MITSUBISHI -TRAMPER-VLISSINGEN ?I*HÏÏÏHE
1.000GULDEN VOORDEELBON.
1.500 GULDEN VOORDEELBON.
1.000GULDEN VOORDEELBON.
AUTO
PAAUWENBURG
OCCASIONS
li
■ill/ill
Gujobcdnjf
'Aangepaste'
Mercedes
KOK EN KOMBUIS
VROEGER EN NU
'Rederland
maritiem'
Tel. 01184-19051 b.g.g. 01103-2587
Woensdag 5 juni 1985
DE FAAM-DE VLISSINGER
alle rat's 127 hn panda 1.000 gulden voordeugerl
Al vanaf 1'10.750,- Fiat
Panda rijden! Dat is nu moge
lijk geworden.
Omdat Fiat tijdelijk
maar liefst 1.000 gulden voor
deel biedt, als u nü 'n nieuwe
Fiat Panda koopt
Dat kan de voordelige
-en nu dus extra voordelige-
Fiat Panda 34 Shopping zijn
of de exklusieve Fiat Panda
White De pittige Fiat Panda
45, z'n luxueuze broertje
Panda 45 Super of de Fiat 127
die tijdelijk £12150,- kost
Maar of u nu kiest
voor een Fiat Panda of Fiat
127, u bent - zolang de
voorraad strekt - altijd looo
gulden voordeliger uit!
Gaat u daarom nu
langs bij de Fiat Dealer
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE.
Numero Uno in z'n
klasse - en nu óók nog voor
ue laagste prijs!
Want met een „vanaf-
prijs" van maar f 13.990- voor
een mooie, nieuwe Fiat Uno
45 kan de konkurrentie echt
wel inpakken.
Want wie biedt er
voor zon lage prijs nu een
unieke auto als de Fiat Uno.
alle fiat uno's l500 gulden voordeliger'
die bovendien ook nog eens
superkompleet is uitgerust?
Als u méér ziet in de
pittige Uno Diesel, 55 of 55 S
-of misschien wel de razend
snelle 70 Super- bent u ook
extra voordelig uit.
Want ook voor deze
Uno's geldt dat u tijdelijk
maar liefst 1.500 gulden voor
deel pakt!
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BUHO
alle hat rtfmo's 1.000 gulden vddrdeuger'
U kent de ruime,
snelle Fiat Ritmo als een bij
zonder aantrekkelijk aanbod.
raat u maar na:
royaal plaats voor vijf volwas
senen, kompleet uitgerust,
plek voor alle vakantie-
kotiérs en een pittige maar
zuinige motor.
En die ideale Fiat
Ritmo wordt nu tijdelijk nóg
FIAT RITMO. VAN F 15.750,-
NU TIJDELIJK VOOR F14.750,-.
aantrekkelijker! Omdat Fiat
u op de al zeer billijke prijs
nog eens 1.000 gulden voor
deel biedt
Dat betekent bij
voorbeeld, dat u nu al voor
f14.750- in een komplete Fiat
Ritmo Amico rijdt
Maar natuurlijk geldt
die 1000 gulden voordeel
ook voor alle andere Ritmo's.
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. anno
VLISSINGEN: AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V., INDUSTRIEWEG 19, TEL. 01184-17736. MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE BLAAS, HERCULESWEG12, INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN, TEL. 01180-12918. OOSTKAPELLE:
AUTOBEDRIJF DUYVELAAR, DOMBURGSEWEG 83, TEL. 01188-1569.
Citroën G.S.A1983
Mini 10001981
Ford Fiësta 1.1 1980
Toyota Carina 1600979
Volvo 661976
Suzuki Coupé1980
Gerbrandystraat 4
Vlissingen Tel. 01 184-65496
Inruil - Financiering mogelijk
HONDA en SUZUKI
RIJDERS OPGELET!
Honda- en Suzuki-automobielen
Autobedrijf W. J. Sonke
9.250,- Lada 2105 GL koraalrood1983*
6.300,— Lada 1200 koraalrood1982*
5.500,— Lada 1200 ivoor1982*
3.600,— Lada 1200 ivoor met Ipg1980*
5.750,— Lada 2105 okergeel1981
1.500,— Lada 1500 S koraalrood1976
6.000,— Ford Granada diesel brons 1980*
1.450,- Datsun 120 Y rood1975*
1.450,— Datsun 120 Y coupé blauw1977*
1.500,— Datsun 100 A stationcar1977
2.000,— Mazda 929 coupé geel en Ipg1976
4.250,- Renault 4 GTL beige 1978*
1.000,— Simca 1100 groen 1978
500,- Fiat 128 rood 1977
Nu
-AUTO-AKTUEELAUTO-AKT
Mitsubishi Sapporo 2.0 GSR'83
Mitsubishi Galant 2300 GLX TD'81
Mitsubishi Galant 1600 GL'82
Mitsubishi Galant 1600 GL'81
Mitsubishi Colt 1400 GLX'80
Mitsubishi Colt 1200 GL'82
Mitsubishi Colt 1200 EL'82
Renault 9 GTL Avenue'84
Kadett 1.2 S GLS'84
Mini 1000 HLE'83
Mazda 323 DX 5-drs'82
VW LT 28 Diesel'80
Peugeot 305 GR'79
Alfa Romeo Alfetta'79
Opel Manta autom'79
Citroën Dyane 6 4-drs79 a metbovag
'70 /:A GARANTIEBEWIJS
Toyota Corolla78 financiering
V.W. Golf'78 W LEASING
V.W. Derby'77
Aigfp?ciü: PandtfiS TïersanbtrJ geldt
niet Inai i'3r;da '.'au T-
Aigebeeld t ao 3 Jeurs Digganbod
geldt voorde i\.» f'no Vim
/ögaxeld
I'rijzen inkl. BTW. exkl allcvcringskosicn. Prijswijzigingen voorbehouden Prijzen gelden als vanal-prijzen
Voor onderhoud, reparatie, revisie,
schadereparatie van
Levering uit voorraad van alle originele
Honda- en Suzuki-onderdelen en
accessoires
ook ruilmotoren, versnellingsbakken,
automatische versnellingsbakken,
startmotoren, dynamo's, plaatwerk, etc.
Dr. A. F. Philipsstraat 10-12,
Goes, tel. 01 100-14987
Wij zijn onbetwist dé Honda- en
Suzuki-specialist
staan in Vlissingen
Nu ook voor gas inbouw in alle
merken naar:
Noordmonsterweg 4, Middelburg, Tel. 01180-36815
H Servicefiliaal te Vlissingen 01184-18851
LADA-ZASTAVA
DEALER VOOR WALCHEREN
en uw AUSTIN-ROVER DEALER/
EEN AUTO KOPEN
BEGINT OP OEZE PAGINA
Interstate introduceert opnieuw
een primeur in Nederland, dit
keer in de vorm van een Mercedes
500 SEC in brede versie van
AMG.
De 500 sec. is aangepast qua
uiterlijk, motorvermogen en weg-
ligging waarvan het meest zicht
bare aspect is dat de auto is voor
zien van een compleet spoiler
pakket waarvan de vier extra ver
brede spatschermen hel meest in
het oog springen en waarmee de
auto omgevormd is naar een zeer
fraai gestroomlijnde sportwagen.
De motor is voorzien van een tu-
ningpakket en een speciale uitlaat
waardoor het maximale vermo
gen op 310 pk komt. Om een en
ander veilig op de weg te krijgen
(en te houden), is de auto hoven-
dien voorzien van een weglig-
gingsset (35 mm verlagend) en 9 J
x 16" en 10 J x 16" AMG-velgen
met BF Goodrich Comp TA ban
den.
De prijs van de gehele ombouw
van de auto bedraagt
ƒ54.000.00 waarvan ƒ20.825,00
voor rekening komt van de rno-
tortuning.
Voor verdere informatie (ook
voor interieurveranderingen)
kunt u contact op nemen met In
terstate Europe B.V., te Delft, te
lefoonnummer 015-616261
Met de jaren is de kombuis
veranderd en daarmee de
scheepskok. Uit de ruimte aan
boord waar het eten voor de
bemanning moest worden
klaargemaakt - aanvankelijk
een eng, naargeestig hok - is
allengs een moderne scheeps
keuken ontstaan waarin een,
van 'toevalskok' tot volwaardig
vakman uitgegroeide scheeps
kok zorgt voor gerechten die
dagelijks een bijdrage zijn tot
een gezellige en 'gezonde' sfeer
aan boord.
De geschiedenis van de kombuis
is zo oud als de geschiedenis van
de scheepvaart. In het verleden
was op oorlogsschepen de
scheepskeuken ook de plek waar
de chirurgijns hun werk deden.
Vandaar, dat de kombuis de enige
plaats aan boord was waar vuur
mocht branden, om voor de ver
zorging van wonden olie warm te
houden en ijzers voor amputatie
te verhitten.
In de tijd van de zeilvaart, met
lang durende reizen, was de
voedselvoorziening een moeilijke
taak. De voornaamste soorten
mondvoorraad voor een wind
jammer waren: zout vlees, ge
droogde vis. erwten en bonen: één
of twee levende varkens (die wer
den gevoed met afval uit de kom
buis). vis gevangen uit zee en
aardappelen (waar ze te krijgen
waren). Voor de rest was hel in
moderner dagen - vlees in blik.
Het was een droeve lijd en gezegd
werd dal iemand die eenmaal ge
wend was aan een dieet van zout
vlees en erwtensoep, zijn smaak
voor altijd had verloren.
De kok had het niet makkelijk,
noch tegenover de reder, noch
tegenover zijn makkers aan
boord. Een voorbeeld van het
eerste is verval in een anecdote
over de Finse reder Gustaf Erik-
son die tussen beide wereldoorlo
gen in een imposante vloot van
zeilschepen onder zijn vlag wist te
verenigen. Hij placht de opvaren
den vóór een lange reis te laten
wegen èn na afloop. Waren ze te
veel aangekomen, dan kreeg de
scheepskok instructies matiging te
betrachten met de voedselver-
strekking.
In het verleden werd nogal eens -
bij gebrek aan beter - iemand uit
de bemanning aangewezen als
kok voor het werk in de kombuis.
Zo iemand was lang niet altijd
vakkundig en de bemanning hield
dan ook het hart vast met wie ze
gedurende de reis als kok opge
scheept zouden zitten.
Vroeger kon aan boord niet veel
worden meegenomen. De pro
viand moest worden opgeslagen
ergens in een hoekje dat er eigen
lijk niet voor geschikt was: in de
'vetloods'. Veel blikken gingen in
de dubbele bodem van het schip,
waar vaak water in stond en
daardoor raakten de etiketten los
en kon men niet meer zien wat er
in die blikken zat.
Pas in een veel later stadium ging
men invriezen, waardoor verse
groente kon worden meegeno
men. Bij een betrekkelijk korte
reis kwam men daarmee een heel
eind.
De keukenruimte werd steeds
moderner ingericht met diepvries-
en koelruirnen, snijmachines, af-
wasapparatuur en air-conditio
ning. In de jaren vijftig bestond er
een "lijst van minimumrantsoe
nen. te verstrekken aan zeelieden,
dienstdoende aan boord van Ne
derlandse koopvaardijschepen".
Daaruit blijkt bijv. dat er per week
o.a. aan vlees en vleeswaren (zon
der been) 2100 gram per persoon
moest worden verstrekt, aan boter
800 gr., aan bloem (w.o. brood)
voor 2800 gr. en 7000 gr. aardap
pelen, 350 gr. kaas, 200 gr. koffie.
60 gr. thee, twee eieren, 300 gr.
rijst en 75 gr. meelspijzen per keer.
Verder: azijn, zuur, zout en spe
cerijen naar behoefte.
Inmiddels is hel koksberoep zelf
ook sterk veranderd. Uit een
'strafbaantje', waarvoor geen
vakkennis nodig werd geoordeeld,
is een volwaardig vak ontstaan
met gerenommeerde opleidingen.
Er zijn nu opleidingen tol
scheepskok aan de Vijfde Techni
sche School in Amsterdam en aan
de Vakschool voor Bakkerij en
Hotelpersoneel in Rotterdam.
Daarnaast is er een kokscursus
aan de Bakker's Culinaire Vak
school in Groningen (sinds 1969),
terwijl er ook de mogelijkheid is
voor hen die een jaar als scheeps
kok hebben gevaren om via een
bijscholingscursus, het diploma
scheepskok - als bedoeld in art.
37a van Het Schepelingen-Besluit
- te behalen.
Door de automatisering aan
boord, kan allengs met een klei
nere bemanning worden volstaan
en hel werk aan boord van een
groot zeeschip, waarvoor vroeger
40 man nodig was, kan nu door 21
a 22 mensen gedaan worden.
Daarmee is ook hel aantal be
manningsleden voor de huishou
delijke verzorging aan boord om
laag gegaan. Met de modernise
ring aan boord is ook het werken
in de scheepskeuken prettiger ge
worden. Vroeger was het schip bij
wijze van spreken klaar en dan
ontdekte men dat er nog een keu
ken in moest. Nu zegt een
scheepskok, die hoog opgeklom
men is in de huishoudelijke
dienst: 'Er is inspraak gekomen en
je kunt meepraten over de inrich
ting'. de uitrusting en de efficiency
in de werkruimte, die de kombuis
is.
Bron: Stichting Algemeen Mari
tieme Voorlichting.