NIEUW...!
EN EXCLUSIEF
IMPODRA!
j 1
I i
J9<e
jnt bij
'ZWARTE DOOS'
TOEPASBAAR
VOOR ZEESCHEPEN?
"Rederland
Ringrijderij bij 't Trefpunt
FEEST BIJ OPEN DAG
IN NIEUW-MIDDELBURG
fflarihem'
MEDEDELING
INENTINGEN
HABEE camp ®ur9Prom 29 M'burg.
Cursus
bloemenschikken
Slagerij A. van Strien
LOOPSCHOENEN
DE FAAM
Woensdag 12 september 1984
Denk
ns ^eS*
Bacardi
ll% Sf*
Metaxa
Hooghoudt
Jong
Bols Vieux
Bisquit
Cognac
Black White
Veilige trim-overgooier GRATIS
Voor informatie en/of opgave:
Bel 01717-2010*
Wegens vakantie gesloten van
17 september t/m 8 oktober
Deze week gratis
Etos Beauty Case
Magazine
SRsmr
fr^"
e" het Z'\!Z%(Jnnk drank
«fo* "«ken
Lightdry of gold
BACARDI Fles
-/ifKtitl
jOMGs]#
Griekse
Brandy.
Fles
Liter
Liter
Fles
!*«bók Hüa»
Ë&ëfeÉ
IlifP
ilHSfêS
rlF'-'M*
ge-
Fles
HllDOd
MIDDELBURG: Winkelcentrum "Dauwendaele" Vrijlandstraat 81
Etosr niet alleen beter.
Ook goedkoper.
De luchtvaart kent sinds jaar en
dag de 'black box', een apparaat in
een vliegtuig dat na een ongeluk
heel blijft en continu belangrijke
gegevens - over de vlucht (zoals
hoogte, snelheid, koers enz.) vast
legt op een metalen band die later
kan worden teruggedraaid, waar
door alsnog inzicht in de fatale
gebeurtenissen kan worden ver
kregen.
Waarom zo'n 'zwarte doos' (die in
feite niet 'zwart', maar fel oran
je/rood is) ook niet toegepast op
schepen?
Het onderwerp speelt mee in het
internationale overleg over de
veiligheid op zee, maar staat niet
op de voorgrond; ook niet nadat
de Europese Commissie zich ero
ver heeft gebogen, na enkele
rampen met tankschepen.
Invoering van een 'black box' op
schepen heeft nog tegenstanders
omdat het veel moeilijker is voor
de varende wereld om een goed
instrument te ontwikkelen. 'Ik
denk dat de voorlopige tegen
standers gelijk hebben, ook van
wege de kosten', meent J.N.F.
Lameijer van de Koninklijke Ne
derlandse Redersvereniging, spe
cialist op het gebied van het lech-
nisch-nautische gebeuren en de
arbeidsverhoudingen aan boord
van schepen.
De 'crash-recorder' van een vlieg
tuig
(rood met in zwarte letters: flight
recorder - do not open - enregis-
treur de vol - ne pas ouvrir) moet
elke ramp overleven. Het instru
ment moet derhalve bestand zijn
tegen een enorme val. een druk
van een paar ton en het moet ook
heel blijven bij een hitte tot 1100
graden Celsius. Verder moet de
doos waterbestendig zijn en
-dankzij een ingebouwd zendertje
dat een signaal geeft - kunnen
worden teruggevonden.
Bij de verdergaande automatise
ring van schepen worden steeds
meer gegevens continu vastge
legd: koers, roerstand, omwente
lingen van de schroef en snelheid
van het schip. Die gegevens zou
men ook op een band kunnen
vastleggen en dan -via een zgn.
'interface' - opslaan in een 'zwarte
doos' Daarmee is echter nog niet
hetzelfde bereikt als in de lucht
vaart. Er zijn namelijk frappante
verschillen.
Verschillen
Een vliegtuig beweegt zich drie
dimensionaal en ondervindt nau
welijks invloed van de omgeving.
Een schip daarentegen beweegt
zich op hel grensvlak van lucht en
water, heeft veel meer te maken
met ruimtelijke beperkingen (ver
keer in de onmiddellijke nabij
heid) en het eigen gedrag en dat
van anderen.
Weer en wind hebben op een
schip meer effect dan op een
vliegtuig, dal op advies van gron-
dautoriteitcn i.v.m. de weersom
standigheden heel snel een andere
hoogte kan zoeken. Bij de lucht
vaart hebben we te maken met
een bepaalde afstand en koers van
de vluchtroute alsmede hoeveel
andere toestellen er in de buurt
zijn. Bij een schip is de situatie
gecompliceerder doordat het te
maken heeft met de elementen èn
alles wat zich daarin bevindt; met
de vissersschepen en -netten, in
stallaties voor exploratie en ex
ploitatie van de zeebodem, re
creatieve scheepsbewegingen
enz., en dat alles speelt zich af in
één en hetzelfde vlak.
Wil men een zwarte doos voor
schepen, dan moet er een water
dicht systeem komen, een vol
strekt objectieve registratie van
het hele vaargebeuren - 'full
proof - met als uiteindelijk doel:
gegevens die leiden tot een oor
deel. een analyse die bruikbaar is
voor arbitrage bijvoorbeeld bij
aanvaringen. Daarnaar blijft het
zoeken.
Experimenten
Internationaal trekken onder an
dere de Noren de aandacht die
bezig zijn geweest met experi
menten, net als de Italianen, ter
wijl Lloyd's Register -na een
haalbaarheidsstudie- opdracht
gaf tot een ontwikkeling van een
'zwarte doos', inmiddels geplaatst
aan boord van het containerschip
'City of Plymouth' van Ellerman
City Liners.
Met dit instrument zal een jaar
worden geëxperimenteerd. Bij
veel reders bestaat de overtuiging
dat het moeilijk is te komen tot
een volledige registratie van het
vaargebeuren en dat de kosten
enorm hoog zijn.
■De 'doos' moet zijn aangesloten
op allerlei bedrading, maar niet
temin na een eventuele ramp te
vinden zijn op een open plek, al
waar zij wordt geteisterd door
weer en wind. Desondanks moet
zij feilloos functioneren en op hel
fatale moment zal er een automa
tische ontkoppeling van de be
drading moeten plaatsvinden.
Daarna zal de 'zwarte doos' in zee
moeten dobberen met een zender,
met eigen energie, opdat hij ook
kan worden teruggevonden.
Gevraagd om de eventuele kosten
te schatten zegt Lemeijer van de
Redersvereniging: 'Alles bij el
kaar voor een volledige registratie
zeker enkele tonnen'.
De vraag of veel te bereiken is met
registratie van het op de brug be
sprokene, leidt tot een ontken
nend antwoord. 'Daar heb je te
maken met de kapitein, een
stuurman en mogelijk een loods.
Zij spelen gezamenlijk een rol. Zij
bewegen zich, beïnbloeden el
kaar. De wetenschap dat alles
wordt geregistreerd vergroot niét
de mededeelzaamheid, de spon
taniteit'.
Een lichtpunt is dal bij de verdere
ontwikkeling van de verkeersbe-
geleidingssystemen steeds meer
informatie naar de wal wordt
overgebracht en daar opgeslagen.
Hoe verder die begeleiding gaat,
des te minder behoefte aan regis
tratie op het schip zelf. Schepen
zijn nu, dankzij de satelliet-com
municatie, 24 uur per dag sto-
ringvrij te bereiken.
Invoering van een 'zwarte doos'
voor de scheepvaart zou interna
tionaal moeten worden geregeld
(niet hel ene land wél en het an
dere nog niet) en dat maakt, bij de
nog bestaande controverses, de
mogelijkheid van toepassing op
korte termijn twijfelachtig.
Bron: Stichting Algemeen Mari
tieme Voorlichting).
M.i.v. heden zijn de maandelijkse inentingszit
tingen komen te vervallen.
Alle inentingen in de zuigelingenperiode t/m
de mazelen worden in overleg met de wijkver
pleegkundige op het konsultatieburo gegeven.
Voor de z.g. herhalingen op 4 en 9-jarige leef
tijd en de Rode Hond ontvangt U een uitnodi
ging. In alle overige gevallen kunt u via de
wijkverpleegkundigen een afspraak maken.
Ter overbrugging naar deze regeling is er één
malig een extra inentingszitting op woensdag
19 september van 15.00-16.00 uur in het
Kruispunt, Mortierestraat 1, Middelburg. Voor
alle inentingen behalve Rode Hond.
bij elk paar
(boven de 1 00,
In uw omgeving te:
MIDDELBURG in de Scholengem. "De Wellinge",
Kruisweg 2 en te VLISSINGEN in de Rijksscholengem.
"Scheldemond", Brouwenaarstraat 2. Aanvang: 2e week
van okt. 1 984.
De wekelijke cursus bloemenschikken staat onder leiding van een
ervaren en bevoegde leerkracht. De cursus bestaat uit acht lesavonden.
Na iedere les van 19.30 uur tot 21.30 uur nemen de deelnemers een
fraai bloemstuk mee naar huis.
Het cursusgeld bedraagt 148.—, inclusief bloemen en materiaal,
alsmede een cursusboekje. De cursus is dus volledig verzorgd.
In september start ook nog de vakopleiding bloemen
schikken en -binden (bloemist-winkelier).
Opgave binnen 10 dagen door een (briet)kaart te zenden
aan Stichting Bevordering Onderwijs aan Volwassenen (SB0V),
Sir Winston Churchillweg 2. 2251 CX VOORSCHOTEN.
Gaarne duidelijk uw naam. adres en cursusplaats vermelden.
Na opgave ontvangt u een bevestiging.
Wagenaarstraat 9.
Middelburg
Een echte ringrijderij is één van de
onderdelen van de Open Dag, die
zaterdag 15 september wordt ge
houden in en om het wijkgebouw 't
Trefpunt aan de Nassaulaan 2 in
Middelburg. De Open Dag wordt
's avonds vanaf 20 uur afgesloten
met een feestavond voor de wijk
bewoners. In de middaguren staan
diverse kinderspelen op het pro
gramma. De geitenfokvereniging
houdt een demonstratie. Ook to
nen het Middelburgs Wijnmakers-
gilde en een kopersmid, hun kun-
De ringrijderij begint om 10 uur.
Twintig leden van de Middel
burgse Ringrijdersvereniging ne
men daaraan deel. De winnaar
neemt 's avonds tijdens de feest
avond de hoofdprijs in ontvangst,
's Middags om één uur maakt de
Drumbad Sinl-Joris een rondgang
door de wijk Nieuw-Middelburg.
De muzikanten halen alle kinde
ren uit deze wijk op en brengen
hen naar 't Trefpunt. Daar begin
nen om twee uur de kinderspelen.
Deze zijn: Eierrace, zaklopen.
ringrijden op versierde fietsen
(alleen bij goed weer), spijkers
slaan, skippyballen, appel hap
pen. knikkerpot raden, balgooien,
pijltjes gooien en tekenen.
Ook voor volwassenen is er zater
dag 15 september bij 't Trefpunt
genoeg te doen. De Middelburgse
Geitenfokvereniging laat niet al
leen zien hoe je geiten melkt,
maar ook hoe van deze melk gei
tenkaas wordt gemaakt. Het Mid
delburgs Wijnmakersgilde de
monstreert het zelf maken van
wijn. Naast een kopersmid staat
een dame in klederdracht die
Zeeuwse wafels bakt. Voorts is er
een expositie van oude boekjes en
kaarten over Middelburg in vroe
ger tijd. Al deze demonstraties
beginnen om 14 uur.
Met de Open Dag wil de sectie 't
Trefpunt -onderdeel van de
Stichting Sociaal-Kultureel Werk
Middelburg (SKWM) ook de ac
tiviteiten presenteren die weke
lijks in het wijkgebouw worden
gehouden. Verder bereidt de sec
tie 't Trefpunt van de SKWM nog
andere activiteiten voor. Alle ac
tiviteiten worden begeleid door
een beroepskracht en vrijwilligers.
Wie nog zin heeft om mee te wer
ken kan zich opgeven bij bes
tuurslid Peter Braspenning,
01180-15792.
allerlei