MITSUBISHI -TRAMPER-VLISSINGEN ?I*HÏÏÏHE 1.000GULDEN VOORDEELBON. 1.500 GULDEN VOORDEELBON. 1.000GULDEN VOORDEELBON. AUTO PAAUWENBURG OCCASIONS li ■ill/ill Gujobcdnjf 'Aangepaste' Mercedes KOK EN KOMBUIS VROEGER EN NU 'Rederland maritiem' Tel. 01184-19051 b.g.g. 01103-2587 Woensdag 5 juni 1985 DE FAAM-DE VLISSINGER alle rat's 127 hn panda 1.000 gulden voordeugerl Al vanaf 1'10.750,- Fiat Panda rijden! Dat is nu moge lijk geworden. Omdat Fiat tijdelijk maar liefst 1.000 gulden voor deel biedt, als u nü 'n nieuwe Fiat Panda koopt Dat kan de voordelige -en nu dus extra voordelige- Fiat Panda 34 Shopping zijn of de exklusieve Fiat Panda White De pittige Fiat Panda 45, z'n luxueuze broertje Panda 45 Super of de Fiat 127 die tijdelijk £12150,- kost Maar of u nu kiest voor een Fiat Panda of Fiat 127, u bent - zolang de voorraad strekt - altijd looo gulden voordeliger uit! Gaat u daarom nu langs bij de Fiat Dealer FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. Numero Uno in z'n klasse - en nu óók nog voor ue laagste prijs! Want met een „vanaf- prijs" van maar f 13.990- voor een mooie, nieuwe Fiat Uno 45 kan de konkurrentie echt wel inpakken. Want wie biedt er voor zon lage prijs nu een unieke auto als de Fiat Uno. alle fiat uno's l500 gulden voordeliger' die bovendien ook nog eens superkompleet is uitgerust? Als u méér ziet in de pittige Uno Diesel, 55 of 55 S -of misschien wel de razend snelle 70 Super- bent u ook extra voordelig uit. Want ook voor deze Uno's geldt dat u tijdelijk maar liefst 1.500 gulden voor deel pakt! FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BUHO alle hat rtfmo's 1.000 gulden vddrdeuger' U kent de ruime, snelle Fiat Ritmo als een bij zonder aantrekkelijk aanbod. raat u maar na: royaal plaats voor vijf volwas senen, kompleet uitgerust, plek voor alle vakantie- kotiérs en een pittige maar zuinige motor. En die ideale Fiat Ritmo wordt nu tijdelijk nóg FIAT RITMO. VAN F 15.750,- NU TIJDELIJK VOOR F14.750,-. aantrekkelijker! Omdat Fiat u op de al zeer billijke prijs nog eens 1.000 gulden voor deel biedt Dat betekent bij voorbeeld, dat u nu al voor f14.750- in een komplete Fiat Ritmo Amico rijdt Maar natuurlijk geldt die 1000 gulden voordeel ook voor alle andere Ritmo's. FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. anno VLISSINGEN: AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V., INDUSTRIEWEG 19, TEL. 01184-17736. MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS, HERCULESWEG12, INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN, TEL. 01180-12918. OOSTKAPELLE: AUTOBEDRIJF DUYVELAAR, DOMBURGSEWEG 83, TEL. 01188-1569. Citroën G.S.A1983 Mini 10001981 Ford Fiësta 1.1 1980 Toyota Carina 1600979 Volvo 661976 Suzuki Coupé1980 Gerbrandystraat 4 Vlissingen Tel. 01 184-65496 Inruil - Financiering mogelijk HONDA en SUZUKI RIJDERS OPGELET! Honda- en Suzuki-automobielen Autobedrijf W. J. Sonke 9.250,- Lada 2105 GL koraalrood1983* 6.300,— Lada 1200 koraalrood1982* 5.500,— Lada 1200 ivoor1982* 3.600,— Lada 1200 ivoor met Ipg1980* 5.750,— Lada 2105 okergeel1981 1.500,— Lada 1500 S koraalrood1976 6.000,— Ford Granada diesel brons 1980* 1.450,- Datsun 120 Y rood1975* 1.450,— Datsun 120 Y coupé blauw1977* 1.500,— Datsun 100 A stationcar1977 2.000,— Mazda 929 coupé geel en Ipg1976 4.250,- Renault 4 GTL beige 1978* 1.000,— Simca 1100 groen 1978 500,- Fiat 128 rood 1977 Nu -AUTO-AKTUEELAUTO-AKT Mitsubishi Sapporo 2.0 GSR'83 Mitsubishi Galant 2300 GLX TD'81 Mitsubishi Galant 1600 GL'82 Mitsubishi Galant 1600 GL'81 Mitsubishi Colt 1400 GLX'80 Mitsubishi Colt 1200 GL'82 Mitsubishi Colt 1200 EL'82 Renault 9 GTL Avenue'84 Kadett 1.2 S GLS'84 Mini 1000 HLE'83 Mazda 323 DX 5-drs'82 VW LT 28 Diesel'80 Peugeot 305 GR'79 Alfa Romeo Alfetta'79 Opel Manta autom'79 Citroën Dyane 6 4-drs79 a metbovag '70 /:A GARANTIEBEWIJS Toyota Corolla78 financiering V.W. Golf'78 W LEASING V.W. Derby'77 Aigfp?ciü: PandtfiS TïersanbtrJ geldt niet Inai i'3r;da '.'au T- Aigebeeld t ao 3 Jeurs Digganbod geldt voorde i\.» f'no Vim /ögaxeld I'rijzen inkl. BTW. exkl allcvcringskosicn. Prijswijzigingen voorbehouden Prijzen gelden als vanal-prijzen Voor onderhoud, reparatie, revisie, schadereparatie van Levering uit voorraad van alle originele Honda- en Suzuki-onderdelen en accessoires ook ruilmotoren, versnellingsbakken, automatische versnellingsbakken, startmotoren, dynamo's, plaatwerk, etc. Dr. A. F. Philipsstraat 10-12, Goes, tel. 01 100-14987 Wij zijn onbetwist dé Honda- en Suzuki-specialist staan in Vlissingen Nu ook voor gas inbouw in alle merken naar: Noordmonsterweg 4, Middelburg, Tel. 01180-36815 H Servicefiliaal te Vlissingen 01184-18851 LADA-ZASTAVA DEALER VOOR WALCHEREN en uw AUSTIN-ROVER DEALER/ EEN AUTO KOPEN BEGINT OP OEZE PAGINA Interstate introduceert opnieuw een primeur in Nederland, dit keer in de vorm van een Mercedes 500 SEC in brede versie van AMG. De 500 sec. is aangepast qua uiterlijk, motorvermogen en weg- ligging waarvan het meest zicht bare aspect is dat de auto is voor zien van een compleet spoiler pakket waarvan de vier extra ver brede spatschermen hel meest in het oog springen en waarmee de auto omgevormd is naar een zeer fraai gestroomlijnde sportwagen. De motor is voorzien van een tu- ningpakket en een speciale uitlaat waardoor het maximale vermo gen op 310 pk komt. Om een en ander veilig op de weg te krijgen (en te houden), is de auto hoven- dien voorzien van een weglig- gingsset (35 mm verlagend) en 9 J x 16" en 10 J x 16" AMG-velgen met BF Goodrich Comp TA ban den. De prijs van de gehele ombouw van de auto bedraagt ƒ54.000.00 waarvan ƒ20.825,00 voor rekening komt van de rno- tortuning. Voor verdere informatie (ook voor interieurveranderingen) kunt u contact op nemen met In terstate Europe B.V., te Delft, te lefoonnummer 015-616261 Met de jaren is de kombuis veranderd en daarmee de scheepskok. Uit de ruimte aan boord waar het eten voor de bemanning moest worden klaargemaakt - aanvankelijk een eng, naargeestig hok - is allengs een moderne scheeps keuken ontstaan waarin een, van 'toevalskok' tot volwaardig vakman uitgegroeide scheeps kok zorgt voor gerechten die dagelijks een bijdrage zijn tot een gezellige en 'gezonde' sfeer aan boord. De geschiedenis van de kombuis is zo oud als de geschiedenis van de scheepvaart. In het verleden was op oorlogsschepen de scheepskeuken ook de plek waar de chirurgijns hun werk deden. Vandaar, dat de kombuis de enige plaats aan boord was waar vuur mocht branden, om voor de ver zorging van wonden olie warm te houden en ijzers voor amputatie te verhitten. In de tijd van de zeilvaart, met lang durende reizen, was de voedselvoorziening een moeilijke taak. De voornaamste soorten mondvoorraad voor een wind jammer waren: zout vlees, ge droogde vis. erwten en bonen: één of twee levende varkens (die wer den gevoed met afval uit de kom buis). vis gevangen uit zee en aardappelen (waar ze te krijgen waren). Voor de rest was hel in moderner dagen - vlees in blik. Het was een droeve lijd en gezegd werd dal iemand die eenmaal ge wend was aan een dieet van zout vlees en erwtensoep, zijn smaak voor altijd had verloren. De kok had het niet makkelijk, noch tegenover de reder, noch tegenover zijn makkers aan boord. Een voorbeeld van het eerste is verval in een anecdote over de Finse reder Gustaf Erik- son die tussen beide wereldoorlo gen in een imposante vloot van zeilschepen onder zijn vlag wist te verenigen. Hij placht de opvaren den vóór een lange reis te laten wegen èn na afloop. Waren ze te veel aangekomen, dan kreeg de scheepskok instructies matiging te betrachten met de voedselver- strekking. In het verleden werd nogal eens - bij gebrek aan beter - iemand uit de bemanning aangewezen als kok voor het werk in de kombuis. Zo iemand was lang niet altijd vakkundig en de bemanning hield dan ook het hart vast met wie ze gedurende de reis als kok opge scheept zouden zitten. Vroeger kon aan boord niet veel worden meegenomen. De pro viand moest worden opgeslagen ergens in een hoekje dat er eigen lijk niet voor geschikt was: in de 'vetloods'. Veel blikken gingen in de dubbele bodem van het schip, waar vaak water in stond en daardoor raakten de etiketten los en kon men niet meer zien wat er in die blikken zat. Pas in een veel later stadium ging men invriezen, waardoor verse groente kon worden meegeno men. Bij een betrekkelijk korte reis kwam men daarmee een heel eind. De keukenruimte werd steeds moderner ingericht met diepvries- en koelruirnen, snijmachines, af- wasapparatuur en air-conditio ning. In de jaren vijftig bestond er een "lijst van minimumrantsoe nen. te verstrekken aan zeelieden, dienstdoende aan boord van Ne derlandse koopvaardijschepen". Daaruit blijkt bijv. dat er per week o.a. aan vlees en vleeswaren (zon der been) 2100 gram per persoon moest worden verstrekt, aan boter 800 gr., aan bloem (w.o. brood) voor 2800 gr. en 7000 gr. aardap pelen, 350 gr. kaas, 200 gr. koffie. 60 gr. thee, twee eieren, 300 gr. rijst en 75 gr. meelspijzen per keer. Verder: azijn, zuur, zout en spe cerijen naar behoefte. Inmiddels is hel koksberoep zelf ook sterk veranderd. Uit een 'strafbaantje', waarvoor geen vakkennis nodig werd geoordeeld, is een volwaardig vak ontstaan met gerenommeerde opleidingen. Er zijn nu opleidingen tol scheepskok aan de Vijfde Techni sche School in Amsterdam en aan de Vakschool voor Bakkerij en Hotelpersoneel in Rotterdam. Daarnaast is er een kokscursus aan de Bakker's Culinaire Vak school in Groningen (sinds 1969), terwijl er ook de mogelijkheid is voor hen die een jaar als scheeps kok hebben gevaren om via een bijscholingscursus, het diploma scheepskok - als bedoeld in art. 37a van Het Schepelingen-Besluit - te behalen. Door de automatisering aan boord, kan allengs met een klei nere bemanning worden volstaan en hel werk aan boord van een groot zeeschip, waarvoor vroeger 40 man nodig was, kan nu door 21 a 22 mensen gedaan worden. Daarmee is ook hel aantal be manningsleden voor de huishou delijke verzorging aan boord om laag gegaan. Met de modernise ring aan boord is ook het werken in de scheepskeuken prettiger ge worden. Vroeger was het schip bij wijze van spreken klaar en dan ontdekte men dat er nog een keu ken in moest. Nu zegt een scheepskok, die hoog opgeklom men is in de huishoudelijke dienst: 'Er is inspraak gekomen en je kunt meepraten over de inrich ting'. de uitrusting en de efficiency in de werkruimte, die de kombuis is. Bron: Stichting Algemeen Mari tieme Voorlichting.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1985 | | pagina 18