De Faam en DeVlissmger
Buitengewoon Bereik
Archiefsprokkels
Zibro Kamiii-kachels.
Royaal met warmte. Zuinig met energie.
Weikoop
zeeland
combinatie
Adverteren
bij de Faam - de Vlissinger
zit U goed
Maandag 30 december 1985
DE FAAM - DE VLISSINGER
Bij ons is het opruiming. En goed ook.
Alles moet eruit en u staat er van
te kijken welke prijzen wij hanteren.
Loop even binnen.
Kunt u zien wat wij met lage prijzen
bedoelen.
De Faam
De Vlissinger
Oplage 43.200
De Bevelander
Oplage 32.000
Zeeuwsch-Vlaams
Advertentieblad
Oplage 42.725
HlMr
Bevroren leidin
gen, te koude
kamers, schuren,
zolders... het
behoort allemaal
tot het verleden.
Want met een
ZIBRO KAMIN
verplaatsbare
kachel kunt u dat
voorkomen. Deze
veilige petroleum
kachels zetten, door het unieke dubbele verbrandings
systeem, alle energie om in stralingswarmte, zonder
dat een afvoer nodig is. En geen geur tijdens het gebruik.
De RCA-68 kost u nog geen kwartje per uur, waar en
wanneer u maar wilt. Dat scheelt u aanzienlijk in uw
portemonnaie. Er zijn 8 verschillende types vanaf f 650,-.
Er is dus altijd wel een ZIBRO KAMIN die bij u past.
Een volledig TNO-rapport ligt bij uw dealer ter inzage.
Kleverskerkseweg 53A,
MIDDELBURG.
TbI. 01180-13759.
SEGEERSSTRAAT 6 - MIDDELBURG - TEL. 01180-27841
Zelfkeuze - meer keuze
Postbus 501 7
433Q.KA Middelburg
Tel 01 180-27651
Postbus 5 4460 AA Goes
Tel 01100 14 1 10
Poslljus 36 4 570 AA Axel
Tel 01 155-2020
Telecopier 01 1 55-2951
Telex 55230
GRANDIOZE
OPRUIMING
Burgemeester
van Vlïssingen
DOOR CHRIST PETERS
'Archiefsprokkels' is een
rubriek die in principe we
kelijks verschijnt. Voor de
inhoud tekenen per keer
de gemeentearchivarissen
Christ Peters (Vlissingen)
of Peter Sijnke (Middel
burg).
Eindredactie Ad Hanne-
De kijk op de funktie van
burgemeester is voor heel veel
mensen verschillend. Voor
sommigen is deze funktionaris
een deel van het geheel, een
radertje om de gemeentelijke
machinerie mede soepel te laten
verlopen. Immers de burgemeester
is volgens de gemeentewet
voorzitter van de Raad (de Raad
als hoofd, d.w.z. hoogste
gezagsorgaan van de gemeente),
voorzitter van het college van
burgemeester en wethouders en
hoofd van de politie en brandweer.
Voor anderen is de burgemeester,
waarschijnlijk gevoelsmatig, juist
doordat hij zeer nauw hij het ge
meentelijk gebeuren betrokken is
en boven de plaatselijke partijen
staat, dè persoon. Hoe vaak hoor
je niet: "als dit of dal niet gebeurt,
dan moet je naar de burgemeester
gaan dan komt het wel goed",
terwijl deze daar dan persoonlijk
soms niets aan kan doen omdat hij
b.v. alleen maar een raadsbesluit
uitvoert.
We zien dus dat de burgemeester
door een aantal mensen als één
van de belangrijkste personen zo
niet de belangrijkste persoon in de
gemeente gezien wordt, in het
midden latend of dit terecht is of
niet.
Hoe is dit in liet verleden geweest,
hoe is de positie van burgemeester
ontstaan?
De eerst bekende burgemeester
van Vlissingen was Cornelis Jans
sen 1468/1469. Beter is liet in die
lijd te spreken van één van de
eerste burgemeesters. Want Vlis
singen heeft vanaf de Middeleeu
wen. vanaf het ontvangen van
stadsrecht in 1315. altijd tot aan
1795 twee burgemeesters gehad.
Vanaf 1574 werd zelfs nadrukke
lijk bepaald dat één van die twee
een geboren Vlissinger moest zijn.
De benoeming van de burge
meesters geschiedde eerst door de
Graaf van Holland en Zeeland,
later door de Heer van de stad
behoudens enkele uitzonderingen
tussen 1702 en 1747. Dit laatste
hield verband met het zgn. tweede
stad ho u d e rloze tijdperk.
Takenpakket
Waaruit bestond het takenpakket
van heren burgemeesters?
Allereerst waren ze niet alleen bij
het bestuur van de stad. maar ook
bij de rechtspraak betrokken. Tot
1795 bestond er n.l. geen schei
ding van machten zoals wij die nu
kennen: wetgevende, rechterlijke
en uitvoerende. Wat betreft het
Burgemeester drs. Th.J.
Westerhout van Vlissingen
nam op 18 december af
scheid. Doorom deze keer
een bijdrage over de ge
schiedenis van het ambi
eerste burger.
bestuur waren ze speciaal belast
met financiële perikelen. Ze be
zaten niet alleen beheers- doch
ook beschikkingsbevoegdheid.
Tevens waren ze belast met de
zorg voor de stedelijke werken.
Daarnaast hadden de burgemees
ters ook nog bemoeienis met de
Weeskamer. Hoewel de gemeen
teraad volgens de op 9 september
j.l. aangeboden profielschets voor
een nieuwe burgemeester nu geen
schaap met vijf poten zocht, zou je
op grond van het bovenstaande
kunnen concluderen dat er toen
wel degelijk biologische wonde
ren nodig waren in Vlissingen,
gezien het takenpakket.
De eerlijkheid gebiedt echter wel
te zeggen dat de maatschappij
toen minder ingewikkeld in elkaar
zat dan tegenwoordig. Hoewel..?
Vanaf 1795 tot 1808 werden de
bestuurlijke laken van de burge
meesters vervuld door één per
soon. de maire óf door een collec
tief. vertegenwoordigers van de
burgerij.
Vanaf 7 februari 1808 kreeg Vlis-'
Ambtsketen met penning van de burgetneesier van Vlissingen. De burge
meester moet deze onderscheidingstekenen dragen o.a. wanneer hij de
raadsvergadering voorzit, wanneer hij bij b. v. in geval van brand persoon
lijk in het openbaar bevelen geeft en bij andere bij Kon. Besluit genoemde
gelegenheden. Foto: Gem. archiefdienst Vlissingen.
singen, als uitvloeisel van het
Tractaat van Fontainebleau van
11-11-1807 inmiddels onderdeel
van Het Franse keizerrijk gewor
den. een bestuur op Franse leest
geschoeid: een maire en twee ad
juncten. Dit duurde tot 7 mei 1814
toen Vlissingen weer onder Ne
derlands bestuur kwam. Voorlo
pig werd er weer één burgemees
ter benoemd.
Vanaf 1816 kwamen er echter
weer twee. Deze werden door de
koning benoemd en hadden tot
laak: "bestuur en oppertoezicht
over al hetgeen de gewone dage-
lijksche policie. de handhaving
der keuren, het beheer der stede
lijke geldmiddelen, gebouwen en
andere eigendommen en de
handhaving der stedelijke regten
betrof': "tevens was hen de zorg
voor de gelijkmatige inlegering dei-
troepen aanbevolen.
Vanaf 10 maart 1824 veranderde
dit weer. Want in de Grondwet
van 1814 was bepaald dat na tien
jaar de Stedeli jke reglementen (op
grond waarvan de besturen be
noemd waren) zouden worden
herzien. Aldus geschiedde. Er
kwam weer één burgemeester, die
samen met twee wethouders het
dagelijks bestuur ging vormen. Zij
werden door de koning benoemd.
Aan dit college werd het taken
pakket opgedragen dat voorheen
door de burgemeesters was uitge
voerd. Dit college heeft lot 1851
gefunktioneerd. Vanaf 1851. na
de invoering van de gemeentewet,
hebben wij de burgemeester als
funktionaris zoals we die nu nog
kennen, benoemd en ontslagen
door De Kroon.
Het takenpakket van de burge
meester is sinds 1851 meegeëvo-
lueerd met het maatschappelijk
denken over de positie van de
burgemeester, een en ander als
gevolg van de veranderende
maatschappijopvattingen. Nu. in
1985. is de funktie van burge
meester van Vlissingen overwe
gend een managersfunktie ge
worden, met in het verlengde
daarvan een ambassadeursfunk-
tic. als we tenminste de profiel
schets voor een nieuwe burge
meester opgesteld door de raad
goed begrepen hebben.
Vorstproblemen?
u I kj
ko m#