Lada 2105 autobedrijf 68,- 76,- 79,- Shell helpt AUTO abc s Rijexamen nieuwe stijl ook in Goes ingevoerd VAN DAMME GOEDHART SHELL ZELF TANK STATIONS M. DE DREU EN CO. B.V BflVAC AAN Theoretisch examen aan de hand van dia's adverteren is "bekend "blijven Autobedrijf Wondergem en Melse DE NIEUWE v.a. 14-495.— Louisse Auto b.v. 1H de faam - de vlissinger Woensdag 18 januari 1984 Tijdelijk t/m 15 februari a.s. voor de super de luxe speciale prijs van: Inplaats van 12.940.— Prijs incl. B.T.W. Geheel wegklaar, getectyleerd, radio' en metalliclak. (Alleen geldig voor Jumbo's, bij ons uit voor raad). Inruil - financiering en particuliere leasing mogelijk. Vraag vrijblijvend een proefrit aan bij: AUTOBEDRIJF Saab - Seat-dealer voor Walcheren tel. 01184-15220 AUTOBEDRIJF biedt koop Kleverskerkseweg 9a, Middelburg Tel. 01180-36248, b.g.g. 27029 Opeens rijdt hij overal. GEBRUIKTE WAGENS Wegens omstandigheden te koop SUBARU 1600 GLF 4 drs. M. de DREU en Co BV (Speciale Najaars Aanbieding) 145SR 13 TL voor o.a. Fiat Peugeot en Renault 155SR 13 TL voor o.a. Datsun, Volkswagen, Opel en Honda 165SR 13 TL voor o.a. Ford, Opel, BMW en Toyota "t Zand', Koudekerkseweg 14, Middelburg. "Statenlaan", Statenlaan 244, Middelburg 'Koudekerke', Middelburgsestraat 53, Koudekerke. SB0VAG GARAGE ALEXANDER S AUTOSCHADE CASTEL I voor alle autoschade AUTOSCHADE CASTEL AUTOSCHADE CASTEL Motorcraft I TISSINK BANDEN BV "GOUDEN KOETS TE WATER"' NAAR MUSEUM AUTOBEDRIJF Zusterstraat 34 tel. 01180-1 2927 Middelburg (centrum) SUBARU DEALER Wissenkerke 01107-1477 Opel Ascona 1 600 S 4-drs. LPG1 982 Opel Ascona 1 900 aut1 9791 Opel Kadett C1 978 Opel Kadett City1978] Opel Kadett Stat.car 3-drs. 1300 LPG1981 2x Opel Kadett Stat.car 5-drs. 1300....'81 /1982 Opel Manta 20S Combi Coupé1979 Opel Rekord 20S 4-drs. LPG1978 Opel Rekord 20S Stat.car 5-drs. Luxe1 981 Ford Escort 1 300 GL19 7 7-1 9801 Ford Taunus 1 600 L 4-drs 1978 Ford Taunus 1600 L Stat.car1979 VW Golf Diesel 1982 VW Golf 1980| Peugeot 504 GL 1977 Renault 5 TL1978 Renault 4 GTL1978 Honda motor CB 900 F2 1982 Simca 1 308 GLS 1977 Toyota Starlet de Luxe 1980 Datsun Cherry 1200 GL LPG 1979 Opel Ascona 2 Itr. D 1979 Peugeot 305 SR 1979 BMW 31 61981 BMW 320-6 LPG 1980 Fiat Ritmo 65 CL 1982 12500.- Fiat Ritmo 65 L 1982 1 1 500 Fikat Ritmo 75 CL 1980 9500.- Fiat Ritmo diesel 1980 9000.- Fiat 127 1981 8750.- Fiat 127 1979 6500 - Opel Ascona 1.9 1 980 1 1500.- Opel Kadett 1978 7250.- Opel Kadett Coupe 1979 9000.- Saab 99 1 981 Saab 900 4 drs 1 981 Saab 900 3 drs Turbo 1 981 Saab 900 GLE 4 drs. aut 1983 Saab 900 5 drs. Turbo 1980 5Eni^w/?m Renault 4 GTL 1980 7750.- Renault 4 GTL 1978 3250.- Lada 1 500 Station 1978 3250.— Datsun cherry 1981 10750.- Rover 3500 1979 1 1500.- Citroen 2CV6 spec 1981 6950.- Mini 850 1979 5750.- Mini 850 1979 5500.- Mini Clubman Estate 1978 5500.- Hyundai Pony 1980 7250.- Ford Taunus Ghia 1980 9900.- Austin Allegro 1 500 1977 1 750.- Renault 30 TS LPG 1977 2500.- TE Toyota Carina 4-drs. LPG1981 VW Golf LS1980 Datsun Bluebird 1.8 GL 4-drs. LPG1980 Opel Kadett C1979 Opel Rekord 1.9 2-drs1979 Toyota Corolla Sportswagon1980 Fiat 128 1300 CL 2-drs1978 Audi 100 LS Avant1978 Mazda 3231978 Ford Escort 1.3 automaat1978 Renault 5 TS Monte Carlo1978 Toyota Carina 4-drs. LPG1978 Datsun Sunny Coupé1979 Datsun Cherry 100A1976 De Lada 2105. Geen wonder voor zo n hartveroverende auto met zoveel pluspunten voor zo n lage prijs. Heel wat mensen die uit duurdere merken overstapten op Lada 2105 zijn erachter gekomen dat ze er niet op achteruit gingen. Lada al v.a. 10.325 inkl. BTW. Af Groningen Middelburg, Noordmonsterweg' 4, 01180-36815 Vlissingen, Gildeweg 33, 01184-18851 LADA/ZASTAVA DEALER VOOR WALCHEREN bouwjaar april 1983 kleur: goldmetallic met radio/cassette, matten enz. 5000 km. CITROËN GSA 43.000 km HYUNDAI PONY 1400 GLS 25.000 km SUBARU 1600 DL 50.000 km VW GOLF MX met gasinstall. 65.000 km FORD ESCORT 1300 GL 54.00 km PEUGEOT 304 GLD DIESEL 72.000 km SIMCA 1100 LX HONDA CIVIC 1200 43.000 km PEUGEOT 104 GL 1981 1982 1979 1979 1979 1979 koopje 1976 1979 1978 3 mnd. garantie. HYunoni eenvoudig uniek Als ervaren oud FORD-DEALER leveren wij nog steeds originele FORD ONDERDELEN en geven wij u ook de unieke FORD-SERVICE aan uw auto. Autobedrijf Zusterstraat 34 Middelburg tel. 01180-12972 Banden buitenkans bij ons Zolang de voorraad strekt. Gratis montage. Gratis balanceren. Staalbanden met kwaliteitsgarantie. Opel Kadett Berlina 13 S5-drs. I98I Opel Kadett Berlina 2-deurs donkerbruin33.000 km 1981 Opel Ascona 16S 4-drs. Luxus34.800 km 1982 Onel Ascona I6S 5-drs28.500 km 1982 Opel Ascona lóS 2-drs. (nw model) rood 1981 Opel Ascona I6N99.000 km 1977 Opel Ascona I9N LPGblauw 1980 Opel Manta82.000 km 1977 Opel Rekord 20S LPG99.500 km 1981 Opel Rekord 2.3 Diesel1979 Opel Kadett 12 N rood3-drs. 1982 Opel Kadett 13 S Spec, blauw 3-drs. 1981 Opel Ascona 16 S beige 4-drs. 1982 Citroen GSA Clubblauw 1980 Renault 5 TLrood 1982 Ford Fiesta 1100 1 zilvergrijs47.000 km 1979 Ford Taunus 1600 L 2-deurs rood metallic54.000 km 1978 Talbot Horizon 1.5 GI.S 5-deurs brum LPG75.000 km 1979 V W Golf Extra 35.000 km 1980 VW Derby GLS groen1980 Volvo 245 GLI Kombi1980 Kalverstraat 1. 4331 LZ Middelburg, Telefoon (01180) 25851 Alexander Goqelweq 18, Vlissingen Gogelweg Tel. 01184-65262 Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's plaat en overzet plaatwerk Oude Veerseweg 22 - Middelburg Voor roestherste/ en geheel spuiten Kenmerk voor vakwerk Specialist in vracht-, bedrijfswagens en caravan- schade Tel. 01 180-27261 C^vrd^) Voor al uw Ford onderdelen i Autobedrijf Joosse Gildeweg 20 - Vlissingen MIDDELBURG Kinderdijk 64-66 I Gildeweg 7 (bij Miro)|J l.'.IM!H<l!lTel. 01180-275021Tel. 01184-15141 VLISSINGEN Gildeweg 7 (bij Miro) Tel. 01184-15141 De Koninklijke Marine is een traditie van meer dan anderhalve eeuw kwijt: Het oudste vaartuig, de konink lijke 'chaloupe" - oftewel de Koningssloep - is definitief op het droge. Na een gron dige restauratie heeft de in 1818 gebouwde sloep, die de bijnaam had "de gouden koets te water", vanwege het vele bladgoud, een plaatsje gekregen in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Daar zal het kostbare scheepje in een speciale zaal door het pu bliek te bewonderen zijn. Napoleon De direkte aanleiding om de koningssloep te bouwen was een bezoek van Napo leon aan ons land. Op het programma stond een vaar tocht en in allerijl werd toen in Amsterdam èn in Rotter dam een sloep gebouwd, mooi genoeg om de keizer te vervoeren. De Rotter damse sloep vertoonde al spoedig gebreken: dat kwam door de overhaaste bouw en het gebruik van nat en ongeschikt iepen hout. Nog hetzelfde jaar begon men aan een nieuwe en die was in 1818 klaar. Dertig jaar later, toen de Rotter damse marinewerf werd opgeheven (1851) werd de Koningssloep naar de hoofdstad overgebracht. De Amsterdamse sloep ging naar de Lijnbaan en bleef in gebruik voor het vervoer van touwwerk. De huidige sloep is dus de Rotterdam se. Ingewikkeld ceremonieel Er hebben heel wat vorsten van de sloep gebruik ge maakt. waaronde rkoning Willem 11 en koning Willem III. Koningin Wilhelmina voer er voor het eerst in bij een vloot revue op het Hol lands Diep (1898) later hebben tal van bezoekende staatshoofden ermee geva ren. Koningin Juliana had echter niet zoveel plezier in het zeventien-en-een-halve meter lange pronkstuk. Het varen met de sloep volgens de traditie van de Marine gaf een enorme rompslomp. Ze moest worden geroeid door 18 adelborsten, die tussen elke riemslag drie tellen moesten rusten; ver der waren er allerlei inge wikkelde voorschriften voor het brengen van eerbewij zen-bij het in- en uitstappen- van leden van de konink lijke familie en hoogwaar digheidsbekleders. En dan had men nog zijn eigen eisen. Koning Willem 111 wilde bijvoorbeeld uitslui tend geroeid worden door personeel van de werf met een baard! De laatste keer dat de sloep gebruikt werd was bij het zilveren huwe lijksfeest van Koningin Ju liana en Prins Bernhard in 1962. Maar het staatsie vaartuig past niet meer in deze tijd. en toen Koningin Beatrix van het gebruik er van afzag, ging het scheepje uit de vaart en is de marine een traditie armer. Maar nu zullen in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, waar de sloep vanaf eind december 1983 te bewonderen is, heel wat mensen kur.nen genieten van de aanwezigheid van deze fraaie sloep. Wal naast het bladgoud vooral opvalt, is het galjoen (de achter- spiegel) dat wordt ingeno men door een beeldengroep waarin als centrale figuur Neptunus zit, in een schelp die wordt voortgetrokken door zeepaarden en is ge flankeerd door Tritons. Ook in Goes is begin deze maand het nieuwe theoretische examen voor het rijbewijs ingevoerd. Het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheid heeft het oude systeem vervangen door een computer. Examenkandida ten krijgen voortaan een serie van 70 dia's te zien met verkeerssituaties. Door een simpele druk op de knop ja of nee - moeten ze aangeven wat goed of fout is. 'n Kwartier erna is de uitslag van de test bekend en weet de kandidaat of de weg openstaat naar het praktijkexamen. Want men legt in 't vervolg eerst zijn theoretische gedeelte af en wie er voor slaagt mag voor zijn praktijk op. De invoering van de computer bij het rijexamen heef nogal wat ve randeringen gebracht. Voorheen werd het theoretische rijexamen veelal afgedaan in een achter- zaaltje van 'n café of andere loka liteit. Hel CBR heeft thans de be schikking gekregen over een aan tal moderne en speciaal ingerichte lokalen. De kandidaten die in Goes theorie afleggen moeten te recht bij het nieuwe NS-station. Daar heeft het CBR een flinke moderne ruimte gehuurd, waar de apparatuur staat opgesteld, (zie foto). Het examen-nieuwe-stijl moet worden afgelegd door iedereen die zich na 31 december j.l. voor het examen heeft opgegeven. In Goes zijn inmiddels de eerste kandidaten geslaagd. Het nieuwe theorie-examen is veel meer praktijkgericht dan voorheen. De 70 te beoordelen dia's geven' da gelijkse verkeerssituaties weer en de kandidaat krijgt te beoordelen wat hem in die situatie te doen slaat. Ja of.nee: zo luidt de keuze en via een druk op de knop op het (afgeschermde) paneel kan men het antwoord geven. Wie 60 of meer goede antwoorden geeft is geslaagd. Althans voor dït ge deelte van het rij-examen. Want daarna pas kan men zijn prakti sche rij proef gaan afleggen. Zowel in dc kring van rijschoolhouders als binnen het CBR staat men po sitief tegenover dit examen nieu we stijl. Ook het theoretische ge deelte is thans veel meer praktijk-1 gericht en de kandidaat dient si tuaties te beoordelen. Wie voor heen een goed geheugen had, doch in 't verkeer geen raad wist, zal 't er overigens ongetwijfeld moeilijker mee krijgen. Vroeger gebeurde 't vaak dat een kandi daat met glans z'n theorie haalde omdat ie verkeersborden e.d. snel wist thuis te brengen. Wanneer 't echter op afrijden aankwam bracht zo'n kandidaat er ineens nauwelijks meer iets van terecht. Het nieuwe theorie-examen voor komt dat. aldus mensen van het CBR. Overigens heeft het CBR een zeer groot aantal verschillen de dia's in omloop die tijdens het examen gebruikt kunnen worden: zo'n 1400. De kans dat kandidaten al die dia's tevoren al eens te zien hebben gekregen en op die ma nier hun stof uit 't hoofd leren is niet erg groot. Voordeel van de nieuwe opzet is voorts, dat men veel sneller dan voorheen herexa men theorie kan doen. Op maan dag en dinsdag worden bijvoor beeld in Goes de theorie-examens afgenomen en men kan er zo bin nenlopen met een tevoren ge kochte kaart om er(her)examen te doen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1984 | | pagina 17