Van vroeg tot laat 4 HH Nu voordelig inruilen bij uw Austin Rover dealer. ONS AANBOD VAN DEZE WEEK: RENAULT GROOTS OCCASIONFESTIVAL BIJ AUTO RENAULT DIJKWEL RENAULT KORTING RENAULT Auto Renault Dijkwel RENAULT AUTO abc Süsi CITROËN BX 19 TRD AUTOBEDRIJF MARITIEM 6 of 12 maanden garantie financiering direkt ALLE RENAULT MODELLEN IN VOORRAAD Waarom het ontstekingstijdstip zo belangrijk is Eerste Franse Diesel met automatische versnellingsbak SHOW VOORDELEN: ZONDER INRUIL.800. MET INRUIL500.— DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 22 januari 1986 Waarom het juiste ontstekingstijdstip zo belangrijk is. AUSTIN ROVER Autobedrijf van Damme FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. onna EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE HERCULESWEG 12 23 januari donderdag rix 24 januari vrijdag (koopavond) januar-, zaterdag AUDI BMW CITROËN FIAT FORD HONDA MAZDA MITSUBISHI TOYOTA OPEL NISSAN Gildeweg 16 VLISSINGEN Tel. 01184-17130 J B0VAG GARAGE ALEXANDER iffZfl AUTOSCHADE CASTEL AUTOSCHADE CASTEL SSM AUTOSCHADE CASTEL Motorcraft Autobedrijf Joosse Garage Joh. MURRE TISSINK BANDEN BV -AUTO-AKTUEELAUTO-AKT f "Dan moeien we de afstelling van het onstekirïgstijdslip maar eens controleren", zei de werkplaatschef tegen de klanl, die zich over de slechte prestatie van de motor van zijn auto en over hel hij vlagen pingelen beklaagde. Het ging dus weer eens om de begrippen "ontstekeingsvervroe- ging" en "ontstekingsvertraging". Maar waar gaat het hierbij eigenlijk om en waarom is het ontstekingstijdstip zo belangrijk voor een goede werking van de motor? lien zuiger in een cilinder heeft omlaag gaande, een vers brandstof/luchtmengel in de cilin der gezogen. Hij is het onderste omkcerpunt (onderste dode punt - odp) gepasseerd en begint nu aan zijn comprcssieslag naar boven. \N hij het bovenste omkcerpunt (bovenste dode punt - bdp) heelt bereikt, is het mengsel tot op zijn hoogste druk gecomprimeerd. Nu komt het! Net vóór of heel kort na het bdp van de zuiger moet de bougie zijn vonk aan hel mengsel afgeven. Het mengsel ontvlamt, verbrandt, wordt dus uitlaatgas, ontwikkelt zijn enorme uitzet- tingsvermogen en jaagt de zuiger naar beneden. Dit is van de vier lakten degene waar hel op aan komt. omdat alleen hij arbeid ver richt en het voertuig voortstuwt, hén van de hoofdproblemen schuilt nu hierin, dat vanaf het moment van de ontsteking tot aan de volledige verbranding van hel mengsel een zekere tijd verstrijkt. Hel mengsel "explodeert" name lijk niet met een knal, maar het heeft tijd nodig totdat het volledig is verbrand. Het gaat hier echter wel om een tijd, die men moet me ten in duizendsten van seconden. Maar in deze tijd legt de zuiger toch wel een behoorlijke afstand af. Bijvoorbeeld bij 6000 omwen telingen per minuut heeft hij voor het gehele traject van boven naar beneden, dus van bdp naar odp, slechts vijfduizendste seconde no dig. Bij stationair toerental echter, dus bij z.o'n 600 omwentelingen pet minuut, is hij van bdp naar odp optimaal zo lang onderweg, nl. 50-duizendste seconde. Begrij pelijk dus, dat de ontsteking op dienovereenkomstig andere tijdstippen moet komen, wil de druk van de verbrandingsgassen steeds optimaal op de zuiger wer ken. Hoe hoger het toerental en dus hoe sneller de zuiger, hoe vroeger de ontsteking, opdat de zuiger niet vóór de verbrandings- druk naar beneden gaat. Het ont- stekingstijdstip moet niet alleen met het toerental rekening hou den, maar ook met de stand van de smoorklcp, dus met de stand v an het gaspedaal, veel gas, weinig gas - vollast, deel last. En tot slot zijn er dan nog extra varianten voor het ontstekingstijetstip bij starten, stationair draaien en bij afremmen op de motor. Het ont stekingsmoment moet dus voor tdurend aan de bedrijfsomstan digheden op het betreffende mo ment worden aangepast. Onderstaand een overzicht van de gevolgen van een verkeerd ontste kingstijdstip: Ontsteking te vroeg: Gering motorvermogen, hoog verbruik Grote belasting van aandrij- vingscomponenten Overmatige verhitting van de motor Gevaar van pingelen, dus een ongecontroleerde, bijna cx- plosieachtige verbranding in- plaats van de normale "soepe le" verbranding Ontsteking te laat De drukkraehten van de verbran dingsgassen doen hun werk pas, als de zuiger het b.d.p. al lang is gepasseerd en zich onderweg naar het o.d.p. bevindt. De gevolgen: Gering motorvermogen Slechte benutting van brandstofenergie Mogelijke verbranding van de kleppen Hoge temperaturen in het uit laatsysteem, met als gevolg be schadiging Naar een bougie Van de bobine Rotor Onderbrekerplaat Luchtstroom Vacuümvervroeger Draaibeweging voor afstellen ontstekingstijdstip Bij conventionele ontstekingsinstal/aties als deze zijer twee verste/voorzieningen, die onafhankelijk van elkaar werken. De centrifugaalvervroeger (links) past het ontstekingstijdstip aan het moto/toerental van het moment aan; de vacuümvervroeger (rechts) regelt hel ontstekingstijdstip overeenkomstig de onder druk in de aanzttigbuis op een bepaald moment en dus in over eenstemming met de motorbelasting van hel moment. Ook de samenstelling van de uit laatgassen hangt nauw samen met het ontstekingstijdstip. Dit geldt vooral bij het stationair draaien en bij het afremmen op de motor. Om bij motoren met conventione le ontsteking hiermee rekening te houden is de stroom verdeler voor zien van twee hulpmiddelen, die het omstek ingst ijdsi ip constant aan de omstandigheden aanpas- W Citroen biedt thans als "extra" op de BX 19 TRD een automati sche ZF vier-versnellingsbak aan, van hetzelfde type als dat waar mee de BX 16 versies met benzi nemotor zijn uitgerust. De BX 19 TRD bereikt met deze "extra" een maximum snelheid van 156 km/h en een gemiddeld brandstofverbruik van 6 liter per 100 km. De versnellingsbak met vier ver snellingen vooruit, levert, behalve door het rijgenoegen dat hij geeft alsmede de verminderingen van het aantal handelingen en de daarmee gepaard gaande inspan ning (geen ontkoppelen en koppe len, noch schakelen zeer goede prestaties. Zijn grote voordeel is gelegen in de volledig mechani sche overbrenging van de 4e ver snelling die iedere slip teniet doet, oorzaak van prestatievcrliezen en hogere verbruikscijfers. sen: een centrifugaalvervroeger werkt op basis van het toerental van de motor en een vacuümver vroeger controleert de druk in de aanzuigbuis en regelt het ontstc- kingstijdstip overeenkomstig de belastingtoestand (volle belasting, gedeeltelijke belasting). De basisafstelling van het ontste kingstijdstip wordt echter bepaald door de stand van het verdeler- huis. Na het losdraaien van een schroef kan het huis iets naar links of naar rechts worden verdraaid waardoor het ontstekingstijdstip in algemene zin wordt vervroegd of vertraagd. Dat is wat - alleen uitvoerbaar met speciaal gereed schap - in de garage gewoonlijk het eerst wordt gedaan, als er iets met het ontstekingstijdstip niet schijnt te kloppen. Belangrijk: als men het verdelerhuis verdraait, draaien de centrifugaalvervroeger en de vacuümvervroeger mee. Daarna werken ze beiden als voor heen, alleen nu vanuit de nieuwe basispositie. Dat men af en toe de stand van de stroomverdeler moet controleren en eventueel hierin bepaalde on derdelen moet vernieuwen, vindt zijn oorzaak in de werkingswijze van de conventionele ontsteking sinstallatie. Er zijn bepaalde on derdelen, die door wrijving onder hevig zijn aan slijtage. Hierdoor verschuiven de ontste kingstijdstippen heel geleidelijk. Het grote voordeel van de moder ne volelect tonische transisto rontsteking, zoals deze in persone nauto's wordt ingebouwd: hier be weegt zich niets wrijvend en dus slijt er niets. Daardoor blijft het eenmaal ingestelde basisontste- kingstijdstip voor altijd gehand haafd. Bovendien reageren de electronische ontstekingssystemen ook fijngevoeliger op de verschil lende bedrijfsomstandigheden. Dit verbetert het motorvermogen, bespaart brandstof en verbetert de kwaliteit van de uitlaatgassen. Nederland gaat erl5%extraopvoomlL Algebeeld de Austin Metro. Prijs Austin Metro v.a. fi 4.995,- Als u uw auto inruilt voor 'n Austin Metro, 'n Maestro of 'n Montego, kunt u maar liefst 15% van de aanschatwaarde van zo'n nieuwe Austin verdienen. Bovenop de ANWB/BOVAG inruilwaarde van uw huidige auto! Het wordt dus druk bij de Austin Rover dealer. Want wie wil er niet flink op vooruit gaan? ANWB/BOVAG koerslijst jan./febr. 1986 Deze aktie geldt niet voor de Austin Metro Van, Austin Maestro Commercial en de Austin Montego Commercial Prijzen inkll BTW.exkl alleveringskosten. Prijs- en specilikatiewijzigingen voorbehouden Carrosseriegarantie: 6 jaar tegen doorroesten van binnenuit. 1 Jaar inkl Supercover Hulpverlening onderweg. Informeer bij uw dealer naar een uitbreiding van de garantie tot 2 of 3 |aar (Super- Garantie) en de LITJ tinancieringsmogelijkheden. In te ruilen ANWB/BOVAG Austin Rover Bij aankoop bijv. een: koerslijst* dealerkoerslijst van een: Mini iooo H'LE '82 f4.500- f 6.899,25 Austin Metro Surf Honda Civic f7.500,- f 10.648.50 Austin Maesiro 1300 5-deurs '82 1300 Renault 18 GTL f8.750,- f13.248,50 Austin Combi 5-deurs'83 Montego Listate Gildeweg 33, tel. 01184-18851, Vlissingen Wissenkerke, Telefoon 01107-1477 BMW 320i1983 Audi 80 Turbo diesel1983 Ford Fiësta 1100 L1982 Ford Siërra 1600 L 5 drs. 25.000 km1984 Ford Escort 1300 L LPG1983 2 x Opel Kadett 5 drs. Stationcar diesel.. 1983 Opel Kadett 1300 N aut. 15.000 km1983 Opel Rekord 20S 2 drs. LPG1979 Opel Kadett 1300 S Special1983 Opel Ascona 1900 4 drs. de Luxe1979 Opel Kadett 1300 5 drs. stationcar1984 Mazda 323 5 drs. 14.000 km.....1983 Peugeot 505 Familiale1982 Peugeot 504 Tl...1978 Peugeot 305 SR1979 Toyota Carina diesel 4 drs. de luxe1983 Citroën 2CV61978 VW Golf C1982 VW bestelbus1977 VW Golf diesel1980 Ford Transit1976 Volvo 1421972 Ook voor de verplichte APK II keuring Fiat 127 Super1982 8.500,— Fiat 127 Special..1983 7.900,— Fiat Panda 45.....1981 7.500,— Uno 55 S 3-drs1984 13.500,— Fiat Ritmo 65 CL1982 10.250,— Fiat Ritmo Diesel 60.000 km.1982 11.900,— Fiat Ritmo 60 CLvanaf 12.500,— Citroën 2 CV 6..1984 8.750,— Renault 5 GTL1982 9.750,— Talbot Horizon 1.5 GL1983 12.750,— Geldt voor auto's met kenteken vanaf 1 juli 1 981 autoccanon BLAAS Industrieterrein ARNESTEIN. MIDDELBURG TEL 0118012918 Alexander Gogelweg 18, Vlissingen STel. 01184-65262 Voor rep. onderhoud aan alle merken auto's plaat en overzet plaatwerk r voor alle autoschade Oude Veerseweg 22 - Middelburg SF0CWA V— Voor roestherstel en geheel spuiten Kenmerk voor vakwerk «onfi' Specialist in vracht-, bedrijfs wagens en cara van - schade Tel. 01 1 80-27261 Voor al uw Ford onderdelen Gildeweg 20 - Vlissingen Breewaterstraat 31 Vlissingen Tel. 01 1 84-14203 (Centrum) Verkoop, reparatie en onderhoud van alle merken. OOK VOOR APK II KEURING! MIDDELBURG Kinderdijk 64-66 Tel. 01180-27502 VLISSINGEN Gildeweg 7 (bij Miro) Tel. 01184-15141

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1986 | | pagina 16