Rode Kruis
Wegenkaart
LEO VAN LIERE
GOEDHART
is**
Atlo hendriks y
SAAB - DAIHATSU
GARAGE DE JAGER
DAIHATSU
SAAB
AUTO
W.J. S0NKE B.V.
HYUNDAI PONY
BIEDT TE
KOOP
Autoverhuur
BOVAG
JUMBO
M. de DREU Co. b.v
Autobedrijf Wondergem en Melse
'78
I IADAISi
autobedrijf
TISSINK BANDEN bm
EEN SLEE VAN'N AUTO
VOOR 9.999,-
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 14 maart 1984
"JUISTE BANDENSPANNING
NOG BELANGRIJKER DAN PROFIEL"
Cursus veilig
caravan rijden
AUSTIN ROVER
TOONT
VIERWIEL-
AANGEDREVEN
RALLEY-METRO
met liSliÏEK^
BOVAG
garantie
Opel Rekord rood 2-drs.
met schuifdak en gas19801
Datsun Sunny, rood1980
Toyota Celica ST Coupé1980
Ford 1600 4-drs. autom1980
Honda Accord 3-drs1978
Honda Civic Luxe 3-drs1980
Ford Escort 1.3 L1978
Ford 1600 L Combi nov1980
Mini 1100 Special19781
Renault 4 F6 Bestel m. ruiten...1981
Opel Kadett Coupé de Luxe
48.000 km1978
Opel Kadett 4-drs. nw.model1980
Citroen CX GTi1977
Automobielberir. 'Delta'
GEBRUIKTE WAGENS
Autobedrijf
M. de DREU en Co BV
Zusterstraat 34 Middelburg
tel. 01180-12972
voor personenwagens en bedrijfswagens
01180-27680
Kanaalweg 10-12 Middelburg
AUTOBEDRIJF
BIEDT
TE
KOOP
AAN:
Kleverskerkseweg 9a, Middelburg
Tel. 01180-36248, b.g.g. 27029
i O 50.000 km groen metal.
57Q CITROEN VISA SUPER
'7Q FORD TAUNUS 16 L
ANWB GEKEURD
l i 76.000 km. geel
'82 27.000 km, wit
'80
'82
'81
SAAB 99 Turbo IImodel 1 980
SAAB 99 GL 2 drs1982
SAAB 99 GL 4 drs1982
SAAB 99 GL 2 drs1980
SAAB 99 GL 2 drs1978
SAAB 900 GLS Sedan l.p.g 1981
SAAB 900 Turbo 3 drs1980
SAAB 900 GLS 5 drs. schuifdak1 979
SAAB 900 GLS 5 drs. schuifdak1 978
RENAULT 4 GTL autaug. 1 983
RENAULT 9 TL 1982
RANGE ROVER v. 81980
TOYOTA TERCEL 1.3 Coupé 1979
PEUGEOT 304 Break 1978
SAAB 96 v 41972
RINGBAAN WEST 24 - GOES
Tel. 01100-31110 b.g.g. 01104-319
Vert.: R. Ketelaar 01100-20873
MOOI EN NIET STUK TE KRIJGEN
ssmsbmssumi
3 JAAR GA
PONY 1200 L ECONOMIC
Va 14.195-
i#e
U|^
autobedrijf
subaru hyundai dealer
y BOVAG GARAGE ALEXANDER
s wsm AUTOSCHADE CASTEL
AUTOSCHADE CASTEL
TISSINK BANDEN BV
CARAVANWACHT
Te koop gevraagd:
Autobedrijf
Saab - Seat-dealer voor Walcheren
tel. 01184-15220
In navolging van Rode Kruis-akties in andere landen, waaronder België en Zwitser
land, worden in de loop van maart, huis-aan-huis ruim 4.2 miljoen wegenkaarten van
Nederland verspreid.
Naast een exacte weergave van het huidige wegennet irj Nederland, zullen allerlei
zaken die met de verkeersveiligheid te maken hebben, op de kaart staan vermeld.
Hoewel de voorlichting hierover natuurlijk belangrijk is voor de ontvanger van de
kaart, zit er voor het Rode Kruis ook nog een zeer positieve financiële kant aan de
aktie. Aan de ontvangers van de kaart wordt n.l. een vrijblijvende bijdrage gevraagd.
Ervaringen in de andere landen hebben geleerd, dat het publiek dit verzoek steeds
ruimschoots heeft gehonoreerd.
Zo hield het Belgische Rode Kruis meer dan 3.5 miljoen gulden aan dc aktie over.
Het Nederlandse Rode Kruis hoopt, dat de aktie net zo'n sukses zal worden als
elders.
Het spreekt vanzelf, dat het Rode Kruis altijd geld nodig heeft.
Op vele plaatsen staat de wereld in brand, heerst er hongersnood en worden volkeren
geplaagd door epidemieën, aldus de hulporganisatie.
Het Rode Kruis helpt waar het kan. Vandaar dat deze aktie zo belangrijk is voor het
Rode Kruis en diegenen die afhankelijk zijn van zijn hulp.
"De automobilist kan zien
of de profilering van zijn
banden in orde is. maar veel
belangrijker is nog of de
bandenspanning juist is. In
verband met de verkeers
veiligheid is het van het
grootste belang bij de ver-
keerseducatie daaraan aan
dacht te besteden".
Dit schrijft ir. J.G. Kuiper-
bak. directeur van dc Rijks
dienst voor het Wegverkeer,
in 'Kunststof en Rubber'. In
het maart-nummer van dit
blad, waarvan het Kunst
stoffen en Rubberinstituut
TNO de redactie verzorgt,
wordt met betrekking tot
autobanden in acht artike
len een overzicht gegeven
van produktie, weggedrag,
wetgeving, veiligheid en
verkeerslawaai.
In 1983 werden 460.000
personenauto's, 28.000 bes
telwagens, 6300 vrachtau
to's, 741 autobussem en 325
brandweer- en reinigings
auto's verkocht. In totaal
reden er in 1983 meer dan 5
miljoen Nederlandse mo
torvoertuigen op vier of
meer wielen over onze we
gen. Dit betekent dat meer
dan 20 miljoen banden een
rol spelen in het verkeer.
Ook economisch gezien zijn
autobanden voor ons land
belangrijk. In 1982 werd
voor een bedrag van 500
miljoen aan nieuwe banden
geïmporteerd en voor 450
miljoen geëxporteerd. In
aantallen uitgedrukt waren
dat 5.5 resp. 4.7 miljoen
stuks.
Het Wegenverkeersregle
ment geeft heel weinig
richtlijnen voor autoban
den, alleen een aantal om
schrijvingen. Wel zijn er
Rijkskeuringsvoorschriften,
waarin nadere eisen worden
gesteld waaraan banden
moeten voldoen en heeft
het Ministerie van Justitie
richtlijnen uitgegeven voor
het beoordelen van de
technische staat van banden
(loopvlak en profieldiepte).
Hoewel de twee genoemde
regelingen zeer belangrijk
zijn voor de veiligheid op de
weg, spelen ze niet in op
nieuwe ontwikkelingen.
Bovendien bestaat er tussen
het Ministerie van Justitie
en de ANWB verschil van
mening over profieldiepte.
Het Ministerie neemt ge
noegen met 1 mm. de
ANWB adviseert 2 mm en
liever nog 4 mm als mini
male profieldiepte.
De afgelopen tien jaar heb
ben de autofabrikanten het
autoconcept sterk veran
derd. Vermindering van de
luchtweerstand, lager ge
wicht, minder onderhoud,
lagere produktiekosten, ho
ger rendement van de mo
tor en grotere veiligheid
spelen in het nieuwe con
cept een belangrijke rol. De
rol van de autoband mag
hierbij niet onderschat wor
den. Verbeteringen en op
lossingen op het terrein van
veiligheid, levensduur, ver
mindering van weerstand,
terugdringen van verkeer
slawaai en lagere peoduk-
tiekosten staan in direct
verband met ontwikkelin
gen in bandenconstructie en
-fabricage.
In het gebruik van banden
hebben opmerkelijke ver
schuivingen plaatsgevon
den. De diagonaalband is
verdroegen door de ra-
diaalband. de binnenband-
loze band wordt op grote
schaal gebruikt en het for
maat is veranderd. Nieuwe
wapeningsmaterialen wor
den getest en mogelijk ver
schijnen binnenkort de eer
ste polyurethaanbanden op
de markt.
Banden bepalen is als geen
ander onderdeel van de
auto de wegligging en het
stuurkarakter. De vraag is
in hoeverre bandenfabri
kanten in staat zullen zijn te
voldoen aan de toekomstige
wensen op het gebied van
levensduur, rolweerstand,
weggedrag, grotere veilig
heid en vermindering van
verkeerslawaai. Dc band
van de toekomst zal te ma
ken krijgen met een steeds
grotere verkeersdichtheid
en een daardoor grotere
belasting van het wegdek.
De band is -samen met het
wegdek- van belang voor
het rijgedrag: comfort en
veiligheid. Van invloed
hierop zijn: bandenspan
ning, kwaliteit van het weg
dek. wielbreedte, profiel
diepte. Onderzoek aan de
TH te Delft heeft aange
toond dat de band in hoge
mate het weggedrag tijdens
het rijden bepaalt. Doch
ook de staat van het weg
dek. de weersomstandighe
den, de slijtage en de span
ning beïnvloeden het weg
gedrag en dus de veiligheid.
Uit de statistieken is nau
welijks op te maken hoeveel
ongelukken op de weg ve
roorzaakt worden door een
banddefect. Deskundigen
stellen nu dat door het toe
nemen van weggedeelten
met mankementen de kriti
sche combinatie band/weg
dek vaker zal voorkomen.
Deze combinatie kan oor
zaak zijn van een toene
mend aantal ongevallen
met ernstige afloop. De
conbinatie band/wegdek
speelt ook bij lawaaibestrij
ding een belangrijke rol.
De meest doeltreffende la
waaibestrijding beneden
snelheden van 70 km per
uur is beperking van het
geluid van de motor, de in-
en uitlaat, de overbrenging
en het koelsysteem. Boven
70 km per uur speelt het
bandengeruis de grootste
rol. Een geluidsarme band
zou een oplossing beteke
nen, maar tot nu toe is men
er niet in geslaagd die te
ontwikkelen. Meer moge
lijkheden biedt het aanleg
gen van een geluidsarm
wegdek, waarbij gebruik
wordt gemaakt van poro-
elastisch asfalt, een mate
riaal dat behalve een spe
ciaal soort steenslag tevens
rubberscrap bevat. Afhan
kelijk van de samenstelling
van het verkeer zou een ge
luidsreductie kunnen wor
den verkregen van 3.5-4
decibel.
De afdeling Middelburg van
Veilig Verkeer Nederland
houdt dit jaar weer een cur
sus in veilig rijden met een
caravan. Tijdens twee theo
rie-avonden op maandag 2
en maandag 9 april van 20
tot 22 uur probeert VVN
caravan-bezitters of mensen
die er één willen aanschaf
fen alle kennis en inzicht te
geven die nodig is voor het
rijden met een caravan
achter de auto.
VVN wordt in lessen bij
gestaan door een politie
agent. een douanier en ie
mand die inzicht heeft in de
technische aspecten van het
caravan rijden.
Zaterdag 14 april wordt in
Oostkapelle datgene in de
praktijk gebracht dat tij
dens de theorielessen is ge
leerd. Dan is er ook gele
genheid om de combinatie
te laten keuren door een
team van de Rijkspolitie.
Voor verdere informatie en
opgave voor de cursus:
01180-15540 of 12960.
De Austin Rover groep
heeft op de internationale
tentoonstelling in Genève
één van de beide prototy
pen getoond van de vier-
wielaanged reven zescilin
der Metro rally-auto met
middenmotor. De twee ral
lywagens zullen binnen en
kele weken gaan deelnemen
aan Engelse rallies waar het
toegestaan is niet-gehomo-
logeerde auto's te laten
meerijden. Op die manier
wordt de nodige praktijker
varing opgedaan welke
noodzakelijk is om in een
later stadium tot beperkte
serieproduklie te komen.
De MG Metro 6R4 (6 staat
voor zes cilinders, R Rally
en 4 voor vierwielaandrij-
ving) met permanente aan
drijving op alle vier de wie
len heeft een 2 Zi liter alu
minium motor in V-vorm
en een vijfversnellingsbak.
De motor is afgeleid van de
achtcilinder krachtbron die
voorkomt in de Rover 3500
en werd gemonteerd achter"
de voorstoelen. In de ko
mende tijd zal deze motor
worden uitgetest, voordat
Austin Rover de 200 6R4's
bouwt die vereist zijn voor
homologatie in Groep B
voor de internationale ral
lies.
Engeland's snelste rallyrij
der, Tony Pond, zal de MG
Metro 6R4 rijden, daarin
bijgestaan door de jonge
Belgische coureur Mare
Duez. Ontwerp en ontwik
keling van de rally-metro's
zijn geschied in samenwer
king tussen de autosportaf
deling van Austin Rover in
Canley (Oxford) en Wil
liams Grand Prix Enginee
ring. Met opzet werd een
turbolader vermeden om
dat daardoor een vertraging
in de werking van de
smoorklep ontstaat, wat
ongewenst is bij rallyrijden
op rulle en gladde opper
vlakken.
De V6 twaalfklepper motor
levert tussen 180 en 195 kW.
Als de 6R4 in serieproduk
lie zal gaan. wordt een ge
heel andere aluminium V6
motor toegepast die tot 240
kW vermogen zal leveren.
Deze motor is ontworpen en
ontwikkeld door Austin
Rover ingenieurs. De 6R4
Metro rallywagen komt 20
jaar nadat de befaamde
Mini Cooper S de Monte
Carlo rally voor de eerste
maal won en ook daarna
voor vele rallysuccessen
zorgde.
INRUIL EN FINANCIERING MOGELIJK.
Ons bedrijf is ook zaterdag
tot 18.00 uur geopend.
Lambrechtstraat 19
Tel. 01180-13029: en 25467 - Middelburg..
FORD MERCURY GHIA COUPÉ
zeer mooi en goed. Op gas
CITR0ËN GSA 43.000 km.
zeer mooi
SUBARU 1600 DL 50.000 km. 4 drs.
HYUNDAI PONY 1400 GLS
28.000 km. 4 drs.
PEUGEOT 304 GLD DIESEL
72.000 km. met schuifdak
HONDA CIVIC 1200
43.000 km. 4 drs.
VAUXHALL CHEVETTE 3 drs.
TOYOTA COROLLA 1200 40.000 km.
3 mnd. garantie.
1978
1981
9.850.-
1979
4.950.-
1982
9.500.-
1978
6.850.-
1979
6.850.-
1976
1.850.-
2.650.-
HYUrtDRI
eenvoudig uniek
verhuizingen
_i\ poi'soncelsvervoer
vakantie cte.
Opel Ascona 1.9 2-drs1981
Opel Kadett 1.3 S 4-drs1981
Opel Manta S1977
Opel Kadett C1979
Opel Ascona 4-drs1978
Datsun Bluebird 1.8 GL LPG1980
Datsun Sunny Coupé1979
Ford Taunus 1.6 2-drs1977
Ford Escort Automaat1977
Ford Taunus Combi1976
Toyota Starlet1978
Toyota Carina 4-drs. LPG1978
Peugeot 304 S1977
Tovota Corolla Sportswagon1980
VVV Golf L1979
VW Passat Variant1974
Auto's vanaf f 5000,— met Bovaggarantiebewijs
AUTO-AKTUEEL
570 AUSTIN MINI SPEC
4 O 64.000 km. bruin metallic
'78 FOR° ESCORT 13 GL
68.000 km. blauw metal.
570 FIAT 127
O 3 drs. 90.000 km. blauw
1 u 77.000 km, wit
OPEL KADETT CARAVAN 12S 'CO MAZDA 323 DX 1300
38.500 km. blauw metallic
OPEL KADETT COUPÉ
67.000 km, rood
OPEL KADETT "J"
'CO OPEL KADETT 12 N 3 drs.
O Ld 32.500 km. groen
'Ö1 OPEL KADETT SR
OJL 3 drs. 39.000 km, oranje
'CO OPEL KADETT 16S Luxus
06 5 drs. 14.000 km. bruin
9Q[\ OPEL ASCONA 16 S
O" 4 drs. 55.000 km, rood
5Q9 OPEL ASCONA BERLINA 16 S
29.000 km, rood
909 OPEL ASCONA 16 DIESEL
48.000 km, groen metal.
'82 OPEL RËKORD 23 DIESEL
caravan-uitv. goud metal.
>82 OPEL REKORD 20 s
OPEL ASCONA 19 N
45.000 km, bruin
4 drs. 65.000 km, blauw metal.
577 OPEL COMMODORE 2500 GS/E
6 100.000 km. bruin autom.
Klein Frankrijk 31
Goes 01 100-1 6210
'7Q MITSUBISHI
4 E7 GALANT GL
55.000 km. bruin metallic
RENAULT 4 GTL
O! 40.000 km. rood
'OARENAULT 18 TL STAT.
OU56.000 km, rood
TALBOT HORIZON
13 LS
70.000 km. zilver, L.P.G.
50A TOYOTA CARINA 16 L
OU 61.000 km. beige L.P.G.
TOYOTACOROLLA
Ol 16 LIFTBACK
59.000 km. zilver
inruil mogelijk
financiering
1 00% garantie
Incl. tectylbehandeling
en rijklaar.
Autobedrijf M. de Dreu Co. bv,
Hvunoni Zusterstraat 34, Middelburg, tel. 01180-12972
bet®»00 voor n I
komplete 4-deurs
gezinsauto?
Showroom:
Noordmonsterweg 4.
Middelburg, 01 180-36815
Servicefiliaal:
Gildeweg 33, Vlissingen,
01 184-18851
miniyan
De bestelwagen met het komfort
van een personenauto
in 2 uitvoeringen leverbaar
v a. 9.744.e:
excl. BTW
Zusterstraat 34 Middelburg tel. 01 1 80-1 2972
Alexander Gogelweg 18, Vlissingen
Tel. 01184-65262
Voor rep. onderhoud aan alle merken auto's
plaat en overzet plaatwerk
-
voor alle autoschade
Oude Veerseweg 22 - Middelburg
Voor roestherstel en geheel
spuiten
Kenmerk voor vakwerk
MIDDELBURG
Kinderdijk 64-66
Tel. 01180-27502
VLISSINGEN
Gildeweg 7 (bij Miro)
Tel. 01184-15141
Onderhoud aan auto's
en caravans
Reparatie van
rubber geveerde assen
Auto- en caravanschades
Expertises en bemiddeling
Stalling
Avond- en zaterdag service
Keuringen
Dr. A.F. Philipsstraat 18, 4462 EW Goes. tel. 01100-15103
Uitlaten, trekhaken, accu- en
schokdemperservice met
Vaco-specialistengarantie.1
specialist
MIDDELBURG
Kinderdijk 64
01180-27502
VLISSINGEN
Gildeweg 7
01184-15141
GOES
Ver. Stuartw. 33
01100-15285
Alle typen
Peugeot 504 vanaf '78 t/m '81
Polski Fiat 125 P vanaf '79 t/m '81
F.S.0. Polonez 1500 vanaf '79 t/m '81
Industriestraat 8-10
Goes, 01 100-1 5415, b.g.g. 14987
Saab 900 4 drs. G LS
1981
Saab 99 EMS
1979
Saab 900 4 drs. GLS
1981
Saab 900 3 drs Turbo
1981
Saab 900 LPG
1982
Citroen GS speuial
1980
6750.-
Fiat Ritmo 65 CL
1982
12500.-
Fiat 1 27
1978
4.500.-'
Fiat Ritmo 75 CL
1980
9500.-
Fiat Ritmo diesel
1980
9000 -
Opel Kadett
1979
7.950.-
Opel Ascona 1.9
1980
1 1 500.-
Opel Kadett Coupe
1979
9000 -
Prijs inkl. BTW. Af importeur.
Seat Fura GL.
Renault 1 4 TL
1982
12.250.—
Renault 4 GTL
1980
7750.—
Renault 5 TL
1981
9.900.-
Datsun Cherry
1981
10750.-
H979
5500.-
Ford Taunus Ghia
1980
9900 -
Renault 30 TS LPG
1977
2500 -
Rover 2600 LPG
1979
9.900 -
Zastava 1 1 00 S
1 982
6.500.-
Volvo 244 DL zeer mooi
1 977
7.250.-