'Slome van Boomen'
nieuw stuk van DoDD
Volgende week per dubbeldekker
van Vlissingen naar Bfesjkens
Don presenteerde Zeeland voor HISWA '86
'Eigenlijk houden we het liever zo...'
'...we willen de kwaliteit bewaken'
HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN
Wedgwood
14 t/m 23 maart
Showavonden
van
Groep Papillon
Voor kinderen van 6 tot 12 jaar
Pesterijen
7 vnSPL
Mm
m
mÊ
Miljoenenklus
AMSTERDAM I*»!
serviezen
glasserviezen
en
cassettes
Elk soort watersport
Primeurs
Blikvanger
Zeven dekken
SERVIEZEN
Woensdag 26 februari 1986
87e jaargang no. 8
oplage 22.150. wekelijks gratis huis aan huis op geheel Walcheren in combinatie met de "viissinger. totale oplage 44.950. Uitgave
vinciale zeeuwse courant b.v. administratie/advertenties: markt 51postbus 5017, 4330 ka middelburg. 01180-27651privé:
h. schrama, 011 80-13585. redaktie: ad hanneman, 01180-27651toestel 54.
Omdat liet Middelburgse operette
en musicalgezelsehap Groep Papil-
Ion vijftien jaar bestaat, worden er
op vrijdag 7 en zaterdag 8 maart
showavonden opgevoerd. De op
zet is gelijk aan de alombekende
Weense Avonden.
■i De uitvoeringen
beginnen telkens om acht uur in de
Concert en Gehoorzaal.
Papilion opent de avonden met een
Weens deel, daarna komen de mu
sicalliefhebbers aan hun trekken en
het derde deel brengt de toeschou
wers naar het Berlijn van de jaren
dertig. De groep besluit de avon
den met een serie liedjes.
Op het programma staan onder
meer: Blumenstrauss, Tritsch-
Tratsch Polka, Oklahoma, melo
dieën uit de operette La Luna en
liedjes van Walter Kollo. Een spe
ciaal voor deze gelegenheid samen
gesteld salonorkest begeleidt het
zangensemble dat onder leiding
staat van Jaap Edel. Bij een aan
tal werken verleent een groep dan
sers van de Dansschool Janvier
haar medewerking.
Na afloop van de uitvoering op
vrijdag is er nog een gezellig sa
menzijn met het Juliana Blaasor-
kest en zaterdagavond is er na de
voorstelling van Groep Papillon
een bal.
Kaarten zijn verkrijgbaar bij De
Vier VVindekes, De Oesterschelp en
Service Super Mix, allemaal zaken
in Middelburg.
Meindert van Duin, be
drijfsleider van Trefcenier
Middelburg, verlaat Zee
land.Daarom uitgebreid in
Uit bet Zakenhart.
Veel zakennieuws is weer
verzameld in Zaek'n bin
Zaek'n. Rubrieken: Rur,
podium, film, expositie,
korte informatie, voorlich
ting door gemeente en pro
vincie
Scene uit 'Slome van Boomen' met op de voorgrond Bram Kwekkeboom.
'Slome van Boomen' heet de
nieuwste productie voor kinderen
van het Zeeuwse theater DoDD,
die zaterdag 1 maart in premiere
gaat in het Minitheater in Middel
burg. Er is deze keer niet alleen
sprake van een theatraal, maar ook
van een muzikaal spektakel. Voor
het eerst wordt de voorstelling on
dersteund door speciaal voor dit
stuk gecomponeerde melodieen.
Daar zijn *ook drie liedjes bij,
waarvoor Iris Janse de tekst
schreef. De componist is Dies le
Due, de leider van de eigenzinnige
Fanfare Sint Juttemis, die heel sug
gestieve en beeldende muziek be
dacht. Voor de vormgeving
maakte DoDD dankbaar gebruik
van de diensten van L'ex Maes, il
lustrator en grafisch en ruimtelijk
vormgever, die het decor ontwierp.
Carla van Hoek, lerares tekenen
aan de RSG Scheldemond en do
cente textiele werkvormen bij het
ZIKV, zorgde voor de kostuums.
Het idee voor 'Slome van Boomen'
is afkomstig van provinciaal tonee-
ladviscur Willem Huybreghs, die
ook de regie deed. Het was voor
het eerst dat hij zich in deze func
tie bezig hield met toneel voor kin
deren (in dit geval van 6 tot 12
jaar). Hij stelde daarbij als norm,
dat er in de eerste plaats humor in
voor moet komen en dat je kinde
ren niet moet opzadelen met de
problemen van grote mensen. "Je
moet bij het maken van zo'n to
neelstuk denken aan en vanuit de
kinderen", is de stelling van Wil
lem, d:e zijn 'dee voor 'Slome van
Boomen' in eerste instantie voor
legde aan de spelers van DoDD.
Vervolgens gingen Rens Schot,
Bram en Willy Kwekkeboom en
Margot Schotel aan het improvise
ren. Aan de hand van de resulta
ten schreef Willem Huybreghs
uiteindelijk het definitieve stuk.
Het verhaal gaat over een man,
Ben van Boomen (gespeeld door
Rens Schot), die blauw haar heeft
en dit kleurige kapsel als een zwa
re last met zich meedraagt. Door
de pesterijen durft hij zich bijna
niet meer in het openbaar te ver
tonen. Maar wanneer zijn hond
Tobias ontsnapt, wordt de speur
tocht naar het dier een fantasie
waarin Ben van Boomen eindelijk
vindt wat hem in het dagelijks le
ven ontbreekt: hij promoveert
zichzelf tot de held met de blauwe
haren. De spelers van DoDD heb
ben er een wervelende show van ge
maakt en zijn van mening dat het
hun mooiste voorstelling is tot nu
toe.
DoDD kreeg vooi 'Slome van
Boomen' een subsidie van 40.000
gulden, van de provincie Zeeland,
waardoor het onder meer mogelijk
werd ook in die scholen en buur
thuizen op te treden waar weinig
geld beschikbaar is voor jeugdthea
ter. Zodoende kunnen de spelers
nog meer tegemoet komen aan hun
grote wens om zoveel mogelijk kin
deren in contact te brengen met to
neel, in de hoop dat zij
belangstelling zullen krijgen voor
deze vorm van kunst.
De premiere van 'Slome van Boo
men' in het Minitheater aan de
Middelburgse Verwerijstraat (het
stuk krijgt donderdag 13 maart
ook nog een landelijke premiere
tijdens het Jeugdtheaterfestival in
Den Bosch) kan bijgewoond wor
den door honderd kinderen. Wie
daar zin in heeft moet dan wel even
een kaartje sturen aan Bram Kwek
keboom, Arnelaan 37 in Middel
burg. Niet getreurd als alle
plaatsen bezet zijn, want 'Slome
van Boomen' wordt ook zondag 2
maart en woensdag 5 maart in het
Minitheater gespeeld. Wie nog wat
wil nagenieten kan na afloop een
cassette kopen waarop de muziek
en de liedjes staan. Alle voorstel
lingen beginnen om 14.30 uur.
Vrijdag 28 februari is de grote dag: dan wordt de nieuwe dubbel
dekker 'Prinses Juliana' en de nieuwe walaccommodatie's in Vlis
singen en Breskens officieel in gebruik genomen. Het programma
begint om 10.30 uur in Vlissingen met de inscheping van de geno
digden. Na het verrichten van de openingshandeling vertrekt het ge
zelschap richting Breskens. Daar aangekomen volgt hetzelfde ritueel
(inschepen der genodigden met aansluitend de openingshandeling).
Vervolgens maakt de nieuwe veerpont met de genodigden een vaar
tocht op de VVesterschelde. Na aankomst in Vlissingen en Breskens
bestaat de mogelijkheid om de nieuwe walaccommodatie te be
zichtigen.
ai urn mm
(door Peter Verdunnen)
Met de bouw van de 'Prinses Juli
ana' - een dubbeldeks auto- en pas
sagierveerschip - was in totaal 18
maanden gemoeid.
De nieuwe 'dubbeldekker' werd
gebouwd op de scheepswerf 'de
Merwede' in Hardinxveld-
Giessendam.
De vervoerscapaciteit van de veer
boot is gebaseerd op een studie,
uitgevoerd door de provincie Zee
land. Met de vertragingen, die in
het recente verleden ontstonden bij
groot verkeersaanbod - nog vers in
het geheugen - besloot men de
auto- en passagierscapaciteit
drastisch te vergroten.
De keuze voor een 'dubbeldekker'
lag dan ook voor de hand. Op de
oversteek Kruiningen-Perkpolder
is reeds ruime ervaring opgedaan
met dit type schip.
Hoewel het ontwerp van de 'Prin
ses Juliana' zeer veel overeen
komsten vertoont met de
dubbeldekkers die de verbinding
tussen Kruiningen en Perkpolder
onderhouden, zijn er toch duide
lijke verschillen. Daar zijn redenen
voor. Allereerst wijkt het vervoer
saanbod op de route Vlissingen-
Breskens sterk af van Kruiningen-
Perkpolder.
Jaarlijks maken maar liefst 4,5
miljoen fietsers en voetgangers ge
bruik van het veer Vlissingen/Bres
kens. Kruiningen/Perk polder
daarentegen vervoert bijna uitslui
tend auto's en vrachtwagens. An
dere belangrijke verschillen: de
veerdienst Vlissingen/Breskens
kruist twee hoofdvaarwegen en een
ankerplaats voor de scheepvaart,
terwijl de haven van Vlissingen niet
uitsluitend door veerschepen wordt
gebruikt, maar ook door andere
schepen.
Qua manoeuvreerbaarheid moest
de nieuwe dubbeldekker daarom
aan hogere eisen voldoen, vandaar
ook de dwarsschroeven.
De ontwerpstudie werd toever
trouwd aan het Bureau voor
Scheepsbouw Ir. P.H. de Groot uit
Bloemendaal.
De bouw van het complexe schip,
een miljoenenklus, werd gegund
aan scheepswerf en machinefa
briek 'de Merwede' in Har-
dinxveld.
Deze werf heeft een grote ervaring
in de bouw van gecompliceerde
scheepstypen en ingewikkelde
machine-installaties.
Tcrwillc van de flexibiliteit eiste de
provincie dat het nieuwe veerschip
uitwisselbaar moest zijn met de
veerschepen op de Kruinin-
gen/Perkpolderroute. Na meting
De nieuwe dubbeldekker legt aan in de haven van Vlissingen
van de fuiken bleek dat het nieu
we schip iets breder kon worden
gemaakt dan de bestaande 'dub
beldekkers'. Dit heeft verschillen
de voordelen: het werd het
mogelijk om voor de vele fietspa-
sagiers een speciale fietsgang te
creeren, die hen volledig scheidt
van het autoverkeer. Het schip
heeft ook faciliteiten voor rolstoel
gebruikers.
De laad- en lostijd bedraagt 10 mi
nuten en 2 x 2,5 minuut is nodig
Een kijkje in de machinekamer
Uitgebreide kollektie
op de 1e etage
NIEUWE BURG 8
MIDDELBURG - TEL. 01180-13266
Zeeland zal zich groots presenteren
tijdens de HISWA '86, die van 14
tot en met 23 maart in het Rai-
complex in Amsterdam wordt ge
houden. De provincie heeft 1200
m2 vloeroppervlakte gekregen om
haar bijzondere functie als gast-
provincie waar te maken. Tijdens
een persconferentie vorige week
woensdag in het splinternieuwe
nog te openen Maritiem Museum
Prins Hendrik nabij de Coolsingel
in Rotterdam, liet Zeeland niets
aan het toeval over. Invaller com
missaris Wim Don (Boertien en
eerste reserve Boersma waren ziek
thuis) gaf een wervend schot voor
de boeg. En tijdens een officieus
gedeelte op het ramschip De Buf
fel, naast het museum, verlieten in
vele variaties bereidde Zeeuwse
mosselen de kombuis naar gretig
toehappende aanwezigen.
Don maakte er iets moois van. Hij
wees er op dat Zeeland de water
toerist - want daarop richt de HIS
WA zich - veel heeft te bieden.
"Eenderde van de provincie
bestaat uit water. Dankzij het fa
meuze Deltaplan ontstonden er
meren die het watersportklimaat in
Zeeland internationaal bekend
maakten. Geen wonder dus dat
jaarlijks honderdduizenden men
sen naar Zeeland trekken om er de
vakantie of één of meer vrije da
gen door te brengen. Het aantal
toeristische overnachtingen wordt
geraamd op vijftien miljoen per
jaar", meldde hij trots.
En dan over de uitgestrekte meren
tawerken: "In tegenstelling tot an
dere delen van Nederland zijn de
Zeeuwse wateren niet overbevaren.
Eigenlijk houden we dat liever zo;
er kan wel wat bij, maar we willen
in Zeeland ook graag de kwaliteit
bewaken". Vervolgens vermaakte
hij de aanwezigen met de opmer
king dat Zeeland wel voor elk soort
watersport wat in huis heeft; de
ruige zeevaart en de wat rustige
binnenwateren of wie dat wil kan
dat combineren; en natuurlijk de
plankzeilers.
Het toerisme is van groot belang
voor Zeeland, merkte Don op. "Ik
vertrouw er op dat de H1SWA-
bezoeker de vorm waarin Zeeland
zich presenteert zal weten te waar
deren: een vestingstadje met vele
herkenbare elementen en met als
blikvanger een originele Thoolse
De oude mosseik otter krijgt een plaats voor het RA/-gebouw.
Hoogaars uit 1912". En in dat
vestigingstadje in het RAI-complex
- zo maakte de socialistische gede
puteerde aanwezigen duidelijk - zal
men op culinair gebied kunnen ge
nieten van de vele lekkernijen die
Zeeland heeft te bieden. "Ik geloof
niet dat er één provincie is waar zo
veel sterren aan restaurants zijn
uitgedeeld".
Behalve de provincie en gemeenten
nemen ook talrijke Zeeuwse be
drijven deel aan deze 31e HISWA.
De lijst met noviteiten op de HIS
WA '86 vermeldt ook Kesteloo
Watersport uit Brouwershaven, de
"al vele jaren bekende Zuidneder
landse aluminiumbouwer van de
serie Polka jachten'. Kesteloo staat
op de lijst met primeurs als enige
Zeeuwse onderneming. Ze presen
teert er de Polka 35, een schip dat
zich 'uitstekend leent voor de vaart
op groot water' en is gebouwd van
aluminium. De romp is dubbelzij
dig gelast aluminiumplaat van vijl
bij zes millimeter. De indeling is
klassiek en geheel in mahonie uit
gevoerd.
Waar water is, zijn meestal ook
boten. Gewone, maar ook bijzon-
Deze originele Hoogaars uit 1912
is in het vestigingstadje 'Zeeland'
op de HISWA te bezichtigen.
dere. In het RAl-vestigingstadje
dat model moet staan voor Zee
land, wordt een originele Hoogaars
uit 1912 getoond en voor het ge
bouw exposeert Zeeland een oude
mosselkotter uit Yerseke. Bijzon
dere schepen dus. Beide worden
blikvangers genoemd. Verder kun
nen de bezoekers in het 'stadje' kij
ken naar hoe boterbabbelaars
worden gemaakt, en worden bolus
sen, schapekaas, fruit, garnalen en
oesters het publiek aangeboden.
om aan te leggen en de deuren te
openen en te sluiten.
De oversteek van Vlissingen naar
Breskens en andersom neemt 15
minuten in beslag. De vaarsnelheid
bedraagt dan 26,8 km per uur. Om
verloren tijd in te halen kan snel
ler worden gevaren: de maximums
nelheid van de nieuwe
dubbeldekker is 30,5 km per uur.
Iedere oversteek kan 2 minuten
worden ingehaald.
Met dit krappe schema moet de
laad- en loscapaciteit zeer groot
zijn. Het beneden-autodek (vier
banen) en boven-autodek (zes ba
nen) wordt geladen via twee boven
elkaar gebouwde tweebaans-
opritten. De totale vervoerscapa
citeit van de 'Prinses Juliana': 146
vrachtwagens en auto's.
Hoewel de bouwprijs van een dub
beldekker hoger is - ongeveer jO
procent - is het ontwerp veel aan
trekkelijker dan een enkeldekker,
omdat met bijna de dubbele de-
kruimte het aantal bemanningsle
den hetzelfde blijft en het
brandstofverbruik nauwelijks ho
ger is.
De 'Prinses Juliana' heeft zeven
dekken: de tanktop (voortstu-
wingsruimten, dwarsschroefruim
ten, machinekamers en midscheeps
brandstof- en droge tanks) tussen
dek, benedenautodek, galerijdek,
boventussendek, wandeldek en
brugdek.
Het tussendek bevat accommoda
tie voor 14 bemanningsleden: een
eetzaal, kleedruimte, toiletten, ber
gruimten, werkplaats, kantoor,
"sfeervol tafelen
DE ZAAK VOOR
De serviezen-specialist:
SERVICE KWALITEIT GARANTIE
LANGE DELFT 50 MIDDELBURG
01130 13221
drinkwater-, afvalwater en dag
tanks voor brandstof.
Twee verticaal'hydraulisch.bedien-
de deuren verlenen toegang tot het
benedenautodek. Aan beide zijden
zijn de twee fietsengangen geschei
den van het autodek door een
'sandwich'-constructie die uit twee
schotten bestaat. Op het wandel-
dek bevindt zich een grote salon
met 394 stoelen, bar en kombuis,
toiletten en technische ruimte. Bui
ten zijn er 176 plaatsen op banken.
Het verkeer op de twee autodek-
ken wordt geregeld vanuit de cen
trale regelkamcr met behulp van
een gesloten tv-circuit. De salon is
verdeeld in een roken en niet-roken
afdeling. Het brugdek is uitslui
tend toegankelijk voor PSD-
personeel. Hier bevinden zich de
twee stuurhuizen, schoorstenen en
het reddingsmateriaal.
ZIE VERDER AUTOPAGINA