Wat is een hydraulische rem?
GOEDHART
nu1300,"
voordeel
18.995,-
Au\o hendriks
DE JAGER
O
El
van de ree bv
NISSAN PRAIRIE GEWIJZIGD
VAN DAMME
schadehersleUers van klasse
Werking van de hydraulische rem
AUTOBEDRIJF M. de DREU CO b.v.
IJZERSTERK AUTOMERK
uitgesproken
nu
is het de tijd om aan uw
zonnedak te werken
Seat Fura 'Playa'
10.995.—
AUTOBEDRIJF
D
yjnrooF
Van onze autoredacti
I
reservoir met
hydraulische
olie
reservoir voor
remvloeistof
hydraulisch reservoir
(met regelsysteem)
DE FAAM-DE VLISS1NGER
AKTIE
Autobedrijf Wondergem en Melse
AUTOBEDRIJF
GEBRUIKTE AUTO'S
vanaf 5000.- BOVAG GARANTIE
HYUNDAI STELLAR v.a.
Jill tadott'Jft DSoad'. 1
■BlIilBIl
miiïïiïïiiniïïJlllllM i ii'i.i
in jubileum stemming
het zonnedak dat kantelt
en openschuift en waar
van het glas bij écht warm
weer eruit gehaald kan
worden.
prijs: f 495,
het beste zonnedak onder
de zonnedaken met 1 jaar
volledige garantie,
komfort, luxe en kwaliteit
voor dit zonnedak dat kan
openkantelen én open
schuiven.
prijs: f 695,
Vanaf medio april is bij alle 160
Nissan dealers in Nederland de
vernieuwde Nissan Prairie ver
krijgbaar. Vernieuwd omdat zowel
het interieur als het exterieur een
belangrijk aantal wijzigingen en
verbeteringen heeft ondergaan.
Daarnaast zorgen enige techni
sche verbeteringen er ondermeer
voor dat de besturing lichter is
geworden en het brandstofver
bruik verder omlaag gebracht is.
De meest in het oog springende
wijzigingen aan het uiterlijk van
de Prairie zijn de opvallende
naamvermelding 'Prairie' over de
gehele achterzijde van de auto en
de toevoeging van een rechter
buitenspiegel, die nu evenals de
linker buitenspiegel in de kleur
van de carrosserie gespoten is. De
velgen zijn voorzien van bredere
banden (maat: 185/70 SR13) en
aërodynamische wieldoppen.
Het interieur onderging nogal wat
vernieuwingen en verbeteringen,
waarvan de belangrijkste is dat nu
hel rolgordelmechanisme in de
voorportieren is opgenomen, zo
dat het in- en uitstappen nog ver
der wordt vergemakkelijkt. Stan
daard zijn bij de vernieuwde Nis
san Prairie de ruiten van de voor
portieren elektrisch bedienbaar.
Ook nieuw toegevoegd zijn on
dermeer hoofdsteunen achter, di
gitale quartzklok en een opberg-
vakje in de armsteunen vóór.
Technisch gezien onderging de
Nissan Prairie een aantal wijzi
gingen die het bedieningsgemak
ten goede komen, het brandstof
verbruik verlagen en het beno
digde onderhoud verder vermin
deren. Zo werd ondermeer de
compressieverhouding verhoogd,
de koppeling en de eindreductie
gewijzigd en de motor voorzien
van elektronische ontsteking.
In een rijdende auto zit een be
hoorlijke hoeveelheid bewegingse
nergie. Hoe sneller een auto rijdt
en hoe zwaarder hij is, des te gro
ter is deze energie. Als men lang
zamer wil rijden, of wil stoppen
moet deze energie worden vernie
tigd, zoals vaak, maar onterecht
wordt gezegd. Energie kan name
lijk niet worden vernietigd; energie
kan in een andere energie worden
omgezet.
van bougie
tot bumper^*
wetenswaardigheden uit autoland
In het geval van de rijdende auto
wordt de bewegingsenergie door
wrijving omgezet in warmte-ener-
gie. Daar zorgen de remmen voor.
Dit onderdeel - van levensbelang
aan de auto- is correct uitgedrukt
een "omzetter van energie".
Meestal word er geremd met een
voetpedaal. Daarmee worden bij
de wielen remblokken. of rem
schoenen tegen de met de wielen
meedraaiende schijven, of trom
mels gedrukt. Er ontstaat een
enorme ontwikkeling: temperatu
ren van 400 graden Celcius bij
trommelremmen en zelfs meer
dan 800 graden Celcius bij schij
fremmen zijn niets abnormaals.
Remschijven kunnen bij langdu
rig remmen gemakkelijk roodg
loeiend worden. Als de auto tot
stilstand is gebracht, is alle bewe
gingsenergie omgezet in warm te-
energie. Deze warmte wordt
uiteraard in de omgeving uitge
straald.
Om de remdruk via de voet van de
bestuurder op het rempedaal, op
de eigenlijke remmen over te
brengen moet een verbindingse
lement aanwezig zijn, of eigenlijk
vier verbindingselementen, want
uiteraard moet op alle wielen ge
lijktijdig worden afgeremd. In het
begin van de automobieltechniek
gebruikte men hiervoor stangen.
Wat later staaldraden, waarmee
men beter om hoeken heen kon
komen. Maar beide tangen en
staaldraden hebben een groot na
deel: ze kunnen moeilijk gelijk
matig worden afgesteld. Ze moe
ten ook telkens meer worden na-
gesteld. zodat met alle wielen
goed geremd kan worden. Goed
remmen gaat links en rechts even
sterk, maar vóór iets sterker dan
achter.
Bovendien kosten deze manieren
van remmen behoorlijk wat
spierkracht. Het hydraulisch rem
men gaat alles veel gemakke
lijker: de pedaalkracht wordt
daarbij door middel van vloeistof
in een leidingssysteem op de rem
men overgebracht(het woord hy
draulisch klopt niet meer met de
huidige techniek: hydro betekent
water, en er bevindt zich in de
remleidingen een mengsel van
glycol en polyglycolether. De hy
draulische rem was een geniaal
idee. Wanneer men in een met
vloeistof gevuld leidingssysteem
op een willekeurige plaats een
druk opbouwt, plant deze druk
zich volkomen gelijkmatig in alle
aangesloten leidingen voort (deze
natuurwet werd al meer dan 300
jaar geleden door de Franse na
tuurkundige en filosoof Blaise
Pascal ontdekt: om die reden
wordt gesproken van de Wet van
Pascal).
In het geval van de auto betekent
dit: de door de bestuurder op het
rempedaal uitgeoefende druk
wordt geheel automatisch en met
dezelfde kracht op alle vier wiel-
remmen overgebracht.
Om op de voorwielen iets meer
drukkracht te krijgen dan op de
achterwielen behoeven alleen de
remcilinders aan de voorwielen
iets groter gemaakt te worden dan
aan de achterwielen: dan werkt de
druk daar op een groter vlak dan
achter.
De hydraulische rem heeft echter
nog enkele andere voordelen: hij
reageert soepeler omdat er geen
scharnierpunten zijn, hij is onge
voelig voor de inwerking van vuil
van buitenaf (uiteraard niet voor
van binnen komend vuil) en er
kan niets roesten als de vloeistof
om de twee jaar wordt vervangen.
De druk die in een hydraulisch
remsysteem ontstaat, is enorm:
bijvoorbeeld bij sterk remmen
van een Golf staat de vloeistof in
de leidingen onder een druk van
maximaal 160 bar. (vroeger zei
men 160 atmosfeer). De remlei
dingen zijn getest op een druk van
900 bar., zodat er een zesvoudige
veiligheidsmarge is genomen.
Bij middelzware en zware auto's
vergt het remmen zoveel pedaal-
druk dat er heel veel kracht op het
rempedaal moet worden uitgeoe
fend. Daarom wordt bij dergelijke
voertuigen een rembekrachtiger
ingebouwd. Deze kan hydraulisch
werken, maar ook pneumatisch.
In dat laatste geval wordt gebruik
gemaakt van de onderdruk die bij
een lopende motor in de aanzuig-
buis heerst.
Bij bediening van het rempedaal
wordt een klep geopend en het
verschil tussen buitendruk en de
druk in de aanzuigbuis doet zijn
werk. Daardoor wordt een kleine
zuiger in beweging gezet en die zet
op zijn beurt de remvloeistof in de
richting van de wielremmen on
der druk. De krachten die op deze
wijze tot ontwikkeling komen, zijn
tot drie maal zo groot als de voet-
druk van de bestuurder. Men kan
dus zeggen: door de rembekrach
tiger wordt aan de hydraulische
een pneumatische werking toege
voegd.
Tenslotte nog dit: hoewel de druk
in het remleidingsysteem op alle
remvoeringen gelijk is, kan het
toch gebeuren dat de auto scheef
trekt. Dat kan verschillende oor
zaken hebben: de remvoeringen
kunnen aan één zijde vervuild zijn
met olie, of ze zijn ongelijkmatig
afgesleten (remvoeringen dienen
daarom altijd paarsgewijs vervan
gen te worden). In deze gevallen
komt het ondanks een gelijke
remdruk tot een verschillende
remwerking. Snel verhelpen van
dit ongemak is dringend geboden.
Laat de reparatie uitvoeren door
een deskundige dealer.
Een hydraulische rembekrachtiger. zoals die
bijvoorbeeld is ingebouwd in de modellen van de
Audi 100 en 201), werkt nog weer anders.
In tegenstelling tot de vacuum-rembekrachtiger
maakt deze rembekrachtiger gebruik van een
overdruk, die wordt opgewekt door een
hydraulische pomp.
AUTO-AKTUEEL
nu met 1.000.— voordeel
achterruitverwarming, achter
spoiler, tapijt, wieldoppen, striping
Saab 99 4 drs1975
Saab 900 Turbo 3-drs1 981
Saab 900 GLS 5-drs. automaat 1980
Saab 900 GLI 3-drs zwart 1982
BMW 3 1 8 i.st n 1 9 78 10.750—
Fiat Ritmo 65 CL 1982 11.500.
Fiat Ritmo 60 14 000 km1983 13.250.—
Fiat 127 10501979 3.750—
Fiat 127 1050CL1979 5.950—
F.at 127 1050 1980 6.750—
Fiat 131 CL-5 speed1982 11.500—
Fiat Ritmo 65 CL1980 6.750—
Seat Ronda 1.2 GL 5 drs1 983 12.500—
Seat Ronda 1 2 GL 5 drs1 984 13.500—
Seat Fura GL 5-drs1 984 11.750.
Talbot Samba GL 10.000 km1983 11.500—
Datsun Cherry1980 7.950.
Honda Civic 3 drs1 982 11.950.
Mini Metro 1.3 S1 982 10.950—
Opel Kadett 5-drs. 1.6 Diesel1 983 16.500—
Opel Manta GTE1 984 27.500—
Ford Fiesta 11Bravo eind1977 4.950.
Citroen GS break1 980
Citroen GSA 29.000 km1 98210.500—
Mazda 3231979 6.250—
Mazda 323 sp 1.41979 6.250—
Zastava Yugo 8.000 km1984 8.250.—
Seat dealer ximr W alchcrcn
Industrie" cu 31 Vlissinyen
l el. 01184-15220
Wissenkerke Tel. 01107-1477
BMW 31 6 LPG1983
Opel Kadett C1 978
Opel Kadett Stationcar 5 drs. ..1 977.. 1 981 1983
Opel Kadett City1 977
Opel Ascona 1 600 4 drs. 25.000 km 1 984
Opel Ascona 1 900 LPG1 980
Opel Ascona Diesel 4 drs1 982
Opel Rekord Stationcar 5 drs. LPG 20 S1982
Datsun Sunny Diesel 60.000 km1 983
Fiat Ritmo 65 CL1980-1979
Ford Orion 4 drs. 9 mnd 1984
Ford Escort L 1979
Ford Escort 1 300 L 4-drs nov 1 981
Ford Sierra 1 600 L 5 drs 25 000 km 1 984
Mazda 323 aut 1978
Opel Kadett 1 200 S 3 drs 1983
Opel Kadett 1 300 S de Luxe .1980
Peugeot 504 90 000 km 1975
Renault 9 L1 982
VW Golf Sprinter1 980
VW Golf diesel LD 1979
BMW 5251979
Ford Escort 1 3 Combi 1 982
Ford Escort 1 3 4-drs. 1979
Ford Granada 2 0 4-drs L.P G 1977
Honda Accord 3-drs1 980
Opel Corsa TR Deluxe 1983
Opel Kadett 1 3 3-drs 1980
Opel Kadett Caravan 1 978
Opel Kadett 1 3 1982
Opel Kadett Flash 1 983
Opel Kadett L1979
Opel Ascona 1 9 2-drs. L.P.G. 1980
Opel Record 2.0 4-drs. Deluxe Automaat1 982
Wij leveren nieuwe auto's
van alle merken. Wij zijn
geen dealer en kunnen U
onpartijdig en vakkundig
adviseren.
Kleverskerkseweg 9a Middelburg
Tel. 01 1 80-36248 b.g.g. 27029
Betaalbare klasse!
e Hyundai Stellar geeft u pas écht de ruimte - zowel
wat afmetingen betreft als financieel - en is volledig
vergelijkbaar met de grotere europese middenklassers.
Modern, sterk en betrouwbaar en bijzonder kompleet
bovendien. Zo is de GSL uitgevoerd met centrale deur
en koffervergrendeling, elektrische ramen voor én
achter en stereo-radiocassetterecorder met elektrische
antenne en 4 speakers. Daarbij geeft alleen Hyundai u
de optimale zekerheid van 3 jaar garantie op techniek
en 6 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van
binnenuit*. En heeft u interesse in die extra fraaie
Sterling uitvoering, grijp dan nü uw kans. Want dit
model met lichtmetalen velgen met brede banden,
achterspoiler, striping, zwarte nummerplaathouder en
speciaal Sterling logo koopt u nu met 1300,- voor
deel. Ga dus naar uw Hyundai dealer en verbaas
u over de klasse van de Stellar!
Afgebeeld Stellar Sterling 1600 GSL. Prijzen inkl. BTW, af importeur.
Vraag de komplete voorwaarden.
3 JAAR GARANTIE
OP TECHNIEK-
6JAAR GARANTIE
OP CARROSSERIE*
Zusterstraat 34 Middelburg Tel. 01 1 80-1 2972
DATSUN - laurel 2.4 L
1 6-cil. kl. rood, 52.000 km
FIAT 128 CL sport
4-drs. rood. 112.000 km
FIAT Ritmo CL 75 CL
3-drs., kl. blauw, 58.000 km
FORD Escort 1300 L
3-drs., kl. rood, 84.000 km
FORD Escort 1300 L
3-drs., k(. blauw, 76.000 km
MAZDA 323 1300
5-drs., kl. groèn, 83.000 km
OPEL ASCONA 1.6 S
2- en 4-drs., kl. rood, 75.000 km
OPEL Kadett Caravan,
5-drs., kl. blauw, 1 10,000 km
OPEL Kadett Holiday
3-drs., kl. rood,.60.000 km
RENAULT 9 TL
kl. blauw, 52.000 km
V.W. Passat j
kl. rood, 85.000 km I
i'IWtlKötfdèT'ppPBfb lii,
3-dra., kl. bruin. 60 000 km
0PE1 Kadett 1600 D Spec
fijlyer. B<9|lo||||hl(
5-drs kl. groen. 66.000 km1
OPEL Kadatt 1600 D Spec.,
iliillilllll 111 illilSl I
■NL
Hulp km
HA li
IHU .1p000 km
VJf.GolFCD
3-drs., kl. groen, 50.000 km
Klein Frankrijk 31 Goes tel. 01100-16210
./isjaar*- uw dealer
Ringbaan West 24
4461 BN Goes
Tel.: 01100-31110
2-drs
Saab 99 GL 5-speed.
Saab 99 GL. 2-drs.
Saab 900 Turbo 3-drs
Saab 900 GLE 4-drs
Saab 900 GLT 4-drs
Saab 900 GLS 4-drs
Saab 900 GLS 4-drs LPG
Daihatsu Taft, hardtop Diesel 4x4.
Bedford C Diesel gesloten bestel...
Afd. verkoop:
R. Ketelaar
Tel. privé: 01100-20873
1984
1982
1982
dec 1981
1981
1981
1981
1983
1982
AUTO'S TOT 6.000 zonder garantie
SAAB 99 GL4-drs1978 4.950
VW Golf Diesel1 977 5.000
Vauxhall Viva luxe, 52.000 km1 978 3.750.—
Saab 99 GL 2-drsdec. 1 976 4.500.—
Saab 99 GL comb, automaat1976 3.750.—
Audi 80 2-drs1975 1.750—
ALLEEN BIJ GARAGE DE JAGER
1x Daihatsu Charade benzine, 3 x Daihatsu Charade Diesel: GRATIS
afleveringskosten, volle tank brandstof en complete ML-behandeling,
uw voordeel tot 742.50.
incl. montage en btw.
incl. montage en btw.
kleverskerkseweg 3-5
middelburg tel.: 01180-13564