MTV verrast met bokaal De Faam Open dag Philipsdam EEN BROMTOCHT NAAR BOEDAPEST F0LKL0RESTAD BIJOU ROLBAGS HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN BIJOU obpfa DEZE WEEK IN VANAF 1 JUNI PER TREIN UIT SOUBURG België Pittige snelheid "Sfeervol tafelen' DRINKGLAZEN De grootste collectie van Zeeland Lange Delft 44 - Middelburg De zaak op de hoek i oplage 22.150. wekelijks gratis huis aan huis op geheel walcheren in combinatie met de vlissinger. totale oplage 44.950. uitgave provin ciale zeeuwse courant b.v. administratie/advertenties: markt 51, postbus 5017, 4330 ka middelburg, 01180-81162, privé: h. schrama. De Middelburgse muziekvereniging MTV '69 heeft een beker toege voegd aan baar collectie. Ze kreeg die onlangs in Ponypark Slagharen waar de Zeeuwen een optreden verzorgden. Germaine Mullens over handigde de beker aan Adri van der Mast, voorzitter van de muziekaf deling van de Middelburgse turnvereniging. Germaine Mullens is een artieste die regelmatig optreedt in Slagharen. De beker werd overhandigd in het kader van het 75-jarig bestaan van de Koninklijke Nederlandse Federatie van Muziekverenigingen. Al ja ren bestaat er een hechte band tussen de federatie en het pretpark. Dankzij die band kunnen regelmatig muziekkorpsen optreden in de piste van het circus van het ponypark. Gemeld wordt dat er zeer veel belangstelling bestond voor de verrichtingen van de Middelburgse groep. Jaarmarkt Souburg an dermaal groot succes *Muscati Polat. Een Joodse Turk in 'uit het za ken hart Tournee de Beauté in Middelburg. Rubriekenarchiefsprok- kels, boeken, podium, film, expositie, korte in- formatie (weer propvol wetenswaardigheden), bougie tot bumper (gevaar voor wegwerkers) en de doe-het zelf-rubriek. De Philipsdam vanuit de lucht (foto Rijkswaterstaat). De Philipsdam is een onderdeel van de OosterschelÜewerken en samen met de Oesterdam en het Batlise Spuikanaal vormen zij de Compartimenteringswerken. Nu een groot gedeelte van het electro- mechanische bestek geïnstalleerd is, nadert het sluizencomplex langzaam maar zeker zijn vol tooiing. Om iedereen de gelegenheid te ge ven de Philipsdamwerken te zien Burgemeester Jaap van der Doef opent zaterdag 31 mei om 10.45 uur feestelijk het nieuwe NS- station in Oost-Souburg. De in woners van de Noordelijke wij ken in Vlissingen en van Oost- Souburg zijn uitgenodigd aanwe zig te zijn bij deze feestelijke opening. Wie gebruik maakt van die uitno diging kan die dag met een specia le trein naar Middelburg reizen. Vanaf het nieuwe station zullen met ingang van 1 juni vier treinen per uur vertrekken. Twee richting Vlissingen (eindstation) en twee richting Middelburg, waarvan er één via Rotterdam en Schiphol naar Amsterdam doorrijdt. De ander gaat via Breda naar Zwolle. wordt er op zaterdag 31 mei een open dag gehouden. Op die open dag is het ingewikkelde zout-zoet systeem van de sluizen te zien en wordt er informatie gegeven over de Compartimenteringswerken. Tevens is er gelegenheid een be zoek te brengen aan de duw- vaartsluizen, de bewegende, en electronische installaties en het werkeiland. De directiekeet wordt die dag in gericht als expositieruimte met een videotheek, een filmzaal en een expositie over de werken. In de hal is de mogelijkheid tot het nuttigen van een kopje koffie, frisdranken, bier en broodjes. Een kantine op het eiland zal dienst doen als filmzaal waar con tinue een film over de geschiede nis van baggeren wordt vertoond. Langs een wandelroute komt men over en in de sluizen en doorlaat- gebouwen en her gemaal, waarbij een blik gegund wordt op de be wegende delen en een gedeelte van de 700 kilometer kabel. Tevens komt men via de rijroute langs een uitzichtpunt op 20 meter NAP. Het werkeiland is via een werk- brug verbonden met St. Philips- land en staat vanaf de provinciale weg aangegeven. Gedurende de open dag is het werkterrein toegankelijk van 9 tot 16 uur en wie de grote drukte wil vermijden kan maar beter zo vroeg mogelijk komen. Het vakantie-fotorolletje dat vandaag bij de fotohandelaar wordt afgegeven kan overmorgen weer worden afgehaald. Ontwikkeld èn afgedrukt. Niemand vraagt zich af hoe dat zo snel kan, want anno 1986 is dat de normaalste zaak van de wereld geworden. De ontwikkelcentrales zijn volledig geautomatiseerd terwille van de tijdswinst. Maar hoe dan ook, het rolletje zal toch eerst naar die ontwikkelcentrale gebracht moeten worden. "Dat doen koeriersdiensten", weet een Middelburgse fotohandelaar te vertellen. "Alle rolletjes van die dag stoppen wij in een zak en die zak stoppen we wéér in een bus aan de buitengevel. Koeriers halen die zak op, leveren de ontwikkelde of afgedrukte foto's in en klaar is Kees". Zo simpel werkt dat dus. Koeriers zijn er al sinds mensen heugenis. De soldaat die zich in 490 voor Christus het vuur uit de sloffen liep om zijn meester te vertellen dat de Atheners de slag bij Marathon hadden gewonnen, heeft er zelf weinig plezier aan be leefd, want hij viel uiteindelijk dood neer. In ieder geval had hij zijn boodschap 'afgeleverd' en daar ging het tenslotte om. De 'Koerier van de tsaar' deed iets langer over zijn boodschap maar uiteindelijk lukte het hem óók. Koeriersdiensten zijn er dus altijd al geweest, zij het dan niet altijd even positief, zoals de nog steeds opererende 'drugskoeriers', die hun motivatie vinden in het 'grote geld'. "Het aanbod van aan staande koeriers - 'legale' dan wel te verstaan - is groot", vertelt een woordvoerder van een koeriersbe drijf. "Meestal jonge jongens, die gek zijn van autorijden en het kennelijk prachtig vinden om over de weg te jagen. Veelal heb ben ze net een rijbewijs. Uiteinde lijk hebben wij daar weinig«aan. Laat ze eerst maar eens genoeg rijervaring opdoen". Wat de mensen aantrekt om koerier te worden is niet geheel duidelijk. Is het spanning? een stuk zoge naamde vrijheid? de sensatie? In ieder geval een beroep dat net als coureur tot de verbeelding spreekt. Snelle jongens in nog veel snellere auto's. Om dat nu eens zelf mee te maken is een afspraak met een koerier van XP, de 30-jarige Hans van Kemena uit Arnemuiden vlug ge maakt. Na wat heen en weer gete lefoneer met zijn baas komt het fiat, met als voorwaarde 'eigen ri sico'. We spreken af op een zater dagavond. Dan heeft hij een week-eind route door België. Die duurt ook niet zo lang en boven dien is het in een leuke omgeving. "Dan zie je nog eens wat". De route van die dag begint in Brussel. Vandaar uit gaat het naar Charleroi en via La Louvriè- re, Mons, Doornik, Moëskroen,- Koerier Hans van Kemena: Van hot naar her en dan zo snel mogelijk Koerier Hans van Kemena Kortrijk, Roeselaere, Oostende, Brugge en Gent eindigen we in Antwerpen. Dan zit de rit erop en gaan we richting Breda. Op weg naar Brussel legt Hans uit wat de bedoeling van die rit is. "We gaan een aantal modezaken af Daar halen we de weekstaten op. Heel simpel: kastje openma ken, tas eruit, kastje dicht en op naar de volgende. Als alles meezit zijn we om halfeen in Breda". We rijden in een 'eenvoudige' perso nenwagen uit de middenklasse, van een degelijke kwaliteit. De kilometerteller wijst regelma tig 140 aan. Wie deze snelheid in zo'n toch wel kleine auto niet ge wend is, staat het zweet al vlug op de rug. Hans zit er volkomen re laxed bij. "Ik rij nu rustig", ver klaart de 30-jarige koerier. "Nor maal rijd ik wat harder. Deze keer heb ik een passagier, dus daar houd ik wel rekening mee. Boven dien is de auto nog niet helemaal ingereden. Dus vandaar". Op de vraag of die hoge snelheid nu altijd echt 'moet' antwoordt hij bevestigend. "Als ik 100 rijd, dan haal ik het niet. 't Is bij ons in dit vak alleen maar snel, snel en nog eens snel. Gewoon doorbla zen". "Maar wees niet be nauwd", zo probeert hij gerust te stellen, "Ik heb een gezin en ik wil toch óók wel heelhuids thuis komen. Hard rijden is niet erg, als je maar weet waar en wanneer. Bovendien moet je de wagen waarin je rijdt natuurlijk kunnen dromen. Weten wat je ermee kunt doen; of nog beter: weten wat je er niet mee kunt doen. Bovendien vhebben de meeste koeriers een be wijs van verhoogde rijvaardigheid en kunnen slippen als de beste. Niet voor je lol, maar voor de vei ligheid". Die uitleg helpt wel, maar toch niet veel. Brussel is een heksenketel. Auto's schieten links en rechts langs ons heen. "Dat is hier altijd zo", ver duidelijkt Hans, terwijl hij gede cideerd de auto met een pittige snelheid door de Belgische hoofd stad stuurt. "Het probleem met Brussel is, dat er elke dag wel ergens iets wordt opengebroken. In het gunstigste geVal staat er nog een bord waarop dat is aangegeven, maar meeStal is dat bord er óók nog niet/eens. Hoe je dan verder moet rijden moet je zelf maar uit zoeken". Hij krijgt gelijk. Zonder een voorafgaande waarschuwing houdt de weg op weg te zijn en op straat ligt een bordje 'wegomlei- ding'. Het probleem lost zich van zelf op. Voor de neus van een po- Toen ik 7 jaar was, namen mijn ouders mij mee op vakantie naar Zuid-Limburg. Op de brommer. Zo 'n 200 km heen en zo 'n 200 km terug zat ik ingeklemd tussen mijn ouders op een schuimrubber kussentje dat op de benzinetank van de brommer was vastge maakt. Tot aan Bergen op Zoom was hel nog wel aardig, maar de rest van de tocht staat in mijn ge heugen gegrift als een barre tocht met vee! regen, verstijfde spieren en alsmaar het monotone geluid van de RA B-motor. Mijn nieuwsgierigheid werd ge wekt toen ik hoorde dat een dame uit Middelburg binnenkort ver trekt voor een bromtochtje van zo'n 8000 km. Helemaal alleen op een VESPA, of om in hel jargon van de schrijver en dichter Jules Deelder te spreken, op een 'pik- kentrillertje! En de bromtocht gaat dwars door landen waarvan gezegd wordt dat men deze lan den voorlopig beter kan vermij den vanwege de verhoogde radio activiteit na het ongeluk in de kerncentrale van Tsjernobyl: Tsjecho-S/o wakije, Hongarije, Roemenië en Joegoslavië. Juliette Petrie (50 jaar) de dame die op 29 juni voor deze tocht op de brommer stapt, praat er nuch ter over: 'Regelmatig heb ik con tact met de ambassades van deze landen en wanneer zij zeggen dat de norm toelaatbaar is, dan ge loof ik dat ook en verandert mijn reisschema niet. Het is natuurlijk mogelijk dat ik een paar maanden géén verse groenten zal eten, maar ook op dit punt spreken de berichten elkaar tegen. De reak- ties hier in het westen zijn mis schien, hoe begrijpelijk ook wel, wat overdreven. 'Schade' van het ongeval in Tsjer nobyl ondervindt Juliette Petrie binnenkort wel. Als uitzend kracht is zij momenteel werkzaam bij het Gemeenschappelijk Bouw bureau voor kernenergiecentrales dat in Borssele is gevestigd en de voorbereidingen diende te treffen voor de bouw van een derde kern centrale in Nederland. Tengevol ge van 'Tsjernobyl' heeft de rege ring besloten om dit bureau voor lopig te sluiten waardoor zo'n 40 tot 50 mensen zonder werk ko men te zitten. Juliette: "Zo'n derde kerncentra le zou gebouwd moeten worden in de N.O. polder, bij de Moerdijk of in Borssele, in ieder geval op een plaats waar niet al teveel men sen wonen. Dat is natuurlijk een beetje onzin, want wanneer zo'n centrale echt veilig is - zoals wordt beweerd- dan kunnen ze hem bij wijze van spreken ook op het Bin nenhof bouwen'. In de eerste plannen was het reis doel Moskou, dwars door Polen en de DDR. "Het is al heel lang een wens van mij geweest om Moskou eens te bekijken. Dat is zo'n 16 jaar gele den ontstaan, toen zag ik op tv Gannini Ulanova op 52-jarige leeftijd de Giselle dansen in een theater in Moskou. Wat was dat schitterend. Maar Moskou leek in die tijd nog verder weg dan de maan, hoewel het toch maar 2650 km is. Contact met de Russische ambas sade leverde op dat de wegen in Polen en Rusland nog niet zijn in gesteld op bromfietsers - de benzi nestations zouden zo'n drjehon- derd kilometer uit elkaar liggen. Een elegant excuus natuurlijk. Vandaar dat de route nu is ver legd naar landen als Tsjecho- Slowakije en Joegoslavië en mocht de straling daar toelaat baar worden, dan ga ik naar Grie kenland en Turkije'. Op mijn vraag waarom de reis persé op de brommer onderno men wordt antwoordt ze resoluut: 'ik heb wel tijd, geen geld en ik wil niet met allerlei kwebbelende heren of dames in één bus zijn. Bovendien zie en ruik je op een brommer veel meer. De geur van een land kan je helemaal in je op nemen en wanneer je onderweg iets interessants zie, dan kan je met de brommer meteen afstap pen. Veel mensen die van mijn plannen horen, verklaren me een *Juliëlte Petri beetje voor gek, maar de reakties van die mensen amuseren mij in hoge mate. Kijk, wat de boer niet kent dat eet-ie niet en veel mensen houden zich vast aan die ene va kantie in Torremolinos of weet ik veel waar. Dat lijkt mij nou niet bepaald genieten. Hetzelfde zie je bijvoorbeeld in de kunst. Wan neer men b.v. Nieuwe Muziek niet kan waarderen, dan moet het maar weg, zonder dat die mensen eens de moeite nemen om het te leren begrijpen of accepteren dat andere mensen daar wel op gesteld zijn". Juliette Petrie is nog nooit in een Oostblokland geweest. Ze is erg benieuwd op welke wijze kunst in deze landen wordt beleefd, of er echt sprake is van 'socialistische kunst' zoals ze dat noemen. Ze heeft een hele lijst samengesteld van musea en galeries in steden als Praag, Boedapest en Ryeka die ze persé wil zien. "En natuur lijk wil ik veel met de mensen pra ten en de culinaire bijzonderhe den van een streek leren kennen". De Italiaanse fabrikant van mijn brommer heeft me gegarandeerd dat de brommer het die hele tijd wel uit zal houden. Ik zelf ben daar ook niet bang voor, want ik heb me goed voorbereid. E^n Middelburgse rijwielhandelaar leert me momenteel banden plak ken en bougies verwisselen.Tot dat mijn geld op is, blijf ik weg - ik denk een, maand of drie. Sla pen doe ik op campings op de brommer gaat een lichtgewicht tentje mee en eeji butagasstelletje voor de koffie 's ochtends'. Leo Hannewijk litieman rijden we het opengebro ken wegdek op en na een tijdje crossen komen we weer op een be gaanbaar gedeelte. Zoiets moet je in Nederland eens proberen. "Dat is hier in België geen pro bleem" grinnikt Hans. "Op deze wagen staat met koeienletters dat het een koeriersdienst betreft. Dat doet hier wonderen. Verder heb ben we voor een aantal dingen een ontheffing, dus wat een ander niet mag, mogen wij nu net wel". Het adres waar wij moeten zijn is midden in een van de drukste win kelstraten. Een groot bord waar op staat dat het verboden voor auto's is. "Kijk, dat bedoel ik nu. Voor zoiets heb ik een ontheffing. Wij moeten tot vlak voor de win keldeur kunnen komen. Per slot van rekening heb je soms belang rijke spullen af te halen en dan kun je niet het risico lopen dat je op weg naar je auto een klap op je kop krijgt of zoiets. De enige voorwaarde die ze hier stellen is dat je de ontheffing even op de voorruit zet". Wij rijden stapvoets de win kelstraat in. Voetgangers gaan netjes opzij en twee politieagen ten kijken de andere kant uit. De ontheffing is namelijk niet op de voorruit aangebracht. "Met een gewone auto, zonder het op schrift 'koerier' lukt je dit in z'n leven niet om deze winkelstraat in te rijden. Dat pikken de Brussela ren niet. Ze gaan dan geen meter opzij, en je mag blij zijn als je auto er zonder deuken vanaf komt. Ik heb dat al eens meege maakt. Toen kon het niet anders, maar het zweet stond wél in m'n handen" Het volgende adres wordt Charle roi. De teller wijst wederom 160 aan. Bochten waar een bord bij staat, dat 80 kilometer per uur eigenlijk al hard genoeg is, wor den akelig precies met een vaartje van over de honderd genomen. Géén gillende banden en geen nei ging van de auto om iets anders te willen. Als een blok op de weg. Tot aan Oostende verloopt alles op rolletjes. Zo snel mogelijk naar het opgegeven adres, kastje aan de buitenmuur leeg maken en verder. In Oostende zitten we plotseling muurvast. Er is een muziekfeest aan de gang en eer we er erg in hebben zitten wij ingeklemd tus sen de plaatselijke drumband. De politie helpt ons verder door met zwaailicht voor ons uit te rijden. "Geen dank, graag gedaan". De weg van Oostende naar Brug ge is voor wie hem niet kent rond uit gevaarlijk. Veel bochten en niet of nauwelijks verlicht. Niet temin blijft onze snelheid rond de 140 kilometer per uur. Brugge, Gent, Antwerpen. Alles en ieder een zit gezellig op een terrasje. Hans: "Dat denken de mensen vaak. Leuke baan, lekker in de auto en af en toe even op een ter rasje. Vergeet het maar. Voor je het weet zit je achter op je schema en moet je écht racen. We hebben daar echt geen tijd voor". En met enige spijt in zijn stem: "Maar het zou wél leuk zijn om even te stoppen...." De rit zit er bijna op. Van Ant werpen nog 'even' naar de Neder landse grens bij Breda. Daar moet een collega staan die de 'handel' van ons overneemt. We hebben dan in totaal 22 adressen 'gedaan' en ruim 750 kilometer gereden. De collega staat er inderdaad. Heeft óók een dikke 800 kilome ter achter de rug. We praten nog wat na over de afgelopen rit. "Je moet een goede conditie hebben, goed zijn uitgerust, behoorlijk hebben gegeten en nooit vergeten dat je op de weg rijdt", stellen beide koeriers. Inmiddels is het half drie 's nachts. Zo er romantiek hangt rond de stiel van koerier: die is er nu goed vanaf. Het is gewoon een vak, waarin keihard gewerkt moet worden. Met beide handen aan het stuur. ZWIESEL CHRISTINENHÜTTE VILLEROY BOCH LEERDAM KRISTAOL De drinkserviezen - specialist: SPECIAALZAAK SERVICE KWALITEIT GARANTIE LANGE DELFT 50 MIDOELBURG 01180 13221 j MIDOELBURG In kanvas en nylon. In vele kleuren en modellen. r- Vanaf I O

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 1