Hoe de auto 's leerden lopen
Het plezier van open rijden
VAN DAMME
eiovufit
I
- DAIHATSU
DAIHATSU
SAAB
AUTO abc
GARAGE DE JAGER
Maak van de vakantiereis geen krachttoer
Lichaam van automobilist heeft pauzes nodig
mr
3
i
UT -©■
AUTOMOBIELBEDRIJF GOEDBLOED
wie niet adverteert
wordt vergeten
Autobedrijf Joosse
Autobedrijf Joosse
Autobedrijf Wondergem en Melse
@1
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 6 juni 1984
PLOTSELING
IRRITEERT
AUTORADIO
AUTOBEDRIJF
Wissenkerke Tel. 01107-1477
Soms kan uw bestaande veersysteem best een beetje hulp gebruiken.
4
Ford Transit Personenbus1980
Ford Taunus 16 L1977-1978
Ford Fiësta 1100 Bravo1982
Ford Escort 1600 Bravo 5-drs1983
Ford Capri 2300 S1983
Ford Capri 2000 S1979
Ford Escort 1.3 automaat1980
Ford Escort 1100 L1981
Ford Escort 1100 Bravo1982
Ford Escort 1600 S1980
Ford Fiësta 1100 Bravo1981
BMW 3201981
Citroën GSA1982
Citroën GS Combi1980
Datsun Sunny coupé1980
Datsun 120 A1978
Fiat Ritmo 60 L1982
Fiat Ritmo 60 L1982
Fiat Ritmo 65 L1980
Honda Civic1980
Opel Ascona 1.9 N1978
Opel Kadett 12 N1980
Opel Kadett 12 N1982
Peugeot 304 Break1978
Peugeot 504 GLD1979
Renault 51979
Renault 5 GTL 5-drs1982
Volvo 343 2 liter1981
VW Polo1979
VW Golf GLS1978
VW Golf Diesel1982
VW Scirocco1980
Saab-Seat-dealer voor Walcheren
Industrieweg 31 Vlissingen
Tel. 01184-15220
Fiat Panda 45 1 0.000 km 1 983 9.950.—
EEN SLEE VAN 'N AUTO
VOOR 10.495,—
SBOVAG GARAGE ALEXANDER 1
I ÜT^TÏ
I WKmm
AUTOSCHADE CASTEL
voor alle autoschade
I SF0CWA
|L_I
AUTOSCHADE CASTEL
SAAB 99 GL 2-drs. L.P.G. onderbouw1983
SAAB 99 GL 4-drs1982
SAAB 99 Turbo 2-drs1980
SAAB 900 GLI 3-drs1982
SAAB 900 EMS 3-drs. schuifdak1 981
SAAB 900 GLI SEDAN 1981
SAAB 900 GLS SEDAN LPG 198I
SAAB 900 GLS 5-drs1 979
SAAB 900 GLS 5-drsdec. 1 978
FIAT RITMO 1 3.000 km1 983
RENAULT 4 GTL 1983
RENAULT 5 automaat1980
BMW 316 L.P.G1979
Zonder garantie
OPEL MANTA1974 2.750.-
DAF 661975 ƒ2.000.—
RENAULT 5 TL1 976 1.500.—
CITROËN GS 1977 ƒ1.000.—
MAZDA 9291974 1.000.-
RINGBAAN WEST 24 GOES
Tel. 01100-31110 b.g.g. 01104-319
Vert.: R. Ketelaar 01100-20873
ONZE TROTS. UW RIJPLEZIER
(k Motorcraft
TISSINK BANDEN BV
GEBRUIKTE AUTO'S WAAR U VAN OP AAN KUNT.
v/hJANSSENS
Vlissingen b.v.
Het is een volkomen ver
keerde gewoonte om met de
auto grote afstanden aan
één stuk te willen afleggen
en dat zo mogelijk ook nog
met grote snelheid. Wie aan
één stuk door van Amster
dam naar Spanje rijdt, mag
zich dan een held voelen, in
feite is hij erg onverstandig.
Dat ons lichaam zich aan
dergelijke afstanden zou
aanpassen, is een gevaarlijk
misverstand.
Aanpassing betekent in dit
verband namelijk ook altijd
afstomping. Om in het hui
dige intensieve verkeer vol
doende in staat te zijn het
eigen rijden steeds onder
controle te hebben en ge
lijktijdig ook nog te antici
peren op de eventuele fou
ten van andere verkeers
deelnemers, wordt een gro
te prestatie van onze zintui
gen vereist, die door de
hersenen worden gecoördi
neerd.
Prikkelingen
Tijdens een autorit registre
ren onze hersenen voortdu
rend de waarnemingen (ook
aangeduid als prikkelingen)
van de zintuigen voorna
melijk van de ogen. Dit pa
troon van prikkelingen
moet tot een totaalbeeld
worden verwerkt, van
waaruit het actieve autorij
den geschiedt. Alle licha
melijke prestaties hebben
een natuurlijke grens. Dr.
Becker chefarts bij het
Volkswagenconcern, geeft
toe, dat het niet altijd ge
makkelijk is deze grenzen
tijdig te onderkennen, maar
dat juist dit onderkennen
ons eigenlijke verantwoor-
delijkheidsbewustzijn
vormt.
Overladen
Tijdens het autorijden
overladen we onze hersenen
voortdurend met nieuwe
prikkelingen. Weliswaar
passen deze in een bepaald
patroon, maar zij zijn toch
altijd weer nieuw voor de
actieve handelingen die van
deze prikkelingen het resul
taat zijn. Als we lichame
lijke arbeid verrichten
merken we snel, wanneer de
cêïmg^verk^toteen
abnormale stroom van
prikkelingen leidt: we las
sen een pauze in.
Er zijn veel mensen, die
diezelfde gebeurtenis, zodra
deze zich in hun hersenen
afspeelt niet als waarschu
wing herkennen. Zij voelen
zich ogenschijnlijk hele
maal niet moe en rijden
maar door. Velen beweren
zelfs, dat ze na de eerste
paar uur aan autorijden ge
wend zijn en dat het ze dan
opeens veel beter gaat. Een
dergelijk "gewenningspro
ces" is uiterst gevaarlijk.
Als gevolg van de voortdu
rende stroom van prikke
lingen vermindert de op
merkzaamheid van onze
hersenen. Ze kunnen het
grote aantal prikkelingen
niet meer ten volle opne
men en verwerken. Om
zichzelf te helpen, wanneer
de mens dat zelf niet doet
door middel van een pauze,
gewennen ze zich aan deze
vloedgolf van prikkelingen,
ze stompen af. Het over
brengen van de prikkelin
gen verloopt langzamer en
onze reactie wordt trager.
We weten allemaal, dat on
ze hersenen bepaalde rust
perioden nodig hebben om
zich weer "op te laden".
Slaap is één van de belang
rijkste herstelprocessen.
Maar ook overdag moeten
de hersenen zich van tijd tot
tijd van hun concentratie
activiteiten herstellen, ten
einde fit te zijn als het nodig
is. Dat wij daarbij boven
dien moeten eten en drin
ken, omdat de hersenen
voor hun werk bijzonder
veel energie nodig hebben,
behoeft geen verder betoog.
Nervositeit
Maar hoe bemerken we. dat
onze concentratie ver
flauwt? Het wel meest on
miskenbare teken daarvan
is een toenemende nervosi
teit. Deze uit zich bijvoor
beeld daarin, dat we plotse
ling" de autoradio afzetten,
die we zoeven nog als ple
zierig ervaren hebben. De
extra prikkeling door mu
ziek kan door de hersenen
niet meer worden verwerkt,
het maakt ons nerveus. Een
plotseling onmerkbaar ver
minderen van de rijsnelheid
is ook een duidelijke aan
wijzing voor niet meer vol
doende coördinatie-vermo
gen van de hersenen bij een
nog langer voortdurende
belasting met prikkelingen.
Heel duidelijk wordt bij ve
len ook het groeiende on
geduld tegenover de mede
inzittenden of onverdraag
zaamheid tegenover andere
verkeersdeelnemers merk
baar.
Vakantie
Zeer berucht is, na een ge
wone werkdag en door 's
nachts te rijden, het haasti
ge vertrek naar het vakan
tieadres met de bedoeling
op deze wijze een extra va
kantiedag te winnen. Men
moet gewoon weten, dat het
lichaam zijn recht op rust en
.Slaap opeist en beide zijn
niet verenigbaar met veilig
autorijden. Is het dan niet
verstandiger de vakantie
met een normale reisdag te
beginnen in plaats van met
gevaarlijk, inspannend en
nachtelijk gejakker, dat niet
zelden tot een voortijdig
einde van de vakantie leidt?
En zelfs wanneer men der
gelijke nachtritten over
leeft, worden de eerste va
kantiedagen voortdurend
door deze krachttoer over
schaduwd, omdat het li
chaam uit zijn ritme is ge
bracht en lange tijd nodig
heeft om zijn evenwicht te
hervinden. Van uitrusten
kan dan in ieder geval geen
sprake zijn.
Ieder begin van de vakantie
wordt thuis voorafgegaan
door grote opgewonden
heid. Paspoorten, vreemd
geld. wegenkaarten, kleding
en schoenen klaarleggen,
inkopen doen, verzorging
regelen voor hond, kat en
parkiet, reisbagage pakken,
huis en tuin verzorgen, af
scheid nemen van oma,
sleutel bij de buren afgeven
en het vakantieadres
achterlaten. Met een diepe
zucht vallen de reizigers
tenslotte in de autostoelen
om er vandoor te gaan. Uit
de opsomming wordt het al
duidelijk: pas 's morgens,
na een weldadige nachtrust
mag men aan het hoofdthe
ma: rijden beginnen. Maar
zelfs dan nog zijn marat-
honritten - ook in de meest
comfortabele gezinsauto -
een onnodige belasting. Als
er kleine kinderen aan
boord zijn, zou men het
daggemiddelde tot 250 km
moeten beperken; school
kinderen houden het zon
der al teveel schade onge
veer 500 km uit, vooropge
steld, dat men om de twee
uur een pauze inlast om te
drinken, naar het toilet te
gaan of de benen te strek
ken. Dit is ook heilzaam
voor volwassenen.
- -• *v
Oorspronkelijk was de au
tomobiel afgeleid van het
rijtuig, een open vervoer
middel. Later werd de wagen
gesloten, om de inzittenden
tegen de soms barre weer
somstandigheden te be
schermen.
Toch heeft de cabriolet,
zoals hij later werd ge
noemd, zich door de jaren
heen gehandhaafd, hoewel
de limousine intussen al
lang het basismodel van de
auto was geworden.
Hoewel een cabriolet, voor
al in open toestand, langza
mer bereden wordt dan een
vergelijkbare limousine,
voelt men daarin beter het
gevoel van mobiliteit.
De Fiat uit 1903 was nog
een halve koets, waarbij de
met hoepels gespannen en
met koorden vastgesjorde
kap de inzittenden nauwe
lijks bescherming bood.
Veel praktischer was in on
ze tijd de volkswagen-ca
briolet, die in 1949 werd
geïntroduceerd en in 1978
ten gunste van de Golf-ca-
briolet uil de produktie
werd genomen.
Opel Ascona 1 600 4-drs. LPG1 982
Opel Ascona 2 Itr diesel1979
Opel Manta 20 S Combi Coupé 1979
Opel Rekord 2300 D 4-drs Berlinetta1979
Opel Kadett 1 200 S Stationcar 5-drs 1 982
Ford Fiësta 1 100 L Bravo 1981
Ford Escort 1300 aut1 980
Ford Escort 1 300 GL aut .1980
Ford Taunus 1600 L 2- en 4-drs1 976
Ford Taunus 1 600 L Stat.Car1 979
Ford Sierra 1 600 L 1 983
Alfa Romeo Alfetta 1 61977
Golf D (3x) 1979-1980
VW Golf SC 1981
Volvo 66 aut .1979
BMW 323i Alpma1978
NIEUW
Mercedes 190 600 km. april.
1984
Toyota Starlet de Luxe1 980
Datsun Cherry 1 200 GL LPG1 979
Peugeot 305 SR 1979
Renault 1 8 TL...1979
BMW 320-6 LPG1980
Daf 46 aut1977
Bel nu voor
een alspraak:
01180-36720
Auto's hebben het soms best zwaar. Denk aan de
caravan. Aan de Ingebouwcta gastank. Aan de volle
kofferbak en do volgepakte Imperial.
Terwijl er voor het laadvermogen van elke auto
duidelijke grenzen gelden.
Extra belasting betekent gewoon minder stabiliteit.
Lichtbundels die omhoog schijnen. Schokbrekers die
onnodig veel te lijden hebben. Dissel en trekhaak die bij
oneffen wegdek de grond kunnen raken.
Kortom; een gevaar voor de veiligheid van bestuurder
en die van anderen.
M.A.D.-hulpveren zijn daarom een uitkomst. Uiterst
tunklloneel. omdat zo pas in werking treden bij echte
overbelasting, zonder afbreuk te doen aan de
oorspronkelijke veerkarakteristlek.
M.A.D.-hulpveren geven precies de hulp, die nodig is bij
overbelasting. Extra veerkracht voor blijvende stabiliteit.
Bovendien biedt M.A.D. 5 jaar garantie op de onderdelen
van dit Nederlandse produkt. De veren zijn vrijwel voor elk
autotype verkrijgbaar vanaf 129 80 per korrplate set,
inclusief B T.W.
M.A.D.-hulpveren; een uitkomst
bij extra belasting.
BI) aanschaf van deze complete set
GRATIS MONTAGE!
OOSTPERKWEG 35-37 - MIDDELBURG
AUTO-AKTUEEL
official
lord-dealei
Gildeweg 20, Telefoon 01184-19420*
4383 NK Vlissingen
Oude Rijksweg 60, Telefoon 01182-1443
4339 BD Nieuw- en St. Joosland
Saab 900 Turbo 5-drs
Saab 900 Turbo 3-drs
Saab 900 GLS 4-drs
Saab 900 GLS 4-drs
Saab 900 GLS 5-drs
Saab 96
Saab 99 GL 4-drs
1982
.1981
.1981
.1982
.1980
.1975
.1981
Mini Jumbo SDL 1 0.000 km
1982
ƒ10.000.-
Fiat Ritmo 65 CL
1980
8.250.-
Fiat 126
1980
4.500.—
Renault 6 i.g.st
1978
3.950.-
Renault 4 met LPG
1980
5.950.-
Volvo 244 DL
1977
2.950.-
Renault 14 TL
1982
ƒ12.250.-
Mini 850
1979
4.950.—
Ford Escort 45 .000 km
1980
7.250.—
Ford Taunus Ghia 2-drs
1980
9.900.-
Ford Taunus 4-drs
1980
8.950.—
Opel Ascona 2-drs st.v.n
1980
ƒ10.750.-
Toyota Carina 60 000 km
1978
5.950.—
Simca 1308 GLS
1979
2.750.-
Simca 1000 i.g.st
1977
2.250.-
Alexander Gogelweg 18, Vlissingen
T„I niio/i.ci;7K9
Alexander Gogelweg
Tel. 01184-65262
Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's
«ulonchlweoalot
Oude Veerseweg 22 - Middelburg,
Voor roestherstel en geheel
spuiten
Kenmerk voor vakwerk
Specialist in vracht-,
bedrijfswagens en caravan -
schade
Tel. 01 180-27261
i
Voor al uw
Ford onderdelen
Autobedrijf Joosse
Gildeweg 20 - Vlissingen
fjTjv V MIUUtLBUKÜ IVLISSINUtN
m Kinderdijk 64-66 I Gildeweg 7 (bij Miro) J
g ITel. 01180-275021 Tel. 01184-15141
MIDDELBURG VLISSINGEN
Kinderdijk 64-66 Gildeweg 7 (bij Miro) I
I
Kadett Berlina 2-drs33.000 km 1981
Kadett 1,2 Special 2-drs51.500 km 1979
Kaden City J63.000 km 1978
Kadett 1.3 N Luxus 5-drs.LPG 1980
Kadett Caravan Diesel 5-drsSpecial 1983
Kadett Caravan 1.3 S 5 drs...Special 1979
Ascona 1,9 N 2 drsschuifdak 1978
Ascona 1,6 S Luxus 4 drs66.000 km. 1978
Ascona 16S 2drs., nieuw model,rood 1981
Ascona I6S beige..4.drs. 1982
Ascona 16S Luxus 4-drsblauwmet 1982
Rekord 2.3 Diesel4-drs. 1979
Rekord 20S 5-drsCaravan 1981
Rekord 20S 5-drsCaravan 1982
Senator 2.8S 5-bakwit 1980
Citroén GSA X3LPG 1980
Citroen 2 CV6 Specialwit 1983
Fiat 127 900 GL Super 3-drs33.800 km 1981
Ford Taunus 1600 L57.000 km '978
Honda Civic Luxe3-drs. 1982
Peugeot 104 GI.5-drs51.000 km 1980
Peugeot 505 ST1schuifdak 1980
Renault 5 TL 3-drs50.000 km 1982
Renault 5 Aerobic 3-drsdecember 1983
Renault 18 TL Break1980
Talbot Horizon LS53.000 km. 1980
GOEDKOPE AUTO'S WAARONDER:
Austin Princess Ford Escort
Citroën GS Talbot 1510 GLS
l! KiLLii
Autobedrijf Kalverstraatl Middelburg tel: 01180-25851
Opel Senator 2-8 S aufom11.000.
Opel Rekord 2300 D Caravan Luxe22.000.
Opel Rekord 2 0 met gasinstall14 900
Opel Rekord 2.9 met gasinstall14 600 -
Opel Rekord 47.000 km9.250 -
Opel Ascona 16 S 31.000 km19.900.—
Opel Ascona 16 S 38.000 km 4-drs19.900
Opel Ascona 19 N 21.000 km12.900
Opel Ascona Diesel 140.000 km8 900
Opel Ascona 16 N met gas 99.000 km4 500.-
Opel Kadett 5-d. 12 S 10.000 km18.400-
Opel Kadett 3-d. 12 S 35 000 km14.000
Opel Kadett 5-d 16 Diesel Carvan15.000.
Opel Kadett C 2-drs. 45.000 km8.500.
Opel Kadett CV 2-d. Carvan8 750 -
Opel Kadett City7.500.-
Opel Kadett C 7.850-
Opel Kadett C 3.500
Opel Corsa 12 S 3-drs Luxe 2.100 km16.250
Datsun 18 GL Bue Bird 54.000 km 12.500 -
VW Golf 1300 MX 72.000 km 10.500.-
VW Golf Diesel7.000.-
Mnsubishi Galant 4.950.
Ford Taunus Combi 16 L 5-drs9.750.
Toyota Corolla 5-d. Combi 130013.800.-
Toyota Celica 2000 ST7.250.—
Talbot Florizon l.l GL 4-drs>:.8.7S0.-»
Talbot Horizon 1.3 GI. 4-drs6.450.
Peugeot 1044.750.
Mazda 323 4.250.-
Ilonda Civic 2-d. 12001.900.
Volvo Automaat 343 DL8 500 -
Subaru 16 RS 3-d12.900 -
Rover 3 liter 1964p.n.o.t.k
Audi 100 GI. Diesel 1979II 500 -
Pres. Rooseveltlaan 72, tel. 01184-17100
Verkopers: A. Dekker 01184-17100
B.Smits 01192- 1897
Eigen.: P. Schouwenaar 01102- 1631
OK-INRUILWAGEHS, BETROUWBARE GEBRUIKTE
AUTO'S VAN DE OPEL DEALER.
ID.000 kin garantie. hid een maximum van 3 maanden 1.500 km
cesten. met <en maximum van 2 weken gratis inspekricbeun
Ai