Cursus caravanrijden
en manoeuvreren in
Kapelle.
Het rijden met een
aanhanger
I
ONS AANBOD
VAN DEZE WEEK:
automerken
ABC
A
s
121
s
LEO VAN LIERE
Wie
niet
adverteert
Autoverhuur
'UITGANGSPUNT LEKKER RIJDEN
EN VEILIG THUISKOMEN'
AD
VER
TEREN
Autobedrijf Wondergem en Melse
EEN SLEE VAN'N AUTO
VOOR 9.999,-
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 22 februari 1984
Klamme handen
Huren
ADVERNEMEN
ADVERTELLEN
ADVERDRAAID
ADVERZIEN
ADVERGETEN
ADVERBOUWEN
ADVERKOPEN
ADVERTENTIE
deVlissinger
Autobedrijf Joosse
Deze week speciale inruilaktie voor
Ford Fiësta bouwjaar 1977-1978-1979
Autobedrijf Joosse
Saab - Seat-dealer voor Walcheren
tel. 01184-15220
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BUBO
EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE
HERCULESWEG 12
Industrieterrein ARNESTEIN, MIDDELBURG TEL. 01180-12918
AUTOBEDRIJF KLIP
AUTOBEDRIJF RIJK BV
DIJKWEL BV
CITROËN 01 180-29955
AUTOBEDRIJF KLIP
blaas
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V.
Autobedrijf Joosse
^pony
AUTOBEDRIJF BERBO
FA. DE DREU CO
LADA
GARAGE RENTON
tramper VLISSINGEN C.V.
Louisse Auto b.v.
DIJKWEL BV
DIJKWEL BV
RENAULT
AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST
1 WONDERGEM MELSE
AUTOBEDRIJF
PAAUWENBURG B.V.
SS AUTOBEDRIJF CEVAAL
TOYOTA Middelburg 01 1 80-1 2865
Auto-Poppe Walcheren B.V.
VOLVO
Autobedrijf Van Fraassen b.v.
voor personenwagens en bedrijfswagens
01180-27680
Kanaalweg 10-12 Middelburg
Pa hoeft niet in z'n eentje het stuur van de auto met
caravan te hanteren. Ook andere familieleden kun
nen leren omgaan met de auto met aanhang richting
vakantie-oord. Onder meer de ANWB verzorgt cur
sussen om de bestuurder vertrouwd te maken met de
manier van rijden, waarbij zich specifieke problemen
kunnen voordoen. In tien plaatsen in Nederland,
waaronder Kapelle, staan vanaf maart op gezette
tijden vier instructeurs klaar om te helpen manoeu
vreren en caravanrijden.
Tijdens dc cursus passeren
alle vormen van ca ra van rij
den de revue. Koppelen,
rijden op de grote weg, on
verwachte problemen - een
vrachtwagen passeert en
met een ruk wordt de cara
van op zij geduwd door de
wind - worden behandeld.
Het team instructeurs heeft
jarenlange ervaring. Tij
dens de drukke zomer
maanden gaan zij op pad
voor de ANWB-alarmcen-
trale om gestrande combi
naties uit het buitenland op
te halen. En daarbij rijden
zij steeds in volslagen on
bekende auto's.
Elk jaar trekken de cursus
sen manoeuvreren en cara
vanrijden zeer veel deelne
mers. Behalve beginners
melden zich ook gerouti
neerde caravan rijders, die
telkens weer nieuwe foefjes
aan hun rijgedrag kunnen
toevoegen "Geen gehan
nes meer op de bergpas,
geen kromme tenen in nau
we straatjes in dat char-
ANWB woordvoerder in
Den Haag.
De ANWB verzorgt twee
cursussen. De één is 'ma
noeuvreren' en wordt gege
ven op een afgesloten ter
rein. Deze cursus duurt drie
uur en vindt plaats 's och
tends of in dc middaguren.
De kosten bedragen
ƒ130.— Bij aanmelding
die zich in de praktijk kun
nen voordoen worden
geoefend. Remmen, gasge-
ven. meesturen of tegenstu
ren zijn vragen waarop een
antwoord wordt gegeven
tijdens deze cursus. Ant
woorden moeten in de
praktijk snel worden gege
ven. Bijvoorbeeld een
vrachtwagen combinalie
mee. die beurtelings het
stuur hanteren. Zo kan van
elkaar een hoop geleerd
worden. De prijs van deze
cursus bedraagt 165.-
Ook hiervoor geld dat er
korting wordt gegeven bij
meerdere aanmeldingen
(drie personen tegelijk).
Oveiigens is het niet nodig j
dal de cursisten een eigen
caravan hebben. Het kan
namelijk zijn - zo redeneert
de ANWB - dat de beslis-
sing voor aankoop pas j
wordt overwogen als men
een proef op de som heeft j
genomen en weet of men
wel of niet met een caravan j
kan omgaan. De ANWB
verhuurt derhalve caravans
voor dc cursussen. De eigen
wagen moet dan wel zijn
voorzien van een trekhaak.
Deze huurmogelijkheid be
staat voor beide cursussen.
I
Wie aan één van deze cur- i
sussen wenst deel te nemen
kan contact opnemen niet
de ANWB in de Den Haag.
Het telefoonnummer (070) -
264426 toestel 2468.
OÖOOOOÖOOCOO
mante Franse dorpje of
geen klamme handen als de
auto-caravancombinatie
plotseling een aantal meters
terug moet. Lekker rijden
en veilig thuiskomen is ons
uitgangspunt", aldus een
van meer personen wordt
een reductie gegeven.
De tweede cursus die de
ANWB verzorgt is 'cara
vanrijden'. Hierbij gaat de
cursist met dc instructeur de
weg op. Talrijke situaties
die inhaalt en veel wind
verplaatst kan nog weieens
de caravan aan het slingere
brengen. En dan is geen tijd
meer om te denken.
Tijdens deze rit neemt de
instructeur drie deelnemers
Hoewel oorspronkelijk be
doeld als personenvervoer-
middel wordt de auto ook
steeds meer gebruikt als
trekvoertuig. De aanhan-
gerlast varieert daarbij van
liet kleine éénassige aan-
hangwagentje tot de reu
sachtige tweeassige cara
van. Het rijden met een der
gelijke combinatie moet
worden geleerd. Het kan
dus, ter voorbereiding hier
op, nuttig zijn enkele aan-
wijzignen omtrent lastige
rijsituaties te verstrekken.
Er komt wat geduld en eni
ge oefening aan te pas om
met een caravan vlot weg te
rijden. Dit wegrijden dient
bij een auto met handge-
schakelde bak niet al te lang
"via de koppeling" (dus met
slippende koppeling) te ge
beuren om ervoor te zorgen,
dat deze niet overhit raakt
en vroegtijdig slijt. Een au
tomatische versnellingsbak
is bijvoorbeeld een pro
bleemloze oplossing, maar
die heeft weer andere na
delen.
Klimvermogen
De gegevens betreffende
aanhangergewichten heb
ben betrekking op maxi
maal toelaatbare stijgings
percentages voor hoogten
tot 1000 m boven de zees
piegel. Bij ritten op grotere
hoogten wordt de ijlere
lucht merkbaar, die de vul
lingsgraad van de motor en
daarmee ook het vermogen
vermindert. Uitgaande van
het tot 1000 m. hoogte toe
laatbare totaalgewicht moet
bij grotere hoogten per elke
1000 m. het lotaalgewicht
met 10 procent worden ver
minderd.
Moet bijvoorbeeld met een
combinatie, waarvan de
toelaatbare totaalgewichten
voor het trekkende voertuig
1250 kg. en voor de aan
hanger 1200 kg (samen 2450
kg) bedragen, op 2000 m
hoogte een helling van 12
procent worden genomen,
dan moet het totale gewicht
van beide met 10 procent
245 kg worden verlaagd.
Remmen
Ongeremde caravans ko
men tegenwoordig prak
tisch niet meer voor. Bij de
diverse remsystcmen domi
neert de mechanische op-
looprem, die wanneer hij
juist is afgesteld en goed
wordt onderhouden, de
aanduiding 'automatisch'
verdient. Al naargelang de
wijze van remmen van het
trekkende voertuig wordt
een dienovereenkomstige
remdruk op de dissel van de
aanhanger opgebouwd, die
De luchtweerstand, die een combinatie moet overwinnen en die een behoorlijke invloed
heeft op het benzineverbruik van een dakspoiler met 15 tot 20 procent worden verminderd.
Bij een snelheid van 80 km per uur betekent dit een verlaging van het verbruik van ca. 0,5 I
per 100 km.
de irommelremmen van de
aanhanger (meestal via
trekkabels) in werking stelt.
Men dient echter te beden
ken dat een personenwagen
met een lotaalgewicht van
1200 kg zijn kinetische
energie afremt via vier
remmen, waarvan twee als
regel goedgekoelde schij
fremmen zijn. Een ongeveer
even zware aanhanger be
schikt hiervoor echter
slechts over twee trommel-
remmen. Men dient daar
om bij langdurige afdalin
gen in de bergen tijdig een
pauze in te lassen.
Handrem
De handrem van de trek
kende wagen moet het tota
le combinatiegewicht bij
stijgingen of afdalingen tot
een percentage van 12 pro
cent kunnen vasthouden.
Als bergafwaarts wordt ge
parkeerd, schuift de op-
looprem van de aanhanger
vast. Kritieker is de situatie
bij stijgingen, want hier
trekt de aanhanger onge
remd naar beneden. Men
kan zich een extra zeker
heid verschaffen door de
eerste versnelling in te
schakelen en bij de caravan
achter de wielen rem blok
ken te Schuiven.
Overigens kan het stilstaan
op een stijgend traject het
béste geschieden door de
combinatie in een lichte V-
stand 'te zenen. De hoeko-
pening moet hierbij naar de
weg zijn gekeerd. Daar nu
auto en aanhanger als het
ware in verschillende rich
tingen dwars op dc berg
slaan, is deze maatregel een
extra doeltreffende beveili
ging tegen het achteruitrij
den. Bovendien vergemak
kelijkt dit het weer wegrij
den, want men behoeft in
het begin niet de totale
stijghoek te overwinnen
(vergelijk hiermee het rij
den van haarspclbocluen).
Motorkoeling
Omdat het bij het klimmen
vanzelfsprekend langzaam
gaat. vervalt de rijwind als
middel tot motorkoeling.
Bij de moderne auto's wordt
in dit geval achter de radia-
teur een elektrische ventila
tor ingeschakeld. Als men
vaak met zware aanhangers
rijdt, raadt de Volkswagen
fabriek aan een krachtiger
ventilator te gebruiken. Zo
wordt bijvoorbeeld bij de'
installatie van een trekhaak
af fabriek de standaardven-
lilator van de VW Golf al
door am krachtiger exem
plaar vervangen.
Koersvastheid
Iedere aanhanger heeft
"zijn kritische snelheid"
waarbij, indien deze snel
heid dóór de combinatie
wordt bereikt een plotselin
ge opstekende harde wind.
oneffenheden van het weg
dek of een slingering van
hel trekkende voertuig vol
doende zijn om de aanhan
ger in een slingerende be
weging te brengen. Om dit
slingeren te voorkomen, is
het vaak al voldoende als de
bestuurder de voet van het
gaspedaal neemt. Soms
helpt uiteraard alleen nog
maar hard remmen, waar
mee de bewegingsenergie
uit dc aanhanger wordt ge
haald. Hetzelfde geldt ook
in het geval, dat de combi
natie op het moment van
remmen zich niet in ge
strekte toestand beweegt,
maar de aanhanger schuin
ten opzicht van het trek
kende voertuig kómt. De
aanhanger klapt echter niet
om tegen de zijkant van de
trekkende auto. maar blijft
op het moment van rem
men in deze lie positie.
Uiteraard dient dei rem d'afi
weer te worden losgelaten
voordat de combinatie tol
stilstand komt.
Aërodynamica
Daar een combinatie van
auto en caravan nu niet be
paald een in aërodynamisch
opzicht ideale vorm heeft, is
de rijweerstand dienove-'
reenkomstig groot. De
combinatie heeft vaak een
3.6 maal zo grote lucht
weerstand dan de perso
nenauto. een waarde, waar
uit tenslotte ook een be
hoorlijke groot benzinever
bruik van het trekkende
voertuig resulteert.
Proefnemingen in een
windtunnel hebben aange
toond. dat deze luchtweer
stand door middel van een
spoiler, die op het dak van
de auto wordt gemonteerd
met 15 tot 20 procent kan
worden verminderd. De
doelmatigheid van een der
gelijke voorziening is af
hankelijk van de afstand tot
de aanhanger, de plaat-
singshoek en het oppervlak
van de spoiler. Als aanbe
veling kan gelden: de spoi
ler. die op hel achterste
derde deel van dak wordt
aangebracht, moet qua hel
ling niet afgesteld zijn op de
dakrand van de aanhanger,
maar veel steiler - ongeveer
45 graden worden geplaat-
se. Pas dan zal de luchtst
room over hel dak van de
aanhanger wegstromen.
Bij een snelheid van 80 km
per uur resulteerde het ge
bruik van de dakspoiler in
een vermindering van het
benzineverbruik van rond
0.51. per 100 100 km. Bij 112
km per uur was dit zelfs 2.2 1
per 100 km.
AUTO--AKTUEEL
Ford Capri 2.0 GL1 979
Ford Escort 1 100 Bravo 14.000 km1982
Ford Escort 1 300 GL 22.400 km1979
Ford Escort 1300 L automaat1980
Ford Taunus 1 600 L 2-drs1978
Ford Taunus 2000 GL 4-drs1978
Ford Taunus 1 600 L 2-drs1979
Ford Taunus 1 600 Bravo 2-drs1981
Ford Taunus 1 600 L automaat1976
Ford Escort 1 300 GL 2-drs1980
Ford Escort 1 300 GL Combi1981
Ford Escort 1 1 00 Bravo 3-drs1 982
Ford Transit Bestelbus1980
BMW 3201981
Citroën GSA1982
Citroën Visa1979
Citroën GS Combi1980
Datsun 1 20 A F-ll1978
Honda Quintet1981
Honda Civic1980-1981
Mazda 323.1980
Mazda 626 met LPG1 979
Opel Kadett Coupé Berlina1 979
Opel Rekord 1 9001978
Opel Corsa 87.000 km1 983
Opel Kadett 1 200S 1 981
Peugeot 305 SR schuifd. metallic lak 23.000 km. 1 983
Peugeot 304 Break1978
Peugeot 504 GL1978
Renault 5 GTL1982
Renault 1 4 TL1 980
Talbot Horizon 1.51981
Toyota Cressida1979
VW Derby 1979
VW Polo1979
official
ford-dealer
Gildeweg 20, Telefoon 01184-194 20'
4383 NK Vlissingen
Oude Rijksweg 60, Telefoon 01182-1443
4339 BD Nieuw- en St. Joosland
1
Saab 99 EMS
1979
Saab 900 4 drs
1981
Saab 900 3 drs Turbo
1981
Saab 900 LPG
1982
Citroën GS break
1979
5750.-
Citroën GS special
1980
6750.-
Fiat Ritmo 65 CL
1982
12500.-
Fiat Ritmo 65 L
1982
1 1500.-
Fiat Ritmo 75 CL
1980
9500.-
Fiat Ritmo diesel
1980
9000.-
Opel Ascona 1.9
1980
1 1500.—
Opel Kadett Coupe
1 979
9000.-
Prijs inkLBTYV. Af importeur.
Seat Fura GL
Renault 1 4 TL
1982
12.250.—
Renault 4 GTL
1980
7750.-
Renault 5 TL
1981
9.900.-
Datsun Cherry
1981
10750.-
Rover 3500
1 979
1 1500.-
Mini 850
1979
5750.-
Mini 850
1979
5500.-
Ford Taunus Ghia
...rr....
1980
9900.-
Renault 30 TS LPG
1977
2500.-
autoccanon
Fiat 127 900 L 3 drs7.750.—
Fiat Panda 4510.750.
Fiat Ritmo 65 L 3 drs7.250.—
Fiat Ritmo 65 CL 3 drs. vanaf9.750.—
Fiat 131 1 600 Special4.250.—
Fiat 131 1600 Cl6.750.—
Ford Fiësta 1 1 00 L Bravo12.900.—
Citroën Visa Club 7.750.—
Citroën Dyane 62.000.—
Peugeot 204 Diesel2.750.
Renault 1 2 Stationcar2.250.—
BLAAS
autoccaiion
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01 184-13434
Industrieweg 27-29 Vlissingen
Tel 01 184-14400, b.g.g.
01 100-28545
BMW dealer voor Walcheren
Veerseweg 1 04
Middelburg
Industrieweg 1 7
□aihatsu Vlissingen
01 184-13434
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
Herculesweg 12, Middelburg
01 180-12918
Industrieterrein Arnestein
Off. dealer van Pers.- en
Bedrijfsauto's
Industrieweg 1 9 Vlissingen
01 184-17736
official Gildeweg 20, telefoon 01 1 84-1 94 20 Vlissingen
ford-dealer Oude Rgksweg 60, Telefoon 01 182-1443
Nieuw- en St Joosland
HYunoni
Off. dealer van Walcheren
Gildeweg 1 5-21
Vlissingen - Tel. 01 184-13995
Zusterstraat 34 Middelburg
Tel. 01 180-12972
Tevens dealer Subaru
Noordmonsterweg4
Middelburg
Tel 01 180-36815
Mercuriusweg 29,
Vlissingen
01 184-19051
j
zastaya
OPEL
AUTOMOBIELBEDRIJF JANSSENS BV
Pres. Rooseveltlaan 772 1^
Vlissingen Tel 01184-17100
Kalverstraat 1
Middelburg - 01 180-25851
O.K. inruilwagens - leasing
Pres. Rooseveltlaan 745
Vlissingen 01 184-1 9810
Gildeweg 1 6
Vlissingen 01 1 84-1 71 30
Seisplein 5 Middelburg
01 180-33003
SA,
Autobedrijf
Industrieweg 31 Vlissingen
"■"s* Tel 01 184-15220
Gerbrandystraat 4
Vlissingen - 01 1 84-65496
SUZUKI Dealer voor Walcheren
Klein Vlaanderen 97
Gildeweg 1 3
Vlissingen 01 1 84-1 291 6
Vlissingen
Gildew'êg 22
Tel. 01 184-19610
I
Pr. Rooseveltlaan 768 Vlissingen
F*r™rt
Mr -vV^r
vorhuisiiigpn
-rsor.eelsvervoer
vakantie etc.
<<33»