Scarpidoe en De Vroedt Hooftman presenteerden lente op modegebied Boekhandel Bikker centraler in Vlissingse binnenstad "Ce <e - wel koop uit Q? JOS VAN REENEN, VIJF JAAR RECLAME-ADVISEUR llBt 'Vogel in het Nederlands, dat Mkenliart staat trouwens zo gewoon...' LENTEFEEST Hart£e-a' GEBRUIKTE SKI'S JAN J0NGEPIER VERKOOP VAN VOOR BETER WONINGTEXTIEL...! CONTRASTEN EN TABOES DOORBREKEN STAAT CENTRAAL De Grote Groene Vakwinkel voor Huis en Tuin, voor Mens en Dier DE FAAM-DE VLISSINGER Woensdag 12 maart 1986 VOORJAARSHOW VAN ZIJNEN DAMESMODE nde df KurZ' Oaf0 kleverskerkseweg 53a, middelburg tel. (01180) 13759 Vanaf zaterdag 15 maart a.s. houden wij gedurende één week LANGLAUFSKI'S, SKISCHOENEN, LANGLAUFSCHOENEN, ETC. Anita Meyer Ramses Shaffy Erik Beekes Martin Gaus Los Alegros Trio Theo Pihl Seaport Quintet SJ-) ....en ook op N ongebruikte m I wintersportartikelen GEVEN WIJ U EEN FIKSE KORTING! Sporthuis Langeviele 33-35 Middelburg goede adviezen unieke presentatie verzorgde afwerking vertel ons uw wensen - wij adviseren u graag deskundig. Dè zaak die steeds vernieuwt geeft frisse ideeën aan het woongebeuren. binnenhuis Contrasten. Met deze 'toverfor mule' presenteerden de Middel burgse modehuizen De Vroedt Hooftman (mannen) en Scarpi doe (vrouwen) hun voorjaarscol lectie. Dat gebeurde vorige week in discotheek Hooizolder in West- kapelle. In de nacht van vrijdag op zaterdag genoten ruim twee honderd modebewuste toeschou wers van al het fraais dat de man nequins en dressmen van model lenbureau Artmos (Oost- Souburg) hun voorschotelde. Twee keer een half uur, zonder uitleg - en dat viel bij het disco- thcekpuhliek in goede aarde - dansten, swingden, wandelden of dolden de modellen over het to neel. "Een show die voor herha ling vatbaar is", oordeelden Jaap Scheffer van De Vroedt- Hooftman en Hub Kemper van Scarpidoe. Beide zaken opereerden voor de eerste keer samen in het showge- bcuren. "Wc zijn gevraagd door het modellenbureau", legden de eigenaren uit terwijl zij druk heen en weer sjouwden in de paskamer achter het podium."We proberen tegenstellingen, zeg maar con trasten in de show te leggen. Zo wel qua kleding als presentatie er van". Dominant tijdens de wer velende presentatie was het aller nieuwste op modegebied: cross dressing. Mannen mogen strepen, blokken, felle kleuren graadjes dessin en wat er niet allemaal nog bij is te verzinnen over elkaar heen dragen. Taboes zijn er nau welijks nog. Zowel de man die zich chique moet of wil tooien als de sporticveling kan zich van deze basisgedachte bedienen. Voorop staat echter - zo lijkt het - dat er deugdelijk materiaal moet wor den gebruikt. En dat is bepaald niet goedkoop. Een colbert 'in het kader van cross-dressing' kost al gauw zo'n driehonderd gulden. "Maar dan heeft men wel iets fijns", kwalificeert Scheffer zijn product. Bij de dames kwamen veel model len op het met neutraal wit plastic bedekte podium in royaal vallen de blouses met een bloementhe- ma. Ook rokken en blouses met - soms - 'tegengestelde' kleuren bleken passend te kunnen worden gedragen. "Oude dingen van vroeger, die toen dus niet konden, zijn in dit beeld volledig geaccep teerd", benadrukt Hub Kemper. "Taboes in kleurstellingen wor den doorbroken. Dat geldt zowel voor de jeugdige als voor de klas sieke mode". "We zullen deze shows in dit sa menwerkingsverband beslist her halen", wisten beide eigenaren van de Middelburgse modehuizen na afloop tegen drie uur 's nachts heel zeker. "Maar wat ons be treft, gaan ook de traditionele shows in onze zaak aan Plein 1940 gewoon door", voegde Scheffer daar aan toe. Voor de modellen van Artmos was deze show heel belangrijk. Voor de meesten was het de eerste keer dat ze aan een dergelijk eve nement deelnamen. Ondanks wat kleine strubbelingen bij de aan vang van de show, verliep alles perfect en dat stemde de modellen eensgezind tot tevreden presenta toren van de lente op modege bied. Dit ondanks het feit dat vier medewerkers op het allerlaatste moment moesten worden vervan gen. De Arbeidsinspectie verbood vier jongelui onder de achttien jaar 'te werken' in de nachtelijke uren. Vier ervaren reserves voor kwamen evenwel een afgang van het ambitieuze modellenbureau Artmos. Wie kennis wil nemen van de voorjaarsmode, althans hetgeen Zijnen Damesmode in Vlissingen in huis heeft, kan op maandag 17 maart terecht in het verenigingsgebouw Westkapeile Herrijst in Westkapelle. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de volgende adressen: het Koffiehuis aan de Markt Westkapelle, Bloemisterij Brand aan de Weststraat in Domburg en bij Zijnen zelf aan de Sint Jacobsstraat in Vlissingen of 's avonds aan de zaal. Boekhandel Bikker is verhuisd. Van Walstraat 54 naar Walstraat 94 en dat betekent onder meer een centralere ligging in de Vlissingse binnenstad. Dat was overigens niet de enige reden voor ondernemer Peter Bikker om zijn zaak te ver plaatsen. Ook in ruimte is Boek handel Bikker er stevig op vooruit gegaan. In het nieuwe pand is ook de bo venverdieping als verkoopruimte ingericht. Op die etage is onder meer de maritieme afdeling ge plaatst alsmede de rechts- en wets.Iiteratuur.-en de economische boeken. Ook de buitenlandse poc kets zijn - drastisch uitgebreid - naar boven verhuisd. Enkele leestafels zijn ingericht om de boe kwerken 'op 't gemakje' even in te kijken. Beneden is de afdeling kantoorbe hoeften verder uitgebouwd en voorts is er een leuke afdeling reis gidsen en wegenkaarten gecreëerd. "Tenslotte heeft Vlissingen geen ANWB-kantoor en daar hebben wij op ingespeeld", vertelt de Vlis singse boekhandelaar, die vorige week donderdag met een drukbe zochte receptie zijn nieuwe winkel opende. In enkele weken tijd heeft het pand, waarin voorheen Jo de Roo zaken deed, een ware metamor phose ondergaan. Door veel wit te gebruiken afgewisseld met bor deauxrood is een enorme ruimte werking verkregen die de indruk wekt dat het pand, dat voorheen erg donker was, minstens een keer zo groot is geworden. Vaste vloer bedekking van voor naar achter zorgt voor een sfeervol geheel dat in een zee van licht is gehuld. Bikker is erg ingenomen met zijn nieuwe winkel, waar over enige tijd de nieuwe bibliotheek naast komt. "Daar komen alleen mensen die van lezen houden, en daarvan moeten wij het tenslotte hebben", stelt hij vast. Eind februari gingen de deuren van de nieuwe boekhandel Bikker voor het publiek open. de deK^iibert openingstijden: maandag t/m vrijdag 08.00-12.00 en 13.00-17.30 uur op de zaterdagen van 08.30-12.30 en 13.00-16.00 uur ruime parkeergelegenheid Het nieuwe interieur van boekhandel Bikker Reclame. De een zweert bij adver tenties in blad 'X', de andere meent dat een sleep achter een sportvliegtuig de meeste klanten oplevert en weer een ander heeft 'goeie ervaringen' met blad 'IJ'. Vaststaat evenwel dat wie met zijn product origineel voor de dag komt, ook kan rekenen op klant jes, dus muntjes in de kassa. Reclame-adviseur Jos van Reenen uit Middelburg meent voor een uiterst spectaculaire stunt te kun nen zorgen met zijn 'lichtreclame krant', waar achter glas de letters in 'elk gewenste vorm' woorden vormen die voorbijgangers de winkel in moeten lokken. "Licht is belangrijk", meent Van Reenen terwijl hij een andere bak toont bedoeld als decoratie in show rooms en op beurzen. "Er bestonden al vele soorten lichtreclamekranten, maar deze is absoluut nieuw, zelfs computer gestuurd. Je kunt wel op dertien verschillende manieren de pro ducten aanprijzen", legt hij uit in zijn woning aan de Rozema rijnstraat in Middelburg. "En", weet hij zeker, "hier verkopen winkeliers op.. Trouwens het is ook leuk speelgoed. Je kunt er van alles mee doen. De letters van boven naar beneden laten lopen en van beneden naar boven. Ook zijn verschillende snelheden mo gelijk en je kunt het laten stoppen en even later weer laten door gaan. Plus dat je het per dag kunt programmeren, bijvoorbeeld maandag dit, dinsdag dat enzo voorts". Bekendheid Jos van Reenen is nu vijfjaar ac tief in het reclamevak. Hij noemt zich 'reclame-adviseur' die alles in huis heeft - tot en met een drukkerijtje. "Ik kan me er nu Zaterdag 22 maart 1986, 20.00 uur, Britannia, Vlissingen. Kaarten vanaf woensdag 12 maart a 20,-, in Q Vlissingen bij: VW-kantoor, boekhandel Bikker en De Ruiter. Middelburg: VVV-kantoor en boekhandel Van Benthem Jutting. ORGANISATIE UONSCLUB VLISSINGEN. zelf van bedruipen. Maar een be gin in dit vak is altijd moeilijk. Je hebt een hele periode nodig om bekendheid te krijgen. De vesti ging van je naam lukt niet zo een- twee-drie. Je moet er voor zorgen dat als een bedrijf wat nodig heeft, ze altijd bij jou terecht kunnen". Voor van Reenen betekent het trouwens nog niet dat hij de schaapjes al op het droge heeft. "Ik volg alles wat er in de recla mewereld gebeurt. Telkens kijk ik wat ik cr zelf uit kan pikken en wat voor mij en mijn klanten be langrijk is. In principe doe ik alles op het gebied van reclame, van handgeschilderde borden tot ad vertenties in kranten. Nee. Veel concurrentie is er niet. Behalve dan op het gebied van drukwerk". Schilder Jos van Reenen volgde op de Streekschool aan het Molenwater in Middelburg een opleiding schil der. Later bekwaamde hij zich verder in Vugt. "Ik heb er nooit aan gedacht om in de reclamewe reld terecht te komen. Ik leerde om huisschilder te worden. Toen ik een baas hier kreeg -wie dat is zeg ik trouwens niet. Misschien vindt hij dat niet zo leuk- ontwik kelde ik me zodanig in het recla meschilderen dat ik op gegeven moment niets anders meer deed. Ik heb toen maar besloten om als zelfstandige te beginnen. Ik ben nogal ondernemend weet je. En dat geld wat mijn baas verdiende, zo dacht ik, kon ik als zelfstandig ondernemer in mijn zak steken. Van lieverlee kwam er steeds meer en ander reclamewerk bij". Voor zijn zaak bedacht hij de naam 'L'üiseau', Frans voorvo gel. "Dat heeft met mij te maken. Als reclameman ben je steeds on derweg. Net een vogel. Bovendien houd ik van Frankrijk. Ik vind het een prachttand, daarom koos ik voor deze naam. Vogel in het Nederlands, dat staat trouwens zo gewoon...'. speciaalzaak in vloer- en vensterdecoratie ^middelburg kromme weele 21-23 telefoon (01180) 1 40 77 j

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 21