De getuigen reden allemaal door CHEMICALIËN VER V OER PER SCHIP STATISTISCH VEILIG Rederland rïïarifiem' NEDERLANDSE RODE KR UIS: MEDISCHE DIENST VOOR DE SCHEEPVAART Eerste hulp via radio Rederland nTariïiem' Op 3 zondagen hard-rock in The Cavern DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 12 september 1984 Symptomatisch Toedracht 't Hielp niks Contact Ander vaatje Geavanceerde techniek Internationale afspraken Voorsprong Zonder geld Wie helpt? Gevonden in Trefcenter deze Kampioe Getuige(n) gezocht: wie heeft op 18-5-84 om x 7.15 uur gezien dat een witte Fiat (kntekennr. bekend bij red.) mij, een oranje Renault 5 (63-RL-09) bij het inhalen van een vrachtwagen van de weg afdrukte? Wilt u mij a.u.b. helpen? Tel. 01100-MMk izocht met hulpverlener die ons^ jij Steenbergen De oproep in de ANWB-Kampioen. Uitwijkmanoeuvre kostte Jan Wilbrink zijn auto 'Jan Wilbrink bij zijn deerlijk vernielde wagentje. (Van een onzer redacteuren) GOES Vrijdagmorgen 18 mei. Op de autosnelweg wijkt Jan Wilbrink uit voor een mede-weggebruiker. Hij wil een ongeluk voorkómen. Later zal hij vaak spijt hebben van die manoeuvre. De fout van een ander kostte hèm zijn autootje. En nog altijd zit hij met de gebakken peren Even vóór zeven uur die mor gen reed Jan nog prinsheerlijk in een oranje Renault-5, die op dat moment nog zo'n drie tot vier duizend gulden waard was. Even na zeven uur die morgen was de auto voor de sloper nog maar een fractie van dat bedrag waard. Jan raakte verwikkeld in een moeilijke procedure, waarin hij tot op dit moment met lege handen staat. "Zó heb je een leuk autootje en zó ben je het kwijt. En dat alléén, omdat een ander een fout maakte en om dat ik wilde voorkómen, dat die ander schade kreeg", zegt hij. Het is nu bijna vier maanden later. Alle pogingen om de "wederpartij" aansprakelijk te stellen, zijn mislukt. Zelfs een oproep in de ANWB-Kampioen haalde niks uit. Maar dat kwam wellicht ook, omdat in de op roep een verkeerd telefoon nummer werd vermeld... Het verhaal van Jan Wilbrink is overigens symptomatisch voor veel Nederlandse weggebrui kers, die wel eens met een schadegeval geconfronteerd werden. Het komt immers als maar vaker voor, dat automobi listen op de plaats van het on geval schuld bekennen, maar later in sneltreinvaart terug krabbelen. Op de plaats van het ongeluk vliegen dan opgetogen teksten door de lucht, zoals: "Ik neem alle schuld op me. En ik laat alle schade voor u herstel len. Echt waar. Maar ik onder teken natuurlijk liever niets, want dan ben ik mijn no-claim- korting kwijt". Maar als de ge dupeerde later contact zoekt met de veroorzaker van de aanrijding, herinnert deze zich plotseling niets meer.... In het geval van Jan Wilbrink ging het iets anders, maar de afloop is dezelfde: hij is zijn autootje voorgoed kwijt en hij mag zelf voor de totale schade opdraaien. Jan Wilbrink woont in Tholen. Ten tijde van de aanrijding werkte hij bij GTI in Rotterdam, nu werkt hij bij dezelfde onder neming in Goes. Zijn beroep is tekenaar-werkvoorbereider. Op 18 mei j.l. reed hij met zijn oranje Renault-5 (kenteken 63- RL-09) over de rijksweg A-29 vanuit Brabant naar Rotterdam. Op het Hellegatsplein, vlak vóór de Haringvlietbrug, zou een rij auto's van rechts gaan invoe gen. Ze kwamen allemaal uit de richting Goeree-Overflakkee. Vooraan reed een vrachtwa gen. Daarachter reed een witte Fiat (kenteken bekend). De Fiat voegde veel te snel en te abrupt in. Zó abrupt zelfs, dat Jan Wil brink, die toch al op de linker rijbaan reed, moest uitwijken naar de vangrail. "Ik toeterde uit alle macht. Maar het hielp allemaal niks. De man blééf maar naar links ko men en daarom raakte ik op een goed ogenblik de vangrail. Ik schuurde er zeker 10 meter langs. Ik sloeg gelukkig niet over de kop, maar mijn auto werd aan de linkerzijde zwaar beschadigd. Aan de rechterzij de van de autosnelweg kon ik hem tot stilstand brengen". "De betrokken autobestuurder van de witte Fiat, moet precies geweten hebben, wat er ge beurde, want toen ik langs de vangrail schuurde en hard claxonneerde, keek hij achter om. Tóch reed hij hard door". Jan Wilbrink (27) had het ken teken van de Fiat opgenomen, maar hij had direct in de gaten, dat hij zonder getuigen mach teloos zou staan. Daarom pro beerde hij enkele achteropko mende auto's tot stoppen te dwingen. Helaasiedereen reed door. Een wegenwachter vernieuwde De schade, die werd veroorzaakt door het schuren langs de vangrail. zijn wiel en boog met een koe voet het koetswerk linksvoor enigszins terug. De auto kon nog rijden, doch slechts stap voets. De politie van Numans- dorp maakte proces-verbaal op en legde voor Jan het contact met de bestuurder van de witte Fiat. Het bleek een inwoner van Nieuwerkerk (Schouwen-Dui- veland) te zijn, de heer J.A.L.A.C. Het eerste contact was hoop gevend. "Ik weet echt van niks, maar ik kan u natuurlijk in de moeilijkheden gebracht heb ben. Ik ben bereid u te helpen. Wellicht kunnen we de kosten samen delen", zei mijnheer C. aanvankelijk. Toen zijn verzekeringsmaat schappij echter geen aanspra kelijkheid wilde aanvaarden en toen bovendien de schade aan Jan's auto op 3200 gulden werd getaxeerd (ongeveer evenveel als de marktwaarde van de auto) tapte hij uit een ander vaatje: "Ja, je kunt nu wel zeg gen, dat ik je tegen de vangrail heb gedwongen, maar wie be wijst dat? Er is geen enkele ge tuige..." En dat was waar. Er was inder daad geen enkele getuige meer te achterhalen. En de verzeke ringsmaatschappij van Jan kon ook niet aangesproken worden, omdat de ongelukkige teke Het verkeer op de Nederlandse wegen is vele malen gevaarlijker dan het wereldwijde vervoer van jaarlijks honderdduizenden ton nen vloeibare chemicaliën in spe ciaal daarvoor gebouwde tank schepen. Tegenover gemiddeld tweeduizend verkeersdoden per jaar staat dat er de afgelopen tien jaar geen enkel ongeluk met een chemicaliëntanker is gebeurd! Reders en bemanningen van dit soort schepen maken deze verge lijking. om te illustreren dat het transport van chemicaliën niet riskanter is dan het vervoer van balen en kisten met voor het grote publiek meer vertrouwde vracht schepen. Dat is mogelijk dankzij uitgebreide veiligheidsmaatrege len en strenge eisen waaraan het ontwerp van en de materialen voor deze tankers moeten vol doen volgens internationaal ge maakte afspraken. Varen blijft echter ondanks alle moderne technieken mensen werk en dat betekent dat goed opgeleide en ervaren beman ningsleden in de eerste plaats de grootste garantie leveren voor een veilig transport en vakkundige laad- en losoperaties van chemi caliën waarvan de namen door gaans onuitspreekbaar zijn. Hel vervoer van vloeibare chemica liën in speciale tankers heeft ge lijke tred gehouden met de groei van de chemische industrie die in het begin van de jaren '60 pas goed op gang is gekomen, maar dat gegebeurde meestal in vaten. De eerste chemicaliëntankers konden hooguit twee of drie ver schillende produkten vervoeren. De huidige vloot kent schepen die dertig tot zestig chemicaliën van uiteenlopende samenstelling aan boord hebben. In tegenstelling tol olietankers met draagvermogens van soms meer dan een half miljoen ton zijn chemicaliëntankers betrek kelijk kleine schepen, variërend van 1500 tot 50.000 ton draagver mogen. De maten van deze tan kers hebben te maken met de vervoersvraag die meer betrek king heeft op een grote verschei denheid van produkten dan op grote hoeveelheden. Het is daar om geeenszins overdreven, om chemicaliëntankers met enkele tientallen ladingtanks -alle met eigen pompen- 'technische hoog standjes' te noemen. Het is meer regel dan uitzondering dat tan kers chemicaliën vervoeren die onder geen voorwaarde met el kaar in aanraking mogen komen. Vaak gaat het ook met agressief reagerende stoffen. Met hel oog hierop zijn de ladingtanks voor" zien van een beschermlaag ('coa ting') of zijn ze gemaakt van roestvrij staal, om te voorkomen dat de chemicaliën de tankwan- den aantasten. Twaalf jaar geleden heeft de In ternationale Maritieme Organi satie (IMO). de scheepsorganisa- tie van de Verenigde Naties, re gels opgesteld waaraan het ont werp en de bouw van chemica liëntankers en de behandeling van de lading moeten voldoen. Drijfveer achter dit internationa le accoord was de waarborg van de veiligheid aan boord en in ha vens en de bescherming van het milieu. De overeenkomst wordt sindsdien jaarlijks bijgesteld en uitgebreid. Dat is vooral nodig in verband met het voortdurend groter wordende aantal chemica liën, veelal basisstoffen voor ver dere verwerking, dat volgens de laatste schattingen inmiddels legen de duizend loopt. Eén van de eisen van de IMO- code is dat chemicaliëntankers onzinkbaar moeten zijn. Bij een eventuele aanvaring of stranding mogen hooguit enkele tanks worden beschadigd, zodat het verlies van lading sterk beperkt blijft. Deze eis ('lekstabiliteit') loopt overigens parallel met het beleid van rederijen, om schepen met een groot aantal ladingtanks - veel drijfvermogen dus - in de vaart te brengen. Dit voorjaar is internationaal een nieuwe voor waarde van kracht geworden, die een speciale opleiding van scheepsofficieren voorschrijft: hoe te handelen in geval van on gelukken. In de meeste maritieme landem ook in Nederland, bes tond deze training echter al. Het ligt voor de hand dal de eisen die aan chemicaliëntankers wor den gesteld de bouw kostbaar naar-werkvoorbereider slechts WA verzekerd was. Dag Jan! Dag auto! "Achteraf zeg ik: ik had mijn Renault gewoon tegen die Fiat moeten zetten. Dan had hij ook schade gehad en dan waren de zaken anders komen te liggen. Ik heb inmiddels een nieuwe auto gekocht, maar mijn inruil- prijs was ik kwijt. En dat is zondegeld. Omdat een mede weggebruiker zich van den domme blijft houden, schiet ik er 3000 gulden bij in...." Overal begon Jan toen inlich tingen in te winnen: bij politie, verzekeraars, kennissen. Maar allemaal kwamen ze tot de con clusie: je staat zwak, want er Als toevallig (zeg maar: stom- toevallig) inwoners van Noord of Zuid-Beveland op die 18e mei. j.l. op de Haringvlietbrug hebben gereden en zich toe vallig (zeg maar: stomtoevallig) nog iets van een soortgelijke aanrijding herinneren, dan hoort Jan Wilbrink dat graag. Inmiddels probeert hij nog altijd de teleurstelling te overwinnen over het laffe gedrag van één van zijn mede-weggebruikers: "Automobilisten moeten reëler zijn. Als je fouten maakt, pioetje die gewoon toegeven, óók al kost het je misschien je no- claim-korting. Ik maak ook wel eens fouten, maar als ik schuld heb, neem ik die schuld ook op me. Dat zegt mijn geweten me". O ja, wie Jan Wilbrink kan hel pen, kan hem overdag bellen bij zijn werkgever: tel. 01100- 30880. Het ene moment heb je een leuk autootje en het andere moment heb je niks meer zijn geen getuigen. Jan's vrouw (afkomstig uit Goes) pakte de pen en schreef een brief aan de ANWB. Dat resulteerde in een oproep om getuigen. Helaas was het daarin genoemde tele foonnummer van werkgever GTI-Goes inmiddels buiten ge bruik gesteld door de komst van een nieuwe telefooncentrale. Hoevelen hebben wellicht ver geefs gebeld? "De zondag is zo stil in de stad. En daar kan verandering in komen". Woorden van uitbater Cees Petiet van The Cavern aan de Bedde- wijkstraat 15 in Middelburg. Om de stilte te doorbreken beeft Petiet op drie zondagen hardrockforma- ties uitgenodigd om te komen spe len. "Het zijn groepen die tot de sub-top kunnen worden gere kend", aldus de caféhouder. Zondag 30 september speelt Ven geance. een kleine maand later (4 november) parkeert Hammer head zijn apparatuur in de Mid delburgse gelegenheid en op zon dag 2 december komt Helliose aan de beurt. Petiet beschouwt deze concerten als een experiment en .heeft daarom de prijzen laag gehouden. De toegangsprijs (in voorverkoop) bedraagt acht gul den. Petiet meent dat groepen die tot de Nederlandse sub-top behoren op een behoorlijk niveau muziek maken. Alle drie maakten ze reeds een lp. "Het zijn bovendien jon gens die zeer serieus bezig zijn en de mogelijkheid bezitten ooit eens door te stoten". Mocht dit experiment slagen, dan zal de café-uitbater in de toekomst ook hard-rockgroepen van het hoogste niveau op een zondag middag contracteren. CHi:MICAUENTAMKtRSONZINKBAAH Hel gtote aantal verschillende, gescheiden ladingianks. levert zeer veel drijfvermogen op en maken deze schepen tot veilige en veelzijdige transporteurs. De scheepsarts-van-vroeger heeft plaatsgemaakt voor een professio nele organisatie die dag en nacht paraat staat, om Nederlandse en buitenlandse schepen medische adviezen te geven voor de behan deling van opvarenden die op volle zee ernstig ziek zijn geworden of een ongeluk hebben gekregen. Aan boord fungeert de eerste stuurman doorgaans als 'huisarts', maar zijn kennis en ervaring zijn ondanks een stageperiode in een ziekenhuis uiteraard niet vol doende om in alle gevallen hulp te verlenen. Dat is het werk voor de dokter-aan-de-wal. Die is via Scheveningen Radio (roepnaam PCH) in IJmuiden telefonisch be reikbaar bij de Radio Medische Dienst (RMD) voor de Scheep vaart van het Nederlandse Rode Kruis. Jaarlijks vragen rond de vijfhon derd schepen op deze manier de bij toerbeurt dienstdoende artsen om raad. Aan de hand van de ge gevens die de dokter van de ge zagvoerder of de eerste stuurman krijgt, geeft hij adviezen om de patiënt te behandelen. Als een eerste telefonisch consult geen verbetering brengt in de situatie van de patiënt, volgt er een tweede of een derde consult. Per jaar geeft de Radio Medische Dienst onge veer 900 consulten. Zoals de stuurlieden aan boord de beginselen van medische kennis hebben opgedaan, zijn de artsen van de Radio Medische Dienst op maken. De vele technische voor zieningen leiden ertoe dat werven in Westerse landen en Japan voor de bouw van deze schepen nog geen concurrentie ondervinden van 'goedkope scheepsbouwlan- den', zoals Taiwan en Zuid-Ko- rea. In ons land nemen slechts enkele rederijen aan de chemicaliën- vaart deel. De grootste is Gebr. Broere B.V. in Dordrecht, met een vloot van twintig schepen. Een andere is Anthony Veder Gascarriers B.V. in Rotterdam, die gespecialiseerd is in het ver voer van LPG en vloeibaar ge maakte chemische gassen. De algemene verwachting is dat het chcmicaliënvervoer een krachtige groei-injeclie krijgt, als in de loop van dit jaar nieuwe chemische bedrijven in hel Mid den-Oosten met hun (basis)pro- dukten op de wereldmarkt ko men. Bron: Algemene Maritieme Voorlichting de hoogte van het leven en werken aan boord van schepen. Dal is vooral belangrijk, omdat ze hun adviezen moeten afstemmen op de bijzondere omstandigheden op vrachtschepen, vissersvaartuigen, kustvaarders en booreilanden. In heel ernstige gevallen, waarbij sprake is van acuut levensgevaar of spoedeisende operatie, kan de Radio Medische Dienst een be roep doen op de Marine Lucht vaartdienst (MLD) die de patiënt met een helikopter van boord haalt en naar een ziekenhuis brengt. Soms wordt voor het ver voer van een patiënt van het schip naar de wal ook wel assistentie verleend door één der reddings boten. Deze vorm van hulpverle ning is vanzelfsprekend alleen mogelijk voor schepen die niet al te ver van de Nederlandse kust varen. In de Amerikaanse wateren kunnen schepen een beroep doen op de U.S. Coast Guard. Vingers kwijt.... Nog niet zo lang geleden kwam van een vrachtschip op de Noordzee de melding dat een zeeman bij een ongeluk drie vin gers van een hand was kwijtge raakt. De Radio Medische Dienst adviseerde de gezagvoerder om de vingers in een plastic zakje te doen en in een doosje met ijsblokjes te leggen. Een marine-helikopter zette meteen koers naar het schip en bracht de patiënt én de vingers in tien minuten naar Rotterdam. Daar werden in het Academisch Ziekenhuis Dijkzigt de topjes van twee vingers met succes aan de hand vastgehecht! Nederland had in 1931 al een scheepsarts-aan-de-wal. Een jaar later werd op een internationale conferentie een resolutie aange nomen waarbij de deelnemende landen zich verplichtten om me dische adviezen via de radio te geven voor zieke of gewonde op varenden van schepen op zee. Hoewel zelf een kleine zeevaren de natie, was België in 1929 kop loper met een dergelijke medische service. Het Nederlandse Rode Kruis is in ons land verantwoordelijk voor de Radio Medische Dienst, ofschoon deze taak in de meeste andere landen onder de overheid ressor teert. De medische adviezen zijn kosteloos, onverschillig of de hulp door een Nederlands of een bui tenlands schip wordt ingeroepen. Dit uitgangspunt is tot nu toe ge handhaafd en beantwoordt aan het beginsel van wederkerigheid bij het vragen van medische ad viezen via andere kuststations dan Schevingen Radio. Nederlandse rederijen betalen per opvarende een vast bedrag aan de Radio Medische Dienst en twee ministeries (Volksgezondheid en Verkeer en-Waterstaat) koppelen RADIO MEDISCHE DIENST VOOR DE SCHEEPVAART Is er sprake van acuut levensgevaar, dan doet de R.M.D. een beroep op de Marine Luchtvaartdienst, die de patient per helicopter van boord haalt en naar een ziekenhuis brengt. daaraan hun subsidies. Niettemin is er jaarlijks een financieel tekort dat door het Nederlandse Rode Kruis wordt aangevuld. De laatste jaren maken ook bin nenschippers en pleziervaarders in toenemende mate gebruik van de Radio Medische Dienst. In 1983 belden ruim honderd schip pers" en zestig opvarenden van motor- en zeiljachten om advies. Als blijk van dank en waardering voor hulp heeft de schippersorga- nisatie 'Toerbeurt Noord-Zuid' de Radio Medische Dienst onlangs onderscheiden met de eretitel 'Mentor Nautica Interna' (bege leider van de binnenscheepvaart). Eerder had het Nederlanse Rode Kruis zijn vredestaak met de Ra dio Medische Dienst al met een Latijns devies getooid: 'In undis caritas - "Barmhartigheid over de golven heen'. Bron: Stichting Algemeen Mari tieme Voorlichting. Lijst gevonden voorwerpen Trefcenter. af te halen op politiebureau in Middel burg. bollen gele wol; grijs ge breid vest met bruine kno pen: beige vest met rits; blauwe baby pyjamabroek; kinderpetjes; kindertrai- ningsjack. blauw met rode streep; blauw nylon bood- schappentasje: groen nylon boodschappentasje; beige canvas schoudertas, zonder inhoud; beige/bruin shagé- luirood stoffen kinder schoentje; zwart stoffen tasje, inhoud chinees porte- monneetje; zonnebril, me talen montuur, groene gla zen: zilveren sigarettenko ker met afbeelding voetbal ler: donkerblauwe para- plui: paraplui. kleuren donkerbruin. lichtbruin, groen: paraplui. kleuren rood. rose.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1984 | | pagina 10