Adverteren is bekend blijven F otozoekwedstrijd De Faam succes 1.95 1.75 WEEMAES QegeffigMbegintbij 5 HALEN 4 BETALEN VAKANTIE BLIKVLEES KEURSLAGER DE FAAM Woensdag 20 juni 1984 Eerste prijswinnaars Scheldestraat-actie BARBECUEWORST BARBECUESCHIJF HAMBURGERS HUZARENSALADE LEVERWORST voor een zorgeloze vakantie! LANGE NOORDSTRAAT 55 MIDDELBURG Listel Rouge ou BlancsurLie Bacardi NEDERLANDSE BERGERS GENIETEN WERELDFAAM Etos grenzen-loos goedkoop! Etos, niet alleen beter Ook goedkoper. NFORVATiCRUBR'EK OVER «ET WEE EN WEE VAN ONZE ADVERTEERDERS VERSCHIJNT EXCLUSIEF IN DEZE KRANT De fotozoekwedstrijd van De Faam tijdens de afgelopen brade rie in Middelburg is een groot succes geworden. Honderden deelnemers trokken door Middel burg om te zoeken naar de afbeel dingen. die op het deelnemers for mulier stonden afgedrukt. Enkele deelnemers konden niet de juiste antwoorden vinden, doch anderen vulden bij de stand van de PZC en De Faam het formulier zo in. De juiste antwoorden waren: 1. St. Jorisdoelen: 2. Stadhuis; 3. Kloveniersdoelen; 4. Abdij; 5. Monument Emma. Onder de deelnemers, die de juis te antwoorden hadden gevonden, werden drie foto-camera's ver loot. De prijs winnaars zijn: Marco Hoogesteger. uit Westkapelle Margrietstraat 3, mevr. H.P. Boon. Burg. Baaslaan 12 Middel burg, Leo Oppeneer, Voorborch 58 Middelburg. De eerste prijswinnaars in de Scheldestraat Winkelactie (in sa menwerking met de Spoonvegen) zijn bekend. De trekking van de eerste ronde leverde de volgende prijswinnaressen op: Castemiller, Germondée, Raven. Verhaaren en van Tongeren. Voorzitter Roelse van de Scheldestraat Winkeliers vereniging reikte de prijzen uit. 1 50 gram 250 gram e FRISSE FRUITIGE ZOMERWIJN Maak eens zo'n lekkere ouderwetse 'KIR'. Hoe Gewoon een scheutje Crème de Cassis 1/6 deel) in de Bordeaux Blanc Sec en U heeft een heerlijke middeleeuwse veifisser Fles Lightdry of Gold. Fles GELDIG VAN 21 JUNI t/m 4 JULI 1984. MIDDELBURG: Winkelcentrum "Dauwendaele" Vrijlandstraat 81 Het bergen van gezonken schepen is niets nieuws. Achthonderd jaar vóór Christus hadden de Grieken al een methode bedacht, om hun gezonken schepen weer boven wa ter te krijgen. Ze gebruikten daar voor geiten- en varkensblazen die ze met de mond opbliezen. Feilloos was die "techniek" niet, maar het principe van dé uitvinding wordt op andere manieren nog steeds toe gepast, bijvoorbeeld met polysty reen balletjes, die enorm uitzetten als ze met stoom bewerkt zijn. Bergen is dus al zo oud als de ge schiedenis zelf. Maar het zijn de Nederlanders die er wereldfaam mee hebben verworven. Tot de dag van vandaag. Bij elke zware scheepsramp - er zijn er de laatste jaren nogal wat geweest - worden Nederlandse bergers gealarmeerd om het kar wei te klaren. En hel is zelden ge beurd dat ze daarin faalden! Het is allemaal begonnen op het Zuidhollandse eiland Goeree. De vissers hadden er een redelijk be staan door het strandjutten, want er verging nogal eens een schip op de verraderlijke zandbanken. Samenwerking Het was de visser Arend van der Tak die de strandjutters in het beging van de negentiende eeuw bij elkaar bracht om afspraken te maken over de verdeling van de buit. Als de reder flink betaalde, waren de vissers bereid zijn ge strande schip te bergen! De zoon van Arend, Willem Arend van der Tak, maakte van de samenwerking in 1850 een be drijf dat gerust het eerste bergin gsbedrijf van de wereld genoemd mag worden. Nu is Smit Tak International Zeesleep- en Bergingsbedrijf te vens het grootste, met het mo dernste en zwaarste materieel (340 eenheden) en een ongeëvenaarde schat aan ervaring en kennis. Berging en zeesleepvaart vonden elkaar in 1927 in een samenwer king die zich geleidelijk tot ver buiten de Europese wateren uit strekte. "De mannen van Smit Tak" zijn op alle zeven zeeën bekend; ze zijn vertrouwd met de ontberin gen in de bijtende vrieskou op de Noordelijke IJszee en met de tro pische hitte van Afrika. Krachtpatsers Tot tien jaar geleden is er weinig veranderd in de basismethoden van het bergen. Daarna is er meer ge beurd dan in twee eeuwen daar voor. De schaalvergroting in de scheep vaart heeft om een aanpassing van hei bergingsmateriaal gevraagd. Een bok met een hijsvermogen van 100 ton was vroeger een gi gant; de vloot van Smit Tak kent nu bokken met vermogens van 1000 en 3000 ton en hijsponlons met hydraulische (rekmachines die tot 3000 ton kunnen sjorren! Zonder dit materieel hadden de bergers van het Rotterdamse be drijf in 1979/1980 nooit het wrak van de in drie stukken gebroken Franse olietanker "Betelgeuse" in de baai van Bantry (Ierland) kun nen opruimen - de grootste berg ingsoperatie in de maritieme his torie -. (Zie foto) Geen succes: geen cent Hoewel de bergers dus technisch veel meer kunnen dan vroeger, blijft het bergen financieel nog steeds een groot risiko. In de bergingswereld geldt "no cure no pay": als het niet lukt. wordt er niets betaald. Maar als er betaald wordt, is het niet altijd genoeg, want het bedrag is gebaseerd op de waarde van het schip, en een oud schip met goedkope lading is dus weinig aantrekkelijk. Het gebeurt daarom herhaaldelijk dat de verzekeraars "gelegen heidsbergers" inschakelen bij karweien waarvoor ze de ervaren bergers te duur vinden. Zodoende blijven alleen de "grote klussen" over voor de grote berg ers, zoals Smit en Wijsmuller. Daarom zijn deze zich óók met ander werk gaan bezighouden, zoals de aan- en afvoer van mate rialen voor boorplatforms. Geen klus te gek "Van bergen alleen kun je niet eten" zeggen ze bij Smit Tak. Dat is trouwens niet nieuw. Ook de vissers van Goeree wisten datje er wat bij moest doen, maar een "goede klus" kan een heel jaar goedmaken. Dat geldt nog steeds. De bergers van nü verschillen niet van die van toen: opgewassen tegen de zwaarste situaties, een enorme praktijkkennis en een on begrensd improvisatielalenl. In de rimboe kan het bijvoorbeeld voorkomen dat slechts met behulp van een tractor een complete baggermolen boven water ge haald moet worden! (Bron: Stichting Algemeen Mari tieme Voorlichting). KUSTVAAR DER WEER BO VEN WA TER In een zware novemberstorm ging de coaster "Naros 3 kilometer voor de kust van Schevningen ten onder. De mannen van Smit. gewapend met de "Taklift 4", wisten de ongeveer 4000 ton metende "Naros" in veilige haven te manoeuvreren. ACHTERSCHIP TANKER VAN ZEEBODEM GETAKELD Voor het lichten van het achterschip van de tanker "Betelgeuse" werd een bijzondere methode toegepast. Met behulp van speciaal uitgeruste lieren- pontons werd het 7000 ton wegende wrakdeel van de bodem van Bantry Bay (Zuidwest Ierland) omhoog gebracht.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1984 | | pagina 12