TOYOTA TERCEL XG Shell helpt Banden buitenkans bij ons 69.- 11.- 79.- I automerken ABC VLISSINGEN GOES SNEL. COMPLEET EN GUNSTIG IN PRIJS Temperatuur in auto is erg belangrijk P«uig«olr Tal loot" DijlzwzICD Adverteren doet verkopen GRATIS MONTEREN EN BALANCEREN SPECIALE VOORJAARSAANBIEDING Autobedrijf Joosse Autobedrijf Joosse kotroën_ 01 180-29955 DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 21 maart 1984 Onderzoek Systeem bestuderen OUDE AFGESLETEN BANDEN LEVEREN ENERGIE Luchtstromen GOES B.V. DIV. MITSUBISHI'S ANDERE MERKEN BOVAG-GARANTIEBEWIJS VLISSINGEN C.V. DIV. MITSUBISHI'S ANDERE MERKEN FINANCIERINGEN-LEASING EEN AUTO KOPEN BEGINT OP OEZE PAGINA 145 SR 13 TL voor o.a. 155 SR 13 TL voor o.a. 165 SR 13 TL voor o.a. MIDDELBURG KOUDEKERKE 11.750.— 11.900.— 14.500.- 16.900.— 12.900.- 17.900.- vanaf 8.500.— 9.250.— 7.500.— vanaf 11.500. 7.900.- vanaf 9.500.— 11.750.— 5.900.— 14.900.— 10.950.— 8.500.- 9.500.- 8.500.- 17.900.— 8.900.— 8.900.- 14.500.— Verder in voorraad diverse goedkope auto's b.v. Renault 1 6 TL - Talbot 1100, 1307, 1308. PeugeoIrTallooIr Dl|kwel Vlissingen bv Pres. Rooseveltlaan 745 4383 NG Vlissingen tel. no, 011 84-1 2008 Ford Taunus 1600 L 4-drs1981 Ford Escort1982 Ford Fiësta 1300 S1979 Ford Escort 1300 L automaat1980 Ford Taunus 1600 Bravo 2-drs1981 Ford Escort 1300 GL 2-drs-1980 Ford Escort 1300 GL Combi1981 Ford Escort 1300 L1979 Ford Transit Bestelbus1980 Ford Escort 1100 L 3-drs1981 BMW 3201981 Citroën GSAf1982 Citroën GS Combi1980 Honda Civic1981 Honda Civic1979 Opel Kadett 1200S1981 Opel Kadett 1300S1982 Peugeot 505 SR1983 Peugeot 304 Break1978 Renault 5 GTL1982 Renault 14 TL1980 Talbot Horizon 1.51981 Talbot 1100 Combi1980 Toyota Corolla1978 Volvo 343 DLS 20001981 VW Derby GLS1981 VW Polo1979 BLAAS ^P°"U TRAMPER VLISSINGEN C.V. RENAULT RENAULT t Autobedrijf Van Fraassen b.v. Honda- en Suzuki-autdmobielen Autobedrijf W. J. Sonke Toyota streeft er naar met zijn modcllenpolitick voort durend een compleet aan sluitende lijn aan te bieden. Met de nieuwe Tercel XG biedt Toyota een aantrek kelijk uitgevoerde, moderne auto aan voor een gunstige prijs. De Tercel XG is even krachtig gemotoriseerd als de duurdere Tercel model len. Zo beschikt de Tercel XG over een 1.3 liter motor met een vermogen van 65 pk ofwel 48 kW. waarmee een top van 155 kilometer per uur realiseerbaar is. Daarbij blijft het verbruik van de normale benzine volgens opgave bescheiden met I op 17.9 bij 90 km/u en 13.7 bij 120 km/u. Naast de reeds bekende moderne techniek en de grote mterieurruimte. biedt de nieuwe Tereel XG een complete en verzorgde ui trusting. Iïnkele voorbeel den daarvan: stoffen bekle ding. tapijt op de vloer, quartzklokje, verstelbare en afneembare hoofdsteunen, een wegklapbare achter bank gecombineerd met een uitneembare hoeden- plank. een van binnenuit verstelbare buitenspeiegel en verlichting in de bagage ruimte. Verder is de wagen voorzien van de "gebruike lijke" accessoires zoals een aansteker, een dag/nacht- stand voor de binnenspiegel en opbergvakken op de portieren. Uiterlijk valt de Tereel XG vooral op door zijn strakke vormgeving en aërodyna mische gestyleerde wielpla- ten. Erg praktisch is dat de MM achterruit is voorzien van een wisser en sproei-instal- latic. De nieuwe Tercel XG kost 16.995.— De meerprijs voor een aantal metallic kleuren is 290,— De wa gen is direct leverbaar. Bij de mens als warm bloedig schepsel moet in het lichaam constant een nagenoeg gelijkblijvende temperatuur heersen van zo rond de 37 graden Cel sius. Reeds kleine afwij kingen leiden, zoals een ieder uil eigen ervaring wel weel tol een vermin dering van hel lichame lijke en geestelijke pres tatievermogen. De warm te in het menselijk li chaam, die ontstaat als gevolg van de stofwisse lingsprocessen, moet dus steeds op een gelijkmatig niveau blijven. Toevoer en afgifte van warmte moe ten met elkaar in over eenstemming zijn. Als de mens zich in de auto behaaglijk wil voelen, gel den dezelfde wetten. Hier gaat hel echter niet alleen om het comfort van een juiste temperatuur, maar, belangrijker nog, om het fltblijven van de bestuurder icn behoeve van zijn eigen veiligheid en die van ande ren. De gunstigste temperatuur in het interieur van de auto ligt voor de mens. die stil zit en ver moet rijden, lussen de 21 en 23 graden Celsius. Zolang de luchttempera tuur onder de lichaamstem peratuur ligt. kan het li chaam voortdurend zoveel warmte aan de omgeving afgeven als bij de stofwisse ling wordt geproduceerd. Maar wat gebeurt er bij een zomerse hitte, als men de auto in de zon moet parke ren en de bestuurder ge dwongen is zijn reis in een soort oven voort te zetten? Bittere kou kan men met warme kleding gemakke lijker bestrijden, maar in een hete zomer zouden ve len. nadat ze zo'n beetje al les al hadden uitgetrokken, zich het liefst ook nog van hun hujd ontdoen. Het Volkswagenconcern onderzocht in 1982 de han delingen van de bestuurders, die zich met behulp van ventilator, geopende ramen en schuifdak een behaaglijk verblijf in de auto trachten te verschaffen. De volgende voor- en nadelen van de ver schillende mogelijkheden kwamen daarbij naar voren. Hel bij grote hitte profite ren van de verkoelende rij- wind via geopende ramen en een geopend schuifdak schept bepaalde proble men. Behalve een sterk windgeruis worden gezicht, schouders en de voor kou zeer gevoelige zijkanten van de hals van de inzittenden door een sterke luchtstroom getroffen. Als men om deze reden alleen de achterra men opent, wanneer men zonder achterpassagiers rijdt, brengt dit ook proble men met zich mee. Zelfs wanneer ze maar een klein beetje zijn geopend, ont staan bij snel rijden onaan gename stoten op liet trom melvlies. Bij extreem hoge buitentemperaturen gaat van lucht, die warmer is dan het lichaam, in feite geen verkoelende werking uil. ook wanneer stromende lucht als gevolg van een soort zelfbedrog als verkoe- aulomobilist zich in de eer ste plaats van het ventila tiesysteem. Het juiste ge bruik van dit systeem sor teert ook het meeste effect ter verkrijging van een snelle en blijvende verbete ring van de temperaiuur- somstandigheden in het in terieur van de auto. Voor een verstandige regeling van de luchtstromen tijdens de rit luidt de eerste maa tregel daarom: ramen en schuifdak dicht. De veelzij dige inslelmogelijkheden voor de toevoer van frisse lucht maken hel mogelijk, bij een gedifferentieerde bediening, een optimale af stelling te verkrijgen. Dus geen grove. verspreide ïuchtdoorstroming zoals in oudere auto's. Richting, in tensiteit en temperatuur van de luchtstromen kun nen gericht worden gere geld en dus aan de buiten temperatuur. de individuele gevoeligheid en aan het aantal inzittenden worden aangepast. De geleiding van de frisse lucht geschiedt bij veel mo- Er worden jaarlijks in Nederland ongeveer vijf miljoen banden gedemonteerd van allerlei voertuigen, van mo torfiets tot landbouwtrekker, van personenauto tot vorkheftruck, van vrachtauto tot autobus. Bij elkaar een enorme bandenberg, zo lijkt het. Volgens de Vereniging voor de Bandenbranche in Nederland (VACO) wordt er van deze afgesleten banden meestal een nuttig gebruik gemaakt. Zij ko men in aanmerking voor hergebruik, be-werking of ver-werking afhankelijk van de kwalitatieve staat van het bandenkarkas. Ongeveer de helft van deze bandenkarkassen kan worden vernieuwd, dat wil zeggen: van een nieuw loopvlak wórden voorzien. In Nederland vinden deze "vernieuwde" banden nog slechts op beperkte schaal toepassing, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland en Engeland. De andere helft van die 5.000.000 gedemonteerde banden wordt bewerkt en ver-werkt, dit is verbrok kelen. verkruimelen en verpoederen. Ook kan de rubber weer in de oorspronkelijke staat worden te ruggebracht, geschikt voor her-gebruik. Dit materiaal wordt ook in toenemende mate ge-exporteerd. Maar, uit autobanden kan tegenwoordig óók energie worden teruggewonnen! In de Verenigde Staten zijn installaties ontwikkeld waar uit oude niet meer bruikbare autobanden olie en gas voor hergebruik worden teruggewonnen, zonder enige lucht- of bo- dem-vereonlreiniging. Deze installaties kunnen nu ook in Nederland worden gebouwd. lend wordt ervaren. De toe voer van warmte naar het lichaam wordt bij een toe nemende luchtstroom zelfs nog versterkt. Wie een schuifdak in zijn auto heeft, kan na lang par keren in de zon de daarin opgehoopte warmte uitste kend naar boven laten trek ken. Maar niet iedereen heeft een schuifdak en ve len laten door de opening in het dak de felle zon op het onbedekte hoofd schijnen tot een zonnesteek erop volgt. Vooral jonge mensen houden niet van een hoofd bedekking en beschermen de halsdoeken tijdens het autorijden. Tegenwoordig bedient de dellen door middel van vier hoofdstromen, die zo zijn afgesteld dat de lucht on der. boven en opzij langs de inzittenden kan strijken. Zodoende worden bestuur der noch passagiers rechts treeks door de luchtstroom getroffen. Jammer genoeg zijn er maar heel weinig be zitters van een nieuwe auto. die in het instructieboekje rustig nagaan, hoe fijn het ventilatiesysteem kan wor den geregeld. Als het nodig is. blijft het bij hel haastig bedienen van alle hendels en kleppen. Zo houdt menigeen een warm hoofd en koude voe ten. ook daar waar de juiste luchtstroom hem aan het gezonde tegendeel zou heb ben geholpen. Hem blijft alleen de troost, dat de mens aan alles went. Zoals bekend, verdraagt hij aan hel einde van de winter de koude het beste en als de zomer zijn laatste periode ingaat, komt hij op won derlijke wijze zelfs een ex treme hitte teboven. Als de mens zich goed wil blijven voelen en fit wil blijven, moet de lucht in de auto enerzijds góed op tem peratuur zijn en anderzijds voldoende fris zijn. Met be hulp van fijn regelbare luchtverversingssystemen, zoals vandaag de dag in de moderne auto zijn inge bouwd kunnen tempera tuur. intensiteit en richting van de luchtstromen opti maal worden geregeld. Bij voorbeeld bij de Audi 80 zijn de vier basistromen van de luchttoevoer zo gecon strueerd, dat de lucht op plezierige wijze boven, on der en opzij langs de inzit tenden stroomt. De uit- stroomopeningen bevinden zich onmiddellijk onder de achterruit/die daardoor na genoeg vrij van condens wordt gehouden. A Galant 1600 GL v.a. '77 t/m '81 Lancer 1400 GL mrt'81 Galant Sigma 2 Itr'77 Ford 1600 GL'78 Peugeot 304'78 Toyota Corona 200 aug'76 Opel Manta 16'73 Opel Ascona 2000 S 4 drs'78 Peugeot 504 Coupé autom'73 Volvo 343 '81 Opel Ascona 1.9'78 Opel Ascona 1600 zwart'76 Opel Ascona 2.0 L 4 drs'80 Honda Civic 5-drs'78 Galant 2000 GLSjan. '83 Galant 2300 TO plus stuurbekrmei '82 Galant 1600 Gl v.a. '77 t/m '81 Col» 1200 GL 3-d. juli '82 Lancer 1600 GSR aug.'80 Celeste 1600 ST'78 Sapporo 1600 aug. 78 Hyundai 1200 TL Opel Ascona auto, Renault 18 IS stationcar Renault 5 TL Datsun Cherry Suzuki Jeep Ford Taunus 2000 GL 4 d. Ford Transit diesel met mrt. '83 sept. '81 nov. '79 jan. '81 apr. '80 dec. '79 okt. '78 '77 ^7 CCASJON AUTÖèftÖW/ Citroen 2CV6 1-979 crème Fiat 128 Cl 1977 blauw Ford F'iësta 950 1979 beige Peugeot 504 1977 bruin Renault 4 TL 1981 rood Renault 4 G I L 1980 groen Renault 4 GTL 1980 rood Renault 14 TL 1980 rood Renault 18'I'S 1979 rood Renault 18 TS 1980 grijs Renault 20 L 1977 groen Suzuki Carry 1980 wit VW Golf diesel 1979 okergeel Van Dijke B.V. Hoek Rijksweg-Ringbaan West, Goes tel. 01100-11440/14560 4.250,- 2.930. 7.250 - .6.250.- 7.450. 6 950,- 7.250. .950. gas 7 450.- 8.950. 3.500.- ,6.200,- 8.500,- AUTO-AKTUEEL Staalbanden met kwaliteitsgarantie Fiat, Peugeot en Renault Datsun, Volkswagen, Opel en Honda Ford, Opel, BMW en Toyota Geldig tot: 30 april 1984 A. VVagenaar Tel. 0n$0-566es J Qekket I ::X0ud0fcerkse.Weg:::L4:' TeL.0n80-147TT J C S ovaal MtóctelbyrgsesRaat &3 Tel, 01185-1408 een- Peugeot 305 GL 1981 305 SR 1980 504 SR automaat 1981 505 GR 1981 505 GR 1979 505 GR LPG 1982 Talbot Horizon 1979 1307 GLS 1980 Matra Bagheera 1 978 Solara 1308 GLS 1979 1 510 GLS Citroën GSA Special 1981 G Special 1 979 Visa GT 1982 Datsun Bluebird 1 .8 GL LPG 1980 Opel Kadett 1 200N 4-drs. 1979 Fiat Ritmo 65 L 1980 Fiorino Mazda 929 stationcar 1982 323 1980 Renault 4 GTL 1981 30 TX 1979 official lord-dealer Gildeweg 20, Telefoon 01184-19420* 4383 NK Vlissingen Oude Rijksweg 60, Telefoon 01182-1443 4339 BD Nieuw- en St. Joosland BMW AUTOBEDRIJF KLIP Industrieweg 1 7 Vlissingen 01 184-1 3434 AUTOBEDRIJF RIJK BV Industrieweg 2 7-29 Vlissingen Tel 01 184-14400. b g g. 01 100-28545 dealer voor Walcheren SA DIJKWEL BV ,S Veerseweg 104 A Middelburg Hill /V U I AUTOBEDRIJF KLIP Industrieweg 1 7 □AiHATSu Vlissingen 01 184-13434 I» I I AUTOBEDRIJF BERB0 fc Off dealer van Walcheren Gildeweg 1 5-21 Vlissingen - Tel 01 1 84 -1 3995 EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE Herculesweg 12, Middelburg 01 180-12918 Industrieterrein Arnestein AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. fi Off. dealer van Pers - en Bedrijfsauto's IndusHeweg 1 9 Vlissingen 01 184-1 7736 Autobedrijf Joosse official Gildeweg 20. lelefoon 01 1 84 1 9420 Vlissingen ford dealer Oude Ri|ksweg 60. Telefoon 01 1 82-1 443 Nieuw-en Sl Joosland HYUnDRI FA. DE DREU CO Zusterstraat 34 Middelburg Tel 01 180-12972 Tevens dealer Subaru HYIjnOPI GARAGE RENT0N Noordmonsterweg4 Middelburg Tel 01 180 36815 Mercuriusweg 29, Vlissingen 01 184-19051 n| I zastava AUTOMOBIELBEDRIJF JANSSENS BV Pres Rooseveltlaan 7 72 Vlissingen Tel 01184-17100 OPEL Sq. Louisse Auto b.v. opu. Kalverstraat 1 VPM Middelburg - 01 1 80-25851 O K mruilwagens - leasing [41 DIJKWEL BV Pres Rooseveltlaan 745 Vlissingen 01 1 84-19810 PCOGEOT DIJKWEL BV Gildeweg 1 6 Vlissingen 01 1 84-17130 AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST Seisplein 5 Middelburg 01 180-33003 K* S.J, Autobedrijf W0NDERGEM MELSE warily Industrieweg 31 Vlissingen rt"s0 Tel. 01 184-1 5220 AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. Gerbrandystraat 4 Vlissingen - 01 1 84-65496 SUZUKI Dealer voor Walcheren S AUTOBEDRIJF CEVAAL Klem Vlaanderen 97 TOYOTA Middelburg 01 1 80-1 2865 Gildeweg 1 3 Vlissingen 01 1 84 -1 29 1 6 Vli.sMngon Gildeweg 22 I cl. 01 IK4- I%I0 Auto-Poppe Walcheren B.V. 1 VOLVO Pr. Rooseveltlaan 768 Vlissingen I Voor onderhoud, reparatie, revisie, schadereparatie van Levering uit voorraad van alle originele Honda- en Suzuki-onderdelen en accessoires ook ruilmotoren, versnellingsbakken, automatische versnellingsbakken, startmotoren, dynamo's, plaatwerk, etc. Dr. A, F. Philipsstraat 1 0-1 2, Goes, tel. 01 100-14987 Wij zijn onbetwist dé Honda- en Suzuki-specialist Verrijn Stuartweg 6 Mercuriusweg 29 Tel. 01 100-30768 (t o Prijsslag) Tel. 01 184-19051 Vertegenwoordiger: Sj. de Feyter, tel. 01 100-14467

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1984 | | pagina 22