automerken
ABC
VAN DE ZUIDKAAP
NAAR DE NOORDKAAP
Opel presenteert
drie actiemodellen
Productie
overeenkomst
Austin Rover
en Honda
Heeft het zin
banden te wisselen?
DE NIEUWE DIESEL
VAN MITSUBISHI
in COLT EN LANCER
\x
O S
V
GE
De Faam
D^flSSINGER
worden gelezen.
Op heel Walcheren.
<sf
onnn
onnn
J8.895,-
22.495,-
16.895,-
20.495,-
TRAMPER B.V.
TRAMPER C.V.
van bougie
tot bumper
wetenswaardigheden uit autoland
Van onze autoredacti
CARAVAN
VRAAGT OM ANDERE
SCHOKDEMPERS
wie niet adverteert
wordt vergeten
Woensdag 2 mei 1984
DE FAAM - DE VLISSINGER
ODYSSEY 84
DE SPROOKJES ZIJN DE WERELD NIET UIT
DE GESTAALDE PERFEKTIE Mik QUALITY CIRCLE PRODUCED
Uw Mitsubishi dealer:
Goes:
Verrijn Stuartweg 6, tel. 01100-30768
Vlissingen:
Mercuriusweg 29, tel. 01184-19051
AUTOBEDRIJF RIJK BV
DIJKWEL BV
CITROEN
AUTOBEDRIJF KLIP
Oodqe Gerbrandystraat 4. Vlissingen
01 184-65496
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V.
Autobedrijf Joosse
AUTOBEDRIJF BERBO
FA. DE DREU CO
pony
LADA
GARAGE RENTON
Louis se Auto b.v.
gj DIJKWEL BV
DIJKWEL BV
RENAULT
RENAULT
AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST
WONDERGEM MELSE
AUTOBEDRIJF CEVAAL
TOYOTA Middelburg 01 18012865
Gildeweg 1 3
Auto-Poppe Walcheren B.V.
VOLVO
Autobedrijf Van Fraassen b.v.
AUTO-AKTUEEL
The
AFRICA-ARCTIC
CHALLENGE
lijke gevallen kan een wis
seling inderdaad nuttig zijn.
Daarbij mag echter niet
kruiselings worden gewis
seld. maar voor links moet
naar achter links en voor
rechts naar achter rechts,
opdat de draairichtingen
gehandhaafd blijven.
Overigens geldt echter: wie
werkelijk profiel en boven
dien brandstof wil besparen,
die kan beter voor de juiste
bandenspanning zorgen.
Waarbij 0,2 tot 0,3 bar
boven de in het instructie
boekje aanbevolen druk zeer
zeker een gunstig effect
heeft.
Begin april zijn de Canade
zen Garry Sowerby en Ken
Langley van Kaap Agulhas
bij Kaapstad, Zuid-Afrika
vertrokken voor een 21.000
kilometer lange trip naar de
Noordkaap in Noorwegen.
De twee avonturiers willen
hun trip, waarbij 18 landen
in 3 Continenten worden
aangedaan, in 25 dagen vol
tooien, teneinde in het
Guinness Book of Records
opgenomen te worden.
Het voertuig van het team
Odyssey 84 is een GMC
Suburban met constam
vierwielaandrijving; de
krachtbron is een V8 6.2 li
ter Detroit Diesel Allison
motor. De tiMC Surburban
is aangepast aan de veelei
sende onderneming, onder
meer middels versterkte
(handgeschakelde) vierver-
snellingsbak, achteras, op
hanging en cardanassen.
Verder heeft de GMC aan
boord keuken, toilet en
slaapbanken. Verschillende
divisies van General Mo
tors, waaronder Detroit
Diesel Allison hebben steun
verleend bij het prepareren
van de auto en de organisa
tie van het projekt.
Op de routebeschrijving
komen landen als Zambia,
Tanzania, Kenya. Nairobi,
Oeganda, Egypte, Koeweit,
Turkije, Duitsland en
Noorwegen voor.
De twee ondernemende
Canadezen hebben al een
fikse reis op hun naam
staan, toen zij in 1977 een
reis rond de wereld maak
ten: zij legden de 43.000
km. in 74 dagen af. Na
Odyssey 84 staat ook de
deelname aan de Peking -
Parijs rally op het program
ma.
Wie iets met zijn auto wil
trekken, laat een zogehe
ten trekhaak monteren.
Dat is een niet alledaags
karwei, maar er zijn bedrij
ven die zich in het monte
ren van trekhaken hebben
gespecialiseerd. Zodoende
is de consument bij die ge
specialiseerde bedrijven
over het algemeen ook wat
goedkoper uit.
En als de trekhaak is ge
monteerd wil men er ook
iets mee trekken. Hét
meest eenvoudige aan-
hangwagentje, de boot-
trailer, de travelsleeper, de'
caravan en ga zo maar
door. Allemaal zaken wel
ke voor rekening komen
van de paardekrachten in
onze personenauto. En het
zijn er weer honderddui
zenden die de komende
weken en maanden over
onze wegen trekken.
Wat talrijke automobilis
ten zich daarbij niet of
nauwelijks realiseren is dat
een aanhangwagen de
auto verandert. En die
verandering kan voor de
verkeersveiligheid ernstige
gevolgen met zich bren
gen. Dit gevaar kan wor
den weggenomen door het
laten monteren van aan
gepaste schokdempers. En
ook dit is een specialistisch
werk.
Het zijn de ook gespeciali
seerde bandenbedrijven
die op dit vakgebied over
de noodzakelijke kennis
en ervaring beschikken.
Zij adviseren de autocon
sument en zorgen voor
deskundige montage.
Bovendien kunnen de
bandenspecialisten aan
het slijtagebeeld van de
banden zien wanneer
schokdempers aan
vanging toe zijn.
ver-
Austin Rover en Honda
hebben in Londen een pro-
duktieovereenkomst gete
kend betreffende het project
XX, de nieuwe 'executive'
auto, welke gezamenlijk
ontwikkeld werd door de
twee bedrijven.
Deze laatste stap in het
project XX is het resultaat
van het tekenen van de sa-
menwerkings-overeen-
komst tussen de twee be
drijven in november 1981
en de ontwerp- en ontwik
kelingsovereenkomst in
april 1983.
De produktie overeenkomst
werd uil naam van Honda
getekend door de Executive
Vice President. Noboru
Okamura en namen na
mens Austin Rover door de
Chairman en Chief Execu
tive. Harold Musgrove.
Binnen het project XX zijn
zowel voor Austin Rover als
voor Honda geheel ver
schillende modellen ont
wikkeld met een eigen
identiteit, uitgaande van
een gezamenlijke techni
sche basis. Modellen die de
kenmerkende identiteit van
de twee bedrijven zullen
versterken, terwijl zij elk
van de partners de voorde
len bieden van samenwer
king op het vlak van tech
niek en produktie.
De belangrijkste kenmer
ken van de produktie over
eenkomst zijn:
1. De produktie van de
Austin Rover XX zal
plaatsvinden in de Cowley
fabriek en de produktie van
de Honda versie van de XX
zal geconcentreerd worden
in Honda's Sayama fabriek.
Beide firma's zullen ook el-
kaars versie produceren; 2.
De produktie zal starten
aan het eind van 1985. De
produktie van de Austin
Rover versie bij Sayama en
de Honda versie in Cowley
zal begin 1986 plaatsvin
den; 3. De Honda versie die
gebouwd wordt door Austin
Rover in Cowley zal ver
kocht worden door het Eu
ropese Honda dealemet en
de Austin Rover versie, ge
bouwd door Honda zal ver
kocht worden door het dea-
lernet van Austin Rover in
Japan en Australië; 4. In de
andere delen van de wereld
zullen auto's verkocht wor
den welke zijn gebouwd in
de fabriek van de verko
pende maatschappij.
Tal van sprookjes blijven in
de automobilistenwereld
hardnekkig de ronde doen.
Zo zijn velen nog steeds van
mening, dat het goed is de
motor na een winterse kou
de start eerst warm te laten
draaien, veiligheidshalve
met vergrendelde deuren te
rijden en een motor voor
normale benzine te voorzien
van super omdat het beter
zou zijn.
Tot deze technische dwa
lingen behoort ook het ad
vies de wielen met regel
matige tussenpozen te wis-
slijtage gunstig zou beïn
vloeden, waardoor de le
vensduur van de banden
zou worden verlengd. Dit
wisselen, zegt men, zou
kruislings moeten geschie
den, het beste met inbegrip
van het reservewiel. Dus
bijvoorbeeld zo: reserve
wiel rechts achter, rechts
achter naar links voor. links
voor naar links achter, links
achter naar rechts voor en
rechts voor terug in de
kofferruimte.
lopen. Zowel de inwendige
structuur als het profiel zelf
passen zich namelijk aan de
draairichting aan. Wisselt
men de wielen, zodat ze
daarna andersom draaien,
dan moeten de banden die
aanpassingsfase opnieuw
doorlopen en dat betekent
gedurende die tijd extra
slijtage.
3. Wanneer, door welke
oorzaak dan ook. aan de
vooras de stuurgeometrie
zich iets heeft gewijzigd,
waardoor dus wielvlucht of
sporing niet meer kloppen.
Dit advies deugt niet. En
wel om vier redenen:
1. De verwachte gelijkmati
ge profielslijlage vindt he
lemaal niet plaats. Want
hoe men de wielen ook wis
selt - de binnenzijde blijft
binnen en de buitenkant
blijft buiten.
In plaats van de wielen te
verwisselen, zou men de
banden op hun velgen
moeten draaien om een ge
lijkmatiger slijtage van het
profiel te bewerkstelligen.
Doch een dergelijke fre
quente demontage en mon
tage kost geld en doet
bovendien de banden geen
goed.
2. Een band wordt op zijn as
in de loop van de tijd inge-
dan herkent de vakman dit
duidelijk aan het banden
profiel. Hetzelfde geldt bij
een defecte schokdemper.
Wann,eer men de wielen re
gelmatig wisselt, gaan deze
waarschuwingssignalen
verloren.
4. Is het werkelijk wel zo
prettig wanneer alle vijf
banden ongeveer tege
lijkertijd aan vernieuwing
toe zijn? Zal menigeen dan
niet de hoge kosten van een
totale vervanging wat uit
stellen? En misschien zelfs
te lang achterwege laten? Is
het niet beter om per keer
bijvoorbeeld slechts twee
banden te moeten vervan-
gen?
Eén uitzondering moet wel
worden vermeld. Er zijn
auto's waarbij ten gevolge
van hun constructie de
voorbanden sterker aan de
buitenkant en de achter
banden sterker aan de bin
nenkant slijten. In dcrge-
Aan het begin van het ver
koopseizoen brengt Opel in
Nederland drie speciale mo
dellen op de markt in de
Corsa, Kadett en Ascona
serie. Deze aktiemodellen
zijn voorzien van extra ac
cessoires en worden met een
financieel voordeel voor de
klant aangeboden.
CORSA SWING
Gebaseerd op hel 3-deurs
basismodel en voorzien van
een 1.2 S motor, is de Corsa
Swing uitgerust met vele
opties zoals: quartz klok,
gelaagde voorruit, portier-
vakken, sportwielen, 4-
spaaks stuurwiel, ruitewis-
ser achter, dag/nacht bin
nenspiegel. 165 SR 13 ban
den, console en bescher-
mstrips op de flanken.
Bovendien ook nog hel
Swing pakket, bestaande
uit: dashboard en vloerbe
dekking in de kleur bruin,
sportieve bruin/beige bin-
nenbekleding met nieuw
dessin, rode biezen, luxe
armsteunen en deurpane
len.
De geadviseerde catalogus
prijs van de Corsa Swing is
16.565,- incl. BTW.
KADETT GLS
Gezien het succes van de
vorige Kadett GLS, die
eind 1983 in beperkte serie
op de markt kwam, wordt er
in april, mei en juni zowel in
3-als 5-deurs uitvoering we
derom een GLS in produk
tie genomen. Gebaseerd op
de Kadett Special met 1.2 S
motor heeft de GLS 13 op
ties. waaronder: Berlina
bekleding, 175/65 x 14
banden, quartz klok, 4-
spaaks stuurwiel, GLS stri
ping, getint glas en portier
vakken.
De GLS is leverbaar vanaf
Opel Corsa Swing
19.890,- en het voordeel
voor de klant bedraagt ruim
1200 gulden.
ASCONA TOURING
De basis Ascona met 1.6 S
motor dient als basis voor
de Touring versie die als 4-
en als 5-deurs leverbaar is.
Naast het Touringpakket,
bestaande uit Berlina be
kleding, speciale platte
wieldoppen, deluxe grille
en raamlijsten, heeft deze
Ascona ook nog 185/70 x 13
banden, mistachterlicht,
portiervakken. 4-spaaks
stuurwiel, getint glas, me
tallic lak en van binnenuit
verstelbare linker buiten
spiegel. De 5-deurs versie
heeft bovendien een
achterruitwisser.
De Ascona Touring is le
verbaar vanaf 25.310,- en
heeft een voordeel van ruim
1400 gulden.
Normaal én diesel.
Wat de nieuwe
Lancer betreft, mag
u veeleisend zijn. Of
het nu uit privé- of
uit zakelijke overwe
gingen is. Het punt
waarop de Lancer
1800 cc diesel nóg
ekonomischer be
gint te rijden dan de
versies op normale
benzine, ligt ver
onderde20.000km.
De nieuwe Lancer is
er in twee 1200 cc
benzineversies, in
twee extra luxueuze
1500 cc versies en
daarnaast zijn er die
twee stille, soepele
1800 cc diesels.
De nieuwe Lancer,
vanaf
De Lancer diesel is
er vanaf
Prijzen af Sassenheim
inkl. BTW. Wijzigingen
voorbehouden.
De nieuwe Colt gaat
ook u gelukkig
maken
Wie u ook bent, wat u
ook van een auto
verwacht: ook voor u
wordt een nieuwe
Colt gemaakt
De nieuwe Colt-serie
omvat 3- en 5-deurs
modellen,
waaronder benzine
versies met 1200 en
1500 cc motoren. Er
is bovendien keus uit
een 4- of 5-versnel-
lingsbak of een auto
maat. En dan is er de
1600 cc Turbo, een
uitvoering die de
bestuurder een top
ervaring in auto
rijden laat beleven.
Naast de benzine
versies is er nu
tevens de ongekend
soepel rijdende Colt
diesel in 3- en 5-
deurs versies. Met
1800 cc krachtbron.
En al ver onder de
20.000 km komt hij
goedkoper uit dan
de benzine-versies.
De benzine-versie
rijdt u al vanaf
De Colt diesel vanaf
Prijzen inkl. BTW af
Sassenheim. Wijz.
voorbehouden.
Als u veeleisend bent (en wie is dat eigenlijk met?) dan
is de nieuwe Lancer de auto die volledig aan uw wensen zal
voldoen. Het is een auto waar u absoluut geen omkijken naar
hebt. Of het zou moeten zijn om hem te bewonderen.
Hij is handzaam van afmetingen, maar nu eindelijk écht
royaal van binnen en met een kofferruimte van maar liefst
420 liter. Ook voor u is er een nieuwe Lancer.
Een auto die perfekt bij u past. Omdat hij elke es die u
aan hem stelt, waarmaakt.
De nieuwe Lancer is nu bij ons te zien. Ook deze opmer
kelijke auto kunt u eventueel financieren via het umeke_
Mitsubishi Termijn Garant Plan. Bel voor informatie
05280-65566. Importeur Hart Nibbrig&
Greeve B.V., Sassenheim, tel. 02522 -19000.
MITSUBISHI
BMW
Industrieweg 27 29 Vlissingen
Tel 01 184-14400. b g g
01 100-28545
dealer voor Walcheren
Veerseweg 10
04
Middelburg
01 1 80-20955
Industrieweg 1 7
□aimatsu Vlissingen
01 184-13434
AUTOBEDRIJF
PAAUWENBURG B.V.
Dealer voor Midden-Zeeland
BLAAS
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
Herculesweg 12. Middelburg
01 180-12918
Off dealer van Pers - en
Bedrijfsauto s
Industrieweg 19 Vlissingen
01 184-1 7736
official Gildeweg 20 telefoon 01 I 84 1 9420 Vlissingen
ford-dealer Oude Ri|ksweg 60 Telefoon 01 182-1443
Nieuw en St Joosland
Off dealer van Walcheren
Gildeweg 1 5-21
Vlissingen - Tel 01184-13995
Zusterstraat 34 Middelburg
Tel 01 180-12972
HYunooi
Tevens dealer Subaru
HYijno»
Noordmonsterwey4
Middelburg
Tel 01 180 3681 5
lastava
TRAMPER VLISSINGEN C.V.
Mercuriusweg 29.
Vlissingen
01 184-19051
I
OPEL
AUTOMOBIELBEDRIJF JANSSENS BV
Vlissingen Tel 01184-17100
Kalverstraat 1
Middelburg 01 180-25851
O K inruilwagens - leasing
Pres Rooseveltlaan 745
Vlissingen 01 1 84-1 9810 l™""™'™
I
Gildewég 1 6
Vlissingen 0118417130
Seisplem 5 Middelburg
01 180-33003
SA.
Autobedrijf
Industrieweg 31 Vlissingen
'"s Tel 01 184 1 5220
Klem Vlaanderen 97
Vlissingen 01 1 84-12916
lis-ingen
(iiklcwcü 22
lel (II IN4-I9MO
Pr Rooseveltlaan 768 Vlissingen