Adverteren is bekend blijven
F otozoekwedstrijd
De Faam succes
1.95
1.75
WEEMAES
QegeffigMbegintbij
5 HALEN
4 BETALEN
VAKANTIE BLIKVLEES
KEURSLAGER
DE FAAM
Woensdag 20 juni 1984
Eerste prijswinnaars
Scheldestraat-actie
BARBECUEWORST
BARBECUESCHIJF
HAMBURGERS
HUZARENSALADE
LEVERWORST
voor een zorgeloze vakantie!
LANGE NOORDSTRAAT 55
MIDDELBURG
Listel Rouge
ou BlancsurLie
Bacardi
NEDERLANDSE BERGERS GENIETEN WERELDFAAM
Etos grenzen-loos
goedkoop!
Etos, niet alleen beter
Ook goedkoper.
NFORVATiCRUBR'EK OVER «ET WEE EN WEE VAN ONZE ADVERTEERDERS VERSCHIJNT EXCLUSIEF IN DEZE KRANT
De fotozoekwedstrijd van De
Faam tijdens de afgelopen brade
rie in Middelburg is een groot
succes geworden. Honderden
deelnemers trokken door Middel
burg om te zoeken naar de afbeel
dingen. die op het deelnemers for
mulier stonden afgedrukt.
Enkele deelnemers konden niet de
juiste antwoorden vinden, doch
anderen vulden bij de stand van de
PZC en De Faam het formulier zo
in.
De juiste antwoorden waren: 1.
St. Jorisdoelen: 2. Stadhuis; 3.
Kloveniersdoelen; 4. Abdij; 5.
Monument Emma.
Onder de deelnemers, die de juis
te antwoorden hadden gevonden,
werden drie foto-camera's ver
loot.
De prijs winnaars zijn: Marco
Hoogesteger. uit Westkapelle
Margrietstraat 3, mevr. H.P.
Boon. Burg. Baaslaan 12 Middel
burg, Leo Oppeneer, Voorborch
58 Middelburg.
De eerste prijswinnaars in de
Scheldestraat Winkelactie (in sa
menwerking met de Spoonvegen)
zijn bekend. De trekking van de
eerste ronde leverde de volgende
prijswinnaressen op: Castemiller,
Germondée, Raven. Verhaaren en
van Tongeren. Voorzitter Roelse
van de Scheldestraat Winkeliers
vereniging reikte de prijzen uit.
1 50 gram
250 gram
e
FRISSE FRUITIGE
ZOMERWIJN
Maak eens zo'n lekkere
ouderwetse 'KIR'.
Hoe Gewoon een scheutje Crème de
Cassis 1/6 deel) in de Bordeaux
Blanc Sec en U heeft een heerlijke
middeleeuwse veifisser
Fles
Lightdry of Gold.
Fles
GELDIG VAN
21 JUNI t/m
4 JULI 1984.
MIDDELBURG: Winkelcentrum "Dauwendaele" Vrijlandstraat 81
Het bergen van gezonken schepen
is niets nieuws. Achthonderd jaar
vóór Christus hadden de Grieken
al een methode bedacht, om hun
gezonken schepen weer boven wa
ter te krijgen. Ze gebruikten daar
voor geiten- en varkensblazen die
ze met de mond opbliezen. Feilloos
was die "techniek" niet, maar het
principe van dé uitvinding wordt op
andere manieren nog steeds toe
gepast, bijvoorbeeld met polysty
reen balletjes, die enorm uitzetten
als ze met stoom bewerkt zijn.
Bergen is dus al zo oud als de ge
schiedenis zelf. Maar het zijn de
Nederlanders die er wereldfaam
mee hebben verworven. Tot de dag
van vandaag.
Bij elke zware scheepsramp - er
zijn er de laatste jaren nogal wat
geweest - worden Nederlandse
bergers gealarmeerd om het kar
wei te klaren. En hel is zelden ge
beurd dat ze daarin faalden!
Het is allemaal begonnen op het
Zuidhollandse eiland Goeree. De
vissers hadden er een redelijk be
staan door het strandjutten, want
er verging nogal eens een schip op
de verraderlijke zandbanken.
Samenwerking
Het was de visser Arend van der
Tak die de strandjutters in het
beging van de negentiende eeuw
bij elkaar bracht om afspraken te
maken over de verdeling van de
buit. Als de reder flink betaalde,
waren de vissers bereid zijn ge
strande schip te bergen!
De zoon van Arend, Willem
Arend van der Tak, maakte van
de samenwerking in 1850 een be
drijf dat gerust het eerste bergin
gsbedrijf van de wereld genoemd
mag worden.
Nu is Smit Tak International
Zeesleep- en Bergingsbedrijf te
vens het grootste, met het mo
dernste en zwaarste materieel (340
eenheden) en een ongeëvenaarde
schat aan ervaring en kennis.
Berging en zeesleepvaart vonden
elkaar in 1927 in een samenwer
king die zich geleidelijk tot ver
buiten de Europese wateren uit
strekte.
"De mannen van Smit Tak" zijn
op alle zeven zeeën bekend; ze
zijn vertrouwd met de ontberin
gen in de bijtende vrieskou op de
Noordelijke IJszee en met de tro
pische hitte van Afrika.
Krachtpatsers
Tot tien jaar geleden is er weinig
veranderd in de basismethoden van
het bergen. Daarna is er meer ge
beurd dan in twee eeuwen daar
voor.
De schaalvergroting in de scheep
vaart heeft om een aanpassing van
hei bergingsmateriaal gevraagd.
Een bok met een hijsvermogen
van 100 ton was vroeger een gi
gant; de vloot van Smit Tak kent
nu bokken met vermogens van
1000 en 3000 ton en hijsponlons
met hydraulische (rekmachines
die tot 3000 ton kunnen sjorren!
Zonder dit materieel hadden de
bergers van het Rotterdamse be
drijf in 1979/1980 nooit het wrak
van de in drie stukken gebroken
Franse olietanker "Betelgeuse" in
de baai van Bantry (Ierland) kun
nen opruimen - de grootste berg
ingsoperatie in de maritieme his
torie -. (Zie foto)
Geen succes: geen cent
Hoewel de bergers dus technisch
veel meer kunnen dan vroeger,
blijft het bergen financieel nog
steeds een groot risiko. In de
bergingswereld geldt "no cure no
pay": als het niet lukt. wordt er
niets betaald. Maar als er betaald
wordt, is het niet altijd genoeg,
want het bedrag is gebaseerd op
de waarde van het schip, en een
oud schip met goedkope lading is
dus weinig aantrekkelijk.
Het gebeurt daarom herhaaldelijk
dat de verzekeraars "gelegen
heidsbergers" inschakelen bij
karweien waarvoor ze de ervaren
bergers te duur vinden.
Zodoende blijven alleen de "grote
klussen" over voor de grote berg
ers, zoals Smit en Wijsmuller.
Daarom zijn deze zich óók met
ander werk gaan bezighouden,
zoals de aan- en afvoer van mate
rialen voor boorplatforms.
Geen klus te gek
"Van bergen alleen kun je niet
eten" zeggen ze bij Smit Tak. Dat
is trouwens niet nieuw. Ook de
vissers van Goeree wisten datje er
wat bij moest doen, maar een
"goede klus" kan een heel jaar
goedmaken. Dat geldt nog steeds.
De bergers van nü verschillen niet
van die van toen: opgewassen
tegen de zwaarste situaties, een
enorme praktijkkennis en een on
begrensd improvisatielalenl.
In de rimboe kan het bijvoorbeeld
voorkomen dat slechts met behulp
van een tractor een complete
baggermolen boven water ge
haald moet worden!
(Bron: Stichting Algemeen Mari
tieme Voorlichting).
KUSTVAAR DER WEER BO VEN WA TER
In een zware novemberstorm ging de coaster "Naros 3 kilometer voor de
kust van Schevningen ten onder. De mannen van Smit. gewapend met de
"Taklift 4", wisten de ongeveer 4000 ton metende "Naros" in veilige haven
te manoeuvreren.
ACHTERSCHIP TANKER VAN ZEEBODEM GETAKELD
Voor het lichten van het achterschip van de tanker "Betelgeuse" werd een
bijzondere methode toegepast. Met behulp van speciaal uitgeruste lieren-
pontons werd het 7000 ton wegende wrakdeel van de bodem van Bantry
Bay (Zuidwest Ierland) omhoog gebracht.