49.— I ■0 L. MAMMISSEN Mmteien Harro Ranter uit Goes speelde ruim 2 jaar niet buiten 12-jarige scholier schreef 't Internationaal Rampenboek van de Burgerluchtvaart IDAVAINE GROHE MENGKRAAN LUXE GLIJSTANG MET HANDDOUCHE EN STEVIGE DOUCHESTANG 127.50 GRATIS NU: JONGE WILDE EENDEN A. STURM ADVERTEREN BIJ DE FAAM - DE VLISSINGER ZIT U GOED open De Faam en DeVlissinger worden gelezen. Op heel Walcheren. GROHE U PROEFT HET VERS CHIL DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 31 juli 1985 LUXE ZEEP/SHAMPOO SCHAAL! KWALITEIT VAN HANS GROHE VOLLE TOEREN Het hele assortiment is weer voorradig. VLEESHOUWERIJ "Zwarte doos" Verslonden Curiositeiten... Eigen regio Beroep CV-, GASVERWARMINGS- en LOODGIETERSBEDRIJF DOMBURGS SCHUITVLOT 21 MIDDELBURG - TEL. 01180-12330 met luxe mokkagrepen Slechts Diverse uitvoeringen vooro.a.: WASTAFEL - GOOTSTEEN - DOUCHE DOE-HET-ZELVERS KUNNEN BIJ ONS TERECHT VOOR AL HUN MATERIALEN OP SANITAIR-, GAS-, C.V.- ELEKTRO- EN DAKBEDEKKINGSGEBIED. Wagenaarstraat 1 3 1 5 en 16 HANDEL IN WILD - GEVOGELTE - DELICATESSEN EN REFORM VERSE BRAADKUIKENS - PARELHOENDERS - KUIKEN BOUTEN - KIPFILET- SOEPKIPPEN - KIPPERAGOUT- WILDE KONIJNEN- GEMARINEERD VLEES ENZ... Onze worstkeuken heeft op gedraaid. Veersesingel 90 Middelburg Tel.» 1 2343 maasstraat 68 middelburg telefoon 01180 - 27466 Libero Luiers, mini, super of maxi. plastic draagtas nicl in alle Klos filialen verkiijnfiaar. Het is deze maand 15 jaar geleden, dat zich op het eilandje De Haringvreter in het Veerse Meer een vliegramp afspeelde, die 3 mensen het leven kostte. "lOOV Een Britten Norman BN-2A Islander van Dutch Continental Airlines stortte 3 minuten na het opstijgen van Vliegveld Midden-Zeeland neer. De piloot werd door mist verrast, hij verloor hoogte en raakte enkele boomtoppen. Van de 10 inzittenden overleefden 3 personen de ramp niet. Die slachtoffers waren de 25-jarige Noorse piloot Thor Dydal, M.W. Gunst (toen 32) uit Goes en A. Maquelin (toen 59) uit Middelburg. Dit vliegtuigongeluk in de buurt van het toen pas geopende vliegveld Midden-Zeeland staat vermeld in het Internationaal Rampenboek van de Burgerluchtvaart, dat tot stand kwam na 2,5 jaar speurwerk door de Goese scholier Harro Ranter (12). Het rampenboek geeft een chronologisch overzicht van alle ongelukken, die zich in het verleden over de hele wereld hebben voorgedaan met burgervliegtuigen. Harro heeft het boek met ijzingwekkende nauwkeurigheid samengesteld. Hij heeft alle 166 pagina's ook zelf uitgetikt: een monnikenwerk! De oplage van het boek is overigens beperkt: slechts 10 exemplaren (Van een onzer redacteuren) GOES - "Ik wilde wel eens wat schrijven over de luchtvaart. Maar over de meeste onderwerpen zijn in het verleden wel eens boeken verschenen. Alleen over de rampen in de burgerluchtvaart zijn nooit boeken verschenen. Daarom heb ik die maar als onderwerp gekozen". Zo verklaart Harro Ranter (12 jaar), waarom hij tweeëneen half jaar geleden is begonnen met het verzamelen van gege vens over alle ruim 1000 vlieg tuigongelukken, die zich in de historie van de burgerlucht vaart hebben voorgedaan, sinds in 1908 luitenant Thomas Selfridge een fatale smak maakte met een zelfgemaakt vliegtuigje van luchtvaartpio nier Orville Wright. Bij een "ramp" moeten we overigens niet altijd denken aan neerstortende vliegtuigen en vele doden. Harro Ranter heeft als maatstaf voor een "ramp" aangenomen, dat het vliegtuig onherstelbaar beschadigd moet zijn. Als er een vliegtuig verloren gaat, is dat voor Harro een ramp. Het toont zijn liefde voor vliegtuigen.... Als kapers dus een vliegtuig opblazen, valt dit dus ook in de categorie rampen. Ongelukken met helicopters en militaire vliegtuigen komen niet in het boek voor. Ten tijde van het gesprek met Harro was de zoektocht naar de "zwarte doos" van het boven de Atlantische Oceaan ontplof te vliegtuig van Air India (hon derden doden) nog in volle gang. Volgens de kranten was die dag juist een deel van de "zwarte doos" gevonden. "Overigens is die zwarte doos helemaal niet zwart, maar oranje-rood. Het is een vier kante doos voor het vastleggen van alle vluchtgegevens en van de gesprekken, die in de cokpit worden gevoerd. Meestal zit de doos ergens achter in het vliegtuig, doorgaans in het staartstuk", vertelt Harro. "De vluchtrecorder heeft de naam "zwarte doos" gekregen van wege de macabere gegevens, die erin zijn opgeslagen. Met behulp van die gegevens kan de oorzaak van een vliegramp vaak worden herleid". Het bijeensprokkelen van alle beschikbare gegevens van alle burgerluchtvaartrampen tus sen 1909 en 1984 is een hels karwei geweest. Uit alle hoeken en gaten heeft Harro de infor matie weggesleept. Meestal stukje bij beetje, zodat later het mozaïk in elkaar kon worden gepast. Soms was de legpuzzel niet compleet, omdat hij niet al le benodigde gegevens kon vinden. Die moeilijkheid deed zich af en toe voor bij ongeluk ken van vóór 1940. Wie het boek nu doorneemt, kan alleen maar versteld staan van de nauwgezetheid, waar mee een 12-jarige (die op 10- jarige leeftijd met zijn naspeu ringen bègon) zijn "levens werk" heeft samengesteld. Tweeëneenhalf jaar lang was geen enkel boek tijdschrift of krant veilig voor de gulzigheid, waarmee Harro zich op de bur- gerluchtvaartongelukken stort te. Hij ploos bibliotheken uit, oude kranten, archieven (ge meente Goes en provinciale bi bliotheek), een serie Time-Life boeken over de luchtvaart, re gisters van luchtvaartmaat schappijen, jaaroverzichten, luchtvaarttijdschriften. Enfin, hij verslond alles om maar niks te hoeven missen. Was het niet veel gemakke lijker geweest, de luchtvaart maatschappijen aan te schrij ven met het verzoek om gege vens? Barro: "Ik denk het niet. Ik ben er bij voorbaat van uitgegaan, dat luchtvaartmaatschappijen niet erg scheutig zullen zijn met gegevens over vliegrampen. Bovendien waren veel veron gelukte vliegtuigen eigendom 'Het omslag van het Internatio naal Rampenboek van de Burger luchtvaart. van maatschappijen, die inmid dels weer al lang verdwenen zijn". Wat was het "leukste" onge luk, datje bij het samenstellen van het Rampenboek bent tegengekomen Harro slaat pagina 107 van zijn boek op. Daar staat: "15 No vember 1977. Type: Douglas DC-3. Eigenaar: Ethiopian Airli nes. Bijzonderheden: Bij de start botste de DC-3 tegen een ezel op. Bij de daarop volgende crash raakte de DC-3 total loss. Wat er met de ezel is gebeurd vermeldt de geschiedenis niet...". Trouwens, Ethiopië heeft vaker last van "onge rechtigheden", die de start van een vliegtuig bemoeilijkt. Op pagina 83 van Harro's boek staat nog vermeld, dat in 1972 een Vickers VC-10 verongeluk te in Addis Abeba, omdat er rommel op de startbaan lag. Ook toen een ezel? Hebben veel ongelukken een gemeenschappelijke oorzaak? "Nee, dat kan ik nergens uit opmaken. De meeste ongeluk ken doen zich voor bij het star ten en het landen. Dat zijn de kritieke momenten van een vlucht. Ik vermoed, dat veel on gelukken zijn terug te voeren op menselijke fouten: van de cockpitbemanning of van de luchtverkeersleiding. De laatste jaren zijn bovendien nogal wat vliegtuigen verloren gegaan door terrorisme, omdat ze op een luchthaven werden opge blazen door kapers". Het Internationaal Rampen boek van de Burgerluchtvaart is vrij statisch van opzet, maar de bijvermelde bijzonderheden maken een ongeluk "menselijk herkenbaar". Zo wordt van een bij Miami neergestorte TrisStar verteld: "De nog bruikbare onderdelen van de TriStar werden gebruikt voor het bijbouwen van enkele andere TriStars. Bij deze TriS- tars kwam het wel eens voor, dat als de stewardess alleen in de boordkeuken was, het net leek alsof er ook iemand anders bij was...". Over deze verdachte ramp is ook een boek geschre ven: "The ghost of flight 401". Bij sommige ongelukken wor den de laatste gesprekken uit de cockpit toegevoegd. Die "laatste woorden" ontleende Harro aan het boek The Black Box. *Er zijn ook macabere gege vens: op 5 mei 1972 veronge lukte een Alitalia vliegtuig (115 'Harro Ranter in zijn luchtvaart museumpje, dat hij heeft ingericht op de vlieringverdieping van de ouderlijke woning. Daar is van al les te zien over vliegtuigen en over het leven aan boord. doden) op de dag dat Alitalia 25 jaar bestond... *De dagen 4 en 5 maart 1966 waren "zwarte dagen" voor de luchthaven van Tokio. De eer ste dag kostte een vliegtuigex plosie 84 mensen het leven, de volgende dag verongelukte een Boeing kort na de start (124 doden). *Als gevolg van een ongeluk met een TWA-vliegtuig boven Brooklyn (USA) waaiden 120.000 brieven door de straten van de stad. Dat was op 16 de cember 1960. ^Verder komen in de beschrij vingen van de vliegtuigrampen bekende namen voor van men sen. die bij luchtvaartongeluk ken omkwamen: het voetbalelf tal van Manchester United (6-2- '58), de musici Buddy Holly en Ritchie Valens (3-2-'59), zanger Jim Reeves (aug. '84), VN-se- cretaris Dag Hammarskjöld (18-9-'61en KLM-direkteur mr. H. Albarda (17-5-'65). Ook de zwaarste luchtvaartramp uit de historie (Tenerife 27-3-77) wordt uitvoerig besproken). Ook staan alle ongelukken, die ooit in Zeeland gebeurden (6 stuks in totaal) vermeld in Har ro's boek. Op 29 aug. '53 viel bij Krabbendijke een Belgische Saab 91 Safir uit de lucht. Er waren geen doden. Op 12 juli 1984 verongelukte bij Wilhelmi- nadorp een Piper PA-25 Paw nee van Van Beek's luchtvaart bedrijf. Het sproeivliegtuigje sloeg over de kop, toen het boven een tarweveld vloog en de tarwehalmen raakte. Vol gens Harro's beschrijving was de oorzaak, dat de piloot (P.S.) werd gehinderd door de zon en daardoor te laag vloog. De overige "Zeeuwse" onge lukken deden zich voor in de Westerschelde (1961) strand Vlissingen (1939), Haamstede (1936) en Haringvreter (1970). Harro is de afgelopen weken met zijn ouders op vakantie geweest op het Engelse Ka naal-eiland Guernsey. De tocht erheen was een feest voor hem: de reis ging door de lucht. Het was zijn zestiende luchtreis. Overigens is de keus van een beroep voor hem niet zo moei lijk. "Ik wil piloot worden, of verkeersleider, of in elk geval iets bij de burgerluchtvaart", zegt hij. En dan te bedenken, dat Harro het als kleuter "Spaans-benauwd" kreeg als er een vliegtuig laag over kwam". Hij durfde in die tijd zelfs niet naar een stilstaand vliegtuig te kijken. "We snap pen niet, hoe die plotselinge ommekeer tot stand is geko men", zeggen zijn ouders. Harro Ranter, zoon van een onderwijzer, wilde zijn boek voor de grote vakantie klaar hebben. Na de vakantie gaat hij naar de brugklas havo/vwo en dan is er weinig tijd meer voor tijdrovende hobby's. Op de la gere school hebben in elk geval de studieresultaten niet gele den onder het rampenonder- zoek. Zijn hoofdonderwijzer schreef achter op zijn laatste rapport: "Je rapporten waren nooit een rampenboek. Hopelijk blijft dat zo".... i

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1985 | | pagina 3