AN WB-cursusPech onderweg' in januari in Middelburg BOVAG EN RAI: - DAIHATSU GARAGE DE JAGER DAIHATSU SAAB AUTO abc adverteren doet verkopen Zelf verhuizen-extra voordelig SOOLSMA LEO VAN LIE RE Autobedrijf Janssens verdubbelde showruimte AD VER TEREN AUTOBEDRIJF WONDERGEM EN MELSE Autoverhuur Autoverhuur HOE WERKTEEN CARBURATEUR? Zorg voor milieu en bevorderen verkeersveiligheid kunnen in eikaars verlengde liggen Autobedrijf Joosse Autobedrijf Joosse Woensdag 19 december 1984 DE FAAM - DE VLISSINGER PLANNEN KORTINGSKAARTEN OPENBAAR VERVOER VOOR AUTOMOBILISTEN RIDICUUL Van onze autoredacti zaken zijn zaken Soorten maatregelen Visuele hinder Kencijfers Ford Fiësta Bravo1981 Ford Escort 1100 L, 5-drs1981 Ford Escort 1100 Bravo 3-drs1983 Ford Escort 1600 GL 3-drs. automaat 28.000 km1983 Ford Escort 1600 Bravo 5-drs. Combi 36.000 km1983 Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs., 46.500 km1982 Ford Taunus 1600 Bravo 2-drs1982 Ford Taunus 1600 L 2-drs1978 Ford Sierra 1600 L 5-drs1982 Ford Sierra 1600 L 5-drs. 18.400 km1983 Ford Sierra 1600 G L, 31.500 km1983 Ford Sierra 2000 L, 5-drs1982 Ford Capri 2000 GL 70.000 km1981 Audi 80 GL Diesel1981 Mitsubishi Colt 14001983 Opel Ascona 1600 S 5-drs. 52.000 km1982 Opel Kadett 1200 S zwart, 3-drs1982 Peugeot 104 GL1978 Peugeot 305 SR 48.300 km1982 Peugeot 305 GT1983 Renault 4 GTL1981 Renault 14 TL1977 Fiat 132 Diesel1980 Toyota Corolla 1600 Liftback 58.000 km1982 Volvo 343 L 53.000 km1980 VW Passat CL, 45.000 km1982 VW Jetta Diesel1982 Saab 99 GL 2-drsdec 1 983 Saab 99 GL 2-drs"982 Saab 99 GL 2-drs. lpg1981 Saab 99 GL inj. aut. 4-drs1980 Saab 99 GL 4-drs1980 Saab 99 GL 4-drs1978 Saab 900 GLS Sedan 1982 Saab 900 GLS Sedan 1981 Saab 900 GLS Sedan lpg 1981 Fiat Argenta 2.0 itr. inj1982 Zonder Garantie: Peugeot 305 lpg1979 VW Golf Diesel1977 Vauxhall Magnum 1800 aut 1974 Saab 99 L 4-drs1974 Renault 5 GTL automaat (van Part.)1979 Bestelwagens: Bedford CF gesloten diesel1 982 Bedford CF gesloten diesel1 980 GA RANTIE-INRUIL-FINA N ClE RING RINGBAAN WEST 24 - GOES Tel. 01100-31110 b.g.g. 01104-319 Vert.: R. Ketelaar 01100-20873 ADVERZIE1Ü ADVERGETEN ADVERB0UWEN ADVERK0PEN ADVERTENTIE DE\fLISSINGEP| WIE NU EEN SEAT FURA OF SEAT RONDA P KOOPT, KRIJGT TOT 2 JANUARI 1986 RENTELOOS KREDIET. temg op de vervaldata 1 april 1986, SEAT RONDA P V.A.14.995.-. HONDA en SUZUKI RIJDERS OPGELET! Honda- en Suzuki-automobielen Autobedrijf W. J. Sonke BOVAG GARAGE ALEXANDER AUTOSCHADE CASTEL voor alle autoschade AUTOSCHADE CASTEL AUTOSCHADE CASTEL Motorcraft Garage Joh. MURRE TISSINK BANDEN BV IN NIEUWSTAA T VERKERENDE SCHERP GEPRIJSDE OCCASIONS MET 12 MAANDEN VOLLEDIGE GARANTIE MET 6 MAANDEN VOLLEDIGE GARANTIE ■MPI99 WiJk'J ■ÉÉÉÉÉfiÉHÉ DIVERSE GOEDKOPE AUTO'S Autobedrijf W.J. Sonke b.v. De ANWB begint voor automobilisten de cursus 'pech onderweg'. In deze cursus wordt de rijders geleerd eenvoudige storingen te verhelpen. Al twintig jaar verzorgt de ANfWB deze 'bijscholing'. Er namen al meer dan 150.000 mensen aan deel. Vooral het aantal vrouwelijke cursisten is de laatste jaren enorm toegenomen, zo meldt de ANWB ons. Onder de vijftig plaatsen in Ne- maandagen (te beginnen op de derland waar 'pech onderweg' wordt onderwezen is ook Middel- biirg. De cursusdata zijn: op alle maandagen in Januari, te begin nen op de zevende, alle dinsdagen in februari, inclusief 5 maart, alle elfde) in maart en op 1 april en op de dinsdagen 2 en 23 april en 7 en 14 mei. Plaats van handeling is de technische school aan de Kruis weg in Middelburg. De cursusa vonden beginnen allemaal om 19.30 uur. Het accent ligt op het zelf doen, waardoor de aulomobilist(e) een zekere handigheid wordt bijge bracht. Er worden automobielen gebruikt waaraan van te voren door de instructeur een storing is aangebracht. Met behulp van te keningen en een aantal belang rijke onderdelen uit de auto wordt enige theoretische achtergrond behandeld van de 'heilige koe'. Ook het starten onder alle weer somstandigheden wordt aan een beschouwing onderworpen. Iedere cursist ontvangt een boekje dat ook na afloop van de lessen zijn nut kan bewijzen. Ervaringen van de wegenwachters en keurmeesters van de ANWB hebben bewezen, dat mensen die de cursus volgden zelfstandig sto ringen onderweg verhielpen, al dus de ANWB. Wie aan de cursus wil deelnemen kan zich wenden tot de ANWB aan de Lange Geere in Middelburg, telefoon 01180-15155. BOVAG en RAI beoordelen de recent in de publiciteit gebrachte plannen om automobilisten te ver plichten een kortingskaart voor het openbaar vervoer aan te schaffen als volstrekt ridicuul. Zij menen ook dat de aandacht die aan deze plannen wordt gegeven in een beslist onaanvaardbaar sta dium is gekomen nu zelfs de Tweede Kamer hierover aan het discussiëren geslagen is. BOVAG en RAI menen dat het hier om ideeën en plannen gaat die werke lijk van iedere realiteitszin zijn gespeend. Het tweede kamerlid Castricum bepleitte onlangs in het parlement een plan, dat al eerder door de chef bedrijfseconomie van de Ne derlandse Spoorwegen dr. T. Tie- leman was geopperd: automobi listen zouden moeten worden verplicht een kortingskaart voor het openbaar vervoer te kopen voor zeventig gulden, te voldoen als een extra opslag op het kente ken bewijs deel 111. Al eerder kwam er uit de NS-ko- ker een soortgelijk plan. overigens voor een veel hoger tarief en dan ook nog gekoppeld aan een volle dige variabilisatie van de auto kosten die op zich al toen als on haalbaar moest worden bestem peld. Kennelijk probeert de NS met allerlei vreemde kronkels zijn ei gen marktpositie te verstevigen, door te pogen het autogebruik minder aantrekkelijk te maken door het zwaarder te belasten, briesen Bovag en Rai. En: "Hier mee vertoont de NS een zeer on maatschappelijk gedrag met plannen die beslist niet meer van deze tijd zijn en kunnen worden vergeleken met het van het eind vorige eeuw bekende en verfoeide systeem van gedwongen winkel nering". BOVAG en RAI hebben de Tweede Kamer inmiddels ver zocht om dit onderwerp zo snel mogelijk uit de werkschema's te schrappen. Autobedrijf Janssens Vlissingen heeft de showroom van het bedrijf aan de President Rooseveltlaan in Vlissingen fors uitgebreid. In to- taal beschikt de Vlissingse Opel- Dealer nu over een showruimte van zo'n veertienhonderd vierkan te meter. De uitbreiding wordt benut om er gebruikte wagens in te plaatsen, die helemaal rijklaar zijn ge maakt. Bij aankoop van een tweedehands wagen vervalt dan de wachttijd die normaal nodig is om dergelijke wagens gereed te maken voor de verkoop. In totaal kunnen in de nieuwe ruimte on geveer vijftig auto's geplaatst worden. Ter gelegenheid van de inge bruikneming van de uitbreiding zijn er enkele attracties bij Garage Janssens. zoals een mini-show van oude Kadett-modellen. Verder krijgt iedere koper van een nieuwe Opel. die geen wagen inruilt, een korting van duizend gulden. Voorts staat er in de showroou een wagen vol boodschappen waar van het aankoop bedrag geraden moet worden. Een juiste oplossing geeft recht op de getoonde artike len. Voorts kunnen de kopers van een auto meedoen aan een lottos pel waarmee loten voor de 1-2-3- show gewonnen kunnen worden en de 'makers' van een proefrit krijgen allen een attentie aange boden. Bovengenoemde attracties gelden tijdens het 'open huis' dat Opel- dealer Janssens Vlissingen mor gen. 20 december, begint en dat duurt lot het eind van het jaar. Tijdens deze show is de complete Kadett-lijn (ruim dertig verschil lende modellen) te zien. Verkeersmaatregelen die uit mi lieubelang genomen worden kun nen de verkeersveiligheid beïn vloeden. Door deze invloeden in concrete situaties na te gaan kun nen in het algemeen maatregelen worden gevonden die het milieu ten goede komen en de verkeers veiligheid niet aantasten en soms zelfs positief beïnvloeden. Aldus de SWOV in een consult aan de Dienst Verkeerskunde (DVK) van de Rijkswaterstaat. De SWOV ontving de opdracht hiervoor naar aanleiding van een voorstel in de Tweede Kamer tot wijziging van Artikel 2 van de Wegenverkeerswet, die het moge lijk moet maken verkeersmaatre gelen te treffen uit milieu-over wegingen. Tol nu toe kunnen slechts overwegingen van ver keersafwikkeling en verkeersvei ligheid de aanleiding hiervoor zijn. De DVK heeft de SWOV verder gevraagd een besluitvormings procedure tc ontwikkelen, waar mee de invloed van deze maatre gelen op de verkeersveiligheid kan worden bepaald. Doel van dit soort maatregelen kan zijn het beperken van geluid hinder, lucht- en bodemveron treiniging schade aan Hora en fauna en hel tegengaan van vi suele hinder. In het consult wor den de belangrijkste maatregelen op dit gebied en hun mogelijke effecten op de verkeersveiligheid opgesomd. Zo kan het verminde ren van verkeersintensiteiten in een bepaald gebied, eventueel het weren van bepaalde vervoerswij zen. leiden tot extra drukte op andere wegen. Voorkomen moet worden dat het totale effect van dergelijke maatregelen in het ge hele gebied negatiefis. Een andere manier om luchtve rontreiniging en geluidhinder gunstig te beïnvloeden is het zor gen voor een vlotte en regelmatige verkeersafwikkeling. Dat kan po sitief zijn voor de verkeersveilig heid. maar als daardoor de rijs- nelheden hoger worden kan dat effect worden opgeheven. Het verlagen van snelheden heeft in het algemeen een positief effect op geluidhinder, luchtverontrei niging én verkeersveiligheid. Dat laatste is echter wel afhankelijk van de ingewikkeldheid van de verkeerssituatie en van de functie van de weg. Op wegen van 'hoge re' categorieën bijvoorbeeld zijn hogere snelheden minder onveilig dan op een weg van een lage ca tegorie, die bij vergelijkbare snel heden hogere eisen stelt aan de weggebruikers. Het reguleren van parkeren bin nen de bebouwde kom. bijvoor beeld door gegroepeerd parkeren, heeft gunstige effecten op de vi suele hinder. Daarbij kan er sprake zijn van betere oversteekmogelijk- heden, minder ongevallen met spelende kinderen en het reserve ren van ruimte voor auto's van be woners. Voorzieningen in wegbermen die aangebracht worden om geluids overlast of luchtverontreiniging te verminderen, moeten zo worden vormgegeven dat ze bij botsingen weinig gevaar opleveren. De botsveiligheid van wegbermen is het meest gediend met zones waarin geen obstakels voorko men. Dat betekent bijvoorbeeld dat bomen langs wegen waar relatief snel wordt gereden afgeschermd moeten worden, wat technisch mogelijk is. Begroeiing en andere voorzieningen dichtbij de rijbaan kunnen een snelheidverminde- rend effect hebben, maar de kans op botsingen neemt toe naarmate ze dichter bij de rijbaan staan. Geprofileerde wegmarkeringen zijn uit veiligheidsoverwegingen vaak nuttig. Probleem is echter dal ze bij overschrijden door voertuigen geluidsoverlast ve roorzaken. Gelukkig is toepassing meestal alleen builen de bebouw de konn nodig waar geluidhinder niet zo'n groot probleem vormt. Een oplossing dié zowel geluid hinder als veiligheid ten goede komt is het toepassen van zoge naamd 'zeer open asfalt-beton' als deklaag. Dit in tegenstelling tot zogenaamde oppervlakte behan delingen (waarbij het wegdek wordt voorzien van een bitumi neus kleefmiddel, afgestrooid met steenslag), die ook de stroefheid verhogen maar de geluidhinder juist vergroten. Het effect van dit soort maatrege len op de verkeersveiligheid is dus afhankelijk van de omstandighe den. Van een wegbeherende in stantie wordt verwacht dat zij richting en zo mogelijk omvang van deze effecten aangeeft. Om dat te kunnen vaststellen kunnen zogenaamde kencijfers worden gebruikt. Die geven de verhou ding aan tussen twee of meer grootheden, waarmee een be paald verschijnsel - in dit geval dus de verkeersonveiligheid - wordt beschreven In dit consult doet de SWOV voorstellen voor hel gebruik van dergelijke cijfers op dit speciale gebied. Daartoe is een theoretisch voorbeeld uitge werkt van een indeling van ver keerssituaties, waarbij kencijfers worden gebruikt die de gemid delde onveiligheid per wegcate- gorie aangeven. Het blijkt echter dat dit nog maar ten dele is in te vullen met beschikbare gegevens. In een vervolgstudie, waarvoor inmiddels de opdracht is ontvan gen, zal dit nader worden uitge werkt. De onderzoeksopzet hier voor zal nauw verbonden zijn met de onderzoeksactiviteiten binnen het project Veiligheidscriteria voor Verkeersvborzieningen. Uit 'schrift', een uitgave van de Stichting Wetenschappelijk On derzoek Verkeersveiligheid. S WO V. van december. AUTO-AKTUEEL official ford-dealer Gildeweg 20, Telefoon 01184-19420' 4383 NK Vlissingen Oude Rijksweg 60, Telefoon 0118.2-1443 4339 BD Nieuw- en St. Joosland CT8PIUÏKMT VtRGEETOtKENTL System Po.m lie knoj>|, kan lol 2 januari 1 juli 1985,1 oktober 1985 en 2 januari 1986 Omdat de Seat dealer Wie voor 31 december 1984 een Seat l'\(ra ol'Seal Kondal'mel Motor 1985 honderden guldens rente besparen. (Dit aanbod geldt niet voorde Fnra Star) Ikrijgt bij dit rentevrije huurkoopfinancieringsaanbod van Seat, i.s.m. Unigarant N.V. een maximum krediet van 8.000.- op de Seat lAira en 10.000 - op de Seal Ronda I'. r- Dit bedrag betaalt u in 1 gelijke termijnen Dit aanbod sluit andere aktie-aanbicdlngen uit. Seat Ronda IMil.X hoge inruilprijzen geelt, is de inruil meestal al voldoende ïls aanbetaling. Vraag de Seat-dealei naar de complete iktic voorwaarden. l'nj«n incl. BTW. af imporwur. Wijzigingen voorbehouden ■tfEvml Kenteken vdór 16-1-1985. TROTS UW RIJPLEZIER U Fïira l. Jl' -SlOFMSTt 'I Industrieweg 31 Vlissingen Tel. 01184-15220 Voor onderhoud, reparatie, revisie, schadereparatie van Levering uit voorraad van alle originele Honda- en Suzuki-onderdelen en accessoires ook ruilmotoren, versnellingsbakken, automatische versnellingsbakken, startmotoren, dynamo's, plaatwerk, etc. Dr. A. F. Philipsstraat 10-12, Goes, tel. 01 100-14987 Wij zijn onbetwist dé Honda- en Suzuki-specialist Alexander Gogelweg 18, Vlissingen J Tel. 01184-65262 Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's plaat en overzet plaatwerk Oude Veerseweg 22 - Middelburg •FOCWA Voor roestherstel en geheel spuiten Kenmerk voor vakwerk Specialist in vracht-, bedrijfswagens en caravan- schade Tel. 01 1 80-27261 Voor al uw Ford onderdelen Autobedrijf Joosse Gildeweg 20 - Vlissingen Breewaterstraat 31 Vlissingen Tel. 01 184-14203 Verkoop, reparatie en onderhoud van alle merken MIDDELBURG VLISSINGEN Kinderdijk 64-66 Gildeweg 7 (bij Miro wnueroiiK 04-00 unaewee 1 Dl 1 miro |^\JCS?nTPTel. Q1180-27502 Tel. 01184-15141 Nieuw Lancia Prisma 4-drs. 5 versn. bak21.500.- Nieuw Mitsubishi Tredia GLX 4-drs20.500.- Nieuw Mitsubishi Galont GLX 4-drs21.500.- Nieuw Honda Jazz 1.2 deluxe 3-drs1 3.500.- '84 Opel Ascona 1.6 S 4-drs1 9.750.- '83 Honda Accord 3-drs. Coupé1 5.750.- "82- 83 Suzuki Allo 3 drs. luxe v.o 8.500.- '82 Opel Ascona 1.6 S 4 drs 14.750.- '82 Opel Ascona diesel Hotchbock 5-drs 14.750.- 81 Hondo Accord Sedan 5 versn bok 11.750.- '81 AMC Concord 4 cyl. 01 4-drs 12.750.- 82 Renoult 18 GTl met LPG11.750.- '81 Renoult S GTl 3-drs7.850.- 81 Toyota (ormo 4-drs de luxe 9.750.- 82 Peugeot 305 GLS 4 drs 11.750.- '78 Volkswagen Golf S 3-drs 5.750.- 81 fiot 131 1600 Gl 4-drs9.750.- '81 ford Tronsit 9 persoons klembus 1 2.750.- 81 Talbot Soloro 1.6 Gl 4 drs 8.750. 81 Citroén 2CV6 (lub blouw 6.750. 78 Hondo Civic 1238 3-drs. luxe v.o 4.500. '80 Peugeot SOS STi Sedon8.500. 80 Renoult 18 IS 4 drs7.850. 81 Ford Tounus 1.6 Brovo 10.750. 78 Ford Escort I 3 Gl outomoot 5.750. •78 Opel Rekord 2.0 4-drs. IPG4.750. '80 Ford Ironsit bestelwogen5.000. '78 Peugeot 504 l automaat i. st. v. n3.750. 79 Peugeot 304 Gl diesel 4 drs.2.750. '77 Peugeot 304 SIS Sedon 1.500. '79 Talbot Sunbeom Avenger S d. Stotioncor 2.750. 70 Vouxholl Vivo geheel origineel geen roest 1.500. '76 Audi 80 GIS1.500. '79 Tolbot Sunbeom 1.3 IS 2.000. 77 Mercedes 206 diesel bestelwogen 3.900. Peugeot 504 Gl in zeer goede stoot 2.000. Inruil - garantie - financiering Honda en Suzuki-specialist Industriestraat 8-10 Goes (zuid) 01 100-15415- 14987 I VW l.T B«lfl»ulu Afmetingen ludruimle I.xBxH: 306x2f8xI4é. Pr* Afmetingen ludruimlr I.xBxH: 306x218x117. VW Traraportrr. Lu<kuimle-«fmr(ingen LiBxH: 271x158x131.5. MIDDELBURG, Kanaalweg 10-12 Tel. 01180-27680/28264 VLISSINGEIN, tijdelijk Gerbrandvstr. 42 T Tel. 01184-18638 personenwagens - bestelwagens - personenbusjes Tegen inlevering van deze advertentie krijgt U een korting van 20,- op de dagprijs van een bestelwagen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1984 | | pagina 13