DE "AX" EEN NIEUWE CITROËN OP DE PARIJSSE AUTOSALON (ON)VEILIGHEID WEGWERKERS NIJPEND PROBLEEM BANDENAANBIEDING! MARSHAL SHELL ZELFTANKSTATIONS INJECTIE ZONDER FINANCIËLE ADERLATING. NU GLKG VOLVO 360 STANDAARD MGT 2-LITGR INJGGTIGMOTOR VA. AUTO RENAULT HONDA PRELUDE Uit de wereld van de AUTO DUS 100% GARANTIE!! GRATIS MONTEREN EN BALANCEREN MICHELIN 35% KORTING OCCASIONS DIJKWEL BV MIDDELBURG K0UDEKERKE VOLVO AUTOMBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN B.V. Pres. Rooseveltlaan 768. Telefoon 01184-16679. VLISSINGEN. DE FAAM - DE VLISSINGER Van onze autoredacti Agressie f 13.750,- Autobedrijf Wondergem en Melse Speciale aanbieding: RENAULT 5 Kom snel eens langs! Zeker zult U slagen! Autobedrijf van Damme "P0ELZICHT" Loop vrijblijvend binnen in onze,x 6RÖTE OVERDEKTE SHOWROOM DE STAALGORDELRADIAALBAND. 135 ST 13 voor o.a. Renault - Fiat j. adv.pr. 152.30Bij ons: II.UU 145 sr 13 voor o.a. Renault - Fiat - Opel en Peugeot adv.pr. 188.00 Bij ons: 74.00 155 Sr 13 voor o.a. Golf - Kadett en vele Japanse auto's adv.pr. 215.40Bij ons: 82.50 165 Sr 13 voor o.a. Opel - Ford -'BMW - Toyota adv.pr. 227.90 Bij ons: 87.50 Woensdag 28 mei 1986 Citroen zal op de komende Parijsc Autosalon (1-12 oktober 1986) een nieuw model commercialiseren dat toegevoegd wordt aan het bestaande Citroën-gamma: de "AX". De AX is ontworpen met behulp van de modernste research en marke- tifigmethoden en is net als de BX een Citroen van de nieuwe generatie. Een auto die handig is in het verkeer, hoge prestaties levert en zuinig is. Hij is geïnspireerd op de ervaringen opgedaan tijdens het weten- i schappelijk onderzoekprogramma met de ECO 2000: vermindering van de rij weerstanden, optimalisering van de motoren, vermindering van de massa, lage verbruiken. Het is een drie-deurs berline met voorwielaandrijving, compact (lengte 3,50 meter) met een prettig aandoende lijn, modern en aëro dynamisch (Cx 0,31). De geringe afmetingen van het motorcompartiment maken een ruim interieur mogelijk. Zijn vijf zitplaatsen en velerlei voorzienin gen (3e deur, grote variabele kof ferruimte, talrijke bergruimten), maken van de AX een auto waar in men zich op zijn gemak voelt en waarbij aandacht is besteed aan het comfort van de ge bruikers. De AX is uitgerust met een geheel nieuwe aandrijfuriit, dwarsge- plaatst in verticale stand, met een versnellingsbak voorzien van vier of vijf versnellingen afhankelijk van de versie, gemonteerd aan hel uiteinde van de motor. De nieuwe TU motor, vier cilin ders, bovenliggende nokkenas, is leverbaar in drie cilinderinhou den: 954 cm3 - 45 pk, 1124 cm3 - 55 pk, 1360 cm3 - 65 pk. De nieuwe rondom onafhankelij ke vering bestaat uit schroefveren voor en torsiestavcn achter. Het comfort en de rijeigenschap- pen samen met een goede ge wicht/vermogenverhouding (ge wicht van 640 tot 695 kg.) maken van de AX een auto met een dy namische temperament. Stijl, interieurruimte, motoriserings- en uitrustingsni veau plaatsen hem in een zich snel ontwikkelende markt: die van de ^liL van bouqie tot bumper^-" wetenswaardigheden uit autoland schikt om aan de wensen van een gevarieerde clientele te voldoen. rustingsniveaus en zal worden ge fabriceerd in de fabriek van kleine moderne auto's in het B2 segment (1.950.000 3-deurs auto's verkocht in Europa in 1985), ge- De AX zal in zeven versies wor den gecommercialiseerd, op basis van drie motortypen en vier uit- Aulnay-sous-Bois (bij Parijs), met avantgardistische industriële middelen. De veiligheid - of liever de onvei ligheid - van de wegwerkers is vol gens de Rijkswaterstaat en de Ne derlandse wegenbouwers een nij pend probleem. De zorg voor vei lig werken, met name op de - steeds voller rakende - autosnel wegen, is zo langzamerhand een steeds moeilijker opgave ge worden. Uit onderzoek bij personeel, werkzaam op die autosnelwegen, blijkt dat zo'n 80 procent van de ze noeste, in fel-oranje vesten ge hulde werkers hun werk "gevaar lijk" of "zeer gevaarlijk" vindt. Niet dat ze er zelf zo'n ophef over maken - want zelfs aan gevaar raak je gewend. Maar wel is het zo dat hun werkgevers zich daar grote zorgen over maken. Te recht, want wie een dagje met de ze mensen zou meelopen, kan zich precies indenken aan wat voor gevaren zij bloot staan: au tomobilisten, die regelmatig met (veel te) hoge snelheid op centi meters afstand voorbij scheuren: automobilisten, die wegversmal lingen negeren, op het allerlaatste moment nog even invoegen en bijna tegen de afzetting (en wie staat daarachter te werken?) aan- knallen; er zijn er ook, die slecht opletten en gewoon de afgezette rijstrook oprijden, waar de men sen aan het werk zijn. Het zijn dit soort omstandighe den, waar de wegwerkers dage lijks mee nebben te maken. Om standigheden, die er, gezien de alsmaar toenemende verkeers drukte, bepaald niet beter op lij ken te worden. Vandaar ook dat de Rijkswaterstaat en de Neder landse Vereniging van Wegen bouwers momenteel een voorlich- tingsaktie ("Sla even stil bij het werk aan de weg") voeren om bij de weggebruikers voor deze pro blematiek méér begrip te vragen. De goeden niet te na gesproken blijkt overigens - volgens Rijks waterstaat - dat nogal wat auto mobilisten zich ten opzichte van die wegwerkers regelmatig agres sief gedragen. Ze proberen bij op onthoud door wegwerkzaamhe den, hun ergernis af te reageren op die wegwerkers. "Ze schelden of gooien de werkers toe", meldt Rijkswaterstaat. Hoewel voor de Rijkswaterstaat uitgangspunt blijft dat onderhoudswerkzaam heden niet tot files mogen leiden, zijn vertragingen in de praktijk niet altijd vermijdbaar. "Helaas tot ergernis van de automobilist". Rijkswaterstaat en de wegwerkers zelf doen er alles aan om hinder bij wegwerkzaamheden tot een minimum te beperken. Zo wordt er, als de verkeersdrukte dit noodzakelijk maakt, in principe buiten de spitsuren gewerkt en desnoods wordt het werk 's nachts of in het weekend uitge voerd. Pas als dergelijke maatre gelen in verband met de aard van de werkzaamheden niet haalbaar zijn, zal de automobilist te maken krijgen met omleidingen en files. Saab 99 GL1980 Saab 99 Aut. A.P.K.-gekeurd. 1975 Seat Malaga 1.5 GL1985 Seat Ronda 1.2 L1984 Seat Ronda 1.2 L1984 Seat Fura 5-drs. GL1984 11.950,— 12.950,- 12.500,- 10.450,- Opel Kadett 1.3 SR 50.00Q km. 1981 nu Citroen Visa 1.1 E1984 11.950,- Fiat Ritmo 60 L1983 10.950,- Fiat Regata 70 S1984 15.500,- Ford Taunus 2.01977 2.500,- Mini 10001980 3.950,- Mini Clubman Estate A.P.K.-gekeurd1978 2.950,- Opel Kadett 1.2 S 4-drs1980 8.950,- Opel Kadett C1978 4.750,- Opel Kadett C A.P.K.-gekeurd 1974 1.000,- Opel Ascona 1.9 N1979 7.450,- Renault 5 TL1981 7.950,- Lada 2105 GL 1500 motor.... 1982 7.750,- V.W. Golf1979 6.750,- V.W. Golf Diesel1980 9.950,- Seat dealer voor Walcheren Industrie" eg 31 Vlissingen Tel. 01184-15220 Renault 4 GTL 1980 4.750 Renault 4F6 Combi 1978 3.750,— Renault 5 TL 1983 10.900,— Renault 9 GTL 1982 11.900,— Renault 9 GTL 1982 12.900,— Renault 9 GTC 1982 11.900,— Renault 11 TL 5-drs 1984 16.900,— Renault 11 GTL 1983 15.250,— Renault 11 GTX 1984 14.900,— Renault 18 Autm... 1979 6.900,— Renault 18 GTL type II.. 1984 16.900,— Renault 18 Diesel.. 1983 12.900,— Renault 20 Diesel. 1981 8.900 Renault 20 GTD.... 1980 7.900,— Fiat Uno 55 ES 1985 14.900,— Fiat Uno 55 1983 11.900,— Fiat Ritmo 60 1983 11.900,— Ford Fiësta 1985 15.500,— Ford Taunus 1.6. 1979 3.500,— Opel Kadett 1983 12.900,— MET VEEL EXTRA'S, KLEUR WIT,1984 Speciale aanbieding: Alpine turbo, zwart 1983 Occasions boven 5.000,- 3 mnd. garantie gecleand en gepoeisi vol benzine inruil geen probleem financiering direki. Gildeweg 16. Vlissingen Telefoon 01184-17130 Verkoop: Hands Dijkwel, 01184-64240 Verkoop: Jaap Wolfert. 01184-67596 VRIJDAGAVOND KOOPAVOND AUTO-AKTUEEL Wissenkerke, Telefoon 01107-1477 Audi 80 Turbo diesel 1983 2x Fiat Panda 451982-1983 Fiat Uno 5 drs 70 S1983 Ford Taunus Bravo 1600 4 drs. LPG1981 Ford Taunus 1600 L Bravo1982 Ford Fiësta 1100 L1981 Mazda 626 4-drs LPG1984 Ford Escort 1300 L LPG 1983 Opel Manta 20 S GTJ1983 Opel Kadett 5-drs. 1300 Stationcar 1984 Opel Kadett 1200 S1981 Opel Kadett 1300 Stationcar 5-drs1980 Opel Kadett 12 N LPG1980 Opel Kadett 13 S 5-drs. de luxe stationcari980 Opel Ascona 16 S1981 (2) Opel Ascona 16 S LPG1981 1982 Peugeot 504 Diesel1977 Peugeot 305 GLS1981 Renault 14 TS 1979 Renault 5 TL Super1985 Toyota Carina diesel 4 drs. de luxe1983 VW Golf diesel 5-drs1981 VW Golf D1980 VW Golf SC 16001981 VW Polo C1983 Caravan Centrum Verrijn Stuartweg 4 (industrieterrein 'de Poel') Goes tel. 01100-23277 I.T. - Mirage Caravans Diverse inruil caravans Door Shell - Shop - Center zelf geïmporteerd Enkele voorbeelden: Prijzen incl. B.T.W. ,,Statenlaan" ,,'tZand" JC Suvaal A. Wagenaar J. Dekker Middelburgsestr. 53 Statenlaan 244 Koudekerkseweg 14 Tel 01185-1408 Tel. 01180-25663 Tel 01180 14711 AFGEBEELD: VOLVO 360 GLT Prijs én modelwijziging voorbehouden. Die zal de concurrentie niet leuk vinden': dc Volvo 360-serie wordt vanaf nu standaard uitge rust niet injectie. Een soepele, krachtige 2-1 iter. 82kW motor. Goed vooreen topsnelheid van ruim 180 km per uur. En een acceleratie van 0 tot 100 km/u in nauwelijks II seconden. Een volledig nieuwe krachtbron die ruim schoots voldoet aan de eisen zoals die zijn bepaald m de wet "Stimuleringsmaatregelen" van 1 april 1986. Dus een "schone motor'Volgens de meest recente milieunormen zonder gebruikmaking van een katalysator. Een motor die bovendien geschikt is vooralle ben/.inesoortcn vanaf loodvrij normaal. Dus ook in het buitenland kunt u probleem loos tanken. En dit zal dc concurrentie nog minder leuk vinden: de Volvo 3 60 met standaard injectie is al verkrijgbaar vanaf f. 25.975,-. inch B 1 W. Wij nodigen u uit om snel bij ons langs te men voor 'n proefrit. ko

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 19