Van vroeg
tot laat
4 HH
Nu voordelig inruilen bij uw Austin Rover dealer.
ONS AANBOD
VAN DEZE WEEK:
RENAULT
GROOTS OCCASIONFESTIVAL BIJ
AUTO RENAULT DIJKWEL
RENAULT
KORTING
RENAULT Auto Renault Dijkwel
RENAULT
AUTO abc
Süsi
CITROËN BX 19 TRD
AUTOBEDRIJF MARITIEM
6 of 12 maanden garantie
financiering direkt
ALLE RENAULT MODELLEN IN VOORRAAD
Waarom het ontstekingstijdstip zo belangrijk is
Eerste Franse Diesel
met automatische
versnellingsbak
SHOW VOORDELEN:
ZONDER INRUIL.800.
MET INRUIL500.—
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 22 januari 1986
Waarom het juiste ontstekingstijdstip zo
belangrijk is.
AUSTIN ROVER
Autobedrijf
van Damme
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. onna
EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE
HERCULESWEG 12
23 januari
donderdag rix 24 januari
vrijdag (koopavond) januar-,
zaterdag
AUDI
BMW
CITROËN
FIAT
FORD
HONDA
MAZDA
MITSUBISHI
TOYOTA
OPEL
NISSAN
Gildeweg 16
VLISSINGEN Tel. 01184-17130
J B0VAG GARAGE ALEXANDER
iffZfl AUTOSCHADE CASTEL
AUTOSCHADE CASTEL
SSM AUTOSCHADE CASTEL
Motorcraft
Autobedrijf Joosse
Garage Joh. MURRE
TISSINK BANDEN BV
-AUTO-AKTUEELAUTO-AKT
f
"Dan moeien we de afstelling van het onstekirïgstijdslip maar
eens controleren", zei de werkplaatschef tegen de klanl, die zich
over de slechte prestatie van de motor van zijn auto en over hel
hij vlagen pingelen beklaagde.
Het ging dus weer eens om de begrippen "ontstekeingsvervroe-
ging" en "ontstekingsvertraging". Maar waar gaat het hierbij
eigenlijk om en waarom is het ontstekingstijdstip zo belangrijk
voor een goede werking van de motor?
lien zuiger in een cilinder heeft
omlaag gaande, een vers
brandstof/luchtmengel in de cilin
der gezogen. Hij is het onderste
omkcerpunt (onderste dode punt -
odp) gepasseerd en begint nu aan
zijn comprcssieslag naar boven.
\N hij het bovenste omkcerpunt
(bovenste dode punt - bdp) heelt
bereikt, is het mengsel tot op zijn
hoogste druk gecomprimeerd. Nu
komt het! Net vóór of heel kort na
het bdp van de zuiger moet de
bougie zijn vonk aan hel mengsel
afgeven. Het mengsel ontvlamt,
verbrandt, wordt dus uitlaatgas,
ontwikkelt zijn enorme uitzet-
tingsvermogen en jaagt de zuiger
naar beneden. Dit is van de vier
lakten degene waar hel op aan
komt. omdat alleen hij arbeid ver
richt en het voertuig voortstuwt,
hén van de hoofdproblemen
schuilt nu hierin, dat vanaf het
moment van de ontsteking tot aan
de volledige verbranding van hel
mengsel een zekere tijd verstrijkt.
Hel mengsel "explodeert" name
lijk niet met een knal, maar het
heeft tijd nodig totdat het volledig
is verbrand. Het gaat hier echter
wel om een tijd, die men moet me
ten in duizendsten van seconden.
Maar in deze tijd legt de zuiger
toch wel een behoorlijke afstand
af. Bijvoorbeeld bij 6000 omwen
telingen per minuut heeft hij voor
het gehele traject van boven naar
beneden, dus van bdp naar odp,
slechts vijfduizendste seconde no
dig. Bij stationair toerental echter,
dus bij z.o'n 600 omwentelingen
pet minuut, is hij van bdp naar
odp optimaal zo lang onderweg,
nl. 50-duizendste seconde. Begrij
pelijk dus, dat de ontsteking op
dienovereenkomstig andere
tijdstippen moet komen, wil de
druk van de verbrandingsgassen
steeds optimaal op de zuiger wer
ken. Hoe hoger het toerental en
dus hoe sneller de zuiger, hoe
vroeger de ontsteking, opdat de
zuiger niet vóór de verbrandings-
druk naar beneden gaat. Het ont-
stekingstijdstip moet niet alleen
met het toerental rekening hou
den, maar ook met de stand van
de smoorklcp, dus met de stand
v an het gaspedaal, veel gas, weinig
gas - vollast, deel last. En tot slot
zijn er dan nog extra varianten
voor het ontstekingstijetstip bij
starten, stationair draaien en bij
afremmen op de motor. Het ont
stekingsmoment moet dus voor
tdurend aan de bedrijfsomstan
digheden op het betreffende mo
ment worden aangepast.
Onderstaand een overzicht van de
gevolgen van een verkeerd ontste
kingstijdstip:
Ontsteking te vroeg:
Gering motorvermogen, hoog
verbruik
Grote belasting van aandrij-
vingscomponenten
Overmatige verhitting van de
motor
Gevaar van pingelen, dus een
ongecontroleerde, bijna cx-
plosieachtige verbranding in-
plaats van de normale "soepe
le" verbranding
Ontsteking te laat
De drukkraehten van de verbran
dingsgassen doen hun werk pas,
als de zuiger het b.d.p. al lang is
gepasseerd en zich onderweg naar
het o.d.p. bevindt. De gevolgen:
Gering motorvermogen
Slechte benutting van
brandstofenergie
Mogelijke verbranding van de
kleppen
Hoge temperaturen in het uit
laatsysteem, met als gevolg be
schadiging
Naar een bougie
Van de bobine
Rotor
Onderbrekerplaat
Luchtstroom
Vacuümvervroeger
Draaibeweging voor
afstellen ontstekingstijdstip
Bij conventionele ontstekingsinstal/aties als deze zijer twee
verste/voorzieningen, die onafhankelijk van elkaar werken. De
centrifugaalvervroeger (links) past het ontstekingstijdstip aan
het moto/toerental van het moment aan; de vacuümvervroeger
(rechts) regelt hel ontstekingstijdstip overeenkomstig de onder
druk in de aanzttigbuis op een bepaald moment en dus in over
eenstemming met de motorbelasting van hel moment.
Ook de samenstelling van de uit
laatgassen hangt nauw samen met
het ontstekingstijdstip. Dit geldt
vooral bij het stationair draaien en
bij het afremmen op de motor.
Om bij motoren met conventione
le ontsteking hiermee rekening te
houden is de stroom verdeler voor
zien van twee hulpmiddelen, die
het omstek ingst ijdsi ip constant
aan de omstandigheden aanpas-
W
Citroen biedt thans als "extra"
op de BX 19 TRD een automati
sche ZF vier-versnellingsbak aan,
van hetzelfde type als dat waar
mee de BX 16 versies met benzi
nemotor zijn uitgerust.
De BX 19 TRD bereikt met deze
"extra" een maximum snelheid
van 156 km/h en een gemiddeld
brandstofverbruik van 6 liter per
100 km.
De versnellingsbak met vier ver
snellingen vooruit, levert, behalve
door het rijgenoegen dat hij geeft
alsmede de verminderingen van
het aantal handelingen en de
daarmee gepaard gaande inspan
ning (geen ontkoppelen en koppe
len, noch schakelen zeer goede
prestaties. Zijn grote voordeel is
gelegen in de volledig mechani
sche overbrenging van de 4e ver
snelling die iedere slip teniet doet,
oorzaak van prestatievcrliezen en
hogere verbruikscijfers.
sen: een centrifugaalvervroeger
werkt op basis van het toerental
van de motor en een vacuümver
vroeger controleert de druk in de
aanzuigbuis en regelt het ontstc-
kingstijdstip overeenkomstig de
belastingtoestand (volle belasting,
gedeeltelijke belasting).
De basisafstelling van het ontste
kingstijdstip wordt echter bepaald
door de stand van het verdeler-
huis. Na het losdraaien van een
schroef kan het huis iets naar links
of naar rechts worden verdraaid
waardoor het ontstekingstijdstip
in algemene zin wordt vervroegd
of vertraagd. Dat is wat - alleen
uitvoerbaar met speciaal gereed
schap - in de garage gewoonlijk
het eerst wordt gedaan, als er iets
met het ontstekingstijdstip niet
schijnt te kloppen. Belangrijk: als
men het verdelerhuis verdraait,
draaien de centrifugaalvervroeger
en de vacuümvervroeger mee.
Daarna werken ze beiden als voor
heen, alleen nu vanuit de nieuwe
basispositie.
Dat men af en toe de stand van de
stroomverdeler moet controleren
en eventueel hierin bepaalde on
derdelen moet vernieuwen, vindt
zijn oorzaak in de werkingswijze
van de conventionele ontsteking
sinstallatie. Er zijn bepaalde on
derdelen, die door wrijving onder
hevig zijn aan slijtage. Hierdoor
verschuiven de ontste
kingstijdstippen heel geleidelijk.
Het grote voordeel van de moder
ne volelect tonische transisto
rontsteking, zoals deze in persone
nauto's wordt ingebouwd: hier be
weegt zich niets wrijvend en dus
slijt er niets. Daardoor blijft het
eenmaal ingestelde basisontste-
kingstijdstip voor altijd gehand
haafd. Bovendien reageren de
electronische ontstekingssystemen
ook fijngevoeliger op de verschil
lende bedrijfsomstandigheden.
Dit verbetert het motorvermogen,
bespaart brandstof en verbetert de
kwaliteit van de uitlaatgassen.
Nederland gaat
erl5%extraopvoomlL
Algebeeld de Austin Metro. Prijs Austin Metro v.a. fi 4.995,-
Als u uw auto inruilt voor 'n Austin Metro, 'n Maestro of 'n
Montego, kunt u maar liefst 15% van de aanschatwaarde van zo'n
nieuwe Austin verdienen. Bovenop de ANWB/BOVAG inruilwaarde
van uw huidige auto! Het wordt dus druk bij de Austin Rover dealer.
Want wie wil er niet flink op vooruit gaan?
ANWB/BOVAG koerslijst jan./febr. 1986 Deze aktie geldt niet voor de Austin Metro Van,
Austin Maestro Commercial en de Austin Montego Commercial Prijzen inkll BTW.exkl
alleveringskosten. Prijs- en specilikatiewijzigingen voorbehouden Carrosseriegarantie:
6 jaar tegen doorroesten van binnenuit. 1 Jaar inkl Supercover Hulpverlening onderweg.
Informeer bij uw dealer naar een uitbreiding van de garantie tot 2 of 3 |aar (Super-
Garantie) en de LITJ tinancieringsmogelijkheden.
In te ruilen
ANWB/BOVAG
Austin Rover
Bij aankoop
bijv. een:
koerslijst*
dealerkoerslijst
van een:
Mini iooo H'LE '82
f4.500-
f 6.899,25
Austin Metro
Surf
Honda Civic
f7.500,-
f 10.648.50
Austin Maesiro
1300 5-deurs '82
1300
Renault 18 GTL
f8.750,-
f13.248,50
Austin
Combi 5-deurs'83
Montego Listate
Gildeweg 33, tel. 01184-18851, Vlissingen
Wissenkerke,
Telefoon 01107-1477
BMW 320i1983
Audi 80 Turbo diesel1983
Ford Fiësta 1100 L1982
Ford Siërra 1600 L 5 drs. 25.000 km1984
Ford Escort 1300 L LPG1983
2 x Opel Kadett 5 drs. Stationcar diesel.. 1983
Opel Kadett 1300 N aut. 15.000 km1983
Opel Rekord 20S 2 drs. LPG1979
Opel Kadett 1300 S Special1983
Opel Ascona 1900 4 drs. de Luxe1979
Opel Kadett 1300 5 drs. stationcar1984
Mazda 323 5 drs. 14.000 km.....1983
Peugeot 505 Familiale1982
Peugeot 504 Tl...1978
Peugeot 305 SR1979
Toyota Carina diesel 4 drs. de luxe1983
Citroën 2CV61978
VW Golf C1982
VW bestelbus1977
VW Golf diesel1980
Ford Transit1976
Volvo 1421972
Ook voor de verplichte APK II keuring
Fiat 127 Super1982 8.500,—
Fiat 127 Special..1983 7.900,—
Fiat Panda 45.....1981 7.500,—
Uno 55 S 3-drs1984 13.500,—
Fiat Ritmo 65 CL1982 10.250,—
Fiat Ritmo Diesel 60.000 km.1982 11.900,—
Fiat Ritmo 60 CLvanaf 12.500,—
Citroën 2 CV 6..1984 8.750,—
Renault 5 GTL1982 9.750,—
Talbot Horizon 1.5 GL1983 12.750,—
Geldt voor auto's met kenteken vanaf 1 juli 1 981
autoccanon
BLAAS
Industrieterrein ARNESTEIN. MIDDELBURG TEL 0118012918
Alexander Gogelweg 18, Vlissingen
STel. 01184-65262
Voor rep. onderhoud aan alle merken auto's
plaat en overzet plaatwerk
r
voor alle autoschade
Oude Veerseweg 22 - Middelburg
SF0CWA
V—
Voor roestherstel en geheel
spuiten
Kenmerk voor vakwerk
«onfi' Specialist in vracht-,
bedrijfs wagens en cara van -
schade Tel. 01 1 80-27261
Voor al uw
Ford onderdelen
Gildeweg 20 - Vlissingen
Breewaterstraat 31 Vlissingen
Tel. 01 1 84-14203 (Centrum)
Verkoop, reparatie en onderhoud van alle
merken. OOK VOOR APK II KEURING!
MIDDELBURG
Kinderdijk 64-66
Tel. 01180-27502
VLISSINGEN
Gildeweg 7 (bij Miro)
Tel. 01184-15141