Alleen een goede antenne op een goede plaats geeft een goede ontvangst! PSYCHISHE GEVOLGEN NA VERKEERSONGEVALLEN STERK ONDERSCHAT al AUTO abc DELTA NU ELKE SEAT TOT 1 JANUARI 1987 INCLUSIEF 0% RENTE.VRAAG BIJ ONS NAAR DE VOORWAARDEN. AUTO RENAULT De voordelige weg naar uw klanten Eurocasion NU MEER KEUS DAN OOIT TEVOREN! VW GOLF DIESEL 1984 ALEXANDER GARAGE RENAULT 5 DIJKWEL BV De Faam en De Vlissinger AUTO DIJKWEL EEN AUTO KOPEN BEGINT HIER De Faam en De Vlissinger JIJIÊJ kopen y-1" V Ol BEGINT 7C1 HIER O AUTOBEDRIJF WONDERGEM EN MELSE Industrieweg 31 Vlissingen tel. 01184-15220 DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 14 mei 1985 Van onze autoredactf Speciale aanbieding: Kom snel eens langs! Zeker zult U slagen! 'OO S B0VAG GARAGE ALEXANDER SHH AUTOSCHADE CASTEL AUTOSCHADECASTEL HB1 AUTOSCHADE CASTEL S Motorcraft Autobedrijf Joosse Garage Joh. MURRE TISSINK BANDEN BV Tennis puntenteller GEBRUIKTE WAGENS MET EUROCASION GARANTIE CITROËN OCCASIONS ANDERE MERKEN NISSAN OCCASIONS TE KOOP: Atrra aÖto I HIEB AUTO C|cr 1 AUTO-AKTUEEL—AUTO--AKT Men vindt ze gemonteerd op liet spatbord, dicht bij de voor- ruitstijl, bovenop het dak en er gens aan de achterkant; men ziet- korte en lange antennes, glanzend verchroomd ot' van roestvrij staal. En ook matzwarte antennes komt men tegen. Een dergelijke veelheid van vormen en plaatsen werkt verwarrend. Hoe moet men beslissen; wat is nou het beste? /dEf's.. van bouqie bumper^*-* wetenswaardigheden uit autoland I Allereerst dit: als eeii wagen al door de fabriek met antenne wordt geleverd, dan is er wat dat betreft niets meer te kiezen. Want de fabriek heeft door vaak moei zaam researchwerk voor deze wa gen al de passende antenne en ook de gunstige plaatsing bepaald. Het enige, wat de bezitter redelij kerwijs achteraf nog zou kunnen veranderen is het omwisselen van een gewone antenne tegen een electronisch versterkte of een mo torisch bediende antenne. Daarmee zijn we aangeland bij de antennetypen. Er zijn de volgende systemen. 1. Dunne, lange antennes, in de vakhandel ook opbouwanten- nes genoemd: dit zijn dunne, bijna draadachtige antennes van onveranderlijke lengte. Vóórdat U een wasserette bin nenrijdt moet hij aan de voet verwijderd worden, omdat hij anders beschadigd kan worden. 2. Handbediende inzinkbare an tennes: dit zijn telesscopische constructies, met vier of vijf buissecties, die men met de hand in elkaar schuift totdat de gehele antenne in de carros serie is verdwenen. 3. Elektrisch bediende inzinkbre antennes: hierbij wordt de te lescoopantenne door een klei ne electromotor in- of uitge schoven. 4. Dakantennes: deze kunnen een staaf- of telescoopvom hebben en in een meer of min der schuine stand geplaatst worden. Deze antennes wor den met een schroef- of bajo netsluiting aan de voet be vestigd; voordat men de was serette binnenrijdt moet hij worden losgenomen of plat te gen het dak worden geklopt. Daktelescoopantennes schuift men met de hand in het be vestigingsvoetje naar binnen. 5. Raamantennes: dit zijn geen "staven", maar dunne dra den,die in of op de voorruit of achterruit aangebracht zijn. Ontvangstteclmisch zijn de anten nes van de groepen 12 en 3 - bij gelijke lengte - gelijkwaardig. De eenvoudige dunne antenne is goedkoop, maar wel altijd volle- digaanwezig". Dat betekent win- druis, ook dan wanneer men de antenne helemaal niet nodig heeft en bovendien extra risico vanwege De inbouw voorop wordt aanbevolen bij een met de hand bediende inzinkbare antenne, die men vóór het instappen en na het uitstappen gemakkelijk kan uittrekken en inschuiven. 2. Een montage achterop beperkt bij voorbaat een aantal storingen. Een half-of volautomatische antenne is hier. met het oog op moedwillige beschadiging, op zijn plaats. 3. Dakantennes bieden een goede ontvangstkwaliteit en een grote mate van bescherming tegen bescha diging. 4. de zo gemonteerde antenne met een van een veer voorziene voet kan buiten de wagen heen en weer zwie pen en is daarom uit een oogpunt van verkeersveiligheid uit den boze. vernielzuchtige jeugd. Inzinkbare antennes kan men altijd inschui ven en dus laten verdwijnen. Of dit geschiedt met de hand of elec- trisch, is een kwestie van comfort, waarbij electrisch bediende anten nes uiteraard duurder zijn. De antennemotor kan via een kleine extra schakelaar worden ingeschakeld (semiautomatisch) of aan de in/uitschakelaar van de radio gekoppeld zijn(volauto- matisch). De handschakelaar heeft het voordeel, dat men bij gebruik van de cassetterecorder de antenne in geschoven kan laten. Ook kan hierbij de antenne op willekeurige hoogte worden geplaatst, wat bij bijzondere ontvangstomstandig heden nuttig kan zijn. Dakantennes (groep 4) hebben het voordeel van een grotere af stand van de motor en daarmee van storende invloeden door ont steking, dynamo, etc. Daarbij komt nog de mogelijkheid de stand uit het lood (de min of meer schuine stand) met de hand te ver anderen, waarbij eenachterwaart- se neiging van rond 60°/'o over het algemeen de gunstigste stand is gebleken. Raamantennes (groep 5) kunnen slechts zelden hetzelfdde preste ren als staafantennes. De ont vangstkwaliteit is vooral vaak af hankelijk vaan de positie van de wagen ten opzichte van de zender. Bovendien heeft men bij dergelij ke antennes een elektronische ver sterker. Hun enige voordeel: men ziet ze niet en men hoort ze niet suizen. In elk van deze groepen heeft men te maken met een gevarieerd aan bod. Dan is de keus moeilijk. Hulp wordt geboden in de prospectussen van de grote anten nefabrikanten: ze zijn ingedeeld naar het model van de wagen en bij de meeste modellen wordt dat antennetype aangeprezen, dat het beste geschikt is. Bovendien wordt deze specifieke antenne dan meteen met de juiste bevesti gingen en het bijpassende bevesti gingsvoetje geleverd. Antennelengte: een optimale ont vangst krijgt men als de antenne lengte overeenkomt met rond een kwart van de radio-golflngte. In de ultrakortegolfgebied - het be langrijkste bereik bij de autoradio -is dit zonder meer uitvoerbaar, want daar ligt dit kwart ongeveer bij 1 meter. lnderdaadzijn daarom de meeste antennes 90 tot 110 cm lang. Wel iswaar is de ontvangst op de lange-, midden- en kortegolf dan niet optimaal, maar toch altijd accptabel, vaakzelfs goed. Uit stilistische overwegingen of vanwege vermeende sportiviteit kopen tal van lieden graag een korte antenne, die dan ongeveer 40 cemiimeter lang is. Hierbij is een electronische versterker on misbaar. Een verkorting ontstaat ook dan. wanneer het middenstuk meerdere malen spiraalvormig is gedraaid. De capaciteit klopt dan nog wel, maar de ontvangstpiek ligt wat lager. Ziet men onderweg auto's met ab normaal lange antennes, dan be treft dit bijna altijd zendama teurs. Het zogenaamde citizen band-radioverkeer vindt namelijk plaats op de 11 meterband en der halve zijn hierbij de antennes ge middeld 2,70 m lang. Tenslotte het probleem van de plaatsing. Belangrijk: Tal van au tomobielfabrikanten leveren hun wagens reeds met een voorge- boorde doorvoer voor de inbouw van een antenne, de plaats die van fabriekswege is gekozen voor in bouw van de antenne, voldoet al tijd optimaal. Als een wagen nog niet van een antennegat is voorzien,komen in principe drie plaatsen in aanmer king: op het voorspalbord bij de voorruit, aan de voorrandvan het dak (niet middenop!) en aan de achterkant. De spatbordmontage is voor de doe-het-zelver het meest probleemloos. Bij montage op het dak moet van binnen de hemel worden losgemaakt. Bij montage achterop heeft meen de meeste moeite, want dan moet men -als hij door de fabriek nog niet aangebracht is - een kabel door de gehele wagen naar de ont vanger voorin trekken. Dit is ech ter wel aanbevelensaardig bij niet volkomen ontstoorde motoren. Wie niet op de hoogte is met de graad van ontstoring van zijn mo tor en in het instructieboekje voor de auto hieromtrent ook geen aanbevelingen vindt, kan bij zijn dealer informeren; men zal hem dan de gunstige inbouwplaats meedelen. Net zoals er gunstige inbouw- plaatsen zijn, zijn er ook uit gesproken ongunstige. Daartoe behoren het middenvlak van de motorkap, van het dak en van het kofferdeksel, die ontvangsttech- nisch een voplstrekt negatief ef fect hebben. De antenne behoort beslist aan de zijkant! Vraag: dunne of dikke telescoop? Antwoord: hoe dikker hoe stevi ger. Dunne telescopen zijn gevoe liger voor doorbuigen en een een maal verbogen telescoopdeel kan nauwelijks meer in de juiste stand worden teruggebracht. Vraag: zwart of verchroomd? Antwoord: dat is zuiver een kwestie van smaak. Met de ont vangstkwaliteit heeft dit niets uit staande. Van de Amerikaanse automobilisten die betrokken waren bij een verkeersongeval waarbij een dode viel, heeft éénderde deel jaren nog depressies, denkstoornissen en nachtmerries. Alle be leid en onderzoek ten spijt zijn er nog steeds geen Nederlandse gegevens. Dit zei dr. J. Winnubst, hoogle raar klinische psychologie aan de Rijksuniversiteit Utrecht, afgelo pen zaterdag tijdens de mani festatie "Mens en Samenleving" in de Utrechtste Jaarbeurs, prof. Winnubst kwam tot de uitspraak dat "wij gezamenlijk jarenlang getracht hebben verkeersongeval len uit te bannen door enerzijds een beleid gericht op het voorko men ervan en anderzijds het nege ren van de gevolgen". Aan dit laatste lijkt, prof. Winnubst, nu een einde te komen. Onderzoek dat van regeringswege werd in gesteld naar psychotraumatische spanningen bij slachtoffers van treinkapingen, heeft onder meer ook voor verkeersveiligheid een gunstig gevolg gehad. Het Instituut voor Psychotrauma te Arnhem gebruikt de verworven kennis verder voor het ontwikke len van methoden om stress door geweldinwerking te voorkomen. Een deelprogramma voor ver keersslachtoffers is eind vorig jaar gestart. Het instituut gaat ook onderzoek doen naar de ernst en de omvang van het verschijnsel bij verkeersslachtoffers. Het is daartoe in de gelegenheid gesteld door het Nationaal Verkeersvei- ligheidsfonds. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Stichting We tenschappelijk Onderzoek Ver keersveiligheid SWOV initiëren ook een deel van het onderzoek bij het Instituut voor Psychotrau ma. De ANWB beschikt sinds enige tijd over een telefonische hulplijn. De Raad voor de Ver keersveiligheid heeft belangstel ling voor het onderwerp. Ook de bureau's voor slachtofferhulp kunnen een belangrijke rol spelen. Winnubst kondigde initiatieven aan om deze groeiende belangstel ling te bundelen. Naar zijn oor deel zijn meer, en meer systemati sche inspanningen geboden. "Het aantal mensen dat nog jarenlang in de war is door verkeersongeval len en de ernst daarvan worden sterk onderschat. "Het is geen nieuwe ziekte, het is een ver schijnsel van verwaarlozing", al dus prof. Winnubst. Renault 5 TL1983 10.500,— Renault 5 GTL1981 6.900,— Renault 9 GTL1982 11.900,— Renault 9 GTL1983 12.900,— Renault 11TL 5-drs. 1984 16.900,— Renault 11 GTL1983 15.250,— Renault 11 GTX1984 14.900,— Renault 18 Autm... 1979 6.900,— Renault 18 GTL type II.. 1984 16.900,— Renault 18 Stationcar 1984 17.500 Renault 18 Diesel.. 1983 12.900,— Renault 20 Diesel. 1981 8.900,— Citroën GSA spec..1982 10.900,— Citroën Dyane 6.... 1981 3.900,— Fiat Uno 55 ES1985 14.900,— Fiat Uno 551983 11.900,— Fiat Ritmo 601983 11.900,— Ford Fiësta1985 15.500,— Opel Kadett1983 12.900,— Speciale aanbieding: Alpine turbo, zwart 1983 Occasions boven 5.000,- 3 mnd. garaniie gecleand en gepoeisi vol benzine inruil geen probleem financiering direki. Gildeweg 16, Vlissingen Telefoon 01184-17130 Verkoop: Hands Dijkwel, 01184-64240 Verkoop: Jaap Wolfert, 01184-67596 VRIJDAGAVOND KOOPAVOND Corsa TR 1,2 S Luxus Kadett 1,6 Caravan Spec. 5 drs. ,i Kadett 1.6 S Spec. 5 drs. v Kadett 1.3 S Spec. 3 drs. Kadett 1.2 S FLASH 3 drs Kadett 1.3 S Spec. 3 drs Kadett 1.6 D Luxus 3 drs Ascona 1.6 S 4 drs. Ascona 1,6 D 4 drs. LS Ascona 1.8 E injectie 5 drs Rekord 2,0 S 4 drs. Rekord 1.8 S 4 drs Senator 2.5 E injectie AUTOMAAT Isuzu Trooper 2 drs LPG div, extra's Audi 80 C diesel 4 drs BMW 525 i 5 bak vele extras Citroën Visa II 11 RE Fiat Ritmo 70 3 drs Ford Escort 1.6 L 5 bak, 5 drs. Mercedes 230 E Renault 11 GTL 5 drs Renault 4 GTL 5 drs Mini HLE wit 7.700 84.000 82.700 67.800 42.200 57.300 67.900 35.100 55.900 45.000 70.800 39.900 67.800 58.200 84.700 35.700 28.000 88.600 50.000 33.800 km.1985 km. 1982 km. 1981 km. 1982 km. 1983 km.1983 km.1983 km. 1983 km. 1985 km. 1983 km. 1984 km. 1983 km. 1982 km. 1985 km. 1983 aug.1982 km. 1984 km. 1984 Mei 1984 km.1983 km. 1984 km. 1984 1983 Bij LOUISSE krijgen gebruikte auto's 1 JAAR volledige garantie. BU DE OPEL-DEALER STAAN ZEAITIJD VOOR U KLAAR. Kalverstraol 1, Middelburg tel.-01180-25851 Donderdag koopavond Zaterdags om 4 uur gesloten Alexander Gogelweg 18, Vlissingen Tel. 01184-65262 Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's plaat en overzet plaatwerk voor alle autoschade (F0CWA Oude Veerseweg 22 - Middelburg Voor roestherstel en geheel |j& Kenmerk voor vakwerk spuiten |hLa|Iir?i.tSpecialist in vracht-, bedrijfswagens en caravan- schade Tel. 01 180-27261 Voor al uw Ford onderdelen Gildeweg 20 - Vlissingen Breewaterstraat 3 1 Vlissingen Tel. 01 184-14203 (Centrum)^ Verkoop, reparatie en onderhoud van alle merken. Kinderdijk 64-66 Gildeweg 7 (bij Miro)l& ggjrel. ni1Rn.?75f)? Tel. 01184-^5141^ MIDDELBURG VLISSINGEN Omdat punten tellen vaak moeilijk is bij tennis (al thans punten bijhouden meent Sell International de oplossing te hebben gevon den: de 'Scorewatch'; een hulpmiddel dat om de pols wordt gedragen en dat dient om tijdens een partij tje tennis de telling bij te houden. Met de Tennis Scorewatch kan voortaan moeiteloos en nauwkeurig de stand wor den bijgehouden, zodat een vriendschappelijk partijtje ook inderdaad vriend schappelijk blijft. De Sco rewatch is ook bedoeld als een hulpmiddel voor de jonge, beginnende tennis ser, om de puntentelling onder de knie te krijgen. De Tennis Scorewatch is ge maakt van slagvast kunststof en voorzien van een soepele polsband die dankzij de klittebandslui- ting altijd past. De Tennis Scorewatch.,kost 9,95. Ford Escort stationcar 5-drs 16001983 VW Passat 4-drs 1979 Mini 1100 spec1980 Mitsubishi Colt GX1981 Opel Corsa 12 S Luxus1984 Opel Kadett 3 drs Luxus 12 S1983 Opel Ascona 1.6 N 1978 Opel Rekord 20 S 4-drs 1980 Opel Rekord 2.3 diesel 4-drs autom. 1979 oidsmobiel Cutlass LS diesel 1981 Renault 16 LPG 1978 Wij verrichten ook VVN-keuringen en APK-keuringen. Diverse goedkope inruilauto's. Inruil en financiering mogelijk. Ons bedrijf is elke dag (ot 18.00 uur geopend. Automobielbedrijf Lamhrecbtstraat 19, Middelburg tel.: 01180-13029/25467 INRUIL FINANCIERING MOGELIJK 2 CV 6 spec. 1985 9.500,— Audi 80 SC 1984 19.750,— 2 CV club 1984 8.750 Ford Sierra 2.0 GL 1982 17.950,— 2 CV 6 Charleston 1982 7.500 Ford Capri 2.3 S 1983 17.900,— Visa spec. 1985 12.250,— Fiat Panda 45S 83/84 10.250,— Visa spec. 1984 11.750, Peugeot 505 GR 1983 17.750,— Visa 11 RE 1984 13.500, Renault 18 GTS combi 1983 16.500,— Visa spec. 1983 10.500, Renault 9 GTS 1983 14.900,— Visa club 1983 10.900,— Zastava 1100 1982 4.250 Visa super X 1982 9.250,— Fiat Panda 45 1982 7.500,— Visa li club 1981 6.950 Ford Sierra 2.0 GL 1983 16.750,— BX 14 E 1985 19.500 Ford Taunus LPG 1982 9.950,— BX 14 E 1984 18.750,— Honda Quintet 1982 10.750,— CX Pallas 1983 18.900,— Mazda 626 1979 4.950 CX 20 Pallas 1983 14.750,— Mercedes 300 TD combi 1980 17.900 CX Prestige 1982 17.900,— Renault 5 TL Le Car 1983 10.250,— CX 2400 Pallas 1981 11.000,— Renault Fuego TL 1984 17.500,— Talbot Horizon Toyota Celica GT 1981 1976 7.950,— n.o.t.k. Cherry 1.5 GL 1983 12.950,— Toyota Corolla diesel 1983 11.250, Sunny 1.3 DX 1983 13.250,— Toyota Carina autom. 1980 7.950, Bluebird diesel 1981 8.900 VW Jetta (LPG) 1980 8.750, Automobielbedrijf Dijkwel Middelburg BV Veqrseweg 104, Middelburg Telefoon 01180-29955 Donderdagavond koopavond Citroën concessionnaire Saab 900 GLS... 1981 Ford Escort 1.3 GL1977 Renault 5 GTL... 1979 Tevens auto's te koop gevraagd. Alexander Gogelweg 18. Vlissingen tel.: 01184-65262 OOK VOOR A.P.K. EN V.V.N. KEURINGEN

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 16