NIEUW...! EN EXCLUSIEF IMPODRA! j 1 I i J9<e jnt bij 'ZWARTE DOOS' TOEPASBAAR VOOR ZEESCHEPEN? "Rederland Ringrijderij bij 't Trefpunt FEEST BIJ OPEN DAG IN NIEUW-MIDDELBURG fflarihem' MEDEDELING INENTINGEN HABEE camp ®ur9Prom 29 M'burg. Cursus bloemenschikken Slagerij A. van Strien LOOPSCHOENEN DE FAAM Woensdag 12 september 1984 Denk ns ^eS* Bacardi ll% Sf* Metaxa Hooghoudt Jong Bols Vieux Bisquit Cognac Black White Veilige trim-overgooier GRATIS Voor informatie en/of opgave: Bel 01717-2010* Wegens vakantie gesloten van 17 september t/m 8 oktober Deze week gratis Etos Beauty Case Magazine SRsmr fr^" e" het Z'\!Z%(Jnnk drank «fo* "«ken Lightdry of gold BACARDI Fles -/ifKtitl jOMGs]# Griekse Brandy. Fles Liter Liter Fles !*«bók Hüa» Ë&ëfeÉ IlifP ilHSfêS rlF'-'M* ge- Fles HllDOd MIDDELBURG: Winkelcentrum "Dauwendaele" Vrijlandstraat 81 Etosr niet alleen beter. Ook goedkoper. De luchtvaart kent sinds jaar en dag de 'black box', een apparaat in een vliegtuig dat na een ongeluk heel blijft en continu belangrijke gegevens - over de vlucht (zoals hoogte, snelheid, koers enz.) vast legt op een metalen band die later kan worden teruggedraaid, waar door alsnog inzicht in de fatale gebeurtenissen kan worden ver kregen. Waarom zo'n 'zwarte doos' (die in feite niet 'zwart', maar fel oran je/rood is) ook niet toegepast op schepen? Het onderwerp speelt mee in het internationale overleg over de veiligheid op zee, maar staat niet op de voorgrond; ook niet nadat de Europese Commissie zich ero ver heeft gebogen, na enkele rampen met tankschepen. Invoering van een 'black box' op schepen heeft nog tegenstanders omdat het veel moeilijker is voor de varende wereld om een goed instrument te ontwikkelen. 'Ik denk dat de voorlopige tegen standers gelijk hebben, ook van wege de kosten', meent J.N.F. Lameijer van de Koninklijke Ne derlandse Redersvereniging, spe cialist op het gebied van het lech- nisch-nautische gebeuren en de arbeidsverhoudingen aan boord van schepen. De 'crash-recorder' van een vlieg tuig (rood met in zwarte letters: flight recorder - do not open - enregis- treur de vol - ne pas ouvrir) moet elke ramp overleven. Het instru ment moet derhalve bestand zijn tegen een enorme val. een druk van een paar ton en het moet ook heel blijven bij een hitte tot 1100 graden Celsius. Verder moet de doos waterbestendig zijn en -dankzij een ingebouwd zendertje dat een signaal geeft - kunnen worden teruggevonden. Bij de verdergaande automatise ring van schepen worden steeds meer gegevens continu vastge legd: koers, roerstand, omwente lingen van de schroef en snelheid van het schip. Die gegevens zou men ook op een band kunnen vastleggen en dan -via een zgn. 'interface' - opslaan in een 'zwarte doos' Daarmee is echter nog niet hetzelfde bereikt als in de lucht vaart. Er zijn namelijk frappante verschillen. Verschillen Een vliegtuig beweegt zich drie dimensionaal en ondervindt nau welijks invloed van de omgeving. Een schip daarentegen beweegt zich op hel grensvlak van lucht en water, heeft veel meer te maken met ruimtelijke beperkingen (ver keer in de onmiddellijke nabij heid) en het eigen gedrag en dat van anderen. Weer en wind hebben op een schip meer effect dan op een vliegtuig, dal op advies van gron- dautoriteitcn i.v.m. de weersom standigheden heel snel een andere hoogte kan zoeken. Bij de lucht vaart hebben we te maken met een bepaalde afstand en koers van de vluchtroute alsmede hoeveel andere toestellen er in de buurt zijn. Bij een schip is de situatie gecompliceerder doordat het te maken heeft met de elementen èn alles wat zich daarin bevindt; met de vissersschepen en -netten, in stallaties voor exploratie en ex ploitatie van de zeebodem, re creatieve scheepsbewegingen enz., en dat alles speelt zich af in één en hetzelfde vlak. Wil men een zwarte doos voor schepen, dan moet er een water dicht systeem komen, een vol strekt objectieve registratie van het hele vaargebeuren - 'full proof - met als uiteindelijk doel: gegevens die leiden tot een oor deel. een analyse die bruikbaar is voor arbitrage bijvoorbeeld bij aanvaringen. Daarnaar blijft het zoeken. Experimenten Internationaal trekken onder an dere de Noren de aandacht die bezig zijn geweest met experi menten, net als de Italianen, ter wijl Lloyd's Register -na een haalbaarheidsstudie- opdracht gaf tot een ontwikkeling van een 'zwarte doos', inmiddels geplaatst aan boord van het containerschip 'City of Plymouth' van Ellerman City Liners. Met dit instrument zal een jaar worden geëxperimenteerd. Bij veel reders bestaat de overtuiging dat het moeilijk is te komen tot een volledige registratie van het vaargebeuren en dat de kosten enorm hoog zijn. ■De 'doos' moet zijn aangesloten op allerlei bedrading, maar niet temin na een eventuele ramp te vinden zijn op een open plek, al waar zij wordt geteisterd door weer en wind. Desondanks moet zij feilloos functioneren en op hel fatale moment zal er een automa tische ontkoppeling van de be drading moeten plaatsvinden. Daarna zal de 'zwarte doos' in zee moeten dobberen met een zender, met eigen energie, opdat hij ook kan worden teruggevonden. Gevraagd om de eventuele kosten te schatten zegt Lemeijer van de Redersvereniging: 'Alles bij el kaar voor een volledige registratie zeker enkele tonnen'. De vraag of veel te bereiken is met registratie van het op de brug be sprokene, leidt tot een ontken nend antwoord. 'Daar heb je te maken met de kapitein, een stuurman en mogelijk een loods. Zij spelen gezamenlijk een rol. Zij bewegen zich, beïnbloeden el kaar. De wetenschap dat alles wordt geregistreerd vergroot niét de mededeelzaamheid, de spon taniteit'. Een lichtpunt is dal bij de verdere ontwikkeling van de verkeersbe- geleidingssystemen steeds meer informatie naar de wal wordt overgebracht en daar opgeslagen. Hoe verder die begeleiding gaat, des te minder behoefte aan regis tratie op het schip zelf. Schepen zijn nu, dankzij de satelliet-com municatie, 24 uur per dag sto- ringvrij te bereiken. Invoering van een 'zwarte doos' voor de scheepvaart zou interna tionaal moeten worden geregeld (niet hel ene land wél en het an dere nog niet) en dat maakt, bij de nog bestaande controverses, de mogelijkheid van toepassing op korte termijn twijfelachtig. Bron: Stichting Algemeen Mari tieme Voorlichting). M.i.v. heden zijn de maandelijkse inentingszit tingen komen te vervallen. Alle inentingen in de zuigelingenperiode t/m de mazelen worden in overleg met de wijkver pleegkundige op het konsultatieburo gegeven. Voor de z.g. herhalingen op 4 en 9-jarige leef tijd en de Rode Hond ontvangt U een uitnodi ging. In alle overige gevallen kunt u via de wijkverpleegkundigen een afspraak maken. Ter overbrugging naar deze regeling is er één malig een extra inentingszitting op woensdag 19 september van 15.00-16.00 uur in het Kruispunt, Mortierestraat 1, Middelburg. Voor alle inentingen behalve Rode Hond. bij elk paar (boven de 1 00, In uw omgeving te: MIDDELBURG in de Scholengem. "De Wellinge", Kruisweg 2 en te VLISSINGEN in de Rijksscholengem. "Scheldemond", Brouwenaarstraat 2. Aanvang: 2e week van okt. 1 984. De wekelijke cursus bloemenschikken staat onder leiding van een ervaren en bevoegde leerkracht. De cursus bestaat uit acht lesavonden. Na iedere les van 19.30 uur tot 21.30 uur nemen de deelnemers een fraai bloemstuk mee naar huis. Het cursusgeld bedraagt 148.—, inclusief bloemen en materiaal, alsmede een cursusboekje. De cursus is dus volledig verzorgd. In september start ook nog de vakopleiding bloemen schikken en -binden (bloemist-winkelier). Opgave binnen 10 dagen door een (briet)kaart te zenden aan Stichting Bevordering Onderwijs aan Volwassenen (SB0V), Sir Winston Churchillweg 2. 2251 CX VOORSCHOTEN. Gaarne duidelijk uw naam. adres en cursusplaats vermelden. Na opgave ontvangt u een bevestiging. Wagenaarstraat 9. Middelburg Een echte ringrijderij is één van de onderdelen van de Open Dag, die zaterdag 15 september wordt ge houden in en om het wijkgebouw 't Trefpunt aan de Nassaulaan 2 in Middelburg. De Open Dag wordt 's avonds vanaf 20 uur afgesloten met een feestavond voor de wijk bewoners. In de middaguren staan diverse kinderspelen op het pro gramma. De geitenfokvereniging houdt een demonstratie. Ook to nen het Middelburgs Wijnmakers- gilde en een kopersmid, hun kun- De ringrijderij begint om 10 uur. Twintig leden van de Middel burgse Ringrijdersvereniging ne men daaraan deel. De winnaar neemt 's avonds tijdens de feest avond de hoofdprijs in ontvangst, 's Middags om één uur maakt de Drumbad Sinl-Joris een rondgang door de wijk Nieuw-Middelburg. De muzikanten halen alle kinde ren uit deze wijk op en brengen hen naar 't Trefpunt. Daar begin nen om twee uur de kinderspelen. Deze zijn: Eierrace, zaklopen. ringrijden op versierde fietsen (alleen bij goed weer), spijkers slaan, skippyballen, appel hap pen. knikkerpot raden, balgooien, pijltjes gooien en tekenen. Ook voor volwassenen is er zater dag 15 september bij 't Trefpunt genoeg te doen. De Middelburgse Geitenfokvereniging laat niet al leen zien hoe je geiten melkt, maar ook hoe van deze melk gei tenkaas wordt gemaakt. Het Mid delburgs Wijnmakersgilde de monstreert het zelf maken van wijn. Naast een kopersmid staat een dame in klederdracht die Zeeuwse wafels bakt. Voorts is er een expositie van oude boekjes en kaarten over Middelburg in vroe ger tijd. Al deze demonstraties beginnen om 14 uur. Met de Open Dag wil de sectie 't Trefpunt -onderdeel van de Stichting Sociaal-Kultureel Werk Middelburg (SKWM) ook de ac tiviteiten presenteren die weke lijks in het wijkgebouw worden gehouden. Verder bereidt de sec tie 't Trefpunt van de SKWM nog andere activiteiten voor. Alle ac tiviteiten worden begeleid door een beroepskracht en vrijwilligers. Wie nog zin heeft om mee te wer ken kan zich opgeven bij bes tuurslid Peter Braspenning, 01180-15792. allerlei

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1984 | | pagina 9