W a <D N <D BIJSTAND KAN VAN PERSOON TOT PERSOON VERSCHILLEN IE SiTO oS If Sa 6 HERVERDELING TAKEN TWEE SECRETARIE - AFDELINGEN 8-15 februari WW 5 <D week <9 O O O O DE FAAM Woensdag 8 februari 1984 MENU 'TAFELTJEDEKJE' week 13 -18 februari VERZOEK VAST STELLING HOGERE GRENSWAARDE WET GELUIDHINDER NIEUWE MAATREGELEN VERKEERS - REGELS IN EEN WOONERF De toplaag op het derde deel van de Schroeweg kan worden aangebracht. Eind 1978 kwam deze fase gereed en de ondergrond heeft zich inmiddels vol doende kunnen zetten. Uitstel van het karwei zou dit jaar naar ver wachting 50.000,- aan reparaties meebrengen. Lijn 57 van de ZWN gaat binnen niet al te lange tijd door de Magistraatwijk een andere route volgen. De bus zal dan rijden via Statenlaan-J.W. Thiboutstraat-J. van Reigersbergstraat-J. Schottestraat-Regentenl- aan-Spinhuisweg-State- nlaan. Op de Regentenlaan, nabij de Spinhuisweg komt een nieuwe halte. Op de balie in de voorlichtingswinkel O Stadhuisstraat 2, vindt u aan (nieuwe) gratis af te halen folders/brochures" a - Algemene Bijstandswet, O bijstandsnormen en rijksgroepsregelingen (halfjaarlijks 7 overzicht 1 januari 1984) M - Uit met Pas 65, uitgave februari/maart '84 - Alimentatie... <D - Onderbewindstelling ter bescherming van meerderjarigen Veertig premie-huurwoningen kun nen door de woningbouwvereniging "Middelburg" in de wijk Reyershove worden verwezenlijkt. De raad heeft zich n.l.~ garant gesteld voor tijdige be taling van rente en aflossing van een hiervoor aan te gane geldlening. Voor het project is totaal een bedrag van ƒ3.970.000,- nodig. De voorlichtingpagina van vorige week stond niet onder een gunstig gesternte. In de eerste plaats zat er een storende fout in de rubriek In Woord en Beeld". De zetter plaatste een tekst over de openingstijden van het gemeentelijk pand Stadhuisstraat 2 bij een foto van het asyl aan de Laan der Verenigde Naties. Er had echter onder moeten staan dat dit (tijdelijk) tehuis voor dieren mogelijkerwijs gaat verdwijnen in het kader van het plan "Verpleeghuis Walcherseweg". Verder hebt u in "Middelburg deze week" kunnen lezen over de inspraakmogelijkheden hierbij. A Is sluitingsdatum voor de eerste ronde werd I februari vermeld. Dat moet 1 maart zijn, maar dat was u zeker al duidelijk. Deze week hopelijk een pagina zonder dit soort fouten. Zeker is dat wij u ook ditmaal weer een gevarieerdheid aan informatie bieden. Zo worden vier in de vergadering van 23 januari j.l. genomen raadsbesluiten in woord en beeld gebracht. Wanneer u een bepaald gemeentelijk onderwerp in deze rubriek behandelt wilt zien, dan kunt u dat laten weten aan het bureau Voorlichting, Stadhuisstraat 2. Het bureau staat ook altijd open voor uw vragen. 7T "Tafeltje Dekje" is een activiteit van de Unie Van Vrijwilligers voor ouderen en zieken die zelf niet voor een warme maaltijd kunnen zoi gen. De maaltijden kunnen iedere maandag en donderdag tussen 8.45 en 9.15 uur besteld worden. Tel. (01180) 27537. Het bezorgen doet men ook op deze dagen. maandag gehakt, bloemkool, aardappelen dinsdag hutspot woensdag braadworst, bietjes, aardappelen donderdag rundvlees, spruitjes, aardappelen vrijdag spaghetti zaterdag kip, doperwten, aardappelen Er heeft per 1 januari j.l. een herverdeling van taken plaatsgevonden tussen de secretarie-af delingen Welzijnsplanning en Onderwijs c.a. D,aarbij werd een naamswijziging ingevoerd. We kennen nu een afdeling Welzijnszaken en een afdeling Onderwijs. In het laatste geval is de toevoeging c.a. afgevoerd omdat deze afde ling zich nu puur met onderwijsaangelegen- heden gaat bezighouden. Daartoe behoort ook het diploma-gericht algemeen vormend-en beroepsonderwijs, inclusief de daar aan verbonden anders gerichte activiteiten. Met ingang van dit jaar is daar ook een onder wijskundig medewerker aan de gang gegaan, die zich in eerste instantie zal gaan bezighou den met de begeleiding van de schoolteams bij het opstellen e.d. van schoolwerkplannen. De "nieuwe" afdeling Welzijnszaken heeft de bu reau's Culturele Zaken en Sport, Jeugd, Re- Door tal van oorzaken kunt u wel eens onverwacht en ongewild voor financiële problemen komen te staan. Uw inkomen bijvoorbeeld kan zover dalen, dat u niet langer voor uzelf en eventuele gezinsleden kunt zorgdragen. U kunt ook plotseling met noodzakelijke extra uitgaven te maken krijgen, die u niet zelf kunt bekostigen. In zulke gevallen kunt u, net als iedere andere Nederlander, een beroep doen op de Algemene Bijstandswet. Voor een groot aantal mensen betekent de bijstandsuitkering dat zij in geldelijk opzicht op de been worden gehouden. Tot het moment dat u weer zelf kunt zorgen voor de noodzakelijke kosten van het bestaan mag u aanspraak maken op de hulp van de overheid. Dat is uw goed recht. Regels Hoewel bijstand van geval tot ge val kan verschillen, zijn er na tuurlijk wel regels voor het vast stellen van een uitkering. Die zijn voor het hele land gelijk. Bij de gewone (algemene) bijstand wordt gewerkt met zogenaamde norm bedragen. Voor de groep thuiswo nenden is dat bedrag afgeleid van het minimumloon voor werkne mers van 23 jaar en ouder. Na alle inhoudingen (loonbelasting plus premies voor sociale verzekerin gen) blijft het netto-minimumloon over dat als normbedrag voor echtparen geldt. Eén-oudergezin- nen krijgen 90% en alleenstaanden 70% daarvan. De jeugdnormen zijn gekoppeld aan het minimum jeugdloon. Voordegenen die in een tehuis of inrichting verblijven is de uitkering gelijk aan het tariel dat voor hun verpleging of ver zorging geldt. Beide groepen ken nen bovendien enkele 'aanvullin gen' op deze uitkering. Uiteraard is het zo dat iemand zonder enig inkomen een volledige bijstand suitkering krijgt, maar iemand met een klein eigen inkomen-af hankelijk van de grootte daarvan- een aanvullende uitkering. Inkomsten uit (deeltijd)-arbeid Van wat wordt verdiend, mag 25% worden behouden. Dit geldt voor een periode van twee jaar, die in sommige gevallen kan worden- verlengd. Bij één-oudergezinnen wordt de eerste 72,35 van wat de ouder per maand verdient, vrijge laten. Onderverhuur Ook hier geldt dat 25% van de netto inkomsten uit de onderverhuur mag worden behouden. Deze netto inkomsten worden gesteld op 40% van het overeengekomen bedrag voor huur, gas/electra e.d. Kostgangers Wie minder dan drie kostgangers houdt, mag 25% van de netto in komsten behouden. Deze netto in komsten worden gesteld op 40% van het kostgeld, maar minstens op ƒ221,70 per maand per kost ganger. Zijn er drie of meer kost gangers, dan wordt dat beschouwd als een pensionbedrijf en worden de inkomsten volledig gekort. Van al deze verdiensten samen mag niet meer worden behouden dan: - echtpaar/één-oudergezin: 217,05, inclusief de eerder ge noemde 72,35 voor één-ouder gezinnen. - alleenstaande van 23 jaar of ouder: 151,95 - alleenstaande 22 j.: 132,75 - alleenstaande 21 j.: 115,40 - alleenstaande 20 j.: 106,15 - alleenstaande 19 j.: 76,65 - Thuisinwonende 20 j.: 64,- - thuisinwonende 19 j.: 51,15 - thuisinwonende 18 j.: 49,80 Inwonende kinderen Van kinderen die inkomsten heb ben, kan een redelijk kostgeld worden verwacht. Hierin zit ook een bijdrage in de vaste gezinslas- ten. Daarom wordt in dat geval op de uitkering minstens 58,30 per maand voor een meerderjarig kind en 38,90 per maand voor een minderjarig kind in mindering gebracht. Eigen vermogen Niet al het spaargeld behoeft te worden aangesproken voor men voor bijstand in aanmerking komt. Het vrij te laten zogenaamd bescheiden vermogen is: - 15.200,- voor gezinnen - 7.600,- voor alleenstaanden en thuisinwonenden - 9.200,- voor bejaarde echt paren in bejaardentehuizen - 4.600,- voor bejaarde alleen staanden in bejaardentehuizen. De rente van dit vermogen is ook vrij. Er is een aparte regeling voor een extra vrijlating van vermogen voor oudere ex-zelfstandigen en oudere langdurig werkloze werk nemers (50 t/m 64 jaar). En vanaf vorig jaar (1 januari 1983). is er een extra vrijlating voor het vermo gen in een eigen huis. Deze geldt voor wie in een eigen huis woont, jonger is dan 65 jaar en bijstand krijgt tot de normbedragen voor de algemene bestaanskosten. Bijzondere bijstand Soms kan iemand of een gezin voor noodzakelijke bijzondere uitgaven komen te staan. Lasten die zo hoog zijn dat ze niet uit het eigen inko men of bijstandsuitkering kunnen worden betaald. Het gaat hierbij niet om de grote uitgaven die iedereen wel eens heeft zoals een kachel, meubels of verhuizing, maar bijvoorbeeld om een aange past bed, een speciale therapie of een noodzakelijke opvang van kinderen. Het hangt van uw inko men af of en hoeveel bijstand u dan krijgt. Wilt u hier meer over weten, dan kunt u de folder 'Uw draagkracht bij bijstand voor bij zondere bestaanskosten' afhalen bij de Gemeentelijke Sociale Dienst, Stadhuisstraat 1. Geopend van maandag t/m vrijdag van 8.30-11.30 uur. Burgemeester en Wethouders willen een verzoek indienen tot vaststelling van een hogere grenswaarde volgens de Wet geluidhinder voor: - Loskade 1 t/m 45 - Stationsstraat 1 t/m 17 - Kousteensedijk 12 t/m 20 - Goese Korenmarkt 2 t/m 16 - Korendijk 2 t/m 58 - Kinderdijk 2 t/m 94 - Maïsbaai2-6 Het ontwerp van het verzoek en de daarbij horende stukken liggen tot 19 februari ter inzage op de afd. Algemene Zaken (kamer 15) in het stadhuis. Tijdens deze termijn kunnen schriftelijke opmerkingen worden ingediend bij burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders hebben besloten: 1. een aangegeven parkeervak tegenover Karei Doormanplein 14 aan te wijzen als parkeer plaats voor vergunninghouder L.C. van Geel. 2. een aangegeven parkeervak tegenover Turkoois 18 aan te wijzen als parkeerplaats voor vergunninghouder G.A. Zee man. Tegen besluit 1. kan eenieder die rechtstreeks in zijn belang is ge troffen tot 18 februari een be zwaarschrift indienen bij het col lege van b. en w. en tegen besluit 2. tot 25 februari. Het zal u bekend zijn dat zich achter het bord "woonerf" geen gewone straat bevindt. Aan de he le inrichting kun je zien dat je niet met een gewone straat te maken hebt. Niet alleen vertoont de bes trating variatie en staan er veel struiken, bomen, planten en bankjes, ook gelden in een woon erf wat andere verkeersregels dan gebruikelijk. De hoofdzaak in een woonerf is dat de straat van de voetganger is en de auto er heel voorzichtig en bescheiden mag rijden, In de folder "een nieuw bord, wat zit daar achter" staan in het kort de belangrijkste ver keersregels in een woonerf. De folder is gratis verkrijgbaar in de gemeentelijke Voorlichtingswip- kel. SIS *p> sm AANVRAGEN Om mondelinge bezwaren te kunnen maken tegen het verlenen van onder staande hinderwetvergunning moet men de gemeente (tel. 01180-26251, tst. 324) verzoeken een openbare zitting te houden. Bij de aanvragen vermelden wij voor welke datum dat moet gebeu ren. Tevens wordt aangegeven tot wanneer gemotiveerde schriftelijke bezwaren uiterlijk bij burgemeester en wethouders kunnen worden ingediend. 1. Vitrite Fabriek (Vitrite Works), Elektraweg 1 voor een inrichting voor de fabricage van lampvoeten en kleine metaalwaren aan de Elektraweg 1. Hoorzitting -op ver- zoek- mogelijk tot 19 februari. Schriftelijke bezwaren tot 29 fe bruari mogelijk. Tijdens de openbare zitting kan men met aanvrager, bevoegd gezag en ver dere aanwezigen van gedachten wis selen. Op verzoek worden persoonlijke gegevens niet kenbaar gemaakt. Tegen een beschikking kan men t.z.t. in be roep gaan bij de Kroon als op de juiste wijze bezwaren zijn ingediend of als men kan aantonen dat men dat rede lijkerwijs niet heeft kunnen doen. creatie en Wijkcentra (S.J.R.W.) in haar mid den opgenomen. Ook de coördinator Minder hedenbeleid maakt nog deel uit van deze afde ling. Eveneens geldt dat voor het werk in het kader van de maatschappelijke dienstverle ning. De werkzaamheden van het bureau S.J.R.W. die een nauwe relatie hebben met het onderwijsgebeuren blijven om redenen van doelmatigheid tot het takenpakket van de afd. Onderwijs behoren. De "niet-diploma-gerich- te" vormen van volwasseneneducatie, die in hoofdzaak een welzijnskarakter hebben, horen voortaan thuis bij de afd. Welzijnszaken. Na dere informatie wordt graag door de beide af delingen verstrekt. PLAATS EN VERKEERSMAATREGEL 1. Leliëndaalseweg Sandberglaan Rijbaanversmalling AARD VAN AANVANGS HET WERK DATUM Reconstructie In uitvoering Burgemeester en wethouders hebben voor de tweede maal een ontwerp-be- slissing opgesteld voor onderstaande aanvraag om een hinderwetvergun ning. Dit, omdat naar aanleiding van de eerste ontwerp-beschikking een re actie van de aanvrager is binnengeko men die wijziging noodzakelijk maak te. 2. de heer L. Barentsen, Veerseweg 113 voor een gemengd landbouwbedrijf aan de Veerseweg 113 Schriftelijke bezwaren kunnen tot 16 februari alleen worden ingediend door de aanvrager, door degenen die eerder bezwaren inbrachten en door een ieder die aantoont daar niet toe in staat te zijn geweest. Persoonlijke gegevens van degenen die een bezwaarschrift indienen worden op verzoek niet ken baar gemaakt. BESCHIKKING B. en w. hebben een hinderwetvergun ning verleend aan: - de heer G.J. Schmitz, Noordweg 355 voor een reparatiewerkplaats aan de Noordweg 355. Tot 26 februari kan een beroepschrift worden ingediend door de aanvrager, door de betrokken adviseur(s), door degenen die eerder bezwaar indienden tegen de aanvraag en door degenen die kunnen aantonen daar niet toe in staat te zijn geweest. De beschikking wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht tenzij voor die tijd beroep is in gesteld en tevens een verzoek wordt gedaan om de beschikking te schorsen of een voorlopige voorziening te tref fen. Een beroepschrift moet worden gericht aan Hare Majesteit de Konin gin en worden gezonden aan de Raad van State, afd. voor de geschillen van bestuur, Kneuterdijk 22, 2514 EN 's Gravenhage. Een verzoek tot schorsing of een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzitter van de afd. voor de geschillen van bestuur van de Raad van State. Het stadhuis is per telefoon vaak moeilijk bereikbaar. Met name wanneer in de ochtenduren het telefonisch spreekuur van de Gemeentelijke Sociale Dienst wordt gehouden. Een andere oorzaak is dat volgens PTT-normen de telefoniste teveel lijnen (14) moet bedienen. Gekozen is nu voor een eigen installatie voor de GSD. 'U Colofon Deze voorlichtings- rubriek van de gemeente Middelburg staat onder redactie van het bureau Voorlichting in het stadhuis. Telefoon: (01180) 26251.toestel 133 of 224. Reacties zijn altijd van harte welkom.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1984 | | pagina 5