ONS AANBOD
VAN DEZE WEEK:
Z
7
AUTO abc
Onze deuren staan nu voor U open
AUTO RENAULT
NIEUWE TREND IN DE VAART OP HET MIDDEN-OOSTEN
NISSAN INTRODUCEERT DE MICRA
TURBO
"VS*
DIJKWEL BV
vZ7
Seat Fura 'Playa'
10.995.—
ssf^
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 6 maart 1985
RU-OP RU-A F-CO NTA INE RS CHE PE N:
Van onze autoredacti
Efficiënter
VOLVO 360 BESTE
CARAVANTREKKER
EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE
HERCULESWEG 12
MIRA's AUTOSHOP VLISSINGEN
POLO'S AUTOSHOP HULST
SPECIALE AANBIEDING
PIONEER AUTORADIO'S
KR4200 Jomr— 399.—
KE5200 873T- 699.—
KE8300 999.—
WALRAVEN
BANDEN
SCHOKDEMPERS
UITLATEN
TREKHAKEN
ACCU'S
QUICK-SERVICE
VLISSINGEN
WALRAVEN
Sm B0VAG GARAGE ALEXANDER
AUTOSCHADE CASTEL
AUTOSCHADE CASTEL
fflSai AUTOSCHADE CASTEL
Motorcraft
Autobedrijf Joosse
Garage Joh. MURRE
TISSINK BANDEN BV
EEN
EEN AUTO KOPEN
BEGINT OP DEZE PAGINA !l
DEMO
Autobedrijf Wondergem en Melse
Mn®*0,'..'*
van bougie
tot bumper^-*
wetenswaardigheden uit autoland
*De zogenaamde rolro-schepen zijn bij uitstek geschikt op de vaart naar gebieden waar wel wegen, maar
nauwelijks goed uitgeruste havens zijn.
Op de korte vaarroutes varen al
tientallen jaren ferries: schepen
waar auto's, trucks en allerlei rol
lend materieel via de voor- of
achterkant zo naar binnen kunnen
rijden.
Maar de enorme groei in deze
'rij-op/rij-af-vaarf kwam pas op
gang na de eerste oliecrisis toen
vooral de landen in het Midden
oosten plotseling beschikten over
enorme hoeveelheden geld die zij
wilden investeren in de moderni
sering van de economie.
Terwijl de infrastructuur nauwe
lijks gereed was. kwam een enor
me stroom van materieel op gang
naar de Golf-staten. Gevolg: de
schepen konden in het begin hun
lading bijna niet kwijt en was het
eenmaal gelost dan kwam die la
ding niet verder dan de kade. Wat
nodig was dat waren trailers voor
binnenlands vervoer en laad- en
losfaciliteiten. Die behoeften
werden beide in één klap opgelost
door de lading met trailer en al op
het schip te rijden, en dit geheel
op de plaats van bestemming zelf
weer de kade op te plaatsen. Het
rij-op/rij-af-schip -tot dan
wereldwijd in gebruik als veer
schip voor de korte afstand- bleek
dé oplossing. In hel F.ngels spreekt
men van 'roll-on, roll-off. van
daar de afkorting To/ro'-schip.
Behalve trailers met lading voor
bestemmingen op enige afstand
van de havens, bestond de vracht
ook uit bulldozers, draglines en
vrachtwagens om te worden inge
zet bij de aanleg van onder andere
goed geoutilleerde havens met
containerterminals. Kortom: de
ro/ro-schepen. bij uitstek geschikt
voor gebieden waar wél wegen
maar nauwelijks goed uitgeruste
havens voorhanden zijn. lenen
zich bij uitstek voor de aanvoer
van materieel om het gebied te
ontsluiten en maken dus op den
duur zichzelf overbodig als de
havens eenmaal klaar zijn.
Want, per hoeveelheid vracht ge
meten, zijn containerschepen veel
efficiënter dan ro/ro-sehepen,
vooropgesteld dat het schip uit
sluitend havens met moderne con
tainerterminals hoeft aan te lopen.
De lange doorlopende dekken van
het ro/ro-schip maken de tussen
dekken slechts bereikbaar voor
trailers of vorkheftrucks. Het la
den van containers in de romp
vraagt dus onevenredig veel werk.
Bij een vol-container-schip kun
nen de walkranen de standaard-
kisten direct uit het ruim grijpen of
erin laten zakken.
Terwijl bij een ro/ro-schip de
romp horizontaal is onderver
deeld, namelijk door de rijdekken,
is een containerschip vertikaal
onderverdeeld in schachten, die
onderling waterdicht van elkaar
zijn gescheiden. Men noemt dit
'cellulaire' bouw. Wijzigt de si
tuatie zich in een vaargebied zoals
in het Midden-Oosten, dan is hel
begrijpelijk dat reders graag hun
ro/ro-capaciteit zoveel mogelijk
ombouwen voor containercapaci
teit: het laden gaat doelmatiger en
het varen is veiliger.
Bij diverse rederijen bestaan dan
ook plannen om hun ro/ro-sche-
pen voor de lange afstand te ver
bouwen. Dat is op verschillende
manieren lot stand te brengen,
maar de meest economische me
thode lijkt te zijn: het midscheeps
doorsnijden van de romp en het
vervangen van het ro/ro-voor-
schip door een langer cellulair ge
bouwd voorschip. De dure inves
tering van de opklapbare oprij-
brug in het achterschip -waarover
alle zware rollende lading het
schip in moet -en de versterkte
rijdekken blijven op deze wijze
behouden, terwijl het merendeel
van de vrachtruimte, inclusief het
bovendek van hel oorspronkelijke
ro/ro-achterschip, kan worden
ingenomen door containers die
vertikaal kunnen worden geladen
en gelost.
Terwijl op de korte routes, zoals
over de Noordzee, een uitbreiding
van de ro/ro-schepen plaatsvindt
- bijvoorbeeld de nieuwbouw van
de Olau-Line en vér gevorderde
plannen van de Stoomvaartmaat
schappij Zeeland en van Noord
zee Veerdiensten - wint het con
tainerschip het op de lange af
standen.
Nederland's grootste rederij, de
Nedlloyd, heeft in de jaren
1977-1979 vier ro/ro-schepen met
containcrcapacileit laten bouwen,
de 'Nedlloyd Rotterdam' en
'Nedlloyd Rochester' met vier rij
dekken, alsmede de 'Nedlloyd
Rouan' en 'Nedlloyd Rosario' met
drie rijdekken. De, 'Nedlloyd
Rotterdam' en de "Nedlloyd Ro
chester' kunnen 248 trailers en 903
standaard-containers (TEU) mee
nemen. de 'Nedlloyd Rouan' en
de 'Nedlloyd Rosario' hebben
ruimte voor 176 trailers en 1047
TEU-containers. De plannen om
de containercapaciteit van de
schepen uit te breiden zijn in een
gevorderd stadium. En dat bete
kent weer werk aan de winkel
voor de werven.
De Volvo 360 GLE is door de
Britse Caravan Club verkozen
tot beste caravantrekker van
het jaar. Acht juryleden moes
ten na uitvoerige proefritten
kiezen uit 16 auto's. Veertien
daarvan hadden voonvielaan-
drijving, vijf waren diesels. El
ke auto trok een caravan
waarvan bet beladen gewicht
75 procent was van het eigen
gewicht (zgn. "kerbside
weight") van de trekkende
auto. Elk jurylid kon in totaal
25 punten toekennen, te ver
delen over minstens vijf mo
dellen waarbij per model
hoogstens tien punten moch
ten worden gegeven. Het
hoogst bereikbare puntental
was' derhalve 80, namelijk in
het geval dat alle juryleden
aan dezelfde auto tien punten
zouden hebben toegekend. De
Volvo 360 GLE met achfer-
wielaandrijving, handgescha-
kelde bak en viercilinder 2 1
motor (benzine-injectie) liet
met een totaal van 35 punten
de overige deelnemende wa
gens Ver achter zich. Tweede
werd de Vauxhall Astra 1600
L, derde de Austin Montcgo
2.0 HLS.
Nissan Motor Co. Ltd. te Tokio
heeft medio februari de Nissan
Micra Turbo aan het publiek
voorgesteld.
De Nissan Micra Turbo is geba
seerd op de ook in Nederland
verkrijgbare Micra. maar is voor
zien van een nieuw ontwikkelde
MAIOE-T motor, die met een
vermogen van 63 kW (85 pk) bij
6000 omwentelingen per minuut
en een koppel van 118 Nm (12.0
kgm) bij 4400 omwentelingen per
minuut op dit moment de sterkste
Nissanmotor in de 1 liter klasse is.
63 kW betekent een vermogen
stoename van meer dan 50% ten
opzichte van de standaard MA 10
motor.
Het spreekt voor zich dat Nissan
tegelijkertijd wijzigingen heeft
aangebracht, die in overeenstem
ming zijn met het karakter van de
auto, zoals in de wielophanging,
het exterieur, het interieur, etc.
MAIOE-T
Door het aanbrengen van een
speciale watergekoelde turbo-
charger en het gebruik van Nis
san's elektronische ECCS-regel-
systeem voor de brandstofinspui-
ling van de Micra vier cilinder 1
liter motor, is het vermogen ge
stegen van 40 kW tol 63 kW bij
6000 omwentelingen per minuut.
De turbocharger is zodanig ont
worpen dat er een optimale trek
kracht bereikt wordt bij lage toe
ren. Daarnaast blijft de motor
zeer levendig reageren door de
hoge (voor een turbo motor)
compressieverhouding van 8.0 en
een speciaal "onderbrekings-in-
spuit-programma" in het ECCS-
regelsysteem, dat een verbeterde
reactie geeft bij plotseling accele
reren.
De wielophanging is zodanig
aangepast dat het verhoogde ver
mogen gemakkelijk beteugeld
kan worden. Zo is de Nissan Mi
cra Turbo uitgevoerd met zwaar
dere schok brekers, zwaardere ve
ren. een anti-roll bar achter en een
gewijzigde wiel-geometrie.
Ook de remmen zijn aangepast,
vóór zijn geventileerde remschij-
ven met speciale remblokken ge
monteerd. Standaard wordt de
auto geleverd met een close ratio
5-versnellingsbak, terwijl een 3-
versnellingsautomaat als extra
verkrijgbaar is.
Interieur en exterieur
Aan het interieur en exterieur is
ook het een en ander gewijzigd.
De Micra Turbo is voorzien van
een voorspoiler met ingebouwde
mistlampen en een achterspoiler.
Als extra zijn lichtmetalen wielen
met sportbanden verkrijgbaar.
Het interieur is voorzien van een
sportstuurwiel. kuipstoelen en een
gewijzigd, sportief dashboard met
digitale LCD snelheidsmeter en
een analoge toerenteller.
Vooralsnog is de Nissan Micra
Turbo alleen bestemd voor de Ja
panse markt, alwaar dit model
verkocht wordt onder de naam
Nissan March.
AUTO-AKTUEEL
autoccaiion
Fiat Panda 34
1984
10.250—
Fiat Panda 45 Prima
1983
11.750—
Fiat 127 1 050 Prima
1983
10.750—
Fiat 127 40 000 km
1978
3.250—
F.at 128 1100 CL
2.750—
Fiat Ritmo 65 L 3-deurs
9.500—
Fiat Ritmo 65 CL 3-deurs
1982
11.750—
Fiat Ritmo Diesel 3-deurs
1982
11.750—
Fiat Ritmo 85 S
1982
13.500—
Fiat 131 1600 5-speed
1982
13.500—
Fiat 131 2000 TC
15.750—
Fiat Argenta Diesel 2500
1983
15.000—
Fiat Fiormo bestel
7.500—
Opel Ascona 1.9 N 2-deurs
1980
8.750—
Peugeot 305 SR
1983
16.500—
Citroen Visa II Club
1981
7.900—
Toyota Tercel Coupé
1979
5.900—
Simca 1 100 GLS 30 000 km.
1979
4.500—
Citroën 2CV6 club 45.000 km.
1979
4.000—
Simca 1 100 LX
1978
1.500—
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BBOBl
autoccasion
Vgf i
BLAAS
Industrieterrein ARNESTEIN, MIDDELBURG TEL. 01180-12918
Bellamypark 18 - 01 184-17585
's Gravenhof 1 - 01140-11649
ALLES VOOR UW AUTO
type van voor
ZOLANG DE VOORRAAD STREKT.
Tot ziens in POLO'S of MIRA'S autoshop.
Belg. frs. worden berekend 18- 1
NU DE JUISTE TIJD VOOR AUTO-ONDERHOUD
ALLE SOORTEN IN GROOT ASSORTIMENT NAAR
UW WENSEN VOORRADIG.
voor
Edisonwcg 15,
Vlissingen
01184-61108
Renault 4 GTL
1981
7.900—
Renault 5 TL
1982
10.500—
Renault 9 TSE
1982
13.900—
Renault ll TSE Electronic
1982
19.900—
Renault 14 GTL
1979
4.900—
Renoult 18 GTL
1982
14.500.-
Renoull 4 GTL
..1979
3.900—
Renoult 18 GTS LPG
1981
13.900—
Renoult 20 Tl
.1979
3.750—
Renoult 16 Tl
.1979
4.900—
Citroen CX 2400 Polios Autom.
.1979
12.900—
Hondo Civic
.1982
11.850—
Opel Ascono 1,9 LPG
.1980
11.500,-
Peugeot 305 GL
1981
8.900—
Toyoto Carina LPG
1981
9.500—
Volvo 343 l
1978
7.250—
Speciale aanbieding:
Renault Trafic met zijruiten,
bouwjaar 1982, kleur beige.
Lancia Beta 1.6 HPE1978 4.900.-
Mitsubishi Colt 1.8 GL diesel1984 15.900.
Fiat Argenta 2000 injection1982 10.900.
GOEDKOPE AANBIEDINGEN
.1978
2.500—
.1976
2.250—
.1976
750—
.1976
500—
.1977
850—
.1971
850.-
Zoekt U een leuke goedkope
maar toch goede occasion tot
5000,-?
Kom dan snel eens langs!!
Zeker zult U slagen!!
Occasions boven 5.000,-
3 mnd. garantie gedeand en
gepoetst vol benzine inruil
geen probleem financiering direkt
Gildeweg 16, Vlissingen
Tel. 01 184-1 7130.
na 19.00 uur 01 184-64240
Vertegenwoordiger J F. Wolfert. 01 1 84-67596
VRIJDAGAVOND KOOPAVOND
Alexander Gogelweg 18, Vlissingen
Tel. 01184-65262
y Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's
plaat en overzet plaatwerk
voor alle autoschade
Oude Veerseweg 22 - Middelburg
Voor roestherstel en geheel
spuiten
Kenmerk voor vakwerk
Gildeweg 20 - Vlissingen
Specialist in vracht-,
bedrijfswagens en caravan-
schade Tel. 01 180-27261
Voor al uw
Ford onderdelen
i
Breewaterstraat 31 Vlissingen
Tel. 01 184-14203
Verkoop, reparatie en onderhoud
van alle merken
MIDDELBURG
Kinderdijk
!-H 1 iTel. 01180-2
trdijk 64-66 Gildeweg 7 (bij Miro)|S
11180-27502 Tel. 01184-15141
VLISSINGEN
jBEGir
AKTIE
nu met 1.000.— voordeel
achterruitverwarming, achter
spoiler, tapijt, wieldoppen, striping
Saab 900 Turbo 3-drs
Saab 900 GLS 5-drs. automaat
Saab 99 GL 4 drs
Saab 900 GLI 3-drs zwart
Fiat 127 1050 CL
Fiat 1 31 CL 5 speed
Seat Ronda 1 2 GL
Talbot Samba GL 10 000 km
Datsun Cherry
Honda Civic 3 drs
Toyota Corolla 13 DX
Fiat Ritmo 65 CL
Fiat RitrWo 75 CL 5-speed
Fiat Ritmo 65 CL i.s.v.n
Fiat Uno 55 5 drs 14 000
Fiat Panda 45 8000 km
Fiat Panda 45 1 2 000 km
Mini Metro 1 3 S
Opel Kadett 5-drs 1 6 Diesel
Opel Kadett 13 S
Opel Manta GTE
Simca 1 1 00 45.000 km i.g.st
VW Polo nieuw modelsept.
1979
1982
1981
1983
1980
1982
1980
1980
1980
1982
1983
1983
1983
1982
1983
1979
1984
1979
1982
1 981
1980
1981
1982
5.950—
11.500—
12.500—
11.500—
7.950—
11.950—
7.500—
6.750—
8.950—
11.500—
13.250—
10.950—
10.950—
10.950—
16.500—
9.450—
27.500—
3.500—
11.500—
Seat Ronda 1.5 GLX system "PORSCHE"
1984-14.000 km ncn
Nieuwprijs 20.900.— 1 ,»/bU.
Seat dealer voor alchcreu
Industrieweg 31 Vlissingen
Tel. «1184-15220
LAAT UW OVERWELDIGENDE BELANGSTELLING
VAN ZONDAG 00K VANDAAG WEER BLIJKEN!!
AUT0-P0PPE B.V.
[LVflO