?roducf ...ZODAT UW PASEN NOG VROLIJKER ÉN VOORDELIGER WORDT. IJ9 DEKT MET VOORDEEL, DE KOSTEN ÉN DE WEL! 188 2.95 informatie Gekleurde dragee-eitjes 3 Smaken, zakje 0.98 Baronie chocolade-eitjes melk of puur, netje 100 gr. 2.75 Gedecoreerd chocolade-ei (hol) melk of wit Verse eieren Klasse 3.10 Stuks Eierdopjes Paasservetten Set a 25 stuks 1.9 Eierschaal Voor 12 eieren. Aarde werk. In de kleur wit 6.45 Paasplacemats Set a 10 stuks en 1.75 15 servetten Paaslakenset Set van 1 tafellaken en Set a 6 stuks met 6 lepels van kunststof. In de kleuren wit, grijs, 10 servetten 2.75 geel, roze en licht blauw 3.50 Eierverfmolen 5.90 Paaskrentenslof Met spijs, 750 gram 3.98 Woensdag 19 maart 1986 DE FAAM - DE VL1SSINGER Geteelde cantharel in aantocht Nieuwe vormgeving Novib landenmappen Nadenken over kapper worden Als pakkende Paasgedachte nemen we zelf deze keer weer met de allerlaagste prijzen genoegen. Voor 'n appel en een ei kunt u daarom nu véél Paas-attributen ter tafel brengen: stemmige tafellakens, placemats, servetten, groteen kleine, gekleurde, gedeko- reerde, chocolade én verse eieren, plus véél gevarieerde feestelijke delikatessen etc. De fleurige ideeën en -kleuraksenten in dit assortiment zullen de Paasdagen zeker tot het vrolijkste gezinsfeest sinds jaren kunnen maken. Daarom mogen wij jong en oud alvast een 'vrolijk Paasfeest' wensen. Goudband volle koffiemelk Magere riblappen Fijne riblappen Runderpoulet Gehakt Belegen Goudse kaas Snijworst Ola Sonate Roomijstaart Rijstevlaai met slagroom Spaanse aardbeien Verse kasspinazie Komkommer Extra fijne doperwten Metropool koffie 3 pakken a 250 gram Honing in weckpot Betuwe extra confitures Grof volkorenbrood x. Amstel pils Chaudfontaine citron of orange Gena dubbeldrank Blanc de Blancs Doos 6 flessen 0,7 liter Bokma jonge jenever Dujardin vieux blauw citroenbrandewijn Pisang Ambon iH Jjjr Middelburg: Pottenbakkersingel 2 Tot in de jaren vijftig kon men in Nederland met een tas vol cantharellen van een boswandeling terugkeren. Luchtverontreiniging heeft echter korte metten ge maakt met deze smakelijke paddestoel. Pogingen om cantharellen nel als cham pignons bedrijfsmatig te gaan telen zijn tot nog toe op niets uitgelopen. Maar onderzoek van de bioloog ir. Gerben Straatsma lijkt daarin verandering te bren gen. Op het proefstation voor champignoncultuur in het Limburgse Horst ont dekte hij hoe men het "my celium", het weefsel waar uit de paddestoelen zich ontwikkelen, onder kunst matige omstandigheden tot groei kan aanzetten. Straatsma beschrijft dit in zijn proefschrift waarop hij aan de Landbouwhoge school is gepromoveerd. De Novib landenmappen, waarvan er inmiddels meer dan zestig verschenen zijn, beschrijven op bondige, heldere wijze met veel il lustraties landen in de der de wereld. Zij zijn goed bruikbaar voor mensen die snel iets te weten willen ko men over een bepaald land, bijvoorbeeld als achter grondinformatie bij een ac tuele gebeurtenis. Zij zijn ook een ideaal hulpmiddel bij het maken van werkstukken in het on derwijs. Elke map geeft een goed ge documenteerd beeld van de geschiedenis, politiek, eco nomie, cultuur, hulpverle ning en de relatie tot Neder land van het betreffende land. Tevens is een bron vermelding en een litera tuurlijst opgenomen. De informatie is zo objec tief en actueel mogelijk. Iedere landenmap wordt re gelmatig bijgewerkt naar de laatste ontwikkelingen in dat land. Zo bracht Novib ook de landenmap Marokko op nieuw uit. Deze maal is ech ter niet alleen de inhoud geactualiseerd. De vormge ving van de landenmappen is veranderd en het sta tistisch materiaal is ver beterd. Het gevolg is dat de map pen van nu af nog overzich telijker en aantrekkelijker zullen zijn. Elke landenmap van Novib kost 9,50 exclusief ver zendkosten. Men kan ook een abonnement nemen, de mappen kosten dan 8,—. Per jaar verschijnen zo'n tien mappen. Als u meer wilt weten over de landenmappen kunt u een briefje sturen aan Novib. Adres: Novib, antwoord nummer 326, 2500 WB Den Haag. Bellen kan ook: 070 - 614461. Deze maand is een bijzon dere voorlichtingscampag ne van start gegaan, waarin de voordelen en de nadelen van het kapper of kapster worden duidelijk worden aangegeven. De campagne is er op gericht de school verlaters met interesse voor het kappersvak en hun ouders duidelijk te maken dat eerst goed over de mo gelijkheden en moeilijkhe den van het kappersvak moet worden nagedacht, alvorens tot een keuze ge komen wordt. Zo wordt -heel realistisch- gesproken over het feit dat men in het kappersvak lan ge dagen staat te werken en dat regelmatig met agressie ve stoffen wordt omge gaan. In een televisiespot, die vanaf 6 maart geduren de dit voorjaar 16 keer wordt uitgezonden, wordt opgeroepen een voorlich tingsbrochure over het vak bij een van de 5600 georga niseerde kappers (herken baar aan een raamsticker) op te gaan halen. In deze brochure wordt ook uitvoe rig ingegaan op de oplei dingsmogelijkheden. Beperkte arbeidsmarkt De campagne is een initia tief van de Vakraad voor het kappersbedrijf, waarin werknemers en werkgevers WU KIEZEN EIEREN «OOR ONS GELD... Flesje 0,2 liter Onze prijs Kilo van 16.90 Onze prijs Kilo van 16.50 Onze prijs Kilo van 15.90 Onze prijs Half om half, kilo van 9.80 Vacuüm verpakte puntstukken. Kilo Onze prijs Vers van het mes 100 Gram. Van 1.39 Onze prijs Liter van 5.98 voor 022 cm van 8.50 voor Onze prijs Q Onze prijs Bakje van 250 gram Onze prijs Kilo Onze prijs Per stuk Literblik Onze prijs Onze prijs Dagelijks vers bereid Filet Américain 100 Gram van 1.59 Onze prijs Vers geschept Bressot kruidenboter 60%, 100 Gram van 2.19 Onze prijs Vacuüm snelfilter Onze prijs Nu een heel kilo voor maar Onze prijs m Diverse smaken. Pot 450 gram van 2.09 voor Onze prijs Onze prijs Gesneden en verpakt, 800 gram Onze prijs Inmonofles, cluster 6 flesjes a 25 cl. van 4.45 voor Onze prijs literfles van 1.39 Onze prijs 3 Smaak-combinaties I literpak van 1.99 voor Onze prijs Frisse witte wijn, droog. Van 22.50 Onze prijs literfles Van 18.75 Onze prijs Onze prijs Literfles Van 19.25 Henkes Literfles Van 14.95 Onze prijs Fles 0,7 liter Van 15.75 Onze prijs Aanbiedingen geldig t/m zaterdag 29-3-1986. Groente- en vleesaanbiedingen geldig t/m zaterdag 22-3-1986 Prijswijzigingen voorbehouden en zolang de voorraad strekt. ÜK samenwerken. Redenen voor deze campagne is de huidige situatie op de ar beidsmarkt, waarbij voor de jaarlijks 10.000 be langstellenden maximaal 3.000 arbeidsplaatsen zijn en de sterke wildgroei van kappersopleidingen. Op de risico's van dit alles wordt in de voorlichtings brochure eveneens uitvoe rig ingegaan. Het voorko men van een ondoorzichtig beeld voor toekomstige leerlingen en hun ouders speelt hierbij een belangrij ke rol. Zo hebben cijfers van de afgelopen jaren aan getoond, dat bijna de helft van opgeleide kappers en kapsters in een later sta dium toch in een ander be roep terecht zijn gekomen. Bijzonder De voorlichtingscampagne is bijzonder te noemen. Ten eerste omdat weloverwogen is gekozen voor een cam pagne met een duidelijk korrigerende werking. Dit met als doel zoveel moge lijk gemotiveerde leerlingen te krijgen, die bewust kie zen voor een bepaalde opleiding. En ten tweede omdat voor een dergelijke campagne is gekozen voor het gebruik van televi siespots. Bovendien wor den alle kosten van de cam pagne geheel uit eigen mid delen (een speciaal fonds) gedragen. Hel staat vast dat er geknoeid wordt met toevoegingen zoals smaak-, kleur-, en geurstoffen in onze (verpakte)voedingsmiddclen en snoepgoed ed. Daar is moeilijk verandering in aan te brengen. Maar met het boekje 'Weet wat je eet' kan men wel een beetje weg wijs raken in de toevoegingen die voorkomen in deze artikelen, en in welke gevallen die toevoegin gen nadelig kunnen zijn voor de gezondheid. Getracht is om in 'Weet wat je eet' een overzicht te geven van de toevoegingen die veelvuldig in voedings- en genotmiddelen wor den aangetroffen. Deze stoffen, die gecodeerd zijn met een E- nummer (de zgn. E-code, die - hoewel dit in Nederland nog steeds niet verplicht is - wordt aangetroffen op het etiket van het produkt) is voor de lezer, begin nend bij het laagste nummer, ge rangschikt in overzichtelijke ta bellen. Tevens is zover als bekend in dit boekje vermeld welke bijver schijnselen kunnen optreden bij het consumeren van voedingsmid delen waarin deze hulpstoffen voorkomen. 'Weet wat je eet' is een raadgever bij het doen van verstandige keu zen bij de aanschaf van etenswa ren en snoepgoed! Men kan door 6,95 per postgiro op no.: 206.30.16 over te maken het boekje thuis ontvangen (de prijs is incl. verzending). Dcndcrmonde heeft met zijn nieuwste roman (Elsevier, 34,90) DE BEKENTENIS VAN BETH NOBBE twee Amsterdam se vriendinnen, Beth Nobbe en Engel Hannema, ten tonele ge voerd en hun relationele ontwik kelingen gevolgd. Beth Nobbe, een voormalige on derwijzeres, komt na omzwervin gen in Amerika terecht tussen Amsterdamse reclamemensen en maakt in hun wereld - zonder dat ze daarom vraagt - een aardige carrière. Zij is welwillend en be schikbaar, maar tegelijkertijd leeft er in haar een hevig mens. Aan haar verlangen naar woeste ervaringen geeft zij uiting in ge dichten. De moeilijkheden begin nen als zij Bart Meppelder ont moet, directeur van een schoon maakbedrijf. DE BEKENTENIS VAN BETH NOBBE is een bekentenis aan de officier van justitie en tegelijker tijd een levensvisie van een wel heel bijzondere figuur in de Ne derlandse letteren Max Dendermonde begon zijn schrijversloopbaan als leerling journalist. In zijn bonte rusteloze bestaan heeft hij zeer veel gepu bliceerd onder meer reportages, reisverhalen, novcllenbundcls, ge dichtenbundels en romans (waar van 'De wereld gaat aan vlijt ten onder' wel de bekendste is). Sinds enige jaren woont hij in Florida, maar hij blijft Nederland trouw, getuige bij voorbeeld zijn boek ZUIDERZEE dat hij recentelijk met fotograaf Kees Scherer maakte.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 21