TOYOTA TERCEL XG
Shell helpt
Banden buitenkans
bij ons
69.-
11.-
79.-
I
automerken
ABC
VLISSINGEN
GOES
SNEL. COMPLEET EN GUNSTIG IN PRIJS
Temperatuur in auto
is erg belangrijk
P«uig«olr Tal loot" DijlzwzICD
Adverteren doet verkopen
GRATIS MONTEREN EN BALANCEREN
SPECIALE VOORJAARSAANBIEDING
Autobedrijf Joosse
Autobedrijf Joosse
kotroën_ 01 180-29955
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 21 maart 1984
Onderzoek
Systeem bestuderen
OUDE AFGESLETEN
BANDEN
LEVEREN ENERGIE
Luchtstromen
GOES B.V.
DIV. MITSUBISHI'S
ANDERE MERKEN
BOVAG-GARANTIEBEWIJS
VLISSINGEN C.V.
DIV. MITSUBISHI'S
ANDERE MERKEN
FINANCIERINGEN-LEASING
EEN AUTO KOPEN
BEGINT OP OEZE PAGINA
145 SR 13 TL voor o.a.
155 SR 13 TL voor o.a.
165 SR 13 TL voor o.a.
MIDDELBURG
KOUDEKERKE
11.750.—
11.900.—
14.500.-
16.900.—
12.900.-
17.900.-
vanaf 8.500.—
9.250.—
7.500.—
vanaf 11.500.
7.900.-
vanaf 9.500.—
11.750.—
5.900.—
14.900.—
10.950.—
8.500.-
9.500.-
8.500.-
17.900.—
8.900.—
8.900.-
14.500.—
Verder in voorraad diverse goedkope auto's
b.v. Renault 1 6 TL - Talbot 1100, 1307, 1308.
PeugeoIrTallooIr Dl|kwel Vlissingen bv
Pres. Rooseveltlaan 745
4383 NG Vlissingen tel. no, 011 84-1 2008
Ford Taunus 1600 L 4-drs1981
Ford Escort1982
Ford Fiësta 1300 S1979
Ford Escort 1300 L automaat1980
Ford Taunus 1600 Bravo 2-drs1981
Ford Escort 1300 GL 2-drs-1980
Ford Escort 1300 GL Combi1981
Ford Escort 1300 L1979
Ford Transit Bestelbus1980
Ford Escort 1100 L 3-drs1981
BMW 3201981
Citroën GSAf1982
Citroën GS Combi1980
Honda Civic1981
Honda Civic1979
Opel Kadett 1200S1981
Opel Kadett 1300S1982
Peugeot 505 SR1983
Peugeot 304 Break1978
Renault 5 GTL1982
Renault 14 TL1980
Talbot Horizon 1.51981
Talbot 1100 Combi1980
Toyota Corolla1978
Volvo 343 DLS 20001981
VW Derby GLS1981
VW Polo1979
BLAAS
^P°"U
TRAMPER VLISSINGEN C.V.
RENAULT
RENAULT
t Autobedrijf Van Fraassen b.v.
Honda- en Suzuki-autdmobielen
Autobedrijf W. J. Sonke
Toyota streeft er naar met
zijn modcllenpolitick voort
durend een compleet aan
sluitende lijn aan te bieden.
Met de nieuwe Tercel XG
biedt Toyota een aantrek
kelijk uitgevoerde, moderne
auto aan voor een gunstige
prijs.
De Tercel XG is even
krachtig gemotoriseerd als
de duurdere Tercel model
len. Zo beschikt de Tercel
XG over een 1.3 liter motor
met een vermogen van 65
pk ofwel 48 kW. waarmee
een top van 155 kilometer
per uur realiseerbaar is.
Daarbij blijft het verbruik
van de normale benzine
volgens opgave bescheiden
met I op 17.9 bij 90 km/u
en 13.7 bij 120 km/u.
Naast de reeds bekende
moderne techniek en de
grote mterieurruimte. biedt
de nieuwe Tereel XG een
complete en verzorgde ui
trusting. Iïnkele voorbeel
den daarvan: stoffen bekle
ding. tapijt op de vloer,
quartzklokje, verstelbare en
afneembare hoofdsteunen,
een wegklapbare achter
bank gecombineerd met
een uitneembare hoeden-
plank. een van binnenuit
verstelbare buitenspeiegel
en verlichting in de bagage
ruimte. Verder is de wagen
voorzien van de "gebruike
lijke" accessoires zoals een
aansteker, een dag/nacht-
stand voor de binnenspiegel
en opbergvakken op de
portieren.
Uiterlijk valt de Tereel XG
vooral op door zijn strakke
vormgeving en aërodyna
mische gestyleerde wielpla-
ten. Erg praktisch is dat de
MM
achterruit is voorzien van
een wisser en sproei-instal-
latic.
De nieuwe Tercel XG kost
16.995.— De meerprijs
voor een aantal metallic
kleuren is 290,— De wa
gen is direct leverbaar.
Bij de mens als warm
bloedig schepsel moet in
het lichaam constant een
nagenoeg gelijkblijvende
temperatuur heersen van
zo rond de 37 graden Cel
sius. Reeds kleine afwij
kingen leiden, zoals een
ieder uil eigen ervaring
wel weel tol een vermin
dering van hel lichame
lijke en geestelijke pres
tatievermogen. De warm
te in het menselijk li
chaam, die ontstaat als
gevolg van de stofwisse
lingsprocessen, moet dus
steeds op een gelijkmatig
niveau blijven. Toevoer en
afgifte van warmte moe
ten met elkaar in over
eenstemming zijn.
Als de mens zich in de auto
behaaglijk wil voelen, gel
den dezelfde wetten. Hier
gaat hel echter niet alleen
om het comfort van een
juiste temperatuur, maar,
belangrijker nog, om het
fltblijven van de bestuurder
icn behoeve van zijn eigen
veiligheid en die van ande
ren.
De gunstigste temperatuur
in het interieur van de auto
ligt voor de mens. die stil zit
en ver moet rijden, lussen
de 21 en 23 graden Celsius.
Zolang de luchttempera
tuur onder de lichaamstem
peratuur ligt. kan het li
chaam voortdurend zoveel
warmte aan de omgeving
afgeven als bij de stofwisse
ling wordt geproduceerd.
Maar wat gebeurt er bij een
zomerse hitte, als men de
auto in de zon moet parke
ren en de bestuurder ge
dwongen is zijn reis in een
soort oven voort te zetten?
Bittere kou kan men met
warme kleding gemakke
lijker bestrijden, maar in
een hete zomer zouden ve
len. nadat ze zo'n beetje al
les al hadden uitgetrokken,
zich het liefst ook nog van
hun hujd ontdoen.
Het Volkswagenconcern
onderzocht in 1982 de han
delingen van de bestuurders,
die zich met behulp van
ventilator, geopende ramen
en schuifdak een behaaglijk
verblijf in de auto trachten
te verschaffen. De volgende
voor- en nadelen van de ver
schillende mogelijkheden
kwamen daarbij naar voren.
Hel bij grote hitte profite
ren van de verkoelende rij-
wind via geopende ramen
en een geopend schuifdak
schept bepaalde proble
men. Behalve een sterk
windgeruis worden gezicht,
schouders en de voor kou
zeer gevoelige zijkanten van
de hals van de inzittenden
door een sterke luchtstroom
getroffen. Als men om deze
reden alleen de achterra
men opent, wanneer men
zonder achterpassagiers
rijdt, brengt dit ook proble
men met zich mee. Zelfs
wanneer ze maar een klein
beetje zijn geopend, ont
staan bij snel rijden onaan
gename stoten op liet trom
melvlies. Bij extreem hoge
buitentemperaturen gaat
van lucht, die warmer is dan
het lichaam, in feite geen
verkoelende werking uil.
ook wanneer stromende
lucht als gevolg van een
soort zelfbedrog als verkoe-
aulomobilist zich in de eer
ste plaats van het ventila
tiesysteem. Het juiste ge
bruik van dit systeem sor
teert ook het meeste effect
ter verkrijging van een
snelle en blijvende verbete
ring van de temperaiuur-
somstandigheden in het in
terieur van de auto. Voor
een verstandige regeling
van de luchtstromen tijdens
de rit luidt de eerste maa
tregel daarom: ramen en
schuifdak dicht. De veelzij
dige inslelmogelijkheden
voor de toevoer van frisse
lucht maken hel mogelijk,
bij een gedifferentieerde
bediening, een optimale af
stelling te verkrijgen. Dus
geen grove. verspreide
ïuchtdoorstroming zoals in
oudere auto's. Richting, in
tensiteit en temperatuur
van de luchtstromen kun
nen gericht worden gere
geld en dus aan de buiten
temperatuur. de individuele
gevoeligheid en aan het
aantal inzittenden worden
aangepast.
De geleiding van de frisse
lucht geschiedt bij veel mo-
Er worden jaarlijks in Nederland ongeveer vijf miljoen
banden gedemonteerd van allerlei voertuigen, van mo
torfiets tot landbouwtrekker, van personenauto tot
vorkheftruck, van vrachtauto tot autobus. Bij elkaar
een enorme bandenberg, zo lijkt het.
Volgens de Vereniging voor de Bandenbranche in
Nederland (VACO) wordt er van deze afgesleten
banden meestal een nuttig gebruik gemaakt. Zij ko
men in aanmerking voor hergebruik, be-werking of
ver-werking afhankelijk van de kwalitatieve staat van
het bandenkarkas.
Ongeveer de helft van deze bandenkarkassen kan
worden vernieuwd, dat wil zeggen: van een nieuw
loopvlak wórden voorzien. In Nederland vinden deze
"vernieuwde" banden nog slechts op beperkte schaal
toepassing, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld
Duitsland en Engeland.
De andere helft van die 5.000.000 gedemonteerde
banden wordt bewerkt en ver-werkt, dit is verbrok
kelen. verkruimelen en verpoederen. Ook kan de
rubber weer in de oorspronkelijke staat worden te
ruggebracht, geschikt voor her-gebruik. Dit materiaal
wordt ook in toenemende mate ge-exporteerd.
Maar, uit autobanden kan tegenwoordig óók energie
worden teruggewonnen! In de Verenigde Staten zijn
installaties ontwikkeld waar uit oude niet meer
bruikbare autobanden olie en gas voor hergebruik
worden teruggewonnen, zonder enige lucht- of bo-
dem-vereonlreiniging. Deze installaties kunnen nu
ook in Nederland worden gebouwd.
lend wordt ervaren. De toe
voer van warmte naar het
lichaam wordt bij een toe
nemende luchtstroom zelfs
nog versterkt.
Wie een schuifdak in zijn
auto heeft, kan na lang par
keren in de zon de daarin
opgehoopte warmte uitste
kend naar boven laten trek
ken. Maar niet iedereen
heeft een schuifdak en ve
len laten door de opening in
het dak de felle zon op het
onbedekte hoofd schijnen
tot een zonnesteek erop
volgt. Vooral jonge mensen
houden niet van een hoofd
bedekking en beschermen
de halsdoeken tijdens het
autorijden.
Tegenwoordig bedient de
dellen door middel van vier
hoofdstromen, die zo zijn
afgesteld dat de lucht on
der. boven en opzij langs de
inzittenden kan strijken.
Zodoende worden bestuur
der noch passagiers rechts
treeks door de luchtstroom
getroffen. Jammer genoeg
zijn er maar heel weinig be
zitters van een nieuwe auto.
die in het instructieboekje
rustig nagaan, hoe fijn het
ventilatiesysteem kan wor
den geregeld. Als het nodig
is. blijft het bij hel haastig
bedienen van alle hendels
en kleppen.
Zo houdt menigeen een
warm hoofd en koude voe
ten. ook daar waar de juiste
luchtstroom hem aan het
gezonde tegendeel zou heb
ben geholpen. Hem blijft
alleen de troost, dat de
mens aan alles went. Zoals
bekend, verdraagt hij aan
hel einde van de winter de
koude het beste en als de
zomer zijn laatste periode
ingaat, komt hij op won
derlijke wijze zelfs een ex
treme hitte teboven.
Als de mens zich goed wil
blijven voelen en fit wil
blijven, moet de lucht in de
auto enerzijds góed op tem
peratuur zijn en anderzijds
voldoende fris zijn. Met be
hulp van fijn regelbare
luchtverversingssystemen,
zoals vandaag de dag in de
moderne auto zijn inge
bouwd kunnen tempera
tuur. intensiteit en richting
van de luchtstromen opti
maal worden geregeld. Bij
voorbeeld bij de Audi 80
zijn de vier basistromen van
de luchttoevoer zo gecon
strueerd, dat de lucht op
plezierige wijze boven, on
der en opzij langs de inzit
tenden stroomt. De uit-
stroomopeningen bevinden
zich onmiddellijk onder de
achterruit/die daardoor na
genoeg vrij van condens
wordt gehouden.
A
Galant 1600 GL v.a. '77 t/m '81
Lancer 1400 GL mrt'81
Galant Sigma 2 Itr'77
Ford 1600 GL'78
Peugeot 304'78
Toyota Corona 200 aug'76
Opel Manta 16'73
Opel Ascona 2000 S 4 drs'78
Peugeot 504 Coupé autom'73
Volvo 343 '81
Opel Ascona 1.9'78
Opel Ascona 1600 zwart'76
Opel Ascona 2.0 L 4 drs'80
Honda Civic 5-drs'78
Galant 2000 GLSjan. '83
Galant 2300 TO plus stuurbekrmei '82
Galant 1600 Gl v.a. '77 t/m '81
Col» 1200 GL 3-d. juli '82
Lancer 1600 GSR aug.'80
Celeste 1600 ST'78
Sapporo 1600 aug. 78
Hyundai 1200 TL
Opel Ascona auto,
Renault 18 IS stationcar
Renault 5 TL
Datsun Cherry
Suzuki Jeep
Ford Taunus 2000 GL 4 d.
Ford Transit diesel met
mrt. '83
sept. '81
nov. '79
jan. '81
apr. '80
dec. '79
okt. '78
'77
^7
CCASJON AUTÖèftÖW/
Citroen 2CV6 1-979 crème
Fiat 128 Cl 1977 blauw
Ford F'iësta 950 1979 beige
Peugeot 504 1977 bruin
Renault 4 TL 1981 rood
Renault 4 G I L 1980 groen
Renault 4 GTL 1980 rood
Renault 14 TL 1980 rood
Renault 18'I'S 1979 rood
Renault 18 TS 1980 grijs
Renault 20 L 1977 groen
Suzuki Carry 1980 wit
VW Golf diesel 1979 okergeel
Van Dijke B.V.
Hoek Rijksweg-Ringbaan West, Goes
tel. 01100-11440/14560
4.250,-
2.930.
7.250 -
.6.250.-
7.450.
6 950,-
7.250.
.950. gas
7 450.-
8.950.
3.500.-
,6.200,-
8.500,-
AUTO-AKTUEEL
Staalbanden met kwaliteitsgarantie
Fiat, Peugeot en Renault
Datsun, Volkswagen, Opel en Honda
Ford, Opel, BMW en Toyota
Geldig tot:
30 april 1984
A. VVagenaar
Tel. 0n$0-566es
J Qekket I
::X0ud0fcerkse.Weg:::L4:'
TeL.0n80-147TT
J C S ovaal
MtóctelbyrgsesRaat &3
Tel, 01185-1408
een-
Peugeot 305 GL
1981
305 SR
1980
504 SR automaat
1981
505 GR
1981
505 GR
1979
505 GR LPG
1982
Talbot
Horizon
1979
1307 GLS
1980
Matra Bagheera
1 978
Solara
1308 GLS
1979
1 510 GLS
Citroën
GSA Special
1981
G Special
1 979
Visa GT
1982
Datsun
Bluebird 1 .8 GL
LPG
1980
Opel
Kadett 1 200N
4-drs.
1979
Fiat
Ritmo 65 L
1980
Fiorino
Mazda
929 stationcar
1982
323
1980
Renault
4 GTL
1981
30 TX
1979
official
lord-dealer
Gildeweg 20, Telefoon 01184-19420*
4383 NK Vlissingen
Oude Rijksweg 60, Telefoon 01182-1443
4339 BD Nieuw- en St. Joosland
BMW
AUTOBEDRIJF KLIP
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01 184-1 3434
AUTOBEDRIJF RIJK BV
Industrieweg 2 7-29 Vlissingen
Tel 01 184-14400. b g g.
01 100-28545
dealer voor Walcheren
SA DIJKWEL BV
,S Veerseweg 104
A Middelburg
Hill /V U I
AUTOBEDRIJF KLIP
Industrieweg 1 7
□AiHATSu Vlissingen
01 184-13434
I»
I
I
AUTOBEDRIJF BERB0 fc
Off dealer van Walcheren
Gildeweg 1 5-21
Vlissingen - Tel 01 1 84 -1 3995
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
Herculesweg 12, Middelburg
01 180-12918
Industrieterrein Arnestein
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. fi
Off. dealer van Pers - en
Bedrijfsauto's
IndusHeweg 1 9 Vlissingen
01 184-1 7736
Autobedrijf Joosse
official Gildeweg 20. lelefoon 01 1 84 1 9420 Vlissingen
ford dealer Oude Ri|ksweg 60. Telefoon 01 1 82-1 443
Nieuw-en Sl Joosland
HYUnDRI
FA. DE DREU CO
Zusterstraat 34 Middelburg
Tel 01 180-12972
Tevens dealer Subaru
HYIjnOPI
GARAGE RENT0N
Noordmonsterweg4
Middelburg
Tel 01 180 36815
Mercuriusweg 29,
Vlissingen
01 184-19051
n|
I
zastava
AUTOMOBIELBEDRIJF JANSSENS BV
Pres Rooseveltlaan 7 72
Vlissingen Tel 01184-17100
OPEL
Sq. Louisse Auto b.v.
opu. Kalverstraat 1
VPM Middelburg - 01 1 80-25851
O K mruilwagens - leasing
[41 DIJKWEL BV
Pres Rooseveltlaan 745
Vlissingen 01 1 84-19810
PCOGEOT
DIJKWEL BV
Gildeweg 1 6
Vlissingen 01 1 84-17130
AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST
Seisplein 5 Middelburg
01 180-33003
K* S.J,
Autobedrijf
W0NDERGEM MELSE
warily Industrieweg 31 Vlissingen
rt"s0 Tel. 01 184-1 5220
AUTOBEDRIJF
PAAUWENBURG B.V.
Gerbrandystraat 4
Vlissingen - 01 1 84-65496
SUZUKI Dealer voor Walcheren
S AUTOBEDRIJF CEVAAL
Klem Vlaanderen 97
TOYOTA Middelburg 01 1 80-1 2865
Gildeweg 1 3
Vlissingen 01 1 84 -1 29 1 6
Vli.sMngon
Gildeweg 22
I cl. 01 IK4- I%I0
Auto-Poppe Walcheren B.V.
1 VOLVO
Pr. Rooseveltlaan 768 Vlissingen
I
Voor onderhoud, reparatie, revisie,
schadereparatie van
Levering uit voorraad van alle originele
Honda- en Suzuki-onderdelen en
accessoires
ook ruilmotoren, versnellingsbakken,
automatische versnellingsbakken, startmotoren,
dynamo's, plaatwerk, etc.
Dr. A, F. Philipsstraat 1 0-1 2,
Goes, tel. 01 100-14987
Wij zijn onbetwist dé Honda- en
Suzuki-specialist
Verrijn Stuartweg 6 Mercuriusweg 29
Tel. 01 100-30768 (t o Prijsslag)
Tel. 01 184-19051
Vertegenwoordiger: Sj. de Feyter, tel. 01 100-14467