■BRADERIE
MARITIEM I
PRIJS
HALVE
DE ALLERBESTE
KINDERSCHOENEN
MAAR WEL STUKKEN
VOORDELIGER
FOTOTOESTEL
DEPRUS TELT...
DOE-HET-ZELF!
SCHOENEN
SANDALEN
HEREN
Wdêri^STÜNL
Tijdens de braderie
3 dagen kans op een
HET SIGAERTJE
NEDERLAND
SPECIALIST IN
KOELTRANSPORT
'Rederland
rïïarifiem'
Restanten ncnu.
40 borden
wijzen
de weg
damesschoenen
schoenen
Woensdag 22 augustus 1984
OP OP
Ook bij Pix-Middelburg
PIX-VLISSINGEN WALSTRAAT 64
PIX-MIDDELBURG LANGE VIELE 29
worden gelezen,
heel Walcheren
nieuw
27'3'
74f5 *^mÈÈÊÈ
schoenen
NIEUW BIJ
PIX-VLISSINGEN!
Bij inlevering van bovenstaand
clowntje 10.— extra korting op
'n paar Pix-kinderschoenen ...óók
geldig in Middelburg...
Dat is de dagelijkse hoofdprijs in de
fotowedstrijd van de Vlissinger en de
Faam. Inlichtingen in onze stand.
FOTO
RUBEN
OREEL
Telefoonrekje
Carterkrakers
DE FAAM - DE VLISSINGER
0
zwart
grijs
rood
met kloeke hak.
id kan er niet bi),
'tzo voordelig is.
rekenwonder
normaal 79.90
oix 69.90
BRADERIE AANBIEDINGEN:
I
r.VLlSSlNGEN.
Flexibele kinderschoen van dij na
onverslijtbaar leer met sportieve sluiting
In 2 wijdtes. Veel kwaliteit en
toch niet duur.
Maten 23-26 ^*7*
6995
Roeischepen, die in de jaren
vóór de Tweede Wereldoor
log aarzelend hun intrede
deden om aan bederf onder
hevige produkten, zoals ba
nanen, sinaasappelen, peren
etc., te behoeden voor ver
dere rijping tijdens het tran
sport. hebben langzamer
hand een grote perfectie be
reikt.
"Bij ons eerste koelschip. in
het begin van de jaren vijf
tig. werd af en toe een ba
naan uit het ruim gehaald,
doormidden gebroken en
bekeken, waarna, al naar de
bevindingen, de tempera
tuur in het ruim werd aan
gepast". "Nu worden bana
nen vervoerd bij een tem
peratuur die hooguit een
tiende van een graad Fah
renheit mag variëren".
Aan het woord is J. Dam
mers al zestig jaar direk-
teur-eigenaar van één van
de grootste koelrederijen in
ons land. Dammers van
der Heide te Rotterdam.
Dammers, die aan het
hoofd staat van een vloot
van twaalf koelschepen,
waar er binnenkort nog
twee bijkomen (ze zijn in
aanbouw bij scheepswerf
Van der Giessen-de
Noord), heeft in die zestig
jaar heel wat zien verande
ren.
Ooit begon de koelvaart
met gewone schepen, waar
van de ruimen werden
voorzien van isolatie en een
koelinstallatie. Daarna
werden schepen omge
bouwd. en de laatste decen
nia worden er speciale
koelschepen ontworpen en
gebouwd.
Behalve Dammers zijn be
kende rederijen Seatrade in
Groningen, met 18 schepen,
variërend van 100 brutoton
tol 4000 brutoton, en in
Rotterdamse rederij Prim-
laks met in totaal 16 sche
pen. in groottes tussen de
1000 en 2700 bruton. Al de
ze schepen vervoeren kost
bare lading, met een waarde
van vele miljoenen guldens.
Goede kwaliteit bij aan
komst waarborgl voor de
kopers een maximale op
brengst, vandaar dat de re
derijen daaraan de grootste
zorg besteden.
Typerende van een koel
schip?
Voorop staat dal het schip
alle koellading goed kan
overbrengen, en dat alles
volgens een strikt tijdsche
ma verloopt.
In vergelijking met vroeger
is de techniek enorm voor
uitgegaan: de 'ééntiende
graad Fahrenheit variatie
van temperatuur' wordt be
reikt dankzij een elektrisch
log dat via ongeveer 250
sensors de temperatuur in
de ruimen regelmatig rap
porteert. De resultaten
worden op papier vastge
legd, en de ontvanger van
de lading krijgt aan het eind
van de reis het rapport.
Verder is er controle op
vochtigheidsgehalle en
zuurstof.
Sommige produkten eisen
bijzondere precisie: bij
voorbeeld vlees, dat han
gend wordt vervoerd omdat
het heel gevoelig is voor
kleurverandering, etc.
Specialisatie
In totaal varen er onder
Nederlandse vlag zo'n 40
tot 50 koelschepen. Daar
naast zijn er Zweedse,
Deense en Japanse concur
renten.
Door specialisatie proberen
de Nederlandse rederijen in
de voorste gelederen te blij
ven. Zo heeft men nu sche
pen met 14 ruimen en 8
verschillende temperatu
ren!
Doordat de schepen in een
uiterst strak vaarschema
varen, is het moeilijk om
retourlading, die immers
leidt tot vertraging, mee te
nemen. De ladingstroom is
naar Europa toe, waar 230
miljoen consumenten een
constante markt betekenen;
in omgekeerde richting is
weinig of geen aanbod.
Bron: Stichting Algemeen
Maritieme Voorlichting)
Zelf iets maken, voor in huis of
voor in de tuin, is meestal niet zo
eenvoudig. Maar een goede
werktekening en bouwbeschrij-
ving maakt het al een stuk ge
makkelijker. Speciaal voor onze
lezers behandelen wij in deze
krant elke week een nieuwe
bouwtekening voor het maken
van speelgoed, klokken, meube
len. tuinartikelen etc. Daarbij ko
men zowel eenvoudige werkstuk
ken als werkstukken voor de meer
gevorderde doe-het-zelver aan
bod. De ontwerpen zijn van Kar-
weipost bv. een bedrijf dat zich
heeft gespecialiseerd in het maken
van tekeningen voor jong en oud
en dat zich tot doel stelt de crea
tieve handvaardigheid te bevor
deren.
Op iedere tekening zijn de be
langrijkste onderdelen op ware
grootte weergegeven zodat men ze
slechts behoeft over te trekken en
uit te zagen. De uitgebreide ma-
teriaallijsten geven de exacte ma
ten van de verschillende onderde
len en de totaal benodigde hoe
veelheden. Zodoende blijft het
materiaalverlies tot een minimum
beperkt en is een zo goedkoop
mogelijk uit. Wie de duidelijke
instructies stap voor stap opvolgt,
maakt de werkstukken spelender
wijs.
Met dit praktische telefoonrekje
hebt u een opbergruimte voor al
les wat u bij het telefoneren nodig
hebt. Naast de telefoon is er plaats
voor notitieblok en potlood, en in
het opbergvak kunnen de tele
foonboeken worden onderge
bracht. Als u bijv. de telefoon in
de gang, de hal of in de keuken
wilt plaatsen, is hiermee het pro
bleem "waarheen met de tele
foon?" snel en eenvoudig opge
lost. Deze tekening met de mate-
riaallijst. de mallen op schaal 1:1
en de bouwbeschrijving maken
liet eenvoudig het telefoonrekje
zelf te bouwen.
U kunt deze tekening bestellen
door acht gulden op postrekening
35.76.600 t.n.v. Karweipost onder
vermelding van F/Vl.
tekening nummer 159. Na ont
vangst van de betaling volgt zo
spoedig mogelijk de toezending
van de gewenste tekening.
Eerder kon u bestellen de Kombi-
werkbank, bestelnummer 1039 a
tien gulden.
Middelburg tot eind
november op z'n kop
Middelburg heeft er enkele tijde
lijke attracties bij. Tot en met eind
november wordt namelijk een
groot deel van de stad overhoop
gehaald. Om de kristallen glazen
in de kasten van de kaaibewoners
minder te laten rinkelen, vanwege
het voorbijdenderende verkeer,
worden de straten geasfalteerd,
het historische aanzicht van het
hartje van Middelburg - de Markt
krijgt een behandeling waarna er
nog negentig parkeerplaatsen
overblijven. Plein 1940 ondergaat
eveneens een opknapbeurt met
overzichtelijkere parkeerplaatsen,
de afvoer van het regenwater vanaf
de Markt en Plein 1940 e.o. wordt
veranderd en dan verbouwt de ge
meente in de oudste nieuwbouw
wijk van Middelburg reeds enige
tijd de straten.
Dat alles tegelijkertijd onder han
den wordt genomen is een finan
ciële kwestie, een zaak van subsi
die, verontschuldigde gemeente-
voorlichter Henk Jansen zich vo
rige weck tijdens een persconfe
rentie. De gehele operatie levert
werk aan 35 arbeiders. Van den
Dries uit Lewedorp, Janse uit
Middelburg, De Jonge uit Mid
delburg en Geldof uit Seroosker-
ke zijn de aannemers die het werk
uitvoeren.
Afgelopen maandag werd begon
nen met de werkzaamheden aan
de Markl. Plein 1940 en de kaaien.
De kaaien zijn nog slechts van één
zijde bereikbaar (vanaf de Bea-
trixbrug). En zo ontstaat de situa
tie dat kenners van de wegen in
Middelburg de Nieuwstraat als
'sluiproute' gaan gebruiken, alt
hans dat vreest de politie.
In vakken van vijftig meter wor
den de kaaien succesief van een
laag asfalt voorzien. Begonnen
werd maandag bij de Spijkerbrug,
dat is de ophaalbrug van de
jachthaven. Verkeer naar Veere
wordt al vanaf de Schroeweg en
de Stationsbrug naar het Tangent
verwezen. Ook bussen mijden ge
durende het herbestratingswefk
de kaaienroute. Het verkeer vanaf
Veere kan met uitzondering van
het vrachtverkeer, gewoon blijven
rijden via de Veerseweg en Ne-
derstraat en Rotterdamsekaai om
dan via de Spijkerbrug de Kin
derdijk te nemen. Het vrachtver
keer en de bussen dienen de om
leiding via de Nassaulaan te vol
gen. Buspassagiers kunnen in de
omgeving gebruik maken van tij
delijke opstapplaatsen.
Wie traditiegetrouw de Markt als
doorgaande route dezer dagen
heeft geprobeerd, kwam ook al
bedrogen uit. De helft van de
Markt wordt al opgeknapt. Later
volgt het overige deel. Bussen
kunnen trouwens in de toekomst
een doorgaande route gebruiken
voor het stadhuis. Wie dan echter
met de auto probeert over de
busbaan te rijden, zal op een har
de manier geconfronteerd worden
met zogenaamde 'carterkrakers'.
Dat zijn vinnige uitsteeksels,
waaroverheen slechts vrachtwa
gens (of bussen) die hoog op dc
wielen staan ongedeerd hun weg
kunnen vervolgen.
Omdat het Waterschap Walche
ren minder water wil lozen van
Middelburg, graaft de gemeente
momenteel een nieuw buizenstel
sel. Regenwater van de Markt en
Plein 1940 en omgeving wordt
straks geloosd in de gracht in het
Geeregebied.
De Korte Geere zal overigens zo
lang mogelijk open blijven, omdat
daar regelmatig geldtransporten
plaatsvinden. In totaal veertig
verkeersborden vervaardigde ge
meentewerken om de ontstane
verkeerspuzzel voor gemotori
seerd verkeer overzichtelijk te
houden.
Totdat de reparatiewerkzaamhe
den op de Markt zijn afgelopen is
de weekmarkt verplaatst naar het
Damplein, dat dan op de donder
dagen overdag eveneens niet be
reikbaar is.
V