Zeeland bevestigt reputatie als DE 4 WINDEKES NEDERLANDERS BAGGEREN IN POOLGEBIEDEN mini en maxi De Faam en DeVlissinger worden gelezen. Op heel Walcheren. Woensdag 8 mei 1985 DE FAAM PRIMEURTJE Zeeuws weer bericht voor watersport/ binnenvaart VERRASSINGEN IN DE SLUIZEN GUUR WEER MONITOR Oostperkweg 18 Middelburg Tel. 01180-13367 HALSSNOER VAN HOUT, BEEN, KOPER, HOORN, IN DIVERSE KLEUREN EN OOK IN NATUURLIJKE KLEUREN EEN EERLIJK SIERAAD. KUNSTHUIS II II LANGE DELFT 90 - MIDDELBURG GELUKKIGE SITUATIE Ervaring ZEER INTERNATIONAAL s>& de"\/lissihger (Van een onzer redacteuren) GOES Neem uw telefoon eens ter hand en draai het nummer 01110-7058. Dat is het weerbericht' maar dan uit sluitend bestemd voor het Deltagebied. Een soort '003 voor Zeeland' dus. convortibot) 11.72* roek hing sper con t age 200.03 ZIERIKZEE De wa, tersporters en de beroj Kaart in Zeeland krj Itaf zaterdag de b| >ver een regie Uit de kranten van medio april. Op de dag, dat wij belden, was de meteorologische bood schap als volgt: "Dit is het KNMI te Zierikzee met het regionale weerbericht voor het Deltage bied. De westenwind voert fris se lucht over Zeeland. Daarin komen flinke opklaringen voor". Het bericht gaat verder: "De wind neemt in de loop van de avond toe en er kan een enkele bui met hagel of onweer voor komen. Vooruitzichten voor morgen: de depressie trekt ver der weg naar Noord-Duits- land". En dan nog een opmerkelijke toevoeging: "Nautische infor matie: de afwijking van de wa terstand bedraagt enkele deci meters. De golfhoogte in de monding van de Scheldes is ruim 1 meter. Golfhoogte voor de kust buitengaats: eerst 1.5 meter en later omstreeks 2.5 meter". De boodschap eindigt met de mededeling, dat het nieuwe be richt zal worden ingesproken om 22.00 uur. (De "verwerking" geschiedt normaal daags: om 8, 12, 17 en 22 uur). Een telefonisch weerbericht (op veelvuldig verzoek), dat uit sluitend bestemd is voor het Deltagebied' en dan met name voor de watersport en voor de binnenvaart. Een nieuwtje in het waterrijke Zeeland, dat daarmee zijn reputatie als "Ne derlands watersportprovincie nummer één" onderstreept. Sinds medio april voldoet het KNMI in Zierikzee aan talloze verzoeken van de waterspor ters en de beroepsscheep vaart. Het is de bedoeling de komende jaren ook in andere delen van het land de telefoni sche regionale weerberichtge- ving op te zetten. Het Deltagebied loopt daarbij voorop. We hoeven 003 niet meer te draaien, voor Zeeland is 01110-7058 méér van toe passing. Het weerbericht wordt 4 maal per dag aangepast, zo dat plotselinge veranderingen in het weerbeeld gemeld kun nen worden. Het weerbericht heeft ^en lengte van ongeveer anderhal ve minuut. Het geeft actuele weerkundige informatie, maar ook berichten over de toestand op de Zeeuwse wateren en voor de Zeeuwse kust, zoals bijv. de verwachte golfhoogten. "Zeeland watersportprovincie nummer één". Dat geldt voor het weerbericht. Het gold in 1984 óók weer voor de bewe gingen van de jachten en de kruisers op de Zeeuwse wate ren en de activiteiten in de Zeeuwse jachthavens. Overal in het land (zelfs in het concurrerende Friesland) was sprake van een teruggang van het aantal sluispassages van 3.3%, in Zeeland was de afna me slechts 0.5%. De aankom sten en overnachtingen in Zeeuwse havens namen echter toe, zodat over de gehele wa tersportlinie per saldo toch een kleine vooruitgang werd ge boekt. De geringe afname van de sluispassages in 1984 behoeft overigens niemand al te zeer te verbazen, als we nog eens te rugdenken aan de weersge steldheid in de zomer van vorig jaar. Het jaar 1984 had een nat en guur voorseizoen met te leurstellende weekeinden in mei en juni en feitelijk ook in de eerste helft van juli. Hoe is het mogelijk, dat we in Zeeland tot op tienden van procenten nauwkeurig weten, hoe de watersporters zich vorig jaar gedroegen? Dat is het gevolg van de nauw keurige tellingen, die in onze provincie worden gedaan door sluismeesters en jachthaven- meesters. De cijfertjes worden doorgegeven aan de Provincia le VVV-Zeeland in Middelburg. Die VVV vindt elk jaar het Ne derlands Wetenschappelijk In stituut voor Toerisme en Re creatie (NWIT) in Breda bereid, de cijfertjes te verwerken en van commentaar te voorzien. Dit jaar schrijft de bewerker van de cijfertjes (elk jaar is dat drs. M.J. Kosters, adjunct-directeur van het NWIT) in zijn jaarlijkse interpretatie: "In vrijwel geen enkele watersportprovincie in ons land is men in staat om het watertoerisme zó nauwkeurig Opname gemaakt «foor Adriaan van Srolk trie! de f'entav Super A op Kodak dianlm. EIGEN WEERBERICHT VOOR DE WATERSPORT aan de monitor te houden als in Zeeland". Door de natte en gure voorzo mer van 1984 en enkele teleur stellende zomerweekeindes zijn in die periode iets minder 'lange' reizen gemaakt dan in voorgaande jaren, de bootei genaren bleven betrekkelijk dicht bij huis. Dat leidt drs. Kosters af uit het feit, dat de watersport minder gebruik maakte van de sluizen in de provincie (- 0,5 pet), terwijl daarentegen het aantal aan komsten in gasthavens sterk toenam 5,6 pet.), evenals het aantal overnachtingen op de boten 5,8 pet.). In geheel Nederland liep het aantal sluispassages terug met 3.3 procent, volgens de sig- naalpuntenregistratie van rijks waterstaat. Die tellingen wor den verricht door sluismees ters. "Om een zuiver beeld van de watersportbewegingen te krijgen, heeft men echter óók de tellingen van de jachthaven- meesters nodig", aldus drs. Kosters. TABEL 4. Aantal aankomsten en overnachtingen van pleziervaartuigen ir Zeeuwse tavens in 1981 t/m 1984 Plaats hoven/stad Aankomsten van pleziervaartuigen Overnachtingen van pleziervaartuigen. 1981 1982 1983 1984 1981 1982 1983 1984 St. Anna land 1.380 1.500 1.500 2.100 1.490 2.300 2.300 2.550 Arncmut den Ornnjop 1aat 255 276 446 483 2.158 2.211 1.706 1.837 Breskens (jachthoven) 3.92b 4.061 4.033 4.168 6.679 6.344 6.667 7.313 Brouwershaven Jochthavcn 7.306 7.282 7.517 7.665 15.147 14.883 15.128 15.273 Brouwershaven (jachthaven Pen Oase) 520 52', 441 416 3.587 3.393 2.146 1.972 Bruinisse (jdchthnvcn Aquadeltnï t 0.000 7 7.000 8.000 9.000 11.907 13.540 14.211 16.910 llrulnlr.no (jllchthaven llru) 2.704 2.570 2.418 2.807 3.869 4.090 3.688 4.36/ Bruinisse (pem. haven) 431 331 316 228 500 400 375 300 Margin;luis (gem. hoven) 793 l 1 .091) 1.030 1.302 1.899 1.685 1.466 l'ol i jnsplnnl (jacht- cn rijkshaven) 3.602 4.08!, 4.928 4.352 4.434 4.81.1 7.136 5.391 F. 11 ewou to:il ijk 107 711 113 94 536 181 394 397 (locs (gom. jachthaven) 1 .717 1.611' 1 .47!, 1 .814 4.466 3.692 3.417 3.707 (loos (ile Werf) 1.1)00 1.500 i.9on 1 .48!, 1 .000 1 .545 1 .694 1.588 Kamperland ooi 7211 700 785 4.250 4.435 4.478 4.437 Kortgeno (Jachthaven Pel La Manilla) 3.031 3. 14,. 2.74Ij 3.751 4.120 3.682 5.387 6.713 Middelburg (gem. haven) 27 37 47 37 21 30 47 Middelburg (W.S.V. de Arne) 4.270 4.721. 4.309 4.765 5.914 6.387 5.575 6.763 fan 1 - - 2? - - - 78 Sar; van (lent It, II 20 35 139 38 77 146 Schnrcndijkc (Kloonternol ?.0 72 3.3111, 3.700 3.886 5.024 5.8118 6.167 6,101 Si avonir.se - S!i 50 9b - 66 08 125 lerneuzen (W.S.V. Neszen) 301) 2113 300 324 910 427 587 551 Tcrncuz.cn (SI. jachthaven) 790 750 - <410 yrto V 1 .41HI 1.4(H) 1.559 1.600 Veere (Stndéhnvcn) 7 3.100 3.I0O 3.2(H) 3.2(H) 4.125 4.075 4.235 4.255 Vecre (Poslwajeclng) 396 257 i« 3jjn 347 2.929 1.952 2.000 3.633 Vlinsingcn (Jachthaven) 2.1,4!, 2.95B 3.109 3.26? 3.80O 6.(110 5.314 5.330 Wcmc 1 d 1 tlge (jachthaven gem. Kapel Ie) 001 6911 612 628 913 1 .011 830 897 Wolphnnrtsdtjk (Schor-West-Lundboüwhnven) 960 I .07 7. 904 989 1 .1140 1.342 1.487 1.316 Yerneke 2.41)9 2.5)9 2.48? 2.527 2.749 2.776 2.713 2.775 Zierikzee 14.050 14.65) 14.172 14.374 15.335 15.806 15.947 16.022 ZIJpe (vluchthnven Hljkswnterstaat) l 2.300 l 2.300 2.200 2.250 2.611 2.929 2.612 2.789 Totaal 69.488 72.60' 73.406 77.629 113.871 117.046 119.556 126.649 Cijfer van de vorige telling aangehouden Bron: Prov. VVV Zeeland. "In Zeeland bestaat al sinds 1971 de gelukkige situatie, dat alle havenautoriteiten hun me dewerking verlenen: in grote en kleine havens, in beroepsvaart en jachthavens. Zij zorgen elk jaar voor zeer nauwkeurige statistieken". 'Eén van de tabellen uit het Zeeuws watersportoverzicht 1984 Nederlanders baggeren niet alleen in eigen land en in warme streken (Afrika, Midden-Oosten enz.): ook in de barre poolstreek, waar maanden achtereen temperaturen van 40 graden Celsius onder nul normaal zijn. Enkele jaren is een aantal Nederlandse baggerbedrij ven in de uitgestrekte Beaufort Zee, in het hoge noorden van Ca nada (honderden kilometers boven de poolcirkel), bezig met het ma ken van kleine kunstmatige eilan den, waarop boortorens komen te staan ten behoeve van het zoeken naar olie en gas. Grote Neder landse aannemersbedrijven, zoals Boskalis, Volker Stevin en Zanen Verstoep, hopen met die aktivitei- ten in elk geval nog enige jaren bezig te zijn. Die kunstmatige eilanden zijn het fundament voor boortorens. Het is de enige manier om in die noordelijke streken te werken. Andere constructies worden door het soms wel twee meter dikke, schuivende ijs, weggedrukt. Boor- schepen zouden hooguit drie maanden per jaar in die streken in bedrijf kunnen zijn. Die kunstmatige eilanden kunnen overigens uitsluitend in de zo mermaanden (half juli tot half oktober) worden gebouwd. Het aantal dagen dat in dit barre kli maat gewerkt kan worden varieert van 90 tot 120 dagen per jaar, maar er moet dan wel 24 uur per dag doorgewerkt worden! 's Winters is de Beaufort Zee on bevaarbaar. De baggerschepen worden in die periode stilgelegd (ze gaan de 'vriescel' in of worden 'gewinteriseerd', zoals ze daar zeggen) en de bemanningen-Ca nadezen en Nederlanders - - gaan naar huis. Heel nauwkeurig wordt vóór die winterperiode gekeken of alle kranen, leidingen, etc. wel zijn afgetapt, want een bevriezing zou enorme schade kunnen veroorza ken. Ook wordt er scherp op gelet welke Eenswaren wèl en welke niet in de 'natuurlijke ijskast' kunnen blijven liggen: uit erva ring weet men dat vette sauzen en produkten waar veel vet in zit. goed blijven, maar blikjes limo nade en bier vriezen kapot. Overigens gaat het boren naar olie op de gereedgekomen eilanden 's winters wèl door! De in Canada actieve oliemaat schappijen zoals Esso, Gulf Oil en Dome Petroleum lieten al in 1972 hun eerste kunstmatige eilanden bouwen. Na de oliecrisis van 1973 werd het zoeken naar olie en gas in Canada's hoge noorden nog belangrijker en de oliemaat schappijen kwamen min of meer vanzelfsprekend bij de Neder landse baggerbedrijven terecht. De Hollanders hadden immers ervaring en 'know-how': het Del ta-plan en het project voor de aanleg van een kunstmatig eiland in de Noordzee, om maar enkele voorbeelden te noemen. Boskalis was er 't eerst bij: in 1975 reeds legde dit bedrijf een kunst matig eiland aan met een diame ter van 110 meter. Inmiddels is het bedrijf al aan ongeveer twintig stuks toe. De eilanden worden in niet al te diep water gebouwd (gemiddeld dertien meter diep), door het simpel opspuiten van zand dat met hopperzuigers wordt aangevoerd. Sinds eind '82 zijn Nederlandse baggeraars bezig om voor Esso een serie 'booreilanden' van een ander type aan te leggen. Het gaat daarbij om het opspuiten van een tot negen meter onder het zee-op pervlak reikende zandplaat, .(af hankelijk van de waterdiepte is daar een half tot anderhalf mil jard kubieke meter zand voor no dig), waarop een demontabel en afzinkbaar stalen caisson met een diameter van 120 meter wordt ge zet. dat weer met zand wordt op gevuld. Na voltooiing van de boorwerkzaamheden wordt dat caisson weggesleept naar een an dere lokatie, waar ook weer een eiland moet komen. Een typisch voorbeeld van een stukje Hol landse 'bagger-innovatie'. Volker Stevin vertoonde zich eind '79 voor de eerste keer in de Beaufort Zee, nadat dit bedrijf van Dome Petroleum een order voor het bouwen van een kunst matig eiland had ontvangen. In tussen heeft Volker Stevin een aantal van die eilanden aange legd, en het bedrijf gaat er van uit dat men dat de eerstkomende ja ren zal blijven doen. Het speuren naar olie en gas gaat immers door, De drukste watersportsluis van Zeeland bleef in 1984 de Gre- velingensluis bij Bruinisse' met een kleine 46.000 pleziervaar- ders. Het is daarmee tegelijker tijd het drukste knooppunt van Nederland geworden, omdat de Krabbegatsluis bij Enkhuizen dit jaar bij dat aantal achter bleef. Ook blijkt uit de bewerking van de jaarlijkse tellingen, dat zo'n 30 procent van de waterspor ters in Zeeland buitenlander is: Belgen 15,2%, Duitsers 7,2%, Engelsen 5,1%, Fransen 0,7% en overige nationaliteiten 0,3%. "Opmerkelijk is zeker ook, dat in het zuidwestelijk water sportgebied het overgrote deel van het toeristisch 'verkeer te water' bestaat uit zeilschepen. De motorboten komen er in Zeeland nauwelijks meer aan te pas. Dat is overigens ken merkend met gebieden met grote wateroppervlaktes in Ne derland", aldus drs. Kosters. maximaal bereik tegen minimale kosten want de aangetoonde velden zijn veelbelovend. Ongeveer tegelijk met Volker Stevin kreeg ook Zanen Verstoep van Dome Petroleum een order voor de aanleg van zo'n eiland. Zanen Verstoep begon met het baggerschip'Aquarius'een 14 km, lange toegangsgeul uit te diepen naar de baai waar het eiland ge bouwd moest worden, met ruimte voor een voorlopige haven. Later werd de bestaande natuurlijke geul naar de kust uitgediept en in de zomer van 1981 begon de bouw van het eerste kunstmatige eiland, dat de inheemse naam 'Tarsiut' kreeg. Daarna volgden eilanden in steeds dieper water: 'Uvilik', 'Amerk' en 'Nerlerk'. Momenteel heeft Zanen Verstoep in het hoge noorden van Canada twee bag gerschepen aan het werk. Een volgende fase wordt de aan leg van de infrastructuur, die no dig is voor het transport van ge vonden olie en gas naar de be woonde wereld. Vervoer met tankers maakt de aanleg van één of meer havens noodzakelijk en vervoer per pij pleiding eist ook bagger- en con structiewerk. Overigens moeten de opgespoten eilanden wanneer ze niet meer gebruikt zullen wor den, in verband met milieu-eisen binnen een paar jaar weer worden afgegraven, en dat zou ook weer werk kunnen betekenen waar de drie Nederlandse baggerbedrij ven bij betrokken hopen te wor den. Bron: stichting Algemeen Mari tieme Voorlichting.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1985 | | pagina 16