Zeeland bevestigt reputatie
als
DE 4 WINDEKES
NEDERLANDERS
BAGGEREN
IN POOLGEBIEDEN
mini
en
maxi
De Faam en
DeVlissinger
worden
gelezen.
Op heel
Walcheren.
Woensdag 8 mei 1985
DE FAAM
PRIMEURTJE
Zeeuws weer
bericht voor
watersport/
binnenvaart
VERRASSINGEN
IN DE SLUIZEN
GUUR WEER
MONITOR
Oostperkweg 18 Middelburg Tel. 01180-13367
HALSSNOER
VAN
HOUT, BEEN,
KOPER, HOORN,
IN
DIVERSE
KLEUREN
EN
OOK IN
NATUURLIJKE
KLEUREN
EEN EERLIJK
SIERAAD.
KUNSTHUIS
II
II
LANGE DELFT 90 - MIDDELBURG
GELUKKIGE SITUATIE
Ervaring
ZEER
INTERNATIONAAL
s>&
de"\/lissihger
(Van een onzer redacteuren)
GOES Neem uw telefoon eens ter hand en draai het
nummer 01110-7058. Dat is het weerbericht' maar dan uit
sluitend bestemd voor het Deltagebied. Een soort '003 voor
Zeeland' dus.
convortibot) 11.72*
roek hing sper con t age 200.03
ZIERIKZEE De wa,
tersporters en de beroj
Kaart in Zeeland krj
Itaf zaterdag de b|
>ver een regie
Uit de kranten van medio april.
Op de dag, dat wij belden, was
de meteorologische bood
schap als volgt: "Dit is het KNMI
te Zierikzee met het regionale
weerbericht voor het Deltage
bied. De westenwind voert fris
se lucht over Zeeland. Daarin
komen flinke opklaringen
voor".
Het bericht gaat verder: "De
wind neemt in de loop van de
avond toe en er kan een enkele
bui met hagel of onweer voor
komen. Vooruitzichten voor
morgen: de depressie trekt ver
der weg naar Noord-Duits-
land".
En dan nog een opmerkelijke
toevoeging: "Nautische infor
matie: de afwijking van de wa
terstand bedraagt enkele deci
meters. De golfhoogte in de
monding van de Scheldes is
ruim 1 meter. Golfhoogte voor
de kust buitengaats: eerst 1.5
meter en later omstreeks 2.5
meter".
De boodschap eindigt met de
mededeling, dat het nieuwe be
richt zal worden ingesproken
om 22.00 uur. (De "verwerking"
geschiedt normaal daags: om 8,
12, 17 en 22 uur).
Een telefonisch weerbericht
(op veelvuldig verzoek), dat uit
sluitend bestemd is voor het
Deltagebied' en dan met name
voor de watersport en voor de
binnenvaart. Een nieuwtje in
het waterrijke Zeeland, dat
daarmee zijn reputatie als "Ne
derlands watersportprovincie
nummer één" onderstreept.
Sinds medio april voldoet het
KNMI in Zierikzee aan talloze
verzoeken van de waterspor
ters en de beroepsscheep
vaart. Het is de bedoeling de
komende jaren ook in andere
delen van het land de telefoni
sche regionale weerberichtge-
ving op te zetten.
Het Deltagebied loopt daarbij
voorop. We hoeven 003 niet
meer te draaien, voor Zeeland
is 01110-7058 méér van toe
passing. Het weerbericht wordt
4 maal per dag aangepast, zo
dat plotselinge veranderingen
in het weerbeeld gemeld kun
nen worden.
Het weerbericht heeft ^en
lengte van ongeveer anderhal
ve minuut. Het geeft actuele
weerkundige informatie, maar
ook berichten over de toestand
op de Zeeuwse wateren en voor
de Zeeuwse kust, zoals bijv. de
verwachte golfhoogten.
"Zeeland watersportprovincie
nummer één". Dat geldt voor
het weerbericht. Het gold in
1984 óók weer voor de bewe
gingen van de jachten en de
kruisers op de Zeeuwse wate
ren en de activiteiten in de
Zeeuwse jachthavens.
Overal in het land (zelfs in het
concurrerende Friesland) was
sprake van een teruggang van
het aantal sluispassages van
3.3%, in Zeeland was de afna
me slechts 0.5%. De aankom
sten en overnachtingen in
Zeeuwse havens namen echter
toe, zodat over de gehele wa
tersportlinie per saldo toch een
kleine vooruitgang werd ge
boekt.
De geringe afname van de
sluispassages in 1984 behoeft
overigens niemand al te zeer te
verbazen, als we nog eens te
rugdenken aan de weersge
steldheid in de zomer van vorig
jaar. Het jaar 1984 had een nat
en guur voorseizoen met te
leurstellende weekeinden in
mei en juni en feitelijk ook in de
eerste helft van juli.
Hoe is het mogelijk, dat we in
Zeeland tot op tienden van
procenten nauwkeurig weten,
hoe de watersporters zich vorig
jaar gedroegen?
Dat is het gevolg van de nauw
keurige tellingen, die in onze
provincie worden gedaan door
sluismeesters en jachthaven-
meesters. De cijfertjes worden
doorgegeven aan de Provincia
le VVV-Zeeland in Middelburg.
Die VVV vindt elk jaar het Ne
derlands Wetenschappelijk In
stituut voor Toerisme en Re
creatie (NWIT) in Breda bereid,
de cijfertjes te verwerken en
van commentaar te voorzien.
Dit jaar schrijft de bewerker van
de cijfertjes (elk jaar is dat drs.
M.J. Kosters, adjunct-directeur
van het NWIT) in zijn jaarlijkse
interpretatie: "In vrijwel geen
enkele watersportprovincie in
ons land is men in staat om het
watertoerisme zó nauwkeurig
Opname gemaakt «foor Adriaan van Srolk trie! de f'entav Super A op Kodak dianlm.
EIGEN WEERBERICHT
VOOR DE WATERSPORT
aan de monitor te houden als in
Zeeland".
Door de natte en gure voorzo
mer van 1984 en enkele teleur
stellende zomerweekeindes
zijn in die periode iets minder
'lange' reizen gemaakt dan in
voorgaande jaren, de bootei
genaren bleven betrekkelijk
dicht bij huis.
Dat leidt drs. Kosters af uit het
feit, dat de watersport minder
gebruik maakte van de sluizen
in de provincie (- 0,5 pet), terwijl
daarentegen het aantal aan
komsten in gasthavens sterk
toenam 5,6 pet.), evenals
het aantal overnachtingen op
de boten 5,8 pet.).
In geheel Nederland liep het
aantal sluispassages terug met
3.3 procent, volgens de sig-
naalpuntenregistratie van rijks
waterstaat. Die tellingen wor
den verricht door sluismees
ters. "Om een zuiver beeld van
de watersportbewegingen te
krijgen, heeft men echter óók
de tellingen van de jachthaven-
meesters nodig", aldus drs.
Kosters.
TABEL 4. Aantal aankomsten en overnachtingen van
pleziervaartuigen ir
Zeeuwse
tavens in
1981 t/m
1984
Plaats hoven/stad
Aankomsten van pleziervaartuigen
Overnachtingen
van pleziervaartuigen.
1981
1982
1983
1984
1981
1982
1983
1984
St. Anna land
1.380
1.500
1.500
2.100
1.490
2.300
2.300
2.550
Arncmut den Ornnjop 1aat
255
276
446
483
2.158
2.211
1.706
1.837
Breskens (jachthoven)
3.92b
4.061
4.033
4.168
6.679
6.344
6.667
7.313
Brouwershaven Jochthavcn
7.306
7.282
7.517
7.665
15.147
14.883
15.128
15.273
Brouwershaven (jachthaven Pen Oase)
520
52',
441
416
3.587
3.393
2.146
1.972
Bruinisse (jdchthnvcn Aquadeltnï
t 0.000
7 7.000
8.000
9.000
11.907
13.540
14.211
16.910
llrulnlr.no (jllchthaven llru)
2.704
2.570
2.418
2.807
3.869
4.090
3.688
4.36/
Bruinisse (pem. haven)
431
331
316
228
500
400
375
300
Margin;luis (gem. hoven)
793
l
1 .091)
1.030
1.302
1.899
1.685
1.466
l'ol i jnsplnnl (jacht- cn rijkshaven)
3.602
4.08!,
4.928
4.352
4.434
4.81.1
7.136
5.391
F. 11 ewou to:il ijk
107
711
113
94
536
181
394
397
(locs (gom. jachthaven)
1 .717
1.611'
1 .47!,
1 .814
4.466
3.692
3.417
3.707
(loos (ile Werf)
1.1)00
1.500
i.9on
1 .48!,
1 .000
1 .545
1 .694
1.588
Kamperland
ooi
7211
700
785
4.250
4.435
4.478
4.437
Kortgeno (Jachthaven Pel La Manilla)
3.031
3. 14,.
2.74Ij
3.751
4.120
3.682
5.387
6.713
Middelburg (gem. haven)
27
37
47
37
21
30
47
Middelburg (W.S.V. de Arne)
4.270
4.721.
4.309
4.765
5.914
6.387
5.575
6.763
fan 1
-
-
2?
-
-
-
78
Sar; van (lent
It,
II
20
35
139
38
77
146
Schnrcndijkc (Kloonternol
?.0 72
3.3111,
3.700
3.886
5.024
5.8118
6.167
6,101
Si avonir.se
-
S!i
50
9b
-
66
08
125
lerneuzen (W.S.V. Neszen)
301)
2113
300
324
910
427
587
551
Tcrncuz.cn (SI. jachthaven)
790
750
- <410
yrto
V 1 .41HI
1.4(H)
1.559
1.600
Veere (Stndéhnvcn)
7 3.100
3.I0O
3.2(H)
3.2(H)
4.125
4.075
4.235
4.255
Vecre (Poslwajeclng)
396
257
i« 3jjn
347
2.929
1.952
2.000
3.633
Vlinsingcn (Jachthaven)
2.1,4!,
2.95B
3.109
3.26?
3.80O
6.(110
5.314
5.330
Wcmc 1 d 1 tlge (jachthaven gem. Kapel Ie)
001
6911
612
628
913
1 .011
830
897
Wolphnnrtsdtjk (Schor-West-Lundboüwhnven)
960
I .07 7.
904
989
1 .1140
1.342
1.487
1.316
Yerneke
2.41)9
2.5)9
2.48?
2.527
2.749
2.776
2.713
2.775
Zierikzee
14.050
14.65)
14.172
14.374
15.335
15.806
15.947
16.022
ZIJpe (vluchthnven Hljkswnterstaat)
l 2.300
l 2.300
2.200
2.250
2.611
2.929
2.612
2.789
Totaal
69.488
72.60'
73.406
77.629
113.871
117.046
119.556
126.649
Cijfer van de vorige telling aangehouden
Bron: Prov. VVV Zeeland.
"In Zeeland bestaat al sinds
1971 de gelukkige situatie, dat
alle havenautoriteiten hun me
dewerking verlenen: in grote en
kleine havens, in beroepsvaart
en jachthavens. Zij zorgen elk
jaar voor zeer nauwkeurige
statistieken".
'Eén van de tabellen uit het
Zeeuws watersportoverzicht 1984
Nederlanders baggeren niet alleen
in eigen land en in warme streken
(Afrika, Midden-Oosten enz.):
ook in de barre poolstreek, waar
maanden achtereen temperaturen
van 40 graden Celsius onder nul
normaal zijn. Enkele jaren is een
aantal Nederlandse baggerbedrij
ven in de uitgestrekte Beaufort
Zee, in het hoge noorden van Ca
nada (honderden kilometers boven
de poolcirkel), bezig met het ma
ken van kleine kunstmatige eilan
den, waarop boortorens komen te
staan ten behoeve van het zoeken
naar olie en gas. Grote Neder
landse aannemersbedrijven, zoals
Boskalis, Volker Stevin en Zanen
Verstoep, hopen met die aktivitei-
ten in elk geval nog enige jaren
bezig te zijn.
Die kunstmatige eilanden zijn het
fundament voor boortorens. Het
is de enige manier om in die
noordelijke streken te werken.
Andere constructies worden door
het soms wel twee meter dikke,
schuivende ijs, weggedrukt. Boor-
schepen zouden hooguit drie
maanden per jaar in die streken in
bedrijf kunnen zijn.
Die kunstmatige eilanden kunnen
overigens uitsluitend in de zo
mermaanden (half juli tot half
oktober) worden gebouwd. Het
aantal dagen dat in dit barre kli
maat gewerkt kan worden varieert
van 90 tot 120 dagen per jaar,
maar er moet dan wel 24 uur per
dag doorgewerkt worden!
's Winters is de Beaufort Zee on
bevaarbaar. De baggerschepen
worden in die periode stilgelegd
(ze gaan de 'vriescel' in of worden
'gewinteriseerd', zoals ze daar
zeggen) en de bemanningen-Ca
nadezen en Nederlanders - - gaan
naar huis. Heel nauwkeurig wordt
vóór die winterperiode gekeken of
alle kranen, leidingen, etc. wel zijn
afgetapt, want een bevriezing zou
enorme schade kunnen veroorza
ken. Ook wordt er scherp op gelet
welke Eenswaren wèl en welke
niet in de 'natuurlijke ijskast'
kunnen blijven liggen: uit erva
ring weet men dat vette sauzen en
produkten waar veel vet in zit.
goed blijven, maar blikjes limo
nade en bier vriezen kapot.
Overigens gaat het boren naar olie
op de gereedgekomen eilanden 's
winters wèl door!
De in Canada actieve oliemaat
schappijen zoals Esso, Gulf Oil en
Dome Petroleum lieten al in 1972
hun eerste kunstmatige eilanden
bouwen. Na de oliecrisis van 1973
werd het zoeken naar olie en gas
in Canada's hoge noorden nog
belangrijker en de oliemaat
schappijen kwamen min of meer
vanzelfsprekend bij de Neder
landse baggerbedrijven terecht.
De Hollanders hadden immers
ervaring en 'know-how': het Del
ta-plan en het project voor de
aanleg van een kunstmatig eiland
in de Noordzee, om maar enkele
voorbeelden te noemen.
Boskalis was er 't eerst bij: in 1975
reeds legde dit bedrijf een kunst
matig eiland aan met een diame
ter van 110 meter. Inmiddels is het
bedrijf al aan ongeveer twintig
stuks toe. De eilanden worden in
niet al te diep water gebouwd
(gemiddeld dertien meter diep),
door het simpel opspuiten van
zand dat met hopperzuigers wordt
aangevoerd.
Sinds eind '82 zijn Nederlandse
baggeraars bezig om voor Esso
een serie 'booreilanden' van een
ander type aan te leggen. Het gaat
daarbij om het opspuiten van een
tot negen meter onder het zee-op
pervlak reikende zandplaat, .(af
hankelijk van de waterdiepte is
daar een half tot anderhalf mil
jard kubieke meter zand voor no
dig), waarop een demontabel en
afzinkbaar stalen caisson met een
diameter van 120 meter wordt ge
zet. dat weer met zand wordt op
gevuld. Na voltooiing van de
boorwerkzaamheden wordt dat
caisson weggesleept naar een an
dere lokatie, waar ook weer een
eiland moet komen. Een typisch
voorbeeld van een stukje Hol
landse 'bagger-innovatie'.
Volker Stevin vertoonde zich eind
'79 voor de eerste keer in de
Beaufort Zee, nadat dit bedrijf
van Dome Petroleum een order
voor het bouwen van een kunst
matig eiland had ontvangen. In
tussen heeft Volker Stevin een
aantal van die eilanden aange
legd, en het bedrijf gaat er van uit
dat men dat de eerstkomende ja
ren zal blijven doen. Het speuren
naar olie en gas gaat immers door,
De drukste watersportsluis van
Zeeland bleef in 1984 de Gre-
velingensluis bij Bruinisse' met
een kleine 46.000 pleziervaar-
ders. Het is daarmee tegelijker
tijd het drukste knooppunt van
Nederland geworden, omdat de
Krabbegatsluis bij Enkhuizen
dit jaar bij dat aantal achter
bleef.
Ook blijkt uit de bewerking van
de jaarlijkse tellingen, dat zo'n
30 procent van de waterspor
ters in Zeeland buitenlander is:
Belgen 15,2%, Duitsers 7,2%,
Engelsen 5,1%, Fransen 0,7%
en overige nationaliteiten 0,3%.
"Opmerkelijk is zeker ook, dat
in het zuidwestelijk water
sportgebied het overgrote deel
van het toeristisch 'verkeer te
water' bestaat uit zeilschepen.
De motorboten komen er in
Zeeland nauwelijks meer aan
te pas. Dat is overigens ken
merkend met gebieden met
grote wateroppervlaktes in Ne
derland", aldus drs. Kosters.
maximaal
bereik
tegen
minimale
kosten
want de aangetoonde velden zijn
veelbelovend.
Ongeveer tegelijk met Volker
Stevin kreeg ook Zanen Verstoep
van Dome Petroleum een order
voor de aanleg van zo'n eiland.
Zanen Verstoep begon met het
baggerschip'Aquarius'een 14 km,
lange toegangsgeul uit te diepen
naar de baai waar het eiland ge
bouwd moest worden, met ruimte
voor een voorlopige haven. Later
werd de bestaande natuurlijke
geul naar de kust uitgediept en in
de zomer van 1981 begon de bouw
van het eerste kunstmatige eiland,
dat de inheemse naam 'Tarsiut'
kreeg. Daarna volgden eilanden
in steeds dieper water: 'Uvilik',
'Amerk' en 'Nerlerk'. Momenteel
heeft Zanen Verstoep in het hoge
noorden van Canada twee bag
gerschepen aan het werk.
Een volgende fase wordt de aan
leg van de infrastructuur, die no
dig is voor het transport van ge
vonden olie en gas naar de be
woonde wereld.
Vervoer met tankers maakt de
aanleg van één of meer havens
noodzakelijk en vervoer per pij
pleiding eist ook bagger- en con
structiewerk. Overigens moeten
de opgespoten eilanden wanneer
ze niet meer gebruikt zullen wor
den, in verband met milieu-eisen
binnen een paar jaar weer worden
afgegraven, en dat zou ook weer
werk kunnen betekenen waar de
drie Nederlandse baggerbedrij
ven bij betrokken hopen te wor
den.
Bron: stichting Algemeen Mari
tieme Voorlichting.