mulo. AUTO-RAI7 T/M17 FEBRUARI Onder motto: met de auto mobiel Auio. 1 Waar ligt de toekomst: benzine, diesel, LPG? Autoverkopen 1983 en 1984 in cijfers Bijzondere presentaties ItaramtMt Autoverkoop vrijwel gelijk Hoe bereikt U de RAI? 4-Wiel- aandrijving Suzuki Swift: compact met sportief tintje Ford Escort RS Turbo: j voor 200 km/uur Peugeot 205 Lacoste: en modieus nummer Toyota presenteert meerdere primeurs De Renault Espace: een Mercedes' nieuwe serie: sneller en zuiniger Honda-Shutlle: nu ook 4 wiel-aangedreven Toegangsprijs en openingstijden Personen 7 tlm 17 februari 1985 7 tlm 17 februari 1985 Dieselmotoren voor personenauto's V erbrandingsmethode LPG Per auto Per openbaar vervoer De landcruiser AMSTERDAM Deze week donderdag begint de Personenauto-RAI in Amster dam. Op een kleine 70.000 vierkante meter zullen tot en met zondag 17 februari 59 autofabrikanten uit 13 landen hun nieuws tonen. Het aantal exposanten bedraagt totaal 130, afkomstig uit een 13-tal landen. Naast autonieuws brengt de Personenauto RAI 1985 combinatiewagens, onderdelen en accessoires van auto's en handgereedschappen. De RAI heeft enkele wereldprimeurs te bieden, zoals de nieuwe Mercedes 200 D, de 300 E, Renault presenteert er zijn sportieve Alpine V6 en V6-turbo en Toyota brengt er zijn Starlet, Corolla Hatchback en GT uit. De RA I staal dit jaar in het teken van het motto "Met de'auto mo biel". Hiermee wordt de sociale funk tie van de auto in onze samen leving verduidelijkt. Verder specia le aandacht voor de wijze waarop de stroomlijn zich bij de personenauto in de loop der jaren heeft ontwik keld. Dit onder de titel "Een eeuw stroomlijn". Deze expositie is in gericht in de Amstelhal op stand nummer 318. AMSTERDAM |^^£(fljH|^L IeSBI ggBBBBBB Méér dan ooit stelt deze RAI 1985 de vraag ter discussie in hoeverre de benzineauto zich in de toe komst zal kunnen handhaven ten opzichte van de diesel en LPG-rij- dende auto. Beide laatste zijn nog volop in ontwikkeling en graag grijpen we de gelegenheid aan op hier wat dieper op in te gaan. In een lijd loen de prijs van een liter benzine nog ver onder een gulden lag, speelde hel brand stofverbruik niet zo'n grote rol als vandaag het geval is. Een uitzon dering destijds vormde een cate gorie autorijders die jaarlijks vele kilometers aflegde en dit liefst met een grote, comfortabele auto wil de doen, maar tegen niet al te ho ge kosten. Hun uitwijkmogelijk heid: rijden met een dieselauto of een benzineauto laten ombouwen om 'op gas' te kunnen rijden. Zo kon 12 jaar geleden ca. 1% van de autorijders het genoegen smaken om met een forse auto toch nog redelijk goedkoop uit te zijn. Het hogere bedrag dat zij aan motor rijtuigenbelasting moesten beta len, werd ruimschoots geco.mpen- seerd door de besparing bij het vullen van de tank. Dit beeld is radicaal veranderd. Er kwamen kleinere dieselauto's op de markt en het bleek ook dat er met kleinere benzineauto's heel goed op LPG was te rijden. Van beide brandstofsoorten - gasolie en LPG - werden aanvankelijk vele problemen verwacht. Wat de diesel betreft dacht men aan startmoeilijkheden, trage accele ratie, lage topsnelheid, rook en onaangename geurtjes. Ook van LPG werden startmoeilijkheden verwacht, het inleveren van de bagageruimte, omslachtigheid bij het tanken, terwijl het woord 'gas' gedachteassociaties opriep met Met een totaal van 461391 is de verkoop van personenauto's vorig jaar iets hoger 0,43%) uitge komen dan in 1983. Toen werden er 459379 afgeleverd, zo blijkt uit de RAI kentekenregistraties. Aan het begin van 1984 werd in importeurskringen nog gedacht aan een verkoopstijging met vijf procent in dat jaar. Aanvankelijk leek deze prognose zelfs wat aan de lage kant, maar na enige maan den trad er een terugval in. De markt herstelde zich daarna echter weer enigszins met als resultaat een vrijwel gelijke verkoop als in 1983. De RAI verwacht het komende voorjaar een lichte stijging van de autoverkopen. 'explosies'. Maar het is allemaal heel anders uitgepakt. De overtuiging dat een dieselmo tor alleen voor een personenauto geschikt zou kunnen zijn als de cilinderinhoud ten minste ca. 2 li ter bedroeg, blijkt te zijn achter haald. Ook andere meningen over de diesel zijn aan het wankelen gebracht. De moderne dieselmo tor is vlot te starten - ook op win terse dagen - en zijn geluidsniveau is acceptabel geworden. Bij vele dieselversies kan op kruissnelheid nauwelijks een verschil met een benzinemotor worden waargeno men. Een gevolg van ontwikke lingen aan de motor en zijn in- spuitapparatuur, maar ook van een meer doeltreffende geluidsi solatie. Als drukvulling d.m.v. een turbocompressor wordt toegepast, zijn acceleratiecijfers mogelijk die nog maar weinig voor een benzi nemotor (zonder turbo), onder doen, vooral als van interkoeling gebruik wordt gemaakt. Inmiddels is de serieproduktie begonnen van een compressor volgens een geheel ander systeem, waarbij de energie in de uitlaat gassen wordt benut om drukgol ven te produceren. Deze drukgol ven stuwen de inlaatlucht naar de cilinders en het daaruit resulte rend koppel en vermogen komen nog dichter bij die van een benzi nemotor te liggen. De dieselmotor met drukgolf-compressor ken merkt zich door een grote soepel heid. Voor zover een betere brandstó- feconomie een gevolg is van min der luchtweerstand van de carros serie en het verminderen van het wagengewicht, hebben dieselver sies hiervan eveneens geprofi teerd. Maar het werkingsprincipe van een dieselmotor maakt extra zuinigheid mogelijk als er sprake is van deellast, dus wanneer slechts een deel van het volle ver mogen wordt vereist. Dit is bij ve le bedrijfstoestanden het geval. Denk aan filerijden, stads- en lo caal verkeer en spitsuurbedrijf. Ook gaat de dieselmotor vrijwel niet gebukt onder een toegeno men brandstofverbruik tijdens de opwarmfase na een koude start. Het werkelijke verbruik ligt dan ook iets dichter in de buurt van de bekende cijfers die worden opge geven voor het verbruik van 90 en 120 km/hén in de stad. Dat de personenwagendiesel een geciviliseerd gedrag heeft, is te danken aan het systeem van indi recte inspuiting, in een wervelka mer of voorkamer. Een systeem dat gepaard gaat met warmte- en Hoe lagen de verkoopcijfers van personen- en combinatiewagens in beide voorgaande jaren? Altijd interessant om te bezien. En als we 1983 en 1984 naast elkaar zetten, dan blijken er wel wat verschuivingen te zijn. De totaalverkoop van auto's lag vorig jaar iets hoger dan in 1983 en groeide met circa 2000. Nieuwkomer Seat verwierf zich vorig jaar direct al een plaats(je) van betekenis op de Nederlandse markt en groeide van een te verwaarlozen marktaandeel naar bijna 7000 verkochte wagens. Enkele markante verschuivingen: Austin Rover liep in zijn verkoop wat terug, evenals Renault. Duidelijk in de lift zaten vorig jaar ten opzichte van 1983 de merken Fiat, Ford, Honda, VW en in wat mindere mate Mercedes. Voor wie het allemaal precies wil nagaan, geven we onderstaand over zicht van de verkoopcijfers: JANUARI T/M DECEMBER 1984 1983 Totaal 461.391 459.379 Alfa Romeo 4.446 4.467 American Motors 8 28 Austin Rover 6.530 7.978 BMW 12.903 14.841 Chrysler USA 17 42 Citroen 22.139 23.345 Daihatsu 4.147 4.831 Fiat 31.788 28.227 Ford 56.221 49.719 w.v. Ford Europa 56.153 49.683 FSO 158 108 General Motors 71.677 74.917 w.v. Opel 71.361 74.479 Honda 12.727 10.819 Hyundai 2.448 3.277 Lada 7.246 9.254 Lancia 1.893 1.849 Mazda 16.848 19.965 Mercedes 9.270 8.914 Mitsubishi 13.552 14.084 Nissan 21.908 23.397 Peugeot/Talbot 26.321 25.297 Porsche 166 213 Renault 26.070 29.213 Saab 3.073 3.679 Seat 6.831 1.143 Skoda 3.747 3.002 Subaru 2.836 3.601 Suzuki 10.847 11.360 Toyota 18.617 19.847 Volkswagen/Audi 42.286 38.076 Volvo 23.507 22.114 Zastava 1.074 1.726 wrijvingsverliezen. Dat is de re den dat het specifiek brandstof verbruik (het verbruik t.o.v. gele verde prestaties) ca. 15% hoger is dan van de truckdiesel, die vol gens het principe van directe in spuiting werkt. Daarbij moet dan een hoger geluidsniveau (de be ruchte dieselklop) en een geringe re soepelheid als onvermijdelijk worden aanvaard. Niettemin zijn dieselfabrikanten aan het experimenteren met di recte inspuiting voor de snello pende kleine dieselmotor. Een gedeeltelijk succes is daarmee be reikt. Voor de lichte bedrijfsauto (genre bestelauto) bestaat reeds een direct-ingespoten diesel waarbij de nadelen van dit sys teem heel knap zijn weggewerkt. Of dit systeem, dat een belang rijke brandstofbesparing oplevert, ook voor personenwagens kan worden ontwikkeld, is thans nog niet te zeggen. Maar ook zonder deze ontwikkelingsfase blijkt thans 8% van het personenwagen- park uit dieselauto's te bestaan. Ook LPG-installaties maakten een ontwikkeling door die - even min als bij de dieselmotor - nog geenszins is afgesloten. Nu zal de toename van het aantal rijders op gas voor een deel zeker zijn toe te schrijven aan het sterk gegroeid aantal lankplaatsen in het Benelux-gebied en een be tere verkrijgbaarheid in de aan grenzende landen. Maar van niét minder belang zijn de ingrepen geweest die het ruimtebeslag van de LPG-tank in de auto hebben verminderd en de installatie be trouwbaarder en veiliger hebben gemaakt. Met behulp van een z.g. platte tank (ovaalvormig) wordt ruimte bespaard en als het sys teem van onderbouw wordt toe gepast, blijft de bagageruimte zelfs onaangetast. Er zijn ook ver scheidene systemen ontwikkeld om de brandstofdosering meer in overeenstemming te brengen met de behoefte van de motor, vaak met electronische besturing van de verdamper/drukregelaar. Daarmee zijn de ongunstige ver schillen t.o.v. het gebruik van benzine (groter verbruik, geringe re prestaties) minder geworden. Mede door deze voor LPG gun stige ontwikkeling en het inmid dels zeer groot geworden prijsver schil tussen benzine en LPG in ons land, is het omslagpunt lager komen te liggen en levert een jaarkilometrage van 18.000 of in sommige gevallen nog lager reeds een besparing op. Bij het tanken is het aantal handelingen terugge bracht en bij zclfbedieningssla- tions is het tanken van LPG nau welijks ingewikkelder dan van benzine. Het 'tot zijn nek toe vol maken' met benzine levert nog wel eens verspilling op. wat bij LPG tanken onmogelijk is. Momenteel rijdt 11% van de au tomobilisten op gas, althans offi cieel. Het percentage kan nog iets hoger zijn, want sommige gasrij- ders zijn dermate prijsbewust dat ze vergeten de extra motorrijtui genbelasting te betalen. In ieder geval wordt door één van elke vijf autorijders gasolie of LPG ge tankt. Dat betekent in 12 jaar tijd een toename van 1% naar 20%! De RAI is gelegen aan de au tosnelweg A-10. Vanuil deze regio kan men kiezen uit de aanlooproute via Den Haag (langs Schiphol), danwel via Utrecht. Vanaf de parkeer plaatsen in de buurt van de RAI rijden er gratis pendel bussen. Het dichtst bij de RA I gelegen NS-station is het eindpunt van de Schiphollijn. Vandaar wor den regelmatig bus- en tram- diensten met de RAI onder houden. Op de RAI zal men kunnen zien dat de vierwielaandrijving steeds meer toepassing krijgt. Ook voor gebruik op de normale weg. Hier bij spelen geen redenen van zui nigheid een rol. Maar er wordt wel mee bereikt óf een betere over dracht van hoge vermogens onder alle omstandigheden ofwel de mo gelijkheid ook de minder gebaande weg op te zoeken, die als door slaggevend argument voor het ge bruik van de 4 x 4 in normale per sonenauto's geldt. Bij rallywagens, die onder alle omstandigheden zeer grote ver mogens op de weg moeten kunnen brengen, lijkt 4x4 met ingang van 1985 de enige oplossing die kansen op overwinningen biedt. Deelne mers met achter- danwel voorwie laandrijving zullen niet meer dan incidenteel op het ereschavot ko men. Bij de 4 x 4's voor gebruik op de normale weg komen zowel syste men met permanente aandrijving op alle vier de wielen voor als sys temen waarbij de vierwielaandrij ving inschakelbaar is. Door ver schillende fabrikanten wordt ge werkt aan systemen waarbij de aandrijving naar de normaal vrij meelopende wielen automatisch wordt ingeschakeld. De Personenauto RA is dage lijks geopend van tien tot vijf en van zeven tol tien 's avonds. Op zaterdag en zondag uitsluitend van tien tot vijf. De toegangsprijs voor een een malig bezoek aan de expositie bedraagt: voor volwassenen f 12,50 p.p., voor houders van een PAS-65, voor kinderen be neden 12 jaar onder geleide en voor groepsbezoek mits tevoren schriftelijk aangevraagd (mi nimaal 20 personen) f 10,— p.p. Voor degenen die de expo sitie uilsluitend 's avonds tus sen 19 en 22 uur bezoeken geldt een entreeprijs van f 10,— p.p. en een reductieprijs van f 7,50. Als noviteit brengt de Japanse autofabrikant voor ons land op de RAI de Swift. Het gaal om een iets grotere broer van de Suzuki Alto en de Swift presenteert zich al di rect in vier verschillende versies. Hij kan worden gekarakteriseerd als een compact-car met sportief allure, waarbij kan worden geko zen uit de standaard Swift, de GL, 1.3 GL en 1.3 GS. De goedkoop ste kost juist géén 14 mille, de GS komt op 17.495, De twee eerstgenoemde uitvoeringen heb ben een 993 cm3 - 3 cylinder in lijn. Dit blok, goed voor een maximum vermogen van 37 kW (50 pk) bij 5800 tpm en een maximum kop pel van 74.5 Nm (7.6 mkg) bij 3600 tpm, drijft de voorwielen aan. Qua prestaties behoort ie tot de rapste in z'n klasse. In 15.9 sec. van 0-100 km/u en een topsnel heid van 145 km/u mag er gerust zijn. De andere twee motoren dicht Suzuki toe aan de sportieve rijd(st)er. namelijk de Swift 1.3 GL en de Swift 1.3 GS. De laatste is goed voor de volgende presta ties: In 11.4 sec. van 0-100 km/u en een top van 168 km/u. De 1.3 GL ligt daar met respectievelijk 11.7 sec. en 163 km/u iets onder. Iedere Swift heeft een 5- versnellingsbak. De 1-litermotor neemt genoegen met normale benzine, de snellere versies heb ben super nodig. Ze springen zui nig om met de brandstof, zo blijkt. Volgens ECE norm verstookt de Swift 1.3 GL bijvoorbeeld bij 90 km/u constant 4.0 1/100 km (1 op 25) bij 120 km/u constant 5.9 (1.100 km 1 op 16.9) en bij stads- verbruik 6.5 1/100 km (1 op 15.4). Op de foto: De Swift 1.3 Gl. Peugeot-Talbot grijpt de komen de RAI aan om dealers en bezoe kers te wijzen op de speciale bou tiques die men bij de garagebe drijven wil gaan inrichten. Die gaan een compleet assortiment accessoires en kleding bieden. Naast de gebruikelijke serie, laat Peugeot als Nederlandse primeur de Peugeot 205 Turbo 16 zien. In personenuitvocring dan wel te verstaan en daarnaast de Peugeot 205 Lacoste. alsmede een kleur rijke uitvoering van de Samba duidelijk afgesteld op de jeugd. Lacoste, synoniem voor sportivi teit en exclusiviteit "kleedde" de 205 aan en maakte er op die ma nier niet alleen een sterk, maar vooral ook modieus nummer van. Er komen er in ons land 200 tot 300 op de markt en vanaf eind maart wordt hij leverbaar. Prijs: j'21.990,- Hij heeft een top van 155, een 5-versnellingsbak en een 1360 cm3 motor. De uilrusting: van binnenuit verstelbare buiten spiegel, kaartleeslamp, uitklapba re achterzijruilcn, getint glas ron dom, electrisch bediende ramen, central lock en ruitewisser met sproeier achter. Nu wat zijn mo dieuze karakter betreft: De 205 Lacoste is een drie-deurs auto die uiterlijk opvalt door zijn geheel wit gespoten - Blance Mei- je carrosserie, wielplaten en schildbumpers inbegrepen: de le gendarische groene krokodil op de voorspatschermen en de achterklep; de groene bies op de bumpers, de buitenspiegels en de flanken en tenslotte door zijn. door Peugeot ontworpen, glazen schuifdak. In het interieur vindt men de "Lacoste-look" terug: de krokodil naast de leeuw van Peugeot op het lederen sportstuur; de groene kleur in de moquette, gemengd mefde anthraciet bekledingen de groene cijfers op de knop van de versnellingshandle. Toyota heeft op de komende RAI erg veel autonieuws te bieden. Het Japanse merk brengt er de nieuw Toyota Starlet, de Corolla Hatch back en de Corolla GT. Verder heeft Toyota een geheel nieuwe Landcruiser-serie te bieden, als mede in de grotere personenwa genklasse de Cressida. Laten we ons hier beperken tot de Starlet en de Landcruiser. Bij de Toyota Starlet bestaat het nieuws vooral uit de toepassing van de nieuwe Multi Valve-moto- rcn. Er is keus tussen een 1.0 en een 1.3 liter 12-kleppen motor-, dwars geplaatst en de voorwielen aandrijvend. Kenmerken van het Starlet-ruimte-konsept zijn de korte, laag aflopende motorkap, een ver doorgetrokken daklijn en een recht afgewerkte achterkant. Binnen de totale lengte van 3.70 meter is veel ruimte voor bestuur der en passagiers. De 1.3 versie is zowel met een handgeschakelde, als met een automatische versnel lingsbak leverbaar. De goedkoopste Starlet kost f 13.995.de DX komt op 16.495.- Op de foto: de nieuwe Starlet Toyota had al vele jaren voor de terreinwagen in de privésfeer ter rein begon te winnen, een reputa tie met zijn Landcruiser-pro- gramma. Daarvan zijn er inmid dels in ruim 30 jaren bijna 1.5 miljoen geproduceerd. De in die periode opgedane ervaring ligt aan de basis van de nieuwe Land- cruiser-serie, waarbii hoofddoel was om het komfort te verbeteren. Toyota bracht daarom een serie Landcruisers op de markt voor zwaar gebruik, en een serie voor minder zware omstandigheden. Kenmerkend voor de light duty- serie is de toepassing van schroef- veren rondom. Behalve deze in deling naar licht en heavy duty, is het programma van de light duty verdeeld in modellen met een korte-, midden- en lange wielba sis. Op het moment dat Toyota ons de landcruiser-serie presen teerde, waren de exacte prijzen nog niet bekend. Renault komt op de RAI met verscheidene voor Nederland nieuwe modellen en zelfs met als wereldprimeur de Alpine V 6 GT en Alpine V6 Turbo. We noemen verder de Renault 25 V6 Turbo en de 25 V6 Limousine, een verleng de Renault 25. Verder de nieuwe Renault Espace, een zeer futuris tische 'ruimte-auto', die in 4 uit voeringen geleverd kan worden, en in de sportwagencategorie de nieuwe Renault Alpine V6. Tevens krijgt de onlangs met veel succes in Nederland geïntrodu ceerde Renault Super 5 er twee uitvoeringen bij: de Renault 5 Automatic met een door een microprocessor gestuurde auto matische transmissie, en een uiterst sportieve Renault 5 GT Turbo, die als een der snelsten in zijn klasse mag worden gerekend. Eveneens nieuw op de Personen auto RAI is een speciale uitvoe ring van de Renault 9, die onder de naam Louisiane in een be perkte serie op de markt wordt gebracht. Blikvanger bij Renault is onget wijfeld de "Espace", die in Ne derland in vier uitvoeringen voorhanden zal zijn. Het gaat om een luxueuze "ruimte-auto" met goede vervoersmogelijkheden en tevens hoge prestaties en comfor tabel voor wie er de weg mee op gaat. Hij kan zonodig plaatsbie- den aan 7 personen, maar is eveneens als Van en normale per sonenauto te gebruiken. De slechts 4,25 meter lange en 1,77 meter brede "Espace" heeft een polyester carrosserie met een speciaal verzinkt stalen chassis en biedt, al naar gelang de opstelling van de stoelen, plaats aan 5 tot 7 (optie) personen. Deze stoelen zijn overigens op verschillende manieren te verstellen en te ge bruiken. Opvallend is, dat de voorstoelen geheel kunnen wor den gedraaid, zodat het interieur een groot aantal toepassingsmo gelijkheden krijgt. Met een raam- oppervlakte van maar liefst 4 m2 in totaal biedt de Espace de inzit tenden een bijzonder royaal uit zicht. Deze space-wagon is van alle snufjes voorzien, die men ook op de duurdere Renault 25- modellen kan zien. zoals centrale deurvergrendeling met infrarood afstandsbediening, electrische zij- ruilbediening, electrisch verstel bare buitenspiegels, vijfbak, licht metalen velgen en als optie Radio Renault, die vanaf het stuur is te bedienen. Onder de motorkap ligt naar keu ze een 2-liter licht metalen benzi nemotor (goed voor een top van 175 km/h) of een 2,1 liter Turbo diesel motor, die met gemak een top van 160 km/h haalt. Volgens de ECE-normen ligt het brand stofverbruik van de Espace 2-liter benzineversie op 1 op 14,7 bij 90 km/u, 1 op 10 bij 120 km/u en 1 op 9,2 in de stad. Bij de foto: De nieuwe Mercedes-Benz, van 200 D tot 300 E, wordt gekenmerkt door mooie verhoudingen en veel aerodynamiek. Mercedes Benz zal op de komen de RAI waarschijnlijk niet over gebrek aan belangstelling hebben te klagen. Enkele jaren na de veelbesproken introduktie van de gestroomlijnde 190. wordt deze "versnelde" lijnvoering voortge zet op andere modellen en op de RAI zijn ze te zien. Hel gaat om de nieuwe Mercedes in zowel 200 (D) als 300 E-reeks. En allemaal zijn ze sneller en zuiniger dan hun oudere broers in de uiteenlopende Mercedesuitvoeringen van verge lijkbaar kaliber. De nieuwe Mer cedes heeft een uitermate uitge kiende aerodynamiek en wijkt op dat punt markant af van de gang bare 200 en 300-reeks. Je zou het niet zeggen: maar de ruimte bin nen is eerder toegenomen dan verkleind. De beenruimte achter is zelfs wat vergroot. De nieuwe serie omvat zeven verschillende motoren, waarvan er vier nieuw zijn. Naast de nog gangbare 2-liter viercylinder benzine- en diesel motor. alsmede 230 E, zijn de 2,6 en 3.0 liter als 6-cylinder opgedo ken. Ze zijn aanzienlijk lichter in gewicht dan de vroegere 250 en 280. Het scheelt 42 kg. en boven dien is de nieuwe motor kleiner en daardoor kon veel ruimte onder de kop en in het concept in zijn totaliteit worden gewonnen. 'Nieuw zijn verder de 5 cylinder- diesel van 2.5 liter en een zescy- lindcr van 3 liter. Geluid van de motor is in alle gevallen flink te ruggedrongen en vergelijken we de oude met de nieuwe motorse rie. dan kunnen we vaststellen dat zelfs de nieuwe 200 D het zowel in top als in acceleratie wint van de vroegere 300 D, terwijl het brandstofverbruik 'n stuk gunsti ger is. Wat rijgedrag betreft, be perken wc ons graag tot twee op vallende kenmerken van de nieu we Mercedes-Benz: de wegligging is uitstekend en de goede stuur bekrachtiging maakt rijden meer dan ooit lot een genoegen. Eén van Honda's topnummers is al vele jaren de Civic. Van die Ci vic werd onder andere een space- wagon afgeleid. Het gaat om een futuristisch "getinte combi, die de naam Shuttle meekreeg. Van die Shuttle zijn er inmiddels al heel wat verkocht en de opmars van deze wagen was voor Honda vol doende reden om hem in 4-wiel aangedreven uitvoering te gaan uitbrengen. Op de Amsterdamse RAI is de Civic Shuttle 4 WD te zien en deze ruime auto komt daarmee ongetwijfeld tegemoet aan de wensen van diegenen die extra veiligheid wensen op gladde wegen of onverhard terrein. De bestuurder kan tijdens het rijden eenvoudig overschakelen van twee- naar vierwielaandrijving. Het gebeurt door indrukken van een knop op 't dashboard. Wan neer de auto alleen op de voor wielen wordt aangedrev.en. werkt de normale 5-versncllingsbak. Bij aandrijving door vier wielen kan extra gebruik worden gemaakt van een lage versnelling. Hierdoor komt dat 40 procent extra trek kracht beschikbaar. Van de bekende Escort heeft Ford heel wat uitvoeringen voorhan den. In de Europahal van de RAI zal dat te zien zijn. Er is een Escort voor invaliden en zelfs voor rol stoelvervoer. Daarnaast is er op basis van de Escort een uitermate sportieve uitvoering op de markt verschenen. Het gaat om de Escort RS-Turbo die vanaf heden op de Nederlandse markt verkrijgbaar is. Met een motorvermogen van 97 kW (132 pk), is hij de krach tigste Escort-uitvoering met een topsnelheid van 200 km per uur en een acceleratievermogen van 0 tot 100 km/h in 8.7 seconden. De Es cort RS Turbo is één van de eerste voorwielaangedreven auto's ter wereld, die standaard een diffe rentieel heeft met automatische slipbegrenzing. Er zullen slechts 5000 exemplaren gebouwd wor den, voldoende om een homolo gatie in groep A van de autosport te verkrijgen. Voor de autosport is er een zgn. RS Turbo Competition beschik baar, maar cr is ook een comple tere Turbo leverbaar met o.a. een radio, schuifdak. elektrisch be- dienbare ramen vóór, centrale deurvergrendeling en Recaro sportstoelen standaard. De RS Turbo is ontwikkeld op basis van de Escort XR3i maar aangepast op diverse punten zoals wielophanging, zuigers met dik kere zuigerpennen. uitlaatklep pen, in- en uitlaatpoorten enz. De turbocompressor is een Gar rett T3 met inlerkoeler en een ge combineerde elektronische rege ling van de turbodruk en de ont steking.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1985 | | pagina 19