wmop REDDINGBOTEN STEEDS VEILIGER 'Rederland maritiem' Radson dooft een duur vlamm Beter wonen begint met Hatéma tapijt •MOFMAIM Pedicuur(e) Chiropodist(e) deFaa«n rEEN SPECIALE KWALITEIT VOOR EEN SPECIALE PRIJS! EXTRA ZWARE GERUWDE KATOEN Hatéma Arizona _L STICHTING VAKOPLEIDING "CHIROPODY ZEELAND" ftdvéÓ®'®" Bijvoorbeeld 100% katoenen tapijt voor exclusieve interieurs, in 10 modieuze tinten. Dubbele jute rug. 400 cm breed. 5 jaar schriftelijke garantie. Prijs 165,- hatéma kwaliteit op z'n mooist DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 24 oktober 1984 MAARTENSE TAPIJT MAARTENSE MEUBELEN Plein 1 940 - tel. 26874 - Middelburg Start m.i.v. 30 oktober haar i nieuwe kursus in Goes Inlichtingen en aanmelding bij: "Chiropody Zeeland", Postbus 211, Middelburg, tel. 01 180-33299 ra _deV\.ssm9e' VN» VjSt V) tie we9 S>& bij ons geen speciaal ingekochte goedkopere meubelen voor "bijzondere opruimingsprijzen", dat is onze stijl niet. bij pot moet gewoon 't showroompad geëffend worden voor de nieuwste trendmeubelen '85. niets méér, maar ook niets minder. dat betekent dus: nü ruimte maken, reden genoeg om juist nü een groot aantal showmeubelen, waaronder vele van hoge klasse: leolux, de sede, artifort, durlet, interclass, cassina, hülsta, pas-toe en anderen aan te bieden met kortingen tot zelfs 50%kom, zie en overtuig u. 'n kleine greep uit de voordeelkoopjes in 7 verschillende kleuren, geschikt voor broeken, jassen, pakken, overalls, enz., 1 50 cm breed. Normaal ƒ27,90, nu slechtsT. IU.UU p m Langeviele 14 - Middelburg woninginrichting Lange Noorclstraat 25 MIDDELBURG Tel. 01180-12943 Super Washgarens: Wol die ook na de machinewas mooi en soepel blijft. Buiten en binnen de kortste weg naar de consument in DE^j/LlSSINGER Wij ruilen uw meubelen in tegen de hoogste prijs. Verkoop van gebruikte meubelen op: donderdagmiddag, vrijdagmiddag en za ter da gmidda g. Ritthemsestraat 9, Oost-Souburg Sinds jaar en dag hebben zee gaande schepen reddingboten aan boord. Deze worden óók gebruikt om de wal te bereiken als het schip voor anker ligt in een baai. Vroe ger werden ze ook voor het 'boeg seren' ingezet - roeiend in de sloep werd dan het schip bij windstilte voortgetrokken. De grootste sloep op een zeilschip heette de barkas, en met dat soort bouwsels hebben bemanningen zichzelf soms op spectaculaire wijze gered. Wie weet niet van 'De scheeps jongen van Bontekoe' die met schipper en bemanning in de bar kas over de hele Indische Oceaan zwierf nadat het schip, de 'Nieuwe Hoorn', in de lucht was gevlogen? De meeste rampen liepen echter minder romantisch af. Een schip dat vergaat, krijgt doorgaans slagzij en dat is precies de om standigheid waaronder een sloep het moeilijkst kan worden neer gelaten. Bij zware zeegang hebben sloepen ook de neiging kapot te slaan tegen de scheepshuid nog voor ze aan redden toekomen. Ook kunnen ze - eenmaal afgela den met koude natte mensen - vol-lopen of omslaan. Minstens zo problematisch is dat de voorraden kunnen opraken terwijl windstilte het onmogelijk maakt verder te zeilen. Bij een aantal grote rampen ble ken er te weinig sloepen aan boord te zijn, zoals bij het vergaan van de 'Titanic'. Tegenwoordig is. er. door de offshore-industrie en de uitgebreide lankvaari, nog een gevaar bijgekomen: het kan noodzakelijk zijn de sloep af te vieren in een brandende zee. De houten sloepen van weleer zou den vlam vatten en ten onder gaan. 'Ovenvaste' sloep Generaties lang heeft men zich ingespannen om de ideale red dingboot te bouwen. Het houten overnaads gebouwde type sloep, zoals de meeste mensen kennen, heeft tot in de jaren '70 het beeld bepaald. Pas de laatste jaren heb ben zich op dit gehied revolutio naire ontwikkelingen voorgedaan. De belangrijkste aanpassingen: de boten worden van nieuwe ma terialen gebouwd, zoals alumi nium, en met name de laatste tijd. glasversterkt polyester. In plaats van geheel open, worden de meeste sloepen tegenwoordig overdekt gebouwd, waardoor ze niet vol-lopen, 'zelfrichtend' kun nen worden gemaakt en de schip breukelingen beter tegen kou en hitte zijn beschermd. De sloepen kunnen zelfs 'vuurvast' zijn. Bekende sloepenbouwers in Ne derland. zoals Mulder Rijke te IJmuiden. bouwen met binnen boordmotoren uitgerust kunstslof sloepen die bestand zijn legen temperaturen van meer dan 800 graden C, waarbij het binnen in de sloep niet warmer wordt dan ongeveer 14 graden C. Ook op het gebied van de hulp middelen om sloepen tewater te laten zijn grote vorderingen ge maakt. want wat heb je aan een 'ovenvaste' sloep die muurvast op het wegzinkende wrak blijft ste ken? Een onderneming als Davit Company is gespecialiseerd in MAN OVERBOORD! Hoge snelheid, grote wendbaarheid en nagenoeg onzinkbaar zijn de be langrijkste kenmerken van de moderne strandreddingbolen - - i'_. REDDINGBOTEN STEEDS VEILIGER Een juist door de Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij (KNZHRM) uit zee geredde visser wordt per helicopter naar een ziekenhuis vervoerd. kranen (davits) van velerlei aard en van vergaande veiligheid. Behalve reddingmiddelen voor zèlfhulp, worden er al ruim an derhalve eeuw op de meeste Wes- leuropese kusten reddingboten onderhouden die assistentie ver lenen aan schepen in nood. Vroe ger gebeurde dat met roeisloepen, die in veel gevallen al kenterden voordat ze hulp konden verlenen. In die 'romantische' tijden oogst ten mannen als Dorus Rijkers en Sielze de .long hun roem. In de 19e eeuw bestonden er al zelf-richtende roei-reddingboten. maar pas in de jaren dertig ont wikkelden reddingbootschipper Toxopeus en de Groningse scheepsbouwer Niesterp een re volutionair type zelf-richtende motorreddingboot, waar de inzit tenden niet zo makkelijk uit kon den vallen, en die werkelijk 'on zinkbaar' genoemd mocht wor den. De beroemde 'Neeltje Jacoba' en de 'Insulinde' (de laatste bevindt zich in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam) zijn van dit type. De ruggegraat van de vloot van de Koninklijke Noord- en Zuid-Hol- landsche Redding-Maatschappij (KNZHRM) zijn verbeterde bo ten van het type 'Carlot'. Er is nog nooit een ongeluk mee gebeurd! Half-opblaasbaar Anders ligt dat bij de strandred- dingboten, waarvoor nog de klas sieke overnaads-houtcn sloepen worden gebruikt. Daarmee zijn de afgelopen jaren een paar narighe den voorgevallen. Hun beperkin gen zijn: te lage snelheid, niet vol doende wendbaar en niet zelf-rich- tend. Om dit euvel te verhelpen heeft de Koninklijke Noord- en Zuid-Hol- landsche Redding-Maatschappij (KNZHRM) samen met haar Britse zusterorganisatie een werk groep opgericht, die een studie maakt van een boot met een vast onderstel, opblaasbare rubber buizen daar bovenop, en een zeer hoge maximum snelheid van 25 knopen (47 km/u). De andere Nederlandse reddings organisatie de Koninklijke Zuid- Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen (KZHMRS) heeft besloten niet af te wachten en zelf een moderne boot te bestellen. Het Bureau voor Scheepsbouw in Bloemendaal werkte het zgn. 'Medina 35'- ontwerp verder uit. Mulder Rijke bouwde de boot, met een lengte van 13 meter, van alumi nium en rubber. Twee 300 pk diesels stuwen de boot voort via waterstraalbuizen, zodat de schroeven niet bescha digd kunnen worden bij het aan de grond lopen. Anders dan de bestaande strandreddingboten heeft deze boot een overdekt stuurhuis; dat is niet alleen prettig voor de bemanning, maar als de deuren dicht zijn vormt het stuur huis een luchtbel die de boot helpt oprichten als hij onverkoopt om slaat. Ondanks de grote waterverplaat sing en een capaciteit voor 70 ge redden, steekt de boot slechts 61 centimeter diep. Bron: Stichting Algemeen Mari tieme Voorlichting ruimte nodig voor de nieuwe 1985-modellen leolux: 2-zits en hoek en 3- zits, model 784, linnen ve- lour 10.401,- nu 5.975,— leolux: 3-zits met hoek en 2-zits met veel aanbouw- mogelijkheden, model 803, met gezellige velour gestof feerd 1 1.455 fr. nu 7.450,- leolux is klasse: 3- en 2- zitsbank, model 724, met linnen velour 6.370,— nu 3.795,- leolux 3- en 2-zits, model speciaal, met ijzersterk le der 8 864- nu 4.975,- leolux: 3- en 2-zits chita, ij zersterk leder 7.990,— nu 6.750,- leolux: grote klasse. 3-, 2- en 1-zits pahmi, stof tou- louse 7.530,— nu 4.525,— leolux: pot heeft een aantal show-modellen nu extra goedkoop: 3- en 2-zits bo- ra-bora, wollen varese stof 5.074,- nu 3.575,— leolux: 3- en 2-zits bora- bora met ijzersterk leder 8.175,— nu 4.995,— leolux: zeer comfortabele royale fauteuil, model 200, verstelbaar, draaibaar op houten kruisvoet, met ijzer sterk leder 3.394,— nu 2.350,— leolux: grote klasse. 2- en 2 -zits, model 843. stof toulouse 6.995,— nu 3.875,— bijpassende 2- zitsbank in leder 5.415,— nu 2.850,— leolux: luxe 2-zitsbankjes nu spotgoedkoop, model 775, met velour 2.315,— nu 995,— acapulco, met wollen stof 2.927,nu 1.495,— 2'/2-zits pahmi, met stof 2.896,— nu 1.745,— fauteuil pahmi 1 995,- nu 750,— zeer royale linnenkasten met vingerlichte schuifdeu ren 167 cm. 830,200 cm. 898,— 250 cm. (spie- geldeur) 1.275,— 300 cm. (spiegeldeur) 1.395,— leolux: 3- en 2-zits en fau teuil, model skylark, eiken met leder 10.342,— nu 5.975,— slaapkamer in blank eiken, repro royaal ledikant, 2 grote nachtkastjes met ruime laden, grote boeken plank en ruimte voor gezel lige frutseltjes, compleet met grote kristalspiegel. nu compleet: 798,ruime handige 4-deurs linnenkast nu 498,— luxe witlak slaapkamer, breed ledikant, nacht kastjes met laden, boven bouw voor frutsels en boe ken, met verlichting, nu compleet 995,— bijpas sende 3-deurs kast 595,— 4-deurs kast 770,— heel mooie eigentijdse tie nerkamer, erg kompleet, gebroken wit. nu 998,— 'n kleine greep uit de voordeelkoopjes hülsta is klasse: moderne wandkast studioform, 287 cm. breed 6.000,— nu 3.975,— artifort fauteuils met stof en lederen bekleding met kortingen van 30 tot 40% op de katalogusprijs. 3- en 2-zitsbank, m 689, gemaakt door artifort met wollen stof 5.776,— nu 4.335,- pot heeft enkele luxe hülsta slaapkamers met kortingen van 30%. durlet: grote klasse, een aantal toonkamermodellen nu extra goedkoop! 2-zits bank james, suède leder 5.750.— nu 3.450, durlet: 2-zitsbank proto, suède leder 4.695,— nu 2.250,— durlet: 3- en 2-zits epone 9.940,— nu 3.495,— durlet: fauteuil charly, met leer 4.285.— nu 1.995,— durlet: 2-zits en 2 fauteuils borneo 12.508,— nu 7.950,— durlet: 3-zitsbank hoog bar- bados met suède leder 7.995,— nu 4.975,— de sede: kwaliteitsmeube len uit Zwitserland. 3- en 2- zits, model ds 66, met leder select 16.355,— nu 12.995,— de sede is klasse: 3- en 2- zits, model ds 47, neckle- der 16.140,— nu 12.915,— de sede: topkwaliteit. 3- en 2-zits, ds 49, met select le der 15.520,— nu 12.415,— hülsta: topkwaliteit, slaap kamer contura in glanslak, wit, ledikant 140 x 200 cm., 2 nachtkastjes 72 cm. breed, grote 4-deurs linnen kast. compleet: nu 3.561,— grote partij karpetten, grote en kleine maten, 1e kwali teit, goedkoop en duur (uit lopende dessins) 30 tot 50% korting. benders: topkwaliteit. 3- en 2-zitsbank met velours, ka talogusprijs 5.635,— nu 2.950,— idem 3- en 2-zits en fauteuil, velourbekleding met echte lederen biesjes 6.098.- nu 3.875,— exclusief mahonie empire bankje met zacht leder 4.570,— nu 2.995,bij passende fauteuil 2.975.— nu 1.975,- schitterende broodkast, massief eiken, franse stijl (8 deuren) 232 cm. breed 6 775,— nu 4.750,idem 120 cm. breed 4.098,— nu 2.865,— interclass: grote klasse, bankstellen (let op: model len 1984) nu extra goed koop (alles in 1e kwaliteit leder) 2-zits, hoek en 2-zits 7.295,- nu 4.750,— interclass: 3- en 2-zits hali- fax5.160,nu 3.495, 'n kleine greep uit de voordeelkoopjes interclass: 3- en 2-zits en fauteuil tacoma 7.850,— nu 4.975,— interclass: 3- en 2-zits hud- son met eiken, roomkl. 5.538,nu 3.750, interclass: 2- en 2-zits ros- wall 5.480,— nu 3.560,— 'n kleine greep uit de voordeelkoopjes moderne in de 2.495,- nu 1.875,- nu 3.295,— nu 5.858,— nu hoekbankstellen koopjeshoek: 1.875,— 1.450,— 2.475,— 3.995,- rotan 2-zitsbank met leder 1.710,— nu 1.195,—idem stof 1.471,nu 995,— italiaanse lijn, 2-zits, hoek en 2-zits 2.095,nu 1.495,— gezellige klassiek eiken slaapkamer, breed royaal le dikant, grote nachtkastjes en spiegel, ja... u leest het goed: nu 889, exclusiviteit waar 't om wonen gaat. pot exposeert een grote kollektie meubelen van: auping, aurora, artifort, allibert, brunati, bellarto, cassina, castelijn, castle-furn., chateaux d'ax, cidue, comfort, de sede, durlet, gelderland, giorgetti, hülsta, interlit, knoll, kartell, kill-intern., koekoek, lübke, leolux, miller, montis, pas-toe, poltrona-frau, pullman, saporiti, thonet, trüggelmann, enz. pot in zeeuws Vlaanderen 10 km. van hulst zondags gesloten tel. nederland 01155 -2010 tel. belgië 0031-11552010 Want 'n waakvlam brandt niet voor niets! Opbrengst voor u: 126,- Dit met de ER- Electronic, door zijn elektronische ontsteking. En... een blijvend hoog gebruiks- rendement van 92,7% (o.w Bij vervanging van uw oude ketel bespaart u honderden guldens per jaar... Verlaag zelf uw gasprijs en vraag de folder van de Radson ER-Electronic, RADSON spaart u energie Alleenvertegenwoordiging voor Z.W. Ned. Goes Zuidvlietstraat 75 telefoon 01100-12420 Levering uitsluitend via de installateur zonder waakvlam! Truien zijn dil wintersei zoen definitief in de mode. En dan vooral de chique trui. Een wereld van pracht en praal in ragfijne menin gen Van zijde, angora, mo hair. wol en dergelijke. Mooi en modieus, maar ook ingewikkeld en kwetsbaar. Vandaar dat naast de chic van de avond- en uitgaan- sfeer ook steeds meer hand- breigarens beschikbaar ko men die mooi én machine- wasbaar zijn. Voor truien die lekker zitten en gemak kelijk te onderhouden zijn. Zuiver scheerwol als het sportieve alternatief. van vroeger met de hand gewassen en voorzichtig ge droogd moest worden, is er nu Superwash zuiver scheerwol. Speciaal behan delde wol die zonder enig probleem in het wolwas- programma van de machine gewassen kan worden en zich ook door de centrifuge niet laat kisten. Wol die niet krimpt of vervilt, maar mooi en sterk en volledig op kleur blijft. industrie. Een deur naar p ra k t isch e S u per w ashga - rens in zuiver scheerwol waarmee behaaglijke, soe pele en sportieve truien ge breid kunnen worden. En de keus aan prachtige pa tronen. van heel eenvoudig tot ingewikkeld, is groot. Allemaal nieuwe winter- modellen voor binnen én voor buiten, die tegemoet komen aan de hang van vrouwen (en mannen) naar gemakkelijk comfort. Naast chic. Truien en wol horen bij el- Superwash is een stuk tech- kaar als het schaap bij de niek dat de deur heeft geo- hei. Maar daar waar de trui pend voor ontwerpers en

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1984 | | pagina 20