DE CITROEN 'AXEL' UIT ROEMENIË
Vrijblijvend kennismaken met de Sierra
en een quiz met Ron Brandsteder
Wat is dat: klepbediening?
"DELTA" -üm
AUTO abc
Degelijk en met voortreffelijke rijkwalïteiten
Tegen de
winter
in Nederland
Shell helpt
GOES
VLISSINGEN
Auto Poppe Walcheren BV
SRI AUTOSCHADE CASTEL
f 22.500,-
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 2:0 juni 1984
SIERRA TEST TOURNEE '84
Hoe functioneren de kleppen?
Multi-culti week
Autobedrijf W. J. Sonke
AUTOMOBIELBEDRIJF
biedt te koop
met BOVAG garantie
VW Derby LS1978
Volvo 343 GL1979
Renault 14 TL1981
VW Golf Sprinter...1980
VW Pickup zeer mooi 1977
Ford Thunderbird Coupé
met zeer vele extra's i.z.g.st. 1977
Datsun Sunny, rood1980
Toyota Celica ST Coupé1980
Honda Civic Luxe 3-drs1980
Ford 1600 L Combinov. 1980
Renault 4 F6 Bestel m. ruiten1981
Suzuki Alto 9.000 km1983
Citroen CX GTi1977
Triumph Dolomite1976
Subaru Mini Jumbo slechts 7.000 km
gereden SDX 5-drs1982
Opel Manta CC 2.0 S de Lux1981
Opel Kadett City 3-drs1976
AUTOMATEN
Ford 1600 L 4 deurs1980
Opel Ascona 19S 4 deurs1977
S BOVAG GARAGE ALEXANDER J
AUTOSCHADE CASTEL
voor alle autoschade
AUTOSCHADE CASTEL
Autobedrijf Joosse
TISSINK BANDEN BV
Gratis monteren en balanceren
Merkbanden - staalgordel - radiaal
66. OO
69.00
77.50
82.50
MIDDELBURG
GOES B.V. VLISSINGEN C.V.
DIV. MITSUBISHI'S DIV. MITSUBISHI'S
ANDERE MERKEN l°n'" M
BOVAG-GARANTIEBEWIJS
FINANCIERINGEN-LEASING
Opel Rekord 19 N
6.500,-
Peugeot 505 autom.
18.750,-
Audi 80 Diesel
21.950,-
Mercedes 300 Diesel
19.500,-
Ford Taunus Bravo
13.950,-
Renault 20 TS
15.750,-
Audi 100 Avant
Diesel
17.250,-
Passat Variant Combi
21.950,-
Audi 80 GLS
13.950,-
Mercedes 240 Diesel
Audi 100 GL5S
9.750,-
Passat CL Diesel
20.950,-
Occasions met de beste garantie van Nederland Kuiiaiuv Z.CIVC111ÜUC11
Uw VAG dealer voor Volkswagen en Audi:
BEL:
Per 1 juli zal Citroen in Frankrijk de 'Axel' op de markt
brengen. Deze zal te zijner tijd ook in Nederland worden
gecommercialiseerd en evenzo in België, Oostenrijk en
Italië.
De Axel is een 3-deurs
twee-volumen berline met
voo rw i el aa nd r ij v ine. De
auto biedt plaats aan 5 per
sonen plus bagage. De
lengte is 3,72 m. Dit nieuwe
model zal in Nederland
worden geleverd in twee
uitvoeringen, met twee mo
tortypen - beide afgeleid
van die van de GSA - en
twee afwerkingsniveaus. De
Axel 11 is uitgerust met een
1129 cm3 motor van 57,5
pk, en een 4-
versnëllingsbak, en de AX
EL 12 TRS met een 1299
cm3 motor van 61.5 pk. en
een 5-versnellingsbak.
De auto is niet alleen dege
lijk, maar ook functioneel.
IIij biedt tal van praktische
ge b ru iksmoge 1 ij k h ed e n
onder andere dank zij
de 3e deur.
de ncerklapbare achter
bank,
de afwezigheid van een
opstaande rand voor de
bagageruimte en
de vlakke vloer
Het opvallend goede weg
gedrag, het eenvoudige on
derhoud. de zeer ruime en
ge m a k k e I ij k toega n ke I ij k e
bagageruimte, maken de
nieuwe Citroen tol een bij
zonder handige en tegelijk
ook comfortabele gebruiks-
auto.
De vering is onafhankelijk
op de vier wielen, met tor-
'siestaven voor en achter.
Schijfremmen zijn er ron
dom. De maximum snel
heid bedraagt 150 km/h
voor de AXEL II en 157
km/h voorde AXEL 12: het
benzineverbruik is 6,3 I bij
90 km/h en 8,6 I bij 120
km/h (AXEL II) en res
pectievelijk 5.7 I en 7.7 I
(AXEL 12).
Het ontwerp komt van de
ontwikkelingsafdeling van
Citroen, de fabrikage vindt
plaats in Craïova. Roeme
nië, in een modern fa
briekscomplex.
Alle werkzaamheden voor
de autofabrikage zijn daar
samengebracht, met uit
zondering van smederij en
gieterij. Citroen, die het fa
briekscomplex heeft ont
worpen en opgezet, heeft
tevens voor de installatie
daarvan gezorgd. De ma
chines zijn in de meeste ge
vallen identiek aan die van
de moderne fabrieken te
Rennes-la-Janais en Aul-
nay.
De in december 1976 on
dertekende bouwovereen-
komst heeft een aanzien
lijke inbreng van orders tot
gevolg gehad, voor zowel
Citroen als voor fabrieken
van gereedschapsmachines
en installaties. Citroen ver
koopt aan Roemenië de ge
zamenlijke onderdelen voor
de fabrikage van alle auto's.
Als tegenprestatie zal Ci-
troën een gedeelte van de
automobielproduktie ko
pen en commercialiseren.
De introductie in Nederland
zal naar alle waarschijnlijk
heid plaats vinden in de loop
van het laatste kwartaal van
1984. De prijs is nog niet
bekend.
Ford Nederland is met een
opzienbarend programma
gestart, waarbij op tien za
terdagen consumenten vrij
blijvend kunnen testrijden
met de Ford Sierra.
Na de eerste Sierra Test
Tournee in Groningen,
vindt de tweede plaats op
zaterdag 23 juni in Bergen
op Zoom van 09.00-18.00
uur op Plein XIII. Er staan
zo'n 36 Ford Sierra's ge
reed, waarmee naar eigen
inzicht een testrit kan wor
den gemaakt. Daarna wordt
de consument verzocht op
een testformulier zijn/haar
bevindingen mede te delen.
Doel van dit evenement is
de consument op een ande
re wijze met de Sierra te
benaderen en hem/haar in
staal te stellen vrijblijvend
kennis te maken met de
auto die staat voor 'Het
veranderende beeld van
Ford'.
Om het geheel enige luister
bij te zetten, zal Ron
Brandsteder als gastheer
vanuit een geheel in Ford
stijl opgebouwde tent (800
m2) een aantal malen per
dag een produkt-presenta-
tie verzorgen en een daar
aan verbonden quiz, waar
bij kandidaten aardige
prijsjes kunnen verdienen.
Uiteraard is ook aan de
kinderen gedacht. Er zijn
diverse spelletjes en activi
teiten. waarmee kinderen
tijdens de testrit van de ou
ders 'desgewenst kunnen
worden vermaakt.
Na Bergen op Zoom zal de
Sierra Test Tournee nog el
ders plaatsvinden, doch niet
in Zeeland.
"De klepspeling moet
worden afgesteld", zegt
de werkplaatschef tegen
de klant, die zich heeft
beklaagd over ongewone
motorgeluiden.
De kleppen zijn in alle vier-
taktmotoren paddestoelvor-
mige voorwerpen met een
dunne steel en een brede
platte schotel, die het bin
nenstromen van het verse
lucht/ gasmengsel (bij die
selmotoren alleen lucht) in
de cilinders en het weer uit
stromen van de verbran
dingsgassen regelen. Het
zijn de poorten naar de ver
brandingsruimte.
Heel belangrijk voor het
onberispelijke functioneren
van de motor is dat alle
kleppen op het gunstigste
moment opengaan, de juis
te tijd open blijven en op
het goede ogenblijk, weer
Wanneer zich bijvoorbeeld
een uitlaatklep slechts één-
duizendste seconde te vroeg
opent, stroomt een deel van
de zich boven de zuiger be
vindende gasdruk onbenut
via de uitlaat weg: als deze
daarentegen éénduizendste
seconde te vroeg sluit, blijft
een te groot deel van de
verbrandingsgassen in de
cilinder. Beide verschijnse
len hebben natuurlijk een
nadelige uitwerking op het
vermogen en op het rende
ment.
In een verbrandingsmotor
gaat het inderdaad om dui
zendsten van seconden. We
m9eten bedenken: draait
een motor met 5.000 toeren
per minuut, dan duurt elk
der vier takten (aanzuigen
van het verse gas en bij in-
spuitmotoren de lucht,
comprimeren, expansie bij
de arbeidsslag. uitstoten
van hel verbrande gas)
6/1000e seconde. Het gaat
dus bij hel openen en slui
ten van de kleppen om
enorm korte tijden.
Wat de vraag oproept: wat
bedient de kleppen met een
dergelijke precisie en wat
dwingt ze tot een dermate
snel openen en weer sluiten?
Dat doet de nokkenas, die
zo heel omdat deze op
zichzelf ronde as een aantal
uitstulpingen, nokken ge
maand. heeft: voor elke
klep één. Elk van deze nok
ken beweegt bij het rond
draaien van de nokkenas
éénmaal per ronddraaiing
de bij de klep behorende
klepstoier. Na het bereiken
van de top van de nok wordt
de klep. die de nu weer da
lende nokkenbaan volgt,
door de kracht van een veer
te laten aandrijven, want
hierdoor ontstaat deze syn
chrone beweging noodge
dwongen.
Nu komt het erop aan waar
de nokkenas zich bevindt.
Hij kan onder de cilinders
en zodoende dicht bij de
krukas zijn aangebracht,
wat men een onderliggende
nokkenas noemt en hij kan
boven de cilinders liggen en
in de sluitstand terugge
drukt. Dit bedienen van de
kleppen door de nokkenas
en daarmee het openen en
sluiten van de cilinderruim
ten noemt men de "sturing"
van de motor.
Vanzelfsprekend moet de
beweging van de nokkenas
synchroon met de zuigerbe
weging verlopen. Het is
daarom logisch deze as
rechtstreeks door de krukas
dat heet dan een bovenlig
gende nokkenas. "Boven"
en "onder" hebben daarbij
in principe betrekking op de
positie ten opzichte van de
cilinders, dus niet op de in-
bouwpositie in hel voertuig.
Men kan immers ook mo
toren in de motorruimte in
liggende stand inbouwen.
Een voordeel van de onder
liggende nokkenas is. dat de
verbinding met de krukas
De Stichting Sociaal Kulturee!
Werk Middelburg heeft dringend
vrijwilligers nodig die willen hel
pen bij de zomervakantie-activi
teiten voor de jeugd. Die activi
teiten zullen niet zoals andere ja
ren bestaan uil een bouwspeel
plaats omdat de financiële mid
delen daarvoor ontbreken. In
plaats daarvan staan de vijf dagen
in het teken van de verschillende
culturen die in Middelburg verte
genwoordigd zijn. De week begint
maandag 9 en eindigt vrijdag 13
juli met een slotfeest. De activi
teiten vinden plaats op het terrein
achter het Trefpunt aan de Nas-
saulaan. het Meiveld (bij de kin
derboerderij) voor de kinderen
van Middelburg-zuid, en in
Nieuw en St. Joosland op het ter
rein van de kleuterschool. Dage
lijks kunnen de kinderen er te
recht ze moeten een bekertje met
hun naam erop en boterhammen
voor tussen de middag meene
men.
Mensen vanaf 18 jaar die het leuk
vinden om te helpen deze zomer
vakantie-activiteit in goede banen
te leiden kunnen zich melden bij
het SKW-kantoor. Rentmeester-
laan 245.01180-29904.
heel eenvoudig en rechts
treeks door middel van een
stel tandwielen kan ge
schieden. Overigens moet
dan wel de nokkenbewe-
ging met behulp van stan
gen en hefboompjes op de
kleppen worden overge
bracht. die zich echter van
daag de dag meestal aan de
bovenkant bevinden en met
hun schotels omlaag han
gen. Voorbeelden van de
constructie met onderlig
gende nokkenas vormen de
yW-boxermotoren. Derge
lijke motoren worden nu bij
het streven naar lagere toe
rentallen weer interessan
ter. zoals men ziet aan de
watergekoelde VW-boxer-
moteren.
Het voordeel van de
bovenliggende nokkenas is
het vervallen van het gehele
overbrengingssysteem met
zijn op en neergaande on
derdelen, want de nokken
bedienen de klepstelen
hierbij rechtstreeks.
Weliswaar moet nu wel de
beweging van de krukas
naar boven worden overge
bracht. Bij moderne moto
ren, zoals de vloeistofge-
koelde vier- en vijfcilinders
van Volkswagen en Audi,
wordt hiervoor een kunst
slof tandriem gebruikt, die
over twee tandwielen loopt
- één onderaan de krukas en
één bovenaan de nokkenas.
Om diverse redenen is dit
een elegante constructie:
het systeem is robuust,
werkt betrekkelijk stil en
heeft geen smering nodig.
De nokkenas zelf behoort
tot de meest precieze con
structies die er in de auto-
mobielbouw zijn. Elke nok
afzonderlijk moet namelijk
zo zijn gevormd, dat hij bij
het draaien van de as
nauwkeurig op het juiste
tijdstip "zijn" klep begint te
openen, dat die opening
snel geschiedt maar toch
niet tè snel (omdat anders
het bewegingsmechanisme
te zwaar wordt belast), dat
de lichthoogte en daarmee
de openingswijdte lot op
een duizendste millimeter
klopt, dat de overgang van
openen naar sluiten door
eenzelfde precieze vorm
van de noktop weliswaar
snel. maar niet te abrupt
geschiedt (omdat anders de
klep inslaat op de zitting) en
dat de klep ook bij het slui
ten door de nok wordt ge
leid omdat deze anders gaat
zweven.
Inderdaad bepaalt de nok-
vorm in hoge mate de
draaikarakteristiek van de
motor. Bijvoorbeeld nok
ken met een wat kleinere
lichthoogte zijn geschikt
voor motoren, die reeds bij
lage toerentallen een grote
trekkracht, een groot kop
pel dus, moeten ontwikke
len. Een grotere lichthoogte
verschuift het maximum
koppel naar hogere toeren
tallen. Motoren voor het
normale gebruik van alle
dag beschikken over nok
ken die een wat "vlakkere"
vorm hebben en de klep
zodoende betrekkelijk be
hoedzaam bedienen. Bij
sportmoteren daarentegen
prefereert men steile nok
ken - men zegt ook wel: een
race-nokken-as - die de
motor echter wel gevoeliger
maken, vooral voor te hoge
toerentallen (het over de
toeren draaien). De kleppen
kunnen bij een te hoog toe
rental de nokken niet meer
volgen en beginnen te zwe
ven.
Daarom worden tegen
woordig de nokvormen
door computers berekend.
Het is daarbij mogelijk
zonder langdurige en kost
bare tests een groot aantal
verschillende varianten de
revue te laten passeren en
het gedrag van de kleppen
bij alle toerentallen te be
studeren. evenals het te
verwachten motorvermo
gen, het verbruik en de
kwaliteit van de uitlaatgas
sen. die immers allemaal
van de openingstijden van
de kleppen afhankelijk zijn.
Een dergelijke op een dui
zendste millimeter nauw
keurig berekende nokvorm
moet dan echter bij de se-
rieproduklie van de nokke-
nassen ook met dezelfde
precisie worden gereali
seerd.
We zeiden het al: de nokke
nas is het mooiste stuk pre
cisiewerk dat er in de auto-
mobielbouw bestaat.
Voor onderhoud, reparatie, revisie,
schade,reparatie van
Honda- en Suzuki-automobielen
Levering uit voorraad van alle originele
Honda- en Suzuki-onderdelen en
accessoires
ook ruilmotoren, versnellingsbakken,
automatische versnellingsbakken, startmotoren,
dynamo's, plaatwerk, etc.
Dr. A. F. Philipsstraat 1 0-1 2,
Goes, tel. 01 100-14987
Wij zijn onbetwist dé Honda- en
Suzuki-specialist
AUTO-AKTUEEL
LAMBRECHTSTRAAT 19 MIDDELBURG
TEL.: 01180-13029/25467
INRUIL EN FINANCIERING MOGELIJK
Ons bedrijf is ook zaterdags tot 18.00 uur geopend.
Alexander Gogelweg 18, Vlissingen
Tel. 01184-65262
Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's
plaat en overzet plaatwerk
Gildeweg 20 - Vlissingen
Oude Veerseweg 22 - Middelburg
Voor roestherstel en geheel
spuiten
Kenmerk voor vakwerk
Specialist in vracht-,
bedrijfswagens en caravan -
schade Tel. 01 1 80-27261
Voor al uw
Ford onderdelen
[*KEND
.«OO
MIDDELBURG
T.. Kinderdijk 64-66
Tel. 01180-27502
VLISSINGEN
Gildeweg 7 (bij Miro)
Tel. 01184-15141
1 35 SR 1 3 TL voor o.a.
Renault, Fiat
145SR 13TLvooro.a.
Fiat. Peugeot en Renault
1 55SR 1 3 TL voor o.a.
Datsun, Golf. Kadett en Honda
1 65SR 1 3 TL voor o.a.
Ford, Ascona. BMW en Toyota
A VVagwnaaf
Stateotaao 244
'et 01) 80- 26663
t ZA1MO
J.ÖeKo"
Köddeket kseweg 4:
Tel OH80 14?))
BBSS
KOUDEKERKE
J C Tinvaai
Mtddp'bvgsosUaat 53
i -.4 O1 8:5' 14$3::
XMmX
Golont 1600 Gl von'78 Golont 1600 Gl'81
Golont Sigmo 2 llr'77 toneer 1600 GSR'81
Golont 2300 TO'81 Celeste'80
I 300 Bus met romen'8? Celeste'78
Colt 1200 Gl 3 drs'81
Colt 1200 GL 5 drs'81
Colt 1200 Gl 5 drs'80
Golont 1600'79
Mercedes 300 0'80 ANDERE MERKEN
Citroen GS._'78
Austin Allegro79 Hondo A«ord (2x)'81
Peugeot 304'78 Dotsun Cherry'80
loyoto (oronc 200 oug"76 loyoto (orollo lift Bock'80
Peugeot 504 Coupé outomoot"73 Renoult SII'81
Volvo 343'81 fiot 132 pi. IPG'80
Dotsun Stonro 1600 3-drs'82 Princess 2000 Hl'80
Fiot 127 Super 5 versn'83 Gtroën Dyone 6'79
Opel Ascono 2.0 l 4-drs„....'80 Ford Tounus 2.0 Gl'78
Citroen Oyono 679 Vouxholl Chevette'77
VW golf G10'82 Ford Tronsit diesel'77
Verrijn Stuartweg 6
Tel. 01 100-30768
Mercuriusweg 29
(t.o. Prijsslag)
Tel. 01 184-19051
Vertegenwoordiger: Sj. de Feyter, tel. 01 100-14467
Bouwjaar 1 978
Bouwjaar 1981
Als nieuw!
Bouwjaar 1 983
4 deurs.
Bouwjaar 1 978
Zeer goede staat!
Bouwjaar 1 982
LPG installatie
Bouwjaar 1 981
Als nieuw!
Bouwjaar 1 980
Veel extra's
Bouwjaar 1 983
Zilvermetallic
Bouwjaar 1 980
Groenmetallic
Bouwjaar 1979
Autom. Veel extra's
Bouwjaar 1 979
Bouwjaar 1 982
De keiharde zekerheden
die wij u bieden: - 3 maanden volledige V.A.G. garantie - 9 maanden aanvullende No Risk
garantie op de belangrijkste delen van de auto - 15 dagen omruilgarantie - keuringsrapport bij
iedere occasion - duidelijk garantiebewijs - wij zijn V.A.G dealer voor Volkswagen en Audi.
Gildeweg 22. 4383 NK Vlissingen
Postbus 176,4330 AD Middelburg
Telefoon 01184-19610
A. de Buck 01180-29442
C.D.G. Gebuys 01184-12236