DOE-HET-ZELF! Schoolfoto uit de oude doos ZOALS NU BI! DE VULKAANCATASTROFE IN COLOMBIA. HELP ONS HELPEN.GEEF. Ti bTn zaek'n uit Q7 liet mkenM 'Je moet datgene doen wat goed is voor je klant' Bedrijfsleider Van Duin: 'Geen antwoord op veranderingen elders' Nieuw 'center' zo succesvol, dat er personeel geworven gaat worden lW vv;v>°f' Succesvolle start Van Velsen Assurantiën De Zonnebloem vierde Sinterklaas 'MIRO ZUIGT BINNENSTAD NIET LEEG' Woensdag 4 december 1985 DE FAAM - DE VLISSINGER DRAAIMOLEN-MODEL MET MUZIEK TREFCENTER VOLGEND JAAR OP DE SCHOP Nieuwe sfeer Districtsdirecteur Verenigde Spaarbank van de Steenhoven: 1 - I 1 .-0 Zelf iets maken, voor in huis ol .voor in de tuin. is meestal niet zo eenvoudig. Maar een goedé werktekening en bouwbeschrij- ving maakt het al een stuk ge makkelijker. Speciaal voor onze lezers behandelen wij in deze krant elke week een nieuwe bouwtekening voor het maken van speelgoed, klokken, meube len. tuinartikelcn etc. Daarbij ko men zowel eenvoudige werkstuk ken als werkstukken voor de meer gevorderde doe-het-zelver aan bod. De ontwerpen zijn van Kar- weipost bv. een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het-maken van tekeningen voor jong en oud en dat zich tot doel stelt de crea tieve handvaardigheid te bevor deren. Op iedere tekening zijn de be langrijkste onderdelen op ware grootte weergegeven zodat men ze slechts behoeft over te trekken en ifii te zagen. De uitgebreide ma- teriaallijsten geven de exacte ma ten van de verschillende onderde len en de totaal benodigde hoe veelheden. Zodoende blijft het materiaalverlies tot een minimum beperkt en is een zo goedkoop mogelijk uit. Wie de duidelijke instructies stap voor stap opvolgt, maakt de werkstukken spelender wijs. Dit leuke model van een draai molen is door zijn eenvoudige konstruktic gemakkelijk te maken met wal handgereedschap. Het wordt gemaakt van 1.5 en 4mm dik triplex en wat andere kleine onderdelen. De afmetingen zijn 16cm hoog bij een diameter van 12 cm. Door in het model een muziekwerkje te monteren speelt de molen een gezellige wals ter wijl hij draait. Op de tekening vindt u alle onderdelen op ware grootte getekend zodat u ze zó kunt overtrekken op het materiaal en kunt uitzagen. Tekening bestelnr. 4031 F/Vl., ZVA prijs J' 7,50, Muziekwerkje (Carousselwals) bestelnr. NB 4030 F/V!., ZVA prijs ƒ23,50. Teke ning muziekwerkje bestelnr. TM^4030 F/VI.. ZVA prijs 28,50. De tekening en het muziekwerkje kunt u apart of tesamen bestellen door het betreffende bedrag over te maken op postrek.nr. 3567600 van Karweipost, de Meern, onder vermelding van het bestelnr. Na ontvangst van uw overboeking krijgt u het bestelde per omgaan de toegestuur. AAP, NOOT, MIES... Mevrouw J. Wisse-van de Schraaf, die woont aan de Mid delburgsestraat 3 1 in Koudeker- ke. zond ons deze foto uit 1910. Het bord van het blonde jongetje in het midden meldt de naam van de school: 'Openbare School Koudekerke' De inzendster noemt ons de volgende namen: Bovenste rij v.l.n.r.: Willem Roos- e, Stoffel Wijkhuis, Jan Maas jzn., Aarnoud Wielemaker. Jan Sorel, Jan Maas wzn.. Piel Verhage, Daan Wielemaker. Tweede rij: Leintje Schreijenberg, Betje Reijnierse, Mientjc Bos- schaarl, Mientje Roelse, Tine Provoost, Betje Hillebrand, Pietje Roose. Betje Brandes. Derde rij: Anton Mommaas, Piet Wielemaker, Leentje Brasser. Jaantje Roose, Janna van der Schraaf (de inzendster van deze foto). Mientje Verhage, Ko van der Heide, Bram van der Heide. Vierde rij: Piet Reynierse. Aar- nout de Wijze. Ko Koppejan. Leen Louwerse, Jannis Luteyn, Leen Vreeke. Onderwijzeres juffrouw Holm: Hoofd der School meester Meij- ler. Deze foto is niet meer te bestellen. OVERAL EN ALTIJD AKTIE GIRO 777 Zaek'n bin zaelen Het bureau van Van Velsen Assu rantiën heeft een succesvolle start gemaakt. .Nauwelijks een jaar ge leden begon Ruud van Velsen voor zichzelf. Na een ruime ervaring in het verzekerings- en financie ringswezen. De 39-jarige ondernemer heeft een 15-jarige periode afgesloten als medewerker van een bank. waar hij zich bezig hield met hy potheken en verzekeringen en daarvoor werkte hij nog bij enkele verzekeringsmaatschappijen en als assistent-makelaar. Vorig jaar nam de heer Van Vel sen hel assurantiekantoor Brink- haus over dat hij onder eigen naam voortzette, en met succes. Vooral hel adviseren staat bij de jonge ondernemer hoog in het vaandel. Hij heeft de vertegen woordiging van tachtig maat schappijen in zijn portefeuille. Het streven van assuradeur Van Velsen is om een 'totaal-pakket' te leveren: alle verzekeringen in één hand. Volgende week komt Ruud van Velsen in 'uit het zakenhart' in deze krant. De eenmanszaak is nu gevestigd aan VVestmede 57 in Middelburg. Ruim vijfhonderd ouderen, zieken en gehandicapten uit Vlissingen. Oost- en West-Souburg en Koudekerke woonden de jaarlijkse Sint Nicolaasviering bij. die onder auspiciën van 'De Zonnebloem', afdeling Vlissingen, za terdag in de aula van de Vlissingse MTS gehouden werd. De stemming zat er al vroeg in. Met muzikale begeleiding van hel blaasorkest 'Juliana' uil Middelburg sloeg de volle aula aan het meezingen van bekende liedjes, zoals 'de klokken van Arnemuiden' en 'Zeeman', 'Zeeman, oh zeeman'. De sint zelf zorgde voor de nodige hilariteit, doordat op een gegeven ogenblik de fier rechtop staande mijter als een handdoek voor zijn ogen kwam te hangen. Pogingen om het bisschoppelijke hoofddeksel enigszins in orde te brengen mislukten jammerlijk, waardoor de zaal steeds weer in een lachsalvo uitbarstte. Door er uit eindelijk een PZC in te Sloppen kreeg de mijter weer een waardig aanzien. De dames Meulmeester (Vlissingen), Kieboom (Oost- Souburg), De Wolf (West-Souburg), Osté (Koudekerke) en Janisse (Middelburg), ontvingen uit handen van de goegheiligman een presentje voor hun verdiensten in het afgelopen jaar. evenals de in de zaal aanwezige ouderen, die de negentig jaar waren gepasseerd. De sinterklaas viering werd besloten met een massale polonaise. Na afloop kreeg iedere aanwezige namens 'De Zonnebloem' een presentje uitgereikt. iZdck rV f In 1986 zal het interieur van het Middelburgse warenhuis Trefcen- ter volledig overhoop worden ge haald. De supermarkt (levensmid delen) gaat op de schop en de af deling waar kleding in de rekken hangt krijgt een bijdetijdse aan kleding. Bedrijfsleider Meindert van Duin verwacht dat de afdeling 'mode' rond september in de stei gers gaat en de supermarkt in ja nuari 1987 op een nieuwe leest wordt geschoeid. "Het is geen antwoord op veran derde formules elders", verzekert Van Duin. "Wij blijven geloven in de kracht van hypermarkten, waar de afdeling levensmiddelen een trekker is voor andere afdelingen. Wij antwoorden uitsluitend op het veranderde koopgedrag van de consument. F.n dat doen we door kwaliteitsproducten tegen de laagste prijzen aan te bieden". Veranderd koopgedrag? Van Duin legt uit: "Neem nu brood als voorbeeld. In de jaren zestig steeg de vraag naar fabrieksbrood enorm. Tegenwoordig wenst de consument vers brood, zo uil de oven. Wij bouwen daarom een croisanterie, waar de fijne brood soorten een aantal keren per dag vers uit de oven komen. Verder is er een hang naar persoonlijke be diening. Wij verbouwen daarom de afdeling vleeswaren, waar de klant elke gewenste hoeveelheid zo van het mes of snijmachine kan krijgen. Ook de kaas wordt op die manier verkocht. Daarnaast wordt ook de groente-afdeling op een andere, meer persoonlijke manier opgezet. En dat wij ons eigen gebak bakken, is nog steeds onbekend. De bedoeling is dan ook dat de banketbakkerij open wordt gemaakt en er meer wordt ingespeeld op de persoonlijke wensen". Op de afdeling mode verandert alleen de presentatie. Van Duin noemt het 'vriendelijker' en 'aan gepast aan de tijd'. Hij voegt er aan toe dat er vaste vloerbedek king op de grond komt ('warmte') en er een andere opstelling en presentatie 'meer doelgroep ge richt' uit voort moet komen. "Een compleet nieuwe sfeer moet er ontstaan." De formule hypermarkt is volgens Bedrijfsleider Van Duin de bedrijfsleider van het Middel burgse warenhuis niet achter haald. "Sterker nog. zelfs bijzon der actueel. De cijfers uit landen als Duitsland en Frankrijk wijzen daarop. We hebben in Nederland weliswaar een andere situatie, er zijn goede supermarkten in de wijken, maar we merken ook dat de klanten winkelen hier gezellig vinden. Er is bijvoorbeeld een verschil in de interessesfeer tussen man en vrouw. Als de vrouw in kopen doet voor het huishouden, kan de man een kijkje nemen in de technische afdeling. En alles kan bij één kassa worden afgere kend". Enkele zaken in het Miro Center te Vlissingen gaan op korte ter mijn meer personeel werven. Het zijn Giraffe en de supermarkt Mi ro. De bedrijfsleiders H. Klappe (Miro) en M. Houba (Giraffe) meldden dat vorige week. "De be langstelling voor onze nieuwe za ken is zo groot, dat het gerecht vaardigd is meer mensen in dienst te nemen. De reacties op deze in deling met meerdere zaken onder één dak zijn louter positief. En wat er aan kritiek komt is ons welkom. Het handelt meestal over zaken die wij meteen kunnen verhelpen". Het gesprek met de bedrijfsleider van de zaken in het Miro Center verloopt in een sfeer van 'er kan niets meer kapot'. Opstartmana- ger J. van de Valk. van de koffie shop La Boca: "Het publiek is blij dat er weer een koffieshop terug is in de Miro. Zeker deze vorm spreekt enorm aan". Ook H. Gas- seling van de slijterij Alberto kan niet anders dan constateren dat het publiek gretig inkoopt. "Maar we hebben dan ook meer dan veertig soorten whiskey en dertig soorten wijnen. En er zijn al dertig mensen die zich een wijn pas aan schaften. Dat is veel voor twee weken. Ik neem aan dat we over een maand of twee het honderdste De Verenigde Spaarbank is een moderne en goed geoutilleerde hank met een uitgebreid pakket voor alle bankzaken. Er kan snel en adequaat worden gewerkt. De computer is daarbij een belangrijk hulpmiddel. Maar één ding is bij het oude gebleven. De service naar de klant. Daarvoor staat de Vere nigde Spaarbank garant. "De klant is koning bij onze bank", stelt Peter van de Steenoven, dis trictsdirecteur Walcheren van de Verenigde Spaarbank. En dat be leid wordt ver doorgevoerd. Ook in het vestigingsbeleid. "We zijn een bedrijf met een massale hoeveelheid klanten. We proberen daarom zo dicht moge lijk bij cl ie klanten te komen. Om die reden zijn er nogal wat kanto ren bijgekomen en een aantal bestaande kantoren verbouwd en vernieuwd. Je moet datgene doen dat voor je klant goed is", is de mening van de 39-jarige districts directeur die zijn kantoor in het Middelburgse bankgebouw aan de Lange Delft heeft. Van de Steenoven is al sinds 1970 in dienst bij de Verenigde Spaar bank die in die tijd nog onder de naam Zeeuwse Nutsspaarbank werkte. In 1980 werd Van de Steenoven districtsdirecteur, voor die tijd hield hij zich bezig met de administratieve en commerciële eenwording van het bedrijf. Sinds zijn indiensttreding zijn er maar liefst acht vestigingen bijgekomen en dat is voornamelijk te danken aan de industriële ontwikkeling van het woon- en werkgebied. De Walcherse districtsdirecteur van de Verenigde Spaarbank heeft nu dertien kantoren onder zijn be heer. Automatisering Van de Steenoven heeft een tur bulente ontwikkeling meege maakt bij de bank; niet alleen op het gebied van nieuwe vestigingen maar ook de veranderingen in het administratieve gebeuren. "In 1974 hebben we het hele klanten bestand al gecomputeriseerd en het kasverkeer geautomatiseerd. We waren er vroeg bij en dat is Een toast op hel succes. Van links naar rechts: VermeerHouba. Gas- seling. VervoortKlappeSchenkel en Van der Valk. lid kunnen begroeten". L. Ver meer. bedrijfsleider van de nieu we loot aan de Brenninkmeier- stam (waartoe ook C A be hoort), Marca, maakt een verge lijk met vroeger toen de Miro kle ding verkocht. "Wij kunnen het hele gezin kleden. De opzet om zelfde kleren uil te zoeken valt wel in de smaak. Dat men hier bovendien aanpassingen kan la ten doen waarop de koper kan wachten, bijvoorbeeld een broek korter maken, ervaart het publiek als een enorm voordeel". Een vergelijking met C A gaat vol gens Vermeer niet op. We zijn helemaal zelfstandig. Zowel juri disch als fiscaal". Giraffe - een dochter van Blokker - kan hel niet bijhouden. "Er moet personeel bij", stelt M. Houba vast. En over de presentatie: "Wat de klanten bijzonder aanspreekt is dat ze hun gekochte goederen op de paktafel met feestelijk papier zelf kunnen inpakken". "Ik doe geen uitspraak over cen ten", bezweert H. Schenkel van de Verenigde Spaarbank, die al sinds jaar en dag een plaatsje heeft in de Miro. "Ik zie wel dal er meer mensen geld komen halen", wil hij als uiterste kwijt. Met wat meer aanloopperikkelen kampt de bijouzaak, aan het eind van de lange gang achter de kas sa's. Uitbaatster G. Vervoorl heeft echter alle vertrouwen in de toe komst. "We zitten niet zo opval lend hier. Maar dat wisten we van te voren. Het publiek zal ons moeten ontdekken hier", stelt ze vriendelijk vast. Het Miro Center heeft volgens II. Klappe geen enkel zuigeffeet. "Er is eerder sprake van een trekker, waar ook de binnenstad van Vlis singen van kan meeprofiteren. We ontdekken tussen de cheques dat er talrijke mensen uit Zeeuwsch- Vlaanderen hierheen komen. En ik zou me sterk vergissen als die mensen niet ook naar elders gaan om - bijvoorbeeld - andere bood schappen te doen. Neen ik geloof niet dat we de Vlissingse binnen stad leegzuigen, we verstevigen Vlissingen. waarvan in ieder geval bekend is dat er geen parkeerpro blemen zijn". Later voegt hij er aan toe - met hel oog op de 'ne gatieve publiciteit in de PZC' - dat elke onderneming in de detail handel in de Scheldestad er be lang bij heeft dat de Vlissingse binnenstad gezond is. Wij hebben een grootwinkelbedrijf. In Vlis singen zijn gespecialiseerde za ken. En dat vult elkaar aan". maar goed ook, want als we nu nog moesten beginnen zouden we te laat zijn. Daarvoor is het klan tenbestand te groot geworden. Hoewel andere banken nog maar net aan het computertijdperk zijn begonnen, hebben wij al een tweede serie apparatuur in ge bruik". De districtsdirecteur weet zich gesteund door een 'hechte club' medewerkers, allen geschoolde bankemployé's die op alle plaat sen inzetbaar zijn. Het klantenge- beuren vormt mog altijd de grote kracht bij de Verenigde Spaar bank die in totaal 2500 medewer kers heeft, en het persoonlijk con tact staat altijd vooFop. Verbouwingen Om de klanten in een passende en eigentijdse sfeer te kunnen helpen worden de kantoren nogal eens verbouwd en aangepast. De Ve renigde Spaarbank heeft dan ook een bouwkundige in dienst en dat heeft vele voordelen. "Je hoeft zo'n man niet steeds uit te leggen wat een bank is en bovendien is er een eigen huisstijl. En dat is erg belangrijk. Als een klant van ons in een andere plaats geldzaken moet doen. komt hij in een zelfde sfeer als hij gewend is, en dat wordt erg gewaardeerd is onze er varing", vertelt Van de Steenoven. Met gepaste trots vertelt de Wal cherse districtsdirecleür over de 'patentrekening', een nieuwe spaarvorm van zijn bank zonder opzegtermijn die automatisch een hogere rente geeft naar gelang het bedrag langer vaststaat. "Een aantrekkelijke vorm van sparen, waarbij de spaarder toch direct over zijn geld kan beschikken. En als hij het niet direct nodig heeft wordt de rente steeds hoger. De termijn moet trouwens niet steeds worden verlengd zoals bij de oude vormen van langer sparen". Een andere noviteit van de Verenigde Spaarbank is de geldautomaat in het kantoor in Middelburg. Daar kan door de klanten 24 uur per dag geld worden opgenomen. Voorts heeft de Verenigde Spaar bank op Walcheren twee vesti gingen die ook op zaterdag open zijn: bij de Miro in Vlissingen en bij het Trefcenter in Middelburg. Daar kunnen tijdens de ope ningstijden van de winkels geld zaken worden gedaan. Districts directeur Van de Steenoven is er van overtuigd dat zijn bank al het mogelijke doet om het de klant naar de zin te maken. "En zo hoort het ook", vindt hij, "Wij zijn er voor de cliënten en niet ander- •Om

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1985 | | pagina 11