Goed zitten belangrijk voor het zitvlak ut Rutdbedruf JEHJE5E gBATISW,WTCn.n^ m BIJ AANKOOP VAN OLIE GRATIS OLIE VERVERSEN SHELL HELPT! 'T ZAND STATENLAAN 'Product DONDERDAG 31 OKTOBER EN VRIJDAG 11 NOVEMBER VAN 08.00 tot 1 7.00 uur. ZATERDAG 2 NOVEMBER VAN 10.00 tot 16.00 uur. ....en voor iedere deelnemer is er een attentie voor de komende winter! MIDDELBURG f 3 dageiv laimh SHELL Zelftank/autobedrijf J. DEKKER SHELL Zelftank/autobedrijf A. WAGENAAR informatie Woensdag 30 oktober 1985 DE FAAM - DE VL1SSINGER Van onze autoredacti DE ONTWIKKELING VAN ZITTINGEN Ford Taunus 1.6 L 7 drs 1979 6.500,- Ford Taunus- 1.6 Bravo 1982 13.500,— Ford Fiësta 1 100 1983 14.500,— Ford Orion 13 GL 1983 18.500,— Ford Orion 1600 GL 1983 20.500,- Ford Escort Automaat 1984 20.500,- Ford Escort 1100 Bravo 1983 14.750,— Ford Escort 1600 Automaat 1983 18.500,- Ford Escort 1100 Laser 1984 16.750,— Ford Taunus 1600 Bravo 2 drs.... 1982 13.500,- Mazda 3?3 5 drs 1983 15.000,- Toyota Carina 1979 6.500,— Mitsubishi Lancer P00 1982 11.500,- Honda Accord EX 1980 9.500,— Opel Rekord 2.0 S LPG 1979 8.500,— Mazda 323 5 drs 1983 15.000,— Renault 5TS 1981 9.750,- Renault 5TL 1982 11.500,— ühdelueü eo ul/55/ncEn I TELDUEH-mED Akku Koplamp-afstelling dg Banden Verlichting Wm Koelvloeistof of antivries Uitlaat-en Carburator-afstelling schokdemperscontrole SPECIALE AANBIEDING!! BANDEN EN ACCU'S Autobedrijf van Damme AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU van bougie tot bumper^,-» wetenswaardigheden uit autoland Tussen het zitgevoel op de oor spronkelijke stoelen van de eerste automobielen en het zitcomfort, dat de automobilist vandaag de dag verwacht, ligt een lange ont wikkelingsgeschiedenis. De voor- uitschrijdende techniek ging van af het eerste begin - en in gelijke mate - gepaard met verbetering van de stoelen, want een voor waarde voor beter rijden was al tijd al een betere zit. De steeds hogere snelheden en grotere trek kracht vereisten dat bestuurder en passagiers meer ruggesteun kre gen. net zoals het vlotte rijden van bochten een verbeterde steun door zijdelingse capitonering van de zittingen nodig maakte. De problematiek van het ontwer pen van een goede autostoel was overigens altijd al uiterst complex, ook met het oog op de anatomie van de mens. De kleinste vrouw en de grootste man moeten op dezelfde stoel comfortabel kun nen zitten en veilig kunnen rijden. Ander voorbeeld: een autostoel moet, in tegenstelling tot een kantoorstoel schommelingen, die veroorzaakt worden door de op bouw van het voertuig en door stoten van het wegdek, compen seren. De vering in. stoel en leu ning mogen samen met de li chaamsmassa geen "swingend" eigen leven gaan leiden. Een optimale afstemming van de veringssystemen moet voor een evenwichtige toestand zorgen. In de loop van tientallen jaren hebben de stoelspecialisten stap voor stap het "interieur" en het ontwerp van de autostoelen tot op hel huidige niveau verfijnd. Tegenwoordig weet men. dat enigszins comfortabel zitten be gint met een geschikt stoelprofiel. Dat heeft tot taak de lichaams- druk op de juiste wijze over het steunvlak te verdelen. Onderzoe kingen naar de zitdrukverdeling hebben aangetoond, dat het grootste deel van het lichaamsge wicht door de twee uitsteeksels van het bekken, de zitbeenknob- bels, wordt opgevangen. Tot ver rassing van tal van onderzoekers moet een betrekkelijk klein vlak van slechts 5x12 cm als het dra gende element worden be schouwd, dat met zijn midden ongeveer 13 cm vóór de midclen- contour van de rugleuning ligt. Een ander deel van het lichaams gewicht wordt via de rugleuning ondersteund. In dit verband krijgt de ondersteuning van het bekken een bijzondere betekenis. In ge ringere mate wordt het rompge wicht ook nog via het boven de bekkenrand liggende deel van de wervelkolom, de borstkas en vooral ook via de schouderbladen ondersteund. De stoelontwerpers hebben zich deze ervaringen ten nutte ge maakt door hun bijzondere aan-, dacht te wijden aan de profilering van de eigenlijke zitting en het onderste deel van de rugleuning. De verfijning van de vering in de zitting en de leuning bleef daarbij altijd een priegelwerk. dat nauw verband houdt met de keus van het veringssysteem. En dit had op zijn beurt weer verschillende mo gelijkheden van bekleding tot ge volg - van het volgeschuimde kussen via binncnveringssyste- men met deklagen van rubber, voorgevormd schuimrubber, schuimrubbervlokken of tweedi mensionale veringen zoals rub berbanden, rubbermembranen of andere vlakke metalen veersyste- men met de noodzakelijke dekla gen en stofferingslagen. Een volgende stap in de ontwik keling van de stoelen - bij Volks wagen in de modeljaren '74 tot '77 - was de' vervanging van het ve rende frame door de stoelkom met een aangepaste vormgeving, die in combinatie met de huidige stoffering een optimale basis vormt. Sindsdien vormt bij alle Volkswagenstoelen de zitschaal. in combinatie met een hoefijzer vormig buizenframe met zijn ste vige verankering in de vloersectie de dragende onderbouw. Wat nu de eigenlijke stoffering betreft, ook hier zijn in de loop van de ontwikkeling duidelijke ervaringen omtrent automatische aspecten opgedaan. Omdat de grootste belasting rond de zit- beenknobbels is geconcentreerd, moet hier de bekleding relatief hard zijn. Bij een te zacht oppervlak zou de mogelijkheid verloren gaan om de belasting van een bepaald li chaamsdeel door een kleine ve randering van de zitpositie op een ander deel over te brengen. Het dynamisch zitten, zoals de artsen dit noemen, zou niet meer moge lijk zijn. Daarentegen hebben de zachtere delen rond de zitbeenk- nobbels alsmede de bovenbenen behoefte aan een zachtere onder steuning met behulp van een zachtere stoffering Als stofferingsmaterialen zijn met rubber beklede vezels en kunst- OPENGEWERKTE KEVERZITTING 1950 KEVERZ1TT1NG 1970 OPENGEWERKTE V W ZITTING 1980 GOLFZITT1NG 1985 stofschuim vandaag de dag stevi ge concurrenten - bij een juiste verdeling van beide materialen kan een evenwichtige (gelijkmati ge) zitdrukverdeling worden be reikt. Dezelfde aandacht schenkt Volkswagen aan de profilering van de rugleuning met zijn knik* aan de onderkant. Deze druk vangt de draaiing van het bekken op en ondersteunt de wervelkom precies daar waar deze behoefte heeft aan een kleine tegendruk. Het boven de knik gelegen ge deelte van de rugleuning onder steunt dan de rest van de romp tol aan de schouderbladen. De gun stigste neiging van de leuning ligt daarbij tussen de 20 en 30 graden uit de loodlijn, zodat een comfor tabele heupgewrichthoek van ca. 100 graden wordt bereikt. Schommelingseigenschappen, stoelprofiel, de juiste zittingdiepte voor grote en kleine mensen, de uitgekiende zitdrukverdeling. de verstelbaarheid en de veerafstem- ming. de aard van de stoffering en tenslotte het warmte-vochtig- heidsgedrag van stoelbekledingen er is geen enkele stoelfactor. die niet door de stoelexperts tot in de kleinste details is onderzocht en inmiddels is gerealiseerd, tol nut van alle wervelkolommen, zit- becnknobbels en zitvlakken van autobezitters, waar ook ter wereld. Vier voorbeelden laten de ont wikkeling van de autostoelen tij dens de laatste decennia zien: eenvoudige veerelementen, opge hangen in buizenframes van stoel en rugleuning, met watten bedekt en met een strakke bekleding bespannen - dat was de Kever- stoel uil de vijftiger jaren. De leu ning had een drietrapsverstelmo- gelijkheid. De stoel kon 14 cm naar voren en naar achteren wor den verschoven. Tegenwoordig zijn de stoelen veelvoudig en traploos verstel baar. naargelang de uitvoering, zelfs wat betreft de hoogte. En vanzelfsprekend zijn sinds jaren de beschermende hoofdsteunen - vast of verstelbaar - ook van de partij. Wat betreft het interieur van de huidige stoelen werken de constructeurs met verschillende typen binnenveringssvstemen, met deklagen van met rubber beklede vezels, voorgevormd schuimrubber en kunststofvlok- ken. met zitkommen of - voor de leuningen - met tweedimensiona le veringen op basis van rubber banden. rubber membranen en vlakke metalen veersyslemcn. Het dragende element van de Volkswagen-stoel is sinds de tachtigerjaren een buizenframe in hoefijzervorm. via een driehoeks constructie stevig in de vloer ve rankerd. Het volgeschuimde kus sen is door een van plaatstaal ver vaardigde zilkom slipvrij met het stoelframc verbonden. De stoffering van de zittingen en rugleuningen is volgens orthope dische inzichten bij de huidige Volkswagen zodanig geperfectio neerd. dat men kan spreken van een algeheel com fort-gevoel voor bestuurder en passagiers. Inruil en financiering mogelijk J '•«•fdtiitisttiintei t».» w F"' A; Koudekerkseweg 1 4 01 180-1471 1 ook voor A.P.K. keuring! Statenlaan 244 Tel. 01 1 80-25663 Wissenkerke, Telefoon 01107-1477 BMW 316 LPG1983 BMW 320i1983 BMW 320 6-cyl1982 Ford Escort 1300 L Bravo1982 Ford Fiësta 1100 L 1982 Ford Siërra 1600 L 5 drs 25 000 km 1984 Opel Rekord 20S4 drs LPG .1983 Opel Kadett 1300 S Special1983 Opel Ascona 4 drs. 1600 S Automaat 1984 Opel Ascona 1900 4 drs. de Luxe 1979 Daihatsu Charade diesel1984 Mazda 323 5 drs. 14,000 km1983 1 x Peugeot 504 Tl 1978 VW Golf diesel1983 VW bestelbus1977 Ford Taunus 1600 L1975 Ook voor de verplichte APK II keuring. Nieuwe bovenfrees van Bosch De professionele doe-hel- zelver weet wat hij allemaal met een bovenfrees kan doen. De aanschafprijs van een dergelijke machine is echter vaak het struikel blok. Speciaal voor die doe-hct-zelvers die toch een professioneel eindresultaat willen krijgen, heeft Bosch werken materiaal kunnen een bijzonder goede en ontstaan. De' machine zal voordelige bovenfrees ge- bij de gereedschaphande- construcerd, de POF 400. laar zo rond de 185 gulden Geschikt voor het frezen gaan kosten, van sponningen, profielen, kanten, sleuven en het fre zen met behulp van sjablo nen. Om een mooi en strak eindresultaat te krijgen zo dat schuren naderhand vrijwel overbodig is, heeft deze freesmachine een hoog toerental: 27.000 o.p.m. Het apparaat is voorzien van een op twee zuilen gemon teerde voetplaat met een speciale glijlaag, zodat er geen krassen op het te be-

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1985 | | pagina 21