Goed zitten
belangrijk
voor het zitvlak
ut Rutdbedruf JEHJE5E
gBATISW,WTCn.n^
m
BIJ AANKOOP VAN OLIE
GRATIS OLIE VERVERSEN
SHELL HELPT!
'T ZAND
STATENLAAN
'Product
DONDERDAG 31 OKTOBER EN
VRIJDAG 11 NOVEMBER VAN
08.00 tot 1 7.00 uur.
ZATERDAG 2 NOVEMBER VAN
10.00 tot 16.00 uur.
....en voor iedere deelnemer
is er een attentie voor de
komende winter!
MIDDELBURG
f
3 dageiv laimh
SHELL
Zelftank/autobedrijf
J. DEKKER
SHELL
Zelftank/autobedrijf
A. WAGENAAR
informatie
Woensdag 30 oktober 1985
DE FAAM - DE VL1SSINGER
Van onze autoredacti
DE ONTWIKKELING VAN ZITTINGEN
Ford Taunus 1.6 L 7 drs
1979
6.500,-
Ford Taunus- 1.6 Bravo
1982
13.500,—
Ford Fiësta 1 100
1983
14.500,—
Ford Orion 13 GL
1983
18.500,—
Ford Orion 1600 GL
1983
20.500,-
Ford Escort Automaat
1984
20.500,-
Ford Escort 1100 Bravo
1983
14.750,—
Ford Escort 1600 Automaat
1983
18.500,-
Ford Escort 1100 Laser
1984
16.750,—
Ford Taunus 1600 Bravo 2 drs....
1982
13.500,-
Mazda 3?3 5 drs
1983
15.000,-
Toyota Carina
1979
6.500,—
Mitsubishi Lancer P00
1982
11.500,-
Honda Accord EX
1980
9.500,—
Opel Rekord 2.0 S LPG
1979
8.500,—
Mazda 323 5 drs
1983
15.000,—
Renault 5TS
1981
9.750,-
Renault 5TL
1982
11.500,—
ühdelueü eo ul/55/ncEn
I TELDUEH-mED
Akku Koplamp-afstelling
dg Banden Verlichting
Wm Koelvloeistof
of antivries Uitlaat-en
Carburator-afstelling schokdemperscontrole
SPECIALE AANBIEDING!! BANDEN EN ACCU'S
Autobedrijf
van Damme
AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU
van bougie
tot bumper^,-»
wetenswaardigheden uit autoland
Tussen het zitgevoel op de oor
spronkelijke stoelen van de eerste
automobielen en het zitcomfort,
dat de automobilist vandaag de
dag verwacht, ligt een lange ont
wikkelingsgeschiedenis. De voor-
uitschrijdende techniek ging van
af het eerste begin - en in gelijke
mate - gepaard met verbetering
van de stoelen, want een voor
waarde voor beter rijden was al
tijd al een betere zit. De steeds
hogere snelheden en grotere trek
kracht vereisten dat bestuurder en
passagiers meer ruggesteun kre
gen. net zoals het vlotte rijden van
bochten een verbeterde steun
door zijdelingse capitonering van
de zittingen nodig maakte.
De problematiek van het ontwer
pen van een goede autostoel was
overigens altijd al uiterst complex,
ook met het oog op de anatomie
van de mens. De kleinste vrouw
en de grootste man moeten op
dezelfde stoel comfortabel kun
nen zitten en veilig kunnen rijden.
Ander voorbeeld: een autostoel
moet, in tegenstelling tot een
kantoorstoel schommelingen, die
veroorzaakt worden door de op
bouw van het voertuig en door
stoten van het wegdek, compen
seren. De vering in. stoel en leu
ning mogen samen met de li
chaamsmassa geen "swingend"
eigen leven gaan leiden.
Een optimale afstemming van de
veringssystemen moet voor een
evenwichtige toestand zorgen.
In de loop van tientallen jaren
hebben de stoelspecialisten stap
voor stap het "interieur" en het
ontwerp van de autostoelen tot op
hel huidige niveau verfijnd.
Tegenwoordig weet men. dat
enigszins comfortabel zitten be
gint met een geschikt stoelprofiel.
Dat heeft tot taak de lichaams-
druk op de juiste wijze over het
steunvlak te verdelen. Onderzoe
kingen naar de zitdrukverdeling
hebben aangetoond, dat het
grootste deel van het lichaamsge
wicht door de twee uitsteeksels
van het bekken, de zitbeenknob-
bels, wordt opgevangen. Tot ver
rassing van tal van onderzoekers
moet een betrekkelijk klein vlak
van slechts 5x12 cm als het dra
gende element worden be
schouwd, dat met zijn midden
ongeveer 13 cm vóór de midclen-
contour van de rugleuning ligt.
Een ander deel van het lichaams
gewicht wordt via de rugleuning
ondersteund. In dit verband krijgt
de ondersteuning van het bekken
een bijzondere betekenis. In ge
ringere mate wordt het rompge
wicht ook nog via het boven de
bekkenrand liggende deel van de
wervelkolom, de borstkas en
vooral ook via de schouderbladen
ondersteund.
De stoelontwerpers hebben zich
deze ervaringen ten nutte ge
maakt door hun bijzondere aan-,
dacht te wijden aan de profilering
van de eigenlijke zitting en het
onderste deel van de rugleuning.
De verfijning van de vering in de
zitting en de leuning bleef daarbij
altijd een priegelwerk. dat nauw
verband houdt met de keus van
het veringssysteem. En dit had op
zijn beurt weer verschillende mo
gelijkheden van bekleding tot ge
volg - van het volgeschuimde
kussen via binncnveringssyste-
men met deklagen van rubber,
voorgevormd schuimrubber,
schuimrubbervlokken of tweedi
mensionale veringen zoals rub
berbanden, rubbermembranen of
andere vlakke metalen veersyste-
men met de noodzakelijke dekla
gen en stofferingslagen.
Een volgende stap in de ontwik
keling van de stoelen - bij Volks
wagen in de modeljaren '74 tot '77
- was de' vervanging van het ve
rende frame door de stoelkom met
een aangepaste vormgeving, die
in combinatie met de huidige
stoffering een optimale basis
vormt. Sindsdien vormt bij alle
Volkswagenstoelen de zitschaal.
in combinatie met een hoefijzer
vormig buizenframe met zijn ste
vige verankering in de vloersectie
de dragende onderbouw.
Wat nu de eigenlijke stoffering
betreft, ook hier zijn in de loop
van de ontwikkeling duidelijke
ervaringen omtrent automatische
aspecten opgedaan. Omdat de
grootste belasting rond de zit-
beenknobbels is geconcentreerd,
moet hier de bekleding relatief
hard zijn.
Bij een te zacht oppervlak zou de
mogelijkheid verloren gaan om de
belasting van een bepaald li
chaamsdeel door een kleine ve
randering van de zitpositie op een
ander deel over te brengen. Het
dynamisch zitten, zoals de artsen
dit noemen, zou niet meer moge
lijk zijn. Daarentegen hebben de
zachtere delen rond de zitbeenk-
nobbels alsmede de bovenbenen
behoefte aan een zachtere onder
steuning met behulp van een
zachtere stoffering
Als stofferingsmaterialen zijn met
rubber beklede vezels en kunst-
OPENGEWERKTE
KEVERZITTING
1950
KEVERZ1TT1NG
1970
OPENGEWERKTE
V W ZITTING
1980
GOLFZITT1NG
1985
stofschuim vandaag de dag stevi
ge concurrenten - bij een juiste
verdeling van beide materialen
kan een evenwichtige (gelijkmati
ge) zitdrukverdeling worden be
reikt.
Dezelfde aandacht schenkt
Volkswagen aan de profilering
van de rugleuning met zijn knik*
aan de onderkant. Deze druk
vangt de draaiing van het bekken
op en ondersteunt de wervelkom
precies daar waar deze behoefte
heeft aan een kleine tegendruk.
Het boven de knik gelegen ge
deelte van de rugleuning onder
steunt dan de rest van de romp tol
aan de schouderbladen. De gun
stigste neiging van de leuning ligt
daarbij tussen de 20 en 30 graden
uit de loodlijn, zodat een comfor
tabele heupgewrichthoek van ca.
100 graden wordt bereikt.
Schommelingseigenschappen,
stoelprofiel, de juiste zittingdiepte
voor grote en kleine mensen, de
uitgekiende zitdrukverdeling. de
verstelbaarheid en de veerafstem-
ming. de aard van de stoffering en
tenslotte het warmte-vochtig-
heidsgedrag van stoelbekledingen
er is geen enkele stoelfactor. die
niet door de stoelexperts tot in de
kleinste details is onderzocht en
inmiddels is gerealiseerd, tol nut
van alle wervelkolommen, zit-
becnknobbels en zitvlakken van
autobezitters, waar ook ter
wereld.
Vier voorbeelden laten de ont
wikkeling van de autostoelen tij
dens de laatste decennia zien:
eenvoudige veerelementen, opge
hangen in buizenframes van stoel
en rugleuning, met watten bedekt
en met een strakke bekleding
bespannen - dat was de Kever-
stoel uil de vijftiger jaren. De leu
ning had een drietrapsverstelmo-
gelijkheid. De stoel kon 14 cm
naar voren en naar achteren wor
den verschoven.
Tegenwoordig zijn de stoelen
veelvoudig en traploos verstel
baar. naargelang de uitvoering,
zelfs wat betreft de hoogte. En
vanzelfsprekend zijn sinds jaren
de beschermende hoofdsteunen -
vast of verstelbaar - ook van de
partij. Wat betreft het interieur
van de huidige stoelen werken de
constructeurs met verschillende
typen binnenveringssvstemen,
met deklagen van met rubber
beklede vezels, voorgevormd
schuimrubber en kunststofvlok-
ken. met zitkommen of - voor de
leuningen - met tweedimensiona
le veringen op basis van rubber
banden. rubber membranen en
vlakke metalen veersyslemcn.
Het dragende element van de
Volkswagen-stoel is sinds de
tachtigerjaren een buizenframe in
hoefijzervorm. via een driehoeks
constructie stevig in de vloer ve
rankerd. Het volgeschuimde kus
sen is door een van plaatstaal ver
vaardigde zilkom slipvrij met het
stoelframc verbonden.
De stoffering van de zittingen en
rugleuningen is volgens orthope
dische inzichten bij de huidige
Volkswagen zodanig geperfectio
neerd. dat men kan spreken van
een algeheel com fort-gevoel voor
bestuurder en passagiers.
Inruil en financiering mogelijk
J '•«•fdtiitisttiintei t».»
w
F"'
A;
Koudekerkseweg 1 4
01 180-1471 1
ook voor A.P.K. keuring!
Statenlaan 244 Tel. 01 1 80-25663
Wissenkerke,
Telefoon 01107-1477
BMW 316 LPG1983
BMW 320i1983
BMW 320 6-cyl1982
Ford Escort 1300 L Bravo1982
Ford Fiësta 1100 L 1982
Ford Siërra 1600 L 5 drs 25 000 km 1984
Opel Rekord 20S4 drs LPG .1983
Opel Kadett 1300 S Special1983
Opel Ascona 4 drs. 1600 S Automaat 1984
Opel Ascona 1900 4 drs. de Luxe 1979
Daihatsu Charade diesel1984
Mazda 323 5 drs. 14,000 km1983
1 x Peugeot 504 Tl 1978
VW Golf diesel1983
VW bestelbus1977
Ford Taunus 1600 L1975
Ook voor de verplichte APK II keuring.
Nieuwe bovenfrees van Bosch
De professionele doe-hel-
zelver weet wat hij allemaal
met een bovenfrees kan
doen. De aanschafprijs van
een dergelijke machine is
echter vaak het struikel
blok. Speciaal voor die
doe-hct-zelvers die toch een
professioneel eindresultaat
willen krijgen, heeft Bosch werken materiaal kunnen
een bijzonder goede en ontstaan. De' machine zal
voordelige bovenfrees ge- bij de gereedschaphande-
construcerd, de POF 400. laar zo rond de 185 gulden
Geschikt voor het frezen gaan kosten,
van sponningen, profielen,
kanten, sleuven en het fre
zen met behulp van sjablo
nen. Om een mooi en strak
eindresultaat te krijgen zo
dat schuren naderhand
vrijwel overbodig is, heeft
deze freesmachine een hoog
toerental: 27.000 o.p.m. Het
apparaat is voorzien van
een op twee zuilen gemon
teerde voetplaat met een
speciale glijlaag, zodat er
geen krassen op het te be-