichting vereist is. Die voorlichting geeft Het Verhuisblad, dat gratis bij de NVM-makelaars, notarissen en erkende verhuisbedrijven verkrijgbaar is. Bij de tijdschriftenwinkel is het blad ook verkrijgbaar, dan moet er 2,95 voor betaald worden.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 7