Alleen een goede antenne op een
goede plaats geeft een goede ontvangst!
PSYCHISHE GEVOLGEN NA
VERKEERSONGEVALLEN
STERK ONDERSCHAT
al
AUTO abc
DELTA
NU ELKE SEAT TOT 1 JANUARI 1987 INCLUSIEF 0% RENTE.VRAAG BIJ ONS NAAR DE VOORWAARDEN.
AUTO RENAULT
De voordelige weg
naar uw klanten
Eurocasion
NU MEER KEUS
DAN OOIT TEVOREN!
VW GOLF DIESEL
1984
ALEXANDER
GARAGE
RENAULT 5
DIJKWEL BV
De Faam en De Vlissinger
AUTO DIJKWEL
EEN
AUTO
KOPEN
BEGINT
HIER
De Faam en
De Vlissinger
JIJIÊJ kopen y-1" V
Ol BEGINT 7C1
HIER O
AUTOBEDRIJF WONDERGEM EN MELSE Industrieweg 31 Vlissingen tel. 01184-15220
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 14 mei 1985
Van onze autoredactf
Speciale aanbieding:
Kom snel eens langs!
Zeker zult U slagen!
'OO
S B0VAG GARAGE ALEXANDER
SHH AUTOSCHADE CASTEL
AUTOSCHADECASTEL
HB1 AUTOSCHADE CASTEL S
Motorcraft
Autobedrijf Joosse
Garage Joh. MURRE
TISSINK BANDEN BV
Tennis
puntenteller
GEBRUIKTE WAGENS MET EUROCASION
GARANTIE
CITROËN OCCASIONS
ANDERE MERKEN
NISSAN OCCASIONS
TE KOOP:
Atrra aÖto
I HIEB AUTO C|cr 1
AUTO-AKTUEEL—AUTO--AKT
Men vindt ze gemonteerd op liet
spatbord, dicht bij de voor-
ruitstijl, bovenop het dak en er
gens aan de achterkant; men ziet-
korte en lange antennes, glanzend
verchroomd ot' van roestvrij
staal. En ook matzwarte antennes
komt men tegen. Een dergelijke
veelheid van vormen en plaatsen
werkt verwarrend. Hoe moet men
beslissen; wat is nou het beste?
/dEf's..
van bouqie
bumper^*-*
wetenswaardigheden uit autoland
I
Allereerst dit: als eeii wagen al
door de fabriek met antenne
wordt geleverd, dan is er wat dat
betreft niets meer te kiezen. Want
de fabriek heeft door vaak moei
zaam researchwerk voor deze wa
gen al de passende antenne en ook
de gunstige plaatsing bepaald.
Het enige, wat de bezitter redelij
kerwijs achteraf nog zou kunnen
veranderen is het omwisselen van
een gewone antenne tegen een
electronisch versterkte of een mo
torisch bediende antenne.
Daarmee zijn we aangeland bij de
antennetypen. Er zijn de volgende
systemen.
1. Dunne, lange antennes, in de
vakhandel ook opbouwanten-
nes genoemd: dit zijn dunne,
bijna draadachtige antennes
van onveranderlijke lengte.
Vóórdat U een wasserette bin
nenrijdt moet hij aan de voet
verwijderd worden, omdat hij
anders beschadigd kan
worden.
2. Handbediende inzinkbare an
tennes: dit zijn telesscopische
constructies, met vier of vijf
buissecties, die men met de
hand in elkaar schuift totdat
de gehele antenne in de carros
serie is verdwenen.
3. Elektrisch bediende inzinkbre
antennes: hierbij wordt de te
lescoopantenne door een klei
ne electromotor in- of uitge
schoven.
4. Dakantennes: deze kunnen
een staaf- of telescoopvom
hebben en in een meer of min
der schuine stand geplaatst
worden. Deze antennes wor
den met een schroef- of bajo
netsluiting aan de voet be
vestigd; voordat men de was
serette binnenrijdt moet hij
worden losgenomen of plat te
gen het dak worden geklopt.
Daktelescoopantennes schuift
men met de hand in het be
vestigingsvoetje naar binnen.
5. Raamantennes: dit zijn geen
"staven", maar dunne dra
den,die in of op de voorruit of
achterruit aangebracht zijn.
Ontvangstteclmisch zijn de anten
nes van de groepen 12 en 3 - bij
gelijke lengte - gelijkwaardig. De
eenvoudige dunne antenne is
goedkoop, maar wel altijd volle-
digaanwezig". Dat betekent win-
druis, ook dan wanneer men de
antenne helemaal niet nodig heeft
en bovendien extra risico vanwege
De inbouw voorop wordt aanbevolen bij een met de hand bediende inzinkbare antenne, die men vóór
het instappen en na het uitstappen gemakkelijk kan uittrekken en inschuiven.
2. Een montage achterop beperkt bij voorbaat een aantal storingen. Een half-of volautomatische antenne
is hier. met het oog op moedwillige beschadiging, op zijn plaats.
3. Dakantennes bieden een goede ontvangstkwaliteit en een grote mate van bescherming tegen bescha
diging.
4. de zo gemonteerde antenne met een van een veer voorziene voet kan buiten de wagen heen en weer zwie
pen en is daarom uit een oogpunt van verkeersveiligheid uit den boze.
vernielzuchtige jeugd. Inzinkbare
antennes kan men altijd inschui
ven en dus laten verdwijnen. Of
dit geschiedt met de hand of elec-
trisch, is een kwestie van comfort,
waarbij electrisch bediende anten
nes uiteraard duurder zijn.
De antennemotor kan via een
kleine extra schakelaar worden
ingeschakeld (semiautomatisch)
of aan de in/uitschakelaar van de
radio gekoppeld zijn(volauto-
matisch).
De handschakelaar heeft het
voordeel, dat men bij gebruik van
de cassetterecorder de antenne in
geschoven kan laten. Ook kan
hierbij de antenne op willekeurige
hoogte worden geplaatst, wat bij
bijzondere ontvangstomstandig
heden nuttig kan zijn.
Dakantennes (groep 4) hebben
het voordeel van een grotere af
stand van de motor en daarmee
van storende invloeden door ont
steking, dynamo, etc. Daarbij
komt nog de mogelijkheid de
stand uit het lood (de min of meer
schuine stand) met de hand te ver
anderen, waarbij eenachterwaart-
se neiging van rond 60°/'o over het
algemeen de gunstigste stand is
gebleken.
Raamantennes (groep 5) kunnen
slechts zelden hetzelfdde preste
ren als staafantennes. De ont
vangstkwaliteit is vooral vaak af
hankelijk vaan de positie van de
wagen ten opzichte van de zender.
Bovendien heeft men bij dergelij
ke antennes een elektronische ver
sterker. Hun enige voordeel: men
ziet ze niet en men hoort ze niet
suizen.
In elk van deze groepen heeft men
te maken met een gevarieerd aan
bod. Dan is de keus moeilijk.
Hulp wordt geboden in de
prospectussen van de grote anten
nefabrikanten: ze zijn ingedeeld
naar het model van de wagen en
bij de meeste modellen wordt dat
antennetype aangeprezen, dat het
beste geschikt is. Bovendien
wordt deze specifieke antenne
dan meteen met de juiste bevesti
gingen en het bijpassende bevesti
gingsvoetje geleverd.
Antennelengte: een optimale ont
vangst krijgt men als de antenne
lengte overeenkomt met rond een
kwart van de radio-golflngte. In
de ultrakortegolfgebied - het be
langrijkste bereik bij de autoradio
-is dit zonder meer uitvoerbaar,
want daar ligt dit kwart ongeveer
bij 1 meter.
lnderdaadzijn daarom de meeste
antennes 90 tot 110 cm lang. Wel
iswaar is de ontvangst op de
lange-, midden- en kortegolf dan
niet optimaal, maar toch altijd
accptabel, vaakzelfs goed.
Uit stilistische overwegingen of
vanwege vermeende sportiviteit
kopen tal van lieden graag een
korte antenne, die dan ongeveer
40 cemiimeter lang is. Hierbij is
een electronische versterker on
misbaar. Een verkorting ontstaat
ook dan. wanneer het middenstuk
meerdere malen spiraalvormig is
gedraaid. De capaciteit klopt dan
nog wel, maar de ontvangstpiek
ligt wat lager.
Ziet men onderweg auto's met ab
normaal lange antennes, dan be
treft dit bijna altijd zendama
teurs. Het zogenaamde citizen
band-radioverkeer vindt namelijk
plaats op de 11 meterband en der
halve zijn hierbij de antennes ge
middeld 2,70 m lang.
Tenslotte het probleem van de
plaatsing. Belangrijk: Tal van au
tomobielfabrikanten leveren hun
wagens reeds met een voorge-
boorde doorvoer voor de inbouw
van een antenne, de plaats die van
fabriekswege is gekozen voor in
bouw van de antenne, voldoet al
tijd optimaal.
Als een wagen nog niet van een
antennegat is voorzien,komen in
principe drie plaatsen in aanmer
king: op het voorspalbord bij de
voorruit, aan de voorrandvan het
dak (niet middenop!) en aan de
achterkant. De spatbordmontage
is voor de doe-het-zelver het
meest probleemloos. Bij montage
op het dak moet van binnen de
hemel worden losgemaakt. Bij
montage achterop heeft meen de
meeste moeite, want dan moet
men -als hij door de fabriek nog
niet aangebracht is - een kabel
door de gehele wagen naar de ont
vanger voorin trekken. Dit is ech
ter wel aanbevelensaardig bij niet
volkomen ontstoorde motoren.
Wie niet op de hoogte is met de
graad van ontstoring van zijn mo
tor en in het instructieboekje voor
de auto hieromtrent ook geen
aanbevelingen vindt, kan bij zijn
dealer informeren; men zal hem
dan de gunstige inbouwplaats
meedelen.
Net zoals er gunstige inbouw-
plaatsen zijn, zijn er ook uit
gesproken ongunstige. Daartoe
behoren het middenvlak van de
motorkap, van het dak en van het
kofferdeksel, die ontvangsttech-
nisch een voplstrekt negatief ef
fect hebben. De antenne behoort
beslist aan de zijkant!
Vraag: dunne of dikke telescoop?
Antwoord: hoe dikker hoe stevi
ger. Dunne telescopen zijn gevoe
liger voor doorbuigen en een een
maal verbogen telescoopdeel kan
nauwelijks meer in de juiste stand
worden teruggebracht.
Vraag: zwart of verchroomd?
Antwoord: dat is zuiver een
kwestie van smaak. Met de ont
vangstkwaliteit heeft dit niets uit
staande.
Van de Amerikaanse automobilisten die betrokken waren bij
een verkeersongeval waarbij een dode viel, heeft éénderde deel
jaren nog depressies, denkstoornissen en nachtmerries. Alle be
leid en onderzoek ten spijt zijn er nog steeds geen Nederlandse
gegevens.
Dit zei dr. J. Winnubst, hoogle
raar klinische psychologie aan de
Rijksuniversiteit Utrecht, afgelo
pen zaterdag tijdens de mani
festatie "Mens en Samenleving"
in de Utrechtste Jaarbeurs, prof.
Winnubst kwam tot de uitspraak
dat "wij gezamenlijk jarenlang
getracht hebben verkeersongeval
len uit te bannen door enerzijds
een beleid gericht op het voorko
men ervan en anderzijds het nege
ren van de gevolgen". Aan dit
laatste lijkt, prof. Winnubst, nu
een einde te komen. Onderzoek
dat van regeringswege werd in
gesteld naar psychotraumatische
spanningen bij slachtoffers van
treinkapingen, heeft onder meer
ook voor verkeersveiligheid een
gunstig gevolg gehad.
Het Instituut voor Psychotrauma
te Arnhem gebruikt de verworven
kennis verder voor het ontwikke
len van methoden om stress door
geweldinwerking te voorkomen.
Een deelprogramma voor ver
keersslachtoffers is eind vorig
jaar gestart. Het instituut gaat
ook onderzoek doen naar de ernst
en de omvang van het verschijnsel
bij verkeersslachtoffers. Het is
daartoe in de gelegenheid gesteld
door het Nationaal Verkeersvei-
ligheidsfonds.
Het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat en de Stichting We
tenschappelijk Onderzoek Ver
keersveiligheid SWOV initiëren
ook een deel van het onderzoek
bij het Instituut voor Psychotrau
ma. De ANWB beschikt sinds
enige tijd over een telefonische
hulplijn. De Raad voor de Ver
keersveiligheid heeft belangstel
ling voor het onderwerp. Ook de
bureau's voor slachtofferhulp
kunnen een belangrijke rol
spelen.
Winnubst kondigde initiatieven
aan om deze groeiende belangstel
ling te bundelen. Naar zijn oor
deel zijn meer, en meer systemati
sche inspanningen geboden. "Het
aantal mensen dat nog jarenlang
in de war is door verkeersongeval
len en de ernst daarvan worden
sterk onderschat. "Het is geen
nieuwe ziekte, het is een ver
schijnsel van verwaarlozing", al
dus prof. Winnubst.
Renault 5 TL1983 10.500,—
Renault 5 GTL1981 6.900,—
Renault 9 GTL1982 11.900,—
Renault 9 GTL1983 12.900,—
Renault 11TL 5-drs. 1984 16.900,—
Renault 11 GTL1983 15.250,—
Renault 11 GTX1984 14.900,—
Renault 18 Autm... 1979 6.900,—
Renault 18 GTL type II..
1984 16.900,—
Renault 18 Stationcar
1984 17.500
Renault 18 Diesel.. 1983 12.900,—
Renault 20 Diesel. 1981 8.900,—
Citroën GSA spec..1982 10.900,—
Citroën Dyane 6.... 1981 3.900,—
Fiat Uno 55 ES1985 14.900,—
Fiat Uno 551983 11.900,—
Fiat Ritmo 601983 11.900,—
Ford Fiësta1985 15.500,—
Opel Kadett1983 12.900,—
Speciale aanbieding:
Alpine turbo, zwart 1983
Occasions boven 5.000,- 3 mnd.
garaniie gecleand en gepoeisi
vol benzine inruil geen
probleem financiering direki.
Gildeweg 16, Vlissingen
Telefoon 01184-17130
Verkoop: Hands Dijkwel, 01184-64240
Verkoop: Jaap Wolfert, 01184-67596
VRIJDAGAVOND KOOPAVOND
Corsa TR 1,2 S Luxus
Kadett 1,6 Caravan Spec. 5 drs.
,i Kadett 1.6 S Spec. 5 drs.
v Kadett 1.3 S Spec. 3 drs.
Kadett 1.2 S FLASH 3 drs
Kadett 1.3 S Spec. 3 drs
Kadett 1.6 D Luxus 3 drs
Ascona 1.6 S 4 drs.
Ascona 1,6 D 4 drs. LS
Ascona 1.8 E injectie 5 drs
Rekord 2,0 S 4 drs.
Rekord 1.8 S 4 drs
Senator 2.5 E injectie AUTOMAAT
Isuzu Trooper 2 drs LPG div, extra's
Audi 80 C diesel 4 drs
BMW 525 i 5 bak vele extras
Citroën Visa II 11 RE
Fiat Ritmo 70 3 drs
Ford Escort 1.6 L 5 bak, 5 drs.
Mercedes 230 E
Renault 11 GTL 5 drs
Renault 4 GTL 5 drs
Mini HLE wit
7.700
84.000
82.700
67.800
42.200
57.300
67.900
35.100
55.900
45.000
70.800
39.900
67.800
58.200
84.700
35.700
28.000
88.600
50.000
33.800
km.1985
km. 1982
km. 1981
km. 1982
km. 1983
km.1983
km.1983
km. 1983
km. 1985
km. 1983
km. 1984
km. 1983
km. 1982
km. 1985
km. 1983
aug.1982
km. 1984
km. 1984
Mei 1984
km.1983
km. 1984
km. 1984
1983
Bij LOUISSE krijgen
gebruikte auto's
1 JAAR volledige garantie.
BU DE OPEL-DEALER STAAN ZEAITIJD VOOR U KLAAR.
Kalverstraol 1, Middelburg
tel.-01180-25851
Donderdag koopavond
Zaterdags om 4 uur gesloten
Alexander Gogelweg 18, Vlissingen
Tel. 01184-65262
Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's
plaat en overzet plaatwerk
voor alle autoschade
(F0CWA
Oude Veerseweg 22 - Middelburg
Voor roestherstel en geheel |j&
Kenmerk voor vakwerk
spuiten
|hLa|Iir?i.tSpecialist in vracht-,
bedrijfswagens en caravan-
schade
Tel. 01 180-27261
Voor al uw
Ford onderdelen
Gildeweg 20 - Vlissingen
Breewaterstraat 3 1 Vlissingen
Tel. 01 184-14203 (Centrum)^
Verkoop, reparatie en onderhoud van alle
merken.
Kinderdijk 64-66 Gildeweg 7 (bij Miro)l&
ggjrel. ni1Rn.?75f)? Tel. 01184-^5141^
MIDDELBURG
VLISSINGEN
Omdat punten tellen vaak
moeilijk is bij tennis (al
thans punten bijhouden
meent Sell International de
oplossing te hebben gevon
den: de 'Scorewatch'; een
hulpmiddel dat om de pols
wordt gedragen en dat
dient om tijdens een partij
tje tennis de telling bij te
houden.
Met de Tennis Scorewatch
kan voortaan moeiteloos en
nauwkeurig de stand wor
den bijgehouden, zodat een
vriendschappelijk partijtje
ook inderdaad vriend
schappelijk blijft. De Sco
rewatch is ook bedoeld als
een hulpmiddel voor de
jonge, beginnende tennis
ser, om de puntentelling
onder de knie te krijgen. De
Tennis Scorewatch is ge
maakt van slagvast
kunststof en voorzien van
een soepele polsband die
dankzij de klittebandslui-
ting altijd past. De Tennis
Scorewatch.,kost 9,95.
Ford Escort stationcar 5-drs 16001983
VW Passat 4-drs 1979
Mini 1100 spec1980
Mitsubishi Colt GX1981
Opel Corsa 12 S Luxus1984
Opel Kadett 3 drs Luxus 12 S1983
Opel Ascona 1.6 N 1978
Opel Rekord 20 S 4-drs 1980
Opel Rekord 2.3 diesel 4-drs autom. 1979
oidsmobiel Cutlass LS diesel 1981
Renault 16 LPG 1978
Wij verrichten ook VVN-keuringen en
APK-keuringen.
Diverse goedkope inruilauto's.
Inruil en financiering mogelijk.
Ons bedrijf is elke dag (ot
18.00 uur geopend.
Automobielbedrijf
Lamhrecbtstraat 19, Middelburg
tel.: 01180-13029/25467
INRUIL FINANCIERING MOGELIJK
2 CV 6 spec.
1985
9.500,—
Audi 80 SC
1984
19.750,—
2 CV club
1984
8.750
Ford Sierra 2.0 GL
1982
17.950,—
2 CV 6 Charleston
1982
7.500
Ford Capri 2.3 S
1983
17.900,—
Visa spec.
1985
12.250,—
Fiat Panda 45S
83/84
10.250,—
Visa spec.
1984
11.750,
Peugeot 505 GR
1983
17.750,—
Visa 11 RE
1984
13.500,
Renault 18 GTS combi
1983
16.500,—
Visa spec.
1983
10.500,
Renault 9 GTS
1983
14.900,—
Visa club
1983
10.900,—
Zastava 1100
1982
4.250
Visa super X
1982
9.250,—
Fiat Panda 45
1982
7.500,—
Visa li club
1981
6.950
Ford Sierra 2.0 GL
1983
16.750,—
BX 14 E
1985
19.500
Ford Taunus LPG
1982
9.950,—
BX 14 E
1984
18.750,—
Honda Quintet
1982
10.750,—
CX Pallas
1983
18.900,—
Mazda 626
1979
4.950
CX 20 Pallas
1983
14.750,—
Mercedes 300 TD combi 1980
17.900
CX Prestige
1982
17.900,—
Renault 5 TL Le Car
1983
10.250,—
CX 2400 Pallas
1981
11.000,—
Renault Fuego TL
1984
17.500,—
Talbot Horizon
Toyota Celica GT
1981
1976
7.950,—
n.o.t.k.
Cherry 1.5 GL
1983
12.950,—
Toyota Corolla diesel
1983
11.250,
Sunny 1.3 DX
1983
13.250,—
Toyota Carina autom.
1980
7.950,
Bluebird diesel
1981
8.900
VW Jetta (LPG)
1980
8.750,
Automobielbedrijf Dijkwel Middelburg BV
Veqrseweg 104, Middelburg
Telefoon 01180-29955
Donderdagavond koopavond
Citroën
concessionnaire
Saab 900 GLS... 1981
Ford Escort
1.3 GL1977
Renault 5 GTL... 1979
Tevens auto's te koop
gevraagd.
Alexander Gogelweg 18.
Vlissingen
tel.: 01184-65262
OOK VOOR A.P.K. EN
V.V.N. KEURINGEN