DE HYPERMARKT HEEFT GEEN TOEKOMST MEER' liiiii Sola boekt succes met prijs-stunten Middelburger J. Plukkel met Rabo naar Rusland SINT NICOLAASACTIE VLISSINGSE WINKELS Eerste Total-zelfbediening in gemeente Middelburg Winnaars naar Parijs op kosten Foto Back Giraffe bv Alberto bv Marca cv La Boca Holding bv DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 20 november 1985 Zaken rond de Miro Supermarkt Verkoopshow in Britannia Vlissingen DEMONSTRATIE OUDERWETS SCHRIJVEN MET PELIKAN BIJ FA SANDIJCK ZN. Vers en vers Veel nieuws Klantenpannel TALRIJKE ATTRACTIES Rond de Miro nieuwe stijl is een groot aantal gespecialiseerde zaken gekomen. Hieronder een opsomming van de grootste. Be halve deze is er ook een viswinkel ondergebracht en is er ook een bijouzaak gesitueerd. Giraffe bv is een zelfstandig bedrijf ontstaan uit de samenwerkingsove reenkomst tussen Miro en Blokker. Gebruik makend van de kennis en ervaring van Europa's grootste inkoopgroepen, bereist het, overigens zelfstandig opererende, inkoopteam de gehele wereld. Nog dit jaar /.al Giraffe werkgelegenheid bieden aan zo'n 100 mede- werkers-sters. Het hoofdkantoor is voorlopig gevestigd in Amsterdam, alwaar men in het voormalige Massive-pand reeds enige weken heeft proefgedraaid in het Giraffe-practicum. Deze proefwinkel vormt tevens de basis voor de intensieve training van bedrijfsleiders en verkopend personeel, zodat de consument zeker is van deskundig advies in elke Giraffe vestiging. Zeer bewust is gekozen voor de formule-naam Giraffe. De giraffe staat in de dierenwereld bekend als cén der slimste, zuinigste en snelste dieren. Door de lengte van de nek wordt tevens alles eerder waargeno men. Bovendien slaapt een Giraffe vrijwel nooit. Mede door de ver wantschap met het hert, wordt de Giraffe beschouwd als één der vriendelijkste dieren. Bij mcdewerkers/sters van Giraffe dienen deze positieve kenmerken, aldus de bedrijfsleider, terug te vinden zijn. Alberto is een slijterijketen van Ahold welke de consument dranken biedt tegen zo laag mogelijke prijs, die echter geen invloed heeft op de kwali teit van de produkten. Het Alberto assortiment bestaat o.m. uit gedistil leerde dranken van vele bekende merken en een scala aan wijnen. Naast de vele bekende merken in het assortiment, spelen ook eigen merken een bijzondere rol. Alberto kreeg enige jaren geleden van het merk "Weduwe Visser" de exclusiviteit voor de verkoop in Nederland. Later werd daar het whisky-merk "White Lion" en cognac onder de naam "Marquis" aan toegevoegd. Marca-mode kent een opzet die vooralsnog nieuw is in de Nederlandse wereld van dames-, heren- en kinderkleding en in die aanpak nog het meest te vergelijken is met die van bijvoorbeeld Ikea; een keten van Low-budget zaken, duidelijk gericht op kwaliteit, een breed en zeer aktueel assortiment, een "leuke" winkelomgeving, zelfwerkzaamheid van de klant en relatief zeer lage prijzen. "Marca-mode zet zich dan ook in zijn adverteniieuitingen aftegen de crisis-sfeer die de boventoon voert bij de meeste discount-zaken in de mode- en textielbranche", aldus direkteur L.J.M. Winkel. Door een goed uitgekiende internationale inkoop is het kledinggoederenassorti- ment van niveau. De onderneming brengt een veel uitgebreider keuze pakket dan men bij een discount verwacht. Het komt er, kort gezegd, op neer dat de aangeboden kleding heel overzichtelijk per groep en per soort in elke winkel wordt uitgestald La Boca exploiteert al sinds jaren "coffeeshops". In Rotterdam, de bakermat van dit bedrijf, zelfs vijf. Daarnaast zijn er vestigingen in Spijkenisse, onder de rook van de Maasstad en in Nieuwegein bij Utrecht. Nu ook een aantal vestigingen in Miro Centers, waaronder in Vlissingen. De Middelburgse eerste burger Chr. G.J. Rutten opent donderdag 21 november het Total Selfservi- cestation 'Ravensteyn'. De offi ciële handeling begint om 16 uur met het hijsen van de Total-vlag en de vlag van de gemeente Mid delburg. Dit tankstation is het eerste Total-zclfbedieningsbedrijf in Middelburg. De exploitatie is in handen van de Handel-, Partici patie- en Lxploitatiemaatschappij bv te Rotterdam. Hoofdaannemer bij de bouwwerkzaamheden was P. Flipse Zn. bv uit Koudeker- ke. Behalve van de verkoopmaat schappij uit Rotterdam, zijn er ook vertegenwoordigers van de raffinaderij in het Sloegebied. Het majorettenpeleton Blue Dia monds en de kleine 'zusjes' Little Diamonds (uit de Middelburgse wijk Dauwendaele) zullen de opening opluisteren. Volgens To tal een gebaar naar de wijk, waarnaast het tankstation is ge bouwd. Tot en met zondag 24 no vember heeft de gloednieuwe benzinewinkel een attentie voor de bezoekers. Ook start Total een spaaractie. Na een aantal tank- beurten spaart de automobilist voor een serie trommels en bussen met poezenmotieven. Voor de jeugd is er een kleurwedsirijd. waarmee in drie leeftijdscatego- riën prijzen zijn te winnen. Op het nieuwe station is ook Ipg verkrijg baar. Verder talrijke accessoires en onderhoudsmiddelen alsook tabak en snoep. Het tankstation is geopend van maandag tot en met vrijdag tussen zes uur 's morgens en tien uur 's avonds. Op zaterdag en zondag beginnen de Total-me- dewerkers een uur later. De Middelburger J. Plukkel gaat een acht-daagse reis maken naar Moskou. Hij won de eerste prijs in de fotowedstrijd die Rabo Middel burg in het kader van de feestelijke opening van het vernieuwde kan toorgebouw aan de Langevie- le/Lange Geere uitschreef. Het onderwerp van de inzendingen moest wat met muziek te maken hebben. Niet minder dan honderd amateurfotografen deden aan de wedstrijd mee. Afgelopen maandag werden in de kantine van het Rabo-kantoor de prijzen aan de winnaars overhan digd. Rabo-directeur L. Riemer- sma reikte de prijzen uit. In een korte toespraak lichtte hij het on derwerp 'Muziek' toe. Vooral de beweging van de muziek is be langrijk. even belangrijk als de beweging bij de bank. vond de Rabo-directeur, die zich bijzonder gelukkig toonde met het grote aantal inzendingen. "Er waren er zelfs uit het buiten land bij", concludeerde hij ver heugd. De fotowedstrijd is één van de vele activiteiten die in het kader van de openingsfestiviteiten wor den gehouden. Zo is er al een mu zikale taptoe en een kindermusical geweest en er staan nog een con cert en een discoavond op het pro gramma. Behalve hoofdprijswinnaar Pluk kel kreeg ook de heer J. Th. P. Timmerman uit Goes een reis aangeboden. Hij mag een acht daagse vliegreis naar Athene ma ken en mevrouw I. Jongepier uit Middelburg reist vier dagen met de trein naar Luxemburg op kos ten van Rabo-Middelburg. Er waren ook nog vijf aanmoedi gingsprijzen. beslaande uit een geschenkenbón ter waarde van honderd gulden. Deze prijzen werden gewonnen door J. Berkel en M. Scheele in Middelburg, J. de Jonge in Westkapel Ie, Z. Savic J. Plukkel. J. Jongepier en J. t immerman. Vanaf vandaag (woensdag) tot en met zaterdag 23 november houdt Sola een verkoopshow van casset tes, pannen en andere Sola-artike- len in Britannia te Vlissingen. Woensdag en donderdag is de show tussen tien en vijf uur, vrij dag is 'Brit' tot negen uur 's avonds geopend en op zaterdag gaan de deuren van het slot tussen tien en vier uur. Sola-directeur A. Gerrit sen spreekt bij deze verkoopshows nadrukkelijk van een 'succesfor mule". Het succes zit echter voornamelijk in de aanbiedingen. Er worden kortingen gegeven die variëren tussen de 25 en 75 procent. Sola is één van de bekendste merken in Nederland. Kwaliteit leveren is één van de belangrijkste peilers waarop de ondcrncmingsvisie rust. Tot 1984 werden de Sola- producten uitsluitend via de de tailhandel verkocht. Toen deze cr echter meer merken bij ging ha len. versnipperde de verkoop. En waar vroeger een heel assortiment Sola stond, werd nu nog vaak slechts één pan - bijvoorbeeld - aangeboden. "Het publiek wil echter een keuze maken uit meer dere Sola producten. Vandaar de ze show", argumenteert Gerrit sen, die de derde generatie is met die achternaam op de Sola-direc- teursstoel. Volgens de directeur heeft de nieuwe verkoopmethode ook enorme voordelen voor de klan ten. "Er kan ter plaatse voorlich ting worden gegeven en kunnen garanderen dat wie Sola koopt nooit in de kou komt te staan. Een oortje van een pan die twintig jaar geleden werd aangeschaft, is nu nog te leveren". Overigens is Sola van plan om na drie a vier maanden weer in Vlis singen terug te komen. Dit om de twijfelaars de mogelijkheid te ge ven het Sola-product alsnog te kopen. Daarnaast - zo benadrukt Gerritsen - kan het publick altijd in Zeist terecht, waar de pannen- fabriek zetelt. in Oost-Souburg en F. Sterken- burg in Koudekerke. Voor iedere winnaar had de heer Riemersma tevens een bloemetje. Vier inzen ders kregen een eervolle vermel ding. Namens de jury gaf fotograaf J. Marinissen nog een korte uitleg over de conclusie van de beoor deling. De winnende foto's wor den de komende dagen tentoon gesteld in de hal van de nieuwe bank en in de kelder van de nieuwbouw is een expositie inge richt van muziekinstrumenten. Een unieke collectie blok-, kerf- en keramiekfluiten vormen de grote trekpleister van de tentoon stelling. een kleuren televisie, een compact disc en een naaimachine pronken in de prijzenkast en er zijn twee reizen te bemachtigen. Hoewel de Sint Nicolaasactie van de gezamenlijke winkeliers in Vlissingen vorig jaar een gran dioos succes was, menen hun or ganisaties dat ze de actie dit jaar professioneler moeten aanpakken. De Vereniging Winkelcentrum Vlissingen en de Scheldestraat- winkeliers hebben daarom nog meer prijzen beschikbaar gesteld. De aclic i> gisleieli (.Ullisuag IV november) gestart en eindigt op zaterdag 7 december. De deelne mende winkeliers zijn herkenbaar aan de raamaffiches. In totaal hebben de Vlissingse ne ringdoenden ruim 15.000, in de prijzenpot gestopt. De consu ment kan dingen naar geldprijzen van tien gulden. Verder zijn er twee videorecorders te winnen. Pelikan is druk doende om in Nederland zijn ou derwetse vulpen te promoten. Dit klassieke schrijf gerei krijgt op zaterdag 23 november speciale aan dacht bij de firma Sandijck zn. aan de Lange Delft in Middelburg tussen 12 en 17 uur. Er wordt gede monstreerd welke bijzondere eigenschappen de vulpen heeft en hoe het uiterst geschikt is om alles wat aan hel papier wordt toevertrouwd een eigen karakter en signatuur mee te geven, aldus Pelikan. Pelikan ondersteunt het streven naar herstel van een goed Nederlandse schrijftraditie met de her-intro- duktie van een serie zuigervulpennen. Het zijn pen nen met een meegaande punt en een gelijkmatige inkttoevoer. Het zijn vooral de pennen die volgens een beproefde methode al in 1929 op de markt werden gebracht. Bij elke tien gulden die de klant investeert bij de deelnemende winkeliers wordt een bon ver strekt. Op die bon staat dan of men deelnemer is aan de loterij, of men een tientje ontvangt dan wel of het van 'niet' is. Vermeldt dc bon dat de eigenaar recht heeft op een tientje, dan wordt die onmid dellijk uitbetaald. Loten moeten in de daarvoor bestemde bussen worden gegooid. De prijswinnaars ontvangen persoonlijk bericht. De hoofdprijswinnaars worden op vrijdag de dertiende decern bei uitgenodigd in Snackbar Panaché, waar J.J. van Gent de prijzen ui treikt. De overige winnaars wor den bekend gemaakt in De Schel- debode van woensdag 18 decem ber. Hoewel het spreekwoord 'lest best' best van toepassing zou zijn/staat het gloednieuwe Miro Center te Vlissingen nog maar aan het begin van een formule, die uiteindeiijk een toverformule moet zijn. De ervaringen tot nu toe bij de elf eerder geopende Miro Centers zijn positief de vakpers reageert gunstig op de nieuwe formule. "En ik ben er trots op dat we in Vlissingen aan de Gildeweg ons twaalfde en laatste winkelcentrum heb ben gemaakt waar de verschillende partners een unieke combinatie vor men". In woorden van deze strekking sprak algemeen directeur C.A.W.H.M. van den Broek de genodigden vorige week dinsdag toe tijdens de receptie ter gele genheid van het - wat genoemd zou kunnen worden - nieuwe winkelcentrum in Vlissingen, het Miro Center. Van den Broek he rinnerde er vervolgens aan dat Miro als eerste in Nederland be gon met het bouwen van hyper- markten naar Frans voorbeeld. "De formule van hypermarkt is echter achterhaald. De Miro is daarom overgestapt naar een su per-supermarkt. We streven er naar om een zo uitgebreid moge lijk pakket aan te bieden tegen uiterst scherpe prijzen", zo bek lemtoonde de heer Van den Broek. En door rond 'zijn' super markt diverse andere zaken ne ring te laten doen, is het gerecht vaardigd om de 6000 vierkante meter oppervlakte te betitelen als een winkelcentrum, waar de klant meer dan uitsluitend voedsel kan kopen. Zo tegen de 300 mensen vinden werk in het Center. In de organisatie van Miro zelf, is ook al een en ander veranderd, zo deed bedrijsleider Henk Klappe van de Vlissingse Miro uit de doeken tijdens een rondleiding, Hij hield bij de vleeswaren en kaastoonbank een uitvoerige ver handeling over de wijze waarop wordt ingespeeld op de wensen van de klant anno 1985. "Wie een persoonlijke benadering wenst, kan bij onze mensen achter de toonbank zijn wensen kenbaar maken. Maar er is ook een schap met verse kaas en vers gesneden vlees. De klanten kunnen dat zo meenemen". Bij de afdeling 'vers vlees', naast de nieuwe poelier kan de klant een pakket vlees bestellen naar eigen inzicht, dat geschikt is voor bij voorbeeld een barbeque of fon due-avondje. Een vakslager be dient de klant op zijn of haar wenken en wensen. Daarnaast blijft een achttien meter lange koelvitrine dagelijks er voor zor gen dat de 'snelle kopers' kunnen pakken waar ze behoefte aan hebben. Ook bij de afdeling brood deed een noviteit haar intrede; ter plaatse wordt gebak naar de wens van de consument met slagroom bespoten. Drie ovens zorgen er voor dat er op elk moment van de dag vers kan worden gebakken. Ook verkoopt Miro nu losse drop en Belgische bonbons. En met pasta wordt spaghetti of macaroni bereid. "We zijn er van uitgegaan dat we steeds moeten inspringen op de wensen van de consument", be toogt Klappe. "Daarom heeft ons personeel (totaal 240 personen red.) ook een uitgebreide bijscho ling ontvangen". Hij noemt: klantvriendelijkheid en voor het winkelpersoneel zonder gerichte vakopleiding een cursus waardoor ze toch kunnen meepraten en ad viseren als voornaamste peilers waarop de trainingen in Vlissin gen en elders in het land rusten. En een voortdurende bijscholing is volgens Klappe tot beleid van Miro bv verheven. Oud, maar toch nieuw in de Vlis singse vestiging is - wat wordt ge noemd - het 'klantenpannel'. Via een bureau onderzoeken we welke wensen er bij de klanten leven. Daarop kunnen we inhaken of ons beleid bijstellen. We hopen op die manier een nog vriendelijker be drijf te krijgen", verklapt dc heer Klappe. Wie de Miro nieuwe vorm bin nenkomt, staat op een soort plein. Links is Giraffe nadrukkelijk en kleurrijk aanwezig (huishoudarti- kelen) en aan de rechterhand heeft La Boca een uitgebreide koffieshop neergezet. Naast la Boca is het modecentrum gesi tueerd onder de naam Marca. Verder is er een viszaak met een uitgebreid assortiment spartclver- se en voorbereide producten en aan het eind van de gang tussen de kassa's en Marca heeft een uitba tersechtpaar een bijou-shop in beheer. Buiten op het Miroterrein exploiteert Esso de benzinever koop en Alberto zorgt voor dc aanwezigheid van Bacchus. "Wat deze bedrijven met ons bindt", legt Henk Klappe uit, "is het uitgangspunt om een breed as sortiment te voeren tegen uiterst scherpe prijzen. Tijdens de onder handelingen met de diverse onder nemingen C A, Blokker, Esso etc. redactie) heeft dat uitgangs punt steeds centraal gestaan. Elke onderneming heeft niettemin een eigen verantwoording. Maar het moet wel passen binnen de formu le. De Miro fungeert overigens in deze als een soort huisbaas. Dc aankleding is bedacht door een aantal topontwerpers in Neder land. Zowel aan de vorm als aan de kleuren heeft iedereen zich te houden". Om tot de nieuwe formule te ker men moest het grootwinkelcon- cern de hal in Vlissingen met dui zend vierkante meter uitbreiden. In augustus begonnen de aannne- Vlees vers van hel mes verpakt, direct hij het personeel besteld, maar ook in fabrieksver- pakking te koop. Noten en Belgische bonbons zijn nieuw in het Miro-assortiment. net als spaghetti en macaroni uil de pastamachine en de poulier. mers en precies een half uur voor de receptie streek de schilder zijn laatste verfkwast droog. Buiten wordt echter nog druk gewerkt. Het Esso tankstation is nog niet klaar. Begin volgend jaar wordt dit inclusief een wasslraat aan het winkelcentrum toegevoegd. Vooralsnog kan de klant terecht op de oude vertrouwde tank- plaats. De komende weken is er in en rond de Miro een aantal at tracties voor jong en oud. Op zaterdag 23 november is er een optreden van een Molukse dansgroep. Een week later (zaterdag 30 november) komt er een echte poffertjesbakken Eerder waren al diverse aar digheden zoals flans van Wil- ligenburg die met de kinderen ballonnen opliet en vorige week vrijdag was er een optre den van Maywood. Op de foto de clown Chico, die vorige week woensdag ballon nen uitdeelde met naamkaart jes. Het echtpaar Van Noppen uit Vlissingen en de heer J.A. Buyse uit Goes reizen binnenkort op kosten van Foto Back naar Parijs. Zij waren deelnemers aan de prijs vraag. die de fotozaak met vesti gingen in Middelburg, Vlissingen en Goes in samenwerking met een on.wikkellaboratorium deze zo mer uitschreef. Back telde meer dan tweeduizend inzendingen. Behalve de waardebon voor een geheel verzorgd weekeind Parijs, mogen het echtpaar Van Noppen en de heer Buyse hun filmpjes gratis laten afdrukken. echtpaar Van Noppen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1985 | | pagina 9