De Faam 'KAN NIET, KAN NIET' i '43 en c Ie t reir tkaping vai i Mok ikkers Globe spe elt 'Ghetto' ii n Schouwburg Midd( :lburg HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN Taak architect: mens en natuur in harmonie te laten leven C "Sfeervol tafelen" FOTO'S SOEDAN IN ZEEUWS MUSEUM DEZE WEEK IN DOM HANS VAN DER LAAN IN ZEEUWS MUSEUM Aanprijzen Lieftallige meisjes WIJNGLAZEN SPECIALE PRIJS pst 5.95 voor 29.95 Strijkje na executie Monsterproductie Recreatievriendelijk Woensdag 12 februari 1986 87e jaargang no. 6 oplage 22.150. wekelijks gratis huis aan huis op geheel Walcheren in combinatie met de vlissinger. totale oplage 44.950. uitgave pro vinciale zeeuwse courant b.v. administratie/advertenties: markt 51postbus 5017, 4330 ka middelburg. 01180-27651privé: h. schrama, 01 1 80-1 3585. redaktie: ad hanneman. 01180-27651toestel 54. De free-lance-fotograaf Jos Lam mere uit Eindhoven toont tot en met zaterdag 22 februari aangrij pende zwart-wit foto's uit Soe dan. De journalist Matt Dings verzorgde bij elke plaat tekst en uitleg. Het tweetal bezocht in de zomer van 1985 het door honger geteisterde land. Dankzij subsidie van WVC kon deze indrukwekkende reportage uit de archiefladen worden ge houden. Lammere en Dings te kenden samen voor de coverstory van het weekblad De Tijd van 26 juli vorig jaar. *De beide u il balers van koffieshop La Reine in Uil het Zakenharl *Poppe in Veere leverde zijn 25e Daf-Truck. In Zaek'n bin Zaek'n. Rubrieken: Rur, Podium film, expositie, kinderboe ken, bougie lot bumper en korte informatie. Terwijl Forum nabij het Abdij- complexl en in andere Middelburg se gelegenheden victorie kraait onder de titel 'Architectuur als imaginaire werkelijkheid', wordt in het Zeeuwse Museum in datzelf de complex werk getoond van ar chitect Dom Hans van der Laan, monnik van de abdij van Vaals. Van de monnik worden foto's ge toond, modellen over zijn theorie en maquetes over uitgevoerde ge bouwen. Ook meubels zijn er ten toongesteld. Tracht Forum de scheidslijn tussen architectuur en kunst te doen vervagen, in het Zeeuws Museum wordt de pure ar chitectuur getoond. Monnik De monnik aan het Benediktijner- klooster te Vaals (geboren in 1904) trad in 1926 toe tot deze orde. Zijn hele verdere leven heeft hij de beslotenheid van het monniken bestaan gebruikt om zich te verdie pen in de grondslagen van de architectuur. Samen met zijn broer Nico van der Laan, ook architect, zette hij een cursus op om collega's zich te laten bezinnen op de ker kelijke architectuur (herbouw) van na de oorlog. Deze cursus werd tot 1973 in Den Bosch gegeven en werd bekend onder de naam Bos sche School. De in de loop der ja ren ontwikkelde ideeen heeft hij in drie boeken verpakt: 'Het plasti sche getal', 'De architectonische ruimte' en 'Het vormenspel der li turgie'. Niet een Het fundamentele uitgangspunt van Van der Laan is dat de mens door zijn geestelijke, vermogen niet een is met de omringende natuur. De taak van de architect is het nu om de mens en de natuur in har monie te laten leven en de tegen stelling te overbruggen. Die brugfunctie vervult het huis, dat naar buiten toe als een stevige schil als van een vrucht, moet zijn op gewassen tegen de omstandighe den. Een huis zal dan ook niet zomaar open moeten zijn. Niettemin staan natuur en architec tuur dicht bij elkaar, meent van dei- Laan. De architect bakent de on eindige ruimte van de natuur af en geeft die afgebakende ruimte een menselijke maat. Naast vormmodcllen en meubels laat de tentoonstelling foto's en maquettes zien van de door Van der Laan ontworpen gebouwen op basis van zijn leer. De getoonde ge bouwen in het Zeeuws Museum zijn: de kerk der Benediktijnerab- dij bij Vaals (voltooid in 1967), het Roosenbergklooster in Waasmunster (Belgie, voltooid in 1974) en een woonhuis voor de ar chitect J. Naalden in Best (voltooid in 1982). De openingstijden van het Zeeuws Mu seum zijn: maandag tot en met vrijdag 10 tol 17 uur. Op zaterdag 15 februari van 13.30 tot 17 uur. De toeters en bellen van VVV-directeur Bontenbal Toeters en bellen. Atlri Bontenbal, de nieuwe directeur van de Zeeuwse VVV kan dat zeggen, is er de man naar om ongestraft droge gegevens te verpakken in piepschuim en er vervolgens felgekleurd papier omheen te doen. En dan nog is hij niet klaar. Franje. Commercieel aantrekkelijk, desnoods een peperdure sterspot er tegenaan gooien, hoewel dat Zeeland met die margarine reclame in de hoek der zuunigen zette. En dat maakte de provincie behoorlijk impopulair. Toeters en bellen. Het handelsmerk van de kersverse VVV-directeur, die er evenzeer niet voor terugschrikt de vinger op zere plekken te leggen. Maar dan wel op de plaatsen waar dat hoort, in een volwassen sfeer. "Kan niet, kan niet", luidt zijn devies. Adri Bontenbal (38) kwam niet met tegenzin, maar ook niet zon der weemoed naar Zeeland. In Til burg had hij elf jaarkeihard gewerkt om de streek-VVV 'Het hart van Brabant' omhoog te til len. "Ik ben niet gevraagd, maar heb gesolliciteerd in Zeeland", helpt hij het fabeltje de wereld uit dat hij door een adviesbureau zou zijn voorgesteld. "Ik had het er nogal moeilijk mee trouwens om de plaats van een collega te gaan innemen, die feitelijk opzij gescho ven werd. Jo de Regt heb ik altijd gezien als een prettige collega. Wc moeten nu zien dat we op zakelij ke argumenten met elkaar kunnen werken. Hij als stafmedewerker met de titel directeur en ik als al gemeen directeur". Na anderhalf uur praten blijkt dat Bontenbal propvol plannen en ideeen zit om de provincie natio naal en internationaal aan te prij zen. Maar er moet volgens hem w el een product 'Zeeland' komen. Belangrijker dan het verleden, van de Zeeuwse VVV,acht de man die bij de eerste lichting afgestudeer- den.zat van het Nederlands weten schappelijk instituut toerisme (NWTI) in Breda, de toekomst van het toerisme en de recreatie in Zee land. Hoewel hij de details nog niet tot in de puntjes kent, wijst hij op enkele hete hangijzers en waar het in Zeeland mank gaat. Noemt: "We moeten Zeeland niet alleen *Adri Bonienbal, sinds I januari 1986 directeur van de provinciale VVV. verkopen op basis van water en strand. Er is ook een aantrekkelijk achterland. Helaas heeft dat tot op heden nog maar weinig te bieden. Nu bedoel ik niet dat wc de pro vincie vol moeten bouwen met tro pische zwemparadijzen, dat is te simpel. Wc dienen nu als provin ciale VVV aan de slag en signale ren waar het achterland wel iets heeft te bieden. Ik bedoel kleine dingen zoals een pottenbakkerij. Het is er wel allemaal, maar het is niet ontwikkeld, niet in kaart ge bracht. Als een busonderneming uit Rotterdam belt en zegt: Adri, ik wil een dagtocht naar Zeeland organiseren, dan kan ik bijna niets doen". Bontenbal - hij maakte als vakan tiewerker op zijn veertiende jaar al kennis met de VVV - zegt bezig te zijn met een dagarrangement in Zeeland. Hij heeft het al keurig op een rijtje staan. "Het moet een soort snert en bingo tocht worden voor de 'stille' maanden. Tijdens een snert maaltijd in een leuk restaurant zou dan een presentatie van Zeeuwse klederdrachten kun nen plaatsvinden. Daarna een bin go met wat prijsjes. Ik denk dat ik zo'n product kan maken. In Zee land zijn genoeg mensen die ken nis van zaken hebben. Die kennis blijft te veel onbenut. Ik ken een aantal mensen met busonderne mingen in het land. Als provincia le VVV kunnen we daar wat mee doen". Hel ontwikkelen van toerisme en recreatie in Zeeland noemt hij een van de hot items voor zijn organi satie. Volgens hem bestaat er een verkeerd beeld van de VVV's. "Het prototype van de VVV is dat van een lieftallig meisje, dat het zo leuk vindt om met mensen om te gaan en informatie geeft. Dat is veranderd. A. is het niet altijd zo leuk om met mensen om te gaan aan de balie, want acht van de tien keer krijg je dezelfde vraag, en b. kun je veel meer doen bij de VVV. Tot onze belangrijkste taak hoort marketing. We moeten ons ont doen van hei harnas van consu mentenorganisatie. Zeeland verkopen als een product en er ver volgens garneren met een VVV- sausje en dan voorzien van toeters en bellen. Dat bieden we dan aan bij reisbureaus en VVV boekings kantoren". "Het tweede belangrijke punt is de dienstverlening van ons aan loka le VVV's. Dat zijn onze ambassa deurs in de provincie. Zeeland als een product aanbieden is de taak van de provinciale VVV. De der de hoofdtaak van ons bureau vind ik de adviserende taak naar de pro vinciale overheid. Als directeur zit ik in een coordinatieteam - met on der anderen de PPD-directeur - waar we het beleid van de provin cie toetsen en gs adviseren. Dat toetsen is weliswaar passief, maar het is tevens een signalerende taak. En dat komt ons als marketingsor- ganisatie, waar de VVV dus naar toe moet groeien, goed van pas. We kunnen namelijk pas de pro vincie promoten op de toeristen- markt als we Zeeland als een volmaakt product kunnen aan bieden". I Wilna vat "Schop de mensen een geweten", adviseerde Louis Paul Boon. Clau de Lanzmann - Fransman, jood - handelde ernaar. Twee zondaga vonden was Nederland aan het scherm gekluisterd voor zijn docu mentaire 'Shoah', een minutieuze, pijnlijke reconstructie van de ver nietiging van het Eeuropese joden dom. Het raadsel van de holocaust - nooit zal het tot in zijn merg wor den doorgrond, maar laat het ons tenminste bij herhaling worden vóórgehouden. "Ik hoop dat het publiek tijdens de voorstelling verandert. Dat het begrijpt wat de nazi's ons hebben Het symbool van liet Joods toneelge zelschap van hei ghetto van Wilna van kristalglas Khngenbrunn" JPJujl* i£iX\gi GESCHENKEN* NIEUWE BURG 8 MIDDELBURG - TEL. 01180-13266 aangedaan - niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk", zei de Israë lische schrijver Joshua Sobol in een vraaggesprek met het Duitse thea terblad 'Theater Heute' over de Berlijnse première - in '84 - van zijn toneelstuk 'Ghetto'. En ook: "Ik wil het publiek voorlichten, geen mening opdringen. Ik wil geen elitair toneel maken. Ik zie to neel als een forum waar hele hel dere vragen gesteld kunnen worden, die niet alleen een kleine groep mensen aangaan. Daarom probeer ik stukken te schrijven die zowel onderhoudend als intelligent zijn". 'Ghetto' - een monsterproductie van Zuidelijk Toneel Globe en in maart drie dagen te zien in Middel burg, waarover straks meer - gaat over het lot van de joden in Wil na, de hoofdstad van Litouwen en voor de tweede wereldoorlog 'het Jeruzalem van het oosten'. Als de Duitsers het land in juni '41 bèzet- ten, wordt de joodse bevolking bij eengedreven in ghetto's. Dat van Wilna - belangrijk centrum van joodse kunst en kuituur - is het grootst. Het zal als sluis fungeren voor de transporten naar de bos sen van Ponar, even buiten de stad, waar tienduizenden joden worden vermoord. Sobol (in '39 in Israël geboren en succesvol journalist en auteur) ge bruikt één facet van het ghetto- bestaan - een joods toneelgezelschap - als rode draad van zijn toneelstuk. Toneel, caba ret, muziek op de rand van de vul kaan: het is in de oorlog méér vertoond, lees er de kampervarin gen van overlevenden van de ho locaust maar op na. Het strijkje, dat de executies begeleidde, de na zibons die zo van Mozart hield...Maar Joshua Sobol wilde meer: met de middelen van het theater nagaan wat er in Wilna met de joden is gebeurd, hoe - naar Amsterdams recept - een joodse raad de vernietiging organiseert en administreert. 'Te goeder trouw' - maar vaak ook niet. In 'Ghetto' spelen ze allemaal hun rol: Gens, de joodse ghettoleider, die keer op keer gedwongen wordt om aan de Duitse acties mee te werken, de so cialist Kruk, tegenstander van het theater, beheerder van de biblio theek en in zijn dagboek gewetens vol kronikeur van de gebeurtenissen in de jodenwijk, de kleermaker Weisskopf, die unifor- Berden Mineo in 'Ghetto' van Joshua Sobol men van oost frontsoldaten repa reert, Kittel, de Duitse bevelhebber van het ghetto en Chaja, een voor malige nachtclubzangeres, die in het stuk de liedjes zingt. Sobol - die koos voor een klinische, bijna wetenschappelijke houding - werpt via zijn personages vragen op naar het wezen van onderdruk king, machtsmisbruik en verraad. Wat is de duistere band die dader en slachtoffer bindt - niet alleen in het Wilna van '43 maar ook tijdens een treinkaping door Molukkers in de verlaten eenzaamheid van noord-Drente? Wie past zich aan, wie biedt verzet? Er zijn geen slui tende antwoorden te geven, 'goed' en 'slecht' houden zich op in een gebied vol grijstinten. Globe - geteisterd door ruzies over de artistieke leiding - maakte van 'Ghetto' hét toneelevenement van het nieuwe seizoen. Regisseurs Sam Bogaerts en Tlieu Boermans scha kelden alle spelers in voor deze monsterproductie. Het duo stoor de zich daarbij niet aan het zwaar- realistische Duitse voorbeeld en maakte dan ook geen gebruik van historische couleur lokale. De kostuums zijn sober, het toneel laat geen getto maar een scheeps dek zien en de muziek - die oor spronkelijk nogal wat folkloristische elementen bevatte - is 'overgecomponeerd' en bestaat nu uit eigentijdse ritmen en synthe sizerklanken. Het is duidelijk wat Bogaerts en Boermans willen zeg gen: ghetto's zijn overal. 'Wilna' is niet meer dan een aanleiding om te berichten over het menselijk tekort. 'Uit in Zeeland' "sleepte de voor stelling voor de poorten van de hel weg", zoals directeur Jan de la Mar dat - zichtbaar glimmend - bij de perspresentatie noemde. Het stuk is zondag 2, maandag 3 en dinsdag 4 maart te zien in de Mid delburgse Schouwburg. Die opvoe ring van dinsdag is een middagvoorstelling (14 uur) tegen gereduceerde prijs: 10,in- plaats van 17,—. Voor 'Uit' gaat het om een experiment, dat nieuw publiek naar het theater moet ha len. De Zeeuwse kunstenaar Cor van Dixhoorn maakt van één van de komende voorstellingen een zeefdruk in opdracht van het kunstmagazine 'Mooie Moeite', dat deze prent tegen de tijd dat 'Ghetto' in Middelburg loopt te koop aanbiedt. Ook dat is nieuw. En, als het aan De Ia Vlar ligt, het begin van een aardige traditie, die theater (maar ook muziek) en beel dende kunst wat nader tot elkaar kan brengen. 'Ghetto' <"'n Wonder van Glo be", schreef De Volkskrant, "Vol gruwelijkheid en schoonheid", vond Het Parool) is dit seizoen in tien steden te zien, inclusief de try-out. DRINKGLAZEN Zwiesel Christinenhutte Villeroy en Boch Leerdam kristal De drinkserviezen-specialist In 1943 bestond hel ghetto van Wilna nog uit zeven stralen. Deze zijn in het symbool van het ghetto van Wilna verwerkt. Hei symbool is ontworpen door kunstenaars in het ghetto. SERVICE KWAIITEIT GARANTIE IANGE DELFT 50 MIDDELBURG 01 (80 132ZI v Zeeland is rijp voor deze ontwik keling, meent Bontenbal. Argu menteert: "De overheden zijn 'recreatievriendelijk'. Er is een pe riode geweest dat het remmende elementen waren op het toerisme. Op gegeven moment kregen ge meenten en provincie in de gaten dat toerisme en recreatie een groei markt en zijn. In werkgelegenheid seffecten scoort dat hoog. Maar we moeten het wel begeleiden. Wc moeten een synthese vinden waar onder het product optimaal wordt gebruikt. Moeten natuurlijk tege lijkertijd oppassen dat we niet te ver gaan. De milieujongens waar schuwen ons daar voor. Met die mensen w il ik graag rond de tafel gaan zitten en praten. In Brabant heb ik dat ook gedaan. En we zijn daar tot voor beide partijen aan vaardbare compromissen geko men. Je kunt namelijk ook de toerist aan de hand nemen en hem leiden langs plekken zonder dat hij kwetsbare plekken aantast". Vervolgt: "Als iedereen zegt in het hoogseizoen zitten wë helemaal vol. dan hoeft de VVV voor die pe riode niets meer Ie doen. De vraag is echter: is dat zo? Ik betwijfel dat. We dienen dus, zoals gezegd, samen met het bedrijfsleven te in ventariseren en tegelijkertijd aan de ondernemers te vragen: wat w il je van ons. Dan pas gaan wë aan de slag en zeggen: Kijk, dit en dat is ons voorstel en dat is de prijs. Gaan de individuele ondernemers die zijn betrokken bij het voorstel akkoord, dan pas gaan we met het product op de markt". Adri Bon tenbal noemt zichzelf 'van nature optimist'. "Ik hanteer de lijfspreuk: kan niet, kan niet. Hoe meer oppositie ik krijg, hoe harder ik ga lopen. Daardoor kreeg ik ver trouwen in Tilburg. En als er daar mensen waren die mijn plannen niet zo zagen zitten, kreeg de VVV altijd het voordeel van de twijfel. Mijn knokken maakte indruk en het had succes, maar we hadden ook miskleunen. Daar werd echter volwassen mee omgegaan; dus nooit bij de pakken neerzitten. Het is daarom enorm belangrijk dat we hier goed overleg gaan creeeren met het bedrijfsleven, de verschil lende bedrijfstakken in de toeriste nindustrie. We kunnen in zo'n gestructureerd overleg van elkaar leren en zaken ontdekken". Adri Bontenbal dus nu aan het VVV-rocr in Zeeland. Elf jaar leid de hij de streek-VVV in Tilburg 'het hart van Brabant'. 'lnfor- mail', het vaktijdschrift voor de Nederlandse VVV noemde de ver huizing van Bontenbal 'de VVV- transfer van het jaar'. In Tilburg kreeg hij het etiket van de 'meest commerciële directeur van het bu reau voor vreemdelingenverkeer' in Nederland opgeplakt. Een etiket trouwens dat hij zich met graagte laat opspelden. De verwachting toen dat hij wel een topfunctie in het bedrijfsleven zou ambieren. wuift hij van de hand. "Ik ben ner gens anders geschikt voor", schertste hij. En het feit dat de pro vinciale VVV's een gouden toe komst tegemoet gaan, sterkt hem in de opvatting dat hij in Zeeland gebeiteld zit. Niettemin blikt hij met enige weemoed terug naar Bra bant, waar hij de instelling onder zijn hoede zag groeien van negen naar 25 personeelsleden. Niette min. In Zeeland behaalt de toe ristenindustrie een jaaromzet van om en nabij de een miljard. En hij is er van overtuigd. "In Zeeland ligt een gigantisch toeristisch pro duct, dat in nauw overleg tussen bedrijfsleven en overheid kan wor den ontwikkeld....". En als we niet samen de schouders er onder zet ten, gaan we de boot missen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 1