DE MINI VIERT ZIJN VIJFEN
TWINTIGJARIG BESTAAN
v.a. 14.995.-
AUTO
BANDENAANBIEDING!
ZESDUIZEND BIJ ONGEVAL GEWONDE
AUTO-INZITTENDEN NA EEN
JAAR NOG MINDER VALIDE
Seat Ronda nu met Porsche-motor
Shell helpt
SAAB - DAIHATSU
GARAGE DE JAGER
DAIHATSU
SAAB
I RONDA PORSCHE
66.00
69.00
77.50
82.50
DAIHATSU ROCKY 4x4
Autobedrijf Wondergem en Melse
Van onze autoredacti
Autobedrijf Joosse
Autobedrijf Joosse
Woensdag 18 juli 1984
DE FAAM - DE VLISSINGER
Porsche-systemen
"JLr
Groot feest op 26 augustus
Vernieuwer
T rend
De snelle Mini
Varianten
Accessoires
Jubileum Mini
Bij ons in de showroom,
kom kijken en maak een proefrit
CARAVANWACHT
B0VAG GARAGE ALEXANDER
AUTOSCHADE CASTEL
AUTOSCHADE CASTEL
P| AUTOSCHADE CASTEL
Motorcraft
Autobedrijf Joosse
TISSINK BANDEN BV
Te koop i.pr.st. met Bovaggarantie
30 stuks occasions:
Suzuki Alto Spirit
9.999.-
incl. BTW
TE KOOP OF TER
INRUIL GEVRAAGD:
Peugeot 504 '78 t/m '81
Polski Fiat 1 25 P vanaf '79/'81
F.S.O. Polonez 1500 '79/'81;
Lada 1200/1300 '79/'81
Honda en Suzuki-specialist
Autobedrijf W.J. Sonke b.v.
Industriestraat 8-1 0 Goes (zuid)
01 100-1 541 5-14987
Gratis monteren en balanceren
Merkbanden - staalgordel radiaal
1 35 SR 1 3 TL voor o.a.
Renault, Fiat
1 45SR 1 3 TL voor o.a.
Fiat. Peugeot en Renault
1 55SR 1 3 TL voor o.a,
Datsun. Golf. Kadett en Honda
1 65SR 13 TL voor o.a.
MIDDELBURG
't ZAND
KOUDEKERKE
SAAB 99 CL 2-drs1 982
SAAB 99 CL 4-drs1 982
model 1 980
1982
1981
1979
SAAB 99 TURBO II
SAAB 900 GLI 3-drs
SAAB 900 GLS LPG Sedan
SAAB 900 GLS 5-drs
SAAB 900 GLS 5-drs dec. 1 978
VOLVO 340 DL 5-drs1 983
FIAT RITM0 1983
FIAT ARGENTA 2.0 Itr inj1982
BMW 316dec. 1982
RENAULT 4 GTL 1983
RENAULT 5 automaat1 980
V.W. GOLF......1975
DAF 661975
NIEUW! NIEUW! NIEUW!
NU IN ONZE SHOWROOM!
RINGBAAN WEST 24 - GOES
Tel. 01100-31110 b.g.g. 01104-319
Vert.: R. Ketelaar 01100-20873
Gebruikte wagens, prijzen volgens
ANWB Bovag koerslijst
Ford Fiesta L 1980
Ford Fièata 1100 Bravo 1983
Mini Metro 1000 E 1982
Citroen Visa special 1979
Ford Granada 2000 1980
BMW 320 1981
VW Polo S 1979
Volvo 343 2 liter 1981
Ford Taunus 1.6 GL, 1979
Ford Fiesta 1.111981
Citroen GS 1978
ford Fiesta Bravo 1982
Ford Taunus 1600 L 1978
Ford Granada 2000 L 1982
8.750.
13.750.
9.500.
4.750.
8.000.
17.500.
6.500.
13.500.
.7.500.
10.500.
3.000.
12.000.
5.500.
17.500.
Ford Capri 2300 S veel extras 1982 19.500.
Opel Ascona Diesel met nieuwe motor 1980 12.500.
Mazda 626 SDX met LPG 198112.500.
Renault 4 GTL 1982 9.500.
Ford Escort 1300 GL comb. 1981 15.500.
Opel Kadett 16 S Coupe 1979 8.000.
Peugeot 504 Diesel 1978 8.000.
Datsun Sunny Coupe 19807.500.
Innocenti 1000 1981 7.500.
Ford Granada 2000 L 198114.500.
Kom eens langs we hebben nog meer
interessante aanbiedingen.
AUTO-AKTUEEL
Ongeveer een derde
(6.000) van alle
auto-inzittenden die
jaarli jks bij een
verkeersongeval gewond
raken is na een jaar nog
minder valide. Meer dan
duizend van hen hebben
zodanig ernstige
klachten dat normaal
werken of ontspannen
moeilijk of onmogelijk
is.
Deze schatting maakt de
Stichting Wetenschappe
lijk Onderzoek Verkeers
veiligheid SWOV op
grond van een onderzoek
naar verkeersongevallen
van inzittenden van ruim
8.000 verongelukte perso
nenauto's. De gegevens
hieruit heeft de SWOV
betrokken op de ruim
18.000 gewonde auto-in
zittenden die over 1982
werden geregistreerd.
L it het SWOV-onderzoek
blijkt verder dat 12% van
de gewonde auto-inzitten
den die in het ziekenhuis
werden opgenomen na een
jaar het werk nog niet kon
hervatten. Nog eens 9%
kon slechts gedeeltelijk
weer werken. Van de in het
ziekenhuis opgenomen
gewonden heeft 65% meer
dan zes weken verzuimd;
35% was binnen die lijd
aan de slag.
Zieken huisverplegiflg
duurde voor 13% van de
autogewonden meer dan
zes weken. Bij 6% was ver
dere verpleging in revali-
datie-inrichting of ver
pleeghuis nodig. Ruim een
derde werd na ontslag uit
het ziekenhuis nog polikli
nisch behandeld.
De kosten van dit alles
drukken vooral op de ge
zondheidszorg, de sociale
fondsen en de verzeke
raars.
De SWOV heeft nog geen
soortgelijke gegevens van
andere verkeersdeelne
mers, maar veronderstelt
dat de totalen aan blijven
de gevolgen van verkeer
songevallen ruim twee
maal zo groot zijn. Daar
naast zijn er redenen om
aan te nemen dal er ook
veel psychische klachten
zijn. Schattingen over de
omvang daarvan zijn ech
ter nog niet te geven. De
SWOV zal het Ministerie
van Volksgezondheid vra
gen hiernaar onderzoek te
mogen doen.
(Foto's John Siwabessy)
Aan de nieuwe Seat Ronda.
4 cm langer dan zijn voor
ganger vanwege het wigvor-
iniger maken van de neus. is
uiterlijk vrijwel niets veran
derd. maar motorisch vol
komen nieuw. De motor is
het resultaat van de samen
werking tussen Seat en
Porsche dat tevens de oude
Seat 5-bak heeft gemoder
niseerd en aangepast aan
het karakter van deze Por-
sche-motoren.
Binnen drie jaar is er een
optimale motor ontwikkeld
die als 1.2 liter de basis van
een motoren-familie gaat
vormen. De 1.5 liter is vrij
wel exact gelijk aan de 1.2
liter. En zoals een Porsche-
ingenieur zei: als de carbu-
ratie weggehaald wordt, zal
men zelfs géén verschil
kunnen zien! Er komt van
uit het basistype volgend
jaar nog een 1.7 liter en een
driecilinder dieselversie.
Zoals het basisontwerp ook
geschikt is voor injectie en
turbo-toepassing. De 1.2(46
kW-63 pk) gebruikt norma
le benzine, de 1.5 (62 kW-85
pk) super. De top is resp.
145 km. per uur en 165,
waarbij voor beide motoren
een verbruik van één op
twintig bij een constante 90
km per uur geldt.
Het zijn motoren waarbij
unieke systemen zijn toege
past die men alleen maar in
d u u rd e re k rac htbronnen
aantreft, zoals bijvoorbeeld
de oliekoeling van de zui
gers is naar het voorbeeld
van de Porsche 911-motor.
En daarom meteen maar
gezegd: de Ronda's zijn
duurder geworden: het
grootste prijsverschil ligt net
boven de duizend gulden.
Het prijslijstje begint nu
met de 1.2 LE voor
f 14.995.- en loopt op tol
18.795, voor de GLX.
De uilvoeringen zijn alle
maal meteen wat completer
en luxueuzer geworden. De
1.5 GLX kost ƒ19.795 -,
en de SX-uitvoering
ƒ21.995 -.
Het marktaandeel van Seat
op de Nederlandse markt is
in april '84 al boven de 1
procent gekomen; de verko
pen bewegen zich op een peil
dat in de planning pas voor
'86 was voorzien. In het eer
ste jaar van Seat-verkopen
(mei '83-mei '84) zijn 3288
Seats geregistreerd. Men
denkt in Nederland, nu er de
eerste vier maanden '84
ruim 2100 Seats zijn ver
kocht op een omzet van
6500 Seats (i.p.v. 5000) te
kunnen rekenen.
Op zondag 26 augustus viert
de Mini zijn zilveren jubi
leum. Dat gebeurt in Enge
land met een geweldig feest
op de uitgestrekte terreinen
van Donington Park bij de
stad Derby, ten noordoosten
van Birmingham gelegen.
Het zal dan precies 25 jaar
geleden zijn dat de Mini
voor het eerst te zien was.
Zonder uitgebreid markt
onderzoek werd het baan
brekende ontwerp van Sir
Alee Issigonis - tot die dag
onder de codenaam ADO
15 bekend - gepresenteerd
als Austin Seven en als
Morris Mini Minor met een
850 cni3 motor.
De publieke ontvangst was
aanvankelijk maar matig.
De particuliere automobi
list geloofde niet in zo'n
onconventioneel voertuig;
de sportieve rijder was
sceptisch en de kenners
reageerden alleen maar
geamuseerd. De directie
van de British Motor Cor
poration (BMC) had er voor
gezorgd dat op 26 augustus
1959 de auto's in de show
rooms stonden. In Enge
land was de prijs 496 Pond
sterling. Grote advertenties
verschenen op die dag in de
Britse kranten met de tekst:
"U hebt nog nooit eerder
een kleine auto gezien zoals
deze. Voorwielaandrijving,
volledig onafhankelijke ve
ring. Ruim 17 kilometer op
één liter. Sneller dan 110
km/uur. En dat is nog maar
het begin...Tien voet lang,
maar van binnen ruimer
dan menige auto van 800
Pond. En toch kost de Aus
tin Seven minder dan 500
Pond. belasting inbegre
pen".
Tegen de inderdaad lage
prijs van 496 Pond bood de
auto die later "Mini" zou
gaan heten een serie volle
dig nieuwe ontwikkelingen.
De ontvangst bij de autopers
was dan ook uitstekend.
Er waren nog nooit 10 inch
wielen gemonteerd op een
auto die sneller liep dan 110
km/uur. De banden waren
speciaal ontwikkeld door
Dunlop. Een vcersysteem
met rubber kegels was nog
nimmer tevoren toegepast
op produktiewagens. Wei
nig was bekend over vers
nellingsbakken die in het
motoroliccarter liepen eri
de dwarse plaatsing van
motor/versnellingsbak stel
de nieuwe eisen aan het
ontwerp van besturing en
vering.
Maar er was ook nog nooit
tevoren zóveel bruikbare
binnenruimte geweest in
een auto met zulke beschei
den buitenafmetingen, ge
volg van Issigonis' geniale
uitgangspunt: voorwielaan
drijving. dwarsgeplaatste
motor en de wielen op de
vier hoeken.
Terwijl Sir Alec Issigonis de
bedoeling had de auto aan
de grote massa van hel pu
bliek te verkopen, was de
"man in de straat" eerst
uitgesproken wantrouwend
tegenover zoveel innovatie
en de verkoop verliep daar
door aanvankelijk teleur
stellend langzaam.
Daaraan kwam pas een
einde toen de Mini in de
gunst kwam van Londense
trendgevoelige publieks
groepen. Zijn reputatie ver
beterde snel. de kleine auto
begon een grote aantrek
kingskracht uit te oefenen
op allerlei kopers, van laag
tot hoog. Hij raakte "in".
VIP's en figuren uil de
showwereld wedijverden in
het rijden met de kleine
chique auto die al hun
Londense parkeerproble
men in één klap oploste - in
de dagen voordal de
wereldstad grote parkeer
garages bezat.
Zó groot was de aantrek
kingskracht van de Mini.
dat op zekere dag koningin
Elizabeth li werd gezien'
rijdend in een Mini rond het
kasteel Windsor, met Issi
gonis naast zich.
De concurrentie zag
het
Mini-ontwerp even aan,
maar kon zich niet veroor
loven hem links te laten lig
gen. omdat zijn stabiliteit en
bochtvastheid het aanvan
kelijke vermogensnadeel in
de schaduw stelden, in ver
gelijking tot de conventio
nele sportwagens. De Mini
kreeg dan ook over de ge
hele wereld navolgers en
daardoor werd de geniali
teit van Sir Alec Issigonis
bewezen. Tuning-werk-
plaatsen bloeiden op toen
mannen als John Cooper
zich er mee bezig gingen
houden het laatste stukje
vermogen uit de Mini-mo
tor te persen. Lockheed
verkleinde de remschijf
voor deze zeer snelle Mini's
om in de pas te blijven met
hel steeds toenemende mo
torvermogen en bande
non twerpers hadden slape
loze nachten om banden te
ontwikkelen die de onge
looflijke snelheid aankon
den waarmee de kleine Mi
ni-wielen ronddraaiden.
Degenen die meenden dat
de Mini niet geschikt zou
zijn voor races of rallies
kregen ongelijk. In de sa
loon car races werd de Mini
populair. Rond 1960 waren
de Mini's al zeer geliefd in
de autosport. Pat Moss gaf
in 1962 de wagen de eerste
grote internationale over
winning toen ze de Neder
landse Tulpenrally won.
Tegen het eind van de jaren
zestig had de Mini de Mon
te Carlo rally driemaal ge
wonnen. maar ook zeges
geboekt in de RAC rally, de
Duizend Meren rally, de
Alpine rally en talloze an
dere grote evenementen.
Tussen 1965 en 1967 boekte
de Mini in 22 vooraan
staande Europese rallies
overwinningen.
Groot was het aantal va
rianten dat op basis van de
Mini met 850. 1000 en 1275
cm3 motor in de loop van de
jaren verscheen. Zó groot,
dat een volledige opsom
ming nauwelijks te geven is.
"Officiële" varianten waren
bijvoorbeeld de uiterst
snelle Mini Cooper, de
open Mini Moke. de in Ita
lië gebouwde Innocenti Mi
ni met derde deur. de Mini
Van (bestelwagen). Pick-up
(halfopen bestelwagen) en
de Estate (combi).
Curieuzer waren allerlei
andere - al dan niet serieuze
- versies: de Swimmy Mini
(een amfibie-uitvoering),
de Aqua Mini (kon niet
zinken), de Multi-seat Mini
(20 voel lang, als publiek
strekker gebouwd, maar er
meldden zich zeven kopers
voor), de Glasshouse Mini
(Mini met vierkanten gla
zen carrosserie). Mini's als
open strandwagens, uiterst
luxueuze versies zoals de
Wood and Bickelt Mini. de
Ogle Mini coupé, de Cray-
ford Mini convertible, de op
een Lotus lijkende Mini
Status en de- Mini met glas
fiber neus van een Rolls
Royce.
De basisuitvoering van de
Mini was erg eenvoudig en
daardoor zorgde de Mini
voor de grootste opleving in
de wereld van de auto-ac
cessoires tot dusver. Tal
rijke bedrijven op dat gebied
leverden een groot assorti
ment. van non-slip pedaal
rubbers en verstelbare lede
ren stoelen tot walnoten
dashboards en stickers met
liet opschrift "You've just
been Mini'd".
Ook op het ogenblik bezit
de Mini nog steeds een on
definieerbaar charisma en
wordt nog steeds met dui
zenden geproduceerd. Op
de datum van het 25-jarig
jubileum, op 26 augustus,
zal hel aantal gebouwde
Mini's naar schatting
4.960.000 bedragen.
Ter gelegenheid van het
25-jarig bestaan van de Mi
ni heeft de Austin Rover
Groep een jubileumversie
uitgebracht, de Mini 25. Dit
is de meest exclusieve Mini
die ooit werd gebouwd.
Het exterieur is in de kleur
zilver. De wagen heeft hel
"25" embleem, er zijn
schijfremmen voor en de 12
inch wielen zijn voorzien
van 145/70 SR 12 banden.
Het interieur laat fluwelen
stoel- en deurbekleding
zien. Hel instrumentenpa
neel is driedelig, met een
toerenteller. Het stuurwiel
is met zacht leder bekleed.
Verder: getint glas, twee
zijspiegels, achteruitrij- en
mistlampen, achterruiten
die geopend kunnen wor
den.
Er worden slechts 5000 ex
emplaren van de Mini 25
gebouwd. Daarvan zijn er
3500 bestemd voor verkoop
in Engeland en 1500 voor
export. Voor Nederland ko
men 150 jubileumexempla-
ren ter beschikking, maar de
prijs daarvoor is nog niet
bekend.
Onderhoud aan auto's
en caravans
Reparatie van
rubber geveerde assen
Auto- en caravanschades
Expertises en bemiddeling
Stalling
Avond- en zaterdag service
Alexander Gogelweg 18, Vlissingen
Tel. 01184-65262
Voor rep. /onderhoud aan alle merken auto's
plaat en overzet plaatwerk
voor alle autoschade
Oude Veerseweg 22 - Middelburg
IFOCWA
foor roestherstel en geheel
spuiten
Kenmerk voor vakwerk
iuI^ i i t &T Specialist in vracht-,
UprTHT* bedrijfs wagens en cara van -
schade Tel. 01 1 80-27261
Voor al uw
Ford onderdelen
Gildeweg 20 - Vlissingen
MIDDELBURG
Kinderdijk 64-66
Tel. 01180-27502
VLISSINGEN
Gildeweg 7 (bij Miro)
Tel. 01184-15141
Suzuki Alto 3-drs1981 -1982-1983
Honda Accord Sedan12.750.—
Honda Accord EX aut.
4-ilrs. stuurbekr13.750.-
Honda Civic 1335 3-drs.. 5 versn. 9.750.
Honda Civic 1238 3-drs. Luxe 6.250.-
Honda Civic 3-drs. automaat 2 x v.a. 7.500 -
Renault 18 GTL Stationcar 5 bak14.750.
Renault 5 TL blauw 8 500
Renault 18 GTL sedan met LPG 11.750.-
Renault 18 GTL Automaat 40.000 km 12.750.-
Peugeot 504 GL groen 4.500
Peugeot 504 GL diesel 6.750.-
Peugeot 504 Diesel stationcar 4 500.-
Pcugeot 504 Diesel familiale. 12.750.
Fiat 131 1600 TC Sedan '79-'80 v a. 3 500
Mitsubishi Galant Turbo Diesel 14.750.
Ford Taunus 1.6 L Stationcar 2 x v.a. 2.500.-
Talbot Sunbeam 1.6 S 3-drs. 3.500
Toyota Corolla 1.3 special 8.750.
Mercedes 306 D bestelwagen 3.950.-
Ford Transit dubbelcabine diesel 5.500.—
Volkswagen Pick-Up 3.500.
Spijkstaal Elektrotruck met open laadbak en
gelijkrichter.
INRUIL GARANTIE FINANCIERING
uit voorraad leverbaar
Alle typen
Keuringen
Dr. A.F. Philipsstraat 18, 4462 EW Goes, tel. 01100-15103
Kadett 1.2 Soecial 2 drs. (t79)51.500 km. 1979
Kadctt 1.3 S Special 5-drsCaravan 1980
Kadett Caravan 1.3 S 5-drs. (t '80) Special 1979
Kaden 1.3 S Caravan 5 drs. Luxus 1980
Ascona l.9N2-drsschuil'dak 1978
Ascona I 6 S Luxus4-drs66 000 km 1978
Ascona I6S 2-drsrood 1981
Ascona I6S Luxus4-drsblauwmet 1982
Rckord 2.3 Diesel4-drs. 1979
Rekord 20S 5-drsCaravan 1981
Rckord 2.0 S 4-drsLPG 1981
Citroen 2CV6 Specialwil 1983
Fiat 127 900 GL Super 3-drs 33 800 km 1981
Honda Civic Luxe3-drs. 1982.
Peugeot 104 GL 5-drs51.000 km 1980
Peugeot 505 STIschuifdak 1980
Renault 5 TL 3-drs50.000 km 1982
Renault 5 Aerobic 3-drsdecember 1983
Renault 18 TL Break1980
Talbot Horizon LS 53.000 km 1980
Volkswagen Derby LX45.000 km. 1979
BMW 3201977
Ford. Ascona. BMW en Toyota
A Vv'ag«haa<
j St&toolaao 244
01 1B0 2.5 66 3
J. Ockkt.M
KdüdókGt kscwög 4
Tel O! 180 1 47 U
J. C: ftoVAai
53
"fat. <53 TBS/i 4Ö3
Autobedrijf Kalverstraatl Middelburg tel. 01180-25851
ollicial
lord-dealer
Gildeweg 20. Telefoon 01184-19420'
4383 NK Vlissingen
Oude Rijksweg 60, Telefoon 01182-1443
4339 BD Nieuw- en St. Joosland
Saab - Seat-dealer voor Walcheren
Industrieweg 31, Vlissingen
Tel. 01184-15220