ONS AANBOD VAN DEZE WEEK: Z 7 AUTO abc Onze deuren staan nu voor U open AUTO RENAULT NIEUWE TREND IN DE VAART OP HET MIDDEN-OOSTEN NISSAN INTRODUCEERT DE MICRA TURBO "VS* DIJKWEL BV vZ7 Seat Fura 'Playa' 10.995.— ssf^ DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 6 maart 1985 RU-OP RU-A F-CO NTA INE RS CHE PE N: Van onze autoredacti Efficiënter VOLVO 360 BESTE CARAVANTREKKER EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE HERCULESWEG 12 MIRA's AUTOSHOP VLISSINGEN POLO'S AUTOSHOP HULST SPECIALE AANBIEDING PIONEER AUTORADIO'S KR4200 Jomr— 399.— KE5200 873T- 699.— KE8300 999.— WALRAVEN BANDEN SCHOKDEMPERS UITLATEN TREKHAKEN ACCU'S QUICK-SERVICE VLISSINGEN WALRAVEN Sm B0VAG GARAGE ALEXANDER AUTOSCHADE CASTEL AUTOSCHADE CASTEL fflSai AUTOSCHADE CASTEL Motorcraft Autobedrijf Joosse Garage Joh. MURRE TISSINK BANDEN BV EEN EEN AUTO KOPEN BEGINT OP DEZE PAGINA !l DEMO Autobedrijf Wondergem en Melse Mn®*0,'..'* van bougie tot bumper^-* wetenswaardigheden uit autoland *De zogenaamde rolro-schepen zijn bij uitstek geschikt op de vaart naar gebieden waar wel wegen, maar nauwelijks goed uitgeruste havens zijn. Op de korte vaarroutes varen al tientallen jaren ferries: schepen waar auto's, trucks en allerlei rol lend materieel via de voor- of achterkant zo naar binnen kunnen rijden. Maar de enorme groei in deze 'rij-op/rij-af-vaarf kwam pas op gang na de eerste oliecrisis toen vooral de landen in het Midden oosten plotseling beschikten over enorme hoeveelheden geld die zij wilden investeren in de moderni sering van de economie. Terwijl de infrastructuur nauwe lijks gereed was. kwam een enor me stroom van materieel op gang naar de Golf-staten. Gevolg: de schepen konden in het begin hun lading bijna niet kwijt en was het eenmaal gelost dan kwam die la ding niet verder dan de kade. Wat nodig was dat waren trailers voor binnenlands vervoer en laad- en losfaciliteiten. Die behoeften werden beide in één klap opgelost door de lading met trailer en al op het schip te rijden, en dit geheel op de plaats van bestemming zelf weer de kade op te plaatsen. Het rij-op/rij-af-schip -tot dan wereldwijd in gebruik als veer schip voor de korte afstand- bleek dé oplossing. In hel F.ngels spreekt men van 'roll-on, roll-off. van daar de afkorting To/ro'-schip. Behalve trailers met lading voor bestemmingen op enige afstand van de havens, bestond de vracht ook uit bulldozers, draglines en vrachtwagens om te worden inge zet bij de aanleg van onder andere goed geoutilleerde havens met containerterminals. Kortom: de ro/ro-schepen. bij uitstek geschikt voor gebieden waar wél wegen maar nauwelijks goed uitgeruste havens voorhanden zijn. lenen zich bij uitstek voor de aanvoer van materieel om het gebied te ontsluiten en maken dus op den duur zichzelf overbodig als de havens eenmaal klaar zijn. Want, per hoeveelheid vracht ge meten, zijn containerschepen veel efficiënter dan ro/ro-sehepen, vooropgesteld dat het schip uit sluitend havens met moderne con tainerterminals hoeft aan te lopen. De lange doorlopende dekken van het ro/ro-schip maken de tussen dekken slechts bereikbaar voor trailers of vorkheftrucks. Het la den van containers in de romp vraagt dus onevenredig veel werk. Bij een vol-container-schip kun nen de walkranen de standaard- kisten direct uit het ruim grijpen of erin laten zakken. Terwijl bij een ro/ro-schip de romp horizontaal is onderver deeld, namelijk door de rijdekken, is een containerschip vertikaal onderverdeeld in schachten, die onderling waterdicht van elkaar zijn gescheiden. Men noemt dit 'cellulaire' bouw. Wijzigt de si tuatie zich in een vaargebied zoals in het Midden-Oosten, dan is hel begrijpelijk dat reders graag hun ro/ro-capaciteit zoveel mogelijk ombouwen voor containercapaci teit: het laden gaat doelmatiger en het varen is veiliger. Bij diverse rederijen bestaan dan ook plannen om hun ro/ro-sche- pen voor de lange afstand te ver bouwen. Dat is op verschillende manieren lot stand te brengen, maar de meest economische me thode lijkt te zijn: het midscheeps doorsnijden van de romp en het vervangen van het ro/ro-voor- schip door een langer cellulair ge bouwd voorschip. De dure inves tering van de opklapbare oprij- brug in het achterschip -waarover alle zware rollende lading het schip in moet -en de versterkte rijdekken blijven op deze wijze behouden, terwijl het merendeel van de vrachtruimte, inclusief het bovendek van hel oorspronkelijke ro/ro-achterschip, kan worden ingenomen door containers die vertikaal kunnen worden geladen en gelost. Terwijl op de korte routes, zoals over de Noordzee, een uitbreiding van de ro/ro-schepen plaatsvindt - bijvoorbeeld de nieuwbouw van de Olau-Line en vér gevorderde plannen van de Stoomvaartmaat schappij Zeeland en van Noord zee Veerdiensten - wint het con tainerschip het op de lange af standen. Nederland's grootste rederij, de Nedlloyd, heeft in de jaren 1977-1979 vier ro/ro-schepen met containcrcapacileit laten bouwen, de 'Nedlloyd Rotterdam' en 'Nedlloyd Rochester' met vier rij dekken, alsmede de 'Nedlloyd Rouan' en 'Nedlloyd Rosario' met drie rijdekken. De, 'Nedlloyd Rotterdam' en de "Nedlloyd Ro chester' kunnen 248 trailers en 903 standaard-containers (TEU) mee nemen. de 'Nedlloyd Rouan' en de 'Nedlloyd Rosario' hebben ruimte voor 176 trailers en 1047 TEU-containers. De plannen om de containercapaciteit van de schepen uit te breiden zijn in een gevorderd stadium. En dat bete kent weer werk aan de winkel voor de werven. De Volvo 360 GLE is door de Britse Caravan Club verkozen tot beste caravantrekker van het jaar. Acht juryleden moes ten na uitvoerige proefritten kiezen uit 16 auto's. Veertien daarvan hadden voonvielaan- drijving, vijf waren diesels. El ke auto trok een caravan waarvan bet beladen gewicht 75 procent was van het eigen gewicht (zgn. "kerbside weight") van de trekkende auto. Elk jurylid kon in totaal 25 punten toekennen, te ver delen over minstens vijf mo dellen waarbij per model hoogstens tien punten moch ten worden gegeven. Het hoogst bereikbare puntental was' derhalve 80, namelijk in het geval dat alle juryleden aan dezelfde auto tien punten zouden hebben toegekend. De Volvo 360 GLE met achfer- wielaandrijving, handgescha- kelde bak en viercilinder 2 1 motor (benzine-injectie) liet met een totaal van 35 punten de overige deelnemende wa gens Ver achter zich. Tweede werd de Vauxhall Astra 1600 L, derde de Austin Montcgo 2.0 HLS. Nissan Motor Co. Ltd. te Tokio heeft medio februari de Nissan Micra Turbo aan het publiek voorgesteld. De Nissan Micra Turbo is geba seerd op de ook in Nederland verkrijgbare Micra. maar is voor zien van een nieuw ontwikkelde MAIOE-T motor, die met een vermogen van 63 kW (85 pk) bij 6000 omwentelingen per minuut en een koppel van 118 Nm (12.0 kgm) bij 4400 omwentelingen per minuut op dit moment de sterkste Nissanmotor in de 1 liter klasse is. 63 kW betekent een vermogen stoename van meer dan 50% ten opzichte van de standaard MA 10 motor. Het spreekt voor zich dat Nissan tegelijkertijd wijzigingen heeft aangebracht, die in overeenstem ming zijn met het karakter van de auto, zoals in de wielophanging, het exterieur, het interieur, etc. MAIOE-T Door het aanbrengen van een speciale watergekoelde turbo- charger en het gebruik van Nis san's elektronische ECCS-regel- systeem voor de brandstofinspui- ling van de Micra vier cilinder 1 liter motor, is het vermogen ge stegen van 40 kW tol 63 kW bij 6000 omwentelingen per minuut. De turbocharger is zodanig ont worpen dat er een optimale trek kracht bereikt wordt bij lage toe ren. Daarnaast blijft de motor zeer levendig reageren door de hoge (voor een turbo motor) compressieverhouding van 8.0 en een speciaal "onderbrekings-in- spuit-programma" in het ECCS- regelsysteem, dat een verbeterde reactie geeft bij plotseling accele reren. De wielophanging is zodanig aangepast dat het verhoogde ver mogen gemakkelijk beteugeld kan worden. Zo is de Nissan Mi cra Turbo uitgevoerd met zwaar dere schok brekers, zwaardere ve ren. een anti-roll bar achter en een gewijzigde wiel-geometrie. Ook de remmen zijn aangepast, vóór zijn geventileerde remschij- ven met speciale remblokken ge monteerd. Standaard wordt de auto geleverd met een close ratio 5-versnellingsbak, terwijl een 3- versnellingsautomaat als extra verkrijgbaar is. Interieur en exterieur Aan het interieur en exterieur is ook het een en ander gewijzigd. De Micra Turbo is voorzien van een voorspoiler met ingebouwde mistlampen en een achterspoiler. Als extra zijn lichtmetalen wielen met sportbanden verkrijgbaar. Het interieur is voorzien van een sportstuurwiel. kuipstoelen en een gewijzigd, sportief dashboard met digitale LCD snelheidsmeter en een analoge toerenteller. Vooralsnog is de Nissan Micra Turbo alleen bestemd voor de Ja panse markt, alwaar dit model verkocht wordt onder de naam Nissan March. AUTO-AKTUEEL autoccaiion Fiat Panda 34 1984 10.250— Fiat Panda 45 Prima 1983 11.750— Fiat 127 1 050 Prima 1983 10.750— Fiat 127 40 000 km 1978 3.250— F.at 128 1100 CL 2.750— Fiat Ritmo 65 L 3-deurs 9.500— Fiat Ritmo 65 CL 3-deurs 1982 11.750— Fiat Ritmo Diesel 3-deurs 1982 11.750— Fiat Ritmo 85 S 1982 13.500— Fiat 131 1600 5-speed 1982 13.500— Fiat 131 2000 TC 15.750— Fiat Argenta Diesel 2500 1983 15.000— Fiat Fiormo bestel 7.500— Opel Ascona 1.9 N 2-deurs 1980 8.750— Peugeot 305 SR 1983 16.500— Citroen Visa II Club 1981 7.900— Toyota Tercel Coupé 1979 5.900— Simca 1 100 GLS 30 000 km. 1979 4.500— Citroën 2CV6 club 45.000 km. 1979 4.000— Simca 1 100 LX 1978 1.500— FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BBOBl autoccasion Vgf i BLAAS Industrieterrein ARNESTEIN, MIDDELBURG TEL. 01180-12918 Bellamypark 18 - 01 184-17585 's Gravenhof 1 - 01140-11649 ALLES VOOR UW AUTO type van voor ZOLANG DE VOORRAAD STREKT. Tot ziens in POLO'S of MIRA'S autoshop. Belg. frs. worden berekend 18- 1 NU DE JUISTE TIJD VOOR AUTO-ONDERHOUD ALLE SOORTEN IN GROOT ASSORTIMENT NAAR UW WENSEN VOORRADIG. voor Edisonwcg 15, Vlissingen 01184-61108 Renault 4 GTL 1981 7.900— Renault 5 TL 1982 10.500— Renault 9 TSE 1982 13.900— Renault ll TSE Electronic 1982 19.900— Renault 14 GTL 1979 4.900— Renoult 18 GTL 1982 14.500.- Renoull 4 GTL ..1979 3.900— Renoult 18 GTS LPG 1981 13.900— Renoult 20 Tl .1979 3.750— Renoult 16 Tl .1979 4.900— Citroen CX 2400 Polios Autom. .1979 12.900— Hondo Civic .1982 11.850— Opel Ascono 1,9 LPG .1980 11.500,- Peugeot 305 GL 1981 8.900— Toyoto Carina LPG 1981 9.500— Volvo 343 l 1978 7.250— Speciale aanbieding: Renault Trafic met zijruiten, bouwjaar 1982, kleur beige. Lancia Beta 1.6 HPE1978 4.900.- Mitsubishi Colt 1.8 GL diesel1984 15.900. Fiat Argenta 2000 injection1982 10.900. GOEDKOPE AANBIEDINGEN .1978 2.500— .1976 2.250— .1976 750— .1976 500— .1977 850— .1971 850.- Zoekt U een leuke goedkope maar toch goede occasion tot 5000,-? Kom dan snel eens langs!! Zeker zult U slagen!! Occasions boven 5.000,- 3 mnd. garantie gedeand en gepoetst vol benzine inruil geen probleem financiering direkt Gildeweg 16, Vlissingen Tel. 01 184-1 7130. na 19.00 uur 01 184-64240 Vertegenwoordiger J F. Wolfert. 01 1 84-67596 VRIJDAGAVOND KOOPAVOND Alexander Gogelweg 18, Vlissingen Tel. 01184-65262 y Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's plaat en overzet plaatwerk voor alle autoschade Oude Veerseweg 22 - Middelburg Voor roestherstel en geheel spuiten Kenmerk voor vakwerk Gildeweg 20 - Vlissingen Specialist in vracht-, bedrijfswagens en caravan- schade Tel. 01 180-27261 Voor al uw Ford onderdelen i Breewaterstraat 31 Vlissingen Tel. 01 184-14203 Verkoop, reparatie en onderhoud van alle merken MIDDELBURG Kinderdijk !-H 1 iTel. 01180-2 trdijk 64-66 Gildeweg 7 (bij Miro)|S 11180-27502 Tel. 01184-15141 VLISSINGEN jBEGir AKTIE nu met 1.000.— voordeel achterruitverwarming, achter spoiler, tapijt, wieldoppen, striping Saab 900 Turbo 3-drs Saab 900 GLS 5-drs. automaat Saab 99 GL 4 drs Saab 900 GLI 3-drs zwart Fiat 127 1050 CL Fiat 1 31 CL 5 speed Seat Ronda 1 2 GL Talbot Samba GL 10 000 km Datsun Cherry Honda Civic 3 drs Toyota Corolla 13 DX Fiat Ritmo 65 CL Fiat RitrWo 75 CL 5-speed Fiat Ritmo 65 CL i.s.v.n Fiat Uno 55 5 drs 14 000 Fiat Panda 45 8000 km Fiat Panda 45 1 2 000 km Mini Metro 1 3 S Opel Kadett 5-drs 1 6 Diesel Opel Kadett 13 S Opel Manta GTE Simca 1 1 00 45.000 km i.g.st VW Polo nieuw modelsept. 1979 1982 1981 1983 1980 1982 1980 1980 1980 1982 1983 1983 1983 1982 1983 1979 1984 1979 1982 1 981 1980 1981 1982 5.950— 11.500— 12.500— 11.500— 7.950— 11.950— 7.500— 6.750— 8.950— 11.500— 13.250— 10.950— 10.950— 10.950— 16.500— 9.450— 27.500— 3.500— 11.500— Seat Ronda 1.5 GLX system "PORSCHE" 1984-14.000 km ncn Nieuwprijs 20.900.— 1 ,»/bU. Seat dealer voor alchcreu Industrieweg 31 Vlissingen Tel. «1184-15220 LAAT UW OVERWELDIGENDE BELANGSTELLING VAN ZONDAG 00K VANDAAG WEER BLIJKEN!! AUT0-P0PPE B.V. [LVflO

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1985 | | pagina 18