Wat is een hydraulische rem? GOEDHART nu1300," voordeel 18.995,- Au\o hendriks DE JAGER O El van de ree bv NISSAN PRAIRIE GEWIJZIGD VAN DAMME schadehersleUers van klasse Werking van de hydraulische rem AUTOBEDRIJF M. de DREU CO b.v. IJZERSTERK AUTOMERK uitgesproken nu is het de tijd om aan uw zonnedak te werken Seat Fura 'Playa' 10.995.— AUTOBEDRIJF D yjnrooF Van onze autoredacti I reservoir met hydraulische olie reservoir voor remvloeistof hydraulisch reservoir (met regelsysteem) DE FAAM-DE VLISS1NGER AKTIE Autobedrijf Wondergem en Melse AUTOBEDRIJF GEBRUIKTE AUTO'S vanaf 5000.- BOVAG GARANTIE HYUNDAI STELLAR v.a. Jill tadott'Jft DSoad'. 1 ■BlIilBIl miiïïiïïiiniïïJlllllM i ii'i.i in jubileum stemming het zonnedak dat kantelt en openschuift en waar van het glas bij écht warm weer eruit gehaald kan worden. prijs: f 495, het beste zonnedak onder de zonnedaken met 1 jaar volledige garantie, komfort, luxe en kwaliteit voor dit zonnedak dat kan openkantelen én open schuiven. prijs: f 695, Vanaf medio april is bij alle 160 Nissan dealers in Nederland de vernieuwde Nissan Prairie ver krijgbaar. Vernieuwd omdat zowel het interieur als het exterieur een belangrijk aantal wijzigingen en verbeteringen heeft ondergaan. Daarnaast zorgen enige techni sche verbeteringen er ondermeer voor dat de besturing lichter is geworden en het brandstofver bruik verder omlaag gebracht is. De meest in het oog springende wijzigingen aan het uiterlijk van de Prairie zijn de opvallende naamvermelding 'Prairie' over de gehele achterzijde van de auto en de toevoeging van een rechter buitenspiegel, die nu evenals de linker buitenspiegel in de kleur van de carrosserie gespoten is. De velgen zijn voorzien van bredere banden (maat: 185/70 SR13) en aërodynamische wieldoppen. Het interieur onderging nogal wat vernieuwingen en verbeteringen, waarvan de belangrijkste is dat nu hel rolgordelmechanisme in de voorportieren is opgenomen, zo dat het in- en uitstappen nog ver der wordt vergemakkelijkt. Stan daard zijn bij de vernieuwde Nis san Prairie de ruiten van de voor portieren elektrisch bedienbaar. Ook nieuw toegevoegd zijn on dermeer hoofdsteunen achter, di gitale quartzklok en een opberg- vakje in de armsteunen vóór. Technisch gezien onderging de Nissan Prairie een aantal wijzi gingen die het bedieningsgemak ten goede komen, het brandstof verbruik verlagen en het beno digde onderhoud verder vermin deren. Zo werd ondermeer de compressieverhouding verhoogd, de koppeling en de eindreductie gewijzigd en de motor voorzien van elektronische ontsteking. In een rijdende auto zit een be hoorlijke hoeveelheid bewegingse nergie. Hoe sneller een auto rijdt en hoe zwaarder hij is, des te gro ter is deze energie. Als men lang zamer wil rijden, of wil stoppen moet deze energie worden vernie tigd, zoals vaak, maar onterecht wordt gezegd. Energie kan name lijk niet worden vernietigd; energie kan in een andere energie worden omgezet. van bougie tot bumper^* wetenswaardigheden uit autoland In het geval van de rijdende auto wordt de bewegingsenergie door wrijving omgezet in warmte-ener- gie. Daar zorgen de remmen voor. Dit onderdeel - van levensbelang aan de auto- is correct uitgedrukt een "omzetter van energie". Meestal word er geremd met een voetpedaal. Daarmee worden bij de wielen remblokken. of rem schoenen tegen de met de wielen meedraaiende schijven, of trom mels gedrukt. Er ontstaat een enorme ontwikkeling: temperatu ren van 400 graden Celcius bij trommelremmen en zelfs meer dan 800 graden Celcius bij schij fremmen zijn niets abnormaals. Remschijven kunnen bij langdu rig remmen gemakkelijk roodg loeiend worden. Als de auto tot stilstand is gebracht, is alle bewe gingsenergie omgezet in warm te- energie. Deze warmte wordt uiteraard in de omgeving uitge straald. Om de remdruk via de voet van de bestuurder op het rempedaal, op de eigenlijke remmen over te brengen moet een verbindingse lement aanwezig zijn, of eigenlijk vier verbindingselementen, want uiteraard moet op alle wielen ge lijktijdig worden afgeremd. In het begin van de automobieltechniek gebruikte men hiervoor stangen. Wat later staaldraden, waarmee men beter om hoeken heen kon komen. Maar beide tangen en staaldraden hebben een groot na deel: ze kunnen moeilijk gelijk matig worden afgesteld. Ze moe ten ook telkens meer worden na- gesteld. zodat met alle wielen goed geremd kan worden. Goed remmen gaat links en rechts even sterk, maar vóór iets sterker dan achter. Bovendien kosten deze manieren van remmen behoorlijk wat spierkracht. Het hydraulisch rem men gaat alles veel gemakke lijker: de pedaalkracht wordt daarbij door middel van vloeistof in een leidingssysteem op de rem men overgebracht(het woord hy draulisch klopt niet meer met de huidige techniek: hydro betekent water, en er bevindt zich in de remleidingen een mengsel van glycol en polyglycolether. De hy draulische rem was een geniaal idee. Wanneer men in een met vloeistof gevuld leidingssysteem op een willekeurige plaats een druk opbouwt, plant deze druk zich volkomen gelijkmatig in alle aangesloten leidingen voort (deze natuurwet werd al meer dan 300 jaar geleden door de Franse na tuurkundige en filosoof Blaise Pascal ontdekt: om die reden wordt gesproken van de Wet van Pascal). In het geval van de auto betekent dit: de door de bestuurder op het rempedaal uitgeoefende druk wordt geheel automatisch en met dezelfde kracht op alle vier wiel- remmen overgebracht. Om op de voorwielen iets meer drukkracht te krijgen dan op de achterwielen behoeven alleen de remcilinders aan de voorwielen iets groter gemaakt te worden dan aan de achterwielen: dan werkt de druk daar op een groter vlak dan achter. De hydraulische rem heeft echter nog enkele andere voordelen: hij reageert soepeler omdat er geen scharnierpunten zijn, hij is onge voelig voor de inwerking van vuil van buitenaf (uiteraard niet voor van binnen komend vuil) en er kan niets roesten als de vloeistof om de twee jaar wordt vervangen. De druk die in een hydraulisch remsysteem ontstaat, is enorm: bijvoorbeeld bij sterk remmen van een Golf staat de vloeistof in de leidingen onder een druk van maximaal 160 bar. (vroeger zei men 160 atmosfeer). De remlei dingen zijn getest op een druk van 900 bar., zodat er een zesvoudige veiligheidsmarge is genomen. Bij middelzware en zware auto's vergt het remmen zoveel pedaal- druk dat er heel veel kracht op het rempedaal moet worden uitgeoe fend. Daarom wordt bij dergelijke voertuigen een rembekrachtiger ingebouwd. Deze kan hydraulisch werken, maar ook pneumatisch. In dat laatste geval wordt gebruik gemaakt van de onderdruk die bij een lopende motor in de aanzuig- buis heerst. Bij bediening van het rempedaal wordt een klep geopend en het verschil tussen buitendruk en de druk in de aanzuigbuis doet zijn werk. Daardoor wordt een kleine zuiger in beweging gezet en die zet op zijn beurt de remvloeistof in de richting van de wielremmen on der druk. De krachten die op deze wijze tot ontwikkeling komen, zijn tot drie maal zo groot als de voet- druk van de bestuurder. Men kan dus zeggen: door de rembekrach tiger wordt aan de hydraulische een pneumatische werking toege voegd. Tenslotte nog dit: hoewel de druk in het remleidingsysteem op alle remvoeringen gelijk is, kan het toch gebeuren dat de auto scheef trekt. Dat kan verschillende oor zaken hebben: de remvoeringen kunnen aan één zijde vervuild zijn met olie, of ze zijn ongelijkmatig afgesleten (remvoeringen dienen daarom altijd paarsgewijs vervan gen te worden). In deze gevallen komt het ondanks een gelijke remdruk tot een verschillende remwerking. Snel verhelpen van dit ongemak is dringend geboden. Laat de reparatie uitvoeren door een deskundige dealer. Een hydraulische rembekrachtiger. zoals die bijvoorbeeld is ingebouwd in de modellen van de Audi 100 en 201), werkt nog weer anders. In tegenstelling tot de vacuum-rembekrachtiger maakt deze rembekrachtiger gebruik van een overdruk, die wordt opgewekt door een hydraulische pomp. AUTO-AKTUEEL nu met 1.000.— voordeel achterruitverwarming, achter spoiler, tapijt, wieldoppen, striping Saab 99 4 drs1975 Saab 900 Turbo 3-drs1 981 Saab 900 GLS 5-drs. automaat 1980 Saab 900 GLI 3-drs zwart 1982 BMW 3 1 8 i.st n 1 9 78 10.750— Fiat Ritmo 65 CL 1982 11.500. Fiat Ritmo 60 14 000 km1983 13.250.— Fiat 127 10501979 3.750— Fiat 127 1050CL1979 5.950— F.at 127 1050 1980 6.750— Fiat 131 CL-5 speed1982 11.500— Fiat Ritmo 65 CL1980 6.750— Seat Ronda 1.2 GL 5 drs1 983 12.500— Seat Ronda 1 2 GL 5 drs1 984 13.500— Seat Fura GL 5-drs1 984 11.750. Talbot Samba GL 10.000 km1983 11.500— Datsun Cherry1980 7.950. Honda Civic 3 drs1 982 11.950. Mini Metro 1.3 S1 982 10.950— Opel Kadett 5-drs. 1.6 Diesel1 983 16.500— Opel Manta GTE1 984 27.500— Ford Fiesta 11Bravo eind1977 4.950. Citroen GS break1 980 Citroen GSA 29.000 km1 98210.500— Mazda 3231979 6.250— Mazda 323 sp 1.41979 6.250— Zastava Yugo 8.000 km1984 8.250.— Seat dealer ximr W alchcrcn Industrie" cu 31 Vlissinyen l el. 01184-15220 Wissenkerke Tel. 01107-1477 BMW 31 6 LPG1983 Opel Kadett C1 978 Opel Kadett Stationcar 5 drs. ..1 977.. 1 981 1983 Opel Kadett City1 977 Opel Ascona 1 600 4 drs. 25.000 km 1 984 Opel Ascona 1 900 LPG1 980 Opel Ascona Diesel 4 drs1 982 Opel Rekord Stationcar 5 drs. LPG 20 S1982 Datsun Sunny Diesel 60.000 km1 983 Fiat Ritmo 65 CL1980-1979 Ford Orion 4 drs. 9 mnd 1984 Ford Escort L 1979 Ford Escort 1 300 L 4-drs nov 1 981 Ford Sierra 1 600 L 5 drs 25 000 km 1 984 Mazda 323 aut 1978 Opel Kadett 1 200 S 3 drs 1983 Opel Kadett 1 300 S de Luxe .1980 Peugeot 504 90 000 km 1975 Renault 9 L1 982 VW Golf Sprinter1 980 VW Golf diesel LD 1979 BMW 5251979 Ford Escort 1 3 Combi 1 982 Ford Escort 1 3 4-drs. 1979 Ford Granada 2 0 4-drs L.P G 1977 Honda Accord 3-drs1 980 Opel Corsa TR Deluxe 1983 Opel Kadett 1 3 3-drs 1980 Opel Kadett Caravan 1 978 Opel Kadett 1 3 1982 Opel Kadett Flash 1 983 Opel Kadett L1979 Opel Ascona 1 9 2-drs. L.P.G. 1980 Opel Record 2.0 4-drs. Deluxe Automaat1 982 Wij leveren nieuwe auto's van alle merken. Wij zijn geen dealer en kunnen U onpartijdig en vakkundig adviseren. Kleverskerkseweg 9a Middelburg Tel. 01 1 80-36248 b.g.g. 27029 Betaalbare klasse! e Hyundai Stellar geeft u pas écht de ruimte - zowel wat afmetingen betreft als financieel - en is volledig vergelijkbaar met de grotere europese middenklassers. Modern, sterk en betrouwbaar en bijzonder kompleet bovendien. Zo is de GSL uitgevoerd met centrale deur en koffervergrendeling, elektrische ramen voor én achter en stereo-radiocassetterecorder met elektrische antenne en 4 speakers. Daarbij geeft alleen Hyundai u de optimale zekerheid van 3 jaar garantie op techniek en 6 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit*. En heeft u interesse in die extra fraaie Sterling uitvoering, grijp dan nü uw kans. Want dit model met lichtmetalen velgen met brede banden, achterspoiler, striping, zwarte nummerplaathouder en speciaal Sterling logo koopt u nu met 1300,- voor deel. Ga dus naar uw Hyundai dealer en verbaas u over de klasse van de Stellar! Afgebeeld Stellar Sterling 1600 GSL. Prijzen inkl. BTW, af importeur. Vraag de komplete voorwaarden. 3 JAAR GARANTIE OP TECHNIEK- 6JAAR GARANTIE OP CARROSSERIE* Zusterstraat 34 Middelburg Tel. 01 1 80-1 2972 DATSUN - laurel 2.4 L 1 6-cil. kl. rood, 52.000 km FIAT 128 CL sport 4-drs. rood. 112.000 km FIAT Ritmo CL 75 CL 3-drs., kl. blauw, 58.000 km FORD Escort 1300 L 3-drs., kl. rood, 84.000 km FORD Escort 1300 L 3-drs., k(. blauw, 76.000 km MAZDA 323 1300 5-drs., kl. groèn, 83.000 km OPEL ASCONA 1.6 S 2- en 4-drs., kl. rood, 75.000 km OPEL Kadett Caravan, 5-drs., kl. blauw, 1 10,000 km OPEL Kadett Holiday 3-drs., kl. rood,.60.000 km RENAULT 9 TL kl. blauw, 52.000 km V.W. Passat j kl. rood, 85.000 km I i'IWtlKötfdèT'ppPBfb lii, 3-dra., kl. bruin. 60 000 km 0PE1 Kadett 1600 D Spec fijlyer. B<9|lo||||hl( 5-drs kl. groen. 66.000 km1 OPEL Kadatt 1600 D Spec., iliillilllll 111 illilSl I ■NL Hulp km HA li IHU .1p000 km VJf.GolFCD 3-drs., kl. groen, 50.000 km Klein Frankrijk 31 Goes tel. 01100-16210 ./isjaar*- uw dealer Ringbaan West 24 4461 BN Goes Tel.: 01100-31110 2-drs Saab 99 GL 5-speed. Saab 99 GL. 2-drs. Saab 900 Turbo 3-drs Saab 900 GLE 4-drs Saab 900 GLT 4-drs Saab 900 GLS 4-drs Saab 900 GLS 4-drs LPG Daihatsu Taft, hardtop Diesel 4x4. Bedford C Diesel gesloten bestel... Afd. verkoop: R. Ketelaar Tel. privé: 01100-20873 1984 1982 1982 dec 1981 1981 1981 1981 1983 1982 AUTO'S TOT 6.000 zonder garantie SAAB 99 GL4-drs1978 4.950 VW Golf Diesel1 977 5.000 Vauxhall Viva luxe, 52.000 km1 978 3.750.— Saab 99 GL 2-drsdec. 1 976 4.500.— Saab 99 GL comb, automaat1976 3.750.— Audi 80 2-drs1975 1.750— ALLEEN BIJ GARAGE DE JAGER 1x Daihatsu Charade benzine, 3 x Daihatsu Charade Diesel: GRATIS afleveringskosten, volle tank brandstof en complete ML-behandeling, uw voordeel tot 742.50. incl. montage en btw. incl. montage en btw. kleverskerkseweg 3-5 middelburg tel.: 01180-13564

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1985 | | pagina 16