De Faam en DeVlissmger Buitengewoon Bereik Archiefsprokkels Zibro Kamiii-kachels. Royaal met warmte. Zuinig met energie. Weikoop zeeland combinatie Adverteren bij de Faam - de Vlissinger zit U goed Maandag 30 december 1985 DE FAAM - DE VLISSINGER Bij ons is het opruiming. En goed ook. Alles moet eruit en u staat er van te kijken welke prijzen wij hanteren. Loop even binnen. Kunt u zien wat wij met lage prijzen bedoelen. De Faam De Vlissinger Oplage 43.200 De Bevelander Oplage 32.000 Zeeuwsch-Vlaams Advertentieblad Oplage 42.725 HlMr Bevroren leidin gen, te koude kamers, schuren, zolders... het behoort allemaal tot het verleden. Want met een ZIBRO KAMIN verplaatsbare kachel kunt u dat voorkomen. Deze veilige petroleum kachels zetten, door het unieke dubbele verbrandings systeem, alle energie om in stralingswarmte, zonder dat een afvoer nodig is. En geen geur tijdens het gebruik. De RCA-68 kost u nog geen kwartje per uur, waar en wanneer u maar wilt. Dat scheelt u aanzienlijk in uw portemonnaie. Er zijn 8 verschillende types vanaf f 650,-. Er is dus altijd wel een ZIBRO KAMIN die bij u past. Een volledig TNO-rapport ligt bij uw dealer ter inzage. Kleverskerkseweg 53A, MIDDELBURG. TbI. 01180-13759. SEGEERSSTRAAT 6 - MIDDELBURG - TEL. 01180-27841 Zelfkeuze - meer keuze Postbus 501 7 433Q.KA Middelburg Tel 01 180-27651 Postbus 5 4460 AA Goes Tel 01100 14 1 10 Poslljus 36 4 570 AA Axel Tel 01 155-2020 Telecopier 01 1 55-2951 Telex 55230 GRANDIOZE OPRUIMING Burgemeester van Vlïssingen DOOR CHRIST PETERS 'Archiefsprokkels' is een rubriek die in principe we kelijks verschijnt. Voor de inhoud tekenen per keer de gemeentearchivarissen Christ Peters (Vlissingen) of Peter Sijnke (Middel burg). Eindredactie Ad Hanne- De kijk op de funktie van burgemeester is voor heel veel mensen verschillend. Voor sommigen is deze funktionaris een deel van het geheel, een radertje om de gemeentelijke machinerie mede soepel te laten verlopen. Immers de burgemeester is volgens de gemeentewet voorzitter van de Raad (de Raad als hoofd, d.w.z. hoogste gezagsorgaan van de gemeente), voorzitter van het college van burgemeester en wethouders en hoofd van de politie en brandweer. Voor anderen is de burgemeester, waarschijnlijk gevoelsmatig, juist doordat hij zeer nauw hij het ge meentelijk gebeuren betrokken is en boven de plaatselijke partijen staat, dè persoon. Hoe vaak hoor je niet: "als dit of dal niet gebeurt, dan moet je naar de burgemeester gaan dan komt het wel goed", terwijl deze daar dan persoonlijk soms niets aan kan doen omdat hij b.v. alleen maar een raadsbesluit uitvoert. We zien dus dat de burgemeester door een aantal mensen als één van de belangrijkste personen zo niet de belangrijkste persoon in de gemeente gezien wordt, in het midden latend of dit terecht is of niet. Hoe is dit in liet verleden geweest, hoe is de positie van burgemeester ontstaan? De eerst bekende burgemeester van Vlissingen was Cornelis Jans sen 1468/1469. Beter is liet in die lijd te spreken van één van de eerste burgemeesters. Want Vlis singen heeft vanaf de Middeleeu wen. vanaf het ontvangen van stadsrecht in 1315. altijd tot aan 1795 twee burgemeesters gehad. Vanaf 1574 werd zelfs nadrukke lijk bepaald dat één van die twee een geboren Vlissinger moest zijn. De benoeming van de burge meesters geschiedde eerst door de Graaf van Holland en Zeeland, later door de Heer van de stad behoudens enkele uitzonderingen tussen 1702 en 1747. Dit laatste hield verband met het zgn. tweede stad ho u d e rloze tijdperk. Takenpakket Waaruit bestond het takenpakket van heren burgemeesters? Allereerst waren ze niet alleen bij het bestuur van de stad. maar ook bij de rechtspraak betrokken. Tot 1795 bestond er n.l. geen schei ding van machten zoals wij die nu kennen: wetgevende, rechterlijke en uitvoerende. Wat betreft het Burgemeester drs. Th.J. Westerhout van Vlissingen nam op 18 december af scheid. Doorom deze keer een bijdrage over de ge schiedenis van het ambi eerste burger. bestuur waren ze speciaal belast met financiële perikelen. Ze be zaten niet alleen beheers- doch ook beschikkingsbevoegdheid. Tevens waren ze belast met de zorg voor de stedelijke werken. Daarnaast hadden de burgemees ters ook nog bemoeienis met de Weeskamer. Hoewel de gemeen teraad volgens de op 9 september j.l. aangeboden profielschets voor een nieuwe burgemeester nu geen schaap met vijf poten zocht, zou je op grond van het bovenstaande kunnen concluderen dat er toen wel degelijk biologische wonde ren nodig waren in Vlissingen, gezien het takenpakket. De eerlijkheid gebiedt echter wel te zeggen dat de maatschappij toen minder ingewikkeld in elkaar zat dan tegenwoordig. Hoewel..? Vanaf 1795 tot 1808 werden de bestuurlijke laken van de burge meesters vervuld door één per soon. de maire óf door een collec tief. vertegenwoordigers van de burgerij. Vanaf 7 februari 1808 kreeg Vlis-' Ambtsketen met penning van de burgetneesier van Vlissingen. De burge meester moet deze onderscheidingstekenen dragen o.a. wanneer hij de raadsvergadering voorzit, wanneer hij bij b. v. in geval van brand persoon lijk in het openbaar bevelen geeft en bij andere bij Kon. Besluit genoemde gelegenheden. Foto: Gem. archiefdienst Vlissingen. singen, als uitvloeisel van het Tractaat van Fontainebleau van 11-11-1807 inmiddels onderdeel van Het Franse keizerrijk gewor den. een bestuur op Franse leest geschoeid: een maire en twee ad juncten. Dit duurde tot 7 mei 1814 toen Vlissingen weer onder Ne derlands bestuur kwam. Voorlo pig werd er weer één burgemees ter benoemd. Vanaf 1816 kwamen er echter weer twee. Deze werden door de koning benoemd en hadden tot laak: "bestuur en oppertoezicht over al hetgeen de gewone dage- lijksche policie. de handhaving der keuren, het beheer der stede lijke geldmiddelen, gebouwen en andere eigendommen en de handhaving der stedelijke regten betrof': "tevens was hen de zorg voor de gelijkmatige inlegering dei- troepen aanbevolen. Vanaf 10 maart 1824 veranderde dit weer. Want in de Grondwet van 1814 was bepaald dat na tien jaar de Stedeli jke reglementen (op grond waarvan de besturen be noemd waren) zouden worden herzien. Aldus geschiedde. Er kwam weer één burgemeester, die samen met twee wethouders het dagelijks bestuur ging vormen. Zij werden door de koning benoemd. Aan dit college werd het taken pakket opgedragen dat voorheen door de burgemeesters was uitge voerd. Dit college heeft lot 1851 gefunktioneerd. Vanaf 1851. na de invoering van de gemeentewet, hebben wij de burgemeester als funktionaris zoals we die nu nog kennen, benoemd en ontslagen door De Kroon. Het takenpakket van de burge meester is sinds 1851 meegeëvo- lueerd met het maatschappelijk denken over de positie van de burgemeester, een en ander als gevolg van de veranderende maatschappijopvattingen. Nu. in 1985. is de funktie van burge meester van Vlissingen overwe gend een managersfunktie ge worden, met in het verlengde daarvan een ambassadeursfunk- tic. als we tenminste de profiel schets voor een nieuwe burge meester opgesteld door de raad goed begrepen hebben. Vorstproblemen? u I kj ko m#

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1985 | | pagina 12