Cursus caravanrijden en manoeuvreren in Kapelle. Het rijden met een aanhanger I ONS AANBOD VAN DEZE WEEK: automerken ABC A s 121 s LEO VAN LIERE Wie niet adverteert Autoverhuur 'UITGANGSPUNT LEKKER RIJDEN EN VEILIG THUISKOMEN' AD VER TEREN Autobedrijf Wondergem en Melse EEN SLEE VAN'N AUTO VOOR 9.999,- DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 22 februari 1984 Klamme handen Huren ADVERNEMEN ADVERTELLEN ADVERDRAAID ADVERZIEN ADVERGETEN ADVERBOUWEN ADVERKOPEN ADVERTENTIE deVlissinger Autobedrijf Joosse Deze week speciale inruilaktie voor Ford Fiësta bouwjaar 1977-1978-1979 Autobedrijf Joosse Saab - Seat-dealer voor Walcheren tel. 01184-15220 FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BUBO EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE HERCULESWEG 12 Industrieterrein ARNESTEIN, MIDDELBURG TEL. 01180-12918 AUTOBEDRIJF KLIP AUTOBEDRIJF RIJK BV DIJKWEL BV CITROËN 01 180-29955 AUTOBEDRIJF KLIP blaas AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. Autobedrijf Joosse ^pony AUTOBEDRIJF BERBO FA. DE DREU CO LADA GARAGE RENTON tramper VLISSINGEN C.V. Louisse Auto b.v. DIJKWEL BV DIJKWEL BV RENAULT AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST 1 WONDERGEM MELSE AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. SS AUTOBEDRIJF CEVAAL TOYOTA Middelburg 01 1 80-1 2865 Auto-Poppe Walcheren B.V. VOLVO Autobedrijf Van Fraassen b.v. voor personenwagens en bedrijfswagens 01180-27680 Kanaalweg 10-12 Middelburg Pa hoeft niet in z'n eentje het stuur van de auto met caravan te hanteren. Ook andere familieleden kun nen leren omgaan met de auto met aanhang richting vakantie-oord. Onder meer de ANWB verzorgt cur sussen om de bestuurder vertrouwd te maken met de manier van rijden, waarbij zich specifieke problemen kunnen voordoen. In tien plaatsen in Nederland, waaronder Kapelle, staan vanaf maart op gezette tijden vier instructeurs klaar om te helpen manoeu vreren en caravanrijden. Tijdens dc cursus passeren alle vormen van ca ra van rij den de revue. Koppelen, rijden op de grote weg, on verwachte problemen - een vrachtwagen passeert en met een ruk wordt de cara van op zij geduwd door de wind - worden behandeld. Het team instructeurs heeft jarenlange ervaring. Tij dens de drukke zomer maanden gaan zij op pad voor de ANWB-alarmcen- trale om gestrande combi naties uit het buitenland op te halen. En daarbij rijden zij steeds in volslagen on bekende auto's. Elk jaar trekken de cursus sen manoeuvreren en cara vanrijden zeer veel deelne mers. Behalve beginners melden zich ook gerouti neerde caravan rijders, die telkens weer nieuwe foefjes aan hun rijgedrag kunnen toevoegen "Geen gehan nes meer op de bergpas, geen kromme tenen in nau we straatjes in dat char- ANWB woordvoerder in Den Haag. De ANWB verzorgt twee cursussen. De één is 'ma noeuvreren' en wordt gege ven op een afgesloten ter rein. Deze cursus duurt drie uur en vindt plaats 's och tends of in dc middaguren. De kosten bedragen ƒ130.— Bij aanmelding die zich in de praktijk kun nen voordoen worden geoefend. Remmen, gasge- ven. meesturen of tegenstu ren zijn vragen waarop een antwoord wordt gegeven tijdens deze cursus. Ant woorden moeten in de praktijk snel worden gege ven. Bijvoorbeeld een vrachtwagen combinalie mee. die beurtelings het stuur hanteren. Zo kan van elkaar een hoop geleerd worden. De prijs van deze cursus bedraagt 165.- Ook hiervoor geld dat er korting wordt gegeven bij meerdere aanmeldingen (drie personen tegelijk). Oveiigens is het niet nodig j dal de cursisten een eigen caravan hebben. Het kan namelijk zijn - zo redeneert de ANWB - dat de beslis- sing voor aankoop pas j wordt overwogen als men een proef op de som heeft j genomen en weet of men wel of niet met een caravan j kan omgaan. De ANWB verhuurt derhalve caravans voor dc cursussen. De eigen wagen moet dan wel zijn voorzien van een trekhaak. Deze huurmogelijkheid be staat voor beide cursussen. I Wie aan één van deze cur- i sussen wenst deel te nemen kan contact opnemen niet de ANWB in de Den Haag. Het telefoonnummer (070) - 264426 toestel 2468. OÖOOOOÖOOCOO mante Franse dorpje of geen klamme handen als de auto-caravancombinatie plotseling een aantal meters terug moet. Lekker rijden en veilig thuiskomen is ons uitgangspunt", aldus een van meer personen wordt een reductie gegeven. De tweede cursus die de ANWB verzorgt is 'cara vanrijden'. Hierbij gaat de cursist met dc instructeur de weg op. Talrijke situaties die inhaalt en veel wind verplaatst kan nog weieens de caravan aan het slingere brengen. En dan is geen tijd meer om te denken. Tijdens deze rit neemt de instructeur drie deelnemers Hoewel oorspronkelijk be doeld als personenvervoer- middel wordt de auto ook steeds meer gebruikt als trekvoertuig. De aanhan- gerlast varieert daarbij van liet kleine éénassige aan- hangwagentje tot de reu sachtige tweeassige cara van. Het rijden met een der gelijke combinatie moet worden geleerd. Het kan dus, ter voorbereiding hier op, nuttig zijn enkele aan- wijzignen omtrent lastige rijsituaties te verstrekken. Er komt wat geduld en eni ge oefening aan te pas om met een caravan vlot weg te rijden. Dit wegrijden dient bij een auto met handge- schakelde bak niet al te lang "via de koppeling" (dus met slippende koppeling) te ge beuren om ervoor te zorgen, dat deze niet overhit raakt en vroegtijdig slijt. Een au tomatische versnellingsbak is bijvoorbeeld een pro bleemloze oplossing, maar die heeft weer andere na delen. Klimvermogen De gegevens betreffende aanhangergewichten heb ben betrekking op maxi maal toelaatbare stijgings percentages voor hoogten tot 1000 m boven de zees piegel. Bij ritten op grotere hoogten wordt de ijlere lucht merkbaar, die de vul lingsgraad van de motor en daarmee ook het vermogen vermindert. Uitgaande van het tot 1000 m. hoogte toe laatbare totaalgewicht moet bij grotere hoogten per elke 1000 m. het lotaalgewicht met 10 procent worden ver minderd. Moet bijvoorbeeld met een combinatie, waarvan de toelaatbare totaalgewichten voor het trekkende voertuig 1250 kg. en voor de aan hanger 1200 kg (samen 2450 kg) bedragen, op 2000 m hoogte een helling van 12 procent worden genomen, dan moet het totale gewicht van beide met 10 procent 245 kg worden verlaagd. Remmen Ongeremde caravans ko men tegenwoordig prak tisch niet meer voor. Bij de diverse remsystcmen domi neert de mechanische op- looprem, die wanneer hij juist is afgesteld en goed wordt onderhouden, de aanduiding 'automatisch' verdient. Al naargelang de wijze van remmen van het trekkende voertuig wordt een dienovereenkomstige remdruk op de dissel van de aanhanger opgebouwd, die De luchtweerstand, die een combinatie moet overwinnen en die een behoorlijke invloed heeft op het benzineverbruik van een dakspoiler met 15 tot 20 procent worden verminderd. Bij een snelheid van 80 km per uur betekent dit een verlaging van het verbruik van ca. 0,5 I per 100 km. de irommelremmen van de aanhanger (meestal via trekkabels) in werking stelt. Men dient echter te beden ken dat een personenwagen met een lotaalgewicht van 1200 kg zijn kinetische energie afremt via vier remmen, waarvan twee als regel goedgekoelde schij fremmen zijn. Een ongeveer even zware aanhanger be schikt hiervoor echter slechts over twee trommel- remmen. Men dient daar om bij langdurige afdalin gen in de bergen tijdig een pauze in te lassen. Handrem De handrem van de trek kende wagen moet het tota le combinatiegewicht bij stijgingen of afdalingen tot een percentage van 12 pro cent kunnen vasthouden. Als bergafwaarts wordt ge parkeerd, schuift de op- looprem van de aanhanger vast. Kritieker is de situatie bij stijgingen, want hier trekt de aanhanger onge remd naar beneden. Men kan zich een extra zeker heid verschaffen door de eerste versnelling in te schakelen en bij de caravan achter de wielen rem blok ken te Schuiven. Overigens kan het stilstaan op een stijgend traject het béste geschieden door de combinatie in een lichte V- stand 'te zenen. De hoeko- pening moet hierbij naar de weg zijn gekeerd. Daar nu auto en aanhanger als het ware in verschillende rich tingen dwars op dc berg slaan, is deze maatregel een extra doeltreffende beveili ging tegen het achteruitrij den. Bovendien vergemak kelijkt dit het weer wegrij den, want men behoeft in het begin niet de totale stijghoek te overwinnen (vergelijk hiermee het rij den van haarspclbocluen). Motorkoeling Omdat het bij het klimmen vanzelfsprekend langzaam gaat. vervalt de rijwind als middel tot motorkoeling. Bij de moderne auto's wordt in dit geval achter de radia- teur een elektrische ventila tor ingeschakeld. Als men vaak met zware aanhangers rijdt, raadt de Volkswagen fabriek aan een krachtiger ventilator te gebruiken. Zo wordt bijvoorbeeld bij de' installatie van een trekhaak af fabriek de standaardven- lilator van de VW Golf al door am krachtiger exem plaar vervangen. Koersvastheid Iedere aanhanger heeft "zijn kritische snelheid" waarbij, indien deze snel heid dóór de combinatie wordt bereikt een plotselin ge opstekende harde wind. oneffenheden van het weg dek of een slingering van hel trekkende voertuig vol doende zijn om de aanhan ger in een slingerende be weging te brengen. Om dit slingeren te voorkomen, is het vaak al voldoende als de bestuurder de voet van het gaspedaal neemt. Soms helpt uiteraard alleen nog maar hard remmen, waar mee de bewegingsenergie uit dc aanhanger wordt ge haald. Hetzelfde geldt ook in het geval, dat de combi natie op het moment van remmen zich niet in ge strekte toestand beweegt, maar de aanhanger schuin ten opzicht van het trek kende voertuig kómt. De aanhanger klapt echter niet om tegen de zijkant van de trekkende auto. maar blijft op het moment van rem men in deze lie positie. Uiteraard dient dei rem d'afi weer te worden losgelaten voordat de combinatie tol stilstand komt. Aërodynamica Daar een combinatie van auto en caravan nu niet be paald een in aërodynamisch opzicht ideale vorm heeft, is de rijweerstand dienove-' reenkomstig groot. De combinatie heeft vaak een 3.6 maal zo grote lucht weerstand dan de perso nenauto. een waarde, waar uit tenslotte ook een be hoorlijke groot benzinever bruik van het trekkende voertuig resulteert. Proefnemingen in een windtunnel hebben aange toond. dat deze luchtweer stand door middel van een spoiler, die op het dak van de auto wordt gemonteerd met 15 tot 20 procent kan worden verminderd. De doelmatigheid van een der gelijke voorziening is af hankelijk van de afstand tot de aanhanger, de plaat- singshoek en het oppervlak van de spoiler. Als aanbe veling kan gelden: de spoi ler. die op hel achterste derde deel van dak wordt aangebracht, moet qua hel ling niet afgesteld zijn op de dakrand van de aanhanger, maar veel steiler - ongeveer 45 graden worden geplaat- se. Pas dan zal de luchtst room over hel dak van de aanhanger wegstromen. Bij een snelheid van 80 km per uur resulteerde het ge bruik van de dakspoiler in een vermindering van het benzineverbruik van rond 0.51. per 100 100 km. Bij 112 km per uur was dit zelfs 2.2 1 per 100 km. AUTO--AKTUEEL Ford Capri 2.0 GL1 979 Ford Escort 1 100 Bravo 14.000 km1982 Ford Escort 1 300 GL 22.400 km1979 Ford Escort 1300 L automaat1980 Ford Taunus 1 600 L 2-drs1978 Ford Taunus 2000 GL 4-drs1978 Ford Taunus 1 600 L 2-drs1979 Ford Taunus 1 600 Bravo 2-drs1981 Ford Taunus 1 600 L automaat1976 Ford Escort 1 300 GL 2-drs1980 Ford Escort 1 300 GL Combi1981 Ford Escort 1 1 00 Bravo 3-drs1 982 Ford Transit Bestelbus1980 BMW 3201981 Citroën GSA1982 Citroën Visa1979 Citroën GS Combi1980 Datsun 1 20 A F-ll1978 Honda Quintet1981 Honda Civic1980-1981 Mazda 323.1980 Mazda 626 met LPG1 979 Opel Kadett Coupé Berlina1 979 Opel Rekord 1 9001978 Opel Corsa 87.000 km1 983 Opel Kadett 1 200S 1 981 Peugeot 305 SR schuifd. metallic lak 23.000 km. 1 983 Peugeot 304 Break1978 Peugeot 504 GL1978 Renault 5 GTL1982 Renault 1 4 TL1 980 Talbot Horizon 1.51981 Toyota Cressida1979 VW Derby 1979 VW Polo1979 official ford-dealer Gildeweg 20, Telefoon 01184-194 20' 4383 NK Vlissingen Oude Rijksweg 60, Telefoon 01182-1443 4339 BD Nieuw- en St. Joosland 1 Saab 99 EMS 1979 Saab 900 4 drs 1981 Saab 900 3 drs Turbo 1981 Saab 900 LPG 1982 Citroën GS break 1979 5750.- Citroën GS special 1980 6750.- Fiat Ritmo 65 CL 1982 12500.- Fiat Ritmo 65 L 1982 1 1500.- Fiat Ritmo 75 CL 1980 9500.- Fiat Ritmo diesel 1980 9000.- Opel Ascona 1.9 1980 1 1500.— Opel Kadett Coupe 1 979 9000.- Prijs inkLBTYV. Af importeur. Seat Fura GL Renault 1 4 TL 1982 12.250.— Renault 4 GTL 1980 7750.- Renault 5 TL 1981 9.900.- Datsun Cherry 1981 10750.- Rover 3500 1 979 1 1500.- Mini 850 1979 5750.- Mini 850 1979 5500.- Ford Taunus Ghia ...rr.... 1980 9900.- Renault 30 TS LPG 1977 2500.- autoccanon Fiat 127 900 L 3 drs7.750.— Fiat Panda 4510.750. Fiat Ritmo 65 L 3 drs7.250.— Fiat Ritmo 65 CL 3 drs. vanaf9.750.— Fiat 131 1 600 Special4.250.— Fiat 131 1600 Cl6.750.— Ford Fiësta 1 1 00 L Bravo12.900.— Citroën Visa Club 7.750.— Citroën Dyane 62.000.— Peugeot 204 Diesel2.750. Renault 1 2 Stationcar2.250.— BLAAS autoccaiion Industrieweg 1 7 Vlissingen 01 184-13434 Industrieweg 27-29 Vlissingen Tel 01 184-14400, b.g.g. 01 100-28545 BMW dealer voor Walcheren Veerseweg 1 04 Middelburg Industrieweg 1 7 □aihatsu Vlissingen 01 184-13434 EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE Herculesweg 12, Middelburg 01 180-12918 Industrieterrein Arnestein Off. dealer van Pers.- en Bedrijfsauto's Industrieweg 1 9 Vlissingen 01 184-17736 official Gildeweg 20, telefoon 01 1 84-1 94 20 Vlissingen ford-dealer Oude Rgksweg 60, Telefoon 01 182-1443 Nieuw- en St Joosland HYunoni Off. dealer van Walcheren Gildeweg 1 5-21 Vlissingen - Tel. 01 184-13995 Zusterstraat 34 Middelburg Tel. 01 180-12972 Tevens dealer Subaru Noordmonsterweg4 Middelburg Tel 01 180-36815 Mercuriusweg 29, Vlissingen 01 184-19051 j zastaya OPEL AUTOMOBIELBEDRIJF JANSSENS BV Pres. Rooseveltlaan 772 1^ Vlissingen Tel 01184-17100 Kalverstraat 1 Middelburg - 01 180-25851 O.K. inruilwagens - leasing Pres. Rooseveltlaan 745 Vlissingen 01 184-1 9810 Gildeweg 1 6 Vlissingen 01 1 84-1 71 30 Seisplein 5 Middelburg 01 180-33003 SA, Autobedrijf Industrieweg 31 Vlissingen "■"s* Tel 01 184-15220 Gerbrandystraat 4 Vlissingen - 01 1 84-65496 SUZUKI Dealer voor Walcheren Klein Vlaanderen 97 Gildeweg 1 3 Vlissingen 01 1 84-1 291 6 Vlissingen Gildew'êg 22 Tel. 01 184-19610 I Pr. Rooseveltlaan 768 Vlissingen F*r™rt Mr -vV^r vorhuisiiigpn -rsor.eelsvervoer vakantie etc. <<33»

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1984 | | pagina 18