Chris Rutten, een half jaar burgemeester van Middelburg Stichting Bouwwinkel Zeeland Je moet ons zien als een bibliotheek daar hoef je ook niet per se te betalen 8S»— HET WEEKBLAD WALCHEREN De Faam 1e ETAGE Peter Defesche exposeert in Galerie Bellamy 19 DEZE WEEK IN Het verschil Kritiekpunten Congresstad oplage 22.150. wekelijks gratis huis aan huis op geheel walcheren in combinatie met de vlissinger. totale oplage 44.950. uitgave pro vinciale zeeuwse courant b v. administratie/advertenties: markt 51postbus 5017, 4330 ka middelburg, 01180-27651privé h schrama. 01 180-13585 redaktie: ad hanneman, 01180-27651, toestel 54. Vanaf zaterdag 5 april valt er in Galerie Bellamy 19 in Vlissingen de laatste tentoonstelling te bezichtigen in de reeks 'omtrent schilderkunst'. Pieter Defesche uit Ulestraten (Limburg) is daarmee de laatste exposant in die serie en mag met zijn 64 jaren terecht de nestor ge noemd worden van de voorafgaande exposanten. Hoewel Defesche kleurrijke schilderijen maakt, geeft hij de voorkeur aan primaire kleuren: veel rood, geel en blauw maar ook de mysterieuze tussenkleuren. Een ex pressieve, krachtige schilderswijze, spontaan en emotio neel. Enerzijds ontleend aan het plezier in verf en de vorm, aan de andere kant aan de twijfel, aan de ontevre denheid met het resultaat: het schilderij. Pieter Defesche won na zijn studie aan de kunstnijverheidsschool en de Rijksacademie in Amsterdam de 'Prix de Rome'. Hij studeerde in Rome en reisde vervolgens de gehele wereld rond. Naast het schilderen houdt Defesche zich bezig met schrijven: een dialoog tussen wat het drijft en wat op het doek ontstaat. Dat maakt hem tot een van de wei nige Nederlandse schilders die hun werk zo voortdurend hebben begeleid met geschreven commentaar op dat werk -f Een goede sportstoel dient voor veiligheid. Zelfslaehters, de gebr. Snel in 'uit het za ken hart Rubrieken: ar- chiefsprokkels, korte in formatie, podium, expositie, kinderboeken. ....eerst de koeien van het veld jagen voordat een vliegtuig kan landen (door Ad Hanneman) Een afspraak is snel gemaakt. Precies 24 uur voordat hij in het vliegtuig stapt naar Nagasaki (Japan) om zich daar te vergewissen van de inhoud van die zusterstad, maakt h ij met graagte een uurtje vrij voor een gesprek. Nee. Niet in een restaurant tijdens een lunch, besluit hij na enige stilte. Dat soort - 'toch wel gezellige' - taferelen schijnt in Middelburg tot politieke achterklap te leiden. En hij duidt daarmee op het gekrakeel tussen Schoenmakers en de - nu afgedankte - Gillissen en - vooral - wat dat bij supporters losweekte. Chris Rutten (meester in de rechten voor de volledigheid) werd precies een half jaar geleden benoemd tot eerste ourger van de Zeeuwse hoofdstad. Ervaring in dat ambt deed hij op in een - betrekkelijk - onbedui dend plaatsje als Nuth, waar Rutten tussen de groene Limburg se heuvels zijn dagtaak part-time kon invullen. In Middelburg - fluistert hij - moest hij wel zestig uur per week werken. Hoopt: "Tijd voor mijn hobby's heb ik amper. Van fietsen komt niets meer terecht en mijn kunstzinnige aspiraties moet ik voorlopig helemaal vergeten. Maar ik denk wel dat er andere tijden ko men. Ik moet me nog inwerken". Kunst en fietsen - behalve dage lijks naar het werk met een oer- hollandse velocipède - kan dus niet meer. Hard werken en veel le ren over de aard van de Zeeuwen en de Middelburgers in het bij zonder. Vooral geen fouten ma ken als op één van de eerste dagen tegen een SGPer. Hij vroeg of de ze van kaarten hield. "Wat een fout. Die mensen kaarten hele maal niet", lacht hij als een boer met kiespijn. "Maar ik leer het al lemaal nog wel". Tussen Nuth en Middelburg is wel een duidelijk verschil constateert hij. Behalve dat Middelburg twee keer meer inwoners heeft 39.000) dan het Limburgse plaats je merkt Rutten ook dat hij een dorp verruilde voor een stad. Ly risch: "Een stad met allure. Een stad met veel leven in de brouwe rij. Een stad waar veel mensen overal elders in de wereld over hoorden. Een stad vol prachtige monumenten en mogelijkheid tot economische expansie. Een stad waar het overleg tussen onderne mers en overheid optimaal func tioneert en veel aan de weg tim mert". Hij pauzeert even "Een stad met een sterk be drijfsleven. Een bedrijfsleven dat zich niet uitsluitend concentreert op de drukke zomermaanden, maar oog heeft voor de andere delen van het jaar". Vlissingen als speerpunt in de provincie. "Nee. Dat is geen con current. Want als de speer goed scherp is, glijdt de rest van de lans goed mee", vergelijkt hij. En tal rijke varianten op die spitsvondi ge opmerking volgen. "Ik heb nog geen enkele concurrentie kunnen ontdekken tussen beide plaatsen. Elkaar tegenwerken zou trouwens funest zijn. We moeten ons aan elkaar optrekken. Wij moeten Vlissingen steunen en Vlissingen ons. Trouwens ik zal ook altijd pleiten voor de ontwik keling van het hele gebied, wat mij betreft heel Zeeland". Zeeland was trouwens geen onbe kend terrein voor de familie Rut ten. Vrijwel jaarlijks was men hier toerist. Chris Rutten vooral om te fietsen. "We gingen altijd over Zeeuwsch-Vlaanderen van uit Limburg. We vonden de veer boot zo leuk". En toen ook al wist hij het. "In Middelburg is meer te beleven dan in sommige grotere steden in de randstad. Ik kan gerust zeggen dat ik heel be wust heb gekozen om hier te solli citeren". "Middelburg is wel veel duurder dan Nuth", weet hij zeker. Hoe duurder? "Nou zeg maar op vele fronten. Ik heb bijvoorbeeld aan nemers uit Limburg hier laten ko men omdat die stukken goedko per waren. In Limburg is ook het gewone levensonderhoud goedko per. Het zit geklemd tussen België en Duitsland. Daar probeert men elkaar dus vliegen af te vangen. In deze streek hebben de zaken min of meer een monopoliepositie", stelt VVDer Rutten vast. Het vertrek van de PTT naar Roosendaal kan hij niet meer te genhouden. "Van de rijksover heid is niets meer te verwachten. Er komen zeker weer bezuinigin gen op ons af omdat de olieprijs is gedaald. Toen begonnen werd met decentralisatie (dus meer be voegdheden voor de lokale over heden; redactie) was de eerste rijksmaatregel: bezuinigen. Het ligt dus op ons pad hier in Mid delburg om tijdig te signaleren wat ze in Den Haag met ons voor hebben. En daar waar mogelijk flink aan de bel trekken. Nieuwe diensten van rijkswege verwacht ik niet in Zeeland. De werkgele genheid is er relatief gunstig. In de eerste plaats zal Den Haag in vesteren in het Zuiden en het noorden waar de werkloosheids cijfers veel hoger zijn. Waar we met z'n allen voor moeten zorgen, is dat we een vervanging krijgen voor de Deltawerken. Je zou kun nen denken aan de VOW als fol low up...". "Hetzelfde geldt voor de lucht haven. Vliegveld Midden- Zeeland, dat is toch een lachertje. Ze moeten bij wijze van spreken eerst de koeien van het veld jagen voordat een vliegtuigje kan lan den. Het zou daar gemoderni seerd moeten worden met een vaste lijndienst. Bijvoorbeeld twee a drie keer per week. Er moet de mogelijkheid zijn om snel op Schiphol te komen". Tl T. SC z X o O Verdere voordelen van een vlieg veld zonder - bij wijze van spre- "Het gat opvullen tussen de ge meente en het architectenbu reau", zo verwoordt ir. Hans Sin- ke van de Stichting Bouwwinkel Zeeland het doel van deze stich ting. In de informatiefolder staat het iets concreter. "De Bouwwin kel is in het leven geroepen om de toepassing van kostenbesparende en kwaliteitsbeheersende bouw technieken te stimuleren. Onder bouwtechniek wordt in dit ver band alles verstaan wat met het bouwproces heeft te maken. Dit doel wordt verwezenlijkt door on der andere het geven van voor lichting, het ondersteunen van in dividuele personen en organisa ties bij het voorkomen en oplos sen van bouwproblemen, het be geleiden van de voorbereiding en uitvoering van bouwactiviteiten en het organiseren van activiteiten die deze doelstelling on dersteunen". Uitgebreide kollektie serviezen glasserviezen en cassettes vindt u op de NIEUWE BURG 8 MIDDELBURG - TEL. 01180-13266 Sinke: "Particulieren bijvoor beeld kunnen bij ons komen met een idee over het renoveren van hun huis. Wij zetten dan een con creet plan voor hen op papier". De stichting werd in november 1984 opgericht, maar draait pas écht sinds maart van het vorige jaar. In het begin werd gewerkt vanuit een kamer in het huis van coördinator Wim Kooiman, maar nu is ze gehuisvest aan de Bo- gardstraat 7 in Middelburg, dat eigenlijk ook al te klein is. Bij de stichting werken vier vaste mede werkers. Coördinator Wim Kooi man, architect en gespecialiseerd in overheidsregels en subsidie kwesties, Hans Sinke, restauratie architect, Bert Kramer, HTS'er bouwkunde en Eric Langen, HTS'er bouwkunde met als speci alisatie volkshuisvesting. Verder werkt socio-geograaf Piet Hack bij de stichting op freelance-basis. Voor een consult wordt gemid deld vijfenveertig gulden per uur gevraagd. De vraag of de stichting met sub sidie werkt wordt ontkennend beantwoord. "Als je subsidie krijgt ben je afhankelijk en dus niet objectief, en dat is wat we te alle tijde willen zijn". Het afgelopen jaar zijn veel parti culieren bij de bouwwinkel bin nen gestapt, maar nog niet ge noeg. Daarom zijn ze onlangs be gonnen met een spreekuur, dat el ke donderdag tussen 16.00 en 18.00 uur en donderdagavond - na telefonische afspraak - van 19.00 tot 21.00 uur gratis te be zoeken is. Sinke: "Het zou ideaal zijn als mensen met kleine problemen op dit spreekuur kwamen en mensen met moeilijke vragen overdag. Maar in feite kan iedereen op elk moment van de dag binnenlopen. Verbeteren van woningen in (ie Glacisstraat. Er heerst nu nog te veel drempel vrees. De consument moet ons zien als een bibliotheek, daar hoef je ook niet per se te betalen of een boek mee te nemen. "De Bouw winkel is op werkdagen tussen 8.30 en 17.30 uur open". De Rotterdamse beleggingsmaat schappij Fortress bv heeft de Stichting een grote opdracht gege ven. Ze moet assisteren bij het opknappen van 178 woningen in Souburg. Van bepaalde woningen zal volgens Kramer "alleen de muur overblijven". Ook hier richt de'stichting zich in eerste in stantie op de bewoners. In verga deringen zijn veranderingen uit gebreid besproken en heeft iedere bewoner zijn eigen idee kunnen opperen. Verdere heeft de gemeente Goes de stichting gevraagd een volks huisvestingsplan op te stellen. Er wordt onder meer een onderzoek gedaan naar de leegstand. Hier voor is freelancer Hack ingescha keld. Een andere opdracht waar de stichting direct aan kan begin nen is het verbeteren van particu liere woningen in het Oranje kwartier en de Glacisstraat in Vlissingen. De bouwwinkel zou voor dit project ongeveer duizend gulden per woning krijgen. Het Vlissingse college van b. en w. is al met het plan akkoord gegaan. De gemeente zou honderd pro cent subsidie verlenen voor het re noveren van de buitenkant van de woningen. "En dit moet de bewo ners dan stimuleren ook iets aan de binnenkant van het huis te doen, hiervoor is echter geen sub sidie beschikbaar", aldus Sinke. Kramer en Sinke zien de toekomst van de Bouwwinkel optimistisch tegemoet. Sinke denkt dat de win kel een goede overlevingskans heeft: "Je kan bij wat voor star tende onderneming dan ook eigenlijk niets zeggen voordat je minimaal twee jaar hebt ge draaid, maar we zijn opti mistisch, we zien de toekomst rooskleurig tegemoet". ken - grazende koeien: "Een plaats als Middelburg is met name voor kleinere congressen ge schikt. Maar dan moet er wel een en ander op poten worden gezet. We moeten niet meteen een groot hotel bouwen met slaapplaats voor vijfhonderd personen. We moeten de congresgangers sprei den over heel Walcheren. Belang rijk .is dat je een aantrekkelijk congresoord aanbiedt. Ik denk dan aan de Schouwburg hier. Maar die moet dan wel behoorlijk worden aangepakt. De voorgevel moet er helemaal uit. Privé denk ik dan aan een flitsende alumini um pui". "Tijdens mijn bezoeken in het buitenland, bijvoorbeeld aan de zustersteden zoals Folkestone in Engeland, probeer ik Middelburg als congresstad onder de aan dacht te brengen. En als er con gressen zijn moeten we als bestuur van deze stad de congres gangers ontvangen. Ze laten mer ken dat we blij zijn met hun komst. Zo maak je naam. Overi gens moeten we voor dit doel flink acquisitie plegen, samen met de VVV en de provincie". Als de dammenroute compleet is, dus als de mens uit Den Haag bin nen een uur over de Deltawerken in Middelburg kan zijn, moet de stad daar op zijn voorbereid. Ver keerstechnisch bijvoorbeeld: zou er niets aan de wegenstructuur ge beuren, dan wordt het Tangent propvol. Rutten is bedacht op die 'Hollandse invasie'. "We streven naar een noordelijke route, zo dicht mogelijk langs de stad, met her en der op- en afritten. Een probleem is nog hoe het verkeer over het kanaal kan komen. Een dichte brug is funest voor de scheepvaart. Daar ben ik abso luut op tegen. Ik ben voor een tunnel. De vraag is echter of dat financieel haalbaar is. Een hoge brug daarentegen is schadelijk voor het silhouet van deze monu- mentenstad. We kunnen daar trouwens ook niet zo goed mee uit de voeten. Met een tunnel kun je van alles maken. En wie weet. Er zit natuurlijk muziek in die dam menroute. Het bevordert het toe risme naar Zeeland. En politiek gesprokenDen Haag komt dan dichterbij...". Tot slot wil hij nog wel wat kwijt over kunst. Hijzelf werkt figura tief, maar voldoende vaag om niet al te romantisch uit te beel den in hout en brons. "Soms beeldhouw ik maatschappijkri tisch met een spottende onder toon. Dat zijn beelden als denk- vrijheid. Ik heb trouwens ook wel eens geëxposeerd. Ik sta nieuws gierig tegenover moderne kunst. Chris Rutten. Boven: ook voor Japan heeft 'de burger' een visitekaartje Ik bezoek regelmatig grote ten toonstellingen. Wat hier in De Vleeshal gebeurt is naar mijn me ning van nationaal en internatio naal belang voor de grensverleg gende kunst. We moeten dat niet onderschatten, maar ik kijk wel kritisch". Even later: "Die Vlees hal, ja. Dat is toch wel prima. Op mijn verzoek eindigen de toeristi sche rondleidingen door Middel burg nu in De Vleeshal. Schoen makers was er aanvankelijk tegen om die friet etende toeristen bin nen te loodsen. Ik ben echter van mening dat als je zo'n boodschap wil uitdragen, je bij elke gelegen heid de kans moet benutten. Ik vind het echt heel belangrijk dat dat gebeurt...".

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 1